Ter inleiding concert Jo Vmcent en H. Schey Katwijksche melkhandelaar knoeide opnieuw NIEUWE LEEDSCHE COURANT 6 DINSDAG 19 NOVEMBER 1946 Kunst en Letteren len van het lied bewerkstelligt, worden melodie en harmonie navrant bij de woorden „Qu'as tu fait, toi que voila de ta jeunesse"? Tot slot van dit artikel nog een enkele vraag. Waarom krijgen wij in Leiden zelden of nooit liederen van Henri Duparc te hooren? Deze meester behoort tot de HERMAN SCHEY grootste liederencomponisten en zijn Phi- dylé, Lamento, Elégie en Soupir zijn hoogtepunten van de geheele liederen- litteratuur. Wanneer vocalisten ze in hun program ma opnemen hopen wij alleen, dat zij er zich precies rekenschap van zullen geven, welke liederen voor een mannenstem, welke voor een vrouwenstem zijn ge dacht. Phidylé kan evenmin door een vrouw worden gezongen als „lm Früh- ling" of „Auf einer Wanderung" van Wolf. Vaak blijkt reeds uit den tekst of het lied door een man of een vrouw ge zongen, moet worden. Is dit niet het ge val, dan kan men dikwijls een conclusie trekken uit de ligging van de pianopartij. De liederenlitteratuur is zoo rijl^ dat zangers en zangeressen werkelijk niet op eikaars terrein behoeven te komen. HENNIE SCHOUTEN. Uit de Omstreken VOORHOUT Onder voorzitterschap van den heer F. H. Stokk elbroeckvergaderde het volledig bestuur met subcommissies der plaatselijke Oran j evereeniging Onze toekomstplannen, aldus de voorz. moeten nu reeds worden vastgesteld en door het nieuwe bestuur worden uitgevoerd. O.a. de toekomstige blijde gebeurtenis ki het Prinselijk Gezin. Wij mogen tevreden zijn over het gevierde feest op 11 en 12 Sept. j.l. en spr. braoht dank aan den secr. den heer J. Kok en den penn., den hoer J. A. v. Gent, voor hun vele werk. Na de notulen, volgde een gedetailleerde verantwoording van den penningmeester. De inkomsten waren f 3.856,85, de uitgaven f 3.818.47, alzoo een batig saldo van f 38,38. De vereeniging telt thans 1485 leden. De hee- ren J. P. Schutte en E. F. Knoppert, bevon den de boeken en bescheiden in orde. Hierna werd besloten, dat vóór 9 Dec. as. alle buurtvereenigingen moeten vergaderen, waaruit dan 6x5 personen moeten worden gekozen in het nieuwe bestuur, hetwel-k dan om de 3 jaar periodiek moet aftreden. De buurtvereenigingen zullen steeds uit maken welke personen in hjet bestuur zitting hebben, waardoor alle lagen der bevolking hun buurtschap in het bestuur kunnen ver- tegenwoordigen. Tevens kunnen ndet-Voor- houters als lid der vereeniging worden toe- gelaten. Na een hartelijk applaus aan het adres van den voorzitter werd dieze prettige vergade ring gesloten. I De collecte voor het Oorlogsgraven- comité heeft in deze gemeente opgebracht f 126.58. I De heer L. Meijll is tot leeraar lichame- lijke oefening aan de diverse lagere scholen benoemd. De uitreiking van schoenen bonnen vindt plaats op Donderdag 21 November voor die personen, wier stamkaart eindigt op een 7 van 9,3012 uur A t/m K- en van 13 uur van L t/m Z. De uitreiking voor bonkaarten voor de eerste en tweede periode 1947 vindt plaats op: 2 Dec. van 9.3012 u. de letters A t/m G; 1—3 u. de letters H t/m K; 4 Dec. 9.30—12 u. de letters L t/m R; 13.15 u. de letters S t/m Z. Bij de Rijkspostspaarbank werd over de maand October ingelegd f 2466.70 en terug betaald f7.455. Per Jan Plezier werden de oudjes van uit alle hoeken der gemeente naar het Paro chiehuis