ïliraurr ^Criïtsrljf QTcurant P <en M>onnemeutsprijs: AVENl Per 3 maanden 2.47, vermeerderd met 0.15 Incassokosten. Per week 19 ct Losse ipnmers 5 ct Zaterdagnummers met Zondagsblad 7',4 ct Alles bij versj vooruitbetaling, den i- Dn Hai de Lot) ie p< Ivertentieprijzen: ïtbank] 24 ct p.er regeL Ingezonden Mede- deelingen 4€ ct per regel. Minimum 5 regels. Bewijsnummer 5 ct Bij con tract belangrijke korting. Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken No. 6401 DONDERDAG 10 APRIL 1941 Bur. Redactie en Administratie: BREESTRAAT 123. LEIDEN Telefoon 22710 (Na 6 uur 23166) Postbox 20. Postrek. 58936 21e Jaargang ioelinjfrMM MM schtepen, Goede Vrijdag, zal ons "aden] n'et verschijnen. 5rracir bureaux zullen dien dag tot s vnJjur geopend zijn. ndveStrQ'' ",e 0nS °en VreCle aanbrengt t) i op n 130| Rottj schafr Prachtige hoofdstuk 53 uit Jesaja agen.aalt ons in breede opeenvolging van ku**?' waarvan *s aan gedachten, éenpbristus' lijden en sterven. Tegenover hj overtredingen en afdwalingen wor- ^•Jgeplaatst Zijn neergang en verhoo- heriri Men wordt getroffen door den over- van op het eerste hooren gelijklui- profetieën, doch men merkt weldra ioe elke korte en krachtige zin een is. flonkerend door het vertroostende van de genade Gods. is het ook met het mooie woord, dat •af, die ons den vrede aanbrengt, op B iCnecht des Heeren was. In dit woord vorfL als in zoovele andere in dit hoofd- van gezegd, dat Jezus de zonde op Zich nerl genomen. Maar dit woord zegt nog nenr. Het doet nog eens uitkomen, dat de hijf riep om straf- z°nde en straf zijn e scheiden. En slechts langs den weg itraf. was verzoening, vergelding van inde mogelijk. Het strafregister moest len geboet, de bevuilde kleederen ge- gd. Doch om de zonde en om het iten op en moeten ondergaan van de was ook de vrede uit het leven ge- eeft fn. iral waar de zonde is en werkt, daar harmonie verstoord en deeld de on- de onvrede zijn intrede. In stede an verlangt en snakt de mensch naar voor eigen ziel en voor zijn omge- Welnu, tot dezen mensch zegt het tra! gehaalde woord uit Jesaja, dat de istus, door de zonde en met de zonde de straf te dragen, den vrede heeft fteld, ja opnieuw den vrede in ons hart |t gebracht. Want Hij heeft de straf welke den vrede tengevolge mJt. En dank zij Zijn verzoenend lijden ten Jterven nam de gunst Gods de plaats 8 va de straf in. en zal moeten toegeven, dat dit woord Jesaja bijzonder rijk is aan inhoud en sPreekt van genoegdoening, van tel van stukgebroken verhoudingen, U^vï wegbannen van onrust, van wegne- porti van knagende vrees, gewekt door de al^e. Echter, dit woord heeft wel den weg pewezen, waarlangs de vrede wordt ^gebracht, doch het geeft niet aan, dat traf onrust, alle onvrede en krijg thans denls beëindigd is. Er is noog veel onvrede omJde wereld, ook om de plaats, welke fistus iin het leven toeklmt. Er is een ird, dat in lijnrechte tegenspraak nnt met het woord uit Jesaja. Het zegt, Jezus niet op de wereld is gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. steJJjHij is tot een oordeel in de wereld ge- \ien. w'Jeze woorden lijken niet wel met elkan- orJin overeenstemming te zijn. Hoe kan >jer*gd worden, dat de straf, welke ons vrede aanbrengt, op Hem is, en óók, niet gekomen is om den vrede te Jj^hgen, maar het zwaard? Het antwoord val in het feit, dat Christus is gekomen .een oordeel. Hij brengt een scheiding nz. eeg in de wereld, liggend in het duister, n B