fERDAG 15 FEBRUARI 1941
PAG. 7
-HELSCHE EN HEMELSCHE MACHTEN
leringen van het Zendings-
st terrein
.04 het dorp is op de been. Van heinde
komen de feestgangers om aan den
ians deel te nemen. De dans begint,
e (rdoovend beukt men op de meters-
nfl trommen, waarvan de hertenvellen
1 gespannen zijn om het geluid krach-
'te maken. Groote en kleine bekkens
en daar tusschen door. Tot ver in den
weerkaatst dit helsche geluid. Een-
e violen drenzen zoetelijke tonen.
I die den djini «geest' moeten lokken,
^nfessen smeren hun lijven in met ge-
kokosolie.
l«jpólo, de tienjarige scholiere, die een
"p* gekregen heeft van den helschen
wordt door vader gedwongen mee te
dr.„Hier Saripólo", roept een der vrou-
smeert het tengere lichaampje in
soven tot beneden. Olie toch maakt
5 jematen soepel en den dans sierlijker!
Jideroogen worden ingedruppeld met
isap en aftreksel van Spaansche peper,
urï voor de „helderziendheid"! Tranen
en langs Saripólo's wangen. Maar toch
niet. Ze zet de tanden op elkaar!
Jrommen razen in wilder terrtpo. De
^ïs klinken al luider. De violen klagen
linen. Kom herwaarts, o djini! Vaar in
Jen hooge! Schenk ons uw heil!"
uwt men aan alle kanten,
jrond dreunt van de op maat stampcn-
1 Eiseressen. De mannen klappen daarbij
.„.handen. Slaan de maat met de voeten
fikken met de tong. „Vooruit Saripólo.
dans mijn kind! Dans dan toch" roept
En Saripólo danst. Tusschen de
vrouwen in. Hand in hand met moe-
let zweet parelt op haar gezicht. Ze
met gesloten oogen. Het helsche vocht
s jar oogen kapot. Maar ze houdt vol, dat
I ding. Onder het dansen verliest ze
jarong. Moeder bindt die, al dansend,
5 tast onder de oksels.
Öanst voort. Ze moet immers dansen.
toch schreeuwt als een bezetene:
i zoo Saripólo. Hou vol! Beschaam ons
iaat de djini maar in je varen!" Hij
In de handen. Stampt met de breed-uit-
en voeten. De danseressen trillen en
[en. Slap bungelen nu de armen langs
,'insende lijf. Ze weten niet meer dat ze
r fi. De duivelsche maat der trommen
Itkens zweept ze voort, tot bezwijkens
valt een bejaarde vrouw uit den kring
irdt bezwijmd weggedragen. Ze lacht
JTonkemans-lach. Maar harder beuken
rnmen en feller rinklinken de bekkens,
fdoovend geraas en getier: de hel is
roken!
Is. bólo wankelt. Ploft op den bamboe-
en blijft voor dood liggen. Vader
uur toe. Draagt z n kind weg. Der duive
rs gaat ononderbroken door.
4 dagen lang ligt Saripólo buiten be-
|n. De meester en z'n vrouw waken
dr.urten, dag en nacht. Moeder heeft zich
rlanst. Vader is uit balloorigheid ai die
op jacht gegaan. Den zesden nacht
,IP ,ikt Saripólo.
w hoorbaar fluistert ze: „Ik ga op
im. In heele groote reis". ..w«r heen
vraagt de meester. En dan is t alsof
placht: ,,'k Ga mee.... met de her
om het Kindje in de kribbe te
[diepe zucht enSaripólo is op weg
n. 4 iet Kindeke.
haar vader weet van niets!
ge jaren daarna zoo vervolgt J.
Sld^s dit schetsje in het „Nederl. Zendings-
dicht bij Saripólo's graf was er een
Dat zag er nu zoo feestelijk
ings de bruine wanden hingen slingers
n. ilmbladeren en bloemen. Werk van de
ren, die bij 't krieken van den dag het
HerJij versierd hadden. Nog feestelijker
nB had het gekregen door de overvloe-
o pest ga ven die opgestapeld lagen voor
Ij van het spreekgestoelte. Kokosnoten,
Q bananen in soorten, in nog versche
in gewikkelde pakken sagomeel, baal-
nontbolsterde rijst, manden citroenen
LoOpelmoezen, vruchten in soorten zonder
iten knorden een paar varkens en mek_
ds. iten; dat alles was een vrijwillige
Ide voor de Evangelieprediking onder
O Btamgenooten!
r. die de kerk binnenkwam bracht een
uurliee. En met die gave trad de groote
hap de kerk binnen, want elkeen was
4 gd van hart om op dit „Feest der
bgen" iets van zijn bezit te mogen
aJ voor den arbeid des Heeren. Het was
n 5l Pinksterfeest. Het feest van den Heili-
ien. lest!