gebracht, waar de heer Allard een bijzondere feestvergadering van 150 oudjes opende Het Duo Wim Kupper en Davola zorgde voor een muzikale afwisseling, terwijl door een aantal jonge dames een drietal con sumpties werden rondgedeeld. De oudste man, A. van Schooien, 89 jaar, ontving een worst en de oudste vrouw, mevr. Wed. Brandenburg, 93 jaar, een taart. De loco-burgemeester, die verhinderd was, had gezorgd voor een kistje sigaren. Aan het einde van den prettigen middag dankte de heer Fr. Angevaare namens de oudjes net comité voor het gebodene. waarna allen weer thuis werden gebracht. VOORSCHOTEN De commissie voor Landschapschool en Landschap verzorging zal Woensdag a.s. de eerste algemeene vergadering houden. De voorzitter van de commissie, burge meester C. J. v. d. Hoeven, zal in deze vergadering de prijzen uitreiken van de ge houden voortulnkeuring in het afgeloopen jaar. Verder zal in deze vergadering als spreker optreden de heer J. A. de Boer uit Zaandam met het onderwerp ,,Be schoon heid van ons polderland". Deze lezing zal met lichtbeelden en een film worden opge luisterd. In de week van 1823 November as. wordt ten bate van „Simavi", de medische zending, een collecte gehouden. Vooral nu in de oorlogsjaren door dysenterie en onder voeding de Indische bevolking ontzettend heeft gel-eden, is de medische zending meer dan ooit noodig. Wij behoeven deze collecte dan ook zeker niet apart aan te bevelen! De eerste alg. vergadering, uitgaande van de commissie Landschapsverzorging, wordt gehouden morgenavond, 8 uur, in het Gebouw voor Ghr. Belangen, Wijngaarden- laan. SASSENHEIM Donderdagavond a.s. zal de jaarlijksche ouderavond worden gehouden van de ULO- afdeeling van de Dr de Visser school. De heer E. van Efferink zal spreken over het onderwerp: „Omzetting vam onze 3-jarige school in. een 4-jarige?", terwijl het pro gramma voorts vermeldt declamatie en zang van de leerlingen. Vooraf is er voor de ouders gelegenheid het werk der leerlingen te bezichtigen. Schubert, Moussorgsky, Fauré Het zal moeilijk vallen een componist na Mozart te noemen, die over zoo'n melodieënrijkdom beschikte als Schu bert. Nooit behoefde deze componist op inspiratie te wachten. Schubert scheen altijd gedisponeerd om te componeeren en de melodieën welden ii^ hem op zon der dat hij ooit behoefde te zoeken en zonder dat hij de nog ongevormde stof bewust behoefde te modelleeren. Van deze melodische inspiratie moet men zich goed rekenschap geven om Schubert als liederencomponist te kun nen begrijpen. Want men kan bij de be oordeeling van een lied van verschillen de gezichtspunten uitgaan. Een lied kan uitsluitend beoordeeld worden naar me lodie, harmonie, rhythme en vorm. Doch tevens kan men zich afvragen of er een innig verband is tusschen muzikale- en woordaccenten en tusschen de psycholo gische ontwikkeling in den tekst en die in de muziek. Dat een genie als Schu-bert bij een tekst bijna altijd prachtige muziek schrijft, behoeft nauwelijks te worden vermeld. Maar wel moet worden opge merkt. dat de liederen van Schubert qua tekstuitbeelding zeer ongelijk van waar de zijn. Wanneer eén gedicht Schubert inspireert, schrijft de componist vaak geniale muziek, die den tekst volkomen uitbeeldt. Het eerste lied van den jongen Schu-bert, „Gretchen am Spinnrade", is in elk opzicht een meesterwerk. Maar soms dringt Schubert niet door tot de kern der gedichten, die