ONTROERENDE DODENHERDENKING EN BESCHEIDEN FEESTVIERING EERBIEDIGE HULDE IN DE STADSZAAL De zanguitvoering op het Stadhuisplein NIH UWE LEIDSCHE COURANT DINSDAG, MEI 19M Leiden heeft de Bevrijding herdacht en gevierd! Voor de tweede maal na de onvergetelijke Meidagen van 1945, toen de geallieerde legers hun niet te stuiten opmars beëindigden met een onvoorwaardelijke overgave van de uiteengeslagen resten der Duitsche troepen, heeft de bevolking van de Sleutelstad haar hulde gebracht aan hen, die hun leven hebben geofferd voor de vrijheid van ons Vaderland. En niemand bleef daarbij achter. Arbeiders en hoogleraren, onderwijzers en kantoorbedienden, van burgemeestersvrouw tot winkelmeisje, grijsaard en kind, allen hebben wij in doodse stilte met onze gedachten verwijld bij de graven van onze dapperen en bij hen, die deze gevallen landgenoten missen in hun gezins- en familiekring. Ontroerd hebben wij het Volkslied gezongen, dat blijft spreken van trouw aan den Koning en van geloof in Hem, waarop wij ook voor de toekomst van Nederland willen bouwen, en eerbiedig hebben wij het hoofd gebogen in dank bare herinnering. Zo gevoelden wij ons niet alleen één met onze doden, doch ook weer met elkan der en onze gedachten gingen terug naar de jaren, waarin het volk der lage landen als één man zich verzette tegen de indringer. En hebben wij in deze momenten niet gehunkerd naar de eenheid van alle man nen en vrouwen van Nederlandse stam, tot welke eenheid pater Gilbertus Lohuis, O.F.M., zo krachtig heeft opgeroepen en voor welke eenheid ds H. van Andel zo duidelijk de weg heeft aangegeven, want uitsluitend in het dienen van de Poten taat aller potentaten ligt de waarborg voor de ware geestelijke vrijheid. Indrukwekkend was de herdenkingsure in de Stadsgehoorzaal, evenals de stille tocht langs het tijdelijk monument aan de Steenstraat, waar velen een eenvoudige en toch weer grootse bloemenhulde hebben gebracht ter nagedachtenis van de gesneuvelden van leger en vloot, illegale werkers en verzetsvrouwen, doodgemar- telden in concentratiekamp en gevangenis en van de talrijke onschuldige slacht offers. Wij herdachten 265000 doden, die de tol hebben betaald voor de vrijheid van Nederland, dat onder de roemrijke regering der Oranjes wel altijd een klein volk is geweest, doch altijd groot in daden. Zo blijft ook deze herdenking en viering van onze Bevrijding haar plaats in nemen in de rij, welke in 1946 is aangevangen en die jaar in jaar uit zal worden voortgezet om ons nageslacht te vertellen van datgene, waarin een klein volk groot kan zijn. Het was wel een weemoedig, doch tevens een dankbaar gedenken van de grote weldaden van de Almachtige, waarvan ons volkslied zegt, dat Hij ons schild en be trouwen is. In de Stadsgehoorzaal Tengevolge van de ongunstige weers omstandigheden werd de plechtige her denking van de gevallenen uit de oorlog riet op heit Pieterskerkpledn, maar in de Stadsgehoorzaal gehouden. Onder de vele aanwezigen, die de plech tigheid bijwoonden, bevonden zich jhr mr F. H. van Kinschot, burgemeester, alle wet houders en mr J Bool, gemeentesecreta ris, prof. mr B. P. Cleveringa, rector-mag- ir.ficus der R.U., ds D. Kuilman, voorz. Ministerie van predikanten der Ned. Herv. gemeente en dr H J. Westerink. Geref. predikant. De herdenkimgssamenkomst. die met orgelspel werd omlijst, werd geopend met hst zingen van het „Wilt heden nu treden," waarna pater Gilbertus Lohuis, O.F.M. te Woerden een rede uitsprak, welke hij begon met de woorden: In de natuur van de mens rust de noodzaak van het offer, dat hij nodig heeft voor zich zelf. zijn gezin en de gemeenschap. Het offer is een huldeblijk aan God. en omdat de mens aan stof gebonden is. uit hij zijn offer in het stoffelijke. De drang in de mens om het offer te brengen wijst heen raar het grootste offer, dat door Christus gebracht is. In de verschrikkelijke oorlogsjaren zijn er offers gevallen, voor het individu, het gezin en de gemeenschap. Voor de groot ste waarden hebben sommigen alles ge offerd en de