1 een der ramen speelt, de zon op het
m- 5 'metaal van het doopbekken en spiegelt
j het water Heel het witte tafelkleed
UUIhellen schijn over de doopelingen, die
41: ïfarvoor gezeten zijn, in stille' afwach-
ir groote plechtigheid,
staan zij op. Een voor een vraagt de
2.30|iedienaar naar een woord uit hun hart.
antwoorden met zelfgekozen woorden
,r j jjden, dat het oude leven voor hen
jfgedaan en nieuw leven is begonnen.
ikerUeens onze leeraar een valk, die in het
ld verstrikt was door luchtwortels, de
j hergaf, zóó heeft Jezus Christus mijn
waarmee de satan mij gebonden
orgespeden", belijdt er een.
n keer heb ik 'n buideldier bevrijd uit
■n van een zes-meterlange slang, aldus
e Heere Jezus mij gered uit de kaken
►sten en goden", verklaart een ander,
er de velen, die op dien Pinkstermor
gen werden toegebracht tot de Gemeente des
Heeren, was ook een man, die, toen hij ge
knield lag voor het doopbekken, met nauw-
hoorbare stem sprak: „Ik, vader van Saripólo,
verklaar voor de ooren van alle vergaderden
hier in het Huis Gods, dat ik willens en
wetens mijzelf, mijn vrouw en mijn kind had
overgeleverd in de macht van den satan, doch
de God der Christenen is mij te sterk gewor-
en heeft mijn kind in Zijn Paradijs opge
nomen, toen het op reis ging naar het Kin
deke van Bethlehem
Hier hield hij op en barstte in tranen
uit.
Na een oogenblik: „En omdat mijn Saripólo
bij den Heere Jezus is, willen mijn vrouw en
ik daar ook voor eeuwig zijn".
Toen ontvingen beiden het teeken van den
Heiligen Doop.
„En als de dag van het Pinksterfeest ver
vuld werd, waren zij allen eendrachtelijk
Herr Organist....
In de Zondagsbode (Herv. Gem. Ring
Schiedam) schrijft ds. M. Groenenberg
te Vlaardingen zijn indrukken over den kerk
organist en zijn werk.
„Dat is een belangrijk man in de dienst der
gemeente.Hij zit verborgen op zijn orgel, en
de meeste menschen kennen hem niet eens
van gezicht* Maar hij heeft een belangrijke
taak in de dienst
U weet wel, dat er vroeger geen orgels ln
de kerken werden geduld. Het orgel was bij
de Grieken en Romeinen het instrument voor
luchtige muziek. Apollinaris Sidonius prijst
b.v. Theodorick den Westgoth, omdat „men
aan zijn hof geen orgel hoorde".
In de Oostersche Kerk werd dan ook geen
orgel toegelaten, omdat het alleen gebruikt
werd voor wereld sche muziek. In de 16de
eeuw nog verzocht het Concilie van Trente
om de orgels in de kerken te verbieden.
Ook uit de kerken, die onder invloed
stonden van Calvijn, werden de orgels ver
bannen. In ons land bestreed men dus ook
hun aanwezigheid in de kerk. Maar de kerk
gebouwen waren vaak van de burgerlijke ge
meente, en men kon ze dus niet laten ver
wijderen. We gebruikte men ze dan niet bij
de dienst. Het orgel speelde dan alleen bij
het aan en uitgaan der kerk. Maar het zingen
gebeurde zonder orgel.
Dat kwam natuurlijk ook, omdat de orga
nist vaak wereldsche muziek ten beste gaf, en
meer een concert gaf, dan meewerkte aan de
dienst.
Maar dit is alles anders geworden.
Er zijn nog organisten, die wonderlijke
muziek doen hooren, als de kerk aan- en uit
gaat. In dorpen heb ik nog wel eens zeer
wereldsche muziek van het orgel hooren
klinken. Maar de goe-gemeente had er geen
verstand van. Luisterde er ook niet naar.
Het orgel is juist het instrument voor ge
wijde muziek geworden, 't Kan dus verkeeren.
Het hoort in de kerk en in de Christelijke
gezinnen.
Van het grootste belang is dus de organist.
