Himmlers masseur tekent de gevreesde Gestapo-chef van nabij Overal Pijn? AKKERTJES gjj# rGLOBF- Chefariive 4" NIEUWE LEIDSCHE COURANT ZATERDAG 9 OCTOBER 1948 Duizenden gered uit de Nazi-klauw Beestmensensadisten". Hoe vaak hebben we met deze woorden de sinistere machthebbers van het Derde Rijk getypeerd. Hoe vaak hebben we de ge vreesde chef van de Gestapo en de S.S. getekend als een man zonder enige menselijkheid, als iemand, die zich met wellust baadde in het bloed van zijn millioenen slachtoffers. Wie het boek leest, dat Felix Kersten over Himmler geschreven heeft, zal ontdekken, dat Himmler voor argumenten toegankelijk was, waardoor het Kersten gelukte vele honderden te redden uit de klauwen van het Nazibeest. Hij zal tot de ontdekking komen, dat men niet klaar is de onnoemelijke wreedheden te verklaren uit een bloed dorstige inborst. bedeesde aard, die persoonlijk geen vlieg kwaad kon doen. En Himmler? De man, die zonder scrupules de creten tekent, waarbij bij met één penneskras tienduizenden de gaska mers injaagt of opoffert aan onmen selijke medische experimenten, die zelfde maii verwijt zijn dokter, dat deze graag gaat jagen. „Ik vind bet verschrikkelijk", zegt hij, „arme dieren, die niets vermoedend aan de rand van het bos zitten, zo maar neer te schieten. De natuur is zo mooi en elk dier heeft tenslotte ook recht om te leven". Een man, die weerloze vrouwen e kinderen naar vernietigingskampen stuurt, maar die op zijn bureau altijd het portret van zijn dochter heeft staan 1 een vaas met bloemen of dennegroen l zijn kamer. Maar anders dan Robespierre schuwt hij de openbaarheid, trekt hij achter de schermen aan de touwtjes- Daarin lijkt hij op Napoleon's politiechef Fouché Doch hij mist de geniale gewetenloos heid van de laatste en ook diens onver zadigbare zucht naar rijkdom. Himmler betrekkelijk arm. Hij leeft van zijn salaris. Daarin is hij anders dan de grote nazibonzen, die hij overigens stuk voor stuk veracht. Als iemand uit Zweden horloge voor zijn dochter mee brengt, betaalt hij direct honderd mark, de resterende vijftig voldoet hij wanneer hij zijn salaris ontvangen heeft. „Himmler van nabij" luidt de onder titel van Kersten's boek. En terecht, want wie zou een geweldenaar beter leren kennen dan de arts, die hem ziet en die hem behandelt, als ziekte en pijn alle pose doen wegvallen. We kunnen dus het hier getekende beeld rustig als juist aannemen en dan vajt direct een zekere overeenkomst met Robespierre op Robespierre, die door zijn tijdgeno ten uitgetekend werd als een monster van bloeddorst, die duizenden bij dui zenden de trappen van de guillotine deed beklimmen, was een man met een Oorlog of compromis? Sinds twee wereldoorlogen bleek het „Seid umschlungen Millionen mit dem Kusz der ganzen Welt" in Duitsland een vrome wens. En ook de politiek van de Sowj et-heilstaat zal de zuchtende mens heid de geestelijke noch de economische reconstructie brengen. Wij stuiten daar op een staatsalmacht, een absolute dic tatuur, een „Wille zur Macht" in meest afschuwelijke vorm. Er bestaat een soort van politiek document van een geestelijk strijder als Swedenborg, omstreeks 1761, waarin deze o.a. zegt: „Niemand heeft het recht om zijn leven en bezit over te laten aan de absolute macht van enig individu, want God alléén is Meester en wij zijn slechts zijn uitvoer- 't Verklaarde uitzicht ders in deze wereld". Merkwaardige woorden, die ook op het huidige Stalisme van toepassing zijn. De Christelijke reld is dan ook verplicht zich tegenover de politiek van Rusland en de satelliet staten te verdedigen, omdat hier veel ho gere waarden dan materiële belangen al léén op het spel staan. Het individu dreigt ten onder te gaan in een grauwe, loze collectiviteit, de prooi van mon, die Macht heet. Tegen deze psychologische achtergrond treedt de internationale politieke situati een crisis-toestand, duidelijk naar vore De Sowj ets in hun machtsbezetenheid weten van geen wijken, al mogen wij ker ook aannemen, dat het angst-complex van een overrompeling door de, communisme vijandige, democratieën daarbij ook een rol speelt. Russische verzoenbaarheid heeft Amerikaanse verzettelijkheid in het leven geroepen, „Oost" en „West" staan uiterst vijandig tegenover elkaar en van een ontspanning in de internationale toestand sprake. Zeker, Italië wist een dam op te werpen tegen de communistische vloed golf, maar in Frankrijk omstrengelen de communistische lianen nog steeds het maatschappelijk-economisch leven: sta kingen en terreur zijn er aan de orde de dag. En waarom? Omdat op last Moskou het plan-Marshall, dat herstel be oogt, er niet gedijen mag. Het politiek „touwtrekken" tussen Oost en West wordt voortgezet; een compromis is ni zicht. Het grote woord „oorlog" wordt uit gesproken. Regeringen storten zich met verwoede