AMSTEL Ckefariite 4 Spionnage NIEUWE LEEDSCHE COURANT ZATERDAG 11 SEPTEMBER 19; Laten we toch wat meer buiten ons eigen enge kringetje kijken Een paar opmerkingen over het kerkelijk gesprek Ds W. Aalders te Den Haag schrijft in het Weekblad van de Ned. Herv. kerk het volgende: Juist ben ik teruggekeerd van een rich- tingsgesprek, dat door de Noodraad voor Kerk en Evangelisatie was belegd tussen vertegenwoordigers van de gereformeer de richting en de middenorthodoxie. De benamingen zijn gebrekkig maar duide lijk. Naar aanleiding daarvan een paar onmerkingen over een artikel van ds Hesselaar in het blad „In de Waagschaal" van 2 Juni 1948. Het gaat mij om de toon van dit arti kel. Ik neem het dus niet op voor prof. Severijn, noch becritiseer ik de bar- thiaanse theologie. Ik wil alleen er iets over zeggen, hoe'fataal ik in het geheel van de kerkelijke situatie, waarin wij leven, het opstellen en opnemen van een dergelijk stuk acht. Niet dat ik mij zulk een toon in een bepaalde situatie niet rou kunnen indenken en er mij niet ook wel eens aan schuldig gemaakt zal heb ben. Niet dat er niet een aanleiding voor zou geweest zijn. Niet dat ook niet in verschillende andere kprkelijke periodie ken een dergelijk polemiseren zou voor komen. Maar niettemin: fataal is het! Daar wil ik iets over proberen te .zeggen. Wij kunnen in de Kerk zeker niet bui ten het gesprek en de discussie. Zij is zelfs uiterst noodzakelijk. Maar het ge sprek en de discussie zijn iets ander dan wat ons in dit artikel (en in vele andere artikelen!) tegenkomt. Wat is eigenlijk het kerkelijk gesprek? Het is uit onze bepaalde kerkelijke hoek komen, om in de volle ruimte van het midden der Kerk te komen. Het is waarachtig niet een bleke schim worden zonder pit en rugge- graat, een vertegenwoordiger van een kleinst gemene veelvoud of grootst ge mene deler. Neen, werkelijk deelnemen aan het kerkelijk gesprek is met zijn inzichten, verworvenheden en gevoelens uit de eigen hoek komen en in het le vende midden der Kerk gaan staan. Dus déér, waar het om zo te zeggen geweldig tocht, waar het helemaal niet rustig en genoeglijk en „heimisch" is. Daar, waar ik aangevallen word en klappen krijg en van ketterij beschuldigd word en waar ik mij met mijn inzichten en gevoelens moet staan tegenover broeders, die er gans ander over denken. In het midden der Kerk staan, is staan in de werkelijk heid van de onzekerheid en problema tiek en onveiligheid en verwarring, waar de Kerk in verkeert. Daar heb ik te staan met mijn theologie, mijn inzichten, mijn belijdenis en prediking; maar om dan tyranniek en heerszucht heel hard en zelfs boos nadrukkelijk te pen, dat ik gelijk heb en de waarheid bezit en de oren er bij toestop voor de anderen mij zeggen. Wel echter, mijn gevoelens als werkelijk mijn e.... tentiële gevoelens daar nadrukkelijk uit te spreken, meer tegelijk, óók om te luis teren en te trachten te verstaan, wat ik zo helemaal niet versta en wat mij als dwaas en onbijbels en ketters tegen- klinkt. Ik heb ook te proberen eens wer kelijk te incasseren en te verdisconte ren de harde verwijten, die in dat on veilige midden my als banvloeken toe- geslingerd worden en die ik nog helemaal niet als op mij van toepassing kan verstaan. Het is dus werkelijk spreken en werke lijk luisteren Ik heb misschien heel wat New- Look, gevreesd «treden en verheerlijkt, en een ideaal en juist daarom