Jlkiiitie geitiscife (frrumnt Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken Witte Donderdag en Goede Vrijdag tslfnnemem prijs: i p maan en 2.47, vermeerderd met I 0.15 inca. «kosten. Per week 19 ct. o numr ers 5 ct Zaterdagnummera gsblad IVi ct Alles bU zon itbetaling. anderrer!t itiep ijzen: t. per regeL Ingezonden Mede- lgen 6 ct per regeL Minimum regels. B >wijsnummer 5 ct. Bij con- net belangrijke korting. Bur. Redactie en Administratie: BREESTRAAT 123. LEIDEN Telefoon 22710 (Na 6 uur 23166). Postbox 20. Postrek. 58936 No. 6397 ZATERDAG 5 APRIL 1941 21e Jaargong t^BEGINJELENZIJN n gebi rogge BELEVING ft niet veel waarde, hef niet openbaar wordt in be- pg Een ysteem, hoe mooi en >en ik do.t we nig kracht van zich ,Pn het in e aanhangers van het - li gestalte heeft gekregen. Ti n in dit opzicht de figuur van 1 or.tiui Pilatus, die vooral in n n stof bied tot overden- elk een evenwichtige verschijning wij mogen verwachten, indien -i' beleving hier samen waren Hoe had Pilatus terug kunnen D pp i traditie, rijk aan rechts- elin Hv as geroepen om het bestelic.! en de Romeinen hadden Ipzicht en naam op te houden. i Kr.ff inden bogen op een tijds- e-suri-, evaarin zij nauwgezet i?n oa; de juiste toepassing et:- op elk bijzonder ge- der dat men zich ging verliezen chtbare 'extracties. Hun rechts- was, ook al zijn er tegen het uit- r. mogelijk bedenkingen in te t. ec-n objectiviteit, gepaard streven naar billijkheid, welke bewondering kan afdwingen. ,r vei® schol'n i had ook de Romein keukiQoo: maakt en als wij meenen teït en de billijkheid zul1 en vinden, die voorwaarde e: elk goed recht en tevens voor ierze\ts?ekerhe;d. is de teleurstelling te Ie billijkheid merken irk ets op in rijn pogen Jezus, door onden, vrij te laten. het overige botsen de meest i idige karat .ertrekken hier tegen op. Slaphe^i en wreedheid, laag- d en wreedheid, om beurten of - ti zij bij hem aangetroffen. nt 'iit Pi' tus „een sterfelijk, ja cwke en o iheilig mensch". Vele vas hij beschreven als „van onbuigzaam en hard zonder erbaast niet, dat deze man voor- ls jev, st van veel legendevorming eze i met bevestigde verhalen. ii r. zwakheid uitkomen, tri, lies 'ijkt, dat men in hem ur v:rdr< gen heeft gezien door ij niet meer gedaan .rpo'H be 1 ld„ dan had de ge- PF legenheid gehad zich tig definieerbare bij— n te hechten. De fan- gebr1 r' op zijn billijkheid (t it k gt voor eiken rechter oons m het geruchtlooze van de p|i,gheid en de rust, waarmede het per behartigd. In plaats daarvan n Pilatus zich spoedig cundige verhandelingen. im Christus te staan, t Sanhedrin had haar .reeds gek; nuleerd. Ook in. het in was van de oude traditie niets en ijle vorm zonder M/an het ieege formalisme gaat i naar het nachtelooze scepticis- rt - waarheid?" luidt de quasi- van Pilatus, waarin het ar. elk wezenlijk fundament u; t. Hij zat daar om de macht rt -■ en l :t recht te bestellen, i ba:- an rn-t alle diepere grond- i mt t den z;n van het leven waren leden. Rembrandt heeft hem ons auric zoo&l? ij daar zit temidden hc' aardicrs, met niets in zich rechter, doch met alles in zich izame er, in zichzelf gekeerde, z°v.-a een onuitsprekelijke p dj zen,, staat oc- hem. Ook op dit be- moir nt hoeft Pilatus zich van ni-r nnen losmaken. Even ver mfl2r oed'S is overwon- ijbe hte. aat de keuze van de 44j gen en uitdrukkelijk door 27-' g bc ondene wordt uitge- gc" over aan de stem -Ie menigte. Merkwaardige in; overigens! Pilatus ontzag zich ipclgeld 'e., te halen en te beste- - -godsdienstige doeleinden. e'n..ans et i oordeelen over Een, de'. monde van David getuigd ^.7aIk geroofd heb moet Ik j^.'odergeven". A oegt ii<"t veel tot Pilatus. Door o oorden of door Zijn houding baar de belangstelling van nuder opgewekt, maar toch i: kat Calvijn, „zonder Zijn Le en". Ging er dan