Het gaat er niet alleen om. dat hU goed speelt,
maar ook, dat hij zijn taak verstaat. Het gaat
er immers niet om, dat hij een concert geven
zal in den dienst, maar dat hij meewerkt aan
den dienst.
Een voorspel mag niet te lang zijn. Vooral
bij de slotzang moet het kort zijn. Maar hoe
prachtig kan zoo'n voorspel het gezang in-
groot# hoeveelheden bewaarkool
den toevloed te regelen
(Foto Pax-Holland)
leiden. Het maakt de gemeente onmogelijk
om het gedachteloos te gaan zingen. Het geeft
de kleur van het lied aan en bereidt ons voor
op de klacht, die komen zal in het lied, of op
de jubel, die zal losbreken in het lied.
Het getal van hen, die weten kerkorganist
te zijn, groeit gelukkig. Het getal dergenen,
die eigenmachtig bij de begeleiding van een
lied optreden, neemt af. We kennen ze nog
wel, de organisten, die plotseling de ge
meentezang onderbreken en even een loopje
maken. Hoe kan men zich daar dan aan
ergeren. Heel dit tierelantijnige spel hoort in
de kerk niet thuis, Ik heb het wel meege
maakt dat een organist het bestond na iedere
twee regels van een lied te onderbreken en
even een tusschenspelletje in te voegen. En
dan gingen we weer verder.
Maar dit alles is bezig te verdwijnen.
Het kerkorgel kunnen we niet meer mis
sen. Dat beseft men, waar het niet is. Het
geval Wemeldinge is bekend. Daar is nog
steeds geen orgel in de kerk. Iemand wilde
daar de kerk een orgel schenken. Maar 't was
nog in den tijd, dat men vond, dat zoo'n
wereldsch instrument in de kerk niet thuis
hoorde. Dus werd het geweigerd. Deze
schenkster voelde zich zeer gegriefd en ver
maakte bij haar dood aan de kerk een groot
bedrag op voorwaarde, dat er nooit een
orgel zou komen. Als het er komt, dan vervalt
dit bedrag Zoodoende zit men ln Wemel
dinge zonder orgel.
Neen we zouden onze orgels niet graag
willen missen. Welk een prachtige instru
menten zijn daarbij. Het mooiste orgel in
Nederland was wel het orgel van de Groote
Kerk in Rotterdam. Nu ook verwoest!"
Het Arbeidscontract in de Oudheid
Wie een getrouw lezer der Heilige Schrift
is, dien zal het weieens zijn opgevallen, dat
er in den Bijbel tal van belangrijke uitspra
ken staan, die van groote beteekenis zijn voor
het sociale leven, maar dat er toch maar op
enkele plaatsen wordt gesproken over loon
arbeiders. Dit behoeft niet te verwonderen,
als men weet, dat in de antieke maatschappij
de loonarbeid slechts een geringe plaats in
nam. Het grootbedrijf was nog vrijwel onbe
kenden bovendien werd de lichamelijke ar
beid voor een zeer groot deel ged&an door
de slaven.
Op die enkele plaatsen, waar sprake is van
den loonarbeid, vinden wij het arbeidscon
tract in den vorm van een huurcontract ver
meld. Zoo b.v. in de gelijkenis van de arbei
ders in den wijngaard (Mattheus 20).
Het koninkrijk der hemelen, aldus lezen
wij, is gelijk aan een heer des huizes, die des
morgens vroeg en ook nog eenige malen
daarna arbeiders voor zijn wijngaard ging
huren. En telkenmale als hij uitging, zag hij
opnieuw werklooze arbeiders, zelfs nog om
streeks de elfde ure en toen hij hun vroeg:
„Waarom staat gij hier den geheelen dag
werkloos?" antwoordden zij: „Omdat niemand
ons gehuurd heeft".
De verhouding van werkgever tot werk
nemer was alzoo die van huurder tot ver
huurder. De eerste huurde de arbeidskracht
van den laatste-
Deze opvatting van het arbeidscontract als
een huurcontract is ook in overeenijsternming
met het Romeinsche recht, zoo schreef on
langs „Toenadering", het orgaan van den
Ned. Bond van Chr. fabrieks- en transport
arbeiders.
Bananen van Hollandschen bodem. In de kass
Haaaschen Dierentuin draagt de Chineesche b -naan
(Foto Schim
In het Romeinsohe recht onderscheidt men
drieërlei huurcontract, n.l. huur van een zaak,
van diensten en van werk.
