Achter de schermen van een muziekfahriek „Ik houw mijn vormen uit het harde steen" Volksetymologie NIEUWE LEIDSCHE COURANT WOENSDAG, II JUNI tHl ^EN DAG OP BEZOEK IN HET KURHAUS (Van onze muziekredacteur). In !het mondaine, luxueuze en toch zo ver rukkelijke Sch evening en staat een interna tionaal bekend gebouw, dat gedurende de zomermaanden een centrum is van het lan delijk muziekleven. Als de badigasten 's mor gens hiun strandstoelen opzoeken of bij wat winderig weer een korte wandeling over de Boulevard maken om daarna in een der tal rijke restaurants een kopje koffie te drin ken, bekommeren zij zich er heus niet om, dat er in dat gebouw, het Kurhaus, ontzet tend hard gewerkt wordt om des avonds, als de zon haar kracht verloren heeft, de bruin gebrande badgasten steeds maar weer nieuwe muziek t voor te zetten. Gisteren heb ik me eens niet door het prachtige zomerweer laten verleiden tot een zonnebad, maar ben ik eens een dag binnen de muren van het Kurhaus gdblevisTL, waar de zon niet schijnt en geen verleidelijke zeenymphen om gunsten bede len. De grote concertzaal vond ik in het don ker, alleen vanuit de orkestbak straalde kunstlicht. Even boven de orkestbak was de figuur van de Amerikaanse dirigent Wolf gang Martin te zien, die met ongelooflijk ge duld het Utrechtsch Stedelijk Orkest inwijdde in de verborgen schoonheden van de orkest- partituur van Richard Strauss' opera „Der Rosehkavalier", welk werk op 16, 19 en 24 Juni in het Kurhaus wordt gegeven. De or kestleden telden prachtig hun maten uit, speelden correct de aangegeven noten, maar toch liet Martin verschillende passages her halen om de „finishing touch" aan te bren gen. Dan waren de le violen te st^rk, dan de klarinetten te zwak, dan de 2e violen al te conventioneel, dan de trompetten een frac tie van een seconde te vroeg. Na enkele mi nuten vüot musiceren door het gehele orkest onderbrak Martin plotseling met „Die ene Republikeinse verdrags- naleving Terreur, beschieting, brand. Over de militaire toestand gedurende de afgelopen week wordt uit Batavia het volgende gemeld: Medan: Infiltratie van gewapende ben den met beschietingen door republi keinse troepen. Palembang: Kust. Batavia': Extra bewaking om verwachte Pasoendan-actie. Buitenzorg: Gevechtsaanraking met on geregelde benden. Indonesische ver liezen. Tjiandjoer: Vuurgevechten en terreur daden. Semarang: Kampongbranden door repu blikeinen gesticht en verschroeide aar- depolitiek. beschietingen en evacuatie burgers. Soerabaia: Nederlandse posten 20 maal beschoten, vooral in Modjokerto, ter reur in dessa's. T.R.I.-officieren gear resteerd. Loerah (dorpshoofd) van Tam- peonggredjo met gezin gewelddadig weggevoerd, wapenopslagplaats van republikeinen geliquideerd. Madoera: Onrust houdt aan. Z.- en O.-Borneo: Patrouille-activiteit. Z.-Celebes: Telefoonkantoor in Alios in brand gestoken. Treffen te Pare-Pare, met buit onzerzijds aan wapens en mu nitie. Bali: Prauwen van Java naar Bali onder schept. Arrestatie van politieke leiders Terreur in midden- en Oost-Bali. Er waren geen Nederlandse verliezen. MARSHALL OVER DE VER. STATEN VAN EUROPA. De V. S. zullen elk initiatief, dat in het kader der Ver. Naties wordt geno men ter vorming van de ,,Ver. Staten van Europa", gunstig ontvangen, wanneer dit leidt tot grotere onderlinge samen werking; spoedig herstel der Europese economie, verhoging der levensstandaard en veiligheid en welzijn in het algemeen, verzekert, aldus Marshall, de Amerikaan se minister van Buitenlandse Zaken. TREEDT DE NICOLA AF ALS ITALIAANS PRESIDENT? Ass. Press meldt uit Rome, dat er grote kans bestaat op 't aftreden van president Enrico de Nicola, spoedig nadat de con stituerende vergadering de nieuwe grond wet heeft voltooid. vlood is vals en dan zijn ze allemaal