energie op de bewapening, wakker geworden door de dreiging der R/ussische divisies, de Sowjet-machts- demonstratie als een symbool boven de Berlijnse luchtcorridor en inmiddels jongleert men te Parijs met de benau wende vraagstukken van ontwapening en atoomenergie. Altijd nog blijft de deur op een kier staan, blijft er een weg open naar de vrede, maar, die is lang zamerhand wel uiterst onbegaanbaar ge worden. Marshall heeft het zojuist nog te Parijs gezegd: de Russische blokkade van Berlijn vormt een zeer ernstige be dreiging voor de wereldvrede. Meer dan honderd dagen hebben de Westelijke mogendheden met de Russen onderhan- de.i, om tot een oplossing van het Ber lijnse geschil te komen en eerst toen duidelijk bleek, dat er met deze Russi sche honden geen hazen vielen te van gen, heeft men zich tot de Veiligheids raad gewend. Doel hiervan was <j vooral, dat de wereld zich kon ov tuigen, aan welke zijde het recht lag „fair play" werd betracht. De Russen waren sluw, want vlak vóór de behandeling van het Berlijnse geschil in de Veiligheidsraad, zagen zij er c eens weer heil in, de kwestie door nieuwe „Viermogendheden-conferenti te laten behandelen, op welke soortge lijke conferenties zij steeds een schier nihilistische tactiek hadden toegepast. Toen de kwestie Berlijn toch op de agenda van de Veiligheidsraad bleef, hebben de Russen hun negativisme ge uit door de krant te gaan lezen, maar zij zijn niet uit de „Ver. Naties" getre den; terwijl de Veiligheidsraad werd verdaagd. De regeringen kunnen dus nu fiog overleg plegen, wat verder te doen valt en zoals men weet, werd ook Mar shall door Truman naar Washington ontboden, teneinde zich over de stand van zaken nauwkeuriger te kunnen oriënteren. Eén ding is zeker, dat de Westerse mogendheden zich niet uit Berlijn laten wegtreiteren en zich even min laten intimideren door de Russische guperforten en brisantbommen ii luchtcorridor. En tijdens het debat de ontwapening heeft de Britse gedele geerde McNeil met vlijmscherp sarcasme de Rus, Wisjinski, van repliek gediend. Noch inzake ontwapening en atoom- vraagstuk, noch betreffende de Berlijnse luchtcorridor kan men de Sowjets a u jérieux nemen; -hun woorden dienen slechts ter camouflering hunner gedach ten en bedoelingen. Wordt er dus met de Russen inzake deze kwesties geen coord 'bereikt, dan doemt het spook een derde wereldoorlog angstwekkend ©p en dreigt allereerst het gevaar, dat het lichaam der „Ver. Naties" in twee, elkaar volkomen vijandige kampen uit eenvalt Het is begrijpelijk, datr_ onderhandelingen met de Russen zo lang mogelijk zal trachten te rekken, omdat het risico van een oorlog, het noodlot, de gehele mensheid raakt. Maar de de finitieve scheidingslijn door Europa, tus- «en „Oost" en „West" zal in de toekomst toch onaanvaardbaar blijken, evenzo permanente verdeling van Duitsland dus is alles in wezen slechts uitstel executie. Een ongebreidelde Russische expansie zou echter de ondergang bete kenen van Christendom en democratie. Klerk en beul Wat heeft deze man gedreven tot al zijn onnoemelijk schrikkelijke misdaden? Niet een aangeboren wreedheid of een bloeddorstige inborst Kersten tracht het antwoord op deze vraag te vinden, door hem te typeren als klerk en beul. Hij ziet hem als de politieklerk, die achter zijn bureau ambtelijk da bevelen tekent, die hem tezelfdertijd maken tot de beul m millioenen onschuldigen. Maar de vraag, hoe dat mogelijk is, blijft. Een verklaring is alleen te vin- in wat Groen honderd jaar geleden schreef over de Franse tyrannen: „Het niet allereerst de wrede inborst, maar het beginsel, dat hen drijft en drijven moet tot hun schrikkelijke wandaden". De onwrikbare nauwgezetheid van zijn revolutionnaire orthodoxie, de schier onwankelbare trouw aan zijn Führer heeft deze mens consequent geleid op de weg van geweld en terreur, die ten slotte uitloopt in de grootste moordkam pen, die de geschiedenis ooit gekend heeft. Eer, trouw en gehoorzaamheid zijn de pijlers van Himmler's bestaan. Maar dit boek toont ons, hoe deze deugden ver keren in hun tegendeel, als ze los gemaakt zijn van hun Christelijke wor tel. Al zegt de schrijver het niet. dit boek laat zien, hoe Himmler gedreven werd door de nazi-ideologie, een ideologie, die Nu de koudere nachten weer aanbreken zor gen we eerst me nachtjapon. Ons model is bedoeld om *e maken van ge bloemde linge rie, katoen of flanel. Van vo ren is een ruim aangezet taille- stuk. De mouw is gerimpeld manchetje ge zet. Benodigde stof: 4Vi meter van 90 a 100 breed. Patro nen, voorradig in de maten 40, 42. 44, 46 en 48, kunnen vóór 16 Oct. 