4
Jliro gntectft (tfmtront
Dagelijks vers ii I Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken
G
LEST-RISICO
BLU-*?2FAX
imentsprys
Ij maanden In Lelden en In plaatsen
s een agentschap gevestigd Is 2.36
week 18 ct Losse nummers 5 et
bij vooruitbetaling.
ntieprijzen
J ct j>er regel Ingezonden Mede-
i 40 ct per regel Minimum
Bewijsnummer 5 et By coo-
i belangrijke korting
Bur. Redactie en Administratie:
BREESTRAAT 128. LEIDEN.
Telefoon 22710.
(Na 6 uur 23166).
20.
No. 6256
ZATERDAG 19 OCTOBER 1940
21e Jaargang
iisol
woorden, maar
beginselen
'^••'•ijhten, dat deze tegenstelling al
"ten tijd is en noodzakelijk ver-
:t worden door de uitdrukking:
irden, maar daden. Voor deze
kan alleszins reden zijn, wan-
Sr eér mee bedoelt, dat het bij woor-
lag blijven, maar dat de daad bij
5UW0 gevoegd moet worden. Echter,
docf"peeft iets anders op 't oog en wil
yt het uit moet zijn met redenee-
n Verleggen en dat de daad, de
je, alleen maar beteekenis heeft,
ctobefer men ons dat voorhoudt, dan
arnenm wij: geen woorden, maar be-
ndbotn daarna ook wel daden,
van f n leeg gebaar> zooals men thans
plad kan lezen, waarin de begin-
ode
orden?
n deV de bistor'e spreken.
aangPrden *s ook in verleden geen
nnenjweest. Helaas bleken het vaak
v^nkn te gijn. Doch men hechtte er
2atiaarde aan> dat men er partijen
s ^2 tvoemen of dat ze voor 't minst
de ntieele, de kern van een party
half landuiden.
re-d l C^enen bbenden en socialisten,
|^njl«ven en democraten op het too-
haam was het teeken, het wezen-
ctob»k van de politieke belijdenis,
og g( historie staat niet stil en ideeën
>oterïn' ^US s^ee* de beteekenis der
tkaaf"
srdeade titel „democraat" werd een
ïheejwaardig goed. En dus kregen we
te 4n in soorten; totdat niet zoo heel
>udeïen "democratie" het aangebeden
[js e<erd, dat de vurig verlangde een-
ne k brengen: „eenheid door demo-
e laatste zou dus de motorische
heel de beweging zijn: eenheid
mocratie.
grams ging het al precies eender
r tij namen. Uit de Fvansche revo-
f over: vrijheid, gelijkheid en
lap. Maar deze mooie trilogie
>n, qcheiden: liberalen annexeerden
vrijheid, of wat als zoodanig
den; anarchisten en socialisten
rt'Jerste broed waren vooral op de
het I gesteld; broederschap, maar dan
>mtJ*oor de „kameraden" Was het
d. latere generaties.
ijd gaf weer nieuwe beelden te
^Okven. Zij, die het particuliere bezit
jbgjislag of door evolutie wilden af-
bitk kwamen met het woord „socia-
Duwoor den dag en brachten er zelfs
Voort over uit, dat echter, zooals
nje^k, slechts een rapport bleef.
njelat immers zoo, dat van alle leuzen
—pok van partijnamen niet veel is
iven of dat men weer terugkeert
iGHen en deviezen, welke vroeger als
)ct aar afgedankt waren.
