Blik door een kier van het ijzeren gordijn Doorwerking chr. ideaal doet wonderen in VN NIEUWE LEmSCHE COURANT 3 DINSDAG 34 DECEMBER OORLOGSNAWEEëN IN HONGARIJE (Van een onzer verslaggevers). Het was Churchill, die sprak van een ijze ren gordijn, dat Oost-Europa van de Oost tot de Adriatische Zee van de Westersche wereld afsluit. Het zijn slechts enkelen, wien het vergund is er een blik achter te slaan. Wat zij zien is zoo weerzinwekkend, hun er varingen zijn zoo schokkend, dat zij, terug van de reis, zich afvragen welke barbaar- sche gewaarwordingen geleid hebben tot het beleven van een zoo boozen droom. „Van mijn aankomst in Buda-Pest had ik geen al te groote verwachtingen," vertelt ons een Hongaarsche, zoo juist van een fa miliebezoek teruggekeerd. In de trein had den medereizigers al verteld: „We boffen als we er zoo, zonder een treinplundering door komen. Want dat is schering en inslag. Ge wapende benden houden treinen aan en be- rooven de reizigers van alles wat zij hebben. Alles ging goed. Later hoorde ik wel, dat de trein voor de onze was uitgeschud, maar wij kwamen ongestoord in de oude hoofd stad aan. Toen ik op net stationsplein kwam, bleek dat m'n medereizigster en ik te vroeg ge juicht hadden. Want we waren nog maar net buiten het station of er kwamen een paar ongure kerels op ons af, in uniform, die het op onze koffers en onszelf gemunt bleken te hebben. Er stond op het stationsplein een auto. Daarin wilden ze ons wegvoeren. De dame met wie ik reisde en ik voelden er uiteraard niet veel voor! We gingen het sta tion weer binnen en we dankten het aan het bliksemsnel reageeren van een stationabe- ambte, dat we er van door konden gaan, langs een anderen uitgang. We waren natuurlijk 'erg van streek door een dergelijke ontvangst. Maar als je hoort, wat de menschen in Budapest zoo dagelijks meemaken en vooral wat er op het Hongaar sche platteland voorvalt, dan verbaast het je niet meer De prachtige hoofdstad toont een beeld van verwoesting en verwording. De bommen van Duitschers en Russen hebben er ver schrikkelijk huisgehouden. Voor de eigen lijke strijdhandelingen plunderden de Duit schers de stad. Wat er over was, roofden de Russen. Zij zijn de groote plaag van Hon garije. Politiek en gebrek aan civilisatie zijn er de groote oorzaken van. Zij dringen een woning binnen, slaan de boel kort en klein, schenden de vrouwen en schieten de mannen dood. Het laatste doen zij om veel mindere redenen. Een horloge, een Jas, een paar schoenen, een vulpen. Het wordt terstond met het pistool op de borst gevorderd en wie het niet gauw afgeeft, vertelt het niet na." „Het overkwam een vriendin van mij," zoo zegt ze, „dat een dertigtal soldaten haar woning binnendrongen. Met de revolver op het hart dwongen zij haar allee te gedoogen wat de horde wensehte Er ziin honderden De Fischer-Bastei Dehoort tot de vele bezienswaardigheden, welke de Hongaar sche hoofdstad biedt. vrouwen, die, bij de nadering van de Rus sen de ramen uitspringen en op de straten te pletter vallen. Tallooze vrouwen en meis jes zijn ondergedoken, verblijven in kelders en schuilplaatsen uit angst tot het leger te gaan behooren, dat ziek, naar lichaam en geest de ondergang van Hongarije wordt. In onbeschrijfelijke armoede leeft de stads- geveegd, het Horthy-avontuur met de Duit schers gebracht en tenslotte de Russen naar de vlakten langs de Donau gevoerd, die alle Hongaren over één collaboranten kam scheren. Dit volk heeft evenwel een inslag, die ons zeer na ligt. Naast de Roomsch-Katholieken die er wonen, is er een sterk Calvinistisch volksdeel. Van het moment, dat Michiel de Ruyter voor Napels vier en twintig Hongaar sche predikanten van de Spaansche galeien bevrijdde, heeft er een hechte band tusschen Nederland en Hongarije bestaan. Een naam Ken der meest karakteristieke dingen van