inthousiaste manifestatie van de Prot. Christelijke jongeren yele duizenden trokken naar hun bondsdag Iet van leven bruisende CJ.M.V. hield zijn toogdag in Den Haag plet gaat niet om een uitstalling van wat wij allemaal wel doen" Chr. Geref. J.V. afd. Z.-Holland vergaderde te Lisse Herv. Geref. jeugd bezon zich op Christelijke levensstijl Voetius' stad ontving de Gereformeerde jongelingschap in de Beatrixhal „Het is in de kerk niet begonnen om reclame maar om gehoorzaamheid" Barth radicaal afgewezen VRIJDAG 27 MEI 1949 uur 4# [emelvaartsdag mocht dan met zijn geweldige regenbuien een teleurstelling zijn voor de velen, die op een uitgaans- ig hadden gehoopt, aan het enthousiasme van de Christelijke jeugd van Nederland, die in Amsterdam, Enschede, Den [aag, Utrecht of elders zijn bondsdagen hield heeft de regen geen afbreuk kunnen doen. hemelvaartsdag was ook ektjit jaar weer een manifestatie van de Protestants Christelijke jeugd. Een manifestatie, die hoop geeft voor de toe- imst en die opbeurt in deze veelszins sombere tijden. Al hebben dan massa-demonstraties hun bezwaren, al is dan iet alles goud wat er blinkt, het stemt tot grote dankbaarheid, dat vele duizenden jongeren, die week aan weekin.hun irenigingen Gods Woord onderzoeken, op Hemelvaartsdag hun bondsdagen houden om God te danken en gesterkt te >rden voor het werk dat wacht. 'EET, dat in deez' duistre tijden d'aarde reeds Gods woning is. Weet, dat ondanks strijd en lijden 't Godsrijk reeds gekomen is", klonk het gisteren in de Haagse Houtrusthallen, waar het Christe- jk Jongemannen Verbond vele duizenden tezamen bracht op zijn arlijkse bondsdag, die een waardig slot vond in Jan H. de Groot's ipuleelamatorium „Heb de aarde lief", dat 's middags gebracht werd ider de leiding van D. Hol, die er ook de muziek bij componeerde. ;ze boodschap klonk als troost, tot verblijding en bemoediging op ze kroningsdag van de Koning der Eeuwen, die ook Koning der wil zijn. Deze collecte werd ingeleid door drie jongens overzee [toespraken. De heer K. Hoeve, secretaris ;)e e0.in het middelpunt Het C.J.M.V., dat zulk een groot deel 2Sn de vrije jeugdvorming voor zijn re- :n* ning neemt het 96-jarige verbond- It thans 47.000 leden bruist van leven, it bleek elk ogenblik weer op deze ogdag. Op de sectievergaderingen, de huishoudelijke vergadering, de dstonden, de ontspanningsavond, de rkdiensten, de mars, de excursies en it er al niet meer op het programma vooral op de bondsvergade- ng zelf. In de bondsrede van dr. G. P. Itterzon, in de toesprdken, het decla- atorium en de geestdriftige vlotte sa- enzang. Het was een bondsdag, waar- terecht werd de ochtend jeenkomst ingeleid door het binnenmar- de tientallen vlaggendragers, lorafgegaan door de kranige Haagse ederatieband. De geloofsbelijdenis werd staande af- ilegd, direct na de opening. Dr. van terzon sprak eerst uitvoerig over het erk, dat het C.J-M.V. onder 8200 mili- grotendeels verbondsleden, ver administratie, gaf een aantal cijfers onder het motto „Dat mag je niet laten", ds. A. A. Wildschut, die de brieven naai de Oost schrijft, sprak over „Sprekende :n gesproken brieven" en ook de vice- •oorzitter, H. Gordeau, beval de collecte Meeslepend was de toespraak van ds. Wildschut. „Onze jongens zijn het, met dezelfde mo^lijkheden en angst en rust strijd en zekerheid Ze doen en schry- hetzelfde als wij, schrijven spreken de brieven. Daarom is het eerste, het tweede en het derde, wat we te doen hebben: luisteren, luisteren en luisteren. En dan ook antwoorden in gesproken brieven, alsof je doodgewoon met 2e praat. Want onze jongens haten elke plechtstatigheid. Spreek ze aan, zeg de fiingen ronduit." En tot hen, die de schouders ophalen over dit C.J.M.V.