Jlir utu t ^riïtódjr (tfimraut Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken Een hoofdstuk uit het Sprookjesboek der Techniek BLU- Vf) FAX RECHT VAN GRATIE EN ABOLITIE rTla/s nieotsprüs: UjLmundcn In Leiden en ln plaatsen een agentschap gevestigd la 2.36 ari reek 18 cl Losse nummers 5 et ARA. vooruitbetaling. !4 Dm olieprijzen: KRO. RO (Bet per regeL ingezonden Mede- ntralV«o 46 et per regeL Minimum els. Bewijsnummer 5 ot Bij eoo- Du^ belangrijke korting Duit-- No. 6325 ZATERDAG 11 JANUARI 1941 Bur. Redactie en Administratie BREESTRAAT US. LEIDER Telefoon 22710 (Na 6 uur 23166) Postbox Poetrek. 58930 Bijdragen ran medewerkera Ingeron den stukken aan de Red Abonnementen, Ad verten tl ea, «na. aan 21e Jaargang -EFT DE GEESTEN ijnlijkP1 ir iedereen nu wel duidelijk, telïetjlerialisme als levens- en we- 5 braking heeft afgedaan. Wel te loewel1 ste^se^ en systeem. als basis i/^jehappelijk onderzoek, optrei onverbloemde oordeel der branif altijd menschen geweest en branpjd menschen zijn, die bekoord r het allerplatste materialisme •1 buik hun God maken. Maar let weg, dat stofvergoding met ïïl irmaal wordt verheerlijkt; de i van den geest over de stof onweersprekelijk. eraawel ei"kend worden, want het i is onlosmakelijk aan de evo- l#d^j4bonden en deze leed in meer 6 Ipzicht schipbreuk. Men liep •en de met vraag naar den oor" die i dingen als met die der ont- r gestadige ontplooiing. lpadCIVrste betreft> zÜn allerlei theo- eredeot over de herkomst van al het len docb wanneer men van geen 'ilde weten, wiens Woord ai- nstre^en' er n^et waren» m het dan bleef men immer weer lan bij de vraag, waar nu toch é"h!$te begin was. heidii evolutie is een schoon ding: oeg in het ei ontwikkelt zich de de s<*ogel; uit het onaanzienlijke ld geït een bekoorlijke plant; maar di het begin niet verklaard. Men het oq teruggaan tot de oercel, doch at aVachter? En zoo konden mate- evolutieleer nimmer de aller- te, de principieele vraag naar tLEMjt van de schepping beantwoor- Genesis 1 vers 1 lost het pro ng 'Niet zoo, dat we het kunnen iar g#iet ons eindig verstand; maar Jaar P ons bart' waaruit de uit6an_ emscfens zijn, rust vindt in God. fn Ft de ontwikkeling zelf betreft, ZaanMalisme en evolutieleer fiasco, 's hij enkele kortzichtige fantasten, ■Sfr. de leer van Bellamy dwepen, andbl iedereen klaar als de dag, dat ^^vooruitgang alléén geen gees- j z^drheffing en ontplooiing kan alé oi haar^sta ons wel: we ze68en niet. dat toen ;en en ontdekkingen, kunst en ontii3geen heteekenis hebben voor gerai ontwikkeling (de Christelijke I" hj^ie geeft van een ander inzicht keiPar de geschiedenis heeft wél deze |t de menschheid niet tot hooger nietsklimt, naarmate het zoogenaam- hij. dfingspeil rijst en de wetenschap J"dem maakt. vóói^kt weer' dat niet stof den in di^rscht, maar omgekeerd. Uit de ich ij de kracht, uit de lichamelijke ioordfe geestelijke en zedelijke ver- it zij] te verklaren. En daarmee heeft het materialisme afgedaan, aan. we zijn er niet, wanneer we dit n" dJi. Want dan had de apostel et kunnen spreken van ij dele fd Wijsbegeerte) en valschelijk ge- i dieftenscbap. Juist Paulus ijjimers f en(t van verdacht worden, dat hij *fde® zou spreken over wijsheid en g isp. Trof hem niet het verwijt, ffjoote geleerdheid hem tot razer- ringl ^Jer het materialisme in de ri zaak toch ook een geestelijke esta: louwing moet dus een