vals. Das ist eine alte Geschichte, meine Herrn". En weer werd die passage herhaald om de ene dode vlieg niet de gehele zalf te doen beder ven. Plotseling gingen de toneelgordijnen open en werd de opera in scène gebracht. EDet orkest speelde, de zangers op het podium zongen en alles leek goed te gaan, tot plot seling de stem van Martin weer het geheel overstemde met ,,Das war nicht rich tig. Sie mlissen etowas früher amfangen" en de gezel lige, goedmoedige, maar tevens zeer kunst zinnige Deense zanger Fritz Krenn zonk weer in zijn stoel neer om de passage over te doen. Waren de zangers en de orkestleden goed op dreef en vist de sopraan Anni Konetzni Juist in een moeilijke passage de goede toon te treffen, dan was het weer de regisseur prof. dr Lothar Wallerstein, die vervaarlijk over het podium rende en luid keels te kennen gaf, dat een deur in het décor te vroeg was opengegaan. ,,Noch ein- mal, meine Herrn", en Wolfgang Martin be gon weer eens bij dezelfde maait. Zo ging het enkele uren achtereen: spelen, ophou den, herhalen,, enz., doch steeds weer was er voldoende energie bij de musici om opnieuw te beginnen. En in die stilte van de lege, don kere zaal, ^vaar de zon niet schijnt en geen zeenymphen coquetteren, was het toch een genoegen te luisteren naar de volle stem van die sopraan Maria Stanley. In de hotelzaal van het Kurhaus trof ik ons Residentie orkest-in-hemdsmouwen. Zwetende orkest leden door het harde werken onder de diri gent Leonard Bernstein, over wie ik gisteren schreef. Met opgestroopte mouwen en losse kraag pompte Bernstein aii.w. de delen van Strawinski's „L'Oiseau de feu" er in. Ook hier weer steeds herhalen, soms door enkele instrumentengroepen, soms door het gehele orkest, soms langzaam, soms snel. Rustig, maar toch met een ongekend temperament wist Bernstein de afwerking geheel naar zijn intenties te krijgen. Zwaarder voor die or kestleden was Bernstein's suite „On the twon", op Jazz gebaseerd. „De trombones zijn te sterkde trompetten te zwak de klarinetten zetten te vroeg inik hoor de piano niet" en met onbegrijpelijke energie gaf Bernstein wiser dezelfde maat aan en speelden de orkestleden weer dezelfde pas sage. Toen ik in de korte pauze tussen de repetities even een kopje koffie op het ter ras dronk, wist ik, dat het Kurhaus overdag een muziekfahriek is en 's avonds een con certhuis, waar de fabrieksarbeiders-in-rok, na een hele dag hard zwoegen, de zon-zatte vacantiegangers een brok cultuur voorzetten. De drietand van Neptunus is inderdaad, bin nen de muren van het Kurhaus, een stem vork geworden. Twee bokken, de „Ajax" en de „Heracles", plaatsten gisteren de laatste overspanning van de spoorbrug bij Sliedrecht, waarmee een groot gedeelte van de brug voltooid is. In Augustus boopt men met deze belangrijke directe treinverbinding DordrechtNijmegen gereed te z(Jn. WELDRA WEER PER SPOOR VAN DORDT NAAR NIJMEGEN Door plaatsing van de laatste overspan ning in de spoorbrug bij Baanhoek (gem. Sliedrecht) is de 475 m lange oeververbin ding over de Beneden-Merwede in de spoor lijn DordtSliedrechtGorinchem gereed gekomen. Daar verwacht wordt, dat op 10 Jüli ook de spoorbrug over de Wantij in de richting Dordrecht gereed zal zijn, zal op die datum een proefrit over beide brug gen worden gemaakt. Weidra zal men dan weer per spoor van Dordt over Eist naar Nijmegen kunnen. DUITSLAND MACHTELOOS DOOR VERDEELDHEID De conferentie van16 Duitse premiers en 500 afgevaardigden te München bedoeld ais een demonstratie van ontstemming over het „gevierendeeld" Duitsland, is mislukt door eigen tweedracht, hetgeen o.a. bleek uit het weglopen der communistische premiers der Sowjet zone en het wegblijven van de enige liberale premier dier zone. Intussen is in Hannover de eerste democratische