geen ran I-om uit? Ja, Paulus zegt met v rden, dat Christus onder Pi- e<le belijdenis betuigd heeft, ook tegenover Pilatus. Al ZON EN MAAN ev 5 Apr: 7.04; ondergang 20.22 7 Apr 7.02; ondergang 20.24 inër s Vpril 13.43; ondergang iril 4.46 ^/opgnno 7 April 14.54; ondergang 5.20 erpFA7- '-pril 18.03; ondergang 5.4c p,t ;,er 2aterdag 5 April, volle PeI p|u." DE LEUVEHAVEN TE ROTTERDAM. Zooalj we gemeld hebben wordt het water van de Leuvehaven te Rotterdam 5 meter smaller en de kade op 20 meter breedte gebracht en Is men in verband daarmee bezig de oude fundeerlngen der huizen op te ruimen. De iundeeringsputten zijn hier bijzonder diep. Deze loto geeft een blik op de put van de voormalige fabiek van Van Nelle. De heipalen, die bloot gekomen zijn, zullen hier zelfs uit den grond getrokken worden. (Foto: Diwero). Hoe deze dagen in de loop der eeuwen gevierd werden Traditie en bijgeloof Wille of Groene Donderdag Een van de herinneringsdagen van de „Stille Week" is de Witte of Groene Donderdag. Deze dag draagt verschillende namen en men heeft gepoogd te kunnen verklaren, waarom deze dag zoo genoemd wordt. De oudste naam is: Coena domini of maaltijd des Heeren. Deze -benaming ziet op het PaaschmaaL dat de Hei land vlak voor zijn gevangenneming met zijn jongeren in de wel toegeruste opperzaal hield en bij welke gelegenheid de Meester hun zoo'n eclatant voorbeeld gaf van ootmoed en nede righeid, door zei1 de voeten van zijn disci pelen te wasschen. Gebruikte Hij daarbij een witten doek? Sommigen willen daaruit den naam Witte Donderdag verklaren. Een feit is het, dat in later eeuw de machtige pausen en koningen van him troon afdaalden om, in navolging van Christus' voorbeeld, dat nederige slavenwerk ook te verrichten. Vóór de Mis werd aan twaalf sub diakenen en na den maaltijd aan 13 armen de voeten gewasschen. Tijdens paus Innocen- tius VIII (15e eeuw) werd deze handeling alleen nog aan dertien armen verricht Later werden dezen door priesters vervangen. Als symbool zijner boetvaarigheiddroeg daarbij de geestelijke een blauwe kap op het hoofd, terwijl zij-n helpers in het wit gekleed waren. Om een kans te krijgen, deze plechtige ceremonie, verricht door den paus, te onder gaan, stroomden uit alle landen tal van pries ters toe, in een kapel te Rome. Terwijl de paus nederknielde en zich heenboog over de te wasschen voeten, hielden de kardinalen de waschibekkens. Tot 1754 waschte de Engelsche koning de voeten van zooveel armen, als hij jaren telde. Na afloop ontvingen deze armen wijn en wittebrood. In dat jaar werd deze plechtig heid afgeschaft en vervangen door het uit reiken van een gift in geldstukken. Het was in de eerste Christelijke kerk ge woonte om nieuwe leden op den Stillen Za terdag te doopen. Deze doopelingen trokken op Donderdag reeds het witte doopskleed aan vertoonden zich daarmede in het openbaar. Dit witte kleed bleven zij nu de acht dagen lange periode van het Paaschfeest dragen en aangekleed woonden zij ook alle gods dienstoefeningen bij. Men wilde nu daaruit den naam Witte Donderdag verklaren. Volgens anderen, moet de naamsreden ge zocht worden in het feit, dat in vroeger eeuw allerwege wittebrood werd gegeten op dezen dag. En de gevulde meelboilen werden dien dag extra gevuld met fijngehakte spinazie. Wij voegen hierbij, dat velen op Witten Don derdag honing aten als voorbehoedmiddel tegen ziekten en ongelukken. Aan deze brood jes werdi de naam Judasbroodjes gegeven, Zijn spreken, al Zijn doen is prediking, ook al,Zijn zwijgen. Want spoedig ant woordde Jezus Pilatus niet meer. Het is, alsof Hij Zich van hem afwendt. Tot wie de vlucht genomen heeft in het scepti cisme valt ook nauwelijks een woord te spreken. Hij is als een bodemlooze put. En heil is er van dezen besteller van het recht niet te verwachten. Bach