'egen be taling van f 0,35 worden afge haald aan ons bureau Hogewoerd 103, Leiden. Na ont vangst van f 0.50 volgt toezending -per hem tot religie werd en de volledige s opeiste. Maar deze religie was er zonder God. Ze werd tot eredienst Satan en de echte nazi's bedienden daar als priesters het altaar. Himmler is afschrikwekkend voorbeeld waartoe het loslaten van God en Zijn Woord uit eindelijk voert. En Groen krijgt wederom gelijk met zijn: Revolutie is ongeloof. Gevangenen vrij Maar behalve door het tekenen van de figuur van Himmler trekt dit interes sante boek ook sterk de aandacht door de vele geslaagde pogingen van Kersten, ge vangenen los te wrikken uit de concen tratiekampen. Geleidelijk aan is dit werk gegroeid. Kersten begint met individuele gevallen. Hij pleit voor gevangen genomen oud patiënten, stuk voor stuk of in kleine groepjes. Hij wordt daarbij geleid door humanitaire overwegingen en door zijn liefde voor Nederland, waar hij in Den Haag een eigen huis had en o.a. wijlen Prins Hendrik behandeld heeft. Dramatisch worden zijn mededelingen, wanneer hü vertelt, hoe hü voorkomen heeft, dat Hitiers duivelse plan, heel Ne derland te evacueren naar Polen, werd uitgevoerd. Himmler moest dat doen. Kersten, die dit plan te weten was ge komen van Himmlers secretaris, had hierin natuurlijk niets te zeggen. Maar hij heeft niet gerust, voor hy Himmler er van overtuigd had, dat hij zich licha melijk volkomen te gronde zou richten, als hü dat plan naast zijn andere werk, dat ook niet kon blijven liggen, wilde uitvoeren. Voor dat argument is de op perste Gestapo-chef tenslotte gezwicht. Het feit, dat Kersten Himmlers arts as, heeft hem goede kansen gegeven, die hij dan ook nuttig gebruikt heeft. Later, als hij weer in Stockholm woont _.i telkens overkomt om Himmler te be handelen, treedt hij anders op. Hij han delt dan in opdracht van de Zweedse re gering of van het World Jewish Con gress. Het gaat dan niet meer om kleine groepen maar om duizenden te gelijk. Zo ziet hij ook kans, duizend Hollandse en naar Zweden te vervoeren. Nederland helpt niet Maar en ziedaar een van de redenen ..aarom de parlementaire enquête-i missie Kersten wilde horen als hü ook de Nederlandse regering wil optre- ju daarom contact zoekt met Londen, verleent de Nederlandse gezant in Stock holm geen enkele medewerking. Als Kersten zich belasten wil met het door zenden van Rode Kruispakketten naar de Nederlandse gevangenen, stuit hü we derom op een muur van bezwaren. Dit zijn schrijnende dingen, want uit alles blykt, dat Kersten hiertoe in staat was geweest. Vele officiële documenten, het boek afgedrukt, leveren hiervoor het bewüs. Al blyft de figuur van Kersten zelf wat duister, al zyn de argumenten voor zyn in Duitsland blijven niet steeds overtui gend, vast staat dat hy veel nuttig werk heeft gedaan. Zyn boek is een van de in teressantste boeken, die na de oorlog zijn verschenen. Klerk en beul, Himmler van naby, door ïlelix Kersten. Uitg. Meulenhoff Amsterdam. BEGINSELEN (Vervolg van Pag. 1) In het blad „In de Weegschaal" van 1 October j.l. acht J. C. van Veen het verontrustend, dat „het grootste deel van het kerkvolk zich verslingert aan de Christelyke beginselen, die meer succes beloven dan het gebod van de levende Heer, Jezus Christus". Hier en daar verspreid, zo schrijft hy, worstelt een klein deel in eenzaamheid „om opnieuw het gebod Gods te horen, nu de oude zekerheden voor hen even- zovele verzoekingen geworden zyn". Er is verwantschap tussen deze beide uitlatingen van Banning en van v.Veen. De een vreest, dat beginselen belemmerin gen kunnen worden om God te horen, de ander ziet de Christelyke beginselen als verzoekingen, die moeten worden af gewezen. In beide beschouwingen zyn begin selen gevaarlyk. Nu zijn deze opvattingen ni Zo noemde reeds vele jaren geleden Karl Barth de vereenzelviging een partijprogram met de wil Gods, bewijs van onverantwoordelijke durf. En evenzovele jaren geleden schreef Brun- ner, dat we met programma's alleen maar de ernst der verantwoordelijkheid verliezen de blik op de werkelykheid. Het geloof is het, zei hy, dat ons werke- lyk maakt. Het gaat erom, schreef hij, wat God op deze plaats en op dit ogen blik van ons vraagt: Wij mogen de wil Gods niet in onze formuleringen gramma's vastleggen. Dit ware in strijd met Gods vrijheid en souvereiniteit. On danks onderlinge verschillen liggen deze uitlatingen van Barth, Brunner, Banning en anderen in hetzelfde vlak. Maar nu is 't opvallend, dat binnen deze zelfde kring een kentering in aantocht schynt, wat betreft de geringe waardering ginselen. Want het was niet het minst merkwaardige verschijnsel op de sterdam gehouden by eenkomst Wereldraad van Kerken, toen Brunner daar nog schuchter heenwees naar de mogelijkheid van bepaalde beginselen (prinzipiën) en toen hy van het Evan gelie uit, een bepaald standpunt ontwik kelde ten opzichte van staat en maat- schappy. Het moest de schrijver J. C. v. Veen in „In de Waagschaal" te denken hebben gegeven. Maar voor ons allen is het een feit, dat grote opmerkzaam heid verdient Bijna niet in staat om iets te doen Klaag niet, neem 'n paar „AKKERTJES", dan bent U ire, pijnlijke en matte gevoel gauw ver geten. Alleen echt met 't bekende AKKER-merk. I Voor het Stoplicht Van het erf van School en Kerk Beroepingsicerk ld' Ned. Herv. Kerk. Beroepen: te Vrees-18' wijk L. Kievit te Putten; te Rotterdam- Hillegersbeng C. W. Wagenaar te Beet- sterzwaag; te Reeuwyk (toez.) J. van Amstel te Hoevelaken; te Bierum B Bruins te Hemelum; te Veen (N.