middelpunt der belangstelling. Het is een moeilijk probleem, de new-look. Bij «11e voordelen, die deze kleding heeft voor de charme van d> toch ook wel practische nadelen, zoals de textieldistributie en de vrije bewe- te zeggen en moet dat ook zeggen. Maar anderen hebben ongetwijfeld ook heel wat te zeggen tegen mij en ik heb naar te luisteren en het te overwegen en te betrachten. Dat is ongetwijfeld erg moeilijk en ook pijnlijk, want het gaat om zaken, die ons o zo lief en heilig zijn. Daarom kan dit gesprek ook niet zonder hartstocht gevoerd worden. Stel u voor! Het is geen schoolgesprek academische kwesties! Maar in die nood zakelijke hartstocht is er alles, alles gelegen, dat ik tóch in het midden blijf en niet verbitterd en hoogmoedig vlucht in mijn hoek, van waaruit ik achter beveiligde barricaden e; persoonlijke ongrijpbaarheid wat stenen werp en pijlen afschiet. Alles, alles is aan gelegen, dat ik ook de anderen in midden houdt, in dat moeizame en zw gesprek en hen door mijn optreden woorden niet terugduw en wegjaag in het isolement van hun hoek. Broodnodig hebben wij dat gesprek. Als dat gesprek verstoord en vermoord wordt, is daarmee de mogelijkheid van de katholiciteit van de Kerk moord. Dan is de mogelijkheid verkeken, dat wij komen tot de „volle, rijke Chris- tus-prediking" en „de belijdenis Christus der Schriften", waar wij toch telkens zeggen, dat het ons daar doen is. Christus is in het midden der Kerk. Dat weten wij toch ook allen wel, als wij alleen maar even denken aan e tekst als Efeze 3 vers 14 tot 21: „Met de heiligenEn wy belijden dat toch ook iedere keer met de woorden van hel Apostolicum over de ene, heilige, katho lieke Kerk. In het midden der gemeente is Christus door en met Zijn Geest borgen aanwezig. En dat wil voor de Hervormde Kerk momenteel zeggen: die broederlijke worsteling, dat vaak angstig-moeilijke gesprek. Een ieder, die poogt deel te aan het gesprek der richtingen, heeft daar wel enige ervaring van. Er zijn menten, dat dan op eenmaal iets voren gaat komen als een onverwachte verrassing van een verrijkende ontmoe ting, van een ontdekking in de doorbre king van het eigene, waarbij men zeggen moet: dit is niet van ons, dit is méér dan het onze. Zulke momenten beleeft dan als een heilzame correctie vt eigene, of als een aanvulling van hetgeen men reeds ontvangen heeft, met dingen, die wij nog niet hadden gezien of te veel vergeten waren. Zo alléén kan het nu in de Kerk komen tot de recht», volle prediking en belij denis. Wij hebben elkaar dus uitermate dringend nodig. In ieder geval hebben wij ontzaglijk ernstig te onderzoeken in die worsteling van dat gesprek midden der Kerk, of wy elkaar niet veel en veel meer nodig hebben, dan onze opgeslotenheid in onze eigen hoek door ons veelal gemeend wordt, geldt van de Gereformeerde Bond, de Barthianen, van de confessionelen, van de vrijzinnigen. Wy hebben dat op geen stukken na genoeg gedaan. Wy hebben niet diep en serieus genoeg ge luisterd. Wij missen er veel te veel die bereidheid voor, die met het woord „of fer" en „dienst" aangeduid moet wor den. Allemaal moeten wy dus uit de schuil hoeken, waar wij zitten, weg. Niet ech ter om daar dan achter te laten, wat wij op welke wijze ook hebben ontvangen. De „Bondsman" spreke voluit als een „Bondsman", hard, nadrukkelijk en za kelijk en ook met passie! En de Bar- thiaan niet minder. En ook de anderen. Maar