heeft in zijn Matthaeus-Passion op deze plaats een prachtig motief inge vlochten. Als Jezus in Pilatus het laatste menschelijk steunpunt ziet wegvallen en Hij Zich het zwijgen oplegt, dan roept het koor Hem toe het oog naar Boven te rich ten en Zijn wegen op te dragen aan Wie het al regeert. Het is niet Pilatus, de rechter, die in het middelpunt staat van deze bescha mende geschiedenis, maar de veroordeelde Christus. Om Hem gaat het ook in deze episode van het raadsplan Gods. Want Pi latus heeft slechts gedaan „wat Uw hand en Uw raad te voren bepaald hadden, dat geschieden zou". Christus heeft geleden onder Pontius Pilatus, in wien het beginsel tot beginselloosheid geworden was en het breed uitgewerkte systeem tot systeem loosheid, opdat door dit wegvallen van alle menschelijke rechtszekerheid het recht Gods zijn loop zou hebben en wij van het oordeel zouden worden bevrijd. heenwijzend naar het valsch verraad van éen van Jezus' discipelen. Het eten van nieuwe, versche groente op dezen dag, zooais spinazie, waarvan wij hierboven, melding maakten, was eertijds een vrij algemeen voorkomend ver schijnsel. Zoo werd in Limburg op Witten Donderdag een 12 groentensoortige soep gekookt, waar aan men den naam van Apostelensoep gaf. De boeren in Beieren a-ten dien dag 's middags iets groens en men zette de maag flink op de leest, want men zou dan het geheele. jaar door geen geldgebrek hébben te duohten. Men ver mengde ook wel 7 9 soorten dooreen, om zoo een ziektewerend voedsel te verkrijgen, daar de getallen 7 en 9 magische beteekenis hebben. Uit het eten van groente wordt even wel <ie naam Groene Donderdag niet ver klaard. Groen zou zien op de Jonge doopelingen, de nieuwe leden der kerk, de groene loten, die aan den stam van den Christelijken ge- loofsboom ontsproten. Werd nu over het algemeen eertijds de Donderdag beschouwd te zijn een ongeluks dag, de Witte Donderdag stond bij de boeren in Duitschland b.v. in den reuk van heil brengend te zijn. Zij zaaiden en pootten daarom zooveel mogelijk, daarbij rekenend op een overvloedigen oogst. Eieren op dezen dag gelegd, brengen zegen! Aten sommigen deze daarom op- met schaal en al, anderen wikkelden het ei in een stuk linnen en hingen dat op aan een houten kruis, als amulet tegen rampen. Witte Donderdag draagt ook wel den naam van Zoppendonderdag of Zoppedoppedonder- dag, naar het oud gebruik, om in godshuizen, enz. de inwonenden dien dag te tracteeren op wittebrood, dat ze in wijn konden doopen of soppen. Dit gebruik wees hen naar het Laatste Avondmaal in de Paaschzaal. Op dezen dag werd tevens herdacht het schrikkelijke feit van Petrus' verloochening. Evenals op andere Donderdagen werd in Duitschland op Witten Donderdag de „angstklok" geluid. De som bere klokketonen wekten de droeve herinne ring op aan Christus' angstigen strijd in de schaduw van de olijven in Gethsemana's hof. Goede Vrijdag, een belangrijke feestdag. Eertijds, ten dage van de algemeene con cilies, nam de Goede- of Heilige Vrijdag onder de feestdagen een zeer belangrijke plaats in en werd deze herdenkingsdag ge wijd aan Christus' lijden en sterven op den Calvarieberg, waar Hij Zijn laatste offer, n.L dat van Zijn leven bracht, door de eerste Christengemeente in grooten ernst gevierd, als een Paaschdag, waarop de gemeente de Paasch- boodschap beluisterde van het geslachte Lam voor de zonde der wereld. Dit was het Paschen der Kruisiging, terwijl de eigenlijke Paaschfeestdagen het Paschen der opstan ding waren. Later echter verdwijnt meer en meer de serieuze Goede Vrijdagviering, vooral wan neer de Christengemeenten in Klein-Azië uit gaan van den 14den Nisan (grootendeels samenvallende met de maand April) als de dag, waarop Jezus' dood herdacht werd, welke dag dan genomen werd als uitgangs punt voor de vaststelling van