«Jisme, socialisme, democratie, het
2.604 wijsgeerige vruchten van den
■10—p kennis; de denkende wijsgeér
b pri het leven en gaf ze het aanschijn,
loo jar het gewone spraakgebruik zijn
m0 |Selen, want een tijdlang bouwen
de politici, de economen en de
er hun stelsels op; maar de ge-
.erzieningen" van programs en
rklaringen bewijzen voldoende,
1 tui!ecbts ^euzen waren, die afslijten
igaan.
elt nu onmiddellijk, waar de
GtoufciHgt- Als zelf in staat ben een
trtiji' uit te denken, dan heb ik ook
t het te wijzigen. Maar dan kan
"~"~*ook geen beginsel, doch slechts
tagspunt noemen. Want meer is
°tQ^iiet. En de geheele situatie doet
elamn het ironische hoofdstuk in Je-
yteJrin de profeet in schilderachtige
ng fis de dwaasheid van den mensch
ollale een boomstam in stukken splijt;
let eene warmt en het andere zich
jod stelt.
innj zoo min als een god, dien wij
va*en en breken" kunnen, ons leiden
rcptfermen kan, zoo min kan een „be-
llat wij zelf uitdenken, ons alles-
ïend richtsnoer blijven. Wij voelen
"""faat wij er boven staan en dus
ve telkens, als het beginsel ons
in de verleiding het op zy të
(lebben zulke beginselen dan meer
dan woorden; bleken het niet tel-
p je leuzen te zijn?
■t een voelt dat ook aan in onze
deer dan eens spraken wy men-
lie ons openhartig verklaarden:
ïnstig ben ik nooit geweest, maar
jeloof ik ten volle, dat God de
bestuurt en dat Hij de teugels in
I poudt, hoe vreemd het schynbaar
!;e loopen".
grond der zaak is deze erkenning
als het afstand doen van zooge-
beginselen, die in feite slechts
n waren van ons eigen brein,
eginselen, welke de eeuwen ver-
s het anders gesteld. Die zijn van
rde. Die komen van buiten op ons
kunnen ze verwerpen en dan
vij ons er tegen te weer; wij kun-
j er ook aan onderwerpen en dan
kmen wij aan de wet van God, die
arlijk in zijn Woord geopenbaard
iaarin wy onzen levensregel voor
AAN DE GROEVE V N DN HEER J H. KOK
Belangstel:' vj ali< zijden
De vaste koers van zijn l<
Kampen, 18 October. Hoe zeer de aan
het begin van deze week overlede:
J. H. Kok, alhier, de sympathie uit r
lagen der bevolking veroverd had, is 11
uitvaart, die heden plaats had, duide'
wezen. Een breede rij van belangst>
had zich om de groeve geschaard
kringen der bevolking. We zagen ze
uit de kringen van het gemeentebes
uit de gewone bevolking, zoowel var.
soren en curatoren der Theol. Hoo
als van studenten, zoowel van pre
als van eenvoudige gemeenteleder
stonden in droefheid vereend, treurt
een grooten doode, aan dit graf.
De breede belar.
Onder de talrijken die zich op het
bevonden merkten we de volgende
o.m. op: Voor het gemeentebestuur,
gemeester van Kampen, den neer
Oldenhof, de beide wethouders
gemeente-secretaris; den oud-burg
van Kampen, den heer M F e r n h o i
te Bussum; de professoren van de 7
Hoogeschool Dr. S. G r ey d a n u s, I
den Hartogh, Dr. J. Riddert
Dr. K. D ij k; de laatste vertegenw
met Ds. B. v. Halserna te Srmclo :-n
heer J. Knevel tevens de Vereenig
Geref. Ziekenverpleging. Aan het hc i
een groot getal studenten, leden van h.
per Studentencorps, was de volledigc-
aanwezig, waarvan de heer A. Tro h.t
rector is. Dr. G. Keizer te Rh- -Dt
Steeg verwoordigde het curatorum 1
Theol. Hoogeschool Voor de oersven mr
„De Wachterbond" zagen we Ds. Jt
Ri e t b e r g te Maassluis, Ds. J. G.
tra te Scheveningen en den heer J.