-Br.) J. W. de Bruijn te Sprang; te Nieuwkoop W. H. de Jong. cand. te Groningen; te Oudemirdum H. Engelsma te Vollen- hove. Geref. Kerken. Tweetal: te Rotterdam- Zuid (vac.-J. M. Mulder) dr E. Masse- link te 's-Gravenzande en B. J. A. Streef kerk te Berkel-Rodenrijs. Beroepen: te Garrelsweer G. K. GeerdS te Drijber; te Huizen S. Wagenaar te Arum. Aangenomen: naar Wolfheze G. S. Fernhout te Nieuw-Beets; naar Middel- stum cand. W. Boessenkool te Holland- scheveld. Geref. Kerken (Art. 31 K.O.). Beroe pen: te Zuidlaren P. Lok te Zaamslag. Geref. Gemeenten. Tweetal: te Rotter dam-Centrum H. Ligtenberg te Rotter dam-West en W. de Wit te Middelburg. Inauguraties L.U. Op Vrijdag 15 Oct. om 4 uur zal dr T. P. •an der Kooy, benoemd tot bijzonder hoog leraar vanwege het Leids Universiteits Fonds e economische geschiedenis, zijn ambt aarden met het uitspreken van een inaugurele oratie in het groot-auditorium. Hetzelfde zal geschieden op Vrijdag 22 Oc- ober om 4 uur door dr A. Querido, benoemd ot gewoon hoogleraar in de inwendige ge- leeskunde. Vervolgens zal dr F. van Heek, gewoon ioogleraar in de sociologie, zijn inaugurele iratie houden op Vrijdag 29 Oct., om 4 uur. geneeskunde: E A Coens, Sneek, W J Jong. Gorredijk, W A Groothof, Gronin- J de Jong, Miedum bij Leeuwarden. J Koelma. Sappemeer: doet. geneeskunde: D Mulder, Groningen, N J de Groot. Veen- wouden, GOJ Verbeek, Langweer, P Algra, Stadskanaal, G H Strobos, Stadskanaal, J T F Sluiter, Groningen, B van Dijk, Gronin- ichtsgeleerdheid: E Bos, Gro ningen. ROTTERDAM, 1 October. Geslaagd: cand. econ. wetensch. P K Lindenbergh, R'dam cn E F A Sep te Utrecht. In twaalf plaatsen zijn Geref. man- nenverenigingen opgericht die als lid van de Bond zyn toegetreden. De classis Klundert der Geref. Ker ken heeft praeparatoix geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer A. G. Scherpenisse, cand. te Kampen, wonende Buitenwijk B 284 te Klundert. Ds K. J. Eckenhausen, em.-predi- kant van de Prot. Kerk in Indonesië, stelt zich beroepbaar in de Ned. Herv. Kerk; zijn adres is Pomonaplein 72, Den Haag. BEVORDERING GEESTELIJKE VOLKS GEZONDHEID De algemene vergadering van de Ver. to bevordering van de geestelijke volksgezond heid op Geref. grondslag wordt op 9 Oct. ir Utrecht gehouden onder presidium van mr dl J. Donner, president van de Hoge Raad. Het nderwerp „Ontwikkeling van de medisch< wetenschap en Zielszorg" zal worden behan- eld door dr G. A. Lindeboojn. ds M. Fern- .out en dr F. J. Tolsma. BENOEMINGEN CHR. ONDERWIJS. Benoemd: tot onderwijzer (es) te Benne- :om, A. Verhoef te Ede (Gld Cenemuiden, A. Jonkers te Rouveen: Enschede (hoofd van Bolhuis), mej. M. F. van den Blom te Bergambacht: Kootwijkerbroek. mej. G. Schipper te Hengelo (O Chr. school voor B.L.O. (Vijverhofstraat) te Rotterdam. S. van Voude te Zuidland en W. Boogaard te Rotterdam: Herv. Chr. School te Werken dam. A. van Meeuwen te Eindhoven: Chr. school te Zwartsluis. D. C. van der Kamp te Utrecht. ACADEMISCHE EXAMENS LEIDEN, 8 October. Geslaagd cand. Geneeskunde: de dames C Benckhuijsen te Boskoop, F van Laar te niel, E S Sachs te Bentveld, F J G b te Leiden en W E A van Tol te Pi en de heren P J M Boekwijt te Stei wijk, F J Beerninlc te Den Haag, H E Beer- ïk te Den Haag. M A Bleiker te Hillegen berg, R J Coers te Oegstgeest, J C Collen te Voorburg, J J Fisscher te Loos J de Goeje te Wassenaar, P Greu Poortugaal, J C W Hoogstraaten te Rotter- J W v d Kraan te Oegstgeest. K v Loo er Aar, P A Molenaar te Delft, W J ers te Rotterdam, W Snethlage te Ml< ïrg en P de Vrijer te Wassenaar, slaagd cand.