LUTHERS HUWELIJK g 1n i M it II ffl s* l i sn ur*r- vays^r »Zijn huwelijk stond in het teeken van den Gekruizigde. Daarom was t gelukkic« Eergisteren hebben hc met d« Prot©*- t taobwhe Christenheid over heel de wereld de, ilo^ofmingödag herdacht. Moeilijk Ui in de geschiedenis der Christelijke Kerk grooter omwenteling aan te wijzen, dan de Reformatie. En de mun.' die „er den. *too>^ .06 Kaf,'die.er de eeroie plaa.U bij iunc^mr'^ic tuj ouder Gods hulu n»«t al dc krpclifFzijner persoon lijkheid hoeft veil ragen en besteld, die man is en blijft Maarten Lather". Bn zijn* huwelijk zet de krodn op zijn liervor- iiiini-'sarheüt, al du© L)r Beerenr, die over-dit on derwerp vrij uitvoerJa^fedndeR, De schrijver "fccgt. dat dit huwelijk was het resultaat van enielig© maar ook nuchtere over- wegingen. Tot dit huwelijk gevoelde Luther zich geroep*# door God 1 't wa© een redelijke plicht, dien hij bad.te verruilen. Krachtig spoorde de groote Hérvornier geeste- lijken cn monniken aan om de kuischtuyds- gelofts. te verbreken en te trouwen. „Wcest toch niet bang \oor dat ééne uurtje van aéhandg I Daarop volgen Jaren van eere en geluk I" Echter och reef hij 30 Nov. 1524 aan Spalatinus ..Zooal*. 't op oogeiiblik met xnij gesteld is, zul hel pfet g'hcuren, dat ik een Vrouw neern" Waarom dan T Hoormaar 1 „Orndat ik dagelijks den dood en de welverdiende straf van een ket ter voor.00gen heb f Aan AJbrecb'. dei\ aai tsldsschop an Mainz, schreef hij „liet is toch klaar uk» dc dag. dat de geestelijke stand Tegen 'Gód 'en Zijn1' eer© It. Het ie Jinaier» Gods werk en wil, dat eefl man een vrouw zaf hebben". RJéraan voljkdè Ljifher toe. dat hij Van plan was, om eer *hfj s'tfferf, zich'in den lniweliik' ii •taar te begeven, dien ik, zei hij, als door God iewiljl' herhouw a! zou 't ook niets anders dan >11 rloving zljnl. Re'ede "10-dagen later huwflfe "hij n-et'Catbarimi van Bora. „De Iléere heeft mij. 'ploledling cn ter wijl ik gansch andere dingen dacht, in den hu welijken staal g e w o'r p 0 n". Oorzaak De gruwelijke Roorcn-Oorlog vci.steAte bij Luther dn eed ar h ie ©an zijn nadetend eind©.'Do éenzaafiihfeid Qef kloostercel houtte hij. Naar ge zelligheid snakte zijn hart. Niémand zórgde hier itonoVs voor hem. Zijn bed,' dat in een geheel ~iet'^verd_.afgehaald, was vervuild. Moede tiet hrj vc "ii.ik h'C"' nhtyr neer 4'm C tharina van ^iora- was een ontvlucht©. nóh uit een' Cie terete nSffr-klOéstcr tc Nirmnlzch hij Grim ma. Verborgen* fttosche^ haringvaten, daar ,itijd y.;Mf werden de nonnen l. gebr.i naar Wittenberg. Voor de woning valt Lutlter - 'v. 0 ft uit. In de woyiiig va/i .den Interen hirg^hnrésfèr ,vaH Wjttcnhevg. lU-ichénbaèlr vond Catharina van Bora., cm vriendelijk tehuis. Hiér" 'ontmoette zij een patricl#r«zoon uit Neurenberg^ Rieconyinuo Bauingurtoer, -die er «venyvej voor ter«if deinsde Rer. ©uflïr l'wsju wn© haar <*«t te gr .14 ■»rra«V't«\'iihrid „V reu *01 uwewn a v roo veel sp-' '.fu", reent i.ag r rd«© sar «*»n 9 »ed •htiwe'.i|!; rtdc- u veel ,e r-ucbi, err. k het vlm-mce©!© te |'>rval'.en. In «ene© id Lu Hier i.icl.i b\e©l \nu kitzere». „Eenvoudig. id wói 't Natuurlek© ci Jvwn.^en. n.