Wankelbaar evenwicht NIEUWE LEIDSCHE COURANT ZATERDAG 10 JULI 194$ Op stap met het Rode Kruis in Indië Soms worden drieduizend zieken per dag geholpen Het is maar een kórt berichtje: Het Rode Kruis heeft 450 kg salversan ge kocht". Negentig van de honderd mensen leggen hun krant neer en genieten van het kopje thee, zonder het zelfs te hebben gezien. Misschien zijn er tien laten we het hopen maar als daaronder één is, die het berichtje be grijpt, mogen we blij zijn. pen zijn samengesteld. Juich niet te vroeg, Salversan wordt gebruikt om de fram- boesia te genezen. En ja, dit woord is toch niet helemaal onbekend Wat is het ook weer? Ja, dat is waar ook. Men herinnert zich een plaatje in een zendingsblad en anderen hebben nog wel een flauwe glimp over van de bioscoop. Het is per ongeluk gebeurd, dat een beeld twee seconden lang hun blik gevangen hield. Het was een wan staltige kerel met. een reusachtig ge zwollen been, een olifantspoot! Toen was het weer voorbij en een lange fllmdroom volgde. Desniettemin was dat hele ver haal maar spel en die arme drommel is echt. Hij is ziek en gaat een vreselijke dood te gemoet. Als men 's avonds weer naar huis komt en onder het stille lamplicht wordt de Bijbel gelezen, hoevelen luisteren, hoevelen beseffen, dat de Heer Jezus de hele dag zwoegde in een kring van even afzichtelijke mensen, overdekt met won den en zweren. Tot laat in de nacht om dan te gaan bidden en weer kracht te krijgen voor de dag van morgen. Hoevelen beseffen, dat die man in Indiëi precies zo ziek is als die mensen in de Bijbel? Als men het doet, dan zal men met blijdschap offeren voor het liefdewerk, dat in Indië wordt gedaan. Maar dit werk is ook zo ver, memand ziet, wat daar verricht wordt: In de vroege morgen trekken zij er op uit. Een dokter en vrolijke Hollandse verpleegsters, in wit uniform. Eerst door het vroege licht over de karreweg, dan komt er een plukje pal men met een bamboehuisje. Daar gaat het rechtsaf, een glibberig paadje in t sen twee groene heggen, waarin hier daar de vuurrode kemp^pg sepatoe hangt, de schoenbloem. En terwijl de zonneschijn tevoorschijn komt achter pas nog zwarte berg, loopt men tussen de rijpende rijstvelden, waarin de kre kels tjilpen en de vogeltjes gf vliegen. Een vlondertje leidt c kronkelende, met bomen omzoomde kreek, dan gaat het omhoog, doodstil over verraderlijke gladde grond onder de koude van Gothische bamboegewei- Het is mooi wandelen door de rijzende en dalende rijstvelden, langs bamboe stoelen en hier en daar een paar grote bomen van een kerkhofje, maar in de bamboe kunnen kerels zitten kan zich niet verbergen in die kreek? En zo is het eens gebeurd, dat de ve pleegsters besluiteloos halt hielden, oi dat het vlondertje over een beek v< dwenen was. Men kende de tekens nii Men kwam pas uit Holland en lette niet op, dat er die ochtend geen kinde ren „tabé" riepen, dat er niemand te zien was. En de verdwenen vlonder leek ook niets bijzonders. Plots knallen schoten. Een vrolijk meisje ligt in haar bloed. Elke dag loert de dood in het vrolijke, goede land. Onbewust van het gevaar gaan zij aan het werk in een verzamelin; bamboehutje. Overdekt met de vrese lijkste ziekten lopen de mensen te hoop. Een flinke zus moet met al haar krachten de menigte tegenhouden. De vlugge han den van de dokter glijden over een kleine bruine baby en zuiveren een wond, die wekenlang is vervuild. Een andere ter neemt een kleine over van de moeder, die met ogen vol angst staart grote in het wit geklede ongelovige. Zij streelt hem over het kale blauwige kopje en er gaat een verrukte glimlach over het bruine gezicht. De vrees is wegge toverd. Nummer drie doet een klein naakt kereltje een nieuw broekje aan. Een oude opa wordt geholpen. Lijders aan framboesia krijgen hun salversan en genezen in ongelofelijk korte tijd. Soms worden op één dag 3000 mensen ge holpen. Zo werkt het Rode Kruis dag aan dag in die onmetelijke Archipel. Twee en twintig van dergelijke ploegen, elk van dokter, twee verpleegsters en vier hul- zy zijn thans reeds ingekrompen tot en er is dringend versterking nodig. Elk dezer ploegen kost een ton per jaar en het werk, dat zij verrichten, is met geen mil- lioenen te betalen. 