den herden kingsdag van Christus' opstanding. In de Oostersche kerk plaatste men den Goeden of Stillen Zaterdag, waarop de Christenheid zich voor den geest stelt de nieuwe rotsspelonk in Jozefs hof, waar op de kille grafbank Jezus' 'zielloos lichaam rust, zelfs boven den Parasceve. Dezen dag moesten de vasten worden geïntensiveerd! In de Middeleeuwen vierde de kerk de Goede Vrijdag met tal van ceremoniën, die een symbolisch karakter droegen. Geen vroolijk kaarsgeflakker bij de schit terende altaren, geen stralende kruisen, geen luide gebeden stegen op, maar op gedemp- ten toon, in rouwgewaad gehuld celebreerde de priester de mis. Het gedoofde licht der altaren wees op de verdwenen lichtende vriendschapsbanden aan Christus, die de discipelen, door him vlucht, oogenschljnlijk hadden verloren. Ook nu nog 'zijn de altaren op Goede Vrij dag van hun luister beroofd. Was niet op Calvarië aan Christus elk kleedingstuk ont nomen, door Maria met kunstvaardige hand en intense liefde geweven, in de stille uren van het idyllisch Nazareth? Geen Godslamp, symbool van het Licht der wereld, brandt. Op Golgotha ging immers dezen dag het Licht onder. Geen klok beiert, geen orgeltoon ruischt langs het gewelf, geen bel luidt. De beelden zijn omfloerst en in het stille kerk gebouw klaagt de treurzang zachtkens op. Christus' kruis op het altaar is omhuld, zoo als het geestesoog van den verstokten Jood. den Rede der wereld niet ontdekte of zien wilde. Na Christus' heiliging van het schandehout, is het kruis der menschen ge worden het symbool van Gods ge nade-gaven. Vandaar, dat straks de omhulling wordt weg genomen. Britsche koopvaarders in den grond geboord in Oceaan en Noordzee Het Duitsche weermachtsbericht Duiboolen hebben in het noordelijk deel van den Atlantischen Oceaan 88.616 ton vij andelijke koopvaardijscheepsruimle tot zin ken gebracht. Daarvan werden alleen van een voor Engeland bestemd krachtig beschermd konvooi lien schepen met 58.000 ton beschoten en tot zinken gebracht. Bovendien is een schip van ongeveer 12.000 ton zwaar beschadigd. Zooals reeds in een extrabericht is gemeld is de achtervolging der in Noord-Afrika bij Marsa el Brega door Duitsche en Ilaliaansche formaties bestookte Engelschen Woensdag voortgezet. Agedabia is ingenomen en Zoëtina bereikt De vijand bevindt zich op haastigen aftocht naar het Noorden. Het aantal gevan genen alsmede de buit aan gepantserde en on gepantserde voertuigen zijn aanzienlijk. De eigen verliezen zijn buitengewoon gering. Donderdag hebben de Duitsch-Ilaliaansche troepen bij het verdere oprukken Chemines bereikt. Tijdens zijn terugtrekkende bewegin gen heeff de vijand volgens zijn eigen bericht ook Bengazi ontruimd. Aanvallen van het luchtwapen op scheeps- doelen in het zeegebied om Engeland en in het gebied van de Middellandsche Zee hadden ook Donderdag succes. Voor de Schotsche Oostkust brachten gevechtsvliegtuigen twee koopvaardijschepen van tezamen 10,000 ton tot zinken, ze beschadigden tweede andere groote schepen ernstig. Ten Westen van Kreta werd een door kruisers en torpedoboot jagers krach tig beschermd konvooi aangevallen. Een groot transportschip geraakte na twee bom- treffers in brand. Het moet waarschijnlijk als verloren worden beschouwd. Binnen het bestek der gewapende ver kenning werden vliegvelden van het Brit sche eiland doeltreffend met bommen be stookt, Sterke formaties gevechtsvliegtui gen bombardeerden gisternacht opnieuw de havenwerken van BrisloL Een reeks groote branden kon worden waargeno men. Andere doeltreffende aanvallen wa ren gericht op belangrijke miliiaire in stallaties aan de Zuid- en Oostkust van het eiland. Stelselmatig werd voortgegaan met hét leggen van mijnen voor Engel sche havens. De vijand vloog gisteren noch overdag noch 's,nachts naar het gebied van