I IS O.V.W .-ers en vaandrigs-journalisten met de „Waterman" naar huis Goede gelegenheid tot rustige bezinning Chefarine 4 Wankelbaar evenwicht 18 NIEUWE LEIDSCHE COURANT ZATERDAG 12 JUNI l! (Van onze hoofdredacteur) Het la nu Vrijdagmiddag: en we varen ergens op de lome golfslag van de Indische Oceaan, ergens tussen Azië en Afrika. Met nimmer aflatende spoed van omstreeks 18 zeemijlen per uur is de „Waterman" nu een weck doende, ons van Indië naar Nederland te brengen. „Ons", dat zijn de 1300 militairen, verder de bemanning van het schip, en ook het groepje journalisten, dat op uitnodiging van Oorlog Indië en de troepen daar heeft „aangedaan". Eenheid door Wilhelmus Een weeklang zijn we nu op het water. Het gaat in één ruk van Batavia Aden. In de eentonigheid van het leven op de Oceaan, waarin de ene0 welijks van de andere verschilt, lijkt het toch alweer een poos geleden, dat we nog aan de kade van Tandjong Priok lagen. Honderden stonden op de kant te schreeu wen en te gebaren naar hen, die al op de hoge dekken van het schip stonden. De trappen waren nog niet ingehaald enkelen repten zich nog voor het laatst van het schip naar de wal en wal naar het schip. Generaal Spoor kwam aan boord en sprak voor de mi crofoon een kort afscheidswoord, een woord van herinnering en van dank. Toen gingen de trappen omhoog, klonk driemaal de diepe bootsfluit en raakte de boot los. Dat was ook het ogenblik, waarop op de kade het militair orkest hét „Wilhel mus" blies. Het was een prachtig ogen blik. Aan boord stonden op alle dekken de honderden stram in de houding, offi cieren en soldaten. Ze hadden zware jaren achter zich, maar jaren, die hun dier baar waren geworden, waarin ze iets van zichzelf hadden gegeven. En aan de kade stonden honderden soldaten, die hun kameraden waren komen uitluiden maar voor wie de tijd van vertrek nog niet gekomen was. Zij allen, daar op de langzaam wegglijdende boot en daar op de kade in de warmte van de Oosterse zon, waren op dat ogenblik van schei ding één in het eerbiedig luisteren n, het lied van ons Nederlandse volk. deze betuiging van trouw aan Vorstin Vaderland- Eerste avond Maar dat afscheid ligt nu weer week achter ons. En ook ligt achter die eerste avond van de thuisreis. Stil was het, die Vrijdagavond, toen we door de Straat Soenda voeren. Links lag Java. rechts Sumatra Daar lag het land, waar de jongens enkele beste jaren van hun leven hadden doorgebracht. Voor het laatst zagen zij de bergen en het groen. Mensen waren op deze afstand al niet meer te onderscheiden en dorpen evenmin, maar wat overbleef was overweldigende schoonheid van het In dische land, waarin als het wa herinneringen werden opgeheven zuiverd. Heel laat op die Vrijdagavond, toen het duister reeds gevallen was, zagen we in de schemering nog spookachtig uit de zee oprijzen de contouren van de berg Krakatau, maar het was toen al zo don ker, dat velen het niet meer opmerkten Dan verwijdde zich de zee-engte, gingen we de Oceaan op en de eerste nacht in, en toen we de volgende morgen ook het Sumatraanse eiland Engono achter ons hadden liggen. %as dat tevéns het laatste van Indië en ook het laatste stuk grond, dat we in vele dagen zouden zien Water, water. Spoedig zijn dan honderden, ja straks duizenden mijlen van water rondom ons. Rondom ons en.... tot diep beneden ons. De kaart geeft straks een diepte aan van vier en vijf duizend meter, een uur gaans..,.. Het is dan weer het imponerende vaV deze natuur, van de watermassa's, dat op ons valt. Het is water en nog eens wa ter. Het is water, wanneer we opstaan, het is water, wanneer we eten gaan, het is water, wanneer we zwaar uit de mid dagrust opstaan, en het is water, wan neer we des avonds, moe van de zeelucht, vroeg gaan slapen. En de volgende mor gen is het weerwater. En de volgen de morgen weer. J Buiten het water is er weinig, dat af leidt. Er is een haai, die zich met zijn geweldige staat in volle lengte enkele malen buiten het water zwiept. Er zijn schooltjes vliegende vissen, die vlak over de golven schieten. Er zijn de dolfijnen, die op enige afstand rondbuitelen alsof er geen „Waterman" in de buurt is. Aan boord is het stil. De jongens zit ten wat aan dek. Inderdaad, ze hebben nu weinig