's Middags gaan zy terug, zij zijn moe en de dag is gloeiend heet. Uitgeput vallen zij op een veldbedje in een saaie bamboeloods, in een woord, waar „niets te beleven" valt. En toch zijn er velen, die naar dit werk, dit afgelegen oord terug verlangen. Want hier is werk te doen, veel goed en mooi werk. Men hoort zo dikwijls de opmerking: „Als dit en dat niet anders wordt met het Rode Kruis, dan geef ik niet. Maar wie ooit dit werk heeft kunnen zien, die zee van leed waartegen gevochten wordt, zal het voortaan wel uit zijn hart laten om dit werk niet te steunen. Hij zal een gevoel van trots krijgen op die flinke doktoren, de dappere meisjes en de paar stevige soldaten, die hen beschermen. Dagelijks wagen zij hun leven en zij wer ken zich dood voor de arme mensen Principiële discussies over ontwerp-Kerkorde Op Generale Synode der Ned. Herv. Kerk De Generale Synode van de Ned. Herv. stelde volgorde, Prof. v. Ruler betoogde Kerk ls gisteren na inleidende woorden dr H. J. Honders uit Wassenaar, voorzitter van de centrale commissie van rapport begonnen met de algemene be- Zo wordt er van dag tot dag gestreden voor het leven der kleine bruine babies. Het oudergeluk op Java duurt dikwijls slechts kort en het is de taak van Nederland, met inspanning van alle krachten de stervende kinderen op Java te redden. WAALS CONTRA VLAAMS l! in de ziekenhuizen van Brussel In het Belgische dagblad „Het Laatste Nieuws" troffen we de volgende erva ringen van een zijner lezers aan, „Ofschoon de toepassing van de taal wetten in het Brusselse verbeterd is, laat zij in sommige Instellingen nog veel te wensen over. Dit is o.m. het geval in de ziekenhuizen en inrichtingen voor kinder verzorging. Bijna al de dokters en de meeste ver pleegsters zyn Nederlandsonkundig, ter wijl zy'. die zich in het Nederlands min of meer kunnen uitdrukken, in vele ge vallen het weigeren te spreken, omdat zij bijna niets anders kennen dan dialect. Dit zijn inderdaad ongezonde toestan den als men weet, dat duizenden Vlaam se gezinnen het Brusselse bewonen. Ook de Vlamingen hebben volstrekt recht op eerbied voor hun taal. Het mag inderdaad niet zijn, dat een jonge Vlaam se moeder, zoals het enkele weken gele den te Schaerbeek in een kinderkribbe het geval was, door een Nederlandson- kundige dokter te verstaan werd gege ven, dat, indien zij geen Frans verstond, zij maar naar de raadplegingen niet meer moest komen. Het gevolg hiervan was. dat de moeder niet meer naar de inrich ting ging en in de toekomst zelf aange wezen bleef op de verzorging van haar Er is nog meer. In zekere geneeskun dige inrichtingen wordt een actieve pro paganda gevoerd tegen het Nederlands. Verpleegsters zetten Vlaamse ouders openlijk aan hun kinderen naar Franstalige onderwijsinstelling te sturen, uit afkeer voor de Nederlandse taal. Hoe wil men, dat de Vlamingen zich t'huisvoelen in een dergelijke atmosfeer? an welke dwaling getuigt de han delwijze van die verpleegsters. Niemand twijfelt aan het edel en mens lievend werk van het personeel van zie kenhuizen en kinderkribben, maar wt men, dat dit werk ook door de Vlamin- en volle naar waarde geschat wordt, is het volstrekt noodzakelijk, dat hun de gelegenheid biede hun eigen taal te spreken. zou bovendien gewenst zijn, dat de bevoegde overheid strenger de hand houdt aan de toepassing van de taalwet ten, opdat Vlamingen en Walen ii gezonde geest nauwer zouden kunnen samenwerken aan de versteviging v nationale eenheid." Alg. vergadering N.C.G.O.V. in Den Haag De 67e alg. vergadering van de Nat. Chr. Geh. Onth. Ver. zal 24 Aug. ii gebouw De Ruyterstraat 67 alhier den gehouden. Op 23 Augustus biedt de afd. Den Haag de deelnemers een groetingssamenkomst aan. Financieel Overzicht [van de week) Na een betere stemming ivas de beurs tpt dalen geneigd In de eerste helft dei betere stemming met grc later waren de koersen tot dalen. De verkiezingen hadd< ringe invloed geneigd nog ge- itionale toestand :ichtigheld. Men was tevre den over de