vraagt een besliste keuze. Men moet j aanzien van Zijn persoon en werk een idpunt bepalen. Het oordeel heeft im- iets van een scheiding. Er zijn twee 'vjtijen, welker bestaan officieel wordt instateerd. Zoo vraagt ook de Christus keuze. Men moet Hem aanvaarden óf a verwerpen. En wie Hem verwerpt It eerst recht het oordeel over zichzelf, ich in het oordeel is tevens de moge- eid van bevrediging en van vrede ge in. Er is een beslissing gevallen, aan recht wordt voldaan, de verstoorde Simonie wordt hersteld, de breuk ge- r-]]ld. In dezen zin wordt Christus tot ie,|nger van., vrede voor degenen, wier f Hij op Zich nam. Zijn komst vraagt een keuze ep in de keuze is mogelijk- van vredè. Maar er is ook mogelijk- voor blijvende onrust, namelijk voor Hem niet aanvaarden in geloof. lcMfiet, dat het lijden van Christus niet oojoegzaam zou zijn geweest om aller zon- |te dragen. Het was voldoende om den rn Gods van heel het menschelijk ge- jht af te wenden. Het was voldoende ;trekken tot generale preventie, tot gekomen afweer van de straf. Maar het en moet individueel en bewust ge- worden aanvaard. De uitgestoken 4d moet worden aangegrepen, zij/oor wie het oog geloovig richten op deus is er ook in dagen, vol van onvrede, ,d^de. Zij mogen altijd, doch in het bij- scjder in de lijdensweken, denken aan en u jeken over den Knecht 'des Heeren, als ir Een, die, door de straf op Zich te ien, ons den vrede heeft gebracht. Voor is in beginsel reeds het oordeel ge en, door hen is de keuze gedaan, en zijn zij, met Zijn andere weldader ook vrede deelachtig geworden. GOEDE VRIJDAG God, heftiglijk in toorn ontstoken, Heeft alle zonden, ooit gedaan, Vandaag Uw schoudren opgelaan, En onze schuld aan U gewroken. Hij, in zijn gramschap weggedoken, Weigert Uw jammer ga te slaan. Hij dooft de zon en bluscht de maan, De hel is joelend losgebroken. O God, die Gods nabijheid derft, Voor ons als een verdoemde sterft, Wil mij één blik van liefde geven Opdat ik in ellende en rouw Niet reddeloos verderven zou Maar U beminnen en nieuw leven. WILLEM DE MÉRODE. Uit ,(De donkere bloei". JEZUS' KONINKLIJK LIJDEN In heel Zijn optreden openbaarde Hij koninklijke majesteit Als een Koning gaf Hij zich over onder beding van vrijen aftocht voor de Zijnen Lijden valt zwaar. Zwaarder is 't alléén te lyden. Maar tijdens het lijden door zijn vrienden te worden verlaten, doet het leed nog dubbel zwaar drukken. Gelukkig de man, die ook dan nog kan zingen: „Zalig hij, die in dit leven Jacobs God ter hulpe heeft," en die ook in 't bangste lijden, in den weg der gehoorzaamheid, vol standig doet, wat God van hem verlangt. Zóó heeft onze Heiland, om ons den vrede te brengen, de straf gedragen, die ons had moeten treffen. Op het borgtochtelijk en plaatsbekleedend element in Jezus' lijden fe steeds zóó de nadruk gelegd, dat het voor ons heel gewoon is geworden, den lijdenden Godsknecht als Hoogepriester te zien, en wij Zijn Koning schap haast vergeten. Daarom wil ik ditmaal er op wijzen, hoe Jezus als een Koning en een Koningszoon, fier en moedig, 't lijden heeft gedragen. Jezus' optreden. Heel Zijn omwandeling op aarde door, heeft Jezus dit karakter getoond. Reeds uit de vraag van den 12-jarige in den tempel: „Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders?", klinkt u het majesteitelijke van den koningszoon in de ooren. Hij leerde de schare als macht hebbende, en niet als de schriftgeleerden, die nabauw den, wat