Huur van een zaak, dit is het huurcontract
in den zin zooals wij het kennen, b.v. wan
neer wij- een woning huren, of een stuk grond
In het eerste geval spreken wij er van, dat
wij huur, in het tweede geval dat wij pacht
betalen, en dan hebben wij als tegenprestatie
het gebruik van het huis of van den grond.
Zoo nu zag men ook het arbeidscontract.
De vrije daglooner verhuurde zijn arbeids
kracht aan den heer en hieruit vloeiden beider
rechten en verplichtingen voort. De heer had
het recht op zorgvuldige -verrichting van den
opgedragen arbeid volgens zijn aanwijzingen:
de arbeider moest de betreffende diensten
persoonlijk verrichten, mocht het werk dus
niet door een ander laten doen en had recht
op de betaling van het overeengekomen loon,
ook wanneer van zijn diensten geen gebruik
werd gemaakt-
Dit was de huur en verhuur van diensten.
Hieraan verwant is de derde vorm van huur
contract, n.L verhuur en huur vau werk, in de
taal van onzen tijd aanbesteding en aan
neming van werk. Dit werk kan b.v zijn het
vervaardigen of repareeren van kleeding, de
bouw van een huis, het transport van een
persoon of een zaak. Hier kwam het aan op
het resultaat van den arbeid, terwijl het in
het algemeen onverschillig was, door wie of
met wier hulp het was uitgevoerd. In tegen
stelling met het vorig contract (huur van
diensten) was het de heer, die verhuurder
was, hij verhuurde het werk aan den aan
nemer. In het arbeidscontract daarentegen
was de heer de huurder en de arbeider de
verhuurder.
Niet alle arbeid viel onder het huurcon
tract. Bij de Grieken en Romeinen vond men
lichamelijken arbeid den vrijen mensch on
waardig; dezen liet men zijn 6laven doen of
huurde daarvoor arbeiders Daarentegen
vond men geestelijken arbeid eigenlijk te goed
onder het arbeidscontract te doen
vallen.
Het werk van een leeraar,
van een ambtenaar rekende men tot de artes
liberales (vrije kunsten); zij moesten hun ar
beid zonder betaling van loon verrichten, want
dit zou dien arbeid naar beneden gehaald
hebben. Het viel dan ook in het Romeinsche
recht onder een anderen vorm van contract,
n.l. het mandaat, de lastgeving. Bij het man
daat werd geen betaling gegeven; dit zou in
strijd zijn met dezen vorm van contract.
Langzamerhand echter begon men er geen
bezwaar in te vinden indien bovengenoemde
beoefenaars der vrije beroepen een eeregeld
aannamen, dat men dan honorarium noemde
(honos beteekent „eer"). In den tijd der Ro
meinsche letters werd het zelfs als een recht
beschouwd, dat de hooge ambtenaren aan
spraak konden doen gelden op een hono
rarium; alleen werd een bijzondere wijze van
precedeeren noodzakelijk geacht om deze
aanspraken tot gelding te brengen. De be
oefenaars der vrije beroepen hadden dus wel
geen arbeidscontract in den zin der hand
arbeiders, maar practisch werd het verschil
steeds geringer.
En dit is juist, zoo willen wij er aan toe
voegen, want de aard der werkzaamheden is
ten slotte een kwestie van ondergeschikte
beteekenis .Elke arbeid is een roeping en elke
arbeid is een zegen, al is het natuurlijk ge-
wenscht. dat ieder den arbeid vindt, die bij
zijn aanleg past. Doch ook al zou dit laatste
niet zoo zijn, dan nog hebben zeker wij al?
christenen den plicht, alle werk te zien al?
een goddelijk beroep, dat wij derhalve zoo
gewillig en getrouw hebben te verrichten als
de engelen in den hemel-
CHRISTENEN. BLIJVEN
In „Belijden en Beleven" wijst ds. P. v a n
D ij k (en gehoord de woordkeus van menig
een, die zich naar Christus noemt, zeer van
pas) een uitnemende aanmaning over de hou
ding van den Cchristen t.a.v. personen of za
ken, welke hem tegenstaan.
„Een Christen al staat hem het gedrag
van zijn medemensch nog zoo weinig aan
behoort in al zijn gedragingen Christen te
blijven.
Ook in zijn woorden.
Het gebod van onzen Heere Jezus om onze
vijanden lief te hebben laat geen uitzonde
ring toe; en het geldt te allen tijde.
He onrecht als we meenen dat iemand
ons dat aandoet moet ons niet tot booze
woorden hetzij in zijn aangezicht of achter zijn
rug verleiden; het moet ons veeleer dringen
tot gebed.