verzwakking der roden en hoop te, dat een verbreding meer armslag zou geven •gerlngsbasis het bedrijfs- overheldsbe- moeiïngen zou veroorzaken in overeenstem ming met de internationale gang van zaken. Dewey. de candidaat der republikeinen voor het Witte Huis. geldt nl. als een man, die wars 16 van overheidsinmenging in het za kenleven en die ongetwijfeld door middel van het plan-Marshal invloed kan hebben op Europa's economisch leven. Voorts ls bij verwezenlijking van de economische unie tussen dc Benelux op 1 Jan. 1950 liquidatie van de geleide economie onvermijdelijk. Aan de andere kant zou een sterker streven naar een sluitende begroting het gevaar van in flatie verminderen en de koersen drukken. Dat het met het Ned. economisch leven nog niet geheel naar wens gaat, en dat de knel lende banden geslaakt moeten worden, toont Thans zorgt men door zware afschrijvlngei reservering voor een lage boekwaarde De J C. Paket heeft b.v. op een aanschaf- aarde van f 64 min. f 40 min. afgeschreven vrijwel alle scheepvaartmij en hebben het- ilfde gedaan. Staatsobligaties bleven aan di auwe kant, investeringscert. daalden tot 98 pet., de gestaffelde lening 1947 schommel i. Beide leningen mogen worden t voor betaling van kapitaalsheffing< Zij, die deze nog te betalen hebben, kunn 1938 t Kwi irtaalsbe- ulterlljk richt wordt opgemerkt, dat in rustig economisch leven meni aanwezig ls. Het prijspeil is sl< nair door overheidsmaatregelen en het kan slechts worden gehandhaafd als de productie minder kosten en wrijvingen zal hebben. Slechts als de Industriële uitvoer in voldoen de mate zou kunnen worden verhoogd, zou er reden zijn tot enig optimisme. In procen ten van de wereldexport was onze uitvoer in 1919 2,4, in 1938 2.6, 1948 0.0, in 1947 1.7. De bankbiljcttenomloop steeg met ruim f51 1947 ;er opvallend, {en in de bij de uitzetting danken. Er was e< in. en Philips en ilgende koersstijging trok ande idolen mede. Wij wezen reeds op het ve erd rendement van verscheidene industri scheepvaartwaarden en het is geen wo: dat speciaal deze papiefen in de dagi gevraagd werden. Sp van 3010 min. Deze stijging omdat men o.m. van de aai zondcre kapitaalsheffingen van de omloop had mogen menen te moeten belwijfeli der circulatie grote ordi daaruit v< toestand op de gend ls. Na de aangevuld, maai Ier. De Kon. B EXAMENOPLEIDING H.B.S.-Mulo-Onderwijzersakte RESA-ARNHEM (Bekende Schriftelijke Cursus) bet ontwerp-Kerk- Ds K. J. v. d. Berg. Garderen. had bij alle waardering veel principiële bezwa ren. De zelfstandigheid van de plaatse lijke gemeente staat weinig op de voor grond door de positie, die de Organen van Bijstand krijgen. Bovendien wenste hij, dat het hoofdstuk over het belijden vooraf gaat aan dat over het apostolaat, waarbij tevens duidelijk moet worden omschreven, dat met het belijden inder daad de belijdenisschriften der Kerk be doeld worden. Ds J. Vink, Slootdorp, was dankbaar .oor dit ontwerp, vooral vanwege de na druk. die het apostolaat krijgt en door de meerdere eenheid in belijden en liturgie. Toch kon hij nog niet tot een definitief oordeel komen, voor hij de inhoud van het verplicht gestelde kerkboek kent. Hij vroeg, wat bedoeld wordt met „dankbare gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift. Hij wenste nadere precisering van wat strijdig geacht wordt met de fundamen ten der Kerk, pleitte voor openstelling van de ambten voor de vrouw en had be zwaar tegen de verouderde en vaak te stichtelijke bewoordingen van het ont- WDr K. H. E. Gravemeyer wees er op dat de reorganisatie der Kerk door refor matie moet gedragen worden. Kerkorde is orde van leven, niet vorm van wet. Ds D. Bakker, Huizum, meende dat ei definitief oordeel over de kerkorde pas gegeven kan worden, na de behandeling der ordinantiën. Hij had bezwaar tegen veel moeilijke formuleringen; tegen de eis om, opnieuw tot belijden te komen (art. 10), waarvoor hij lezen wil: nieuw belijden; tegen de tendenz naar hoog- kcrkclijkheid; tegen de overspanningen an het ambt. Ds J. C. van Dongen, Zutphen, pleitte oor de zaak van de vrouw als ambts draagster vooral voor