Haag en te Den Haag. Ds. J. Doun.
pred. te Arnhem, was aanwezig v<
Comité ter herdenking van de Afscl
Namens de fam. Kuyper gaven de
C. M. E. en J. H. K u y p e r van hun
stelling blijk. Voorts noemen we nog:
J Cremer, Bibl. der Th. Hoogeschc
J'. de Waard en Ds. H. Schoenn
te Kampen; Ds. J. Overduin te A
Ds. J. v. H e r k s e n te Ermelo, de
J. H. Donner, wethouder van Rotterd
namens den Bond van Ned. Boekverk v
H. Diemer, Dir.-Hoofdredacteur D
„De Rotterdammer", voorzitter van der
van Christelijke Drukkerspatroons; Zijn- i
Dr. J. J. C. v a n D ij k en Dr. J. W. N
boom, te Den Haag, namens de L A,
Kuyperstichting.
Met de familie kwamen nog mee dc
dikanten Dr B. Wieling a te Wasser
Dr. H. N. Ridderbos te Rotterdam (Z.
Ds. G. D. Kuiper te Sassenheim.
Uitged
Om half twee wérd het stoffelijk ove
uit het sterfhuis gedragen. Vooraf had I
N. Impeta, wijkpredikant, een huis
godsdienstoefening geleid. Vanaf het ste:
reed de stoet door de Oudestraat, wa;
kantoren van de firma Kok gelegen zijn.
had zich het uitgebreide personeel verza
dat zich achter den stoet opstelde- Hierna
het naar de begraafplaats te IJsselmt
Ook langs den weg gaven velen van hu:
langstelling blijk.
Toen de stoet op het kerkhof was ai
komen en het stoffelijk overschot in de gi
s neergelaten, sprak allereerst Dr.
p e t a een kort woord.
Wij brengen hier een man ten grave, e
spr., die zijn stad als burger heeft liefg.
haar gediend heeft met heel de liefde
zijn hart. Een man, die zijn land en volk 1
liefgehad als burger met de volle liefde
hij geven kon. Maar ook een man, die
andere stad en een ander vaderland heeft
zocht en door de genade Gods ook gevor
heeft Hij vond burgerzin in den besten
het woord, maar dat was hem niet
noeg- De Geest Gods openbaarde hem, dat
met het oog omhoog zoeken moest naar
beter Vaderland. Op zijn sterfbed getuigde
al het aardsche los te zijn, maar dat
hem bond met banden aan het hemelse
God heeft hem het betere burgerschap ge
ven, het burgerschap van Jezus Christus. Ds
troost voor de familie en dat drijft ons
ook te zoeken, waartoe spr. de aanwezij
ernstig opwekte.
Dank van stad en ke
Namens de stad Kampen, die de overlede
eer dan 20 jaar als raadslid diende, voerc!
de burgemeester, de heer H. M- 01 d e n4i
het woord. Hij getuigde, dat er rouw in
stad was, omdat we staan aan de groeve v
één, die met de groote gave, die hij had, wc -
kerde voor de stad, die hij liefhad. Behal
raadslid was hij regent van het weeshu
auteur en uitgever en lid van tal van cor
ssies en vereenigingen. Hij deed dit wej
den geest als Vondel het beschreef: .Indie n
het gemeen u roept, bezorg het als u
eigen". Dat heeft hij gedaan, gedwongen dot
de liefde tot zijn stad heeft hij zich gègeve:
De spreukendichter heeft ervan getuigd: „A
geen wijze raadslagen zijn, vergaat he
volk". Hier staan we aan het graf van ééi
die wijze raadslagen gaf. Voor de kerk wa
hij een goede kracht, vooral als diaken en al
voorzitter van de Commissie van Beheer. On
versaagd bouwde hij aan de muren van Je
ruzalem- Wat de zenuw van dit werk voo:
hem was, heeft hij eens zelf doen zien in eer
brochure, die hij schreef over „Zondagsrus
en Zondagsheiliging": Het zelf een schijnenc
licht zijn. Dat zal anderen dwingen U te er
kennen. Over dit graf straalt de vergevende
liefde van den Heere Jezus, Dien hij alleen
met heel zijn arbeid en alle kracht heeft wil
len dienen.
Een alzijdig leider.
Als neef, vriend en auteur sprak dr. B.