Dat kost moeite. En velen lachen er je om
uit, of ze vinden je zwak en laf.
Maar toch blijft dit de taak van ieder, die
zich volger van Christus noemt.
Ten aanzien van onze persoonlijke en alle
andere vijanden is de Christenhouding deze,
dat we onrecht wel onrecht durven noemen,
maar dat alle persoonlijke wrok uit ons hart
blijve gebannen.
Er zit een zekere zoetheid ln de wraak. En
't booze woord is een ventiel voor de sterke
innerlijke spanning; maar geen van beide ia
recht voor God.
In een boozen tijd als iemand meent dat
die boos is doet de verstandige er wel aan
te zwijgen.
Maar het schelden past den christen niet;
zelfs als 't onrecht hem zeer bijzonder per
soonlijk treft.
De eer van onzen Meester en de eer der
Kerk is met onze houding op het innigst
verknocht.
DE HAND VAN DEN OUDERLING.
In het Luth. Maandbl. doet ds. Jaanus (Rot
terdam) een poging, om de verwondering weg te
nemen van sommigen, die zich afvragen: waar
om geeft de ouderling den dominee een hand
als deze den dienst aanvangt en waarom krijgt
deze wederom een hand als de eeredienst is
afgeloopen? „Wil de ouderling eigenlijk zeggen
mét zijn handdruk voor den dienst: Nu, sterkte!
en na den dienst: Welbedankt? Er zit gelukkig
meer achter. En dat „meer" maakt, dat ik den
handdruk zeer op prijs stel en het jammer vind,
als hij achterwege blijft. Het is voor mij meer
dan een nietszeggende formaliteit. Er zit iets in
wat ver boven den predikant en zijn ouderling
uitgaat: het vertrouwen van de gemeente in de
verkondiging van den dienaar. De handdruk
zegt: Wij vertrouwen, dal Uw prediking weder
om verkondiging zal zijn van Gods Woord en
ons in ons allerheiligst geloof zal sterken. Er
zit ook in de medeverantwoordelijkheid van
den ouderling.
„Zoo wil de handdruk na den dienst evenmin
een soort bedankje beduiden. Ook wanneer de
preek niet gansch dat gaf, wat de ouderling
voor zich persoonlijk noodig had dan geeft
hij met zijn toegestoken hand te kennen: Het
vertrouwen der gemeente is niet beschaamd.
Onze belijdenis is niet aangetast. Het Woord is
verkondigd. Want de ouderling is niet alleen
aanwezig uit persoonlijke liefhebberij (trouwens
evenmin mag de gemeente uit dit motief aan
wezig zijn!), maar omdat wij samen (gemeente,
predikant, kerkeraad, organist, koster, collec
tanten, koor) in heiligen dienst door God wor
den opeeroepen om Zijn naam groot te maken.
Daarom verheug ik mij telkens in de hand, die
ik van den ouderling krijg en hoop ik door
deze zinnetjes hun vreugde aan dezen handdruk
te vergrooten."
BIJBELVERKLARING.
In de reeks toelichtingen op den Bijbel
voor het Nederlandsche volk, uitgegeven bij
J. H. Kok N.V. t€ Kampen, is verschenen
het Boek van de Handelingen der
Heilige Apostelen, bewerkt door Dr. B.
W i e 1 e n g a. Tekst en toelichtifig zijn met
verschillende letter gedrukt, zoodat men het
boek aan tafel zoowel als bijbel als in den
vorm van bijbelverklaring kan lezen. De ver-
deel-ing in pericopen komt het begrip van den
samenhang der dingen ten goede. Overigens
behoeft deze wijn geen krans; Dr. Wielenga
heeft door zijn boeken over den Bijbel zich
zelf reeds een weg gebaand voor den hier
verrichten arbeid, welke bovendien ook in
den vorm zijn welversneden pen verraadt.
Aan den voet van menige bladzijde vindt men
nog verhelderende aanteekeningen in ver
band met verschillende vertalingen (Staten
vertaling, Nieuwe Vertaling N.T., Korte Ver
klaring e.d.)
Voor vier verdachten luidde de uitspraak
twee jaar gevangenisstraf, voor drie anderen
anderhalf jaar gevangenisstraf, voor twee
jaar gevangenisstraf, de overige vonnissen
varieerden tusschen negen maanden en
weken gevangenisstraf. Ten aanzien van
verdachten beval de rechtbank onmiddellijke
gevangenneming.
de aanwezige
ee. Zij kwamen
wen in de zaal
r wie dit bevel
Deze opdracht viel vo
veldwachters echter niet
handen te kort. Van de
aanwezige verdachten, vc
gold, konden zij er vijf vasthouden; de
twee anderen wisten bij „gebrek aan
veldwachters" via de publieke tribune
snel te verdwijnen. Of hun vrijheid van
langen duur zal zijn, valt zeer te be
twijfelen.