-werk, ds. Wildschut: „Wanneer ik bedenk, dat God in zijn Bijbel nota bene schrifte lijke pastorale arbeid van, Paulus heeft opgenomen, staan we nog niet zover van de Bijbel af met ons werk. Wee degene, 'ie er smalend over durft te spreken". De Duitse jeugd De middag be goh met toespraken van dr. Ooslerlee. namens de minister, ds. P. Fagel, namens de Hervormde Synode cht. Met weemoed en grote dankbaarheid erdacht hy staande aangehoord de ondsbestuurders M. C. Fallentin, VV. F. de zendingspredikant A. J. de eef, alsmede de C.J.M-V.-ers, die in het [gelopen jaar in Indonesië het leven eten. Ook werden de afgevaardigden dei- afdelingen en hen, die nog niet irder een bondsdag bezochten, met ap- laus begroet. Dr. van Itterzon wees ook het werk van de Wereldbond, de .M.C.A., die in deze tijd vooral een taak eeft onder de displaced persons. Voor het eerst na de oorlg kon hij weer •n Duitser op de bondsdag begroeten, L ds. Joh. Busch, Bundeswart der West- eutsche Jungmannerbund, die al van af de jeugd heeft aangespoord, de ïjbel vast te houden *T~" tegen het Nazi- te getuigen, hetgeen hem dan ook erhaaldelijk in de gevangenis bracht, pplaus verwelkomde deze predikant. Nog andere werkzaamheden van het erbond somde dr. van Itterzon op, maar, besloot hij, het gaat niet om een uit- aUing van wat wij allemaal wel'doen, Dm het horen van de roepstem van Christus vandaag, om werkers te ijn in zijn wijngaard. tosterlee, hoofd afd. vorming builen choolverband van het dep. van O., K- van het gemeentebestuur van Den faag (inspecteur P. S. Duinkér), va ïed. Herv. Kerk (dr. E. Emmen, scriba !er synode), kol. ds- A. T. W. de Kluis, oofd'legerpredikant, voorts vertegen- 'oordigers van vele ï-aden, kerkeraden, mgdorganisaties en een aantal Haagse iredikanten. jt was het enthousiasme, toen tele- ien, o.a. uit Indonesië en België, rerden voorgelezen. CJ.M.V. en de soldaten Hoe groot de plaats is, die het C.J.M.V.- kerk onder de militairen inneemt, bleek tit de collecte voor dit doel en voo Wereldbond, die 5.418-79 opbracht. Busch, die werd J. M. Faber. •Ds. Busch dankte vc •erk, dat thans ook n-taald door E. .- het C.J.M.V.- Duitsland door Nederlander wordt verricht en ook dankte hij er voor. dat hij deze dag in Den Haag mocht zijn, want hij gevoel de heel .'goed, dat dit niet vanzelf spreekt. „Het doet mij groot leed, dat we zijn gescheiden door ellende en ver driet. maar Jezus Christus kan tot stand brengen wat wij niet kunnen. Want Hij is onze vrede en daarom mogen we de weg tot elkander zoeken. Ik hoop, dat de Nederlandse en de Duitse jeugd steeds meer voor elkander zullen bid- „God sterke ons allen tot trouw en geloof," zo sprak dr. Van Itterzon in zijn slotwoord. Daarna luisterde men naar het Drachtige declamatorium, dat Jan H. de Groot voor het C.J.M.V. schreef en waarin hij heeft willen zeggen, dat wè de wereld zullen liefhebben, als we ge loven, mei hart en ziel, dat God de wereld heeft liefgehad. Signaal genoeg voer ons, om deze schepping niet te min achten. W. Berkhemer declameerde, „Eben Haëzer's Zangkoor" en het Symphonie- orkest „Sonorita" uit Dordrecht beide onder leiding van de componist D Hol. zong en speelde. Mej. J G. Schmidt was de sopraan en ook de Haagse Federatie band werkte met vlaggendragers aan Sectievergaderingen De bondsdagen waren Woensdag be gonnen met een vijftal sectie-vergade- ringen. Voor de sectie arbeid in de ste den sprak ds. G. Lans uit Amsterdam over „De vorming onzer leden tot all- 1 round C.J.M.V.