an- ,"Hen e2eerte staan, die niet van de van de kracht; niet van het aar van de ziel uitgaat. De be- weii de inhoud hiervan zijn niet in 'oorden weer te geven; het is op te merken, dat men hierbij igeli n rede, geest, wil, kracht enz., denkt aan een persoonlijk God, leen alles schiep, maar ook al- b(0udt en regeert en zijn wetten een ieder mensch apart en voor ■rzo^heid in haar geheel. Alles kort md kan men zeggen, dat tegen- materialisme het pantheisme at de wetenschappelijke mensch van den eënigen waren God waarop hij zijn vertrouwen kunnen stellen, vele zijn de vormen, waaronder ïsbeschouwingen of ideologieën enen en de nevenverschijnselen groot in aantal: occultisme, spi tz. Maar al te gader stellen zij ats van den «enigen waren God act van menschelijk denken; een Stelling van geestelijke dwaling ®llen zij daarom onder het oor- Schrift, die ons leert: „Hoor, Heere jnze Cod is een eemg zaarop de geioovige antwoordt: IU lust mij ook niets op aarde.'' echter ook duidelijk, dat deze •••:en even gevaarlijk zijn als het pen materialisme en dat wij ons onderscheidingsvermogen steeas ..Aooren op te scherpen. Niet zon- vermaant Gods Woord ons: „Be- "1 geesten, of ze uit God zijn. Alle 5 niet belijdt dat Jezus Christus eesch gekomen is, die is uit God •••ar dit is de geest van den anti eiken geest gij gehoord hebt, dat *1, en i6 bu alreeds in de wereld.'' Het simpele begin van de kousen-Industrie leidt tot een grootsche ontwikkeling. Hoe het was: Een eenvoudige koopman, door zijn tijdgenooten ols „Quersack-Indianer" betiteld, gaat met zijn reis zak op weg. Wat het werd: De machige, moderne Cotton-machine was eens zoo begint dit sprookje, evenals alle andere een tijd waarin de menschen nog niets van kousen afwisten. Zij omhulden hun voeten op andere wijze of zijn, althans in streken met gematigd klimaat, ge durende eeuwen barrevoets gegaan. In Europa vindt men de kunst van het kousen- breien terug tot in de zestiende eeuw. Zij is dus niet zoo oud als haar zusterkunst, de weverij. Het was in genoemd tijdperk, dat Engelsch geestelijke. William Lee, begaan was met de vrouwen, die het moeizame brei werk met de hand verrichtten en hij trachtte een machine te construeeren, waarmede men vlugger en beter kousen zou kunnen ver vaardigen. Het gelukte hem een systeem te vinden, met behulp waarvan men de bewe gingen van de hand en van de vingers op stalen vingers zou kunnen overdragen. Zoo werd hij in 1589 de schepper van de eerste, primitieve breimachine. Dit kleine technische kunstwerk had een zeer wisselvallig lot. Voor het ontstaan van de moderne kousen-industrie verkreeg het eerst beslissende beteekenis, toen omstreeks 1700 een dergelijke, geheel uit staal gebouwde mochine naar Dresden kwam- Daar werd zij opgemerkt door den in Limbach thuisbehoo- renden Johann Esche. Hij begreep, welke voordeelen de machine had en nam het be sluit deze van hout na te bouwen. Hij bracht het snel ontworpen model naar zijn land streek, het Saksische Ertsgebergte en legde daarmede nabij Chemnitz de grondslagen voor het ontstaan van de grootste kousen industrie ter wereld. Sedert het midden van de 19e eeuw raakte aldus in het Ertsgebergte de met de hand gedreven breimachine ingeburgerd. Deze „Hand-Kulier-Stuhl" geheeten, was een vrij hooge constructie, warvoor de bank stond. Dag na dag, ja dikwijls nacht na nacht, was de breier daar bezig, voorzien