Duitse regering gevormd onder Heinrich Kopf, met 2 andere sociaal-democraten, 2 Christen-democraten en 2 boeren. De eco nomische verlamming woekert voort. De chemische productie is gehalveerd, die van kunstmest is o.a. met 25% verlaagd, die vaij zeep te Dusseldorp geheel gestaakt LAJOS D'EBNETH IN „KUNST VAN ONZEN TIJD" Lajos d'Ebneth exposeert tot 18 Juni a.s. in de Kunstzaal „Kunst van Onzen Tijd", Prins Mauritsplein 2122, in Den Haag. Hongaar van geboorte, begon hij zijn stu die als schilder aan de Academie te Buda pest en voleindigde deze onder leiding van de grote paedagoog Franz v. Stuck in de meesterklasse van de Academie voor Beel dende Kunsten te München. Adelaarskop in brons van de Hongaarse schilder en beeldhouwer Lajos d'Ebneth, cultuur-attaché in buitengewone dienst voor Hongarije in Den Haag. Sedert 1923 is hrij, als cultuur-attaché in buitengew. dienst voor Hongarije in Hol land gevestigd van waaruit hij vele buiten landse opdrachten aanvaardde en tot deel neming aan tal van tentoonstellingen werd uitgenodigd. Zeer vele musea bezitten werk van hem. Dat werk bezit spontaneïteit en expansiiviteit. De kunstenaar ontplooit zijn gaven dan ook niet slechts op het gebied der schilderkunst; ook teken- en beeldhouw kunst hebben zijn volle aandacht en op deze gebieden leverde hij eveneens prachtig werk. Van Holland heeft hij veel geleerd en zichi het goede eigen gemaakt. Zo bemerken wij in. zijn fijne dromerige tekeningen invloeden van Pr an ge, in zijn schilderijen die van een Craboth, in zijn beeldhouwwerken invloeden van Vermeire en Raedecker. Toch is zijn werk persoonlijk gebleven, heftig van beweging met een sterk pathos in zijn schilderijen. Men ziet het in de diep-menselijke figuur van ,,Kaïn", in de „Zondeval" en tal van andere werken, die allen hartstochtelijk .geboetseerd" zijn. De tekeningen zijn dromerig en tegelijk van een ongekende vlotheid en zuiverheid, getuigend van grote virtuositeit. Uit de beeldhouwwerken spreekt al even zeer innerlijke beleving, die tot uiting komt in een werk als de „Kora" waarin hij tot het diepste wezen der beeldhouwkunst te ruggreep. Een zeer boeiende tentoonstelling van een der grootste kunstenaars van deze tijd. Bij de opening gisteren door de heer W. Jos. de Gruyter waren o.m. aaniwezig mevr. van KI effens en een vertegenwoordiger van de Amerik. ambassadeur. Leo K. Zeldenrust. Nel van Vliet en Iet v. Feggelen naar Amerika De KNZB heeft het programma van de Amerik. Zwembotid goedgekeurd voor de tournée van Nel van Vliet en Iet Koster van Feggelen door de USA. De zwemsters vertrekken op 25 Juli op kosten van het dep. van Buitetil. Zaken per „Westerdam" en zul len op 16 Augustus t.g.v. de eeuwfeesten in Holland-Michigan zwemmen, daarna op 17 Aug. in Detroit, op 19 Aug. in Battle-Creek (Michigan) en op 22, 23 en 24 Aug. in Chi cago, waar zij aan de National Women Swim ming Championships zullen deelnemen. Dit programma is zo samengesteld, dat de zwem sters niet tè vermoeid worden voor de Euro pese zwemkampioenschappem. Op -26 Aug. keren ze per vliegtuig terug. Het radioprogramma voor vanavond Hilversum I (301). VARA: 7.00 Intematio- naüe vraagstukken; 7.15 Jan Co r duw ener; VPRO: 7.30 Ons leven en geloof; 7.45 Lezen in de Bijbel; VARA: 8.00 Nieuws; 8.05 Din gen v. d. Dag; 8.15 Residentie-orkest; 9.15 De vreemdeling (hoorspel); 10.15 Gram.; 10.45 Geestelijk leven; 11.00 Nieuws; 11.15 Op vleugelen van muziek 11.25 Sport; 11.45 This Masqueraders; 12.00 Sluiting. Hilversum n (415). NCRV: 7.00 Nieuws; 7.15 Nieuws uit Ind'ië; 7.30 Actueel geluid; 7.45 Gram.; 8.00 Nieuws; 8 05 Vocaal-kwar tet; 8.25 Romeinse beschaving; 8.45 Orgel; 9.15 Omroepork.; 10.15 Cello; 10.30 Nieuws; 10.45 Avondoverd.; 11.00 Avondklanken; 12.00 Sluiting. Wat de Radio morgen brengt