-ex. Ned. recht: mevr A ageAbbing te Leiden en de heren bmacher van Nooten te Den Haag, Blokzijl te Den Haag. P A Stein te Breda, F M Bruyn te Leiden, P N Droog te Maas- Geslaagd doet. ames te Oegstgeest e Claudt 1 ONBE-HEER-ST Waar ligt de grens tussen kinderen en grote mensen? Het is de glorie van een waarach tig grote, als van hem getuigd kan worden, dat hij in z'n leven „als een kind" was. Maar wee hem, als het praedicaa', „kinderachtig" de stralen krans dreigt te ontsieren. Het na-oorlogse Nederland van grote mannen, die elkaar dat groot-zijn betwisten en dan tot kin derachtigheden komen. De Nederland se pers werd dezer dagen tot in haar grondvesten geschokt door de sohijning van de 'brochure „Als die ven in de nacht" van H. A. Lunshof, die er niet om liegt. De hoafd-redac- teur-oud-minister van een grote Amsterdamse krant wordt daarin tot blozens toe te kyk gezet. Hij heeft zich tot nu toe nog niet, op de daar voor geëigende wijze gewroken. Blij kens zijn eigen krant nam hij een wal we zo ik zou willen noemen „onbe- heer-st" middel te baat. Er verscheen n.l. een bericht, dat Nederland op het congres voor Chr. journalisten te Ko penhagen werd vertegenwoordigd door de heren H. A. LunShof, R. Sohmal en J. de Ru ij ter. De grote krant bracht dat be richt zo: „Te Kopenhagen kwam natinonaal congres tran Christelijke journalisten bijeen. Nederland daar vertegenwoordigd' door H. A. Lunshof, en de heren mr J. J. R. Schmal en J. de Ruiter." Weet u, wat het journalistiek merkwaardige is aan dit bericht? Dat in de eerste editie van die grote krant staat: de heer Lunshof. Men fluistert in Op Stopper's oor, dat de hoofdredacteur-oud-minister, persoonly'k de pers heeft laten stop pen om Lunshof te beroven van het praedicaat „de heer". En dat alles onder het motto: „vry- onverveerd". Maar ik vind -het: vry onbe-heer-st. Op Stopper, Wanneer de klokke roept ter Kerke IJdele godsdienst En die lieden delen alzo1 I Sam. 6 10a Want de hand des HEER-EN was tegen de Filistijnen I Sam. 7:13 en de moeite doet om het ver band van de hierboven gedeeltelijk af gedrukte verzen in de hoofdstukken 6 het eerste boek van Samuël te lezen en nader in'te denken (hebben we dat niet over voor het recht verstaan Gods Woord?), heeft het spoedig jbegrepen. Na de overwinning, die dg Filistijnen behaald hebben op het volk des HEEREN en op de ark des Verbonds des HEEREN is het de Filistijnen niet voor de wind gegaan. Toen zy de ark in de tempel van hun afgod Dagon neerzetten, liet de HEERE merken, dat Hij alles is en dat de afgod van de Filistijnen niets was. Dagon viel om en Dagon werd onthoofd! Bovendien trof een vreselijke pestziekte, die lastige en pijnlijke builen en zweren veroorzaakte de overwinnaars en voorts plaagde de HEERE hen nog met een veldmuizenplaag. De HEERE kan wel schijnbaar overwonnen worden en het volk des HEEREN ook wel. Maar Hy laat niet met zich spotten en Hy laat ook niet met Zyn volk spotten! Toen hebben de Filistijnen zich raad verschaft. En de priesters en de waar zeggers weten heel goed hoe het moet. Zij zullen de ark des HEEREN terug sturen, althans ze zullen het proberen. Er zullen twee runderen, wier kalveren opgesloten worden, voor een nieuwe wagen gespannen worden; de ark zal er op gezet worden; een schuldoffer van gouden voorwerpen zal er bij gedaan worden en dan zal afgewacht worden, wat de runderen zullen doen. Zullen de runderen de weg naar het volk van Israël gaan, wel, dan is het duidelijk, dat de plagen van de HEERE hun zijn over komen. Want welke koeien zullen hu haar kalveren verlaten en uit eigen be weging de weg naar het land van Israël gaan? Dan moet de HEERE die koeien toch wel besturen. Prachtig niet? Zo gezegd, zo gedaan. En ja, de runderen gaan op weg. Ze vergeten haar kalveren. De ark komt weer bij het volk Israël. LEIDEN: Ned. Herv. Gem.: Pieters kerk, 10 uur ds Touw (bev. dr Oppen- heimer); 5 u. dr Oppenheimer (intrede); Hoogi. kerk, 10.30 u. ds Spruyt; Ooster- kerk, 10 h: ds Van Leeuwen; Marekerk, ds Van Achterberg Kooi'kapel, 10 u ds Swijnenburg (H.D.); Morsweglokaal, ds Van Apeldoorn; Jeugdkerk (aula gymnasiilm)10 uur dienst; Acad. Ziekenhuis, 10.80 uur ds Kelder; Geref Minnehuis, Do. 7 u. dhr de Groot; Eglise Wallonne, 10.30 uur ds Hayet; Gereform Kerk, Zuiderkerk, 10 uur ds Dronkert; ds Hajer; Herengracht, 10 uur dr Westerink; 5 u. ds Maaskant; Oude Vest, ds Maaskant; 4.30 uur dr Weste- rin-k; Morsweg, 10 uur ds Hajer; 5 uur ds Dronkert; Geref. Kerk, art. 31, 10 u. „Prediker" en 5 uur Doopsgezinde kerk ds Keizer; Chr. Geref. Gem., 10 leesdienst; Geref. Gem., 10 en Ryksen; Evang. Luth. Gem., 9 u. ds Smit Duyzentkunst; 10.30 uur ds Mak-kink; Remonstr. Gem., 10.30 uur da Poortman; Doopsgez. Gem., 10.30 uur ds Snaayer; Ver. van Vrijz. Herv., 10.30 u. ds van der Heyden; Willem de Zwijgerkerk, 10.30 u. prof. dr Bleeker, Amsterdam; Evang. Chr. Gemeenschap, 10 uur dhr Van der Horst; 5.30 uur dhr Verdam; Leger des Heils, hedenavond 7 uur bidstond; 8 uur openl.samenkomst (Steenstr.); Zo. 10 u. heiligingsdienst (tevens altaardienst); 6.45 uur openl. samenkomst (Gangetje); 7.30 uur openb. samenk. (leider majoor Hermes); Do. 7.30 uur openb. sainenk.; Stads-evangelisatie „Jeruël", 10 en 5.3C uur dhr Kuyper; Di. 7.30 uur by-belbe- spreking; Vr 8 uur dhr de Bruyn; Vrije Kath. Kerk (St Bonifacius), Vreewyk- straat 19, 10.30 uur Gez. H. Mis. ALPHEN AAN DEN RIJN: Ned. Herv. Kerk, Julianastraat, 9.30 u. ds Lambour (H.A.); 6.30 u. ds Lefeber; „Jonathan", 6.30 uur ds Lambour; 'kapel Gouwsluis, 6.30 uur ds Stehouwer; Oudsh.weg, 10 u. ds Kater, Nieuwveen (H.D.); 6.30 u. dhr van der Hoeven, Waddinxveen; Hooft- straat, 9.30 u. dhr v. d. Hoeven; Martha- Stichting, 10.30 uur ds Meyer; Gereform. Kerk, Zuiderkerk, 10 u. ds Mulder; 6.30 uur ds Wijma; Noorderkerk, 10 Toornvliet, Leiden; 6.30 uur ds Mulder, LEIDEN. 