Boedapest is deze tunnel, die onder een fraai bebouwden berg doorloopt en den bezoeker naar de Donau voert. bevolking. De winkels in de straten van Bu dapest liggen, weer vol. Maar wie kan iets van de uitgestalde waren koopen? De infla tie, die het land teistert, maakt het juist mo gelijk, dat men wat eten kan koopen en een dak boven het hoofd heeft. De rest is luxe! Nog erger is de toestand op het platteland. Daar staan de boeren, wien het verboden was dit jaar de oogst binnen te halen, aan de meest grenzelooze willekeur van de zijde der bezettende troepen bloot. In tegenstelling tot de stad vindt men er geen jonge menschen meer. Kleine kinderen worden door groot ouders verzorgd. Sinds het einde van den eersten wereld oorlog weten de Hongaren eigenlijk niet meer wat vrede is. Revoluties zijn over hun land gegaan, hebben den koningskroon weg- als die van prof. Sebesteijn heeft in Neder land nog steeds een goeden klank. In Hon garije herinnert men zich de banden met het land aan de Noordzee en onze vertelster ver tolkte de hoop van vele duizenden Honga ren, als zij den wensch uitsprak, dat Neder land iets voor het ongelukkige volk zal kun nen doen. Er worden individueel pakjes gezonden. Soms gaan grootere zendingen weg, maar een nationale hulpactie lijkt ons zeer verant woord. Kleeren en voedsel zijn noodig en daarnaast de Christelijke liefde, die uitgaat tot hen, die wel is waar in het vijandelijke kamp stonden, maar juist daarom aanspraak maken op onzen steun. Wie neemt het initiatief om Hongarije, de steden en het platteland te helpen?! MEJ. Dr v. d. MOLEN OVER HAAR WERK IN N. YORK (Van een onzer verslaggevers) Mej. dr G. van der Molen is één van de vrouwelijke leden van de Nederlandsche de legatie ter vergadering van de Ver. Naties in New York geweest. Zij keerde terug naar haar werk privaat-docente aan de Vrije Universiteit en tot haar huis in Aerden- hout, waar warmte en boeken in haar kamer de kilte van den ijs-grijzen tuin keeren. „Het vertrouwen in het doen en laten van de Ver. Naties is in den Chr. levenskring niet groot. Is daar reden voor? zoo vroegen wij haar". „Voor een Christen is het gebod van God inzet van alle handelen. Al weet men, dat er geen enkele reden is voor groote verwach tingen ten aanzien van wereldvrede of ont wapening, er blijft toch een opdracht", zoo zegt zij na eenig beraad, „om het ideaal te helpen werkelijkheid te worden". In de verschillende commissies. die mej. van der Molen als lid diende, heeft zij erva ren, dat de doorwerking van het Christelijk ideaal er wonderen kan doen. „Het Nat Socialisme", zoo zegt zij, „koesterde het ge meenschapsideaal. De enkeling telde er niet mee. Het Christendom wil zich, naar het voorbeeld van Christus, juist met de allereen voudigste aangelegenheden in het persoon lijke leven van de menschen bezighouden. Dat heeft het Nederlandsche standpunt be paald b.v. inzake het vluchtelingenvraagstuk. Duizenden menschen leven ver buiten de grenzen van hun land, waarheen zij niet wil len terugkeeren, omdat zij het er politiek niet harden kunnen. Tegenover hen, die hen Wat doen we bij ijsongelukken? ter alvorens te water te gaan het wak en steek een stok in het water, welke ge op den boden» laat rusten en begeef U daarna te water De Amsterdamsche Vrijwil- van een om het middel ge- steeds de stok met een hand llge Brigade tot redding van bonden touw. vasthoudend en tast zoo den drenkelingen doet ons de vol- 6. Indien geen helper op bodem met de andere hand stok kan hierbij diensten bewijzen, stuk touw om een boom of Laat bij duisternis een licht- gende wenken toekomen ten- den kant aanwezig is, be- einde bij ongelukken op het vestig dan het einde van dit goede ijs te kunnen ingrijpen. 