afleiding. Maar hebben nodig? Hebben ze er behoefte aan? Ik weet het niet. Ik denk, dat datgene aan zij behoefte hebben, juist een kleine retraite is, een gelegenheid om z te bezinnen, op het verleden en ook op de toekomst. Verschil Er is typisch verschil tussen een uit varend en een thuisvarend troepenschip. Dat blijkt b.v. uit het feit dat de jongens op de thuisreis veel minder water gebrui ken dan op de heenreis. Gevolg van hur Indische ervaring. Maar er zijn diepgaan der verschillen. Op weg naar huis zijn de jongens stil ler, rustiger, meer bezadigd, en dat zul len ze nog dagenlang blijven. Het is pret tig met hen te praten. Ze zijn beleefd, hebben hun mening, maar zijn niet bru taal of opdringerig. En wat op een troe penschip heel belangrijk is: De Militaire Politie heeft geen kinderen aan hen en het aantal straffen is zo gering, dat het vrijwel te verwaarlozen valt. Eindelijk, na zes dagen oceaan zien we in de verte de masten van een schip. We zijn ook aan dit gezicht zo ontwend ge raakt. dat we er uren naar staan te kij ken, totdat de boot eindelijk aan de andere kant achter de horizon is verdwe nen. We hebben er de tijd voorDit passerende schip is een eerste aanwijzing, dat er nog meer mensen op het onder maanse zijn dan wij met ons eigen we reldje van 1300 „Watermannen". Er is meer. Er zijn ook de spaarzame- lijke radiotelegrammen, die ons vertellen van de spanning rondom Palestina, van de bombardementen op Tel Aviv en Cairo. Dan komt hier en daar de twijfel op: zullen we nog wel door het Suezkansal kunnen? En zal onze post wel via Port Said verzonden kunnen worden? Zullen we zelf niet om de Kaap moeten varen? Dit laatste hopen we wel allerminst. Onze hoofdredacteur schreef aan boord van de onlangs binnengelopen „Waterman" enkele artikelen waarin hij zijn indrukken in gesprekken met de thuisvarende demobiliserende O- V.W.-ers, weergeeft. We plaatsen hierbij het eerste ar tikel van deze serie. We willen naar huis. De jongens hebben genoeg acties meegemaakt. We hebben achter de rug onze Indische jaren (de O.V.W.-ers) en onze Indische weken (de journalisten) en willen nu het kleine oude land aan de Noordzee in voorj; tooi wel weer eens zien met allen die ons daar wachten. Maar Kaap of geen Kaap, nog dagen lang zullen we de typische mannenge meenschap vormen van het troepenschip. Ook de journalisten delen daarin. Vol gens voorschrift, verband houdende met de bepalingen van het reddingswezen, mogen op dit schip buiten de bemanning uitsluitend militairen vervoerd worden. Daarom zijn de journalisten vóór het aan Doord gaan gemilitariseerd. Om techni sche redenen hebben ze daarbij de -rang gekregen vanvaandrigs bij het K. N.I.L. Gelukkig beschouwt ieder het als een formaliteit (wat het ook is), want anders zouden ze stellig nu en dan aan leiding geven tot een kleine krijgstuch- telijke behandeling. Nu echter kan het zonder kleerscheuren aflopen en hebben ze bovendien het grote voordeel, dat ze dag in dag uit tussen de troepen zitten. Er is dan ook alle gelegenheid, in deze „retraite" (die ook ons welkom is) op enkele aspecten uit het leven van de mi litair en in het bijzonder van de thuiske- rende O.V.W.-ers terug te komen. Maar dat doe ik dan in een volgende brief. „AL WEER KAPOT' Ontleend a i „Nieuw Nederland") Wanneer de klokke roept ter Kerke MIEP ZUCHT: „Dat eten is een probleem tegenwoordig". Maar.... de volgende week komt er een grote verrassing voor haar. Dan zal zij geen zorgen meer heb ben over de vraag: „Wat moet ik morgen eten". Volgende week is het BLOEMKOOLWEEK De aanvoer op de veilingen neemt dagelijks toe. De kwaliteit is prima, de winkels zullen de volgende week vol liggen en de prijs zal be langrijk lager zijn. Miep is er Maandag weer. Dan vertellen wij nog meer! Pnbl. Centr. Bur. v.d. Tuinbouwveilingen (I. M.) Wie zijn deze kinderen en wat roeren ze uat De afbeelding laat ons een tweetal kin-1 ter Stekel waarschuwt, niet te veel met deren zien, waarvan een bijzondere be- het kind bezig te zijn. Laat de kinderen koring uitgaat, zo fris, stralend en teder hun vrolijk spel, de arbeid van hun on- tegelijk. In het meisje zijn reeds de ge- vermoeibare fantasie. Geen moeder zij voelens aanwezig van een heel jong moe- het recht