hun door hun leermeester was onderwezen. Een Koning hebben de Joden in Hem ge zien. Want, gezien Zijn kwaliteiten, wilden ze Hem tot koning kronen, verwachtende een aardsoh Messiasrijk. Op Palmzondag riepen ze zelfs luide uit: Hosanna! Gezegend is Hij, Die komt in den Naam des Heeren, Hij, Die is de Koning Israëls! De moeder van Johannes en Jacobus be geert van Hem, dat haar beide zonen rechts en links vanHem mogen zitten in Zijn koninkrijk. Ja, vlak vóór Zijn hemelvaart vragen de saamgekomen discipelen Hem nog: „Heere, zult Gij in dezen tijd aan Israël het Konink rijk weder oprichten?" Een Koning, zóó heeft Jezus zich steeds getoond. En van de koninklijke deugden gold, vooral destijds, wel als een der eerste: de moed. En moedig was Jezus! Geheel zijn optreden tegen de kerkelijke autoriteiten in 't Joodsche land getuigde er van. Onverschrokken slin gerde Hij met Zijn: Wee u, gij schriftgeleer den en Farizeërs, gij geveinsden! het „adde- rengebroedsel" Zijn banbliksems in 't gelaat. Hun moordplannen Zich wèl bewust, trad Hij toch telkens weer op, en predikte in 't openbaar, in de synagogen en zelfs in den tempel. Hoewel Hij weet, dat Zijn einde aanstaande is, („Ik zal niet meer hiervan eten, en zal niet meer van de vrucht des wijnstoks drin ken"), geeft Hijzelve leiding aan 't. gesprek, en vermaant, Hij stelt het Heilig Avondmaal in, en Hij eet en drinkt. Hoe koelbloedig moet zoo iemand zijn, die kan spreken en eten bij 't naderen van den dood. Of beter gezegd: hoe rustig is de Heiland. Maar kan het ook anders? .Gods De Olijfberg en de Hof van Gethsemané nabij Jeruzalem. (Foto Archief.) nabijheid geeft ons rust En van de zonde, die ons van God vervreemdt, en daardoor ons onrustig maakt, was bij Hem geen sprake. Zoo rustig, terwijl Hij wist, dat de ver rader in de kamer was. Ja, uiterst kalm wijst Jezus zelfs Judas als verrader aan, als Hij op Johannes' waag: „Heere, wie is het?", antwoordt: „Deze is het, wien Ik de bete, als Ik ze ingedoopt heb, geven zal." En als Hij de bete ingedoopt had, gaf Hij ze Judas Simons zoon Iskariot. Dat moedige, dat koninklijke gedrag van Jezus valt ook tijdens Zijn lijden telkens weer op. Op enkele punten, waaraan weinig aandacht wordt gewijd, wil ik u wijzen. In Gethsemané. Als de verrader op het: „Wat gij doet, doe het haastelijk," in 't nachtelijk duister is ver dwenen, wacht Jezus de komst van 't over- valcommando in de zaal niet af. Een Koning blijft niet werkeloos wachten, tot hij wordt overrompeld, maar is actief, hij gaat vrij en frank, zoo'n patrouille, tegemoet. Volgen wij Jezus op zijn nachtelijken tocht om het tempelplein heen naar den Olijfberg. Langs de lange steenen trappen daalt Hij met zijn jongeren omlaag naar het dal van de beek Kedron, vanwaar de weg weer stijgend bergopwaarts voert, tot de plaats, waar men den ommuurden hof kan binnen treden. Daar laat Jezus zijn discipelen achter; slechts een drietal neemt Hij mee. En dan komt Zijn echt mensohelijke natuur boven. Hij begint droevig en zeer beangst te wor den, en vertrouwt dit Zijn vertrouwden toe. Maar als een ware koningszoon roept Hij niet hun hulp in om Hem te sterken, maar slechts om met Hem te waken. Zijn mensch- zijn doet Hem haken naar aanspraak en ge meenschap. Zijn vrijwillig op Zich genomen lijden zal Hij alléén dragen. Steun zoekt Hij slechts bij Zijn Vader, den Koning der koningen. En om met Hem in afzondering te spreken, gaat Hij een steenworp