RECHTBANK TE ALMELO
Een dochter van den burgemeester van Wier
den. mej. Ca. v. d. B„ moest zich voor den
Almeloschen politierechter, jhr. Mollerus, ver
antwoorden wegens beleediging, omdat zij ovei
een wethouder dier gemeente gezegd zou heb
ben: „Ik laat me door dien vent niet de les
lezen; hij heeft geen opvoeding gehad".
De wethouder was door den burgemeester
belast met de waarnemende leiding van het
distributiebure-au, waar mej. v. d. B. werkzaam
was gesteld, en als zoodanig was zij de onder
geschikte van den wethouder. Zij wilde echter
geen orders van hem aannemen fen het kw
tot woordenwisselingen.
Alles goed en wel, zei de politierechter
verdachte, maar u mag op deze wijze niet spre
ken over Iemand die boven u staat.
Hij ls m'n baas niet, zei verdachte. Hij heeft
niets op het distributiekantoor te maken. Voorts
verklaarde zij nog, dat de heer W. haar vaak
beleedigd heeft en haar e»r uit wilde werken.
Ze vond haar opmerkingen aan het adres
den wethouder over diens opvoeding heelemaal
geen beleediging.
Officier en politierechter dachten hier echter
anders over. Zij vonden haar gedrag niet zooals
het behoort en met name als burgemeesters
dochter moest zij zich anders gedragen. Zij voelt
zich echter nogal wat, zeide de officier, en wil
niet naar anderen luisteren.. Hij eischte 30 gul
den boete subs, 30 dagen.
De politierechter was van meening, dat mej
v. d. B als dochter van den burgemeester een
bijzondere verantwoordelijkheid draagt Daar
mede dient zij rekening te houden. Hij veroor
deelde haar tot 25 gulden boete subs. 15 dagen
hechtenis.
Marktberichten
VEE EN PAARDEN
SVEEN. 13 Febi. Aanvoer 662 runderen. 85
5 schapen en geiten. Prijzen als volgt: 8
180—385. 42 neurende koeien 285—415 26
vaarzen 235—315 469 guste koeien 175—
385. 65 pinken 120—200 52 kalveren 48—85. 84 b*-
ïen 1218, biggen per week 22.50. 4 Fr schapen
10—60. 1 geit 30.
De handel in kali- en melkvee was tamelijk. PriJ-
:en als vorige week. Stieren regeeringsprijs. In
ongvee was de handel kalm. Prijzen ais vorige
week In wolvee handel vlug. Prijzen vaat. Op de
■arkensmarkt aanvoer gering. prijzen ais vorige
'.eek. B.ggen handel kalm Door de Nederlandsche
tundvce Centrale zijn 400 stuks aangekocht
LEEUWARDEN. 14 Febr Veemarkt Aanvoer: 84
st-.eren 318 vette koeien. 828 melk- en kali-
koeien f 175425. 95 pinken f 90—220. - vette kal-
vei en. 1049 nuchtere kalveren. 130 vette schapen.
- ir-hou.-i,
ere kah
Irachtige
:ggen aa
i ioopers: dracht.ge 120—200.
pers f 20-55, 93 kleine biggen
en geiten Totaal aangevoerd
450 koi
NV.C nam deze
LEIDEN, 14 Fe
runderen, 240 kal'
pen f 30—42. I
ing. Melk- en
'oer stationnair, nanoei vlug. prijzen
aanvoer stat.onnair. handel redelijk,
(lette kalveren graskalveren, nuch-
en vette varkens geen noteering,
ensp. magere varkens, loópers en
kort. handel kalm. ongeveer prijs-
Veehouder ij^Cen tft\e nam 'ongeveeer
1000 nuchtere kalveren over. De
ze week 109 varkens over.
e kalveren, 237 nuchtere
1 50—60, 270 weide scha-
kens I 2040. 248 biggen
Veemarkt. Aar
■underen. 110
18 schapen.
Men betaalde
koeien 375—
275—390, guste
12—16. 14-weeksche dito
>rjaars-kal
'okkal
inde koei
indel
ug. guste-
indel
indel
chtlge varken»,
tiet duurder.
WILD EN GEVOGELTE
DELFT. 13 Febr Pluimveemarkt: oude kippen
140—4. hanen 2.50—4. konijnen 0.75—5.