9 October. - Gesl. doet. ex. ge-1 Oudshoorn; 10 en 5 imr prof. dr Aalders, neesk. de heren H M J van Dee te K'dai F J Zee Was \'dam 7 H de x. (Ie ti Alle Neuv el) c he- W. Oi M. Huber te Sassenheim: (2e deel) de heren D. Wintgens te Heerlen, H. A. Beek Haag en B. M. de Planque te Leidei AMSTERDAM, 4 October (Gem. Univ.) Geslaagd: doet. geneeskunde: M P v/d Gi ten, H Kok Kwee Tjay Wan, mej F A Rossum, mej C A E de Koning. W G Ketel. H B M Becking, F D de Jong, m K H FrankeHartog, H Jockin, L J M Umans, mej E J M Schwantje. GRONINGEN. 2 October. Geslaagd: cand. geneeskunde: H L Zwaneveld. Gro ningen. W C Veeger, Groningen, J H Visser, Leeuwarden. Doet. Theologie: ds J A Bak ker, Bakkeveen. Cand. geneeskunde: B Lou- werens, Groningen. W Molenkamp. Winne- weer, J van der Veer, Delfzijl. GRONINGEN, 1 October. Geslaagd: AL WAT VER EN VREEMD IS, TREKT HAKON MIELCHE reisde naar Vuur land. Met zijn „REIS NAAR HET EINDE DER WERELD" beleven we meer, dan wijzelf deze tocht gemaakt had den. Want Mielche ziet alles als een bijzonder mens, die ook in de hachelykste omstandigheden zijn humoristische kyk dingen niet verliest. Geestige pennekrabbels komen Uw ver beelding te hulp- Bespreek deze prettige reis by Uw boekverkoper- (Advertentie) Heemstede; Geref. Kerk, art. 31, 10 7 uur dhr Brüning, Kampen; Chr. Geref. Kerk, 10 en 6 uur ds Baay. BENTHUIZEN: Ned. Herv. Kerk, uur 0H.D.) en 6 uur ds de Heer. HAZERSWOUDE: Ned. Herv. Kerk, 9.30 en 6.30 uur ds v. d. Leeden; Geref. Kerk, 10 en 6.30 uur ds Oussoren. HOOGMADE: Ned. Herv! Kerk, 10 u. ds Hij-mans. KATWIJK AAN ZEE: Ned. Herv. Kerk, Nieuwe kerk, 10 u. ds v. Ieperen; 5 uur ds van der Krift; 6.30 u. ds Burgy, Rijnsburg; Oude kerk, 10 u. ds Bouman; 6.30 uur ds Jellema; Kapel, 10 u. ds Pras; Geref. Kerk, 10 uur ds Pijlman; 5 uui ds Van Boeyen; Gered. Kerk (art. 31) 10.30 en 5 uur ds Boersema; Chr. Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds van der Bijl; Geref. Gem., 10 en 5 uur leesdienst. KATWIJK AAN DEN RIJN: Ned. Herv. Kerk, 9.30 uur ds Fort-gens, Voor schoten; 5.30 u. ds Lazonder, Den Haag; Geref. Kerk, 9.30 en 5 uur ds de Valk. KOUDEKERK AAN DEN RUN: Ned. Herv. Kerk, 10 uur ds Corts, De Kaag; COLOGNE nh yJJW' NOG N1MME Van Binsbergen; Geref. Kerk, i uur ds Van Rhij-n, Leiderdorp (H.A. en dankz.). LEIDERDORP: Ned. Herv. Kerk, 10 ds Honnef; 6.30 uur ds Visser, A'darn (jeugddienst)Geref. Kerk, 10 en 6.30 u ds Dijk. LEIMUTDEN: Geref. Kerk, 9.30 uui (voorber. H.A.) en 2.30 uur ds Moens. LISSE: Ned. Herv. Kerk, 10 u. ds Had- ders (H.A.); 5 uur ds mr Alma (H.A. er dankz.); Geref. Kerk, 10 en 5 u. dr Ruys Jr; Geref. Kerk, art. 31, 10.30 en ds Verleur; Chr. Geref. Kerk, 10 ds Eerland; Geref. Gem., 10 en 4 u. ds de Gier; Oud-Geref. Gem., 9.30 en 3 u. lees dienst; Ned. Protestanten Bond, 10.15 u. ds Brandt, Haarlem. NOORDWIJK-BINNEN: Ned. Herv. Kerk, 10 en 7 uur ds Meuzelaar; Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds Von Meyenfeldt. NOORDWIJK AAN ZEE: Ned. Herv. Kerk, 10 uur ds Siddré; 5 u. ds Oupedo; Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds Bouma. NOORDWIJKERHOUT: Ned. Herv. Kerk, 10 uur ds Spa-ling. OEGSTGEEST: Ned. Herv. Kerk, Groene kerk, 10.15 u. ds Visser; Paulus- kerk, 10 uur ds Elderenbos, Kloetinge; 5 u. ds Van Wijngen, Wassenaar (jeugd dienst); Hoge Mors (school), 10.30 ds Cupedo, Noordwyk; Geref. Kerk, 10 r ds Eringa (H.A. en dankz.). Mors-Rijndij'k, 9 en 5 u. ds Barkey Wolf. OUDE WETERING: Ned. Herv. Kerk, I uur ds Knottnerus (voorber. H.A.); Geref. Kerk, 9.30 en 2.30 u. ds v. d. Bos. RIJNSBURG: Ned. Herv. Kerk, Grote kerk, 10 uur ds Burgy; 5 u. ds Bonting; Kleine kerk, 10 u. prof. dr Van Niftrik; ds Burgy; Geref. Kerk, Rapenburg, ir ds Post; 6 uur ds Van der Linde; Voorh.weg, 10 u. ds Van der Linde; 6 u. d-s Post; Geref. Kerk, art. 31, 10 en ar ds de Wal; Chr. Geref. Kerk, 10 uur ds Brandsma. SASSENHEIM: Ned. Herv. Kerk, 10 ixr ds Krijkamp; 5 uur ds Breeuwsma, Abbenes; Geref. Kerk, 9.30 u. d. Zee, Nieuw-Vennep; 5 uur ds Hoekstra; Chr. Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds Visser; Ned. Prot. Bond, 10.15 uur ds v. d. Veer, Amsterdam. VOORHOUT: Ned. Herv. Kerk, 10 uur ds Eggink (H.A. en dankz.). VOORSCHOTEN: Ned. Herv. Kerk, Dorp, 10.15 uur ds Bonting, Rijnsburg; ds Fortgens; Ryndyk, 10 Alma, Lisse; Geref. Kerk, 10 - ds Houtzagers (HA. en dankz.); Geref. Kerk, art. 31, 10 en 5 u. ds Van der Jagt CH.A. en dankz.). WARMOND:, Ned. Herv. Kerk, 10 7 uur ds Za-ndee. WOUBRUGGE: Ned. Herv. Kerk. 9.30 en 6.30 u. dhr Swynenburg, Zeist; Geref. Kerk, 9.30 en 6.30 u. ds Van der Meulen (H.A. en dankz.). ZOETERWOUDE: Ned. Herv. Kerk, 10 uur cand. Heidema (voorber. H.A.); 7 u. bijbellezing. VALKENBURG: Ned. Herv. Kerk, 10 en 6.30 uur ds Baas; Geref. Kerk, 10.30 en 5 uur ds Hainjé; Geref. Kerk, art. 31. 