1. Indien ge goede hulp wilt ander bevestigingsmiddel. -U bron boven het water sohij- bieden bij een ijsongeval begeeft zich dan achter- nen. doch denk er aan dat dient ge een goed zwemmer, waarts met de handen aan het gat, wanneer de zon zwemmend redder of „eerste het touw op de buik naar schijnt en een weinig sneeuw den drenkeling, dien U dan op het ijs ligt, steeds don- toeroept U bij de enkels vast kerder gekleurd is dan het te grijpen. Buig daarna de ijs van uit het water gezien huiper" te zijn. Deze paraat heid en kennis zijn waarbor gen voor doeltreffende hulp. rug. waardoor het 2. Voorzie U steeds, wan- beenen in de richting van wordt. Is het echter triestig. e de dan is het gat juist heider- water der dan de omgeving. 9. Laat bfc ernstige geval- Ook kunt ge den dren- len, of wanneer ge twijfelt ieder geval, een dokter neer U zich op het ijs begeeft van een stevig lijntje, eenige drenkeling snelverbandjes. gaasjes en heft. eenige latjes of indien U hier- 1- over de beschikking heeft keling uit het water heffen eenige spalkj es, veiligheids spelden, etc. 3. Zie eerst, alvorens U zloh voeten onder zijn oksels op het ijs begeeft, uit naai door U op de rug naar hem waarschuwen en tevens den toe te begeven en dan de ongevallendienst Roept. In- reddingsmiddelen, zooals red- ling U bij de beenen vast dingshaken. touwen, ladders grijpt en trek daarna lang- dien ge levensgevaar ver steken. waarna de drenke- moedt, tevens geestelijken bijstand in. 10. Treedt bij iedere hulp- zaam uw knieën op Houd verleening kalm doch met en planken. 4. Eenvoudige voorwerpen, zooals een stuk stevig met de voeten vast. 11. Zij, die in de nabijheid hout, autoband en dergelijke. drijvende een drenkeling echter steeds voortvarendheid op. 8. Wanneer de drenkeling van water, etc wonen, waar aan een touw verbonden, kun- onder het ijs geschoten Is. men de wintergenoegens be nen reeds als dusdanig dienst wordt de redding levensge- oefent, worden verzocht ge- doen. vaarlijk en moogt ge alleen noemde hulpmiddelen bij de 5. Begeef U nooit loopende te water gaan, wanneer ge hand te hebben en dit door naar een drenkeling, maar doe door middel van een touw een duidelijk zichtbaar bord- dit kruipende, waarbij U verbinding hebt met den Je aan te geven met het op- contact houdt met een hel- kant, waar helpers aanwezig schrift: „Hulpmiddelen^ voor per op den kant door middel moeten zijn. Vergroot ech- ij song e vallen aanwezig". dwingen willen naar het land van nerkomst terug te keeren, hebben wij gesteld, dat nie mand hen dwingen mag te gaan waarheen ze niet willen. Er moet voor hen in andere richting een uitweg gezocht worden. Iets dergelijks was het met het Interna tionale Noodfonds voor kinderen, dat, zooals U reeds gelezen zult hebben, z'n zorgen zal uitstrekken in de eerste plaats tot kinderen in landen, die yan de Duitsche aggressie leden, voorts tot kinderen uit door de Unrra gesteunde landen en tenslotte voor kinderen in het algemeen. Er was veel voor noodig om, vooral tegen de Russische oppositie in, deze inzichten er kend te krijgen. De Russen wilden de hulp alleen tot kinderen uit aangevallen landen beperken Het feit, dat we er tenslotte toen in geslaagd zijn deze voorstellen te doen zegevieren heeft me tegen het eind hoop voller gestemd, dan ik bij het begin van de bijeenkomst was. Mej. van der Molen vertelt verder over de beteekenis van de kleine landen in de ver gadering der Ver. Naties. Zij kunnen grooten invloed uitoefenen, want niet uitgestrektheid van grondgebied of het indrukwekkend in wonertal gelden, maar de geest van een land in de eerste plaats. „Haiti is maar klein. Maar als U zag hoe veel aandacht de zeer intelligente afgevaar digde ervan een prachtig glimmende neger-advocaat had, als hij het woord voer de, omdat hij iets te zeggen had begreep men, waarin de kracht van de kleine landen schuilt. In het zenden van voortreffelijke menschen. De prominenten aller landen