om daar dan in het midden der Kerk mee naar voren te treden in dienst betoon en vooral in zich offerende ont vankelijkheid. De ander er mee ontmoe tende, er mee aansprekende; en vooral ook tegelijk naar hem luisterende ernst en ootmoed. Zou het immers zeer terdege zó kunnen zijn, juist v. wy zijn in de ruimte der Kerk, dat in de andere stemmen als menselijke vertol king wy iets konden gaan speuren van de aanwezigheid en werking des Geestes in de Gemeente des Heren? Zou het niet kunnen zijn, dat wij in die gebrekkige en zwakke en mischien ook wel vaak ergerniswekkende uitingen der anderen in het midden der Kerk, toch iets kon den ontmoeten, wat daarom voor de uit bouw van belijdenis en prediking tot de „volheid" van grote betekenis is? Juist omdat wij in de Kerk spreken, juist omdat wij geloven in de Gemeente des Heren, juist daarom hebben wij elkaar zéér serieux te nemen. Niet ech ter zonder voorzichtigheid, want er is ook ketterij en afval! Maar niettemin zéér serieux. En daarom nu is er voor het kerkelijk gesprek niets fataler dan dit, dat wij de ander gaan verachten, kleine smaden. Want dat is met de ander afrekenen, hem uitschakelen, niet ernstig nemen. Wee ons! Niet voor niets wordt in de Bergrede die houding tegen- de broeder zo ontzaglijk zwaai aangerekend, die getypeerd ligt in dat woord: „Gij dwaas!" Dan is imi ontmoeting onmogelijk gemaakt gesprek om hals gebracht. Le ridicule qui tue.... Ik erken nog eens, dat het soms uiter- ate moeilijk kan zijn, om zo niet te spreken of te schrijven. Dat geldt naar alle kanten. Maar het is een Kerk ver woestende verzoeking! Wie tegen die verzoeking niet opgewassen is, moet de ergernis ontvluchten; want het is beter meer te schrijven, dan zó te schrij- "En dat om der wille van het ge sprek; om der wille van het heengeleid worden van de Kerk naar de rechte prediking en de rechte belijdenis. ging, speciaal bij het fietsen. Maar toch, wij vrouwen zijn wel eens graag onprac- tisch als we elegant gekleed kunnen gaan. En elegant is de new-look in elk geval, in het bijzonder voor lange slanke vrouwen. Hier is dan zo'n model, dat een zeer vlot effect geeft door de klokkende rok van de schuine ruit. Het jasje is aan gesloten en heeft van voren een aange knipt schootje, dat achter iets klokkend langer valt. In de maten 40, 42, 44 en 46 i« het patroon verkrijgbaar bij ons bu reau Hoge Woerd 103, Leiden, tegen be taling van f 0.35- Na ontvangst van f 0.50 volgt toezending per post. „Effatha" bestaat 60 jaar In October hoopt de Vereniging „Ef- faitha" (Ohr. Instituut voor doofstomme kinderen te Voorburg) haar 60-jarig be gaan te herdenken. We komen daar na der op terug. Nog eenmaal de Nieuwe Kerk op 6 September 1948, nu zo. Feestend Nederland We leven thans in feeststemming. Heel Nederland jubelt en zingt. Zingt, ja, maar wat. Zinloze deuntjes of echte volkslie deren: „Louise zit niet op je nagels beten" of „Waer dat men zich al keerd of wend"? Er is de laatste jaren al veel gedaan voor de herleving van het volks lied, er is hard gewerkt om het volks lied te zuiveren van weeïge sentimenta liteit, maar de bijna afgelopen feesten hebben ons nog veel wanklanken doen horen. Waaraan ligt dit? Voor een be langrijk deel aan de opvoeding thuis en op school. Thuis vinden vader en moe der het soms wat leuk, als zoonlief alle straatdeuntjes uit het hoofd op de piano speelt en op school staat een