8.45 en 3 uur ds Boersema. WASSENAAR: Ned. Herv. Kerk, Dorp, 10 uur dr Honders (H.A.); 5 ds Schrale, Sluis; Kievitskerk, 10 uu Schrale; Geref. Kerk, Zyllaan, 10 en ds Feringa; BJoemcamplaan, 10.05 en uur ds Van Duinen; Geref. Kerk, art. 31, 8.30 u. (voorher. H.A.) en 4 u. ds Koop man (huwelijksbev.); Ned. Prot. Bond, 2.30 uur bevestiging nieuwe pred. door ds H. Faber; Remonstr. Gem., 10.30 uur prof. dr Van Holk, Leiden. NOG NIMMER OVERTROFFEN IN KWALITEIT Esther zat gespannen te luisteren naar Harry's verhaal. „De deuren gingen open. De schuit schoof op het strand. We sprongen er uit. Waadden door het water. En alles da verde. En dreunde. Er was een geknetter machinegeweren. En geweren. En vliegtuigen. Er was een rookgordijn ge legd. In de mist daarvan -renden we het strand op. We waren in Frankrijk. We stonden tehminste aan de rand daarvan. De angst was verdwenen door de actie. „Arkansas" liep naast me. Met een trek king van kramp viel 'hy. Ik liet me ook vallen. „Arkansas" was dood. Ze hadden hem getroffen. Ik hep verdwaasd verder. de eerste, die ik in de oorlog had vallen. Hy had zelf nog geen schot gelost. We liepen. En onze bepakking was als lood. En overal was een vreselijk lawaai. Door de mist van het rookgor dijn zag je niets. De 975 was in de nevel reeds een schim geworden. Evenals de honderden andere schepen, die er naast hadden gelegen. Toen het commando klonk, We draafden verder het strand op. Het as de hel. Voor me lagen reeds vele doden en gewonden, die kermden. En niemand 'kon hen helpen." Esther zag weer de dode vrouw op de modder en ze wist, dat het versóhrikke- k geweest moest zyn. „Achter ons reden tanks en vraoht- ato's. Anderen droegen munitie uit de 'boten! En voorraden. Van buiten de -mist namen ze ons on der vuur. Ze troffen opnieuw doel. De lange jongen uit Eau Clai-r was er ook bij. Hü was zwaargewond. Hy gilde. Ik héb me voorover in het zand laten val len. Ik heb gewacht tot het vuren voorby was. Ik durfde niet op -te staan. Ik was weer doodsbang. Ik weet niet, hoe lang ik daar lag. Mijn handen groeven in het zand. En boven me was het lawaai. Later ben ik weer gaan lopen. De jon- van Ea-u Clair gilde -niet meer. Hy was dood. a Het duurde maar enkele uren. We ruk ten op. We wonnen terrein. Ik schoot machinegeweer leeg. En weer. En nog eens. En weer. En opnieuw. Ik weet, dat ik er velen geraakt 'heb. Ik was er blij om. Toen. We trokken verder. We kwamen in een stadje. We namen straat voor straat. Naast ons waren de tanks. Ik schoot als een dwaas. En ik za-g ze vallen. Naast me vielen er ook. Heel veeL Het was, alsof ik alleen bleef leven. En ik wilde blijven leven. Eindelijk werd het rustig. Ik weet niet meer, na hoeveel dagen. Of misschien waren het alleen maar uren. We liepen door een verlaten stad. In de verte dreunde gesahut. Diohüby waren de ruïnes. Rokend en smeulend. Soldaten lagen gesneuveld. Allemaal jongens, zo- ,,-Het moet heel erg geweest zijn," zei Esther. „Het was heel erg. Het was verschrik kelijk. Veel exger dan ik 'het vertel. Oor log is versohmkkelyk. Ik moest er eigen- lyk niet over praten met een -meisje." „Je moet boven die nachtmerrie Harry. Je moei het van je SNIPPERS dat voorbü is. Je moet niet zoveel denken." Hij glimlachte. Esther zag, dat er zweet op z'n voorhoofd stond. „Ik geloof, dat jü het goed met ieder- >n meent," zei hy. „Ik ben niet zo goed," zei ze. „Maar waarom vertel je niet verder?" „Er ds -geen verder. Het was alles pre cies hetzelfde. Vechten en doden. Zoals de oertijd. Tot in Duitsland." „En toen je thuis kwam?" „I-k kooht een burgerpakje en kwam tlhuis en i-k geloof, dat niemand me ge mist had." „Niemand? En je ouders dan?" „Het was niet mooi, om dat te zeggen. M'n vader en moeder waren erg blij, dat ik thuis kwam. M'n moeder was veel ouder geworden in die jaren. En ze wilde weten, wat jij nu weet. Ik kon het haar niet vertellen. Ik heb er met haar nooit over gesproken. Met niemand eigenlijk, En m'n moeder vertelde me, dat m'n meisje zó was geworden." „Je meisje?" vroeg Esther. „Ja," zei Harry Verharen, „m'n meisje, Lies Binda, we zouden, nu misschien ge trouwd zijn, als alles mdet zo was gegaan." Esther Duurzeel had geen antwoord. (tWbrdt vervolgd). Bekering van de Filïstynen? Goede godsdienstigheid? Weineen! Niets anders dan het met de HEERE, de God i Israël eens proberen. Hem niet erkennen als de enige en waarachtige en de alleen levende God, maar toegeven, dat er 1 kans bestaa.t dat Hij in dit geval toch iets