-.i zo») In I n aan" ook heeft hij hen get -efd ,'2tj Wttn; r c prof. en iL\ leerck» ei heter de v.ereld v a» -wesiclijke ilingnn door ker/ eii". Toeh. hmi hij aiet de nntiiur Van een BH,en wt« du* inlo» zs ik-toogeeflljk. „Vc ut- 'Men /ze straffen r n Lu'hcr, als ?.e kuvu» /odaaii ii. bhen en ui - um tiet een ontvlucht© noaf"ie fcuiaén. Luther bofcfeuide haar toen ^den predikant Glats uit Orlalrvünd£«---^ii Wlm zij, echter niet hield, En Lutiwrr*"zdf voelde niet veel voor Catharina, JWfflaéJil haar lroi.-ch en bazig". En toch liuwde hl] haar en boajoot lijjf .^ich over dc arrne ver- laieno te erbarmen". Dat ligt geheel in de lijn van Luthers impulsieve natuur. „Wanneer gij eon moeilijk besluit jnoet nemen, dan muct ge niet veel redeneeren, God om raad vragen, bidden en dan den knoop door hakken". In den intiemen kring van enkele vrienden, met d© gebruikelijke ceremoniën, werdhet huwelijk voltrokken. Ook zijn ouders tsaren tegenwoordig, dio zeer verheugd waren, nu zij een van hun vurigste wenschen vervuld zagen. Een manage de rais«.n" mag het In zekeren zin zijn geweest, o«n geldhuwelijk was 't gewi* niet". Beiden waren niet rijk met aardsche goederen, bedeeld. „Heel openhartig vraagt Luther dan pok bij zijn geestig© invitatie aau Johan van Dol/.ig, óf deze /.00 goed wil zijn een stuk wildbraad mede t© brengen". Van Wittenberg* mugletlruat,ontving htj als huwelijkscadeau 20 goudtfuJilwid en een vat wijn. Do universiteit schonk hem eim zilve/gn beker. Luthers vijanden warf,n verontwaardigdovcr'h'A huwelijk, velen van zijp* vpièn<1e.f> wareh out-, j atemd. Een van de iiechtyte grpadz'J'lon van de Rodiusche hi© rare li ie. was aangutast. Een stroom van lastcrjijke praatje* gtóg over Luther heen Df grot*]©, onbesrhaarudste scheld woorden werden bom naar het b--fd gesUngenJ, Maar tegenover net Qooiusclie .ascetisme en werkheiligheid handhaafde de Hervormer dc Christelijke huwel^ksbeScbouwing. Als was dc wonipg, ïwartö klooster" oor spronkelijk bestemd voor dc Auguetljner Orde, tbanè verlaten^ geen kuu», gezellig verblijf, de pa«-gehuwden waren er ten volle mede ievreden» Wel*, een verschil met vroeger l „Inntedo van bet eonlonig geprevel van bidden de kloosterlingen", weerklonk in die v^rfpkken •■.erlang „de. vroolijk© sohatèrlach van een blijde kliidenschaar", Kathc was een juist gi^clnkt^ vrouvoof^ Lltther. „Zij was pen^. flinke, openhaijige en crmcrgieKe liuisvi'Ouw"> al^ruuntte zo niet uit door grodtc b«}koorlijkheid. JLoler kón" zc oVW" alleg-Icl' godgeleerde onder werpen met I)tel' man rnoesprekTen. Werkelijk wart-zo wnf hceuwtfiziicWig var. karakter. Lulhcr fiad (JatMvel go^d gezleiir Wat zij eennjfldl ivilde, dpt moest ^theuren'J LutJier'-had óAn èt-0"' bezwaar tegen baar, n.l, 'dat ^e niet ernstig genoeg In ,d»'n Bijbel la®". Daarom beloofde hij zijn vrouw 50 grilden, als zo vddr Pasciien den hfecleri Bijbei zou htibbon 'doorgelezen. 'Kathe zei daarop, dat ze er getioejf óver hoorde en er ook veel over praten kon a •iguva God, dat Ik erooluuaor handeMp". Nu aflpop van het v.