het Duitsche rijk. Vier Engelsche vliegtuigen verloren gegaan Het D.N.B. meldt uit Berlijn: De Engelsche berichtendienst meldt, dat na de aanvallen op Brest in den nacht van Donderdag op Vrijdag vier Engelsche vlieg tuigen vermist worden. Bij de jongste successen aangaande de Britsche koopvaardijscheepvaart tn het noor delijke deel van den Atlantischen Oceaan hebben zich de duikbooten onder leiding van luitenant ter zee le klasse Rosenbaum en luitenant ter zee tweede klasse Endrass bij zonder onderscheiden. De Vlaamsche kinderen spreken bij het intredend zwijgen der luidende klokken van een reis van deze naar Rome, om daar den zegen van den Paus te ontvangen. Ze gaan De Goede Vrijdag wordt op zeer verschil lende wijze gevierd. Terwijl in sommige plaatsen geen winkel open is dien dag, kan men in andere gemeen ten bijna overal terecht. Terwijl de eene boer devoot opgaat naar de kerk, verricht de andere, bij goed weer, een extra-portie werd op den akker. In West-Vlaanderen staakt men dien dag allen arbeid. Het werk der ambachtslieden staat stil. Geen vis- schersman zeilt uit en de bootjes blijven dien dag in de haven. Zij weten het wel: in de „ongewisse baren" zou geen vischje te •angen zijn op Goede Vrijdag. Kruiden en planten verkrijgen op de Parasceve mystieke kracht, zooals de Roos van Jericho op Kerst avond in het water gezet, wonderbaarlijk zich ontplooit tot een schoone bloem vol magische kracht. Sommige zaailingen zullen rijke, dubbele bloemen geven, en wie op dien gelegde eieren bezit, is gevrijwaard tegen bliksemvuur. Werd in Duitschland de Goede Vrijdag in sommige kerken op plechtige wijze gevierd, in Spanje ging alles veel luidruchtiger toe, zonder plechtigen ernst. Elke kerk was in een geurige bloemenweelde gehuld en reeds prillen morgen klonk van alle kanten uit de woningen de wiegelende walsmuziek. Na mis en diner begint het nog levendiger te worden in de straten. Groepen in feest gewaad uitgedoste wandelaars flaneeren op eer en de heele stad is in vreugdestem ming. Geen kermis bijna als die op Goede Vrij dag te Sevilla gehouden, trekt zooveel be zoekers, vooral ok van buitenlanders. In den namiddag trekt een processie door de straten met kleurige vaandels. Christus'- en heiligenbeelden drijven boven de stoet uit. De avond is vol draaiorgelmuziek en de café's zitten berstens vol. Eigenaardig is het ge bruik, dat zich tot voor kort heeft gehand haafd in Spanje, België en Italië, heen- wijzend naar de listige en tegelijk ook wan hopige vraag van Pilatus, waarbij hij het volk stelt voor de keuze, wie vrij te laten: Jezus of Bar-Abbas! In deze landen verkregen de ter dood veroordeelden gratie. Soms werd gratie ver leend aan hem, die zich had schuldig gemaakt aan een persoonlijke misdaad tegen den Koning zelf. Het kwijtschelden der straf ging met eenige ceremonieel gepaard. De schuldige droeg een brandende waskaars in de hand en vroeg geknield den beleedigden vorst om genade, nadat de misdaad in het publiek was beleden. Treedt Stille Zaterdag in. dan keerden vol gens het volksgeloof de nu gezegende klok ken terug uit Rome met de begeerlijke Paascheieren. Geen wonder dat knapen en meisjes naar buiten stormden» om hun deel daarvan te ontvangen. Chr. Buitengewoon Onderwijs Vergadering van de Unie van onderwijzers en artsen In de heden te Utrecht gehouden jaar vergadering der Unie van onderwijzers en artsen bij het Chr. Buitengewoon L.O. heeft heer A. Haalboom, leeraar paedag. M.O.B. te Ermelo, een referaat gehouden over „Een belangrijk maar moeilijk deel onzer laak" Voor de soholen van het Buitengew. Onder wijs, aldus spr., is wel in het bijzonder noodig, te komen tot een goede beoordeeling der leerlingen. Deze paedagogisch-psychologische beoordeeling valt uiteen in een retrospectief, een aspectief en een progressief