ontnomen om hartelijk met dertje, want hoe beschermend houdt ze haar kinderen om te gaan, maar de teder- de arm om het twee jaar jongere heid mag niet in werktuigelijke hande broertje heen geslagen. Beiden zijn zij lingen ontaarden. En dwang kan gevaar-, verdiept in iets, wat op het eerste ge- lijk zijn, want deze doqdt vrijheid zicht een minnebriefje lykt, maar daar spontaneïteit De gelijkmatige wai zijn zij nog lang niet aan toe. Eerst komt nog de phase dat hevige vriend schappen worden afgesloten, de idealisering van de „juffrouw", de meester, de gou verneur. Wat is! het in kinderen, dat ons altijd op nieuw ontroert en cynicus, de brom pot of ijzervreter zich niet onttrek ken kan. Is het eigen jeugd, waarin wij ons bij aanblik van kind weer spiegeld vinden? Een terugblik? Naar een tijd, toen op de gramofoon- plaat der hersenen nog slechts primai- indrukken wa- gegrift, toen wij meer ziel en minder geest wa ren, minder ver standelijk en niets ten van psy cho-analyse, atoomenergie, dis tributie, Sartre en vitaminen. Is voor de ouders zelf het kind niet een uit breiding van hun hen verbonden, als een bloem aan een tak, en dat zij er voor door het vuur zou den gaan? Alle ouders houden van hun kinderen, het liefste bezit. En er zijn moeders, die heel hun liefdevermogen slechts op het kind overbrengen met het nadeel der overdrijving als dit kind enigst bezit is, een „broos bezit" heet dat in de volksmond. Wat een kind eigenlijk is, een „mens in het klein" zeker niet. Er zijn heel dikke boeken vóór en na Pestallozzi over geschreven, voldoende om de zalen van enige bibliotheken mee te vullen. En hoe heeft een Jan Sluijters ons het kind getekend. Hebt uw kind lief, maar wees er niet te teerhartig voor. Verwen het niet. Iets leeft er in het kind, dat om breideling der instincten vraagt, de mathematiek van het gezag tegen het over-emotionele. Woorden geven niet veel, maar het is ons levende voorbeeld, onze instelling tegenover hen, het vertrouwen, dat wij wekken en onze vastberadenheid, dat het leidende element is. In de „eeuw van het kind" werd het, als het ware. opnieuw ontdekt, maar wie te veel gaat opvoeden, bereikt slechts het tegenovergestelde resultaat. De psychia- gloed. mag alleen maar verwarmen, niet verbrandenWie die twee kinderen op de foto nu zijn en wat hen zo boeit0 Het zijn het prinsesje, Christina Louise Helena en het twee jaar jongere broertje, Carl Gustaaf, de kinderen van prinses Sibylla en de kroonprins van Zweden, Gustaf Adolf, die zoals men weet. ver leden jaar bij een vliegramp zo ongeluk kig om het leven kwam. Nu hun groot vader, Gustaf, negentig jaar wordt waarover elders in dit blad heeft men te dier gelegenheid een speciaal bank biljet van vijf kronen uitgegeven, dat voor tien kronen wordt verkocht, en de opbrengst, een liefdadig doel, komt ten bate van de Zweedse jeugd. De twee vorstenkinderen kijken vol aandacht naar zo'n biljet. De vormende steun van hun vader zullen zij zeker in het leven missen, maar heel het Zweedse volk zal dit gemis weer trachten goed te maken door hen op de handen te dragen. De mensheid kent de verbondenheid door het kind en staat er niet geschreven bij Matthetis „wie zulk een kind aanneemt in mijnen naam, neemt Mij aan"? K. LEIDEN: Ned. Herv. Kerk, Pieterskerk, uur ds De Wit, 7 uur ds Bakker Hillegersberg; Hoogl. kerk, 8.30 u. ds Achterberg, 10.30 uur ds Swijnenburg; Woensdag 7.30 uur avondstilte: Ooster- kerk, 10 uur ds Alma van Lisse; Mare- kerk, 10 u. ds Vossers, 5 u. ds Kelder Jr (H.D.); Kooikapel, 10 uur ds Kelder Jr; Morsweglokaal, 10 uur ds Van Achter berg; jeugdkerk (Chr. school Noord- einde), 10 uur spreker onbekend; Eglise Wallonne, 10.30 uur ds Blommaert; Acad. ziekenhuis, 10,30 u. ds Spruyt; Gereform. Minnehuis, 7 uur de heer Joh. de Groot; Geref. Kerk, Zuiderkerk, 10 uur en 5 uui ds Plomp; Herengracht, 10 en 5 uur ds Westerink; Oude Vest, 10 en 4.30 uur ds Dronkert; Morsweg, 10 en 5 u. ds Wier- singa; Rusthuis, 10 en 3 u. ds Bouwman; in alle morgendiensten H.A. en in alle middagdiensten dankzegging; Ev. Luth. Gemeente, 10.30 uur ds Smit Duyzent- kunst; Rem. Gemeente, 10.30 u. ds Poort man; Doopsgez. Gemeente, 10.30 Snaayer; Geref. Gemeente, 10 ei ds Rijksen; Chr. Geref. Gemeente, 