onderwy- 'an alles wat weet, behalve van de volksmuziek. De jeugd moet weer worden warm gemaakt voor het echte, sterke volkslied en dat moet allereerst het gezin gebeuren, de kern van de maatschappij. Het is daarom zo verheu gend, dat juist nu bij Sijthoff's Uitgevers My te Leiden de 2e druk is verschenen de door mr A. Loosjes en mr Jaap Kunst samengestelde verzamelbundel uit het Ned. Volksliederenboek. Met veel smaak en tact zijn de liederen uitgezocht de harmonisaties zijn vrij eenvoudig gehouden, al moeten we wel bezwaar maken tegen de onrust in de begeleiding van lied 51: „De beste keus". Dit boek is eens een werk van waarde en we horen ze al, 's avonds thuis, de kin derstemmen in „Een smidje in zijn smidse". Maar vergeet u ook die andere en zijn Volksliederen liederen niet: de Psalmen, die zo zijn en rijk maken. Die kunnen we zeker niet missen, vooral niet nu bij A. Jong bloed, te Leeuwarden, de door ds Has- per de nieuw-berijmde en getoonzette Psalmen zijn verschenen, een herziene uitgave van het „Psalter 1936". Dat js prachtwerk van ds Hasper geweest. Als u ook hieruit thuis dagelijks oefem, dan zullen spoedig de Verbondsliederen in deze vorm in de kerken opklinken. Dan wordt de gemeentezang weer een feest zang. Corn. BaSoski. Dertig duizend Joden uit Beieren wensen nog dit jaar naar Palestina te emigreren, zo heeft de Beierse Staats- dr Auerbach meegedeeld. (Advertentie) KNIP- en NAAICURSUS Vooral nu het geld erg schaars is, kun- we veel besparen door kleding zelf te maken. Voor de abonné's van dit blad wordt daartoe de inschrijving geopend voor een schriftelijke KNIPCURSUS. De lessen worden thuis bezorgd. Zij zijn rijk geïllustreerd met voorbeelden en vormen practische handleiding bij alle knip- naaiwerk. In de eerste les maakt men reeds een rokje, in de 7e een japon. Het lesgeld bedraagt 75 ct. per les. Deelneem sters ontvangen gratis een fraaie mode plaat. Geef schriftelijk Uw naam en adres op aan het bureau van dit blad. Op de enveloppe of briefkaart vermelden: KNIPCURSUS ILMO. "Mareda9enfi erloren dagen", heette het AkkBRÏJK TEGEN PUN EN EN GRIEP 20 IA SLETTEN 0-75 Kerk en School Beroepingstcerk Ned. Herv. Kerk. Beroepen: te Voor burg (vac.-C. Aalders, toez.) P. G. v. d. Hooff te Hilversum; te Oldebroek J. van Dijk te Putten; te Voorthuizen (e pred. pl.) L. Vroegindewey te Waddinxveen; te Meerkerk P. Bouw te Woudenberg; te Siddeburen S. Postma te Schoonebeek; te Buurmalsen cand. J. Langstraat te Rotterdam. Geref. Kerken. Beroepen: te Drachten M. Ros te Sleeuwijk; te Doornspijk D. J. Coumou te Heinenoord; te Oudega (Gr.) cand. W. Stuurma te Arnhem. Aangenomen: naar Borssele-Driewegen J. van der Veen te Ouddorp. Bedankt: voor Gaastmeer G. Visser te Wissekerke. Geref. Kerken (Art. 31). Beroepen: te Kan.pen (4e pred.pl.) C. Vonk te Scnie- dam Chr. Geref. Kerken. Bedankt: voor Meerkerk W. Baay te ALpihen. Evang. Luth. Kerk. Bedankt: voor Zwolle en voor Arnhem C. F. Nolte te Utrecht. Bapt. Gemeenten. Beroepen: te Deven ter H. Hornstra te Treebeek. Prof. dr M. van Haaften zal van De Ned. Onderwij zersver. heeft Middelburg de eerste leerkrachtencursus onderwijsvernieuwing geopend o.l.v. mej. H. M. de Haas. De S.S.R., afd. Leiden, deelt mede: dat de novitiaatstijd begint op 6 Oct. a.s. en iedere noviet kan zich opgeven bij mej. A. Veldhuyzen van Zanten, Wilhelminalaan 57, Hillegom of bij de heer A. v. d. Maas. Groen- hovestraat 