het diaconaat nog eens afzonderlijk te bestuderen. Ouderling L. de Geer. wees erop, da' opnieuw belijden nooit iets anders is dan weer belijden. Dr H. J. Honders antwoordde. Hij wees nadere precisering van formuleringen af, deze moeten groeien. Het ontwerp is niet hoogkerkelijk; de ambten worden steeds als diensten bedoeld, waaraan regeer bevoegdheid verbonden is. Besloten werd de meeste opmerkingen te behandelen bij de beschouwingen over de verschillende hoofdstukken. Slechts over het punt van de rangorde van apostolaat en belijden werd principiële beslissing genomen. Ds G. v. d. Zee, Ridderkerk, en ds P. de Bruijn, Driebergen, wilden het be lijden aan het apostolaat vooraf doen gaan. De gemeente gaat immers vooraf aan het apostolaat. Deze gemeente moet tot het ware belijden zijn gekomen zij tot de wereld gaat. Zonder dat dreigt het gevaar van activisme. Dr Gravemeyer, dr Honders, prof. Ber- kelbach v. d. Sprenkel, prof- v. Ruler pleitten voor de in het ontwerp voorge- daarbij, dat het apostolaat en het belijden twee functies zijn die dezelfde waarde hebben; hier ls geen sprake van rang orde, maar van volgorde, Dat deze volg orde wordt voorgesteld, heeft een op- 'oedkundige bedoeling. Het moet leren, dat het Woord Gods niet door de Kerk bezit genomen kan worden, dit Woord gaat zijn gang en de Kerk is daaraan on derworpen. De Synode besloot met 34 tegen 10 stemmen de voorgestelde volgorde: eerst apostolaat, dan belijden, te handhaven. Bij de behandeling van art. 1 besloot de Generale Synode de Waalse Gemeen- classicaal ressort onder te brengen Ex-koning Michaël van Roemenië en prinses Anne, zijn uit Luzern in Florence aangekomen, waar zij het laatste restje m hun wittebroodsweken doorbrengen De Holl. Kunstzijde Industrie Bre- i keert over 1947 9 pet. uit. - Prof. mr W. P. J. Pompe, lid van het College van Regenten over de gevange- te Utrecht, is op zijn verzoek als zodanig eervol ontslagen. Afgrijselijk vermagerd door de hon ger komen de kinderen bij de Rode Kruisposten aan. Hier moet geholpen worden- Wanneer rle klokke roept ter Kerke Schel geblaf, klaaglijk gejank en vrolijk kwispelstaarten, dat is de eerste impressie welke men opdoet op de „hondenbeurs", die iedere Vrijdagmiddag van 2 tot 4 uur in het gebouw van de Nationale Dierenzorg, aan het Lange Voorhout 98, Den Haag, gehouden wordt. Wat is eigenijlk de bedoeling van deze hondenbeurs? Het is zeer simpel: stadsbewoners, die onverwacht het land verlaten en moeilijk hun trouwe viervoeter kunnen mee- lieden die, door allerlei omstan digheden niet langer een hond kunnen komt. hebben, ontmoeten op deze beurs mensen, die juist een huisvriend zoeken. Hier komen zij met elkaar in contact. Zo wisselen de honden van eigenaar. De nieuwe baas weet wat voor „vlees hij in de kuip" krijgt, en de oude weet waai het dier naar toe gaat. Doch ook zwer vertjes, die in het gebouw van Dieren zorg afgeleverd zijn. vinden hier eer onderdak, in afwachting dat er een lief hebber voor op komt dagen. Zo zorgt dit instituut op waarlijk goede wijze dat alles inderdaad „op zijn pootjes" terecht LEIDEN: Ned. Herv. Kerk. Pieters kerk, 10 uur ds Swijnenburg (bed. H.A.);j ds Ottevanger (H.A. en dankz.); Hoogl. kerk, 8.30 uur ds Vossers; 10.30 u. ds de Wit; Wo. 7.30 u. avondstilte; Ooster- kerk, 10 uur ds de Roos, 's Heer Hendriks kinderen; Marekerk, 10 uur ds Kelder Jr (bed. H.A.); 5 uur ds Van Apeldoorn; Kooikapel, 10 uur ds Van Apeldoorn; Morsweglokaal, 10 uur ds Vossers; Jeugd- kerk (Chr. school Noordeinde), 10 uur dienst; Academisch Ziekenlhuis, 10.30 uur ds Ottevanger; Geref. Minnehuis, Do. 7 u. dhr de Groot; Geiref. Kerk, ZuiderkePk, ds Plomp; 5 uur dr Westerink; Herengracht, 10 uur ds Hajer; 5 uur ds Toornvliet; Oude Vest, 10 uur ds Toorn vliet; 4.30 uur ds Hajer; Morsweg, dr Westerink, 5 uur ds Plomp; Geref. Kerk, art. 31, 10 en 5 u. ds Keizer; Chr. Geref. Kerk (Luth. kerk)8.; ds Jansen; Geref. Gem10 en ds Rijksen (v.m. vooiher. H.A.); Eglise Wallonne, 10.30 uur geen dienst; Evang. Luth. Gem., 10.30 uur ds Smit Duyzent- kunst; Remonsbr. Gem., 10.30 u. ds Kievit, Groningen; Doopsgez. Gem., 