deeL Van middag zal het meest op het aspectieve deel de nadruk vallen. Welke methodische hulp middelen staan ons daarbij ten dienste? Tot een goede beoordeeling komen we alleen door waarneming van den leerling. Hierbij helpt ons het experiment in den vorm van paedagogische en psychologische tests. Maar ook de pragmatische waarneming moet niet verwaarloosd worden. De paedag.test kunnen we geven als snel heidsproef of krachtproef. Aan deze laatste moet de voorkeur geschonken worden. Daar door komen we tot het eerste overzicht. Aan de hand van de gevonden tekorten moeten we nu door speciaal onderzoek trachten vast te stellen, waar de oorzaak van het tekort ligt, om daar dan met onze paedagogische maatregelen aan te knoopen. Zoo komen we als vanzelf tot het onderzoek van enkele grondfuncties, waarvan voor ons onderwijs de motoriek wel een zeer voorname plaats inneemt. Met de serie proeven van Oseretzky kunnen we hier ons inzicht eenigermate ver diepen. Bij de psychologische tests gaan de ge dachten als vanzelf uit naar Binet-Simon. Om zijn oordeel over den leerling zoo juist mogelijk te doen zijn, moet ook de klasse onderwijzer deze of een andere testrèeks hanteeren kunnen. Binet-Simon wordt vol gens het verslag van Dr. Van Voo:rthuyzen in ons land bij het b.o. het meest gebezigd. Toch kleven hieraan wel bezwaren: ze geven te weinig inzicht in de persoonlijkheid; zijn overwegend verbaal; toetsen teveel geheugen en schoolkennis; geven ongelijke uitkomsten bij kinderen uit verschillend milieu; bevatten geen tests, die langere inspanning vragen. Schijnbaar geven psychologische profils, zooals van Rossolimo ons meer, doch dit is vaak slechts een kwestie van (onjuiste) naamgeving. Wel is de serie van R. niet zoo uitsluitend verbaal. Gebruiken we Binet- Simon, dan moeten we daarnaast zeker ook van andere opgaven gebruik maken om de „practische intelligentie" te toetsen. Pfister meent de methode van Rohrochach (duiden van toevalsfiguren) als een zeer bruikbare test voor oligophrenen van iedere graad te- mogen aanbevelen. Om ons een inzicht te verschaffen in het meer innerlijke leven der kinderen, staan ons niet zooveel hulpmiddelen ten dienste. Wat de psycho-analyse en de individual-psycho- logie ons biedt, moet om principieele en practische redenen afgewezen worden. Even zoo kan de analytische psychologie ons niet helpen. Misschien geeft het partner- of tweepersonen-experiment van Henning ons een aanwijzing in de richting, waarin we een weg ter oplossing zoeken kunnen. De veelal gebezigde methodes voor de „Gesinnungsprüfung" zijn meer intellect- dan gevoelsonderzöek. Misschien kan ons de grafologie wat helpen, maar dit wordt een kunde op zich zelf en eischt specialisatie. Voor ons blijft nog steeds de belangrijkste weg de dagelijksche waarneming onzer leer lingen. Hierdoor zullen we moeten trachten te komen tot een adaequaat beeld van de persoonlijkheid der leerlingen en dit zoo mogelijk in woorden vast leggen. De per soonslijsten geven ons hierbij een mooie handleiding. De vraag: Vrije beoordeeling der leerlingen of een schematische aan de hand van per soonslijsten?, die H. v. Bracken beantwoordt ten gunste van de vrije beoordeeling, meenen wij anders te moeten beantwoorden. In de persoonslijsten zien wij, voorloopig althans nog, een van de meest waardevolle hulp middelen. Zoo te werk gaande zullen we van zelf op tekortkomingen stuiten; vooral ook op hyaten in onze psychologische kennis. Studie van de genetische psychologie en van de psych. der abnormalen is voor ons een dringende eisch. Leggen we er ons zoo met belangstelling op toe onze leerlingen te leeren kennen, dan zal van zelf onze genegenheid voor de kinderen groeien en daardoor ook de liefde van de kinderen voor ons. De omzetbelasting op vee Vrijstellingen voor den veehandel