-ers", voor de arbeid in de dorpen de heer H. J. Jansen Klomp, bondssecretaris, over: „Verenigingstech niek", voor het jongenswerk de heer H. Verhaar, secretaris, over „Welke bood schap brengen wij de jongeren?", voor de zending ds. K. A. Bot, zendingssecre taris, over „Actie door jongemannen voor jongemannen, hier en in Indonesië en voor de drankbestrijding door geheel onthouding de heer J. Kusters, Arnhem, over „Mijn practische ervaringen ais drankbestrijder". Des middags werd de huishoudelijke vergadering gehouden, die werd besloten met eet: bidstond. In X. en W, werd een zeer gedaagde ontspanningsavond geboden onder lei ding van de Haagse secretaris J. M. Deierkauf (die weer de spil van de hele bondsdag was). De toneelgroep van de Rotterdamse Federatie o.l.v. G. v. d. Heuvel voerde mat succes het violijke spel „Hoe het weeuwtje uit het Hef van Holland gevrijd werd" van Charivarius op. De Hemelvaartsdag werd begonnen met twee kerkdiensten, resp. in de Grote en de Nieuwe kerk, waar ds. G. van Leeuwen en ds. D. Veldkamp voorgin gen. In marscolonne trokken ionge- lui na afloop naar de Houtrusthallen. En na het declamatorium kon het zo hard niet regenen, of de vijf excursies gaven veel vrolijkheid. Telegrammen werden gezonden aan de leden van het Koninklijk Huis en het secretariaat van de Y.M.C.A. Op Hemelvaartsdag werd in de Christelijk Geref. Kerk te Lisse de toogdag gehouden van de Chr. Geref. Jongehngsverenigingen afd. Zuid- Holland. De bondsdag werd geopend door de algemene voorzitter, de heer G. de Boer uit Delftdie een hartelijk welkomstwoord sprak en overging tot de installatie van de nieuwe voorzit ter Van de afdeling, de heer H. J. Nei- den uit Den Haag, die hij de leiding van de afd. ZuidMoUana gaarne toe vertrouwde. De heer W. H. Venema uit Den Ilaug, sprak daarna over het onderwerp: De achtergrond van de R.K. wereldpolitiek. „De achtergrond der R.K. wereldpoli tiek" was het onderwerp, waarover de heer W. H. Velema sprak. De binnen- en buitenlandse R.K.- politieke activiteit heeft een bijbels theologische achtergrond en moet van daaruit beschouwd worden, aldus spre ker. De politiek, als deel van het na tuurlijke leven, is voor de R.K. middel om 's mensen bovennatuurlijke bestem ming te bereiken. Deze visie brengt ook mede een over spanning van het ambt. waardoor de geestelijkheid grote politieke macht krijgt en de leken, behalve de politici, weinig in te brengen hebben. De R K. politiek kent maar één programmapunt: verwezenlijking van het grote doel. (Van onze Amsterdamse correspondent.) Ruim 4000 jongeren, leden van Ned. Herv. Jongelings- en Meisjesvereni gingen op Geref. grondslag zijn gisteren in de Apollohal te Amsterdam bijeengekomen. En dat niettegenstaande de hoofdstad zeker niet als het middelpunt van de bondsarbeid is^ te beschouwen, zoals de Bondsvoorzitter opmerkte. De tweede spreker 's middags, ds. Jonker, karakteriseerde Amster dam als de stad van de ontkerstende cultuur dezer wereld. Hij zag echter ook een goede kant. Hier worden de bondsleden gedwongen zich te confron teren met het Geref. beginsel. Ds. M. v. Grieken herdacht In de morgenvergadering verwelkomde de presidente van de Meisjesbond, A. A. F., Mulder-Rupke de duizenden aanwezigen, waaronder afgevaardigden van de Geref. Zendingsbond en de Chr. Geref. Meisjesbond. De presidente wees er op, dat vele scherpe aanvallen van het ongeloof zijn gericht op de jeugd, waardoor