van een petro leumlamp, teneinde den arbeid nog te kunnen voortzetten, wanneer de schemering reeds tot rusttijd maande. Want het kousenbreien bleef hard werken. Hadden eeerst de vrouwen van dit lied zonder einde gezucht, nu was het zwoegen voor de mannen. Den geheelen dag door knetterde in de kleine huisjes van het Ertsgebergte de harde klank van deze brei- stoelen. Het ging telkens slechts met één kous tegelijk, al geschiedde het breien voorzeker sneller dan eertijds met de hand- Eiken Vrij dag werd het resultaat van de week bijeen gepakt en in den reiszak gedaan. Dit was een lang maaksel van gestreepte stof, in het midden open en aan beide einden gesloten. Daarin werden alle gereed gekomen kousen gestopt en de zak vervolgens om de schou ders gehangen. De breiers, die ermede naar Chemnitz trokken, om hun werk aan de kousenhandelaren te verkoopen- noemde men Quersack-Indianer". Tot zoover de geschiedenis van de keus en van de eerste breimachine. Onlangs had den w(j nu gelegenheid in Oberlungwitz, een der belangrijkste centra van de geheele Saksische brei-industrie, in de kronieken van een der grootste thans bestaande fabrieken te bladeren. Bijzondere indruk maakte daar in een hoofdstuk, waarin beschreven stond hoe een der „Quersack-Indianer" uit Ober lungwitz tot het besluit kwam, het werk van verscheiden weken op een wagen te laten en daarmede over Chemnitz naar de Leipziger Messe te reizen. Met veel details wordt deze geschiedenis van een wereldfirma ver haald. welke sterke gewaarwordingen de man bij zijn bezoek aan de beroemde Messe, in de tweede helft van de vorige eeuw, in Leipzig opdeed. Eenvoudig als hij was, begreep hij toch reeds in dien tijd, dat de Leipziger Messe tal van mogelijkheden bood om aan de menschen van zijn streek arbeid en brood te verschaffen. De zegetocht van de kous was begonnen. Telkens weer kwamen er nieuwe soorten, de kousen wer den steeds fijner en de eischen van de vrouwen gestadig grooter. Bovendien den voortdurend meer kousen gebruikt, want naar gelang de kous fijner werd, was haar natuurlijk een korteren levensduur be schoren. Het verdere proces van de ontwik keling der machinale productie hield gelij- ALG. FRIESCHE LEVENSVERZ.-MY LEEUWARDEN BURMANIAHU GROOT NOOROHOLLANDSGHE VAN 1845 AMSTERDAM. VAN BRIENENHUIS TH. DERCKSEN. t In den ouderdom van 80 jaar is te Angerlo overleden de heer Th. Dercksen, oud wethouder en oud-locoburgemeester dezer ge meente. De overledene werd ln 1889 tot lid van den Raad gekozen en in 1905 tot wethouder, welke functie hij onafgebroken tot 1939 heeft ver vuld.'Mét name óp landbouwgebied heeft de heer Dercksen zich bewogen en in een groot aantal besturen en lichamen heeft zij zitting gehad. Zoo was hij bestuurslid en voorzitter van de Boerenleenbank „Eigen Hulp", voor zitter van de afdeeling Angerlo van de Geld.- Overijss. Maatschappij van Landbouw en lid van het hoofdbestuur dezer maatschappij. De Ned. Herv. Gemeente in zijn woonplaats dien de de heer Dercksen als kerkvoogd. In 1935 -werden zijn verdiensten erkend door zijn be noeming tot ridder in de Orde van Oranje- Nassau. De teraardebestelling van het stof felijk overschot zal Zaterdagmiddag plaats vinden. De stoet vertrekt om half één van het sterfhuis. Aan het graf zal niet gesproken worden. HUISVROUWEN Met EEN PAK -fff&CO. doet U MEER dan met 20 stukken zeep Doet Uw voordeel) Slechts 29 