„Israël is een open wond aan het liehaam
der mensheid"
Christenen in Indië vóór politieel optreden
Convooi naar Praag
NIEUWE LEI DS CHE COURANT
9
DONDERDAG, 28 AUGUSTUS 19t*
Onder een gouden zon, die haar stralen rijkelijk over Wassenaar uitwierp, doch
beschaduwd door het geboomte van het natuurschone landgoed „Ter Veken", werd
gisteren de tweede toogdag van de Hervormde Raad voor „Kerk en Israël" (in inter
kerkelijk verband) gehouden. Heerlijk was het koeltje, dat door de beboste duinpan
streek, waar de vele belangstellenden hadden plaats genomen. Het kostelijke weer
en de schitterende pracht der natuur gaven aan deze dag, die voor de Kerk van
zulk een belangwekkende betekenis was, warmte en kleur.
TOOGDAG VAN „KERK EN
ISRAEL" TE WASSENAAR
(Van een eigen verslaggever)
Ds H. Dekker, Ned. Herv. predikant
te Amsterdam, opende de conferentie
met een woord van welkom en herin
nerde, nadat hij Psalm 130 gelezen had,
aan de abnormale situaties, waarmede
het volk Israël thans te worstelen heeft.
Zij zijn een direct gevolg van de ver
werping van Christus, waarin de Joden
nog steeds voortleven, aldus spreker.
Israël bezit de onverbreekbare wil om
te leven. Wij mogen als Kerk van Jezus
niet blijven toezien. Ons is de taak op
gedragen, dit volk toe te roepen: Hoop
op de Heer en gij zult leven!
Dr H. J. Honders, Ned. Herv. pred. te
Wassenaar, wees er op, dat deze tijd in
het teken staat van de massa-beweging,
die in de meeste gevallen heiloos is.
Zij werkt meer vernietigend dS ver
nieuwend. Spr. vond het een voorrecht,
dat Wassenaar mocht kennis maken met
een beweging van geheel ander ge
halte en karakter. „Kerk en Israël",
een beweging die gedragen wordt door
de kracht van Christus. Geloven wij
werkelijk in Hem? Dan kan God ons
ook gebruiken. Het kleine is niet nutte
loos, mits alles in geloof geschiedt.
Als eerste officiële spreker voerde
ds A. W. C. de Wit, Evang. Luth. pred.
te Amsterdam, het woord. Deze betoog
de, ddt de gesloten kerkdeuren karakte
ristiek zijn voor de levenshouding van
de Kerk tegenover de wereld. De Kerk
wil wèl van de wereld profiteren, maar
waar het haar roeping betreft, lijden de
Kerkmensen dikwijls aan een ernstige
bewustzijns-verenging. Men voelt zich
veilig achter de dikke deuren van de
eigen geestelijke kring.
Ten opzichte van Israël manifesteert
zich die verenging wel zeer schril. Nu
worden wij geconfronteerd met die roe
ping, terwijl Paulus ons waarschuwt:
Wëest niet hoogmoedig, maar vreest.
Israël heeft zijn roeping en verkiezing
verloochend, zijn idealen vergooid, met
zijn verleden gebroken en zich met de
heidenen verbroederd. En de diepste
oorzaak hiervan is gelegen in de hoog
moed, de eigengerechtigdheid en de
zelfingenomenheid. Het volk wilde zich
geen zondaar weten voor God, doch
wilde doel worden in zichzelf. Daarom
^viel het diep en verschrikkelijk.
Dit is nu het paradoxale; dat door
deze verwerping het heil gekomen is tot
de heidenen. God heeft zich uit C&r.e
mensen opnieuw een volk geformeerd,
opdat het nieuwe volk, dat Hij geroepen
heeft uit de wereld, de naijver zal op
wekken van Zijn eigen volk. Het
nieuwe volk heeft de heilige taak de
Joden op te roepen tot bekering en
geloof. Ons past bij het vervullen van
deze plicht geen superioriteitsgevoel.
Het is alleen een zaak van geloof. En
waar geloof is, wordt geen verachting
gevonden. Wij moeten trouw .zym en de
zonde van Israël vrezen, alsook het
oordeel, dat moet komen, als wij onze
roeping verzaken. Een Kerk, die het
Evangelie houdt voor zichzelf, verdort
en is ten dode gedoemd, zo besloot
ds de Wit zijn rede, getiteld: „Weest
niet hoogmoedig, maar vreest."
De aanwezigen zongen hierop met be
geleiding van blaasinstrumenten Psalm
130: Zo Gij in 't recht wilt treden....