Wielengate Wassenaar, namens de familie
en de auteurs. Van de kinderjaren af heeft
spr. met Jan Kok samen geleefd in steeds toe-
ndschap. Een man van vitale
peilde geest, omvattende liefde
Non patriarchale figuur in het
i Toe kan de moderne mensch zoo
preken over den dood, die hier
de slaat? De Schrift leert ons
een vijand, dien we haten. De
m ons ontnomen. Neen, zegt
iio He- heeft genomen, nadat Hij ge-
.ad De gave was groot.
n alzijdig man: zakenman van
■noedslijk, een leider, een kind.
auteurs stond hij niet élleen als
ïr als een leider van een kleine
te groot van zichzelf dacbt
n plaats te zetten maar de
de hij naar voren. Zoo heeft hij
j>n and genie ontdekt. Hij wist ze
aan het werk te zetten. -
ijn werken met hem. Het is
Het loon is geschreven in het
ij zelf het meest gelezen heeft
nspireerd heeft en dat hij lief-
d des Heeren.
D .Ridderbos getuigde van
ie die de overledene in den
zijner vrienden genoot. Welk
het hem tot vriend te hebben.
;pigelde zich in zijn geest, het
m en vulde zijn hand, om
nij het leven zag kwijnen, te
men slechts danken voor wat
i schonk. God nam hem weg
tijd, dien hij zelf ook donker
ui' ook nog dapkbaar namens het
n A.R. kiesvereeniging en de
ereeniging, die de heer Kok
n Raadslid.
p>. oneel sprak de heer E. El-
woorden van nagedachtenis
k, die meer dan een patroon,
-■eweest van het personeel. Hij
patroon. Trouw omdat hij zijn
lan het werk hield. Moest hij
le tijd het eischte, dan kostte
moeite dan iemand kon ver-
et werk inspireerde hij in
ïan van groote lijnen verloor
in kleinigheden. Hij was
or zijn auteurs en in zijn
)1 zijn leven was trouw aan
od en Zijn Koninkrijk,
iweeWe verlangen terug
de heer Kok op volle kracht
hem weg, doch hij liet ons
oeeld na.
Greydanus sprak na-
che Hoogeschool. Van jongs
de liefde tot deze inrich-
k aangeboren. Met profes'
heeft hij op voet van ge-
Hij heeft zeer groote ver-
rk Dit geldt ook voor het
dat hij als curator jaren-
Donner heeft ten slotte,"
Boekhandel, de verdienste
voor den Nederlandschen
erheid voor het Christelijk
- zal niet zonder den naam
verhaald kunnen worden,
/oor het Christelijk boek,
i, heeft hij niet alleen op-
sterk gestimuleerd.
- was de oudste zoon van
heer A. F. Kok te
ns de .familie dankte en
its van ziins Vader's leven
voorbeeld van manlijke
;n. Hij hield koers, trouw
hij koos. Hij landde met
leven in behouden haven,
van zijn leven was de
.ad liefde.
Ps. 68:10, waarna Dr.
belijdenis uitsprak en het
i Vader" bad.
3rd ..- liet de schare den dooden-
iel van veiligheid
U .anneer U Uw oorlogs-
Nering onderbrengt bij
onderlinge op dit gebied,
Iraagvlak, een gunstige
i--N ng over het geheele land.
e organisatie 10964 leden
_n verzekerde waarden,
eigendommen daarbij,
het kantoor
ERDAM (C.), Tel. 47190.
■Alledam, Jchepenstr. 100. Tel. 45530
ALG. FRIESCHE LEVENSVERZ.-MY
LEEUWARDEN BURMANIAHU1S
VAN 1845
AMSTERDAM. VAN BRIENENHUIS
BEIDER GARANTIE VOOR ALLE
VERZEKERDEN
Zeven dagen Rotterdam
Ervaringen en overdenkingen van
Ds. G. van Veldhuizen
Meer dan ooit wordt in onzen tijd naar
een boek gegrepen. Er zijn er honderden, die
de harde werkelijkheid gedurig weer ont
vluchten om zich althans eenige uren te ven
meien in gedachten en personen, die wat
anders te hoor en hebben dan 't gesprek van
den dag te kennen geeft.