cent per pak In e'k pak GEBRUIKSAANWIJZING met tal van NUTTIGE WENKEN Verkrijgb. bij alle warenhuizen en drogisten „GREVO S" HANDELMAATSCHAPPIJ Nieuwland 6a - Tel. 38169 Rotterdam De CoHon-brelmachlne zooals zij er tegenwoordig uitziet, meesterwerk van techniek, waarop gelijktijdig 18 a 20 ko» vervaardigd kunnen worden. (Foto P. Darm Een in Oberlungwitz reeds lang uitgestorven type, de „Quersack-Indianer". Over den schouder draagt hij den bontgestreepten linnen zak, waarin hij de gereed gekomen kouza* naar den handelaar brengt (Fobs Ztenert) O ken tred met een en ander. In plaats van de kleine machines voor handbedrijf waren de Pagetmachines gekomen, waarop men reeds d.rie tot vier kousen tegelijk kon breien. Maar zelfs deze, in vergelijking met den handarbeid toch zeer geschikte machi nes hadden nog slechts waarde als museum stuk op het oogenblik dat de Cotton-mach- nes waren ontstaan. Met behulp van deze kon men gelijktijdig 18 a 20 kousen vervaar digen. De Cotton-machine was niet meer met de hand te bedienen, zij vereischte de kracht van een stoomwerktuig, dat voor het eerst in 1882 te Oberlungwitz werd opge steld. Daarmede had de kousen-industrie een graad van perfectie bereikt, die met betrek king tot het principe ook vandaag nog niet overtroffen is. Grootmoeder breide met vijf naalden. Zij had ontelbare uren noodig, eer zij klaar was met ongeveer 47000 steken, waaruit een paar met de hand gebreide kousen bestond. Een paar met de machine vervaardigde dames kousen heeft er echter 2,400,000 en is niette min vlugger gereed. Dit komt omdat thans niet vijf, maar ongeveer 600 naalden aan een kous werken. Daarvoor zijn de naalden ook 10 a 15 maal zoo dun als die van De°machinale werkwijze maakt het daaren boven noodzakelijk, dat de in de machine liggende breinaalden geheel anders zijn ge vormd als die, welke wij kennen. Interessant is verder, dat in een met de hand gemaakte kous ongeveer 875 meter breigaren ging, met een dikte van ca. 2 mm, terwijl men thans voor een paar kousen 4800 meter noodig heeft, maar dan slechts 0.15 mm dik. Een ding is echter bij alle verbeteringen onver anderd gebleven, iets waaraan velen, die dagelijks hun kousen aan- en uittrekken, stel lig wel niet meer denken: Ook de modern ste, hoogfijne dameskous is uit één enkele draad ontstaan. Dikwijls kan men dit zelfs zien, wanneer zich namelijk de door alle dames gevreesde ladders op doen. Maar dit euvel is nu overwonnen. Op de laatst gehouden Leipziger Najaars- Messe verdrongen de men- sohen zich om een stand, waarin juist de Oberlungwit- zer firma, die wij onlangs be zochten, haar laddervrije kous demonstreerde. De nieuwe kous wordt evenals alle goed van vorm blijvende kousen op de modernste Cotton-ma chines gebreid, maar men heeft de moeilijke oplossing gevonden om de steken zoo met elkaar te verbinden, dat in het vervolg geen ladders meer kunnen ontstaan. Het is stellig geen toeval, dat de nakomelingen uit de familie, die voor het eerst als „Quersack-Indianer" naar de Leipziger Messe toog, nu juist degenen zijn, die ook de lad dervrije kous aldaar is^bben geïntroduceerd en dit in grooteren omvang nog op de a.s. Voorjaars-Messe zullen doen. Wie ooit in de gelegen heid is geweest een bezoek te brengen aan de Leipziger Messe, weet dat aldaar veelal de nieuwste vindingen en verbeteringen haar intrede doen. Maar zelfs de koopman, die toch uit