Dr C. Bouma, Geref. pred. te Den
Haag, die als tweede referent optrad,
merkte op, dat, toen Christus op de
aarde kwam, de wereld met de Bijbel
bekend was. Israël moest het Licht
brengen en het heeft dit voor een deel
onwetend gedaan en in" de dagen van
Jezus' rondwandeling - op caricatuur-
wijze. Dat is de heenweg geweest. Israël
heeft die missie-taak gehad, doch niet
vervuld.
De Kerk heeft de weg terug te gaan
naar Israël, om te zeggen, wat de Joden
zelf vroeger in andere woorden de
heidenen voorgezongen hebben. Dat is
de ereschuld der Kerk!
Dr J. Schoneveld, Ned. Herv. pred. te
Den Haag, zeide, dat het Jodendom de
gerechtigheid met alle ijver heeft ge
zocht en toch niet heeft verkregen, om
dat het het buiten Christus wilde doen.
Israël smacht naar rust; het wil be
schermd zijn tegen de laaiende haat
van het anti-semitisme. Het lijkt te zijn,
wat men noemt een onverteerbaar brok,
dat de wereld zwaar op de maag ligt.
Reeds Abraham zocht een vaderland,
maar dan een stad, die fundamenten
heeft. Het is onze roeping, om aan dit
altijd zwervende en alles verdragende
volk een, plaats der rust te geven.
Israël is ons tot e§n duidelijk teken
geworden van de onvrede en de ver
harding. In dit volk worden Gods oor
delen ons zeer tastbaar voor ogen ge
steld. Toch is het niet verstoten en ont
erfd. Israël heeft toekomst! Achter het
eens opgerichte verbond staat een God,
vol innerlijke ontferming. Spr. besloot
zijn toespraak met een citaat, dat aldus
luidt: Israël is een open wond aan het
lichaam der mensheid. Aan deze wond
zal de gehele mensheid lijden, totdat
Israël de Christus als Heer zal belijden.
Vervolgens sprak Zendingsarbeider
H. Blum. Hij legde er de nadruk op,
dat de Kerk ijverig moet zijn in haar
werk onder de Joden. Op ontroerende
wijze bracht spr. het leed, dat het
Jodendom in deze tijd treft, onder
woorden.
De heer J. Swijnenburg, eveneens
Zendingsarbeider, beklemtoonde, dat
onze houding ten opzichte van de Joden
anders moet zijn dan die we vaak aan
nemen. De Kerk dient ten volle haar
grove fouten in dit opzicht te erkennen.
Het Jodenvraagstuk komt nimmer goed,
tenzij wij met de Joden een eenheid
vormen.
Zendingsarbeider S. P. Tabaksblatt
wees er op, dat de haat van de Joden
tegenover Jezus Christus mede voort
vloeit uit de onheuse houding van de
Christelijke Kerk jegens het Jodendom.
Ds J. H. Grolle, Ned. Herv. predikant
„met bijzondere opdracht" te Utrecht,
besloot de dag met een kort woord. De
Christenen, aldus spr., hebben inder
daad op de Joden een voorsprong, om
dat zij Christus erkennen. Aan die voor
sprong hebben wij echter niets, als er
bij ons geen uitzicht en toekomstpredi-
king is.
Deze in alle opzichten geslaagde toog
dag. werd afgewisseld met zang. Tot
slot zong men het lied:
Heer, leer ons bidden, ook voor Israël!
Doe, ook op ons gebed, aan Sion wel:
Dat Isrel met de volk'ren zich bekeer!
Tot U, en samenstemme tot Uw eer!
„WEERLEGGING
GETUIGENIS'
EN
Eenige tijd geleden heeft een groep
van werkers in de arbeid van Kerk en
Zending een verklaring en oproep uit
gegeven, welke door 14 personen was
ondertekend, waarin zij zich uitspraken
over het „gewapend conflict in Indië".
Naar aanleiding van deze verklaring
werd Op 9 Augustus te Batavia een
„Weerlegging en getuigenis" gepubli
ceerd, welke ondertekend was door de
volgende heren: A. Algra, P. van Bol
huis, dr L. A. Godschalk, mr C. C. van
Helsdingen, W. Nugteren, ds J. Oranje,
dr C. M. E. van Schelven, W. v. Veelen,
A. Vellinga, mr G. Visser, C. C. de Vries
en mr H. H. J. de Vries.
Deze personen verklaren wel tot het
uitgeven van een verklaring te moeten
overgaan, aangezien zwijgen ten on
rechte de indruk zou kunnen wekken,
alsof de verklaring en oproep de ge
dachten zou vertolken van de in Indië
levende Christenheid. v
Ter weerlegging van de verklaring en
oproep brengen de bövengenoemde per
sonen dan het volgende naar voren.