-ri. 40cM hij in den huis" mü.uid uii «tuizen aoor moeder KAthe toebereid, dan -genoot hij van 't bier, dat zij tctf bad gobioay^n, of van den wijn, dien hij van deze of gefie ten goschenkc had ontvangen. On matig is L-uther niet geweest. Hij at zelfs, zijn corpulent lichaam in aanmerking genomen, heel weinig. Iyf> tegen de zonde var. dronkenschap, die in^afn dagen vrij algemeen was, vooral onder de 'Siudeutcn, is de Hervormer meer dan céfw», i..uchtig te velde getrfl\k«fi''. v.ijn „Ta/infesprfekkcn* woftn vaak eeu verras- /«eiid lirht op l uthers karakter. „Met zijn leven- digen gccet en'iijke fantasie wist hij nieuw licht over allerlei onderwerpen te laten vallen ©11 diepte te brengen in gesprekken". Som* ging hij zoo in zijn Tischreden verwikkeld, dat Kfithe haar echtgenoot er aan moest lu'r- inneren, .dat hij uan den maaltijd zat, cn dp» ook moest eten. Interutsz&o'a in de Tafelgesprek- ken waren-meermalen zung; muziek of een frag ment, voorgelezen uit e«a» mooi boek. Ook Luther kende zijn neerslachtige oogenblïk* ke" In t leven van eiken Christen ligt Tiet „Ifimmelhoch jAuch/.cnd,, soms vlak naa*t het „zum Tode betrübt". In deac tijden was Kithe hem tot veel steun. Eens trok zij, toen Luther zeer pessimistisch was oen rouwkleed aan. Verwonderd vroeg hij haar: „Waarom ben je in 't zwart V'. „Wel God is dood", antwoordde zij. „Dat antwoord deed hem diep zich schamen over zijn ongeloof. En hij richtte het oog weer noar don bemcl". 18 Februari 15i8 stierf Luther ver van zijn eigen woning. Diepbedroefd schreed een weduwe met haar zopen achter denbaar. Een trouw, sorgznam echtgenoot en vader werd in de Slotkapel t« Wittenberg begraven. In een ring, djen Luthcr aan zijn vrouw ha<l ge schonken bton'l het beeld van den Gekruizigde. Luther in den huislijken kriny {Uit one archie;J; Uk brei ecM.a hij een overval, zeker niet uit ©arbied voor het Protes tantisme, verbrand. Maar wij stonden toch op de zelfde plek, wam- Zaterdag. 31 October 1517, vin. om 11 uur de Hervormer had gestaan, toen hij - Zijn Latijusche stellingen „pro deelaratione vir- tutis indulgentiao" („voor ©en verklaring van de kracht van den afloat") want hij bedoelde geen kerkelijke revolutie, doch slechts 0411 academisch debat,vandaar het Latijn aan sloeg. Hier is het zeker historlschen bodem. En binnen in de kerk is het dat ook. Daar liggen de graven van Luthor cft Melanchton dat van Luthcr bijna aan den voet van den kansel, helaas met verdorde kransen bedekt. Waarom begraaft men do graven van groote m%nnen toch zoo vaak on<i©r, spel verdorrende bloemen Hoe spreekt hier de vergankelijkheid. E11 ho^ spreekt de Eeuwigheid tegelijk. Van den aardschen mensch ie. niets meer over <lun iior nn zwijgend gebeente, maar ChrisDis loeft, >11 Luther leeft hij I!em. Verder gaat de tocht door de kleine ötad met Zijn groote boteekenis. Op een oud 'plein d«-"'Jdo kerk, moi. haar twoQ torens, waarin Luthor voor en na de Reformatie JJkeektB en het huis van llugenhagen. tlK® veiaer i-n - ook uiterlijk noS ongeschonden. Dan, aan het andere einde der stad, komen wij bij het klooster, waarin I.uther al6 monnik, en later, tc»'ii Frcderik dc Wijze het hem tot woon huis had geschonken, als huisvader met _^'Jn Katharlna heeft geleefd. Wij gaan door" eon ouden hof, bestijgen een wenteltrap, daar staan wij reeds in dc huiskamer van den jeformator Marteltuig, spijkqrs, de dobbelsteen en