Van bevoegde zijde wordt het volgende medegedeeld: In verband met de omstandigheid, dat de heffing van omzetbelasting van vee geheel overeenkomstig de bepalingen van het besluit op de omzetbelasting 1940 tot vele moeilijk heden aanleiding zou geven en mede in ver band met het feit, dat al het voor de slacht bestemde vee moet worden geleverd door tusschenkomst van de Nederlandsche vee- houderijcentirale, is ten aanzien van de hef fing van omzetbelasting van vee tot nader order de navolgende regeling getroffen. De levering door veehouders van runderen, varkens, paarden, schapen en geiten hier na kortheidshalve aangeduid als vee is onderworpen aan een heffing van twee en een half percent. Het vorenstaande lijdt slechts uitzondering in gevallen, waarin de veehouder kan aantoonen, dat hij als vee handelaar is opgetreden. Een veehouder is aan te merken als veehandelaar ten aanzien van ingekocht vee, dat hij binnen zeer korten tijd doorlevert Ter zake van den eigenlijken handel in vee wordt omzetbelasting slechts geheven bij Levering door de Nederlandsche veehouderij- centrale en wel naar het tarief van een half percent. De levering van vee door veehande laren behalve de Nederlandsche vee houderijcentrale is mitsdien niet aan om zetbelasting onderworpen. Hieruit volgt tevens, dat een veehouder, die vee levert, ten aanzien waarvan hij volgens het vorenstaande als veehandelaar kan worden aangemerkt, voor deze levering omzetbèlasting niet is verschuldigd. Ter zake van het door veehouders voor eigen gebruik beschikken over vee vindt belastingheffing niet plaats. In verband met de omstandigheid, dat de Nederlandsche veehouderijcentrale over het grootste gedeelte van het eerste kwartaal heeft gerekend met betaling door haar aan het rijk van omzetbelasting naar het tarief van twee en een half percent, is, om redenen van practischen aard, goedgekeurd, dat de belastingheffing bij veehouders terzake van de levering van vee een aanvang neemt met ingang van 1 ApriL De waardebonnen von de Winterhulp De geldigheidsduur verlengd De directeur-generaal van de stichting Winterhulp Nederland maakt bekend, dat de termijn, waarbinnen de waardebonnenser.es a, b, c, d en e bij de winkeliers en handelaren kunnen-- worden aangeboden, in afwijking van den op de voorzijde vermelden tekst, is verlengd tot uiterlijk 31 Mei 1941. De verzilvering van deze series waarde bonnen bij alle banken en spaarbanken kan eveneens in afwijking van den op de rugzijde vermelden tekst geschieden tot 31 Juli 1941. De banken en spaarbanken kunnen de in gewisselde waardebons uiterlijk den 15en Augiustus 1941 inzenden bij de Kasvereeni- ging n.v. te Amsterdam. Deze maatregel is getroffen in verband met het feit, dat uit het publiek de wensch naar voren is gekomen o <>r een ruimere periode in de gelegenheid te worden gesteld, op deze wijze goederen aan te koopen. De Nederlandsche jachtwet Het A.N.P. meldt: Op het gebied van de jacht heerscht in ons land nog een groote wanorde. Een wettelijke regeling is dringend noodzakelijk en zal thans binnenkort worden ingevoerd, over eenkomstig den wensch van het grootste deel van de Nederlandsche jagers. Ten opzichte van de Nederlandsche jachtwet, zooals deze tot nu toe gold, brengt de nieuwe verorde ning belangrijke verbeteringen. Het gevaar, dat de landbouw door de jacht zou worden benadeeld en daardoor schade zou oploopen, is niet aanwezig. Volgens de nieuwe verorde ning zullen zoogenaamde jachtschappen wor den ingesteld, die uit drie leden bestaan, tw. een voorzitter, een vertegenwoordiger van de grondbezitters en een vertegenwoordiger van de jachtorganisaties. Iedere jager moet in de toekomst lid van de Nederlandsche Jager- vereeniging zijn. Het lidmaatschap hiervan is de voorwaarde voor het verstrekken van een jachtvergunning, Totnutoe