hij componeert (de „Harfner"- en „Mignon"-gedichten van Goethe, o.a.). Niet zelden compo neert Schubert een onbeduidend gedicht, alleen omdat het hem gelegenheid geeft een van zijn prachtige melodieën te zin gen. Soms wordt de componist geïnspi reerd door het eerste couplet van een ge dicht, waarvan hij elk détail uitbeeldt, terwijl zijn muziek daarna haar eigen weg gaat, zonder zich om de verdere ontwikkeling van het gedicht te bekom meren. In verschillende van de liederen, die Jo Vincent en Herman Schey deze week rullen zingen, is de tekst meesterlijk uit- JO VINCENT TOONKUNSTCONCERT Mozart had in de laatste jaren van zijn leven met zware zorgen te kampen. Onoplos bare financieele moeilijkheden, ziekte, wanbe grip, miskenning ondermijnden zijn gestel. En het blijft een eeuwig raadsel hoe hij in die periode kunstwerken kon scheppen, waar in hij boven al die ellende is uitgeheven, werken, waaruit een bovenaardsch geluk Straalt. Het clarinetquintet is een van deze zuivere, serene werken. Dat een kunstenaar op zijn 35ste jaar tot een dergelijke geestelijke hoogte kon stijgen, dat hij zich met een gelukkigen glimlach boven al zijn persoonlijk leed wist te verheffen en slechts schoonheid wilde schenken aan zijn medemenschen vervult ons telkens weer met een eerbiedige verwonde ring. En welk een subliem meesterwerk is dit quintet! Welk een weelde van melodie, welk een onovertroffen meesterschap in de bewerking van het motievisch materiaal en welk een superieure behandeling van het strijkquartet en van de clarinet! De clarinet tist Bram de Wilde, de violisten Piet Heuwe- kemeyer en Karei Hüsken, de altist Karei Schouten en de cellist Johan de Nobel heb ben het prachtig gespeeld. Intens muzikaal en in de sfeer van zuiverheid en eenvoud, die dit werk eischt. Het quintet op 163 van Schubert is ook een prachtig stuk, al kan het de vergelijking met dat van Mozart onmogelijk verdragen. In de eerste plaats al omdat alle deelen te lang zijn; Schubert was nu eenmaal geen meester in den grooten vorm. Het werk werd uitste kend vertolkt, hier en daar iets te gereser veerd en in de forte-gedeelten soms te weinig vol en rond van klank. Na de pauze een serenata van Casella. voor treffelijk gespeeld door Bram de Wilde, Thom de Klerk (fagot), Marinus Komst (trompet). Piet Heuwekemeyer en Johan de Nobel (cello). Goede, opgewekte, geestige muziek met aardige instrumentale effecten. De in houd wordt door de ondertitels niet geheel gedekt; het deel, dat op het programma als Gavotta was aangekondigd, is zeer beslist geen gavotte. Maar het klonk goed. De zaal was gelukkig uitstekend bezet en wij zijn Toonkunst dankbaar, dat wij in de gelegenheid zijn gesteld om werken te ge nieten. die veel te weinig in de concertzaal worden uitgevoerd. HENNIE SCHOUTEN. gebeeld; andere liederen zijn slechts volledig te apprecieeren, wanneer men alleen een absoluut-muzikalen maatstaf aanlegt. i In het gedicht „Wohin" wordt verteld hoe een wandelaar in het ruischen van de beek het zingen van de nixen hoort. Aan het slot van het gedicht ironiseert de wandelaar zijn phantasieën met de woorden: „Es geh'n ja Miihlenrader in jedem klaren Bach". Deze ironie is de clou van het gedicht, doch daarvan mer ken wij niets in de muziek van Schubert, die van de eerste tot de laatste noot om- bekommerd zijn frisch-naïeve melodie zingt. In het gedicht „Fischerweise" komt de