3, Lelden. Op Prinsjesdag weer de Gouden Koets Vertrek aangekondigd door saluutschoten (Van een onzer verslaggevers.) Op Prinsjesdag zullen duizenden zich kunnen verlustigen in een prachtig schouwspel. Dan zal Koningin Juliana uitrijden in de Gouden Koets voor de opening van de Staten-Generaal. De route, die dan wordt gereden is dezelfde als voor de oorlog, dus: vertrek Paleis Noordeinde (om 1 uur), Noordeinde, Heulstraat, Lange Voorhout, Korte Voor hout, Korte Vijverberg, Binnenhof. De stoet is dan echter niet zo uitgebreid als bij de intocht op 18 September. Er zal een ere-escorte meerijden met slechts enkele volgrijtuigen. Het vertrek zal worden aangekondigd door het afvuren van saluutschoten op het Malieveld. Geschaakt Amstelveens meisje in Frankrijk gevonden Het op 1 Aug. verdwenen 15-j. Amstel- veense dienstmeisje Johanna Moleman is in Avesnes (N. Frankrijk) aangehouden, tezamen met de 20-j. jongeman, die zich uitgaf als de Amerikaan Brooklyn, doch een gewone Amsterdammer bleek te zijn onder de naam Frans Cozijn, ontvlucht uit het Rijksopvoedingsgesticht te Amers foort. Het meisje is door de Amstelveense politie teruggehaald en de jongen wordt vastgehouden i.v.m. illegale grensover schrijding. Hij had hetzelfde schaak-spel letje al eerder willen uithalen met eer 16-j. meisje uit Monnikendam. Dr Van Mook hield hedenmorgen reeds besprekingen KWAM GISTERAVOND OP SCHIPHOL AAN (Van onze Parlementsredacteur) Gisteravond om kwart over acht is di H. J. van Mook, luit.-gouv.-generaal var Nederiands-Indië, op Schiphol uit Batavij aangekomen. Ter begroeting was een keur van Ne derlandse en Indonesische hoogwaardig heidsbekleders aanwezig. Zo de ministers Van Schaik, Sassen en Götzen, Sultan Hamid II van Pontianak, prof. Hoessein Djajadiningrat, staatssecretaris van derwijs in de pre-federale regering, dr Mansoer, wali negara van Sumatra's Oost kust en dr Bahrioen, voorzitter var Bandoengse staatshoofdenconferentie. Ook dr Beel, oud-minister-president en thans gedelegeerde van het Opperbestuur, Schiphol gekomen. Voort: zagen wij prof. K. Enthoven, staatssecretaris vooj staatsrechtelijke hervormingen in de pre- drink een pittig glas Contra- Spionnage door Willy le Comte Duits gewroet in Den Haag En tenslotte waanden door al deze dan cings, bars en dure restaurants de Neder landse Quislings rond, de N.S-B.-ers, met of zonder speldje, die van te voren hun nte lijst" samenstelden van die ar- g:elozen, die zioh al te fel anti-Duits uit lieten over al deze louche figuren waakte het alziend oog van de „Abwehrstelie Oberkommando dier Wèhrmaohit", die haar agenten lang te voren als „verte genwoordigers", employés van reusbu- ux, technici, ohemici, bedrijfsleiders textielzaken, om enkele te noemen, had geïnfiltreerd. Sommigen hunner spraken voortreffelijk Nederlands en n als rustige lieden aan de leestafels Dyjers, Riche en Terminus. Zij lazen daar de couranten en maakten een vrien delijk praatje met de andere bezoe kersAan de leestafels ook ontvingen zij de minderwaardige sujetten uit de Haagse mondaine onderwereld, lieden zonder enig moraal en vaderlandsliefde, die voor een briefje van vijf-en-twintig gulden bereid waren desnoods hun ge hele familie te verraden. Het waren deze Lieden, diie dan in de late avond en des nachts in de bars rondhingen, al dan niet vergezeld van hun vrouwelijke part- Overal mengden deze, volgens de laatste