10 uur (voorber. H.A.) en 5 uur ds Jansen; Ver. van Vryz. Hervormden, 10.30 u. ds Noord man van Zaandam; Willem de Zwijger- kerk, 10.30 uur dr K. H. Boersema; „Je- ruël", 10 uur de heer van 't Woud, 5.30 u. de heer Schouten; Dinsdag 7.30 u. Bijbel bespreking, Woensdag 8 uur openlucht- werk Prins Hendrikplein, Donderdag 8 u bidstond; Evang. Christen Gemeenschap (Middelstegracht 3), 10 uur de heer Van der Horst, 5.30 uur de heer Rozendaal (Den Haag), Zaterdag 8 uur openlucht- samenkomst Vrouwenkerkhof; Leger des Heils, Zaterdag 7 u. bidstond, 8 u. openl. samenkomst Steenstraat; Zondag 10 heiligingsdienst, 6.45 openl. samenkomst; Gangetje, 7.30 uur openb. samenk. met majoor Kerkman; Donderdag 7.30 uur openib. samenkomst; Geref. Kerk (art. 31 D.K.O.), 10 uur „Prediker" ds Keyzer (H. r Doopsgezinde kerk id. (dank zegging). ALPHEN AAN DEN RIJN: Ned. Herv. Kerk, Julianastraat, 9 uur ds Koole van Den Haag; 10.30 u. ds Stehouwer (H.D.); 6.30 uur ds Swijnenburg van Leiden (jgugdd)enst); hulpkerk, 10 u. ds Lefeber, 6.3Ó uur ds Lefeber (in geb. „Jonathan");: Oudshoornseweg, 10 u. ds Van Linschoten Laag-Keppel (H.D.); 6.30 u. ds Van der Velden van Hilversum; Hooftstraat, ds Van der Velden; Martha- stichting, 10.30 u. ds Meijer; Geref. Kerk, Zuiderkerk, 10 uur ds Mulder, 6.30 uur ds Den Brave van Nijverdal; Noorder- kerk, 10 uur ds Den Brave en 6.30 uur ds Mulder; Geref. Kerk (art. 31 D.K.O.), hotel „Centraal", 10 u. leesdienst; 2.30 u. ds De Wal van Rijnsburg; Chr. Geref. Gemeente, 10 en 6 uur ds Baaij; Oud- Geref. Gemeente, 9.30 en 4 u. leesdienst. BENTHUIZEN: Ned. Herv. Kerk, 9.30 ar ds Van der Leeden van Hazerswoude, uur de heer Van Hoeven van Waddinx- een; Geref. Gemeente, 9.30 en 6 u. lees dienst. HAZERSWOUDE: Ned. Herv. Kerk, 9 10.30 uur de heer Dekker van Alphen in den Rijn; 6.30 uur ds v. d. Leeden; Geref. Kerk, 10 uur leesdienst, 6.30 uur ds Dronkert van Leiden. HILLEGOM: Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds Krabbe; Ned. Herv. Kerk, 10 uur ds Eerhard, 5 uur ds Knottnerus; Chr. Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds Sluyter. HOOGMADE: Ned. Herv. Kerk, 10 uur ds Siddré, em. pred. KATWIJK AAN DEN RUN: Ned. Herv. Kerk, 9.30 uur ds Jellema van Kat wijk aan Zee (H.D.); 5.30 u. ds Koolhaas Amersfoort; Geref. Kerk, 9.30 en 5 u. e Valk; Geref. Kerk (art. 31), 10.30 u. ds Boersema, 5.15 uur ds Koolstra van Almelo. KATWIJK AAN ZEE: Ned. Herv. Kerk. Nieuwe Kerk, 10 uur ds Van der Krift; ds Van Ieperen; Oude Kerk, 8.30 u. ds Koolhaas van Amersfoort; 10 uur ds Bogers (voorber. H.A.); 6.30 u. ds Jellema (H.D.); Kapel, ,10 uur ds Rutgers; Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds Van Boeyen; Chr. Geref. Kerk, 10 en 5 u. leesdienst; Geref. Gem. (Remisestraat), 10 en 5 uur lees dienst; Geref. Kerk (art. 31), 10.15 uur ds Koolstra van Almelo; 5 uur ds Boer- KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Ned. Herv. Kerk, 10 u. ds Honders van Wasse naar; 7 uur ds Van Binsbergen; 11.45 uui kinderkerk; Geref. Kerk, 10 u. ds Eringa van Oegstgeest; 6.30 uur ds Meijnen v Den Haag. LEIDERDORP: Ned. Herv. Kerk. 10 6.30 uur ds Honnef; Geref. Kerk, 9, 10.45 en 6.30 uur ds Dijk. LEIMUIDEN: Ned. Herv. Kerk, 10 en 7 uur ds Van Veenen; Geref. Kerk, 9.30 en 6.30 uur resp. leesdienst en ds Moens. LISSE: Ned. Herv. Kerk, 10 u. ds Had- ders, 5 uur ds Alma; Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds Van Arkel van Haarlem; Chr. Geref. Kerk, 10 en 4 uur ds Ponstein van De Krim; Geref. Gem., 10 en 4 uur lees dienst; Oud-Geref. Gemeente, 9.30 en 3 u. leesdienst; Geref. Kerk (art. 31 D.K.O.), 10.30 en 4.30 uur ds Verleur; Ned. Prot. Bond, 10.15 uur ds Pols. NOORDWIJK-BINNEN: Ned. Herv. Kerk, 10 en 7 uur ds Meuzelaar; Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds von Meyenfeldt. NOORDWIJK AAN ZEE: Ned. Herv. Kerk, 10 en 5 uur ds Cupedo; Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds Bouma. NOORDWIJKERHOUT: Ned. Herv. Kerk, 10 uur ds Den Hartog. OEGSTGEEST: Ned. Herv. Kerk, Groene Kerkje, 10.15 uur ds Punselie; Pauluskerk, 10 uur ds Callenbach, 7 ds Visser; school Hoge Mors, 10.30 ds Visser; Geref. Kerk, 10 uur ds Brus- saard, 5 uur ds Eringa; Mors-Rijndijk, 9 5 uur ds Pol van Boskoop. RIJNSBURG: Ned. Herv. Kerk, Grote kerk, 10 uur dr Dankbaar van Oegst geest, 5 uur ds Burgy; Kleine kerk, 10 u. Burgy, 5 uur ds De Ru van Zaandam; Geref. Kerk, Rapenburg, 10 en 6 uur ds d. Linde; Voorhouterweg, 10 en 6 uur ds Post; in alle diensten H. A. en n.m. dankzegging; Geref. Kerk (art. 31 D.K. 5.30 uur ds De Wal; Chr. Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds Brandsma. SASSENHEIM: Ned. Herv. Kerk, 10 u. ds Knottnerus van Hillegom, 5 uur ds De Leiden; Geref. Kerk, 9.30 uur ds Hoekstra, 5 uur ds Kuiper; Ohr. Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds Visser; Ned. Prot. Bond, 10.15 uur de heer Schouwink van Schiedam. VALKENBURG: Ned. Herv. Kerk, 10 i 6.30 uur ds Baas; Geref. Kerk, 10.30 1 5 uur ds Hainjé. VOORHOUT: Ned. Herv. Kerk, 10 ds Eggink. VOORSCHOTEN. Ned. Herv. Kerk, 10.15 en 5 uur ds Fortgens; 10 uur (Rijn dijk) ds Bonting van Rijnsburg; Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds Houtzagers. WARMOND: Ned. Herv. Kerk, 10 uur ds Zandee. WOUBRUGGE: Ned. Herv. Kerk, 10 30 uur ds Hugenholtz. Geref. Kerk. 9.30 i 6.30 uur ds Van der Meulen. ZOETERWOUDE: Ned. Herv. Kerk," 10 ar cand. Heidema. Een Greydanus-Kruithof-fonda voor hulpbehoevende studenten Prof dr S. Greydanus, in leven hoog leraar aan de Theologische Hogeschool der Geref. Kerken (art. 31 K.O.) te Kam pen heeft aan deze onderwijsinrichting zijn complete bibliotheek met boekenkas ten gelateerd en aan het archief dier school het diploma van het ere. doctoraat te Debreczen, de doktersbul. het gouden ridderkruis van de Neder landse Leeuw en het zilveren lakstempel het geslachtswapen. Na uitkering diverse legaten zal het resterende v den gebruikt tot vorming van een Grey- danus-Kruithoffonds voor ondersteuning van hupbehoevende studenten aan deze hogeschool. Marokkaanse pasja in moskee neer gestoken. Mohammed Hajoui, de pasja van een der Marokkaanse lanidien, is in een mos kee te Oujda, waar een herdenkings plechtigheid voor de slachtoffers van de relletjes tussen Joden en Arabieren werd gehouden, door een fanatieke Mohamme daan neergestoken. Een woedende me nigte stortte zich op de onverlaat. Jan Stout 'k Zal de gebraden haan uithangen Maar hij bedoelde dat hij het kippenhok eens aaien zou met eenkwastje tee: zijn dooie gemak natuurlijk, want d< langer had hij zicht op de deur va; buren en vermoedelijk zou Nellie die vacantieweek toch wel eens een stofdoek uitslaan. Het zomerde lustig over de polder er hing met het getierelier en gefluit de vogels een belofte in de lucht. Maar die hoorde hij misschien alleen maar. Die belofte echter was er wezenlijk: hij was in het gedeun van het pierement, dat door het dorp ging, hij was in de straten, die feestelijker schenen in het warme zonlicht. Dat allies bracht hem in een overmoe dige bui: hij had maar te knikken en hij was boekhouder op een groot kantoor, hij had maar te lachen en Nellie viel hem zo maar In de armen. Die middag begon hij al aan het kippen hok: de zon scheen veel te fel. de teer brandde in zijn gezicht, maar dit alles werd ruim beloond, want Nellie kwam het tuintje wieden en zat nog geen twee meter bij hem vandaan met haar in de kelkjes van haar veelkleurige bloe- Het ze haar ne vond Arie, Dan rook natuurlijk beter zo dan dat is in andermans zaken stak. maar hij wou toch wel es ze dat nou eigenlijk deed de zomer, zei ze en de feest van geuren en kleu ren en geluiden, hij had maar te kijken om het te zien en hij had maar te luisteren om het te horen, nou, dat hoefde Arie niet, dat wist hij allang, maar tjonge tjonge, wat kon zij dat wondermooi zeg gen. Met een tien voor boekhouden en handelscorrespondentie zou hi; nog maar een krullenjongen zijn De zomer een feest van geuren en kleu ren en geluiden. Oei. Hij zei haar eerlijk: Wat zeg jij de dingen toch mooi. Nellie glimlachte: Niet ikde dichters Die versjesmakers Ja, daar leer ik dat van. Ik lees veel gedichten, dat moet je ook doen. zij zien de dingen dieper en mooier dan wij,. wat je voelen kan in het voorjaar en in de zomerwat je droomt en verlangt dat kunnen zij zo mooi zeggen, zo mooi en zo waar ja? zei Arie. Nellie zèg hem denken, toen hij vroeg: Dat zijn dan zeker wel geleerde mensen, die dichters? Als ik fluit of zing of alleen wil