regel voor „Er lost am f rise hen Morgen j mit leichtem Sirun den Kahn". Schubert herhaalt de woorden „mit leichtem Sinn den Kahn"; deze herhaling is muzikaal volkomen gemotiveerd, literair echter in geen enkel opzicht. Daarentegen is er een innig verband tusschen woord en toon in „An Schwager j Kronos". Niet alleen dekken de muzikale accenten en de woordaccenten elkaar i hier volkomen; ook de inhoud va-n den tekst is prachtig uitgebeeld. Ook „Der Musensohn". dat weliswaar aan den j componist niet zulke psychologische pro blemen stelt, laat in dit opzicht geen i wensch open. En „Der Erlkönig" is een onovertroffen meesterwerk. Prachtig is hierin het contrast tusschen de nuchtere stem van den vader, de koortsige ooge- wondenheid van het stervende kind en het verlokkende gezang van de dochters van den elfenkoning. En de unieke piano partij draagt hier zeer veel bij tot de schildering der verschillende situaties. Moussorgsky neemt bij de compositie van een lied nooit een absoluut muzikaal standpunt in. In zijn liederen wordt elk detail van den tekst met mirzikaal-psy- chologisch meesterschap vertolkt. In de liederen en dansen van den dood loert de gepersonifieerde dood op zijn prooi. In „Trepak" verleidt hij een ouden, moe den boer om zich in de sneeuw uit te strekken en te rusten. In „Wiegenlied" zingt hij voor een ziek kind, dat onder zijn gezang insluimert om nooit meer te ontwaken. In „Standchen" brengt hij een serenade aan een ziek jong m^'sie. dat hij zijn ldefde verklaart. Schrijnend is in al deze liederen het schrille contrast tusschen den hoopvollen tekst en de intens-tragische muziek. Als de oude boer zich in de sneeuw gelegd heeft zingt de dood „Somnier ist nah, Lenz ist da". Maar de melodie is somber en troosteloos en het lied eindigt on wezenlijk met enkele leege quinten. In „Standchen" legt de dood een hartstoch telijke liefdesverklaring af. die gezongen wordt op een droefgeestige melodie en ondersteund wordt door sombere har monieën. Een enkel voorbeeld. Als de dood het jonge meisje de verlovingskus op de lippen gedrukt heeft zingt hij „O Glüek". Maar bij het woord „Glück" daalt de melodie en in de pianopartij klinkt een dissoneerend accoo-rd, dat niet wordt opgelost. Aangrijpend is ook in „Wiegenlied" het contrast tusschen het wiegende rhythme in het lied van den dood en de geagiteerde accenten van de moeder, die om medelijden smeekt. Het is een groote overgang van Mous sorgsky naar Fauré, van het Russische natuurgenie, onmaatschappelijk, verloo- pen en verslaafd aan de wodka, naar den evenwichtigen, beschaafden directeur van het Parijsche conservatoire. In tegenstel ling tot Moussorgsky, die nooit een goede compositorische opleiding had genoten en zelfs de elementaire harmonieleer niet beheerschte, kende Fauré het composito risch metier tot in de perfectie. Fauré was een componist van een groote cul tuur en een zeldzame distinctie. Hij mist volkomen het wilde, ongebreidelde tem perament van een Moussorgsky; alles wat Fauré doet is uitermate verfijnd, ge acheveerd en evenwichtig. Melodisch, rhythmisoh en harmonisch prachtig en in al zijn composities door en door Fransch. Ook de keuze der door hem gecomponeerde gedichten getuigt van zijn verfijnden smaak. En het behoeft niet te verwonderen, dat hij zich aangetrokken gevoelde tot de gedichten van den genia- len Paul Verlaine, die zooveel nieuwere Fransche