mode geklede .keren" zioh tussen. Men zag ze in gezelschap van jonge fui vende reserve-offiiceren, onder de Zater- öagmorgen-sherry-club van Old Dutch, borrelende in „The Hous of Lords", „La Paix" en de „Continental Bodega" 's ochtends aan de koffie op de terrassen van ,.'t Goude Hooft", Old Dutch, Zur Krone en Dyjers, of dobbelende met barkeepers in de „Golden Gate Bar", de „Riche-Bar", „Rltz", de Berry-Bodega, „Savoy" en des zomers in de vele bars van het Gevers Deynootpleinoveral staken zij hun neus in, alles wilden zij weten De Nederlandse Inlichtingendienst kon hiertegen slechts weinig maatregelen treffen, In de eerste plaats was deze dienst nu niet bepaald voorzien van een overtalrijk personeel, maar bovendien had men zioh bij het Algemeen Hoofd kwartier te bemoeien met alle spion- land. Met de vele splonnagegevallen in Noordbrabant, Limburg, de havensteden, in de industriecentraZelfs met be hulp van de Koninklijke Marechaussee, de Militaire Politie en de Rijksrecherche tezamen kon met het uitgebreide spion nage en sabotage-net der Duitsers niet de baas. Men deed wat men kon, zelfs maakte men een dankbaar gebruik van de diensten van amateurs, die goedwil lend en zelfs „wi'ld"-enthousiast waren, maar al met al kon men niet beletten, dat de Duitsers meer dan volledig op de hoogte kwamen van al wat hen van nut kon zijn by hun macabere bedoelingen ten opzichte van NedelandOve rigens beschikte de Nederlandse oontra- spiormagedienst over alleszins voor hun taak berekende mannen, maarveel te weinig. Enigen hunner hebben gedu rende de Duitse b, zetting ons vaderland hoogst gewichtige diensten bewezen, zo wel binnen ails buiten het Rijk. Hun na men te noemen past niet in het kader van dit artikel, bovendien zijn de meesten nog in functie. Maar over het algemeen faalden wij op vrijwel alle linies, de wil was goed, maar-' de capaciteit, de kwali teit en vooral de kwantiteit schoot be langrijk te kort. De Britse „Intelligence Service" werkte eveneens in Den Haag. Deze maakte, evenals de Duitsers, gebruik van Neder landers. Echter met dit verschil, dat vrij- oage-eangelegenheöen in geheel Neder-1 wal alle Hollandse agenten voortkwamen ke eerste families van ons land, vol komen integere figuren, die reeds lang van te voren hadden gezien, uit welke hoek de oorlogswond binnenkort zou En verder ontvingen de overige re geringen hun informaties via hun Ge zantschappen, Consulaten en pers-atta- ohé's, meestentijds te oppervlakkig om effect te sorteren. Het bewijs leverde ook het uitbreken van de tweede We reldoorlog, toen overduidelijk bleek, dat. om de belangrijkste te noemen, noch Groot-Brittannie, noch de Verenigde Staten van Amerika, ook maar enigszins gereed waren voor de komende strijd. Hadden hun inlichtingendiensten gefunc- tionneerd, zoals het behoorde, en was men derhalve ver van te voren volkomen op de hoogte geweest wat Europa in feite boven het hoofd hing, dan was de tweede Wereldoorlog waarschijnlijk nimmer uitgebrokenMen had dan of metterdaad de Duitse herbewapening de kop in gedrukt of zioh eveneens zodanig bewapend, dat de Duitse Geheime Dienst Adolf Hitler geadviseerd had de zaaik op vredelievende wijze aan te pakken Dat dit niet gebeurde is naar de me ning van schrijver dezes een bewijs voor de onmacht der Angelsaksische Spion- nage-apparaten. (Wordt vervolgd) federale regering; dr P. J. A. Idenburg, dr J. Bannier, mr