I) Herhaaldelijk wordt in deze ver
klaring gesproken over „diepe bezorgd
heid", zich „ernstig verontrust gevoelen"
en „zeer bevreesd zijn". Nu wordt
steeds gezegd, dat vrees een slechte
raadgeefster is. Maar naar Gods Woord
wordt de Christen, daar het in strijd is
met het rustige geloofsvertrouwen in
God, zijn Vader in de hemelen, ver
maand tegen deze ongelovige gemoeds
uitingen te strijden.
Indien de ondertekenaars naar hun
belijdenis (art. 13 N.G.B.) betuigd had
den: „Wij geloven, dat de goede God.,
alle dingen (ook de ontwikkeling van
de Indische gebeurtenissen)., naar Zijn
heilige wil alzo bestiert en regeert, dat
in deze wereld niets 'geschiedt zonder
zijn ordonnantiezouden alle nu
neergeschreven bezorgde gedachten in
getrokken en door het geloof overwon
nen zijn geworden.
II) Een Schriftgetrouw gelovige weet
zich alleen in Christus' kracht on
bevreesd voor eventuële gevolgen van
een gewapend optreden, mits hij over
tuigd is van het rechtmatig karakter
van deze actie. De bezorgdheid voor
een duurzame goede verstandhouding
met de Inheemse bevolking (waaronder
ook Christenen) smelt als was voor de
zon, wanneer zelfs de meest straffe
hantering van het zwaard der Overheid
in dienst staat van het recht. Aan de
handhaving van het .recht de over
heidsfunctie bij uitnemendheid ver
bindt God in belovende vorm steeds
grote zegeningen.
Zo valt èn voor de Hoge Overheid,
die als dienaresse Gods aan Zijn ordon
nantiën onderworpen is, èn voor de
ondertekenaars van deze „verklaring en
oproep" onder passering van de moge
lijke gevolgen, die wij aan God moeten
overlaten, slechts te onderzoeken, of
het politieel optreden, dat heeft plaats
gehad, overeenkomstig het recht was.
Aan deze voor een Christen essentiële
vraag gaan de ondertekenaars voorbij.
in) Voormelde bezorgdheden, onrust
en uitingen van vrees zien wij boven
dien beïnvloed door de meermalen naar
voren tredende wens om de politieke
situatie heden ten dage te vereenzelvi
gen met die, welke pas over enige tijd
in uitzicht gesteld is (1 Januari 1949 of
IV. (Slot)
Wie Keulen de overtreffende trap
noemt, heeft Frankfort niet gezien. En
toch lopen ook hier mensen tussen de
bouwvallen, die er in de avond onheil
spellend dreigend uitzien. Brommend
zoeken de Macks hun weg door deze
steenwoestijn. Als we een smalle zij
straat indraaien, blijkt daar zowaar een
hotelletje te staan, dat op raadselach
tige wijze aan de algemene vernietiging
is ontkomen. Trouwens, op de meest
onverwachte plaatsen zie je nog lichtjes
gloeien in het puin. Maar wat moet het
leven troosteloos zijn tussen deze bouw
vallen!
De volgende morgen gaan we al vroeg
weer verder. Bamberg: puin, Aschaffen-
bui;g: puin, Würzburg: puin, Neuren
berg: puin, puin, puin! Maar tussen die
steden een landschap van sprookjes
achtige schoonheid, met verspreide
stadjes en dorpen, die maar weinig van
de oorlog te lijden hebben gehad.
Voorbij Neurenberg wordt het land
schap nog bekoorlijker en we passeren
dorpjes, die zo onwerkelijk mooi zijn,
dat je je afvraagt, of je wellicht in een
filmdorp verzeild bent geraakt.
Hersbruck is er een van en ook Sulz-
bach-Rosenberg, waar we overnachten,
is heel schilderachtig. Het heeft geen
oorlogsschade opgelopen, maar zit vol
met vluchtelingen, zodat we pas na heel
lang zoeken onderdak vinden.
Weer zijn we heel vroeg uit de veren.
Weer klimmen de Macks berg op, berg
af door het mooie Beierse land. De
Duitse grenscontrole levert weinig
moeilijkheden en weer een mooi stem
pel op. De Amerikanen zijn ook vlot,
maar willen met alle geweld onze
godsdienst weten. En geven natuurlijk
een stempeL
Maar de Tsjechische douane is lastig,
precies, haast pietluttig. Zelfs de al
verzegelde wagens krijgen een tweede
zegel en mijn kleine camera wordt met
veel wantrouwen bekeken. Och, de
ergerlijke spionnage door de Duitsers
vóór de oorlog heeft deze mensen na
tuurlijk wantrouwig gemaakt.