10.30 uur ds Snaayer: Ver. van Vrijz. Herv., 10.30 uur ds Visser, Zaandam; W. de Zwijgerkerk, 10.30 uur dr Boersema; Stadsevangelisatie „Jeruël", 10 en 5.30 uur dhr I. Kuyper; Do. 8 uur openluchtsamenkomst (van der Werffstraat). ALPHEN AAN DEN RIJN: Ned. Herv. Kerk, Julianastraat, 9 uur ds Koole, Den Haag; 10.30 u. ds Lefeber; 6.30 u. ds Ste- houwer; Kapel Gouwsluis, 10 u. de heer Zonneveld; Gebouw „Jonathan", 6.30 uui ds Knottnerus, O. en N. Wetering; Ouds- hoornseweg, 10 uur ds Westmijse, Rotter dam; 6.30 uuir ds Bartlema, Zeist; Hooft- straat, 9.30 uur ds Bartlema; Martha- Stiohting, 10 uur dhr Baay, Baarn; Geref. Kerk, Zuiderkerk, 10 uur ds Smeenk, Breda; 6.30 uur ds Brinkman, Amster dam-West; Noorderkerk, 10 u. ds Brink man; 6.30 uur ds Smeenk; Geref. Kerk, art. 31, ds Verhey Den Haag. BENTHUIZEN: Ned. Herv. Kerk, 9.30 u. ds de Leeuw, Boskoop; 6 u. ds Hijmans, Hoogmade; Geref. Gem., 9.30 en 6 u. lees- diejist. HAZERSWOUDE: Ned. Herv. Kerk, 9 en 10.30 uur ds van der Leeden; 6.30 uur dr Schoneveld, Den Haag; Geref. Kerk, 10 en 6.30 uur ds Oussoren. HILLEGOM: Ned. IJerv. Kerk. 10 uur ds Eerhard (HD.); 5 uur ds Knottnerus; Geref. Kerk, 10 en 5 u. ds Krabbe (H.A. Dankz.); Geref. Kerk, art. 31, 9 en 7 u. ds Verleur (n.m. H.A.); Ohr. Geref. Kerk, i en 5 uur ds Sluiter. HOOGMADE: Ned. Herv. Kerk, 10 uur ds Hijmans. KATWIJK AAN DEN RLJN: Ned. Herv. Kerk, 9.30 uur ds Spruyt, Leiden; 5.30 uur ds mr Alma, Lisse; Geref. Kerk, 9.30 en 5 uur ds De Valk; Geref. Kerk, art. 31, 10.30 u. ds Boersema; 5.15 uur ds Rijneveld, Bunschoten-Spakenburg. KATWIJ a/ZEE: Ned. Herv. Kerk, Nw. Kerk, 10 uur ds Van der Krift; 6.30 uur ds Nicolaï, Vleuten; Oude Kerk, 3.30 uui ds Jellema; 10 uur ds v. Ieperen; 6.30 uur ds Broeyer, Den Haag; Kapel, 10 uur ds Hadders, Lisse; Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds Pijlman; Geref. Kerk (art. 31), 10 uur ds Rijneveld; 5 uur ds Boersema; Chr. Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds van der Bijl; Geref. Gem. (Remisestraat), 10 ds Van Neerbos. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Ned. Herv. Kerk, 10 en 7 uur ds Van Bi bergen (H.A. en Dankz.); 11.45 u. Kinder- kerk; Geref. Kerk, 10 en 6.30 uur ds P Boskoop. LEIDERDORP: Ned. Herv. Kerk, 10 6.30 uur ds Honnef (H.A. en Dankz.); Geref. Kerk, 9, 10.45 en 6.30 uur ds Van LEIMUIDEN: Geref. Kerk, 9.30 u. lees- dienst; 2.30 uur ds Willems, Uithoorn. LISSE: Ned. Herv. Kerk, 10 uur ds mr Alma; 5 uur ds Hadders; Geref. Kerk, 10 uur ds Timmer, Den Haag-O.; Geref. Kerk, art. 31, 10.30 en 4.30 u. ds Verleur; Chr. Geref. Kerk, 10 u. leesdienst; 3.30 ds Visser, Sassenheim; Geref. Gem., 10 leesdienst; Oud-Geref. Gem., 9.30 leesdienst; Ned. Prot. Bond, 10.15 u. ds Mulder, Onstwedde. NOORDWIJK-BINNEN: Ned. Herv. Kerk, 10 uur ds Meuzelaar; Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds Von Meyenfeldt. NOORDWIJK AAN ZEE: Ned. Herv. Kerk, 10 en 5 uur ds Cupedo; Geref. Kerk, 8.30 en 10.30 uur ds Bouma; 4.30 dr Ridderbos, Charlois; Geref. Kerk, art. 31, Julianaweg 25, 9 en 3 uur ds de Wal. NOORDWIJKERHOUT: Ned. Herv. Kerk, 10 uur ds Van Leeuwen, Leiden. OEGSTGEEST: Ned. Herv. Kerk, Groene Kerk, 10.15 uur ds Visser; Paulus- kerk, 10 uur ds Jansen Schoonhoven, Den Haag; 7 u. ds Visser; Hoge Mors (school) 9 uur dhr Siera-t; Geref. Kerk, 10 ds Eringa; 5 uur ds Brussaard (H.A, Dankz.); Mors-Rijndijk, 10.30 u. ds Brus saard; 5 uur ds Eringa. OUDE EN NIEUWE WETERING: Ned. Herv. Kerk, 10 uur ds Knottnerus; Geref. Kerk, 9.30 en 6.30 uur ds Van den Bos. SASSENHEIM: Ned. Herv. Kerk. 10 en 5 uur ds Krijkamp; Geref. Kerk, 9.30 en 5 uur ds Kuiper; Chr. Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds Visser; Ned. Prot. Bond, geen RIJNSBURG: Ned. Herv. Kerk, Grote kerk, 10 uur ds Bonting (H.D.); 5 u. dhr Van den Berg, Valkenburg; Kleine kerk, r dhr Van den Berg; 5 uur ds Bon ting; Geref. Kerk, Voorh.weg, 9.30 uur ds Van der Linde; 6 uur ds Post; Rapen burg, 9.30 uur ds Post; 6 uur ds Van der Linde; Geref. Kerk, art. 31, 10.30 en 5.30 Uur ds de Wal; Chr. Geref. Kerk, 10 en 5' uur drs Van Genderen, ber. pred. te Zutphen. VALKENBURG: Ned. Herv. Kerk, 10 6.30 ur ds Baas (bed. H.A.); Geref. Kerk, 10.30 en 5 uur dr Ruys Jr, Lisse; Geref. Kerk, art. 31, n. bekend. VOORHOUT: Ned. Herv. Kerk, 10 en uur ds Eggirak (H.A. en Dankz.). VOORSCHOTEN: Ned. Herv. Kerk, Dorp, 10.15 uur ds Fortgens (voorber. H. A.); 6 uur ds Van den Berg (herdenkings samenkomst met gerepatrieerden). WARMOND: Ned. Herv. Kerk. 10 en uur ds Zandee. WASSENAAR: Ned. Herv. Kerk, Dorpskerk, 9 en 10.45 uur ds Ten Kate; Schuilen bij de Heere „Bij U schuil ik". Ps. 1439b. Onder omstandigheden van bange ver volging door de vijand wordt David ver waardigd zijn toevlucht tot de Heere te "Tel is waar hadden zijn doods vijanden het zo niet bedoeld, maar David vlucht met al de nood van zijn leven niet tn God af (de Kaïnsgestalte), doch juist rar God toe. Nog maakt de Heere Zijn volk op de school des Gcestes tot beoefenaars van deze heilige kunst, om onder vervolging bestrijding, met de strop van zelf veroordeling om de hals, naar God toe te vluchten. Alzo werken degenen, die God lief hebben, alle dingen mede ten goede. (Rom. 828). David klaagt de vijand, uit- en inwen dige vijand, bij de Heere aan. Waarom? Zij hebben het op zijn eeuwige ondergang aangelegd. Dit behoeft niet te bevreem den. Tot op de grote dag van Jezus Christus zal deze aloude strijd zich voortzetten en al meer in bittere vijand schap zich openbaren. Uiteindelijk gaat het in de strijd der volkeren om Christus en de levende Kerk. De dood kan immers het leven niet verdragen! Vandaar dat het -mik punt voor de vrome en goddeloze vijand het levende kind blijft. Gelukkig dat het levende kind in de handen van de meer dere Salomo is. Tot Hem neemt David de toevlucht. Dit was geen daad van lafhartigheid, maar van het levende, zielsbehoudende, toevluchtnem/ende ge loof. Dit geloof en zijn beoef ening was David geworden als een gewrocht van de Heilige Geest. Hij kon maar niet geloven #ls hij wil de, maar de plant van het 1 evende ge loof, alsook deszelfs beoefen'ing, bleef voor David, gelijk nog voor al' Gods volk. een Godsgeschenk. David schuilt bij de Heere;^.neemt toe vlucht en zoekt verberging de God zijns levens. Hieruit beluisteren v,Yjj, dat Jan Stout oorraden moesten worden iu wordt alles veel norma- .t verwacht, dat de resul- r niet bij het vorige zul- n achterblijven. De J C. Paket meldt meer ultenlandse concourrentlc. De scheepvaart- IJen zijn echter veel beter gewapend :n omslag dan na dc vorige Die was ook stiller, zei geen woord en liet alles maar aan Arie over. Dat kon trouwens geen kwaad. Arie herinnerde rich nog te goed de tijd, dat Van Dongen niet stil was en als een slavendrijver over het dek rende en brulde terwijl hem bovendien de han den en benen los aan het lyf zaten. Van Dongen kwam een praatje maken Hij rookte zijn pijpje en dan was hij in een goede stemming, pruimde hij, dan ging het deinen. 't Is op het water toch beter dan op een kantoor, wat? Dat is het, schipper. Hij keek toen Van Dongen onderzoe kend aan. hij waagde het er op. Hy i de vreemde rond- En beter dan Öok dat, gaf Van Dongen toe. Daarna liep hij met grote stappen weg en ging de roef in. Maar 's middags, na het eten, maakte Van Dongen een zenuwachtige indruk, ildoorlog. hij liep almaar het dek heen en almaar 'heen en weer, hij knipperde met zijn ogen en wreef zioh over het voor hoofd en terwijl anders zijn handen als gebalde vuisten diep in dc zakken van zijn pilo zaten paste hij zijn vingers over elkaar, heen en weer drentelende liep hij met zijn vingers bruggen te bouwen, ook wreef hy zün handen over elkaar. Daar heb je 't, dacht Arie. En hy legde vastberaden een hamer bij zijn rechterhand te grijp. Plotseling beval de schipper: Gooi het anker uit, we blijven hier liggen. Je bent gek, zei Arie, we zijn nog maar net halverwege en we moeten er vanavond zijn De schipper kwam op hem af. Je bent bang van me. hé? Bang is het woord niet, ik hou alleen rekening met je toestand. Arie wees toen veelzeggend op de Van Dongen knikte. Ik ben niet gek, nu tenminste niet. ik was het en ik word het misschien weer, maar nu nog niet, nee. nog