>.50—8, p.
:onftn«n
MELK. BOTER. KAAS EN EIEREN
Rechtszaken
RECHTBANK TE AMSTERDAM
Fietsendieven veroordeeld
Twee veroordeelden, wier onmid
dellijke gevangenneming was
gelast, ontsnapt
Veertien dagen geleden behandelde de recht
bank een zaak tegen ongeveer 15 fietsendieven
en helers. De ontmaskering van dit complot
had het resultaat gehad, dat niet minder dan
300 gestolen rijwielen opgespoord konden wor
den De officier van justitie, mr. Bakhoven,
wilde bij zijn eisch tegen de hoofd
daders rekening houden met het be
rouw en de ruiterlijke bekentenis door de
verdachten, alsmede met de medewerking, die
7.ij politie en justitie bij het vooronderzoek heb
ben verleend. Hij eischte een gevangenisstraf
voor den tijd van een jaar. In alle andere
gevallen was de eisch minder, veelal boven
dien met aftrek van de preventieve hechtenis.
De rechtbank dacht er anders over.
RECHTBANK TE HAARLEM.
EEN HARDHANDIGE ONDERWIJZER
Een vijf-en-dertig jarige onderwijzer uit
Hillegom had zich te verantwoorden wegens
mishandeling van een leerling op een Haar-
lemsche school. Volgens den leerling was de
onderwijzer boos op hem geworden, omdat hij
zijn sommen niet af bad. Daarna moest hij
voor de klas komen, waarna de onderwijzer
hem klappen tegen het cor gaf. De jongen is
v/eggeloopen en later met zijn moeder terug
gekeerd. Veertien dagen later is een aanklacht
ingediend en de jongen heeft zich door een
dokter laten onderzoeken. Deze constateerde
een beschadiging aan de oorschelp.
De onderwijzer verklaarde, dat de leerling
vaak lastig was en oneerlijk. Op den bewusten
dag heeft hij den jongen een klap gegeven,
doch hij achtte deze een gewone kastijding,
welke niet buiten de grenzen van het normale
glHet waarnemend hoofd, als getuige gehoord,
noemde den leerling lastig en stiekum. Over
den onderwijzer had hij nooit klachten ge
hoord.
De officier van justitie meende, dat bewezen
is het gewelddadig trekken aan het oor. Hij
is voorstander van beperkt tuchtrecht, doch in
dit geval is wel wat te hardhandig opgetreden.
Spr. eischte een boete van 20 subs. 20 dagen.
RUZIE OM DE WATERLEIDING
In een woning te Haarlem wonen twee ge
zinnen samen en in den loop der jaren Zijn
ruzies ontstaan over de waterleiding. De be
woner van het bovendeel meende, dat hij de
baas is, omdat de waterleiding op zijn naam
staat, en had 1 Januari de kraan afgesloten,
omdat het vroor. De benedenbuur merkte dat
te laat. Zijn vrouw had nog water noodig en
de man begaf zich daarom naar de plaats,
waar hij de waterleiding weer kon openen.
Dit werd opgemerkt door den bovenbuur, die
naar beneden kwam. De benedenbuur nam
een mes en gaf den ander daarmee vijf steken
in het gezicht, waardoor deze ernstig bloedde.
Donderdag stond de benedenbuur, een 43-jarige
nachtwaker wegens mishandeling terecht. Hij
zeide, dat toen hij in gebukte houding stond,
de bovenbuur hem weggeduwd had. Hij kwam
bij de kamer, greep iets van de tafel, dat later
bleek een broodmes te zijn en gaf daarmee ste
ken. Ook wondde hij zich aan de polsen.
De officier van justitie merkte op. dat het
steken nog goed ls afgeloopen. Het is echter
ernstig met een broodmes te steken en eischte
een gevangenisstraf van acht maanden.
De verdediger, mr. Proper, ging de voor
geschiedenis na. waaruit bleek, dat er ver
schillende malen ruzie is gemaakt. De boven
buur speelde de baas over de waterleiding en
deze heeft de verdachte in weerlooze houding
aangetroffen. Er is sprake van zelfverdediging
en daarom verzocht pl. ontslag van rechtsver
volging.
De rechtbank zal 27 dezer uitspraak doen.
Handelsberichten
AMSTERDAM. 14 Febr. Not. per 100 kg: raap
olie vliegend I 34 kleinh.; lijnolie vl. 25 tb
grooth.. 28ti kleinh. Not, oer hl: raapolie vl.