componisten geïnspireerd heeft. Tot zijn mooiste liederen behoort „Pri son", dat Jo Vincent op haar programma voor Woensdag heeft geplaatst. De serene sfeer van het eerste couplet van het ge dicht heerscht ook in de muziek. En ter wijl het kwartenrhythme in de piano partij de eenheid tusschen de onderdee- LIEDERENAVOND MIMI AARDEN. Over Mimi Aarden, die Zaterdag een lie- derenavond in het Oostersch Instituut gaf, kunnen wij helaas niets goeds schrijven. Deze zangeres blijkt een voorliefde te heb ben voor het fortissimo, dat meestal hard en ruw klinkt; zingt zij een enkelen keer pian^ dan is de toon zonder eenige expressie. Zij forceert haar stem op een verschrikkelijke manier; dat uitspraak enzuiverheid te wen- schen overlaten behoeft niet te verwonderen. Wanneer zij onder uitstekende leiding komt is er mogelijk van de stem nog iets te maken. Maar zelfs in dit geval dient zij zien geheel uit het hoofd te zetten om als zan geres iets te bereiken. Mimi Aarden mist namelijk ten eenenmale de psychische dis positie, die noodig is om iets van het wezen lijke der kunst aan te voelen. Wij hebben den geheelen avond geen regel gehoord, waar uit echte muzikaliteit, artisticiteit en intelli gentie sprak. Niet alleen de stem is hard; er was Zaterdagavond geen moment van diep, zuiver gevoel en van echte bewogenheid Wanneer ik dacht, dat er een schijn van kans was, dat een latente artisticiteit op den duur manifest zou kunnen worden, zou ik nog wel een enkel aanmoedigend woord weten te vin den. Maar ik durf zelfs met de mogelijkheid geen rekening te houden. De pianist Anton Dresden onderscheidde zich zeer gunstig van de zangeres. Met het uitspreken van een oordeel over zijn capaci teiten als begeleider willen wij echter wach ten tot wij hem onder gelukkiger omstandig heden hebben gehoord. HENNIE SCHOUTEN. Een flinke boete van den Kanton rechter werd het gevolg Niet minder dan 131 personen waren ge dagvaard om voor den kantonrechter te verschijnen, het meest voor verkeersover tredingen en het rijden zonder rijbewijs. H. v. d. Kr. trambestuurder bij de N.Z.H., moest terechtstaan, omdat hij op 6 Mei j.l. op den Hoogen Rijndijk, als bestuurder van een tram niet tijdig of te laat geremd had. waardoor hij een wagen en paard, die zich te dicht bij de trambaan bevonden, had aan gereden, waarbij de voerman van den bok geslingerd en verwond werd. De voerman C. D. uit Kouderkerk verklaarde eerst met zijn wagen en paard op de trambaan gere den te hebben. Toen hij de tram hoorde aankomen, was hij naar Hnks uitgeweken, maar gelijkertijd door de tram aangereden. Het 0.M. eischte f 25 boete of 10.d. h. De heer A. D Hoing, gemachtigde N.Z.H. wees er op, dat v. d. Kr. reeds jarenlang op den weg zit en een betrouwbaar bestuurder is. Volgens art. 11 van het tramreglement sub 3, is het verboden met of zonder voertuigen op de trambaan te verblijven als een tram nadert en ook mag de tram niet in zijn loop belemmerd worden. Ook in verband met een civiele procedure, vroeg hij ontslag van rechtsvervolging. Over 8 dagen zal de kan tonrechter schriftelijk vonnis wijzen. Daarna moest de voerman C. D. uit Kou derkerk terechtstaan, omdat hij bij de nade ring der tram op den H. Rijndijk niet naar rechts was uitgeweken, waardoor de aan rijding met de tram was ontstaan. Eisch O.M. f 25 boete of 14 d. h. Uitspraak f 15 boete of 5 d. h. J. C. B. melkhandelaar uit Katwijk