der Ro- mainscho 6^1datcn liggen aan de voet van het kruis. Treffende symboliek, zoo eindigt Dr Beerens zijn beschouwing, liun huwelijk stond in het toeken van den Gekruizigde. Daarom was 't gelukkig. Alleen aan dón vdrt van h<}t kruis kan men de moeilijke jps loeren, dio iedere man en vrouw lecrcn moet r Dient elkander door liefde Wi« dit van don Gekruizigde gelecpd heeft, zal van ganscher harte onderschrijven hèt woord van onzen Hervormer„De grootste genade cn do scnoonste gav« Gods ts een braven, vriend»- lijken, godyr^ezenden en hutselijken echtgenoot t« bezitten, niet wien gij in vrede leeft en wien gij alles* wat gij hebt toevertrouwen kunt". refectorium (eetzaal) van het klooster, later Luthers collegezaal. Daar staat nog de katheder waarop hij als professor zijn bijbelverklaringen gaf, daar de kansel, overgebracht uit de kerli, waarvan zijn machlfge stem het nieuw ontdekte Evangelie verkondigde. Vitrines liggen vpl ge schriften uit den tijd der Befórmalie, daazonder* de eerst© drukken van Luther# werken, „de vrfj" heid ^n een Christcnmensch", „aan. den Chris- teUjken adel", „over de babylonische ballitig- scfiap der kerk de kleine cn de groote" Cate chismus, en hoe velen meer. Wanneer mij over hot glas heenbuig cn dc titelpagina s locs, dan lei-ft de Reformatio in vollen luister vo- r mij op. VV<lk een tijd en welk een strijd Maar éón ding mis ik hot torenkamertje, waar in den voorzomer van 1513 dc toekomstige refor mator'in Rom. 1 17 het „sola fide" ontdekte en het oocenblik beloofdo, wn01"""" ,rnr ia eTTZtfié hol mtj, alsof ik door ge- oUXVdi'ur™ hot P"ra,11is binnentrad".' DOoo rr-|s ""n 191 )ar°n foteucn gesloopt, terwijl men toch overigons in Duitschlmul zoo trouw historische monumenten weet to bewaren. Wü moéten vorder Onder regen en onweder ver» de stad.jBliksems flitsen, danderslpgen dreunen. Zoo rijden wij over do Kt)©, aan welker oever Luthcr menigmaal moot hebben getoefd Doch zooals deze uittocht fs, zoo is zij goed. ..Do God der cere dondert", en het is, of wij in die sterke stem nog iets van het machtig geluid der Reformatie hooren. Een oordeel brak over de wereld los, maar na dat oordeel was er groote stilte. „De rechtvaardige zal leven uit bet geloof alleen". Dc Genade sprak en had het overwin nend woord. De bloemen in de rotsvallei Ver wog in de prairiën van Amerika woonde een medsjo, dochter van een grondbezitter. Dat meisje, Gwon, was een natuurkind, leefde Jn cn met do natuur, was allij-d buiten, nvaakto dagelijks verro tochten te paard. In huis was zij nooit meer dan hoog noodig; de ruimten had zij lief, de verge zichten, do bloemen cn planten, en op paard rijden was zij verzot Haar liefde en mooiste plekje was'do Rotsvallei vol zeldzame varens en bloemen. PlotscHng echter kwam aan dit vrije leven voor jtowi féLKüUind (Foto uit ons archief)/ fin ruststoel gebonden. En toen do hoop op beterschap langzaam vervloog, maak ten wanhoop en machtolooze woede zich van dit jonge, wilde, ongeterndo kind meester. Haar vader, haar omgeving woel geen raad met haar. Kort tevoren is er in dezo woeste streken een Jonge predikant komen wonen, die Gwen had loeren kennen. Dozo komt cn zot zioh bij haar bed en begint te