P. Ursone en andere hoge ambtenaren van het departement an Overzeese Gebiedsdelen. Dr Van Mook wenste zich tegenover de pers in geen enkel opzicht uit te laten, noch over het doel van zijn komst, noch de duur van zijn verblijf in Neder- Minister Sassen maakte met hem eer afspraak om reeds hedenmorgen om 1( ?en bespreking met de desbetreffende bewindslieden te houden in het Kabinet an minister-president Drees. Een fotograaf wilde dr Van Mook e Beel fotograferen, waartegen minister Sassen desgevraagd geen bezwaar maakte. Toen de fotograaf zich echter liet ontval len: „De gaande en de komende man", zei minister Sassen: „Neen, dan mag het niet". Moeten wij hierin een officiële ontken ning zien van de geruchten, dat dr Beel de „opvolger" van dr Van Mook zou zijn? een kort oponthoud op Schiphol ver trok de Luit.-gouverneur-generaal met zijn echtgenote, die uiteraard ook ter be groeting aanwezig was, huiswaarts, ver gezeld van een escorte van jeeps en mo torrijders. „Huwelijksschool" Met volle instemming nemen we het volgende stukje over uit „De Maas- Tegen de hernieuwde actie der „Ned. er. voor sexuele hervorming" hebben wij onlangs reeds een waarschuwiwng op haar plaats geacht. Nu zij voornemens is, binnenkort i Maasstad een „huwelijksschool", de eerste Nederland, te openen, lijkt het gewenst die waarschuwing nog wat dringender te doen klinken. Tegen een goede voorlichting van welijkscandidaten zullen wij allerminst bezwaar maken; integendeel. En men hoeft niet naar Amerika te verwijzen de nuttigheid, zo men wil de noodzaak, zulke voorlichting te demonstreren. In katholieke kring is zy hier te lande geenszins onbekend en wordt zy ter dege praktijk gebracht. Alleen kan men mening verschillen over de vraag of zij in alle détails klassikaal moet worden verstrekt. Iets anders is echter het spreekt wel van zelf van welke morele grondbegin selen degenen, die voorlichting geven, uit. gaan. In het onderhavige geval schijnt het buiten kijf dat het „onderwijs" zich rich ten zal op de toepassing van de volstrekt afkeurenswaardige praktijken, waarvooi de vereniging voornoemd van ouds pro paganda maakt. Wij vragen ons af. of dit in een samen leving, die op dit stuk nog altijd in haar gorte meerderheid de christelijke zeden wet aanvaardt, zonder meer kan getole reerd worden. De versierde stad ^ri de fundamenten i ir der stad ware rlel kostelijk geste* Openb. 21 Wat een feesten! Wat een feesten! Meit grote luister heeft de Inhuldigin( plechtigheid plaats gevonden ter onze jonge Koningin Juliana. Duizenden trokken naar de versiec Inhuldigingsstad. En ook de Residen wilde voor de hoofdstad des Rijks onderdoen. Het was indrukwekkend, fantastic sprookjesachitig. Welk een aparte bei ring gaat er uit van een kleurig versit de stad, en dan bij avond, als de schifl rende verlichting zelfs het luchtru rossig kleunt, die gebouwen, die Amsfc damse grachten, met de weerschijn het water. Het is onvergetelijk schoon geweest Maar het behoort straks weer tot verleden. De nuchtere werkelijkheid onze ontluisterde steden na de feesteli heden meldt ons, dat we voortreii naar een toekomst, die, we weten maar al te goed, van dreigend onheil vervuld. Zouden we ooit weer van zulke f« ten kunnen genieten in onze helverlict en versierde steden, waar de donke wolken zich samenpakken boven oude West-Europa? Zou dit misschien de 'laatste keer weest zijn dat we een zo