Schotse kerk zet zendingswerk moedig voort Tweede predikant uit Ring Leiden naar Indië Padvinders(sters)-défilé voor hopman Beekes „Oud-Leiden" maakte een prachtige boottocht NIEUWE LETDSCITE COURAÏW MAANDAG, lfi JUNI 1M7 Kerkewerk wordt door Overheid gehinderd (Bijzondere N.L.C.-correspondentie) I. Het is een goede traditie dat de zon schijnt, Wanneer in een der laatste weken van Mei de Schotse Kertc in „General Assembly" (ongeveer gelijk aan de Gen. Synodes, zoals wij die in Nederland kennen) te Edinburgh bijeenkomt. En ook dit jaar stelde de Assembly-zon jiiet teleur; op de openingsdag van de Assem bly, Dinsdag 21 Mei, staken de vlaggen, die van alle openbare gebouwen wapperden, hel der af tegen de blauwe lentelucht en in de oude St. Giles-cathedraal, waar de openimgs- dienst werd geleid door de aftredende Mode rator (praeses), viel het zonlicht in brede banen op de kleurige groep der hoogwaar digheidsbekleders. De bestuurders der Schot se steden waren aanwezig, in hun wijde rode mantels, voorts de rechters van Edinburg met zwarte toga en lange pruik en als be langrijkste vertegenwoordiger der wereld lijke macht de Lord High Commissioner, de representant van de Koning, begeleid door een garde van edelen, de „Lord Lyon King ©f Arms" met zijn helpers, gekleed in de traditionele kleurige gewaden. Het is geen wonder dat de stoet, die zich na de dienst naar de Assembly-Hall begeeft, veel toeschouwers trekt. Toch is dit alles meer dan een „show", of een oude traditie: het is het levend symbool, dat de .Church of Scotland" nog steeds een belangrijke plaats in het leven van het Schotse volk in neemt en dat die plaats ook door de Over heid wordt erkend. Maar het is een teken van leven, dat de Schotse Kerk zich niet bij dit feit in gezapige rust neerlegt. Zij is er zich te goed van bewust, dat de saeculari- satie van het moderne leven ook Schotland heeft aangetast en dat de Kerk daarom wordt Ook in het Schotse land verrijzen prach tige cathedralen, waarbij de standbeel den in de onmiddellijke omgeving er van, getuigen van Schotlands groots verleden. •pgeroepen tot grote krachtsinspanning en Volle activiteit. Deze „Assembly" stond dan ook in het leken van de „wiare Christelijke actie" en Zending, thuisfront, jeugdwerk en de ver houding tussen Kerk en natie stonden in het middelpunt van de belangstelling. De Schotse Assembly heeft een andere, misschien meer efficiente werkwijze dan onze Ned. Synodes. Zij komt gedurende tien dagen bijeen en wijdt telkens één dag aan het rapport van een of meer vaste commissies, dat in het voorafgaande jaar zorgvuldig is voorbereid en welks conclusies nu aan de General As sembly ter goedkeuring -Worden voorgelegd. Een bezwaar is, dat er niet veel tijd voor discussies is, want van de ruim 1600 leden (elke gemeente vaardigt om de vier jaar een predikant en een ouderling af) unnen slechts enelen, als regel de prominente figuren, aan de besprekingen deelnemen. Maar dit bezwaar wordt gecompenseerd door het feit, dat de toespraken en debatten over 't algemeen op een zeer hoog peil staan, zodat er geen kost bare tijd wordt verspild en het geheel span ning en „vaart" heeft. Veel hangt natuurlijk af van de leiding De Moderator van deze As sembly, dr Matthew Stewart, die in een merk waardige, met kantwerk afgezette toga boven de vergadering troonde, bezat w«l zeer goede leidersgaven. Het is natuurlijk onmogelijk, nier al het verhandelde weer te geven, en daarom maken wij slechts gewag van de voornaamste punten. De meest bewogen vergadering was die, waarin het Zendingsrapport ter sprake kwam. De Schotse Kerk heeft zendingsposten over de gehele aardbol en de Zendingsdrang van de Church of Scotland is groot, doch dit alles legt, door de waardevermindering van het geld en de stijging van de kosten voor levensonderhoud, aan het Schotse kerkvolk 2© grote financiële lasten op, dat er een voorstel ter tafel was om het Zendingswerk te reorganiseren en zodoende de uitgaven te verminderen. Met intense spanning werd het debat gevolgd. De voorstanders van „reorga nisatie" kwamen naar voren met nuchtere cijfers en klare feiten, maar de Zendings leiders merkten op, dat reorganisatie gelijk stond met inkrimping en dat het dus niets