I 3114 kleinh.; lijnolie vL 27V* kleinh.
METALEN
LONDEN. 14 Febr. S l.o t
Ie beurs). Koper
zink ordinair
alles door de regeering vastgestelde mlnl-
prijzen.
n stand, cash 263./- 264.-/-. 3 mnd. 262.10/-
3.-/- tin settlementsorijs 263.15/-.
Straits 274.-/- 279.-/-.
kg. Fabrlekska;
p. 50 kg. Handel vlus
40 plus 67 50. Goi
67.50. broodkaas
LEIDEN. 14
kippenei
kg eende:
Edammer 20 plus 44. ld.
sche 20 plus 44. ld. 40 plus
67 50. Lcidsche 20 plus
jartijen
srtilen le soort
AARDAPPELEN. GROENTEN EN FRUIT
per kg; selderij f 5.30—8.40 per 100 bos;
38—40 ct. per kg; spruiten f 17—37. wi
—26 per 100 kg. Aanvoer sla 20.700 stuks
BROEK OP LANCBNDIJK. 14 Fehr
dijker groen"
73,000 kg gelBWIHUHM
kool 4.70. 9100 kg uien 5 50. grove uien 5.50.
ling uien 5.50. alles p 100 kg
MIDDELHARNIS, 13 Februari. Centrale V«
voor Goeree en Overflakkee. Uicnveiling. Ge-
1.58. alles- per 10o kg.
voer 128,000 kg.
DELFT, 14 Feb
Deutsche Groent
—41, prei 1419 j
p. 100 boe.
NOORD-SCHARWOUDE14 Febr Noordermarkt-
,400 kg roode kool 6 50, 51,500. kg gele
uari, Coöp. Warmoeziersver. „D<
invelling" (G.A.). Andijvie 21
100 kg; spinazie 3.40—4.31
kg
520.
-13.
13,600 kg der
drieling i
14 Febrt
ing „Utie
ien 4, i
9—17 p. 10
bieten 2.50—3.10., dito gek
13—16 prei 6—23. rapen 2.2
17. dito (schoon) 16—46, ui-
3—9. witlof 9—27. cichhe
116—172. selderie 24—62 p
-6.90 i
100 i
uks.
ZWOLLE. 14 Febr. H
linkenvellen 14','a ct.,
•ellen 24 ct.. gasvellen
luiden I 8.50 por stuk.
n. Koehuiden 131& ct„
ivellen 9'i ct.. vette
p. tb kg. paarden-
Visscherij
ROTTERDAM. 14 Februari. Heden -werden aan
len vischafslag alhier van Scheveningen, Middel-
larnls. Stellendam en elders aangevoerd 1500 pond
•ersche schar, 1700 pond riviervlsch. 3110 pond
.piering. 10 pond levende paling, tb en A vaatjes
2720 pond versche
SCHEVENINGEN. 14 Fet
t f 67: Sch 81. A. den Dul
14; Sch. 285.
f 114: Sch 16. W. Rog met f 54;
Sch 30. G. de Graaf met f 140; Sch 210. B. Rog
met f 134; Sch 84, J. den Duik met f 155; Sch 23,
A. Taal. met f 89: Sch 341. W. de
201 M. Taal met f 85: Kw 175. J. van Duin
f 112; Kw 97. D. Kuil met f 113; Kw 166,
v. d. Plas met f 118: Kw 144. P. Varkevisser
f 116; Kw 89. H. Schaap met f 103: Kw 52,
je Haas met f 90: Kw 151. T. v. d. Plas met
f 57: Sch 12. G. den Hever met f 51: Hd 75.
Koorn met f 39: Tx 33. .T. Drijver met f ^23;
14. A. Ellen met f 187: Tx 37. A. v. d. Vis
f 183. Ro 2.
WIF1RINGEN. 13 Febr. 213 pond voorn 20—21 tb
:t p. pond; 198 kg spiering 4547tb ct. p. kg.
IJ MUIDEN. 14 Febr. Schar 42—35. kL schar 15
-11 pufschar 9—8.50. alles p 50 kg.
Besomming logger
29. blei 0.60—0 45.
alles p. kg.
103 f 327. IJm. 201 266
Scheepvaart
VRACHTENBERICHT.
14 Febr. Vaarwerk diverse par-
Delfzljl. 100 ton kali naar Heeren-
out naar Sliedrecht. alle» volgen»
r ledige schepen.
WATERSTANDEN
Kampen
Maastricht
Belfeld
Venlo
42.58 r
12.68 r
12.29 r
i) geen opgave ontvangen.