tot hen, de Filistynen te zeggen heeft en dat Hij inderdaad machtig was, n hen met plagen te plagen! Voor zulke „godsdienstigheid" heeft de HEERE dan ook niet het minste respect. Hij blijft toornen op dat volk der Filis tijnen, dat wel heeft overwonnen over 1 het volk des HEEREN, over het bondsvolk, omdat de HEERE ook Zijn eigen volk moet tuchtigen en straffen de afval van Hem; maar dat toch, omdat het zich niet waarachtig tot Hem bekeert, onder het oordeel en onder het gericht blijft liggen. Het proberen bij God is dan ook de schuld der Filistijnen. Wanneer ze vragend aan God hun wagen met de ark wegzenden: „HEERE laat ons of inderdaad de plagen terwille de ark die wij vastgehouden hebben, /er ons gekomen zijn", dan vragen aar de bekende weg. Met zulk vragen en met zulk proberen neemt God geen genoegen. Zulk vragen zulk proberen kan alleen ten slotte het oordeel en het gericht "nog maar Ooh dat allen, die dit lezen, dit van daag goed beseften! is ook vandaag zo veel godsdien stigheid. Zoveel „proberen" bij God. Zo veel goede bedoelingen. Waarom trekt de Youth for Christ i veel jongeren, die 's Zondags niet in Kerk komen, waar de Heer van hun leven, Jezus Christus, ze hebben wil? Waarom gaan er velen naar de Alle- Dag-Kerk, die toch niet acht geven op het Woord van de enige en waarachtige God, Die in Zijn Woord zeg-t: Dat r mand de onderlinge samenkomsten late? Die het uit laat roepen in de we reld: Het geloof is uit het gehoor en gehoor door het Woord Gods? Waarom bidden velen alleen, wanneer ze in nood zitten, zonder te vragen naar de inhoud het gebed, dat Gode alleen tr aangenaam is? Dat is het -gebed, wa: de bidder blijk geeft, dat hij zyn nood ellendigheid recht kent!? Vollk van Nederland, let op Uw zaak! Vertoorn met al Uw godsdienstigheid vrome leuzen en beste bedoelingen de heilige God niet meer. Opdat gij niet al onder het oordeel en gericht Gods komt te liggen om daar eens voorgoed onder te blyven liggen. Maar hoor naar Zijn Woord en grijp Zijn grote genade in de Here Jezus Christus aan en dien Hem in volstrekte overgave met heel Uw hart en leven! Het za zynl, zo ge niet luistert en doet naar Zijn Woord, dat ge geen dageraad zult hebben! De genade straalt -nog over Uw leven... Maar ook Gods toorn brandt over leven 's-Gravenhage. Ds W. Loopstra. IEGEN PUNEN EN GRIEP 20 IABLETTEN Ons eerste bericht is eigenlük geen snipper der globe. Het is meer omvattend. Er is een Engelse professor, Stapledon heet hij, die enkele „zeer interessante" wijsheden wereldkundig heeft gemaakt. Hij wil een speciaal mensensoort ge kweekt zien, dat de planeten gaat bewo- een interplanetaire mensheid te krijgen. Op Mars wil hij Tibetanen zet ten, omdat die reeds gewend zijn aan een koud, droog klimaat en ijle lucht. Voor Venus heeft hy „equatoriale variëteiten ons mensengeslacht" nodig. Tanden hoofdhaar kunnen zo nodig gemist worden, zegt Stapledon. Wy blijven voorlopig nog maar hier. Zelfs ondanks de aardbeving, die de Sowjetstaat Turk- menië teisterde. Een Mosquito, die deel nam aan de oefeningen boven Helgoland, stortte in zee. Twee doden. De oud- premier van Ierland, De Valera, is in Li verpool aangekomen om in Engeland een campagne te gaan leiden tegen de hand having van de verdeling van Ierland. De Italiaanse ingenieur Piëtro Vassena had een vestzak-duikboot uitgevonden, die 7:/2 meter lang gaan NIEUWS VOOR DE DAMES Tydens de Damesbeurs te Rotterdam werd met veel succes een waarlyk ver bluffend eenvoudige methode gedemon streerd om patronen naar maat zelf te kunnen maken. Ni'et iedereen heeft de Beurs bezocht. Lezeressen van dit blad kunnen thans op aanvrage gratis een voorbeeld grondpatroon thuisgestuurd krygen. Schryf briefkaart aan: I L M O EMMASTRAAT 47 HILVERSUM dwenen. De luchtkraan had men vergeten te sluiten. Hans Blasch, oud-Nazi-bur- gemeester van Wenen, is tot zes jaar dwangarbeid veroordeeld. Veertien hoge ambtenaren van het Hongaarse departe ment van Financiën zijn ontslagen wegens het aannemen van steekpenningen. de buurt van San Diëgo (Cal.) is het i torschip „Malibu Inex" met veertien r aan boord vergaan. Men was op zoek n een goudschat. Te Moskou werden v het stelen van 75 stukken huishoudzeep en 500 kilo vetzuren de volgende gevan- gisteren proevengenisstraffen opgelegd: twee van 25 jaar, tussen Napels en Capri en voorts 20, 15 en 10 jaar. Bij Florida v de sleepboot de tros van zijn onder- pen 44 walvissen zich op de kust. zeeër aantrok, zonk de „vestzak" op slag, meeste dieren stierven spoedig. F)e nog Vassana wilde zijn uitvinding nasprin-| levende, die naar het water weiden i gen, maar men hield hem tegen en zo was ruggesleept, zwommen toch weer ns het schip binnen een halve minuut ver-lhet strand, om daar te sterven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1948 | | pagina 4