waren .net, c'ie voor de groote momenten van deze bij eenkomst zorgden. De wijze waarop b.v. Shawcross en Con ally namens Engeland en Amerika reageerden op het Russische ont wapeningsvoorstel was fenomenaal. „Opgave van alle troepen en wapenen? Best, maar dan ook internationale controle" Zooals de Amerikaan zei. „We vinden het erg prettig de salon en eetkamer van het huis te zien, maar willen ook graag in de slaapkamers on der de bedden kijken!" De Russen, aldus mej. van der Molen be grijpen die mentaliteit niet. Steeds ervaar je hoe ze zich veronachtzaamd, teruggezet en onbegrepen wanen. Een gevaarlijke mentali teit. De verschillen tusschen het Oosten en Westen zijn heel groot en al kun je blij zijn met wat nu al bereikt werd, het is goed als je niet alles gelooft en verwacht Dat houdt Je nuchter. In Amerika beperkte Mej. van der Molen haar belangstelling niet tot het dagelijksche werk in Lake Success. Zooals in Nederland tijdens den oorlog en daarna haar interesse uitging naar het verdrukte, naar Evangeli satie- en kerkelijk werk. zoo heeft zij ook in New-York getracht in die richting iets te doen. .Het moest bij een poging blijven" zegt ze. „Direct na aankomst kreeg ik ischias. Ik ben er mee blijven tobben en heb het nog. Dat heeft me jammer genoeg, erg geremd Maar ik ben toch nog bij de Bowery-mission in Harlem geweest, een organisatie, werkt voor menschen. die geheel aan zelfkant van het leven staan. Het zijn allemaal ontslagen gevangenisboe ven, menschen met verwoeste levens, wien daar het Evangelie wordt gebracht. Ik nad iets voorbereid om te zeggen, maar toen voor die groote verzameling menschen stond begreep ik. dat er iets anders moest komen 'k Heb toen verteld wat Jezus in m'n eigen leven beteekende en over m'n ervaringen »n de gevangenis tijdens de bezetting gespro ken. Dat begrepen ze. Het bleek in persoon- De Wijzen vroegenHerodes vroeg.... de Overpri esters zei den. Mattheus 2 16. Het wintert waarlijk niet alleen buiten in de natuur, en binnen in de steenkoude kamer waarin ik deze Kerstoverdenking schrijf. Het wintert óók in het kerkelijk leven. Ik denk daarbij nog niet eens aan het feit dat één koude morgen terstond den kerk gang van velen doet overgaan; sportenthou- siastelingen hebben nu eenmaal meer over voor hun club dan veel Christenen voor hun Heer. Maar ik denk wel aan de voortgaande ontkerstening van ons land. Nuchter en onomstootelijk kan vastgesteld worden, dat ook dit jaar weer eenige duizenden Neder landers minder kerkwaarts zullen gaan om het Kerstevangelie te hooren. En laat ons nu eens niet wijzen op allerlei werk dat door ware geloovigen wordt verricht om ons volk te herkerstenen, maar laat ons begrijpen dat wij als gemeenten en gemeenteleden aan het proces van den afval mede schuldig zijn. Omdat we bevroren zijn Omdat onze ge sprekken bevroren zijn Onze ooren zijn bevrorenwij hooren niet meer de hunkerende vraag rond ong heen: „Waar is geboren de Koning der Joden?" Voor wie goed luistert, klinkt deze roep overal: in de klacht van den modernen menscih: „Waar moeten we het toch zoeken?" in het radioliedje: „Ik weet het niet meer, ik weet het niet meer," in het gebaar, waar mee de winkelier 'n spichtig kerstboompje in zijn étalage zet, in den schreeuw om sociale gerechtigheid van den arbeider, in de eindelooze jeremiades van jan en alleman, en in den roep van den dichter: „Laat één ster, een onaanzienlijk teeken flonkren bo ven de rampzaligheid en opnieuw gelooven wfj in streken voorbij 't moeras van dezen lagen tijd." Het diep-ontstellende Is dat nog dagelijks ons menschen „uit den vreemde" voorbij gaan met Andere talen die van den beursmagnaat en den intellectueel, van den havenarbeider en den tramconducteur, van het ateliermeisje en de werkster en de deftige mevrouw en met Andere zeden dan wij, maar dat wij