Hilversum I (301). AVRO: 7.00 Nieuws; 7.15 Gymn.; 7.30 Graan.; 8.00 Nieuws; 8.15 Ochfcendrhythme8.45 BBC-symph. concert; 9.15 Morgenwijding; 9.30 Bach; 9.45 Arbeids vitaminen; 10.30 Vrouw; 10.35 Kinderkoor; 10.50 Kleuters; 11.00 Vergeet u het niet; 11.20 Sonate; 11.45 FamJoer.; 12.00 Metropole-ork.; 12.35 Creolenprogr.; 1.00 Nieuws; 1.15 Roman cers; 2.00 Vrouw; 2.20 Pierre Palla, orgel; 3.00 Voor zieken; 4.00 U kunt het geloven of niet; 4.05 Reprises; 5.00 Kaleidosooop; 5.20 Vacan tia in zicht; 5.30 Skyimasters; 6.00 Nieuws; 6.15 Sport 6.30 Strijdkr.; 7.00 Flip Staal; 7.10 Gram.; 7.15 Volksmuziekschqpl; 7.45 RVD antwoordt; 8.00 Nieuws; 8.05 63ste lustrum A'damse universiteit; 8.15 Radio Philharm. ork.; 9.15 De vrouw die anders was (hoor spel); 10.15 Hij en zij; 10.45 Over tourisme; 11.00 Nieuws; 11.15 Operette; 12.00 Sluiting. Hilversum II (415). KRO: 7.00 Nieuws 7J5 Gymn.; 7.30 Morgengebed; 7.45 Edwin Fischer; 8.00 Nieuws; 8.15 Pluk de dag; 9.00 Sympho nic; 9.30 Waterstanden; 9.50 Schubert; NCRV: 10.00 Leger des Heils; 10.15 Morgendienst; 10.45 Don Kozakkenkoor; KRO: 11.00 Zonne bloem; 11.45 Le Cid; 12.00 Angelus; 12.03 Piano; 12.30 Ork. zond. naam; 1.00 Nieuws; 1.25 Ork. zonder naam; 1.45 Van de hak op de tak; NCERV: 2.00 Bondsdag Meisjesver. op G.G.; 3.00 Non stop; 3.15 Viool en piano; 4.00 Bijbellezing; 4.45 Cinderella-ens.; 5.30 De Raaff en Schutte; 5.50 Rijk Overzee; 6.00 Or gel; 6.45 A Surrey Suite; 7.00 Nieuws; 7.15 Tenor; 7.30 Actueel geluid; 8.00 Nieuws; 8.05 Mannenkoor; 8.35 Piano; 8.50 Busoh-strijk- ork.; 9.30 Vaart der volken; 9.50 M?t band en plaat; 10.30 Nieuws; 10.45 Avondoverd.; 11.00 Kamerkoor; 11.45 Dvorak; 12.00 Sluiting. Reeds meermalen heb ik in mijn opstellen de term etymologie gebruikt. Zoals u zich zult herinneren, betekent het afleiding of ontstaan van een hedendaagse betekenis van een woord. We hebben ook gezien dat dit een gevaarlijk gebied is. Men glijdt licht op dit terrein uit en om met Timmermans te spreken: „Wa ge meent, is 't nie". Ner gens komt dit sterker uit dan op het gebied der volksetymologie. Onder deze naam ver staat men het zodanig vervormen van een vreemd of ongewoon woord, dat het ver staanbaar wordt. Heel vaak viert ook de volkshumor hier hoogtij, zodat men niet al tijd aan toevallige omstandigheden behoeft te denken, maar wel degelijk in de volks etymologie een poging moet zien om een geestigheid te zeggen. Enige jaren geleden werd „Oedipus" op gevoerd. In dit stuk komt een volksmenigte voor, die naar het koninklijk paleis trekt om de koning hulp te vragen tegen de menigvuldige rampen, die het land teisteren. Het stuk werd in het Duits gegeven, maar men had een zo groot aantal mensen nodig, dat niet allen deze taal machtig waren. Nu moest een grote groep van hen op zeker ogenblik roepen: Oedipus, hilf uns, Herr!" De Duitse u klinkt als onze oe en zo hoorde men de menigte zeggen: „Houd de poes, Hilversum!" Of dit nu volksetymologie was of volkshumor, laat ik in het midden. Maar er zijn gevallen genoeg, waar men dit wel kan uitmaken. Denken we aan: geeuwhonger. Dit is een plotseling opko mende grote eetlust en daar dit gevoel meestal met geeuwen gepaard gaat, was het woord volkomen verklaarbaar Doch de oor sprong is geheel anders. Het oude woord gee komt overeen met het Dutse jah, dat plotseling betekent. En dus had in de oude tijd geehonger niets met geeuwen te maken. Kwast is een drank die vergeleken met jenever of oude klare maar slap, kwasterig is. Ook hier stond de logica vlak achter het woord. Doch ook nu is ze alleen maar volkslogica. Want het woord komt van het Engelse to squash (plat- of stukdrukken. kneuzen). Lemon squash is dus sap uit stuk- gedrukte citroenen. Wanneer we zeggen dat we iemand van haven tot gort kennen, drukken we daar mee