niet. Hij streek verward door zijn haren. Ik moet een geheim kwijt; iedereen haat me, ik kan het aan niemand kwijt, jij bent een goeie Jongen, jou wil ik mijn gedachten kwijt, jou moet ik het kwijt, ik zal daarvan opknappen, ja, ik moet er over praten, anders word ik gek, krankzinnig. Ik ben nu niet gek, Arie Wees niet bang en gooi het anker uit. In zijn ogen lag weer die smeking om hulp en genegenheid waaraan Arie geen weerstand kon bieden. Hij gooide het anker uit en stak voor de seouriteit de hamer tussen zijn broekriem. Daarna ging hij de roef du, waar Van Dongen zat te wachten. Ze zaten zwijgend over elkaar. Onverwacht begon Van Dongen te pra ten, kort en afgebeten, als wilde hij rich zelf pijn doen. Als een mens in de spie gel kijkt, zei hij, schrikt hij soms van zichzelf. Hij heeft dan eigenlijk nooit zich zelf willen weten, dat hij zo lelijk was, dat zijn ogen te klein waren ijn oren te groot en dat zijn neus krom boven een scheve mond stond. Die momenten, waarin zo iemand genadeloos eerlijk is, kunnen een keerpunt zijn in zijn leven, ten goede of ten kwade. Hij heeft ook eens in de spiegel gekeken. Begreep Arie hem als hij zei dait hij toen zijn geweten herkende? Hij was zo lelijk, in dat genadeloos eerlijke moment zag hij hoe zwart hij van binnen was; in zijn radeloosheid had hij gedacht dat Christus ook voor hem aan het Kruis gestorven was om zijn ziel schoon te wassen met Zijn bloed; maar alles in hem had zich daartegen verzet; het was zwakheid daarin te ge- Maar goed, hij zou vertellen. Hij had van kindsaf nooit op willen passen, als jongen was hij al de schrik van de buurt omdat hij knokte om een knikker; vriendjes had hij niet, ook later niet, want hij dronk de jenever als wa ter en als hij boordevol dfrank zat was hij niet zwak en bevering maar sterk als een beer en hij zocht met iedereen Hij had destijds het gevoel dat er iets in het leven, dat er iets in de mensen was dat hem bedreigde, hij kon nooit zeggen wat het nu eigenlijk was, maar zo goed als Arie daar met die hamer ontdekking diep gedaald in zijn ziel. In de weg van sterven van alles, wat niet houdbaar is voor de grote eeuwig heid, had David geleerd, dat hij niet kon schuilen bij of in iets. dat in of uit-of van de mens is. Door het inkerend licht van de Heilige Geest was hij aan de weet gekomen, dat het altemaal rietstaven waren, die de handen doorboren. Al het onze. hoe schoon ook en ge polijst, heeft geen bestaansrecht voor het Aangezicht van de Rechter onzer zielen. Die alleen eerbied en respect heeft voor Zijn eigen werk. Als dan al de gerechtigheden van Da vid en voor David niet meer zijn dan een wegwerpelijk kleed (Jes. 646a), vlucht hij tot de levende Christus en zoekt zijn toevlucht en schuilplaats in Zijn aangebrachte en enige bedekkende gerechtigheid, in Zijn bloed en in Zijn wonden, die Hem aangebracht zijn in het huis Zijner liefhebbers. Christus alleen is de nooit beschamen de toevlucht. En de eeuwige veilige wijk plaats. Mocht dit levensgeheim van Da vid door ons allen ontdekt worden, mijn medereizigers naar de eeuwigheid! Ook wij zullen met niet minder toe kunnen. Lere de Heilige Geest ook ons de Psalm dés toevluchtnemenden geloofs: „Ik schuil, in mijn benauwde dagen Bij U mijn God, bij U alleen". Katwijk aan Zee. P. van der Bijl. 5 uur ds Van Wijngen; Kievitskerk, 10 u. ds Fagel (jeugddienst); Geref. Kerk, Zijl laan, 10 en 5 uur ds Feringa (H.A. en dankz.); Bloemcamplaan, 10.05 en 5.05 u. ds Van Duinen; Geref. Kerk (art. 31 D.K. O.), 8.30 uur ds Koopman; 3 u. ds Visser (HA..); Prot. Bond, 10 30 uur ds Noorman van Zaandam; Rem. Gem., 10.30 u. mevr. da. Paardekooper-van Royen van Den Haag. WOUBRUGGE: Ned. Herv. Kerk, 9.30 en 6.30 u. ds Hugenholtz (H.A. en Dankz.); Geref. Kerk. 9.30 en 6.30 uur ds Van der Meulen (H.A. en Dankz.). QUBEBWETSE KLEREN EN GOEDE MANIEKEN de regering kwam, is de nieuwe rage dit seizoen, waar het garnering be treft, piqué. Natuurlijk het witste piqué, dat men maar eenmaal dragen kan en dan weer moet wassen, stijven en strij ken. En aangezien het complet tegen- tussen zijn broekriem zat omdat hij