voorwaarts. Daar in den donkeren nacht, in het spook- aohtig duister van den hof, waar het maan licht grillige schaduwen werpt, en het ritsel- ruischen der droge bladeren, het gezoem der muggen, en alle zachte geluiden angstver wekkend op het zenuwgestel inwerken, roept Hij tot Zijn Vader. Maar God antwoordt niet. En dan terugkeerende naar Zijn drietal, klaagt Hij zoo echt menschelijk: „Kunt ge dan niet één uur met Mij waken?" Gevolgd door den raad, als van één, die boven zijn De totalisator toegelaten Het nieuwe verordeningenblad bevat een besluit van de secretarissen-generaal van de departementen van justitie en van landbouw en visscherij ter bevordering van de paarden fokkerij waarin het volgende bepaald wordt: Artikel 1. Door de secretarissen-generaal van de departementen van justitie en van landbouw en visscherij kan van een of meer rechtspersoonlijkheid bezittende vereenigin- gen of stichtingen onder nader te stellen voorwaarden worden toegestaan ter bevorde ring van de paardenfokkerij, bij harddrave rijen en paardenrennen een totalisator te organiseer en. Het houden van zoodanig* totalisator en het wedden daarbij is niet strafbaar, indien de gestelde voorwaarden in acht worden ge nomen. Artikel 2. Dit besluit treedt in werking op den dag zijner afkondiging. Oude Paaschgebruiken In vele streken houdt het volk schoone en bekoorlijke tradities in het leven De Alg. Nederl. Vereen, voor Vreemdelingen verkeer schrijfti ons: De gebruiken, die op Paschen in ver schillende deelen van ons land in zwang zijn, kenmerken zich eenerzijds door een christe lijke symboliek terwijl zij anderzijds vele ele menten van heidenschen oorsprong in zich hebben (ook werden vele van deze gekerstend) Paschen valt nu eenmaal in het voorjaar, in den tijd, waarin het nieuwe leven ontwaakt en de kracht daarvan zich doet gelden in planten- en dierenrijk. Twee voorwerpen, die voor het volk altijd als een soort magische krachtbron hebben gegolden, vindt men in de Paaschgebruiken terug. In de eerste plaats is er het ei, dat altijd een groot wonder van nieuw leven en kracht is geweest. Deze kracht kon, naar het volksgeloof wil, wor den overgedragen op de menschen en de landerijen, vandaar, dat het ei in het voor jaar een graag genuttigd voedingsmiddel was en vandaar ook dat de eieren over de velden werden verspreid, opdat de kracht ook op den bodem zou overgaan. Ook de boom was een soort magische krachtbron en dat verklaart de reden, dat hij in verschillende streken als Meiboom of Paaschstaak fungeert. Waar vindt men nu die oude gebruiken nog voortleven? In hun meest zuiveren vorm treft men ze aan in streken, die nog niet uit hun isolement zijn verlast. Waar dit wel het geval is, zijn zij op enkele uitzonderingen na verdwenen. In andere gevallen is nog een rest van vroegere gebruiken blijven voort leven, al zijn zij langzaam aan het uitster ven. Gelukkig zijn er plaatselijke comité's en V.V.V.'s, die in zulke gevallen trachten oude tradities te doen voortbestaan en als de zin volle beteejcenis der gebruiken nog niet ge heel verloren is gegaan en men er geen kijkspel van tracht te maken, kan er wellicht nog veel schoons worden gered. Vooral be kend zijn de Paeschgebruiken in Gelderland en Twenthe. Op de Veluwe rond de vijvers van het Nationale Park „De Hooge Veluwe", bij Lunteren en in den Aohterhoek vlammen met Paschen de vuren hoog op, evenals in Twenthe, waar de vimmen het omringende landschap in