grote massa bleef trouw aan God en Oranje. Onze gevallenen liggen als zaad in de aarde, dat zal kiemen en groeien. Wij her denken de kinderen, de krachtige ouders, de ouden van dagen, de helden en hel dinnen, de soldaten en de verzetsstrijders, de mensen met inzicht en idealisme. Zij offerdien voor God, Koningin en Vader land. Wij kunnen deze plechtigheid niet mee vieren in tweedracht en egoïsme; het bloed, dat gevloeid heeft, kwam uit velerlei har ten, Dat bloed roept tot eensgezindheid, liefde, heilig begrip en eenheid. Laten wij in het voetspoor van onze Landsvrouwe streven naar onderlinge verdraagzaam heid. Dat is het leven, waard om geleefd te worden. DM is Christendom in top vorm. Nadat het volkslied gezongen en een minuut stilte in acht genomen was, nam ds H. v. Andel, Geref. pred. te 's-Graven- hage-West het woord. Wie dit ogenblik goed heeft besteed, heeft niet alleen gedacht aan het verle den, maar ook aan het heden en de toe komst. Heden en toekomst zijn vrucht van het offer, dat in het verleden is gebracht. Zijn de goederen, die altijd inzet zijn geweest van de strijd der Oranjes in de historie: vrijheid en gerechtigheid, nu vei lig bij ons en bewaren wij ze ongerept? Stel, dat een strijder zou opstaan uit zijn graf en wij zouden hem rondleiden. Zouden wij dan met dankbare trots kun nen zeggen: Hier is het Nederland, waar voor gij zijt gestorven? Onze doden herdenking moet daarin staan, dat wij voelen de grote verantwoor delijkheid om onaangetast de goeederen te bewaren en hoog te houden de banier van vrijheid en van recht. Nederland richt zich langzaam op en ondanks de nationale vrijheid blijkt toch, dat wij het oude erf goed der vaderen nog niet volkomen heb ben De goederen van vrijheid er. gerechtig heid in onze huidige samenleving zijn alleen veilig in onze handen, wanneer ze niet slechts zijn goederen van onszelf er. ons nationale bestaan, maar tegelijk be horen tot de goederen van het komende Koninkrijk Gods. De vrijheid van de mens en de gerechtigheid in onze samen leving vinden altijd hun diepste fundering en normering in de eerbiediging van de souvereiniteit van de Potentaat der po tentaten. Want het zijn goederen., waaraan ten grondslag ligt het allesomvattende offer van Jezus van Nazareth, die de vrijheid en gerechtigheid heeft gered uit een wereld, die zichzelf door zonde en egoïsme verdeelt. Om die verworven goederen te bewa ren is ook nu nog het offer nodig, nu niet met ons bloed en leven, maar met het offer, dat naastenliefde en gemeenschaps zin van ons vorderen. Als wij dat verstaan, hebben wij recht om de vrijheidsvlag te planten in ons ver woeste land en op de graven onzer ge vallenen, aldus besloot spr. Bij het Monument Na afloop van de samenkomst in de Stadsgehoorzaal begaven allen zich in stilte naar het Monument aan de Steen straat. Bij het eenvoudige wit-houten kruis hebben ontelbare deputaties van vereni gingen en officiële colleges, alsmede tal van particulieren een bloemenhulde neer gelegd. Grote kransen, doch ook sobere bosjes tulpen of narcissen zagen wij neer leggen. Zij werden aangedragen, door vooraanstaanden, maar ook door de „ge wone" man of vrouw, wier hulde een offer betekende, waarin tevens de groot heid van hun daad sprak. Allen toefden een ogenblik in gedachten verzonken aan de voet van het monument, hetgeen voor velen een aangrijpend moment was, om dat de gedachten zich vermenigvuldigden. Het voorbeeld, dat onze burgemeester gaf, werd door honderden Leidenaars na gevolgd en zo is deze stille tocht een groote manifestatie geworden van hulde en dank aan onze doden. Ach, waarom zouden wij namen noe men? Het is niet noodg, Hier was Leiden verenigd, zoals het slechts in dergelijke uren kan zijn. Boven het graf reikte men elkaar de broederhand. Toen ging men huiswaarts met ieder zijn eigen gedachten over de eenheid in het verleden enin de toekomst. Kerkelijke herdenking In verschillende kerken van onze stad werd Zondagmorgen een herdenkings dienst gehouden. Aangezien het ons niet mogelijk is een