Een vakman vertelde ons onlangs: er wor
den veel meer boeken verkocht dan in gewo
ne tijden. En de leesbibliotheken doen de
zelfde ervaring op: de menschen willen in
de lange avonden lezen, lézen.
De geliefkoosde term om dit opmerkelijke
verschijnsel te typeeren is: de vlucht uit de
werkelijkheid.
En nu opeens verschijnt daar een boek op
onze leestafel, dat tot titel heeft „Zeven
dagen Rotterda m". De zeven hoofd
stukken hebben deze opschriften: 9 Mei, 10
Mei, 12 Mei, 14 Mei, 15 Juni, 15 Juni, 15 Juli.
Die datums zeggen reeds, dat dit, boek
handelt over een korte periode, die vooral
voor Rotterdam van aangrijpende beteekenis
was. Op 14 Mei ging 't centrum van de Maas
stad voor immer verlóren; wat vooral karak
teristiek Rotterdam w&s, is voor altijd weg.
Dit boek biedt alzoo geen gelegenheid tot
een vlucht uit de werkelijkheid, maar laat
ons integendeel die werkelijkheid als in een
spiegel zien.
En toch hoe dankbaar zijn we voor dit
boek, geschreven door Ds. G. van Veld
huizen, Ned. Herv. predikant te Rotter
dam-Kralingen en door de firma G. F. Cal-
lenbach te Nijkerk op keurige wijze uitgege
ven. De band geeft de St. Laurens in zijn
indrukwekkende contouren te zien en zal
vooral de Rotterdammers toespreken.
Dit is een dominees-boek in den besten zin.
Hier is geen predikant aan 't woord, die zijn
preekeboekje even verwisselde met de bloc
note van een verslaggever. Maar in dit boek
spreekt een ambtsdrager, die ook in de span
nende Mei-dagen de opdracht van zijn Zen
der heeft gehoord en verstaan. In zijn uiter
lijke verschijning herinnert de schrijver aan
zijn vader, wijlen Prof. Dr. A. van Veldhui
zen. Maar zijn jongste pennevrucht doet die
gelijkenis nog meer opvallen. Pakkend schrij
ven, in hoogen ernst vermengd met koste-
lijken humor, immer weer heenwijzend naar
't goed, dat nimmermeer vergaat dat is
eert journalistieke gave, die we in vader en
zoon benijden en bewonderen.
De auteur begint met een dag vóór den
oorlof. Donderdag 9 Mei. Hij was toen juist
drie jaar predikant van Kralingen. De balans
wordt opgemaakt en een program voor 't
nieuwe jaar ontworpen.
De lezer, die sensatie zoekt in dit boek met
zijn sprekenden titel, voelt zich door dit eer
ste hoofdstuk teleurgesteld. Wat heeft dét
nu te maken met de Rotterdamsche ramp
dagen. Toch veel meer dan een oppervlakkig
sensatiejager vermoeden kan. In welspreken
de taal wordt hier uitgestald „een nieuw
artikel, dat in het ambt aan de markt des
levens verschijnt, verkocht zonder prijs en
zonder geld, aangeboden mateloos en ge
vraagd door ontelbaren. Rust en vrede, ver
zoening door het kruis van Golgotha".
Gevraagd door ontelbaren ja, dat zou
blijken in de dagen, die volgden op den 9den
Mei.
Aan den avond van dien dag gingen schrij
ver en lezer rustig slapen en in dien nacht
liet God de schaal van Zijn toorn kantelen.
„Men ziet dat het komen moet, men weet dat
het niet lang meer duren kan, men waar
schuwt anderen en vergeet zelf één moment
er op te letten: daar stort God Zijn oordeel
reeds over ons uit".