een sprookjesaohtigen gloed zet ten. In dezen tijd. waarin omstandigheden ertoe leidden dat de Paaschvuren niet zullen branden, is het goed te weten, dat het ge bruik zoo hecht leeft in de harten van de bewoners van vele dorpen en buurschappen, dat een verdwijnen ervan voorloopig nog niet behoeft te worden gevreesd. In Twenthe heeft het „vlöggelen" en het Paaschtaaksleepen een aparte bekoring. Velen zullen getuige zijn geweest van het „vlöggelen" in Ootmarsum. als een lange slin ger van menschen over de keistraatjes van het oude stadje trekt en daarbij voortdurend een eeuwenoud Paaschlied zingt. Van het Paasch- staaksleepen is vooral dat in Denekamp be kend, waar de boom op het landgoed „De Beugelskamp" wordt gekapt en daarna door een lange menschenslinger naar de Paaschweide wordt gesleept. Tal ran landgenooten zijn de laatste jaren met de Paaschdagen van deze oude primitieve gebruiken getuige geweest, en zijn onder de bekoring gekomen van de eenvoudige schoon heid, die zij ademen. Dat het geen kijkspelen zijn, blijkt udt het feit, dat zij voortleven in buurtschappen, waar geen mensch naar deze feestelijkheden komt kijken. Daarom kunnen wij geen beteren raad ge ven dan: Ga er eens op uit. Ga ons schoone land in en zoek naar wat er leeft onder het volk aan oude gebruiken. Gij zult daarnaast inog veel andere schoonheid ontdekken. En mocht gij met moeilijkheden zitten, de V.V.V.'s zullen u graag helpen dit schoons te vinden! ZON EN MAAN Zonsopgang 11 April 6.53; onderg. 20.31 Zonsopgang 12 April 6.50; onderg. 20.32 0.11; ondergang Volle maan Vrijdag 11 April, laatste kwartier Vrijdag 18 April, nieuwe maan Zondag 27 April, eerste kwartier Zondag 4 Mei. onderdanen staat: „Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt." Nogmaals zoekt Hij Zijn Vader op, Die Hem ditmaal een Engel zendt, om Zijn ge broken menschheid op te richten en te sterken. Nu klaagt Hij bij Zijn komen tot Zijn slapende discipelen niet meer, maar laat hen, zooals zij zijn. Hulp van God verkregen heb bende, ziet Hij af van allen bijstand van menschenkinderen, die zwakker zijn dan Hij. Hij maakt Zich los van al, wat menschdom is. Hoewel nog fel gekweld door 't lijden, dat Hem wacht, aanvaardt Hij thans het kruis geheel alleen. Hij zweet wel groote droppelen bloeds, en als Hij Zich vastklampt aan Zijn Vader, wel len uit Zijn zéér gesprangde ziel wel steeds dezelfde woorden op (wat een echt teeken is van uiterste spanning), maar Zjjn Koninklijke waardigheid heeft Hij hervonden, als Hij fier en rustig tot Zijn jongeren zegt: „Staat op, laat ons gaan. Mijn verrader is nabij." Jezus geeft zich vrijwillig over. En gelijk een koning betaamt, gaat Hij Zijn volgelingen voor, den hof uit, het overval- commando tegemoet. Hij wordt niet met sluwheid gevangen, of onverhoeds overrom peld, maar gaat zelfbewust de bende tegen, en levert Zichzelven uit, onder beding van vrijen aftocht van de Zijnen. Bij de schermutseling, die dreigt te ont staan, als Zijn discipelen op den gewapenden troep willen inhouwen, heelt Hij de wonde, en toont geen menschelijke hulp te verlangen, met de vermaning: „Steek uw zwaard in de scheede; allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan." Hoe dreigend moet dit machtwoord hebben geklonken in de ooren van hen, die met stokken en zwaarden uitgingen, Hem tegemoet! In geen enkel opzicht moet men kunnen poohen, Hem te hebbetj overmocht. Dat komt Zijn koninklijke majesteit