velen met Gods Woord hebben gebroken. Daar tegenover achtte zij het een zegen, dat de aangesloten verenigingen jonge men sen rondom Gods Woord samenbrengen. Spr. gewaagde van de zegeningen Gods in het bondsleven. Voor het nieuwe hondsjaar gaf zij als wachtwoord „Strijdt de goede strijd des geloofs". Ds. J. H. F. Remme, van Amsterdam, gaf 1 meditatie c De Pijpers te Vlaardingenomlerafd. gelegenheid uaren alle pijperkorpsen programma uas samengesteld. de CJ.M.V.. beslaan 20 jaar en naar Vlaardingen genodigd. Een r gen maakte marsen en concerten n openlucht helaas onmogelijk 3.M. de Koningin te Geen ascese ..Het probleem van de Christelijke le vensstijl" was de titel, van het referaat, dat ds. L. Blok. van Kampen behandelde. Christelijke levensstijl, aldus spr., moet geboren zijn uit persoonlijk geloof opgroeien in gemeenschap met God Zijn Woord. Het leven is. naar Gerefor meerd belijden, een gave Gods. Het liefdedienst, die met blijdschap mag den aanvaard en van de binnenkamer uit moet worden getoond in het maatschap pelijk leven. Derhalve is hetgeen ascese Christelijke levensstijl is gezonde le. vensgenieting, geremd door de. verant woording. die dc jonge mens God schul dig is. De Christelijke zede. en de traditie de gemeente zijn verder van waarde bij nen van deze levensstijl, die, als het Woord Gpds beoefend wordt, geen probleem meer is. Ten slotte besprak ds. Blok wat hij noemde de z.g. Hervormde levensstijl, waarmee het weekblad „De Hervormde Kerk" beoogt dicht bij de wereld te gaan staan, o.a. door het meedoen gan tentoon- stellingen op Zondag. Ook tracht men de wereld te winner door sympathie voor film en bioscoop en door het opvoeden tot critisch bios coopbezoek. Spr. wees een en ander af, omdat de film over het algemeen een le vensvisie suggereert, die niet onder de critiek van Gods Woord wil staan. 's Middags heeft ds Jac. Vermaas, van Amersfoort, president van de Jonge- lingsbond. het welkom toegeroepen aan de oud-Bondssecretaris, ds. H. A. de Geus. van de Bilt. en het overlijden her dacht van ds. M. van Grieken, de op richter van de bond. Dat de vrienden overzee met de bond meeleven, bewees een telegram van de Prot. Jongemannenvereniging te Serna- rang. Spr. herdacht ook de in Indië ge vallen bondsleden. Wat ons samenbindt Nadat het Herv Geref. zangkoor „Osan- na in Excelsis", uit Dordrecht. „Avond- vrede" en „Berusting" had gezongen, re fereerde ds. H. Jonker, van Bodegraf- neer door duizenden jonge mensen bezocht. Zo uas 't ii m. Op deze foto een overzicht van de CJ.M.V.-Bondsdag tijdens de rede van dr. G. P. van Itterson. Wanneer de R.K. de meerderheid heb ben. zullen we niet, zoals vroeger, naar de brandstapel gebracht worden, maar behoeven we. aUe optimistische uitlatin- van R.K. politici ten spijt, niet te rekenen op de democratische vrijheid. Drs. K. J. Nieuwenhuis sprak vervol gens over „Bladerend in het boek der natuur". De tegenwoordige natuurweten schappen zijn tot ontwikkeling gekomen sinds de Kerkhervorming. Onder dege- die haar tot bloei hebben gebraclit. n en zijn de niet-R.K. in de meer derheid. Calvijn noemde één der natuur wetenschappen, n.l. de sterrenkunde, „het alphabet der theologie". Art. 2 van de Nederl. Geloofsbelijdenis noemt deze wereld een schoon boek, dat ons de onzienlijke dingen Gods geeft te aan schouwen, namenlijk Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid. Desondanks is reeds betrekkelijk kort i de Reformatie een vervreemding op getreden tussen de gereformeerde theo logie en de natuurwetenschappen, wat vooral te