Vrijdag 10 Mei ook Nederland ls in den
Blitzkrieg betrokken, 't Duurde lang eer we
't op dien morgen wisten, maar eindelijk
werd 't bang vermoeden zekerheid: het is
oorlog. De schrijver ziet onze mariniers en
matrozen naar 't terrein van den strijd ver
trekken. „We hebben samen Sint Nicolaas en
Kerstfeest gevierd, enkelen hebben vaak in
onze kerken gezeten en sommigen deden een
maand geleden belijdenis des geloofs. En nu
gaan ze langs ons huis den strijd tegemoet.
Was er nu maar de gelegenheid even tot hen
le spreken; met hen, die dit wenschten, te
bidden, maar de kans daartoe wordt niet
gegeven."
Die Vrijdag is ook voor Ds. van Veldhui
zen een moeilijke dag geweest. Hy wil zijn
gemeente in, de menschen willen nu vooral
hun dominee zien. Hij verlaat zijn huis, komt
in de kazerne; waar hij gewonden
„Jan van Galen" ontmoet, bezoekt nog eenige
gezinnen. Maar hij durft niet lang van huis
blijven, want daar wachten vrouw en kinde
ren, die vooral nu recht hebben op zorg
hulp. Deze eerste oorlogsdag is boordevol
ontsteltenis geweest, maar Gods hand heeft
behoed, geleid.
En zoo brak Pinksterzondag aan. Nooit
zullen we dien dag vergeten, maar de schrij
ver doet hem ons toch weer in nieuwe fel
heid van uur tot uur doorleven.
Voor vele Rotterdammers werd deze
ste oorlogszondag een vlucht op den sabbat
Ook de schrijver liet zich door een officier
raden naar een rustiger oord te gaan. In
allerijl werden wat koffers gepakt en dan
„O goed, lief huis met al je kleine schatten:
daar gaan de baas en de vrouw en al het
grut, zien we je ooit terug." (Met opzet citee-
ren we dit zinnetje, om onze lezers een
proefje te geven hoe heerlijk eenvoudig en
echt menschelijk deze dominee schrijft, 't
Heele boek wemelt er van.)
Maar mag de leeraar nu maar rustig
bij familie blijven afwachten wat er gebeu
ren gaat? Zouden in de Hoflaankerk geen
menschen wachten? Want 't is toch Zondag
vandaag. En weldra zit hij in 't dominees
kamertje met nog acht andere kerkgangers.
Weldra loopt de kerk toch nog een beetje
vol: vluchtelingen, die door de militairen
naar binnen worden gejaagd.
Op weg naar huis komt de schrijver in een
schuilloopgraaf terecht. Er zijn veel te veel
menschen in en de angst waart rond. „En
nu komt God de schuilplaats binnen en zegt:
Schuil bij Mij, Mijn kind. Dat beteekent niet
dat ik nu zonder reden de schuilplaats ver
laat en me noodeloos waag tusschen kogels
en scherven. Maar het beteekent dat ik me
eeuwig geborgen weet."
Het nu volgende hoofdstuk vooral heeft ons
machtig aangegrepen en ontroerd. „Dinsdag
14 Mei" staat er boven, en men weet: toen
had het vreeseliike bombardement van Rot
terdam plaats. Met vrouw en kinderen
vluchtte ook Ds. van Veldhuizen in den
schuilkelder. Wat er nu gebeuren gaat? Maar
laten we nog eenmaal den schrijver zelf t
woord geven. „Dit gebeurt er, dat we samen
zitten: dicht opeen, wij en onze kinders, dat
we onze hoofden" buigen over hun kleine
hoofdjes heen en wachten, wachten, wach
ten, wat God wil. Dit gebeurt er, dat onze
harten bonzen als bezeten en onze ziel roept
tot God, tot den levenden God om Zijn na
bijheid, om Zijn presentie hier in den kuil,
waarin wil nederdalen. Dit gebeurt er, dat
-wij aan alles vertwijfelen, en nochtans vast
gehouden worden, zoodat we God niet vloe
ken en sterven. Dit gebeurt er, dat ineens de
diepe muren van onzen kelder beven gaan,
buigen, zich krommen als een dier in nood,
haast bezwijken en weer terugveeren, Om
dan weer dieper naar omlaag te zwenken,
zoodat de planken langs de wanden afbreken
en wat er opstond over ons uitgestort wordt,
terwijl heel het huis golft, en heen en weer
zwiept als een schip in storm. Dit gebeurt
er, dat we opeens zingen, samen, bevrijdend,
haast blij zingen: de Heer is mijn Herder,
al dreigt'ook het graf met grimmige kaken,
geen schrik zal mij naken, o Heer, mij ver
troosten Uw stok en Uw staf
Dit geloofsterkend boek is moeilijk te re-
censeeren. Men zou nog op tientallen schoone
dingen willen wijze en telkens willen citee-
ren om zijn lezers te laten genieten
kostelijke lectuur, die hier geboden wordt.