anders zou zijn dan een vlucht voor de ge weldige verantwoordelijkheid, die God ons in deze tijd van groeiende saecularisatie op de schouders legt. Een oud-predikant riep uit: „De kerk van Christus kent geen vrees. Zij heeft niets boven zich. dan het Kruis van Christus, het teken van de overwinning. En het resultaat was, dat de „Assembly" m een overweldigende meerderheid welbewust koos voor de geloofsdaad voor het onver zwakt voortgaan met het Zendingswerk in de stellige zekeiheid, dat God de weg zou banen, ook in financieel opzicht. In zijn af scheidsrede noemde de Lord High Commis sioner, die met grote aandacht het debat had gevolgd, dit besluit „moedig en wijs". Een belangrijke dag was het tevens, toen het rapport van de ,,Home Eoard", het thuis front onder de aandacht oracht. Een sterke belemmering voor de uitbreiding van het „kerkewerk" is gelegen in het feit, dat de bevoegde autoriteiten vrijwel geen materiaal beschikbaar stelle* voor het bouwen van kerken in nieuwe woonwijken. De „Assem bly" stemde in met het vlammend protest van de oude pionier der „Churdh Extension", dr White, die zeide, dat voor de eerste maal in de recente geschiedenis van Schotland de Kerk werd gehinderd in haar vrijheid om te voorzien in de geestelijke noden der bevol king. Stud. comm. voor Overz. gebiede" opnieuw geconstitueerd Banden tussen Nederland, Indonesië en West-Indië dienen verstevigd De Leidse Studenten-commissie voor Indonesië - Suriname - Curagao heeft zich opnieuw geconstitueerd. Voorzitter is de heer L. Guley, terwijl de heer J. J. A. Malessij als ab-actis fungeert. Als leden zij.n gekozen de heren J. Drijber, E. H. B. a Campo, C. E. Etty, W. G. Pool man, C. A. Sani en Tan Tjing Kong. Deze organisatie stelt zich, zoals men waarschijnlijk weet, ten doel, de cultu rele banden tussen Nederland en ge noemde landen te versterken en te be stendigen. De middelen, tot verwezenlij king van dit doel aangewend, zijn: 1. Het doen geven van wetenschappelijke voor lichting over de Overzeese Gebieden en hun problemen, voor alle studenten aan de Leidse Universiteit; 2. Het vormen van een nauwe band tussen de Leidse studenten en de uit Overzeese Gebieden in Leiden studerenden; 3. In de toekomst het scheppen van contact tussen de Uni versiteiten en Hogescholen in Nederland en de Overzeese Gebieden; 4. Andere nuttige en/of nodige werkzaamheden. Teneinde haar actie zo effectief mo gelijk te kunnen voeren, is de L.S.O.I samengesteld met vertegenwoordigers van alle Studentenorganisaties te Leiden, die zich direct of indirect richten op de Overzeese Gebiedsdelen. De organisatie acht zich bij haar activiteit aan geen enkele politieke overtuiging gebonden. Het adres van de ab-actis is Witte Singel 11. Schotland, dat met ztfn oude stadjes en prachtige landschappen door zo be trekkelijk weinig Nederlanders werd bezocht, leeft evenals Engeland voort ia eeuwenoude traditie. Een hoekje in een der vele stadjes van het Schotse Hoogland. Ds D. Postma nam afscheid van gemeente Zoeterwoude (Van een onzer verslaggevers). De oproep van de kerken in Indonesië, „Kom over en help ons" is door de Ned. kerken niet onbeantwoord gebleven en na ds M. W. J. Geursen, gaat Zondag a.s. de tweede predikant uit de ring Leiden der Ned. Herv. Kerk, nl. ds D. Postma van Zoeterwoude, per Skymaster naar het Verre Oosten. Gisteravond heeft hij van zijn ge meente afscheid genomen en in zijn pre diking over Hand. 13: 3, „Toen vatten en baden zij en hen de handen opgelegd hebbende, lieten zij ze gaan," wees ds Postma op het verschil en de overeen komst tussen de afscheidsure van Saulus en Barnabas en deze dienst. De opdracht aan Saulus en Barnabas was duidelijk een opdracht van de H. Geest om uit te gaan, teneinde het Evan gelie in verre landen te verkondigen. Nu zijn het de Indische kerken, die roepen en ook het arbeidsveld is anders, terwijl nu „slechts" een predikant voor twee jaar wordt uitgeleend. En toch is er één grote overeenkomst, aldus spr., nl. daar en hier staan mensen IN VERBAND MET ZIJN 30-J. JUBILEUM BIJ DE N.P.V. Wanneer men dertig jaar lid is van een vereniging dan is dit wel een gebeurtenis waar even de aandacht op gevestigd mag worden, doch indien deze dertig jaren dan zijn