zitten, fluit of zing ik omdat er iets in mijn binnenste dat wil. Een dichter kan het dus zeggen? Ja, zei Nellie, maar niet alleen zeg gen, het is tegelijkertijd een fluiten zingen. Je moet me toch eens van die versjes laten lezen. Dat is goed, zei Nellie, maar toen zag zij een schoenlapper, die grillige dans pasjes maakte van de ene bloem naar de andere. Daar stond zij aandachtig naar te kijken en daarom wou Arie zich eens lekker uitsloven; hij joeg achter de vlinder eeD en greep, en greep opnieuw tot ten leste de schoenlapper gekooid zat in het holle van zijn handen. Nellie gluurde door de spleet tussen zijn vingers en Arie wou wel, dat dit een eeuw duren zou. want zo dicht had zij nog nooit naast hem gestaan, hij hijgde van spanning en emotie, zijn hart bonkte tegen zijn ribbenkast en hij dacht be schaamd dat zij dit vast horen moest. Maar de eeuw duurde maar tien bon kende hartslagen lang. Hij moest de vlinder maar weer los laten, een mens had de schoonheid zo graag in zijn handen, maar eigenlijk moest hij zo veel eerbied voor ware schoonheid hebben dat hij er genoegen mee nam er op een afstandje bewonde rend naar te kijken, mensenhanden schon den de schoonheid, kyk maar. er zat Hij keek haar aan en voelde zich koud worden van binnen: zo'n meisje moest hem immers toch niet Mistroostig hurkte hij toen weer voor het kippenhok en teerde de planken, maar de muziek was uit zijn doen en laten: hij kon net zo goed zijn studieboeken in de sloot gooien, hij was een idioot. En Nellie nam hem aandachtig op. Ze bedacht, dat er tussen het Hollandse klimaat en Arie een grote overeenkomst was en waar de Bilt faalde veelal in de voorspellingen omtrent het te verwachten weer, ook een mens falen moest ten op zichte van Arie's wisselende stemmingen en buien niet onder een mombakkes weg moffelde, maar te lezen was als een open boek. Ze zei: Wat ben je toch een rare. Je zingt en fluit en haalt gekke streken overhoop en even daarna ben je net eei treurwilg Arie keek op van zijn werk. Zie ik er zo uit? wou hij weten. Ja. Je bent zeker hopeioos verliefd? lachte zij. Oeeeiii. Het bloed sprong naar zijn gezicht hij boog zich aandachtig over zijn teerpot, daarna keek hij haar zó hulpeloos aan, dat zjj er spijt van .Teeg klaarblijkelijk een tere snaar te hebben aangeraakt, zon der ook nochtans maar één moment te bedenken, dat zij die wel eens kon zijn (Wordt vervolgd) Stadsimpressie Lunchroom Mama en Flipje stappen moegelulnkeld een lunchroom binnen, om even uit te blazen. Ze zien een „onbezet" tafeltje en schieten daar ijlings op af. zegt Fllepje drie jaar: Geef mij maar een ijsje en m'n moe der koffie, want ze Is niet zo op ijs ge steld". Dan gaat er een meneer bij hen z die al eerder beslag op het tafeltje had gelegd, maar even „weg" was gewe Hij krijgt zijn gevraagde lunch ei pint aan zijn soep. Flipje: „Wat is dat meneer." Meneer: Dat is soep, jongetje". Flipje: Vindt U het lekker, heeft U honger". Meneer: „Gaat nogal". De visschotel wordt geserveerd. Flipje: „Is dat haling?" Mama: Stil toch Flipje, laat die me neer rustig eten". Meneer (galant): „O, dat geeft nie mevrouw, laat Uw zoontje maar vragen" Maar mama heeft haar koffie op ei Flipje is al klaar mat zijn ijsje, dus be sluit ze maar op te stappen, voordat „gekke" vragen komen. Ze heeft betaald en nadat Flipje de meneer nog een handje heeft gegeven, lopen ze naar de uitgang. Plotseling rent Flipje terug naar de meneer, die net een nleuw-aardappeltje in zijn mond steekt en roept luid: „Krijgt U thuis niks te eten?" Wandelaar. GLOBE-SNIPPERS Wegens staalgebrek moeten 200.000 arbeiders van General Motors (U.S.A.) het werk 10 dagen staken. Op 3 Dec. j.l. telde België bijna 8Vz millioen inwo ners. Turkije heeft een nieuwe rege ring met als premier Hassan Saka en 5 ministers van 't oude kabinet. De Roe meense pers-attaché te Bern, die in Zwit serland vertoeft, doch naar Boekarest teruggeroepen werd, bedankte voor de eer. De kranten m Tsjechoslo- wakije worden verkleind. In Enge land blijft de doodstraf voor moorde naars gehandhaafd, na de weigering van het Hogerhuis, om accoord te gaan met het regeringsvoorstel zulke vonnis sen automatisch uit te stellen. Tegen 16 Juni drejgt in België een metaalarbei dersstaking (eis: 5 pet meer). Trygve Lie sprak zich al vast uit voor een vrij willigersleger, zolang er nog geen leger van de Ver. Naties .is. De Amerik. luchtmacht zal met nog 2200 machines, w.o. 243 zware bommenwerpers en 1405 jagers met straalaandrijving, worden ver sterkt. De Amerik. aanklager verzocht de Am. rechtbank te Neurenberg 23 lei ders der I.G. Farben schuldig te verkla- wegens samenzweringen voor een aggressieve oorlog. Als bewijs van Duitse angst voor verlies der olievelden Emsland aan Nederland diene, dat de aandelen scherp daalden. (Reeds gedeeltelijk geplaatst.) Kerk en School Beroepingswerk Ned. Herv. Kerk. Beroepen: te Groede (toez.) J. de Jager, cand. en res.-veldpr. te Den Bosch. Aamgenomen: naar Butimdk P. v. d. Kraan te Den HtCag. Bedankt: voor Detroit W. de Bruyn te Lexmond; voor Leerbroek J. Bakker te Venendaal; voor Loon op Zand A. Klein te Brughem; voor Nedenhemert D. J. v. d, Graaf te Vinkeveen. Benoemd tot hulpprediker te Dirksland J. Wieman, cand. en hulpprediker te Bus- Geref. Kerken. Aangenomen: naar Zoe- termeer W. E. Gerritsma te Aalten. Geref. Gemeenten Beroepen: te Hil versum G. H. Kersten te Rotterdam. De algemene synode der Protestantse Kerk te Buitenzorg heeft de verhouding de vier tot haar behorende kerken opnieuw geregeld. Deze kerken zijn: De Minahasase, de Molukse, de Timorse en de Protestantse gemeenten op Java, Bor- Sumatra en Celebes. Iedere kerk heeft onder eigen synode volle verant woordelijkheid voor eigen werk. Deze kerken komen door hare afgevaardigden aangewezen door de synoden, samen in algemene kerkvergadering. De kerkorde zal Presbyteriaans zijn. ACADEMISCHE EXAMENS LEIDEN, 12 Juni. Gesl. doet. ex. ge- ieeskunde de heren A C Arntzenius te Was- enaar en P Leichtman te Lelden. Gesl. arts- ix. Ie ged mej H F van der Nieuwenhui- en te Den Helder en de heren A Cankrien e Lelden, A P J Vreeburg te tlsse en J B Jrol te Wassenaar; gesl. arts-ex 2e ged.: nej G Elshove te Den Haag en de heren C A Reichardt te Den Haag en A P Maassen ZONDEK HOO „Welke tegen hoop op hoop geii heeft." Kom. 4 18a. Iemand schreef eens deze „Men wamihoopt, altijd 'hopende," He juist het omgekeerde van hetgeen tekst zegt met zijrn: .Tegen hoop hoop." Het eerste leidt tot de dood, tweede tot het leven. En nu ligt het hekn vam diit onderscheid im het enl woord: geloof, dat wij hier vinden, loof, dat niet anders is dan: „de zei JJ\ heid der dïmgen, die men hoopt" (ft 111 V.NB.G.) Geloof is het enige wat ons helpen ons kan opheffen uiiit het tegen hoop hoop, want geloven is God hebben de Rotssteen des hprten en zijn eeuwigheid. Men wanhoopt, altijd hopende. Da het lot der wereld zonder God. Te hoop op hoop. dat is het deel van dde zijm God gevonden 'hieeflt. Pauilius van hen, die vroeger heidenen w; hoe zij in die tijid waren zonder Qhrii en zonder God, en noemt als kenm daarvan dut: Zonder hoop. Zeker de redd moet hopen ondanks allies, en is die hoop niet anders dan verscherp van haar wanhoop, totdat zij het delijk opgeeft, en in doffe berustumig neerlegt bij het onafwendbare. Zij dra ziiah telkens een betere toekomst. Zon hoop in de wereld; het is: geen voor zich uit zien, dat dlit leven r* vaardi'gt ook in zijn uiitoemendlhedd moeite en verdriet. Het woord hierboven afgedrukt ons andere en betere dingen: tegen h< op hoop. Het leert ons allereerst de loohenbare werkelijkheid aan te i Het is altijd en-in alles: tegen hoop. ds zo in ons persoonlijk leven, in arbeid. Alle verwachting loopt uit in teleurstelling. Elke overwinning is begin van een nederlaag. Het is ooi als wij ons losmakend van onszelf, de kleine kring, waarin wij rondtobb van het eigen werk en eigen belang het hele beeld van deze wereld i schouwen. Opgaan, blinken en verzinken is lot van elke dag. Het herhaalt zich d heel de gesohiedenis. Al de eeuwenJat arbeid om deze wereld op te heft beter te maken, wordt telkens in uitkomst in een kort ogenblik verwo Al, wat het Evangelie dienaanga belooft, verlost ons schijnbaar niet dat: tegen hoop. Het Evangelie houdt tal van godi lijke, heerlijke beloften in. De Christ de Verlosser, zou komen. Hij zou recht op aarde bestellen, en stelt de macht niet telkens boven het ree Hij zou het Koninkrijk stichtendat u loopt in de