verslag van alle diensten te geven, hebben wij ons bepaald tot de herdenking in de Pieterskerk, waar als voorganger optrad ds D. J. Vossers, die zijn prediking ba seerde op de door de Synode der Ned. Herv. Kerk vastgestelde tekst uit Psalm 1185. Spr egon met te zeggen, dat in deze tijd teleurstelling en ontgoocheling in brede kringen zijn waar te nemen. Vele jongeren voelen zich ongelukkiger dan in de oorlogsjaren, toen het stralende punt van de bevrijding er was. Erger is, dat er van geestelijke en morele vernieuwing van ons volk zo weinig terecht is geko men. Een stroom van oppervlakkigheid, lichtzinnigheid en genotzucht gaat door ons volk; in één woord: de strijd gaat door, zij het dan in de vorm van een „burgeroorlog". Toch zou het niet goed zijn, als we nu reeds de herdenkingen gin gen afschaffen. Met gulden letters zal de vijfde Mei 1945 in de historie van ons land en volk worden geboekstaafd. Het is no dig, dat wij herinnerd worden aan de benauwdheid, waarin wij hebben ver keerd, en aan de ruimte, waarin God ons heeft geleid. De grootste benauwdheid was wel daarin gelegen, dat het Evangelie dreigde te verstikken in het God-vergetende re giem, dat de grondslagen van ons volk trachtte te ondermijnen. Toen de vijfdeMei was aangebroken, hadden de gebeden een einde. Dat betekent, dat we niets hebben begrepen van de benauwdheid. Daarom hebben wij ook de betekenis van de ruimte niet verstaan. In heilig ontzag voor Gods majesteit gedenkt de Kerk, tezamen met het volk, dat God de heidenen ver slagen heeft. Dit heeft Hij gedaan, opdat wij de ruimte vullen zouden en de teke nen zouden oprichten voor Zijn komend Koninkrijk. God heeft ons de opdracht gegeven om een nieuwe samenleving te bouwen, waarin de ongerechtigheden van vóór de oorlog niet meer gevonden zullen wor den. Daarom is het de taak van de Kerk HULDE AAN ALLE BUURT- VERENIGINGEN Het gemeentebestuur heeft er inder daad goed aan gedaan toe te staan, dat dit jaar de Federatie van Buurtverenigin gen het officeel programma organiseerde. In sommige kringen heeft men op dit besluit critiek geuit, als zou het gemeen schappelijk element in zulk een feestvie ring min of meer verloren gaan. Deze mening kunnen wij bestrijden, nu wij hebben gezien, hoe de Leidenaars over het algemeen de feestdag hebben door gebracht en hoe het grootste deel der be volking op lofwaardige wijze heeft ge vierd het belangrijkste feest onzer natio nale feesten: de Bevrijding, uit nood, el lende en tyrannie. In alle delen der stad is men in de ge legenheid gesteld blijk te geven van een persoonlijk medeleven. De buurtvereni gingen wekken geen verdeeldheid, in tegendeel, zij stellen zich tot taak een band te leggen en te verstevigen tussen de onderscheidene bevolkingsgroepen. Zo bezien krijgt ook het werk van de veelal actieve buurtorganisaties perspectief en in dit licht krijgt ook de feestviering van gisteren, die ongetwijfeld bij een deel der inwoners niet in de smaak is gevallen, gestalte. Het mag zeer zeker op prijs worden gesteld, dat het Gemeentebestuur zich niet onttrokken heeft aan de plannen, die de Federatie koesterde. Het heeft zich zelfs niet alleen willen beperken tot het geven van richtlijnen, doch het was be reid steun te verlenen om tot een slui tend geheel te geraken. Het is niet doenlijk om een verslag te geven van de feestviering in alle wijken. De ene wijk heeft over meer middelen om het programma zo aantrekkelijk mo gelijk te maken kunnen beschikken dan De burgemeester toonde zijn belangstelling Het is ons niet mogelijk een verslag te maken van de feestviering zonder de naam van onze burgemeester er in te noemen. Toch willen wij het voor dit keer in een andere vorm gieten. De veel heid van verslagen zou met zich mee kunnen brengen, dat ook de naam „jhr mr F. H. van Kinschot" veelvuldig in dit nummer zou voorkomen. Dit menen wij voor een belangrijk deel te kunnen voorkomen, wanneer wij op deze wijze onder de aandacht van onze stadgenoten brengen, dat de burgemeester in ruime mate van zijn gewaardeerde