den aard van zijn beroep een nuchtere cijferaar moet zijn, zal toegeven dat een kijkje in de 24 groote jaarbeursgebouwen van Leip zig indrukken teweegbrengt, welke biina aan een sprook jeswereld doen denken. De Führer heeft bij decreet het recht van gratie en abolutie (staking van een begonnen vervolging) voor het bezette Nederlandsche gebied overgedragen aan den Rijkscommis saris. Deze heeft weer bij Verordening be paald welk deel van deze rechten hij voor zich zelf behoudt en welk deel hij overdraagt aan een Nederlandsche instantie: den secre taris-generaal van het departement van Justitie. Deze nieuwe Verordening ligt in de UJn der staatkundige ontwikkeling vanuit het standpunt der bezettende overheid. Het gratierecht was een recht van de Kroon, van de Koningin dus. Na de bezetting is ook dat recht overgegaan op het hoogste regeeringsgezag in feite, dat wordt uitge oefend door deD Rijkscommissaris in op dracht van den Führer. Slechts in zeer bijzondere gevallen heeft deze zich de han teering van het gratierecht voorbehouden Het recht van abolutie komt in het Duit- sche strafrecht in anderen zin voor dan bij ons. Daar bestaat vervolgingsdwang; in Nederland daarentegen is het opportuniteits beginsel aanvaard. De bevoegde rechterlijke instantie maakt zelf uit of vervolgd zal wor den al dan niet. Wel is over onze oostergren- zen de mogelijkheid niet heelemaal uitge sloten, dat een vervolging „niedergeschlagen" wordt, maar het Is dan de „allerhöchste Stelle", die beslist, dat vervolging niet ge- wenscht is. Een onafhankelijke rechtspraak ln den zin gelijk wij daarvan spreken, kent Duitschland niet, omdat daar het staatsbelang en het staatsdoel domineerend zijn. Vandaar ook, dat bij de gratie (in algemeenen zin) de con structie in Duitschland deze is, dat zij een absoluut hoogheidsrecht van het staatshoofd is, maar bij ons, voor zooveel gratie in engeren zin betreft, wel behoort tot de prerogatieven van de Kroqn, maar toch deel der strafwetpleging uitmaakt. Abolitie wordt bij wet bepaald. De vonnissen van Duitsche krijgsraden en van S.S. en politie-instanties konden krach tens een bestaande regeling reeds door den Rijkscommissaris voor gratie in aanmerking worden gebracht. Het abolitie- en gratierecht in de Neder landsche strafrechtpleging komt intusschen niet geheel aan den Rijkscommissaris. Von nissen tot 3 maanden en geldboeten tot 1000 zullen tot de bevoegdheid van den secretaris generaal van het departement van Justitie behooren, tenzij de Rijks-commissaris in be paalde gevallen zich de beslissing mocht heb ben voorbehouden. Wat de kleinere delicten betreft, zal dit recht derhalve in den regel berusten bjj den genoemden secretaris-generaal, die dé tot dusver in Nederland geldende procedure advies van de betrokken rechterlijke instan tie daarbij zal blijven volgen. In de meer belangrijke gevallen, bjj de zwaardere straf fen dus, zal de Rijkscommissaris decideeren. Dit geschiedt niet uit wantrouwen tegen de Nederlandsche rechtspraak, doch met de be doeling meer uniformiteit te krijgen in de toepassing van het recht van gratie en van abolitie. De voorwaardelijke veroordeeling, die hier te lande vrij veelvuldig werd gehan teerd, maar in het Duitsche recht onbekend is, zal als gevolg van de nieuwe bedeeling niet meer ter beschikking van den rechter staan. De Rijkscommissaris of in de bepaal- ZON EN MAAN Zonsopgang 