Weer krijgen we een heel mooi stem
pel (wat er op staat kunnen we met
geen- mogelijkheid ontcijferen), en dan
rijden we eindelijk Tsjecho-Slowakije
binnen. Ook hier aanvankelijk nog veel
puin in de dorpjes, die her en der in
het prachtige bergland liggen. Ze zijn
maar schaars bevolkt, want dit is het
gebied waar de Sudeten-Duitsers woon
den, wier zogenaamde mishandeling
werd gebruikt als voorwendsel, om het
gehele land te bezetten.
Dat was in 1938. Na de bevrijding
door de geallieerde legers hebben de
Tsjechen korte metten gemaakt met
deze lieden, door ze naar hun land
terug te zenden. Inmiddels zijn nog niet
alle daardoor open gekomen plaatsen
opnieuw bezet.
Een rit van enige uren brengt ons in
Stoibro, een der vaste pleisterplaatsen
op de route, waar ons de eerste warme
maaltijd sinds Dinsdag (het is inmid
dels Vrijdag geworden) wordt voorgezet.
Er is geen tijd om het schilderachtige
plaatsje te bekijken, want het is nog
een paar uur rijden naar Praag. Uren,
die verstrijken, zonder dat je er erg in
hebt, want ook hier is het landschap
sprookjesachtig mooi.
Pilsen, de stad van de Skoda-fabrie-
ken, is zeer zwaar beschadigd door een
serie luchtaanvallen. Maar dat is voor
lopig zo'n beetje het laatste puin dat
we te zien krijgen. Want als we om
streeks vier uur in de middag de laat
ste heuvel afrollen en Praag binnen
rijden, blijkt dat de gouden stad weinig
van de oorlog heeft geleden. Weliswaar
zijn er een aantal gebouwen verwoest
(waaronder een gedèelte van het prach
tige raadhuis), maar in vergelijking met
de verwoestingen die we op de weg
hierheen hebben aanschouwd, mag dit
nauwelijks een naam hebben.
Rustig laveren de chauffeurs de zware
wagens door het drukke stadsverkeer.
De verkeersagenten kennen hen en
haasten zich, de bakbeesten zo snel mo
gelijk te laten passeren. De vrij nauwe
straten van de binnenstad zijn op deze
gevaarten niet berekend.
Als we het Denisovo nédrazi bereiken
(het voorlopige einddoel van de reis)
hebben we een dikke duizend kilometer
afgelegd, langs voor een deel nog maar
nauwelijks begaanbare wegen, over
bergen, door dalen, zodat de chauffeurs
onafgebroken zitten te schakelen. Er zit
een dikke laag stof op de wagens, maar
we hebben geen krasje opgelopen.
(De nummers 1, 2 en 3 van deze serie
werden resp. geplaatst op 25, 26 en 27
Augustus. Volgende week hopen we deze
tochten oak van particuliere zijde te be
lichten, Red. NXt.C.)
Generaal-majoor C. Giebel, vlieger-
waarnemer en chef luchtmachtstaf, be
zocht gisteren met kol. I. A. Aler do
luchtvaart-tentoonstelling bij V. en D.
Luit. H. J. Waalwijk van de voorlich
tingsdienst der Luchtstrijdkrachten, leid
de de hoge gasten rond. Reeds ruim
7500 personen bezochten de expositie.
Op de foto volgt generaal Giebel het
filmpje, dat voor de bezoekers gedraaid
wordt. Op de achtergrond kol. Aler.
later)Daarmede treden de onderteke
naars geheel en al buiten hun bevoegd
heid als onderdaan. In feite komt hun
wij schromen het niet te noemen
revolutionair schrijven neer op een „de
wet" lezen aan\ de Hoge Overheid.
IV) Wat de oproep betreft tot gebed,
deemoed, vergevingsgezindheid, enz.
moeten we helaas constateren, dat deze
krachteloos zal blijken, zolang de be
trokkenen voorbij gaan aan de vraag
naar de rechtmatigheid van de politiële
actie en hun gedachten laten beheersen
door verontrustheid, bezorgdheid en
vrees voor eventuële gevolgen, waarin
God krachtens Zijn belofte Overheid en
onderdaan niet zal teleurstellen, indien
deze actie dienstbaar is aan de hand
having van Zijn recht. (Spr. 28:9).