mooi versiet stad gezien hebben? Neen, Christen aanschouwen de versierde stad no voor het laatst. De Residentie en de hoofdstad, boden ons een machtig schouwspel indrukwekkende kleurschakering, mj de indruk, zowel van Amsterdam als Den Haag, zal eens verbleken bij Nieuwe Jeruzalem, wanneer deze hoo! stad van de Koning der Koningen nedi daalt als een bruid, die voor haar versierd is. Dat zal een aanblik geven, ove digend, majesteitelijk, een werkelijkht ongekende luister. Wat geen oog heeft gezien en in een mensenhart nil mer is opgekomen, dat zal God ons d genieten in de grote dag der dagen. Dit is de stille prediking, die van c geïllumineerde steden tot ons Christ? volk in deze weken is uitgegaan. Bij alle vreugde, die er leefde ii hart, om de zegen ons geschonken i Vorstenhuis, by het zien van al die tering en pracht, moest het verlangt wel in ons groeien naar de oneind rijkere volheid van het straks v Nieuw Jeruzalem. Welk een vooruitzicht! Vol van troc en bemoediging, als het feest hier aarde weer tot het verleden behoort. Als deze wereld in grauwe neveli ondergaat zal de verlichting v? versierde stad (lit de hemel ons Dan zullen de blinden, die enkele lichtstraal opvingen, ook mogi zien, en de zieken, de ouden van da de gebrekkigen ja al Gods kinderen, wie het feest in de steden voorbijging. Zult gij daar dan ook bij zijn? V/at zal ons kunnen verhinderen eenmaal de stad des groten Konin binnen te treden? Geen politiemacht, geen afgezette te reinen. geen ziekte, armoede of zorgi meer, zelfs niet onze zonden, z< Christus verzoening met God vonden. Daar zal alleen niet inkomen iets ontreinigt en gruwelijkheid doet leugen spreekt. Wat zal ons de toegang tot die sta ontsluiten? Geen bevoorrechte aardi positie, geen klinkende titels of eerbd» waardige onderscheidingen, maar binne zullen gaan, die geschreven zijn boek des levens des Lams. Wij allen, die het Lam willen volge e zullen eens de stad aanschouwen haar pracht en glorie, de versierde sta die alles hier op aarde in de schadu stelt, de stad met paarlen poorten gouden straten, waarvan de kleuren de lichten nimmer verdonkeren, omd wy eeuwig mogen opzien na; Koning in Zijn schoonheid, 's Gravenhage. Ds Joh. Meyne DAMRVBR1EK Alle correspondentie betreffende deze rubriek te 'zenden aan W. Hoekstra, Wildhoeflaan 7, Den Haag. Oplossing partijslagzet van Marei Bonnard. Wit 27—21 32x21 37x28 41X32 28—23 42X31 30x19 Zwart 16x27 23X32 26X37 17X26 19X37 26X37 13X24 37 >(28 33X4 Een fraaie combinatie, welke partij nog al eens voorkomt, zodat he de moeite loont deze opening te oni houden. Hoewel hot niet de bedoeling was ben enkele lezers toch de oplossing deze combinatie ingezonden. Het w< D. Rietveld, J. Brandts, W. v. d. Vall P. Broerse, P. Valstar, F. J. Kater (beter schap), P. de Klerk, F. Jongeneel A. Jongste Azn L., de Ridder B. van Bie, D. Hassefras en A. J. van Duij (nr. 60). Correspondentie. A. J. v. D. Kan be doeld probleem niet plaatsen. Nu de vacanties ten einde lopen, lij hot in de bedoeling om in de eerst komende rubriek weer te beginnen de plaatsing van enkele vraagstukke tor oplossing. Partystand. Vraagstuk no. In deze positie zou na 3631 van wi de volgende damzet mogelijk zijn: Wit Zwart 1. 36—31? 23—29 2. 34 x 23 25 X34 3. 40X29 20X25 4. 29X20 19—24 5. 20x29 25—30 6. 35 X 24 13—19 7. 24x13 9x471

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1948 | | pagina 4