hertellen: Vroeger waren cr geen holle wegen of ravijnen, m 11 e.u 11 maar" de wijde, golvende prarie. Op zeke ren dag wandelde dc Meester vun "do prairie over «tc utiöcotrokte velden, waar niet® <lan gra» groeide, en jljfoeg aan de prairie: Waar zijn uw- bloomen? -* De prairie antwoordde: Meester, ik heb geen zaden. Toen sprak do Meester tot de vogels, cn zij brachten zadon van allerlei bloem soorten cn strooiden ze naar allo kanten, cn hot duurde niet lang, of d© prairie was bedekt met crocusscn, wil-do rozen» klaver, ranonkels, radde -»«- j-o^'uuili'.n zothoi' door grocidón «w bloeiden. Toen de Meester terug kwam, toonde nij--EioU zeer volda«m: maar hij miste do bloemen die hij bovenal liefhad, en hij zoide tot dc prairie: Waar zijn de klo'kbloemcn, do clematis, de viooltje©, do anemonen, do Varens en de bloeiende struiken. En weder zond hij do vogels, die ook ditmaal allerlei zaden aandroegen en ze naar alle kanten uitstrooiden. Maar toen de Moester na verloop van tijd de prairie nogmaals bezocht, vond hij nergens de bloemen, die hem het liefste wafen «•n vroeg: Waar zijn toch mijn liefste bloemen? Do prairie riep droevig: O, Meester, ik kan dié bloemen niet bewaren, want de winden waaien to hard, en .do zon is zoo heet en werkt zoo ver schroeiend, dat de bloemen knappen en verdor ren. Toen sprak do Meester tot hot onweder, en een feil© bliksemflits kloofde mot één slag do prairie tn hot hart Dc prairie schommelde en kermde als in hevige pijn cn klaagde vele dagen lang bitterlijk ovef haar zwarte, ingekorven, gapende wond. Maar de rivier deed zijn waiter door dc diepe, kloof stroomen, voerde vruchtbare aardq aan, cn weer kwamen do vogels met zadpn, dio zc uitstrooiden ln de gevórrndo Rotsvallei. Bn zie langzamerhand werden de ruwe wanden .overdekt met zacht moq 011 afhangende wingerd ranken, cn in allo denkbar© hoekjes bloeiden klokje© en clematis. Prachtige olmen hieven hun toppan. ..hoog op naar het zouleht, terwijl aan hun voet lage. 'ceders'©n ferpetijnbooincn opschoten in menigte* Waar maar ccn plekj© vrij was, groeiden en biociden viooltjes, wind-kelken en alterlei fijne varens, totdat de Rotsvallei één sprookjes-achtigó bloementuin, geworden wae, vol wondervolle .ge heimenissen, een 'plaats van rust cn vrede, een vreugd© voor den graoten Hovenier. .Ja, de bloetoen en dc Rotsvallei zijn do mooi ste van alle, zei Gwen. Maar wat bedoelt u met dit verhaal? HIJ sloeg haar moeders BIJbol op en las: De vruchten des Geestes.Maar Gwen, w© willen 'inplaats vaii vruchten „bloemen" lezen.... dia bloemen dan zijn: liefde, blijdschap, vrede, lank- moedigheid* matigheid.... lees zelfbcheers©hi''|iM Sommige van dozo bloomen, groeien alléén in de Rotsvallei. „Welke bloemen?" vroeg Gwen. 'rondheid, zachtmocdig'h'>i<f, zolfbehecrschlng, en nebgens bloeien zij zoo rijk cn verspreiden /.ulk zhete geuren ak, juist daar". Gw< n _keck voor Aidli. 15lnÜolijk zeido ze droevig met trillCTnle lippen: Bij mlj"is goen bloementuin, 'niets dan kale rotsori. „Een» zullen er bloemen blorion, Gwenlicf. Da:' Meester zal ze er eenmaal vinden, en wij zullen er van genieten," .111

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1940 | | pagina 12