wijten was (en nog is) aan de doorwerking van de scholastieke philo- sophie. De tegenwoordige stand van zaken op natuurwetenschappelijk gebied zelf roept ;en positief getuigenis aangaande de godsdienst, geweten en meningsuiting, Drieënige God, waaruit geen onbekend heid met de grondslagen en de werk wijzen der natuurwetenschappen blijkt, betoogde spreker. Ook de verdediging 1 het christelijk geloof tegen aanval len, die gebaseerd zijn op werkelijke of vermeende resultaten der natuurweten schappen, kan alleen gevoerd worden, indien men op de hoogte is van die grondslagen en werkwijzen. Daarentegen vormt onnodig vasthouden aan de opvat tingen van vroeger eeuwen voor velen struikelblok om de volkomen waar heid van de Bijzondere Openbaring te aanvaarden. De beoefening der natuurwetenschap pen is een onderdeel van de taak, die God de mensen heeft gegeven. Wie daar mee bezig is, mag de gedachten, die de Schepper en Onderhouder van hemel en aarde Zelf in Zijn schepping heeft ge legd en nog onderhoudt, vanuit de verte nadenken. Hierop volgde een levendige gedachten- wisseling waarna de goedgeslaagde bondsdag gesloten werd. JN de Beatrix- en Irenehal te Utrecht waren gisteren zitplaatsen te weinig voor de duizenden Gereformeerde jongens en meisjes, die hier de 58e bondsdag van de Bond van Jongelingsverenigingen op Geref. Grondslag kwamen vieren. Regen noch wind hebben er iets aan kunnen veranderen, dat uit Noord en Zuid, uit Oost en West met tientallen extra treinen en autobussen de jeugdscharen naar de Dom stad togen. Op de trappen .zaten ze bij drommen en velen kozen zelfs gewoon op de grond rondom het podium een plaatsje op hun overjassen. Tt tx l*i worden geuit, met name ook in de Ge- Ad. Kuiper buiten- de geestelijke ver wot hilisme in onze® tijd samenbindt". Hij vroeg Nijhotf opgevoerd. Tegenover deze boodschap van vol slagen ondergang plaatste spr. het Evangelie van Gods liefde in Christus. Hij wees ook op het gevaar van het relativisme, dat geen vaste normen en absolute waarden erkent en aan vele jongeren hun geestelijke houvast ontneemt. Ook in de Ned Herv Kerk is men onder de invloed van het relativisme der dia lectische theologie gekomen. Velen achten de belijdenis der vaderen een eerbiedwaardig document, dat even wel niet zou vertolken de openbaring Gods. Biibelcritiek acht men geoorloofd, De zekerheid des geloofs, de vastheid van Gods getuigenis, het gezag van Cods Woord w;orden disputabel gesteld. Samenbinding is dus, zei spr., zeer r dig, zowel met het oog op velen, die vertwijfeling verkeren als voor hen, die een onzekere houding aannemen tegen over het absolute Woord Gods. Wij moeten, besloot ds. Jonker, opko men voor de waarheid Gods en voor dt belijdenis, die geen notariële acte is 0: een dode letter, doch de geestelijke na latenschap der vaderen. Door onze ver liezen heen gaat God zijn eigen weg. Toogdag «De Jonge Kerk" Op 6 Juni (Tweede Pinksterdag) houdt „De Jonge Kerk" haar toogdag in Leiden. Arnhem, Breda en Leeuwarden. In Leiden wordt 's morgens in de Pieters kerk een dienst geleid door ds. P. W. Spruyt, te Leiden. In de middagbijeen komst in de Stadsgehoorzaal spreekt prof. dr. G. C. van Niftrik te Amster dam over „Niet door kracht of geweld, maar door Mijn geest zal het geschieden". Daarop volgt samenzang, volksdans en pianospel. Tenslotte wordt het lekenspel „Des Heilands tuin" van de dichter M gewoon adviseur Op het podium namen 's morgens naast het bond^bestuur plaats de burgemeester van Utrecht, jhr. mr. C. J. A. de Ranitz. prof. dr. K. Dijk. het