zich bedreigd voelde, zo liep Van Dongen bij wijze van spreken ook met een hamer, hij moest slaan en dreigen om zich te- eer te stellen tegen de bedreiging, die Hij liep toen zijn vrouw tegen het lijf Marigje was een goeie vrouw, maar dat zij hem genomen had was met uit liefde, nee, achteraf geloofde hij daar niks van. het was uit angst dat zij hem uit angst omdat hij, dé woesteling, toevallig het oog op haar had laten val len en zij nooit zou durven weigeren dat ze anders niet lang meer leven Zij waren al gauw getrouwd, i geen van belden hadden ze ooit plezier van hun huwelijk. Dat iets, die bedrei ging was er nog steeds, hij verdedigde zich daartegen, hij verdedigde zich tegen haar, tegen haar angst, tegen haar goed heid. Een mens zat raar in elkaar, maar hij geloofde stellig dat hij het goede in de mens haatte en dat dat die eeuwige bedreiging was, zoals hij de onbewezen goedheid van Christus haatte. Hij dit neerslaan. Er was maar één maohit: de macht van wie de sterkste vuisten had. Hij sloeg Marigje neer. Hij was slecht voor haar, hij schopte en sloeg haar tot ze gekneusd en bont en blauw in de roef lag. Hij haatte haar omdat ze geduldig verdroeg, omdat ze na iedere mishande ling steeds weer de moed der gelovigen had om hardop uit de Bijbel te lezen. Zij las dan altijd het zelfde. Luce En op vers 4 logde zy speciaal de klemtoon. Dat was voor hem. Van Dongen. Hoe weinig „ernstig" en hoe chic, niettegenstaande de eenvoud van materiaal en coupe. woordig bij alle gelegenheden hoogtij viert, ziet U hier een complet, dat aan di nieuwe rage heeft meegedaan. Het is zo'j schattig gestreept katoenen mantelpakji (dat bijvoorbeeld beeldig is van dat rose met-wit gestreepte goed, zoals de jasjes van huisknechten) met een fraai garni tuur van wit piqué. U ziet bovendien deze afbeelding hoe weinig „ernstig" dit complet eigenlijk is en hoe chic niette genstaande de eenvoud van materiaal coupe. Door de onverslijtbaarheid piqué kan het zonder bezwaar na elke we mode allerlei vrouwelijke deug en kundigheden terugbrengt. Wie niet kan wassen en strijken en wie niet handig is met naald en draad om kraagjes en vestjes en manchetten telkens vlug en keurig ergens in te zetten, die hoeft niet aan de nieuwe mode mee te doen. En het merkwaardige is, dat de ruimere wij dere rokken en de schattige hoedjes als vanzelf een betere houding, een elegan tere loop eneen hoffelijker conver satie stimuleren. De ouderwetse kleren nopen ons weer de ouderwetse goede manieren aan te nemen. Wie had dat kunnen denken? Een nationale film van Ben van Eysselsteijn Als eerste film zal in de nieuwe studio's te Duivendrecht een rolprent worden ver vaardigd, die past in het kader van de na tionale herdenking van het Regerings jubileum, naar een gegeven van Ben van Eysselsteijn en bewerkt door de regisseur Edmond T. Greville en Richard Llewel lyn, de schrijver van het boek „Hoe groen i mijn dal". De film krijgt een Ned. en Eng. versie. De Ned. titel staat nog niet vast; de Engelse zal luiden „But not in vain". Zij zorgen voor de magen van onze jongens in Indië In de Dethmerskazerne te Zutfen wor den de legerkoks opgeleid. Speciaal voor de Indische dienst. Zij behoren tot de 4e Compagnie van het Corps Verple- gingstroepen en 25 van hen komt uit het hotelvak en de levensmiddelenbran che. Deskundige instructeurs geven hen les in receptenleer, kennis van verschil lende kookinstallaties, brandstof, opslag van levensmiddelen en bestrijding van ongedierte, in Maleis, administratieve- en warenkennis. Kortom de kok, die met de troep naar Indië gaat, lijkt in niets meer op de wandelende reclame voor het vette eten, dat hijzelf bereidde, die de ouderwetse legerkok was. Maar wéér hot bivak ook wordt opgeslagen: de Ne derlandse soldaat in Indië krijigt er zijn (Wordt vervolgd), keer dragen door 'n sopje en stijfsel v Monetaire Wereldfonds, vertrekt 14 Juli naar Europa. Hij zal o.a. Nederland en België bezoeken. Tussen 9 en 14 Augus tus houdt hij lezingen voor de Internat. Academie voor het recht in Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1948 | | pagina 6