belangstel ling heeft blijk gegeven. De ene invitatie was nog niet aangenomen, of de andere kwam binnen. Dit heeft de pioniers van de organisa tie van de vijfde Mei in al hun beslom meringen 'n hart onder de riem gestoken. Overal werd de burgervader met enthou siasme verwelkomd en de burgerij toon de zich dankbaar voor het medeleven. De burgemeester hield zich in som mige wijken nu niet bepaald aan de for maliteiten. Daarvan getuigt de opname wel, waar hij zich op de schommel in de „Professorenwijk" in evenwicht tracht te houden. Maar juist dat verhoogde de feestvreugde. Mevr. van Kinschot vergezelde trouw haar man op zijn lange tocht door de Sleutelstad. Zo werd het waarlijk nog een gezellige dag voor hen en voor de bur gerij. en van geheel het volk zich met ernst af te vragen: hoe moet het leven van ons allen ingericht worden, zodat het enigs zins beantwoordt aan de eisen van Gods barmhartigheid? Wij wanhopen niet! Onze bevrijding is het teken van de grote Bevrijding uit schuld, nood en oordeel, welke verlossing zal komen. de andere. Daarom willen wij in ieder geval geen onderscheid maken en met nadruk zeggen, dat alle buurtverenigin gen zich van hun moeilijke taak gekwe ten hebben. Onze oude Sleutelstad heeft de Bevrijding waardig gevierd, zij het dan niet uitbundig. Hulde aan allen, die hun krachten ge geven hebben tot het slagen van de na tionale feestdag, waarvan de viering toch dit resultaat heeft, dat zij lang zal blijven voortleven in onze herinnering. De grote feestdag van gisteren werd waardige wijze geopend met een zanguitvoering op het Stadhuisplein. Er bestond helaas weinig belangstelling van publieke zijde.* Terecht werd de opmer king gemaakt: De Leidenaars kunnen alleen maar enthousiast en uitbundig zijn op 3 October. De heer Leo Mens had dan ook moeite vaii de zangers en zangeressen een deugdelijk koor te maken. Maar het ging en in de prille morgen van de bij zondere vreugdedag klonken de ijle klanken van de zang door het centrum van de oude Sleutelstad, waar uiteraard nog niet veel leven viel te bespeuren. Vele Leidenaars, wier standpunt het was, dat op de vijfde Mei de nachtrust wel iets langer mocht duren dan ge woonlijk, lieten verstek gaan, maar de autoriteiten, die op het bordes plaats hadden genomen, waren groot in getal. Na afloop van de uitvoering, die be sloten werd met het zingen van het „Wilhelmus", verspreidden de aanwe zigen zich in de stad, die langzamer hand meer „bevrijdingsgeest" ging ver tonen. 's Morgens waren de buurtverenigin gen druk bezig hun meestal uitgebreide programma's af te wikkelen. Dit had tot gevolg, dat het in de stad en met name op de hoofdstraten niet zo druk was als in vorige jaren. Het doen spuiten van de fontein op de Vismarkt is vooral voor de oud-Lei- denaars altijd weer een attractie. De fotografen hadden hier een prachtige gelegenheid kunnen vinden om origi nele opnamen te maken. SPREEKUUR VAN DE BURGE. MEESTER. Het spreekuur van de burgemeester zal morgen worden gehouden van 13.30 tot 14.30 uur. PROPAGANDA FILMAVOND DE ZIJL De zwem- en polovereen. „De Zijl" or ganiseerde gisteravond in de Foyer van de Stadsgehoorzaal een propaganda-film avond. Er werden uitsluitend films van de KNZB vertoond en wel „Nederland is een waterland", een uit 2 delen bestaande Olympische film en „Het zwemmen van zwakzinnigen, li oh a m el i j k geb rekkigen en blinden". De bedoeling van deze avond: propa ganda, is oi. zeker geslaagd. CHR. GEREF. EVANGELISAilE Op uitnodiging van de Chr. Geref. Evan gelisatiecommissie „Filippus", hoopt mor genavond in het kerkgebouw aan de Steenschuur voor te gaan ds W F. La- man van Rotterdam-West zie de advertentie in dit nummer. We hebben reeds tal van malen verschillende foto's van Jhr. v. Kinschot in ons blad opgenomen, doch zoals hij zich hier met weth. D. v. d. Kwaak en de gemeente-secr. mr. J. Bool vermaakt op de schommel, zullen onze lezers de eerste burger van de Sleutelstad wel zelden zien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1947 | | pagina 4