kon iedere grondbezitter op zijn eigen grond jagen. Een minimumgrootte van de j ach toppervlakte was bovendien niet vastgesteld. Thans zullen deze minimumgrootten voor klein wild op 50 ha •oor groot wild op 150 ha worden vast gesteld. Een groot gevaar voor het wild vormden totnutoe in Nederland de op groote schaal gepleegde wilddiefstallen, in het bij zonder door strooperij. De nieuwe verorde ning zal hiertegen scherp optreden en de straffen voor strooperij en hen. die daarvan hun beroep maken, worden belangrijk ver hoogd Het gevolg hiervan zal een sterke vermindering van wilddiefstal zijn, zoo deze niet geheel zal verdwijnen. Gezien de regels van de jacht en het jagers- gebruik is het zeer toe te juichen, dat het schieten met schroot op groot wild wordt ver boden. Dit wild mag in de toekomst nog slechts met den kogel wo-den neergelegd. De verboden-jachttijden van de afzonder lijke wildsoorten werden tot nu toe van jaar tot jaar opnieuw vastgesteld. Thans zullen deze tijden bij de wet worden geregeld en in overeenstemming worden gebracht met die van de nabuurlanden. Effectenmark 0.75 Naar wij van de zijde van de Vereeniging voor den Effectenhandel vernemen, is met ingang van 4 April 1941 de herleidingskoers voor de Reichsmark ten aanzien van den handel in effecten vastgesteld op 0.75. In verband hiermede is artikel 12 van het reglement voor den effectenhandel dienover eenkomstig gewijzigd. Het wijzigingsblad voor genoemd regle ment alsmede het aangevuld register zal den leden binuen enkele dagen worden toe gezonden. Prijsverhooging van banket met 20 pet. Naar aanleiding van gedane verzoeken van de zijde van de Nederlandsche banketbak- kersvereeniging en de R.K. banketbakkers patroons vereeniging heeft het departement van landbouw bepaald, dat op banketbakkers- artikelen een prijsverhooging van 20 pet. boven de prijzen, welke geldende waren op 9 Mei 1940, kan worden toegepast. Deze prijs verhooging mag slechts gelden voor die arti kelen, welke op het oogenblik nog vervaar digd worden volgens de recepten van 9 Mei of althans daarvan slechts in geringe mate afwijken. MELKPOEDER VOOR 1.20 PER KILO Een uitgebreide kettinghandel in de Rijnstreek De politie te Woerden is in samenwerking met den rijksveldwachter te Nieuwersluis op het spoor gekomen van een wijdvertakten han del in melkpoeder. In den loop van den tijd is een partij van tienduizenden kilogrammen melkpoeder teavn te hoogen prijs aan den man gebracht. De frau duleuze handel kwam aan het licht toen een juffrouw uit Woerden zich bij de plaatselijke politie kwam beklagen, dat binnen 24 uur de prijs van een pakje melkpoeder met een dubbeltje was opgeslagen. De winkelier, bij wien de politie naar aan leiding van deze klacht een onderzoek instelde, vertelde de melkpoeder te hebben ontvangen van een koopman te Leidschendam. Deze be weerde zijn voorraad melkpoeder te hebben gekocht van iemand te Koudekerk aan den Rijn. Deze persoon wees op zijn beurt een re latie te Bodegraven aan. Spoedig werd duide lijk. dat de kettinghandel zich uitstrekte over de geheele Rijnstreek en dat in vrijwel elke plaats langs de rivier winkeliers of afnemers van een groot-leverancier te Alphen aan den Rijn zaten, die duizenden kilo's melkpoeder omzetten. Tegen alle handelaren en leveranciers is pro cesverbaal opgemaakt De prijs van de melkpoeder was opgeloopen van 54 cent per kiol tot 90 cent voor den handelaar, die den melkpoeder aan de klanten verkocht voor 1 20 en meer. Thans zijn duizenden kilo's melkpoeder in beslag genomen en te Woerden ODgeslagen. Het rijksbureau voor voedselvoorziening in oorlogs tijd zal nu de melkpoeder onder de inge zetenen van Woerden verkoopen tegen den normalen prüs van 30)4 cent per kilo.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1941 | | pagina 1