doorgebracht in de Padvinderij, dan behoort een dergelijk jubileum toch wel tot de zeer bijzondere. Hopman A. Beekes, Districtscommissaris van het District „Rijnland", hoopt a.s. Woensdag een dergelijk jubileum te vieren en de dag te herdenken, waarop hij 30 jaar geleden werd geïnstalleerd als Verkenners leider van Groep II van de C.J.M.V. te Den Haag. Zoals wij Dinsdag reeds schreven, wordt deze hopman door zijn verkenners de jubilaris is tevens groepsleider van de Sha wano's Groep V te Oegstgeest „op de handen gedragen". Geen wonder was het dan ook dat de spontane wens van deze groep uitging om, niettegenstaande de pad vinderij gewoonlijk wars is van uiterlijk vertoon, voor hun leider en districtscom missaris te defileren. Zo zagen we Zaterdagmiddag in de an ders zo stille Emmalaan te Oegstgeest reeds een bedrijvigheid die wees op het feit dat hier iets stond te gebeuren. Twee verkenners, stram in de houding, vormden de erewacht voor de woning van Hopman Beekes, terwijl binnenshuis het dagelijks bestuur van de commissie de heren dr J. C. Kruisheer, J. Maas en B. J. Moolenaar, de Hopman van der Horst en Swaan, alsmede Schipper Hulsteyn zich hadden verzameld. De voorzitter, dr Kruisheer, voerde hier het woord en zeide, dat het ongetwijfeld 30 jaar geleden een belangrijke stap voor Wegens diefstal heeft zich te verant woorden gehad, de fabrieksarbeider D. de B. uit Noordwijk, tegen wie een jaar ge vangenisstraf met aftrek van preventief werd geëist. De rechtbank heeft verdach te overeenkomstig die eis veroordeeld. De machinist L. de V. te Oegstgeest pleegde in een schuur inbraak, waarbij een partij tabaksartikelen etc. werden ge stolen. Tegen verdachte werd een jaar gevangenisstraf geëist. De rechtbank heeft verdachte veroordeeld tot een jaar gevan genisstraf, waarvan zes maanden voor waardelijk met proeftijd ^an drie jaar - Wegens heling neeft zich te verant woorden gehad de dienstbode B. v. d. H. te Rijnsburg, die zeep, koffie ,enz. in ont vangst had genomen, die van diefstal af komstig was. Tegen haar werd drie maan den gevangenisstraf geëist. De rechtbank heeft haar veroordeeld tot drie maanden j gevangenisstraf voorwaardelijk met drie jaar proeftijd Hopman Beekes geweest moet zijn, toen hij zijn loopbaan bij de N.P.V. begon. Spr. is er van overtuigd, dat zijn 30 jaren in de padvinderij van grote waarde voor hem zijn geweest en de heer Beekes niet stil heeft gezeten, waarna hij Hopman Beekes dankte voor al hetgeen hij gedaan heeft in het belang der padvinderij in het algemeen, en in het belang van de Oegst- geester Groepen in het bijzonder. Als stof felijk blijk van waardering bood spr. de jubliaris, namens de P.C. en de Oegstgees- ter groepen van de N.P.V. en het N.P.G. een kampdeken aan. Hopman Beekes dankt hierna de spreker voor zijn woorden en de gevers voor het „warme" cadeau. klaar oim hun eigen arbeidsveld te verla ten om ver weg, ja in opdracht van de H. Geest, de boodschap van het Evangelie te brengen. Dit moet de achtergrond zijn van de uitlening. In het licht van Gods Woord zijn de zedelijke verwildering, het egoisme en het rassenprobleem daar, al leen maar belangrijke bijkomstigheden. Het allerbelangrijkste is het werk van Gods Geest, die overal het Koninkrijk Gods vestigt en Gods beloften laat horen, „Zie, Ik maak alle dingen nieuw." God is het, Die de menselijke levens houding, van weerstanden, zoals Jona ook t.o.v. Ninevé toonde, doorbreekt en Zijn roepstem klinkt door middel van mensen- monden, over de ganse wereld. Zo willen wij door ons werken in Indonesië Gods werk verwerkelijken en heengaan als ge roepenen, terwijl de gemeente Hier het thuisfront is van het kerkewerk daar- gins. Met een krachtige oproep om el kaar te schragen en te steunen door ge bed en medeleven, opdat men zo samen deelgenoten zou zijin in het werk des Geestes, besloot ds. Postma zijn predicatie welke hij beëindigde met de woorden, „Zo ziullen wij schouder aan schouder staan in de strijdende Kerk en in het samen strijden ligt de belofte van het samen triumferen in Gods kracht." Ds. Postma sprak hierna een zeer kort persoonlijk woord, terwijl ds J. P. Hon- nef van Leiderdorp, consulent der ge meente Zoeterwoude, namens de Ring Leiden, kerkeraad