12 Jan. 9.46; ondergang 17.50 Zonsopgang 13 Jan. 9.45; ondergang 17.51 Maansopgang 11 Jan. 16.31; ondergang Volle maan Maandag 13 Jan.; laatste kwartier Maandag 20 Jan.; nieuwe maan Maandag 27 Januari delljk aangeduide gevallen de secretaris generaal van Justitie, kunnen op verzoek geheele of gedeeltelijke begenadiging schen ken. Het reclasseeringswerk kan dan even tueel voortgang hebben. Men ziet uit de nieuwe Verordening, dat de levenspractijk niet overal tot gelijke rechtscodificatie brengt. Algemeene beginse len, de levensbeschouwing waaruit men leeft met name, hebben daarop grooten invloed. Nieuw is dat niet. Wie de eeuwenoude ge schiedenis van het gratiebegrip en de argu menten voor en tegen gratie als element in de rechtspleging nagaat, komt al spoedig tot deze ontdekking. Reeds bij de oude volken was de vorst ln hoogere instantie de man, die persoonlijk de jurisdictie uitoefende en met allerlei rekenen kon bij het bepalen van een straf. De onder scheiding tusschen de overheid en den zelf standigen, onafhankelijken rechter wa? toen onbekend. Wel ziet men, dat de rechters ze kere vrijheid bezaten om rekening te houden met elementen, die voor het verleenen van gratie werden aangevoerd, toen later de straf maten voor delicten aan bepaalde grenzen werden gebonden. In den ouden tijd trad het gebruik van gratie als buitengewoon rechts middel minder op den voorgrond. Als rechts- element bestond dit middel echter wel, al werd er b.v. onder de Romeinsche keizers wel heel zonderling en willekeurig mee omge sprongen. Zelfs de christenkeizers brachten daarin geen ingrijpende verbetering. In Matth. 27:15 vinden we een aanwijzing omtrent de gratie-methoden omstreeks het begin onzer jaartelling in het Rijk van het recht. Het oude Germaansche recht gaf van de gratie-idee weinig te zien. In de oude chris telijke kerk dreigde ze in haar ontwikkeling een geheel verkeerden kant uit te gaan, in zooverre geestelijke overheden wereldlijke macht poogden uit te oefenen, tegen weik streven in de middeleeuwen reeds verzet ont stond, een verzet, dat eigenlijk pas in de eeuw der reformatie meerdere vastheid ver kreeg. Gratie vanwege het „hooge gezag" was een gedachte, welke zich in het rechtsbewust zijn vasthechtte, ook al trachtte de willekeur nog meermalen het hoofd op te steken. Zelfs groeide deze uit tot stelselloosheid, tot mis bruik. B.v. in de dagen der Fransche revo lutie en daarna. De 19e eeuw brengt ons bewuste verdedi gers en tegenstanders, voorwaardelijke en onvoorwaardelijke, van het gratie-instituut; maar de voorstanders er van wonnen gelei delijk het pleit. Wel was er nog heel wat verschil van meening omtrent de omschrij ving en den inhoud van het begrip van gratie, maar de ontwikkeling er van bij het licht van Gods Woord stond niet stil. Daar mogen we dankbaar voor zijn. Want slechts wie het rechte begrip omtrent overheid en strafrecht heeft, zal ook aan de idee der gratie een juiste plaats kunnen aanwijzen in de rechts- bedeeling, welke mede dienen moet om door de overheid als dienaresse Gods de goddelijke orde in de menschelijke samenleving te doen handhaven. Gratie en abolitie worden dan van publiekrechtelijken aard en krijgen niet het privaatrechtelijk stempel van den souve- reinen staat, die tegenover een veroordeelden of vermoedelijken overtreder begenadigend optreedt. Öfc eerstbedoeld standpunt stelt zich