Ten slotte geven in de „Weerlegging
en getuigenis" de ondertekenaren ge
tuigenis van hun standpunt ten over
staan van de Hoge Overheid, waarin zij
instemming betuigen met de politionele
actie en de bede uitspreken, dat God de
internationale en nationale omstandig
heden dusdanig moge vormen, dat „deze
door de Hoge Overheid" ondernomen
actie in dienst van recht en ter hand
having van het gezag voortgezet kan
worden, terwijl wij anderzijds na het
herstel van de rechtsorde Harer Majes-
teits regering wijsheid van boven toe-
bidden. om zonder concessies aan revo
lutionaire benden, en ook aan de delen
van de Archipel, waarin het onrecht
matige verzet zich openbaarde, die poli
tieke bevoegdheden toe te kennen, die
zij in haar verantwoordelijkheid aan den
Koning der Koningen verantwoord acht.
Radioprogramma voor vanavond
Hilversum I (301) KRO 7.00 Nieuws; 7-15
Hoe staat het in Indië; 7.30 Actueel geluld;
7.46 RVD antwoordt; 8.00 Nieuws; 8.15 Mari
niers; 9.00 Ontzet van Groningen; 9.30 Vaart
der volken; 930 Met band en plaat; 1030
Nieuws; 10.45 Avondoverdenking; 11.00 Ka-
mermuiziek; 11.45 Don KozaMcenkoor12.00
Sluiting.
Hilversum II (415). AVRO. 7j00 Bernard
Person; 7JO Deanne Durbin en Nelson Eddy;
730 Aan de Shannon (Iers progr 8.00
Nieuws; 8.15 Philharm. ork.; 9.15 'n Kwestie
van motieven (hoorspel); 9.50 Romancers;
10.30 In de schijavwerper; 11.00 Nieuws; 11J5
Tommy Darsey; 11.45 St. Paul Suite; 12.00
Skating.
Wat de Radio morgen brengt
Hilversum I (301). NCEIV. 7.00 Nieuws:
7.15 Gymn.; 730 Gewijde muziek; 7.45 Woord
v. d. dag; 8.00 Nieuws; 8.15 Orgel; 8.30 Ed
ward Elgar; 930 Morgenklanken1030 Mor
gendienst; 11.00 Fluit en piano; 11.45 Disco
klanken; 12.15 Scala-sextet; 1.00 Nieuws; 1J5
Sangh en spel; 2.00 Eng. organisten; 2.20 Li
teratuur; 2.40 Strijkkwartet; 330 Bachi; 4.00
Declamatie; 430 Kamerorkest; 5.00 Lichte
instrumentale klanken; 6.00 Vrij en blij;
6.30 Strijdkr.; 7.00 Nieuws; 7.15 Bijbel en
soldaat; 7.45 Middenstand; 8.00 Nieuws; 8.15
Concert; 830 Grafische industrie; 9.00 Saint-
Saëns; 9.30 KuThaus-conoert; 10.30 Nieuws;
10.45 Avond overdenking; 11.00 Gram.; 12.00
Sluiting.
Hilversum n (415) VARA. 7.00 Nieuw»;
7J5 Gymn.; 730 Gram.; 8.00 Nieuws; 8J8
Qpera; 8.50 Huisvrouw; 930 Gram; 936 Ka
mermuziek; VPRO 10.00 Morgenwijding;
VARA. 10.20 Regenboog; 10.45 Z. Afr. lied
jes; 11.00 Voordracht;; 11J6 Saxofoon;
AVRO. 12.00 Gram.; 12.33 Sport; 1238 Sky-
masters; 1.00 Nieuws; 1J5 Pienre Palla; 1.45
Gram.; 2.00 Kookkunst; 230 Symphonie-ork.;
3.10 Literatuur; 330 The Masqueraders;
VARA. 4.00 Eric Coat es; 430 Va can tie cp
Ameland; 5.00 Guy Berry en Elsie Carlisle;
530 Boyd Bachman; 6.00 Nieuws;; 630 Ma-
lando; 6.45 TTie Masquer aders; 7-00 Praat U
rustig verder; 7J5 Over stadipnspel „De Wa
terweg heroverd"; VPRO. 730 Gelood in Is
raël; 730 Vrijtz. Prot. nieuws; 8.00 Nieuws;
8.06 Le Miroir de Jesus; 8.30 Culturele leven
in Z.-Afrika; VARA. 9 00 Men vraagt; 9.30
Buitenl. overz.; 9.45 Amateurs; 10J5 Swing
and Sweet; VPRO. 1040 Avondwijddng;
VARA. 11.00 Nieuws; 11J5 Symph. concert;
12.00 Sluiting.