doodeenvoudig niet in de gaten hebben wAt wij zoeken en Wien zij hunkeren te vinden In dat opzicht staan wij zelfs bij Herodes achter Die begrijpt de vraag direct en verstaat „Koning der Joden" terstond als „Messias." Maar wij kerkmenschen loopen doof langs de pelgrim» en zoekers heen En als er nog eens *n vreemdeling onze kerkgebouwen binnen dwaalt, zorgen wij wel dat hem de lust tot een tweede bezoek vergaat. Dezen zomer kerkte ik ergens in ons land in 'n vreemde gemeente, 'k Had lang naar 'n ingang ge zocht en eindelijk kwam ik in het schip, waar de gemeente zat. Maar bij dat deurtje stond de koster en begroette me met 'n snauw: „je mag hier niet door." Op twee pais afstands van het Woord werd ik nijdig tegengehouden. Was ik 'n wezenlijk vreem deling in Jeruzalem geweest, ik zou weg* gegaan zijn en nooit teruggekomen Ook onze monden zijn bevroren. Zelfi al hooren we de vraag omdat ze ons onmis kenbaar duidelijk gesteld wordt, dan nog geven we vaak geen of geen volledig ant woord. In dit opzicht gelijken wij het Sanhedrin. Het heeft 'n tekstplaats opge dreund met dezelfde koude onverschilligheid als waarmede de telefonische tijdaanduiding altijd antwoordt. Het heeft niets begrepen vat» het getuigen ten overstaan van volk en over heid. van vriend en vreemdeling aangaande de volheid van het Evangelie Het Sanhedrin krijgt de kans om Herodes en den Wijzen het blijde Goddelijke nieuws te zeggen, maar er komt uit bun nauwe monden slechts *n enkel woord. Her odes moest weten van de onoverwinnelijkheid van Vorst Messias en de Wijzen moesten het naaste pad naar Bethlehem vernemen Maar het Sanhedrin kan de lippen niet van elkaar krijgen. Het is ook wat te riskant om dit te ondernemen: zij zouden kans loopen zélf eerste marte laren te worden. Maar hun ziel zou vrij zijn geweest van het bloed Rachels kroost en óók van de ziel van Helodes. (Voor vervolg zie pag. 4) DURE KERSTVIERING IN ENGELAND. Bloemen van alle soorten worden door Engeland ingevoerd en de Engelschman, die zijn huis voor de Kerstdagen wat wil op fleuren, kan hiervoor gebruiken seringen en kerstrozen uit Nederland en mimosa uit Frankrijk Het is echter een dure grap. Voor een tak seringen moet hij vijf gulden, voor een dozijn kerstroosjes zeven gulden vijftig betalen. Mimosa kost tien gulden per bosje. De prijs van azalea's is zelfs nog hoo- ger (twintig en vijftig gulden) Bij de Eerste Kamer is ingekomen een verzoek van dr J Samuels te Amsterdam te bevorderen dat hem een laboratorium ter beschikking wordt gesteld ten einde te kun nen aantoonen welke prophylactische maa regelen noodig zijn bil de bestrijding van den kanker De Australische en Nieuw-Zeelandaehe persbureaux zullen, naast de Engelsche bla den, deel krijgen in den eigendom en de directie van Reuter lijke gesprekken later Er kwamen n.l niet minder dan 14 man zooals steeds in Ame rika bij dergelijke gelegenheden - getuid van de verandering, die bij hen plaats greeo. Naar ik later hoorde bleef het meerendeel van hen de samenkomsten trouw be?oek<*o" „Het geestelijke leven in Amerika" '.oo besluit onze gastvrouw, ligt toch vee; meer aan de oppervlakte, dan in ons land VTet taxi-chauffeurs. menschen onderwee en in hotels kun je zóó een diepgaand geestelijk gesprek over geestelijk leven hebben Pen chauffeur, die me eens in een taxi naar een kerk reed waarvan hij vertelde .dat hel een kerk voor rijkelui was" zei ..Als Jezus er nu vanavond ook maar is!" Dat gaat bii ns toch allemaal veel gereserveerder Het openbare leven draagt er eveneens ae kenmerken van De groote ontvangst van alle afgevaardigden der V .N door het ge meentebestuur van New-York werd door een protestantschen geestelijke met gebed ge opend en door een RX priester op gelijke wijze gesloten. Dat is Amerika 1"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1946 | | pagina 5