het artikel van onze Grondwet, dat aan de Kroon het recht van gratie van straffen, door rechtelijk vonnis opgelegd, toekent. Dat recht wordt uitgeoefend we zeiden het reeds na het advies te hebben ingewonnen van den rechter daartoe by algemeenen maat regel van bestuur aangewezen. Amnestie ol" abolitie worden niet dan bij een wet toegestaan. Deze laatste bepaling verklaart, waarom ze zeer sporadisch zijn voorgekomen. Aan de Kroor. is de macht gegeven om te voorkomen, dat het hoogste recht de grootste onrechtvaardigheid zou kunnen wor den en in de tweede plaats om genadig te kunnen zijn. Delegatie van het recht van gratie aan een minister heeft onze wetgeving in het VRAAGT ONS PROSPECTUS: HANDELSWETENSCHAPPEN Boekhouden en Handelscorrespondentie. STAATSPRAKTIJK-DIPLOMA BoekboudeD M O RESA ARNHEM (Bekende Schriftelijke Cursus). v ft/cC mof studie.r Vraag franco toezending prospectus voor schriftelijke of mondelinge opleiding aan INSTITUUT PONT HOOFDKANTOOR DEN HAAG JO Scholen Sri N&dai-ictnef JOJaar enrqnng.' verleden wel gekend, maar het desbetref fende besluit van 184J is later, als in strijd met de Grondwet, vervallen. Het aan den G. G. van Ned.-Indië toegekenderecht van gratie steunt echter wel op de Grondwet, tim dat de G. G. het koninklijk gezag uitoefent. Amnestie en abolitie (kwijtschelding van straf aan bepaalde categorieën van schul digen en staking van rechtsvervolging ter zake van bepaalde misdrijven) grijpen in in de normale rechtsbedeeling en waren daarom afhankelijk gesteld van de medewerking der Staten-GeneraaL Wie met deze dingen rekening houdt, zal kunnen begrijpen, waarom de besproken Verordening den inhoud heeft zooals we heb ben uiteengezet. Boven Midden- en Zuid- Engeland Het Duitsche weermachtsbericht Het opperbevel van de Duitsche weermacht maakte gisteren bekend: Het luchtwapen heeft Donderdag bewapen de verkenningen tot boven Noord-Schotland uitgevoerd. In den nacht van Donderdag op Vrijdag hebben sterke formaties eigen ge vechtsvliegtuigen talrijke voor den oorlog belangrijke doelen in midden- en Zuid-Enge- lar.d, vooral te Manchester, Londen en Liver pool, met succes met bommen aangevallen. Overvallen van den vijand hebben zich in den nacht van Donderdag op Vrijdag voor namelijk op verschillende plaatsen in West- Ditschland gericht Behalve enkele woonhui zen zijn het klooster Bethlehem bij Keulen beschadigd en het katholieke gezellenhuis te Dusseldorp verwoest Er zijn geen militaire of voor den oorlog belangrijke doelen getroffen. Dg verliezen van de burgerbevolking, bijna uitsluitend buiten schuilgelegenheden, bedra gen twintig dooden en enkele gewonden. Een vijandelijk vliegtuig is door nachtja gers, een ander door luchtdoelartillerie neer geschoten. Gevonden projectiel ontploft Een jongen le Rotterdam gedood. Zijn moeder gewond Gisteravond heeft een dertienjarige jongen te Rotterdam, ondanks de herhaalde waar schuwingen getracht in de ouderlijke woning in de Resedastraat een projectiel, dat hij op straat had gevonden te demonteeren. Het pro jectiel explodeerde en de jongen, J. Molie geheeten, werd op slag gedood. Zijn moeder, de 50-jarige J. Molle-de Jager, die zich in de nabijheid van het gevaarlijke spel bevond, werd gewond en moest in het Zuiderzieken- huis worden opgenomen. I Taconis Pijp Tabak Leeuwarder

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1941 | | pagina 1