Tweede Kainerlid J. Schouten, de hoofdvlootpredikant ds. J. H. Sillevis Smitt. vertegenwoordigers van andere jeugdbonden, alsmede de heer Visser, vertegenwoordiger van de Geref. jongeren in Zuid-Afrika. De heer II. Algra, bondsvoorzitter, her dacht in zijn openingswoord in bewogen, indrukwekkende w oorden de zo plotse ling overleden generaal Spoor en de in Indonesië gevallen militairen. Deze her denking werd staande aangehoord en besloten met het zingen van „Zo ik niet had geloofd, dat in dit leven". In zijn daarop volgende rede „Jézus Christus, God en Zaligmaker" wees de heer Algra er op. dat in deze tyd door millioenen het oude Bijbelwoord „Laat Ons mensen maken naar Ons oeeld Onze gelijkenis" wordt omgedraaid. Zij maken ervan „Laat ons een Christus maken, naar ons beeld en naar ons g dunken". Jezus Christus echter leert we zijn eigendom alleen maar kun- zijn, indien we hem als onze Heer» verhoogde Heiland aanvaarden. On der applaus werden na deze rede tele grammen van trouw en aanhankelijkheid voorgelezen, bestemd voor Prinses Wil- helmina en Koningin Juliana. De burgemeester van Utrecht, jhr. de Ranitz. kreeg ook gelegenheid, enkele woorden tot de enorme schare jongeren te spreken. Hij haalde een woord Churchill aan: „Ik geloof, dat er eei weldige kracht in deze zaal aamvezh Nadat de Bondsvoorzitter nog enkele binnengekomen telegrammen had v< gelezen, «tak de hoofdvlootpredikant ds. Sillevis Smitt zijn toehoorders een hart onder de riem met betrekking tot de verzorging van onze mannen in Indo nesië: „Ook de mannen daar maken deel uit van het lichaam van Christus en als we dat verwaarlozen, verwaarlozen we ons zelf", aldus was. kort weergegeven, de inhoud van dit vlammende betoog. Onder luid applaus deelde de bonds voorzitter mee dat de penningmeester de heer A. van Rijn herkozen was, terwijl de heer De Smit als nieuw bondsbestuur werd gekozen. Nederland zei: De Gerefor meerde kerk? Och, die kun je over slaan. want daar jnaken ze altijd ruzie". Maar, aldus spr., ze mogen dan van de kerk, waar jullie in de banken zitten, zeggen wat ze willen, er leeft iets in die kerk. Er gloeit Sprekend over de verdeeldheid van d kerk zei ds. Kruyswijk: „Er is iets vai de kerk van Christus, overal, waar Zijn Naam wordt groot gemaakt en waar belijdende gemeenschap is. Zo staat.de kerk in de wereld En wie haar leven deelt, gaat er aan voorbij. Wordt de kerk alleen daar gekend, waar zij der het evangelie vergadert? Neen, c gelovigen daden stellen i: 's Middags In de middagvergadering brak aller eerst de heer Ad. Kuiper als directeur van het Gereformeerd Jeugdcentrum een lans voor dit instituut. Hy duidde aan, hoe pijnlijk het gemis is aan goede en verantwoorde kampontspanning in Geref. kring. Wij moeten weg uit de tuchtloze ontspanningshoek en zelf met goede lei ders en leidsters voor de dag komen. Vooral in deze tijd. nu het heidendom over een horizonbreed front aanvalt met, de meest moderne middelen, dienen wij een ieder voor te houden, dat - de Heere God is en niemand meer. Daar de heer Ad. Kuiper het bonds- bestuur moet verlaten, in verband mei zijn functie als directeur van het Geref. jeugdcentrum, stelde de heer Algra hem te benoemen tot buitengewoon viseur van de bond. welk voorstel luide instemming werd begroet. Namens de Geref. Meisjesbond voerde mej. Jansen van Beek het woord ei mens de jongeren in Zuid-Afrika de heer Visser. „Ons dank u". zei de heer Algra. De Kerk Met grote aandacht werd geluisterd het referaat van as. P. N. Kruyswij Amsterdam, getiteld ..De Kerk". Ds. Kruyswijk