glorie van het: „Men nergens leed doen noch verderven de ganse berg Mijner heiligheid." Z wij al iets nader tot dat doel gekom dan toen de belofte gegeven werd"" deze wereld niet dezelfde gebleven, van zonde, onrecht, gruwel, wreedhe verdrukking, vol van tranen, zuohti lijden, hartbrekende ellende! Men he het Christendom een mislukking noemd heeft men geen gelijk? oude vraag was: Wachter, wat is er die nacht? En het nieuwe antwoord „De morgenstond is gekomen en noj het nacht." Het gaat tegen hoop, juist door aH at wij zien, en daarom zal het da doorheen, gaan op hoop, dan d t geloof, d«t een bewijs is dier zak men niet ziet. Dat geloof kan helpen, omdat geloven is: Christus Jez bezitten. Wie hem vond, heeft Zijn he« lijkheid gezien, en ziet die heerfijklh* en lichtglans over alle 'dingen, een,'dde'in de Zon'zag en mtrhet bee harer heerlijkheid altijd ih zijn heeft. Christus wordt genoemd: de Hoop d heerlijkheid. Hij is de vooruitgeziej verlossing. Zijn wonderen zijn belofte die ons zeggen, dat Hij alle dingen ee« zal nieuw maken. Christus is geen mi lukte verwachting, geen teleurstelUlim Bij een graf, tegenover de onbbindd! van de dood zelfs, zegt Hij: „indien gelooft, gij zult de heerlijkheid G zien." Na Zijn opstanding zegt Hij zijne discipelen: „Ziet, mijn handen voeten, want Ik ben het zelf. Tast M aan en ziet, want een geest heeft gee vlees en beenderen, gelijk gij ziet, d Ik heb." D.w.z.: In Christus raken" de werkelijkheid aan, dde der overwin ndmg, dde der verlossing, dat eeuwig leven, dart ons verzekert, hoe het „tegel hoop" altijd moet wijken voor het „c( hoop". Gods genade leide ons tot dea heilige aanraking van Jezus Christus. Zoetermeer.Dr J. J. Woldendor^ „verloren dagen", heette het xllnerAKIORT^S-M Een paai Per dag. wég pl|n en narlgheldl ÏÏAKK^SS. DEZE WEEK TROUWDE EEN KENNISJE Van de week is een kennisje van me getrouwd en U kunt zich geen stralen der, liever bruidje voorstellen dan zy op die prachtige lentedag aan de zijde van haar fiere bruidegom was. Al het grote, i geluk, dat zij samen beleefden, straalde uit haar heldere ogen en haar op zich al niet onknappe gezichtje leek ineens wondermooi zoals trouwens bijna alle bruidjes mooi zijn op haar trouwdag, niet zozeer door uiterlijk schoon als wel door het geluk, waarvan zij vervuld zijn. Ja, zij was in het wit, ons bruidje, waarvan ik U vertel; natuurlijk zou ik bijna zeggen was zij in het wit. Kunt U zich een passender kleed voor bruidje indenken; een kleur die te gelijk priller, liefdelijker en reiner is? Zeker, het had haar moeite gekost, het oude ideaal, dat zij jarenlang gekoes terd had, te verwezenlijken. Maar zij, die het dragen van het witte kleed meer l dan alleen uiterlijk vertoon, een toe geven aan de eisen van mode en etiquette, had weten vol te houden. Neen, ik zal U niet vermoeien met allerlei verhalen, hoe zij er eindelijk in slaagde de prach- witte crepe satin voor haar bruids japon te bemachtigen, hoeveel tijd het in beslag nam eer zij een model hele maal naar haar zin gevonden had. Even min zal het U interesseren te vernemen welke vriendin zij het snoezige, met kant afgezette, korte sluiertje te leen kreeg, noch waar de bruidegom het prachtige snoer paarlen kocht, dat hij zijn bruid ten geschenke gaf, een sieraad, volkomen in stijl met de gedistingueer- maar toch sobere lijnen van haar ja pon, dat hij niets beters had kunnen kie- Ja, behalve idealistisch en romantisch ons bruidje toch ook een practische bruid geweest. Zij heeft zich mooi. heel mooi gemaakt voor haar bruidegom, maar zich financieel geen groter offers getroost, dan zij en haar familie konden verantwoorden. Straks, als hun korte hu welijksreis achter de rug is, zal de mooii witte bruidsjapon naar de ververij gaal en een kleur krijgen, die haar geschil! maakt voor gewone feestelijke gelegei» heden. Maar ik yeet wel zeker, dat oa i h Avis. v AS, i bruidje de sleep tevoren zorgvuldig af zal knippen. Die bewaart zij voor laterJ 'Vant zij droomt van een wiegje, beklee» met de witte zyde, van een doopjurk, ge maakt voor hun eersteling, het kostbar! pand van hun wederzijdse liefde, dat 4 met vreugde zullen ontvangen....

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1948 | | pagina 4