moest terechtstaan omdaf hij aldaar, op 1 Mei j.l. melk met te laag vetgehalte (2.3 vet dat niet lag tusschen 245 en 2.55 vet) ver voerd en verkocht had. Het O.M. vond het een zeer ernstig feit en eischte f 150 boete of 50 d. h. De raadsman, mr Averbeek, wees er op, dat verdachte geen beroepsknoeier is en zelf aan den Directeur van de Keurings dienst te Haarlem had geschreven, dat de melk bij aflevering net blauw water was. Ook was verdachte nooit veroordeeld, waar op de kantonrechter opmerkte, dat verdachte wegens het knoeien met melk al 2 maal veroordeeld is, en wel tot f 30 en f 75 boete. Uitspr. f 75 boete of 25 d. h. O. Z. slager te Leiden, had op 7 Mei j.l. rookworst voorhanden gehad, en verkocht, met te veel zetmeel en 30 pet water. Ver dachte erkende de overtreding. Het OM. vond, dat worst goed moet zijn en eischte i 60 boete of 10 d h. Verdachte beloofde dat het niet meer voor zou komen. Uitspr. f 20 b of 8 d h. R. F. B., bakker te Leiden, had op 10 Juli j.l. op den Maresingel gereden met 'n motor bakfiets zonder voetremmen, geen spiegel en zonder rijbewijs. Het OM. eischte voor het rijden zonder voetremimen f 15 to of 5 d h, geen spiegel f 5 b of 3 d h, zonder rijbe wijs f 20 b of 10 d h. De kantonrechter ver oordeelde verdachte tot f 10 b of 4 d h voor het le feit, f 5 b of 2 d h 2e feit en f 10 b of 4 d h 3e feit. H. S. uit Oegstgeest had bij kruising Ter- weewegEmma laan met zijn auto, den weg aldaar afgesneden voor den motorrijder A. J. uit Oegstgeest, met gevolg een botsing. Eisch O.M. f 30 b of 10 d h. Mr Goudsmit, de raadsman wees er op, dat het uitzicht Terweeweg slecht is en als zijn cliënt ge stopt had, het ongeluk erger was geweest en vroeg de minimum boete. Uitspr. f 30 b of 10 d h. A. v. L. uit Voorschoten had 's avonds met een auto op de Haarlemmerstraat gereden, zonder dat de voorzijde en achterzijde ver licht was geweest. De kantonrechter vond zulk rijden 's avonds levensgevaarlijk. Het OM. eischte 3 x f 10 f 30 b of 3 x 4 d h.- De kantonrechter wees onmiddellijk vonnis en vond dat hier van 2 overtredingen sprake was en veroordeelde hem tot 2 x f 10 f 20 boete of 2 x 4 d h. J. D. de K., Leiden, had met een motor rijwiel gereden, zonder dat hij een rijbewijs had. Verdachte was niet verschenen, maar wel zijn moeder, die verklaarde dat haar zoon sleaht oppast en het motorrijwiel van zijn vader had weggehaald; trouwens het was niet de eerste maal geweest. Het O.M. eischte f 20 b Of 14 d h. De kantonrechter veroordeelde hem tot f 15 b of 5 d h. De moeder wilde de boete niet betalen, waarop de kantonrechter adviseerde den jongen de 5 dagen hechtenis te laten uitzitten. H. G. uit Noordwijkerhout had met een motorrijwiel gereden, zonder rijbewijs. Eisch f 20 b of 10 d h. Uitspraak f 15 b of 5 d h. H. J. N. uit Leiden, thans in militairen diensit had op 19 Juni j.l. auto gereden zon der rijbewijs. Daar verdachte nu een rij bewijs heeft, werden de eisch en uitspraak f 10 b of 4 d h. Th. v. d. M. uit Noordwijkerhout had op 15 Juni j.l. zijn zoon inplaats van naar school te sturen, in zijn zaak laten werken. Het OM. eischte f 15 b of 5 d h. Uitspr. f 10 b of 4 d h. C. M. B. T. v. A. uit Oegstgeest die op 8 Juli j.l. aldaar de visscherij had uitgeoefend zonder dat hij een acte had, kreeg f 4 b of 2 d h. Eisch O.M. f 7.50 b of 4 d k.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1946 | | pagina 8