te na. Geheel vrijwillig geeft de Koning zich over, nu Zjjn getrouwen veilig zijn gesteld. En Hij laat Zich binden. L. HAVENAAR. Een deel van de Grieksche legers capituleert - Verdere successen in Z.O. en N.W. Zuid-Slavië Het opperbevel van de Duitsche weermacht maakte gisteren bekend: Sterke Duitsche gepantserde formaties zijn uit Zuid-Slavië opge drongen en hebben Saloniki ingenomen. Na deze doorbraak tot aan de Aegeische zee zijn de Grieksche troepen in Thracië tusschen de Vardar en de Turksche grens afgesneden Na de doorbraak door den Rupelpas, welke door de Grieken taai en fel werd verdedigd en na de inneming van Saloniki heeft het ten Oosten van de Vardar strijdende Grieksche leger, zijn hopeloozen toestand inziende, vanochtend de capitulatie aangeboden en de wapens neergelegd. Na de doorbraak door de krachtig versterkte Metaxas-linie hebben de Duitsche troepen Xanthi ingenomen en de kust van de Aegeische Zee bereikt. De opmarsch gaat verder. Na de inneming van Skoplje en Veles hebben Duitsche troepen de Vardar in de richting van de Albaneesche Oostgrens gepasseerd en Totovo en Prilep ingenomen. Snelle troepen en gepantserde afdeelingen der groep von Kleist hebben heden om 11 uur Nisj ingenomen. Tijdens den opmarsch uit Stiermarken werd Marburg bezet en werd op den Zuidelijken oever van de Drave een bruggehoofd gevormd. Vandaag beginnen wij met ONS NIEUWE FEUILLETON: „De Groote Verwarring", een verhaal uit den tijd van den Wereldoorlog 191 -4-1918 door K. Jonkheid. Groot-Rotterdam Een aantal randgemeenten wordt geheel of gedeeltelijk met deze stad vereenigd Naar wij vernemen, zal ongeveer tegen 1 Mei den gemeenteraden van de betrokken gemeenten mededeeling worden gedaan van plannen tot samenvoeging van enkele rand gemeenten met Rotterdam. Zijn wij juist in gelicht, dan vallen onder de annexatie Over- schie, Schiebroek, Kethel (gedeeltelijk), Hille- gersberg, Capelle a. d. IJssel, IJsselmonde en Barendrecht (gedeeltelijk). Geruchten, dat ook Schiedam zou worden geannexeerd, zijn dus onjuist, Schiedam blijft als afzonderlijke gemeente bestaan. Turkije wil er buiten blijven Reuter meldt uit Ankara S. P. T. geeft het door dat men daar meent te weten, dat Saradjoglu, de Turksche minis ter van buitenlandsche zaken, in de ge heime zitting van het parlement heeft verklaard, dat de Turksche regeering bij haar politiek van non-belligerentie zal blijven. Turkije zal echter de ontwikke ling der situatie met de grootste aandacht blijven volgen. De aflevering van ijzer en staal Verdere beperking Tot nu toe bestond voor aflevering van walsproducten in de gewone handelskwaliteit de regel, dat een handelaar zonder vergun ning van het rijksbureau voor ijzer en staal aan den verbruiker per maand 4 pet. van de hoeveelheid mocht afleveren, welke hij in 1939 uit den voorraad aan dien verbruiker had afgeleverd, tot een maximum van 500 kg. In verband met devoorraadpositie van dit materiaal is genoemd percentage van 1 April af verlaagd tot 2 pet en het maximum tot 100 kg. Tijdelijk verkoopverbod voor zoetwatervisch In verband met de vastgsetelde maximum- prijz envoor zoetwatervisch wordt er de aan dacht van het publiek op gevestigd, dat baars, snoek en snoekbaars, voor welke vischsoor- ten de gselot entijd inmiddels is ingegaan, tot 1 Juni a.s. niet mogen worden verkocht. Barbeel, blankvoorn, grasem, karper, kol- blei, meun, ruischvoorn, serpeling, sneep en winde, waarvoor de