uit dat we met hem en zijn omstandig heden van thans en vroeger volkomen op de hoogte zijn. Nu wordt gort wel niet van haver, doch van gerst gemaakt, maar zo nauw kun je niet zien en de uitdrukking leek te wijzen op een bewerking (bij over dracht een leven) van het begin tot het einde. Doch opnieuw is de etymologie fan tastisch. Het oude woord aver betekent na komeling en de uitdrukking luidde vroeger dan ook van avere t'avere, d.w.z. van vader op zoon. Nu is de logica heel wat duide lijker. Een geit is een grillig dier vol kuren en wanneer we iemand sikkeneurig noemen, zal er stellig op de achtergrond van onze geest wel de gedachte leven aan dat wispel turige sikkebeest. Wederom is de redenering onjuist. Want het woord moest eigenlijk luiden: chicaneurig. Het Franse woord chi cane betekent namelijk vitterij. En iemand die sikkeneurig wordt genoemd, is dus een persoon, die op alles wat aan te merken heeft. De zondvloed had een te voor de hand liggende afleiding om er niet mee in te lopen. Natuurlijk kreeg dit woord zijn vorm, doordat men dacht aan de zonde der men sen, die met de verdrinkingsdood werden gestraft. Jammer dat dit weer geheel on juist is, want het woord luidde vroeger Sintvloed. Sint betekende groot en hoewel reeds sedert de 16de eeuw (onder invloed van het opkomende Protestantisme?) de volksetymologische vorm zondvloed bestaat, beduidt het woord eenvoudig: grote vloed. Iemands doopzegel lichten is een verbas tering van iemands doopceel lichten. Het woord ceel dat nog voorkomt in huurceel (huurcontract) beduidt een lijst, akte of document. Oorspronkelijk heeft het slechts papier betekend (vgl het Duitse Zettel), maar daar het wat ongebruikelijk en daar door onbekend werd, kreeg het een plaats vervanger in zegel. Het lichten is natuurlijk uit het register (in dit geval doopregister) nemen. Het woord heeft hier ongeveer de zelfde betekenis als in: de bus lichten. Het geheel beduidt thans: iemands heden en verleden, zijn daden eens goed nagaan en becritiseren, want als men de afkomst van een persoon kent. kan men daar soms heel wat uit afleiden (althans volgens de popu laire mening). Bij kamperfoelie, dat we haast onwille keurig met een hoofdletter zouden willen schrijven, hebben we volstrekt niet te doen met een product van de stad Kampen. Het is weer een geleerd woord, dat wat ver knoeid is. De plant heet namelijk in het Latijn caprifolium geitenblad). Die geit heeft trouwens heel wat meer op haar geweten Het eiland Capri bv moest bij ons eigenlijk geiteneiland heten en als men kapriolen (cabriolen of capriolen) maakt, dan doet men de geit in haar vrolijke uit gelatenheid na. Wij noemen dat bokkespron- gen, maar de oude Hollanders hebben altijd de vrouwelijke wezens haar rechten ont houden. Ook de cabret-handschoenen danken hun ontstaan aan de geit, maar eerst na haar dood. Intreegeld moest eigenlijk entree-geld heten en stokverf (naar de harde „stok" die ze langs onze ruit vormt, als ze droog is) is natuurlijk stopverf. Als men van iemand zegt dat hij of zij erg schrimpeljeuzig is, bedoelt men er mee pietepeuterig, kleingeestig. Het woord is ge heel naar de lagere volksklasse afgezakt, naar ik meen, maar oorspronkelijk was het een Frans woord: scrupuleux, d.w.z. nauw gezet. gauw vol van gemoeds- en gewetens bezwaren. Dat men opzettelijk volksetymologische grapjes maakt, liet ik hierboven reeds uit komen. Een der aardigste herinner ik me uit 1923. toen de postchèque- en girodienst op monsterachtige wijze in de war geraakte en men niet begreep hoe dit ooit weer ln orde kon komen. Toen sprak men van de „post échec en gier der om dienst". HieÉ was de opzet wel heel duidelijk te voelen. Den Haag. Dr F. C. DOMINICA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1947 | | pagina 7