begon, met er op te wijzen, dat er heel vroeger een tijd ge weest is. dat alle kerken in Utrecht op de dag des Heren waren bezet. De ganse bevolking van Utrecht stroomde op die dag naar de bedehuizen. „Stel je voor" zo zei ds. Kruyswijk „dat ook dat nog het geval zou zijn. Dan zou Utrecht niet minder dan 80 kerken nodig hebben met elk 1000 zitplaatsen. Dat bewijst, dat er toch wel iets veranderd is." Spreker somde een lange reeks klachten op. die vandaag aan de dag ook door kerkleden Hij haalde de woorden aan van m onzer hedendaagse hoogleraren. beschouwing over de ker- Christus. gemeenschap en de dienst 1 daar werkt de kerk." ..Jongens en meisjes", zo riep spr. uit, „Hebt diepe eerbied voor je kerk. want het is een belijdende kerk. Onze kerk ontvangt ook haar ambten. Stel je voor, dat wij bijvoorbeeld in Amsterdam van het geld, waar mee wij onze armen verzorgen, ker ken hadden laten bouwen. Dat zou den kostbare kathedralen kunnen zijn, stukken schoner, stukken ge riefelijker dan die waarin wij thans vergaderen. Dat zou een goed stuk reclame zijn. Maar het is in de kerk niet begonnen om reclame. Wel om geestelijke gehoorzaamheid. Daarom is het zo mooi. dat reeds op jeugdverenigingen het begin i God. Als ik de kerk ik moeder. Want als de geweest, dan staan, dan Christus geweest. En wat zal die kerk bereiken? Zij zal machtig veel bereiken. Als zij liefde oefent naar alle kanten. De belofte is niet, dat dc kerk zo nu en dan niet op een klipsteen zal lopen, maar de belofte is wel. dat de bemanning van het schip van de kerk veilig zal landen, zo zy het oog gelovig richt op de Almach tige God. Deze 58e bondsdag werd besloten met een krachtig opwekkend woord door ds. J. Kremer van Utrecht. De heer J. Schouten sprak een kort woord en prof. dr. K. Dijk ging voor in dankzegging. Daarna stroomden de hallen leeg. Dui zenden gereformeerde jonge mensen ziin gesterkt door eikaars enthousiasme c bezieling en het woord hunner voor: nen. naar huis gegaan. En ze hadden dat, juist in deze tijd, weer hard nodig. Geref. l.V.'s (art. 31) (e Enschede (Van een onzer verslaggevers) Vele leden van de Vrijgemaakte Gereformeerde Jongelingsbond waren gisfe- n In Enschedé, waar de jaarlijkse bondsdag van deze jeugdbond werd gehou den. Zowel de Hervormde Grote Kerk aan de Markt als de Geref. Kerk in de Haaksbergerstraat waren meer dan vol met jongens en meisjes, om te luisteren naar de diverse sprekers. De bondsvoorzitter, de heer Jac. G. van Oord. ie Utrecht, hield een openingsrede over „Eenheid en antithese", waarin hij het oecumenisch streven van deze tijd belichtte en dit afwees als een drang naar valse eenheid, die niet overeenkomstig H. Schrift en Belijdenis is. Het gaat niet om de vraag, of wij klaar komen met alle vragen van deze tijd. doch of wij willen studeren en zo de vreugde van de Vrijmaking leren verstaan, zo besloot ds. Arnold zijn toe spraak. Bijbelonderzoek In .ie middagvergadering hieid ds. D. van Dijk. te Groningen, een rede over „Het persoonlijk onderzoek van de Hei lige Schrift". Spreker schetste de opvat ting van de modernen en de eth;schen omtrent de Bijbel, waarbij de inspiratie van de H Schrift wordt verloochend Hierna besprak ds. Van Dijk de leer van Karl Barth. die de H. Schrift ziet als een menselijk relaas* van de openba ring Gods. Mannen als Barth cn in ons land prof. Van Niftrik hebben niet het recht om te zeggen, dat zij de Bijbel voor Gods Woord houden, want zij zeggen, dat God soms dc Schrift gebruikt om Zich weer te openbaren. Zo is dit spreken over het