gesloten tijd 21 dezer in gaat- mogen gedurende het tijdvak van 27 April tot en met 31 Mei eveneens niet worden verkocht Kerk en Zending CHR. GEREF. KERK. GEREF. KERKEN. NED. HERV. KERK. Beroepen: Te Arnhem (mr. Koscam Ab- bing) D. Bouma te Spannum. Aangenomen: Naar Harderwijk (toez) J. J. Timmer te Ermelo. AFSCHEID EN INTREDE. Ds. Js. v. d. Linden te Ten Post, die het beroep naar de Geref. Kerk van Haarlem aannam, hoopt Dinsdag 20 Mei "s avonds in het kerkgebouw aan den Kloppersingel zijn intrede te doen, na te voren in dienzelfden dienst bevestigd te zijn. Ds. B. ALKEMA. Naar we vernemen is ds. B. A1 k e m a, em. predikant der Geref. Kerk van Soest en wonende te Apeldoorn, ernstig ziek. DS. Y. STELMA. Tweeden Paaschdag a.s. herdenkt ds. Y. S t e 1 m a, Ned. Herv. predikant te Tzum, den dag. waarop hij voor 40 jaar het predik ambt aanvaardde. Ds. Stelma werd 25 April 1877 te Sneeik geboren, Hij studeerde aan de R. U. te Gro ningen theologie om in 1900 candidaat te wor den en 14 April 1901 te Eexta zijn ambt te Friesland een bekende persoonlijkheid. Hij is praetor van den ring Franeker, scriba van het Prov. kerkbestuur van Friesland, lid van de Algemeene Synode der Ned. Herv. Kerk, voorzitter der Friesche predikantenvereeniging. hoofdbestuurslid van de Ned. Zendingsvereeni- ging, bestuurslid van de Ned. Herv. Ver. voor verzorging van zenuw- en geesteskran- ken, idem van de Vereeniging „Land in zióht", voorzitter van de vereeniging „Het KERKINSTITUEERING. Géhoord het rapport van de commissie ad hoe besloot de kerkeraad der Geref. kerk van Bunschoten-Spakenburg aan de classis Amersfoort, w.o. hij ressorteert, toestemming te vragen om te Eemdijk over te gaan tot kerkinstitueerirvg. De Gereformeerden, die te Eemdijk wonen maar leden zijn van de kerk van Bunschoten-Spakenburg, hebben ook zelf een soortgelijk verzoek den kerkeraad gedaan. EFFATHA. De vereeniging „Effatha", Chr. instituut voor doofstomme kinderen te Voorburg, houdt op 15 Mei a.s. haar jaarlijksche algemeene ledenvergadering. Na de afdoening van de huishoudelijke zaken zal ds. D. van Dijk, geref. predikant te Groningen, een rede houden. INTERKERKELIJKE SAMENKOMSTEN In verband met het naderend Paaschfeest, uitgaande van het convent van predikanten van de Ned. Herv. Gemeente, de Geref. kerk, de Chr. Geref. Kerk en de Evangelisch Luthersche Gemeente zijn te Apeldoorn drukbezochte samenkomsten gehouden. In de Groote kerk van de Ned. Herv. Ge meente spraken ds. P. C. de B r u y n, Ds. J. J o n g e 1 e e n en Ds. P. Visser, resp. Geref., Chr. Gefer. en Herv. predikant, allen te Apeldoorn, en in de Zuiderkerk van de Geref. Kerk ds. P. H. B o r g e r s, Ds. H. Mondt en ds. E. I. T. N a w ij n, predikan ten resp. van de Evang. Luth. Gemeente, de Ned. Herv. Gemeente en de Geref. Kerk, eveneens allen te Apeldoorn. Het onderwerp in beide diensten was: het kruis van; Christus. De drie sprekers behan delden onderscheidenlijk: Christus' Kruis en de macht der zonde, Christus Kruis en de genade des geloofs en C. .g£us' Kruis en de belofte der heerlijkheid. Het Beatrix-Kinder Het departement van justitie heeft thans het Beatrix-kinderhuis te Groesbeek van 'ie Nederlandsche centrale voor practische werk- verruiming en hulpverleening goedgekeu d voor de verpleging van voogdijkinderen, ij: mogen 49 kinderen, jongens tot 14 en raeisj?* tot 21 jaar, verzorgd worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1941 | | pagina 1