en gemeente de ver trekkende predikant Gods zegen toebad en op zijn verzoek werd deze Psalm 134 3 toegezongen. Na afloop van deze sobere, doch in drukwekkende afscheidsdienst, heeft na genoeg de gehele gemeente persoonlijk afscheid van ds Postma genomen. In de vac. van ds Postma is cand. J. R. H. Heidema van Amsterdam-Sloten tot hulpprediker benoemd, die bereids zijn arbeid heeft aanvaard. BOUWKASSEN AAN BANDEN Staatsblad H 161 maakt bekend, dat een bouwkas, om in aanmerking te ko men voor ontheffing vanwege de verze keringskamer van het verbod bouwkas- overeenkomsten af te sluiten of bouw- k'apitaal te verhogen, rechtspersoonlijk- Staande voor zijn woning nam Hopman j hgjd dient te bezitten, over een waarborg- Beekes 'vervolgens het défilé af van 500 kapitaal van redelijke grootte dient te padvinders en padvindsters, die in hun beschikken en waarborgen dient te bie- fleurige uniformen een mooi geheel vorm- i den voor nakoming van de aangegane den en een pittige indruk maakten. verplichtingen. ONDANKS RUIIGE WEER, STEMMING UITSTEKEND Per salonboot voer bovengenoemde ver eniging Zaterdagmiddag door het onvol prezen Hollands landschap. De volgorde van regen, zonneschijn en nog eens regen had niet de minste invloed op deze heer lijke toer. Met een gast uit het gulle en bevriende Koninkrijk Zweden mede aan boord, toonden de oevers van de Oude Rijn hoezeer de industriën zich van die waterweg hebben meester gesmaakt en de blikken van de toeristen zochten gaarne verstrooiing in de wijde verge zichten over het polderlandschap. De Groote Polder, de Groenendijkse dito, Gnephoek passeerden de revue en met een elegante zwaai stevende het schip de Heimanswetering in. Zeldzaam mooi onder de belichting van het dreigende weder toonde de enorme polder Vier- ambaoht zich aan het gezelschap, hoogst bekoorlijk met het frisse groen en de met fraaie bomen bezette landwegen. Te Woubrugge werd het gezelschap in de Ned. Herv. kerk, een6 de standplaats van pastoor Jan de Bakker, voor 400 ja ren om des geloofswille terechtgesteld, door de predikant, ds Hugenholtz, ont vangen. Na een kort inleidend woord gaf deze de taak van toelichting over aan de heer Boot, bekend industrieel aldaar, die van de geschiedenis van dit typisch Pro testantse bedehuis vertelde. Het kunstig gedreven Avondmaalszilver uit de 18e eeuw werd getoond, de gasten werden op orgelspel onthaald en na de bezichtiging van het uitwendige van de kerk en van een vroeg-middeleeuwse sarkofaag, ging het gezelschap dankbaar heen. Via de Brasesmermeer en de diepe Lij- kerpolders, het Noordveen, de Aderpol der, aanschouwden de deelnemers op zijn allergunstigst de vruchtbare Haarlem mermeer. Het kostte moeite de buiten landse gast te overtuigen, dat hier voor 100 jaren de golven klotsten en dat menig schipper een hachelijke tocht hier heeft gemaakt en evenzo dat vele daarvan niet zijn teruggekeerd. Het is niet oninteres sant hier mede te delen en de aandacht er op te vestigen, dat het zeer spoedig 100 jaren geleden zal zijn, dat de grote stoomgemalen Leeghwater, Cruquis en De Lynden in werking zijn gesteld, die vier jaren later achttienduizend hectare grond aan de Nederlandse ontginner aan boden. Het Haarlemmermeer, het Leydse meer, het Spiering-, Oude- en het Kager- meer behoorden toen tot het verleden. Bij het merkwaardige eilandje Faljeril, een eeuwenoud driehoekvormig stukje grond, werd de steven gewend en koers naar de Zijl genomen. Ter plaatse werd de vraag gesteld, vanwaar de naam „Fal jeril"? Van buitenlandse afkomst? Van Noorse komaf? Het antwoord was, dat dit eiland steeds tussen de Dieperpoel en de vroegere Kager- en andere genoemde meren aanwezig is geweest. In de Spaanse tijd bekend stond als „schans", later „De Schans", vervolgens „De Vogelcamp" werd genoemd, blijkbaar vanwege het veelvuldig voorkomen van de gevederde bevolking van onze plassen. Het eerst ziet men op een kaart tijdens de droog making van de Haarlemmermeer de naam Fayerel, in 1851, sedert tot Faljeril ver basterd. Wie Fayerel is geweest was de explicator niet bekend. Met de bespreking van dit interessante vraagstuk eindigde de welgeslaagde r>nd Lel den".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1947 | | pagina 5