Woord Gods misleidend en onwaarachtig. De Bijbel is dan geen troostboek meer en men vervalt in het ergste subjecti- Uitvoerig belichtte referent de Gere formeerde belijdenis inzake de Bijbel. God komt steeds weer tot ons mot Zijn steun. Onderzoek van de Schrift moet altijd weer een luisteren naar deze stem zijn. We ontmoeten de Heere in Zijn Wie de Schrift zuiver ziet als het Woord van God. die zal ook steeds'op nieuw nan Schriftonderzoek moeten doen om te leren verstaan, wat God van hem eist. Ds. Van Dijk riep de jeugd op om meer en meer de Schrift te onderzoeken, ten einde de heerlijkheid van het Woord Gods te zien en te kunnen begrijpen. In de tweede vergadering spraken over dezelfde onderwerpen resp. ds. S. Cnossen en ds. Joh Francke. HIet had ds. J. A. Vink de leiding. Ds. G. van Dooren en ds. A. Veldman, beiden te Enschede, spraken het slot woord. Afscheid ds. den Boeit In de huishoudelijke vergadering, die Woensdag werd gehouden, werd besloten de bondsdag in 1950 te Kampen te be leggen. en bij wijze van proef het „Cal vinistisch Jongelingsbod" wekelijks te Schriftonderzoek is dringend nodig De vocizitter bestreed de mening van prof. dr. L. W. G. Scholten, die op de Burgerdug te Utrecht de oude klank van Christendom boven geloofsverdeeld heid zou hebben laten horen. Doo* het loslaten van het Woord Gods vervalt men in het humanisme. Men wil inter confessionele samenwerking, doch ieder wordt dan vrijgelaten het Woord van God naar eigen inzicht te interpreteren. Vele icden van de Geref. Kerken wil- n wel op allerlei gebied met ons sa- enwerken doch intussen blijft men is uit de Kerk werpen. Scherp critiseerde de heer Van Oord ?t oecumenisch streven der Ned. Herv. Kerk, in welke kerk het Barthianisme meer en meer veld wint. Wij zullen weer moeten luisteren naar het Woora en blijven strijden voor reformatie. Spreker besloot met een krachtige op roep tot dc jongeren om het Woord Gods en de confessie hoog te houden. De voor zitter heette vervolgens het erelid de heer A. Zijlstra en afgevaardigden van F.Q.I. en andere organisaties, welkom Aan H M. de Koningin «werd een tele gram gezonden, waarop de jongeren spontaan twee coupletten van het Wil helmus zongen, begeleid op het prach tige orgel door de heer Jaap Zwart, te Zaanda-r.. die als „vaste bondsorg&nlst" zich ook gisteren weer voortreffelijk van ziin taak kweet. Toespraak ds. Arnold Vervolgens sprak ds. J. J. Arnold, te Vrouwenpolder, over: „De betekenis van de Vrijmaking voor ons jeugdwerk" Spreker betoogde, dat te veel wordt geleefd naar menselijke inzettingen. Waarachtige bekering moet zijn oen ja gen naar de gehoorzaamheid. Allerwege zien wU een afval van l.ei Woord Gods en ook de Christelijke Film- actic is daarvan een symptoom, aldus ds. Arnold Met de Vrijmaking der Kerk heeft God ook het leven bevrijd en daarom gaat dc reformatie door. ook in ons jeugdwerk, al zal het nooit wor-len zo als het eigenlijk moet zijn. Als wij onze verantwoordelijkheid verstaan en buigen voor het Woord Gods. dan vragen wii niet. of alles kapot moe;, doch ondrrwcrocn wij ons aan de Schrift. Dan zal cr ook plaats moeten ziin voor zelicritiek. want waar deze er nle' is, is er ook geen waarachtige bekering doen vr-schiinen. In de vacature F. A. den Bocft. te Hclpmnn. werd als bondsbestuurslid gekozen ds. G Jans- sens. te Leeuwarden Gisteren nam de hondsvergadering op hartelijke -viize af- heid van ds. Den Boeft, die zelf ook nog eeu kort woord tot de Jongeren richtte.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1949 | | pagina 3