Zoo ook in de laatste drie hoofdstukken,
die beschrijven de terugkeer naar 't zwaar
geteisterde Rotterdam^ en wat
arme bewoners j» '":~J
Dit boek is een ernstige roepstem tot de
bevolking van Rotterdam en heel ons vader
land. Moge zij in duizenden harten weer
klank vinden.
hun kinderen gedaan
RUSSISCHE KATOEN VOOR DE
TWENTSCHE INDUSTRIE
Naar wij vernemen, is van Duitsche
zijde toegezegd dat een hoeveelheid" Rus
sische katoen voor de Twentsche textiel
industrie zal worden beschikbaar gesteld,
welke toereikend zal zijn om het bedrijf
verscheidene weken op gang te houden.
Reeds zijn eenige partijen katoen en
celwol in Twente aangekomen, welke op
toewijzing van het Rijkstextielbureau
zullen worden verdeeld.
heel ons optreden onder de menschen,
vinden.
In het afgeleide is daarbij dwaling niet
uitgesloten en dus is gedurige opscherping
noodzakelijk; maar „in beginsel" staat
alles vast en onwankelbaar. En nooit be
hoeven wij dan te vreezen, dat het bij
woorden" zal blijven, want de aanvaar
ding van, de onderwerping aan beginse
len, bindt tot daden. Dat bleek in het ver
leden en zoo zal het ook in de toekomst
zyn.
bouw van den historischen korenmolen bij het kasteel
>ruari van dit jaar afbrandde, nadert zijn voltooiing
de Cannenburg te Vaassen,
en
Uw cadeau f 12.50
HUISVROUWEN
Met EEN PAK -Tïfóco
doet U MEER dan met 20 stukken zeep!
Doet Uw voordeel! Slechts 28 cent oer pak!
In elk pak GEBRUIKSAANWIJZING
met tal van NUTTIGE WENKENI
Verkrijgb. bij alle warenhuizen en drogisten
GREVOS" HANDELMAATSCHAPPIJ
Nieuwland 6 a Tel. 38169 Rotterdam
VRAAGT ONS PROSPECTUS:
HANDELSWETENSCHAPPEN
Boekhouden en Handelscorrespondentie.
STAATSPRAKTIJK-DIPLOMA
Boekhouden M.O
RESA ARNHEM
(Bekende Schriftelijke Cursus).
tbv -fe/ct rtwfsfudaï.'
Vraag franco toezending prospectus voor
schriftelijke of mondelinge opletdih'g aan
INSTITUUT PONT
HOOFDKANTOOR DEN HAAG
JO Scho/en m Nedw/and JO jaar ervaring
Hoogleeraar veroordeeld
In zijn gisteren gehouden zitting heeft het
Duitsche Landgerecht prof. mr. C. W. de Vries,
hoogleeraar van de Nederlandsche Oecono-
mische hoogeschool te Rotterdam, veroor
deeld tot 18 maanden gevangenisstraf en
3000 boete wegens het luisteren naar een
verboden zender.
De Deutsche Zeitung in den Niederlanden
meldt over deze zaak het volgende:
Tenlaste gelegd was, dat beklaagde op den
3en September op college een uiteenzetting
heeft gegeven over de Haagsche Landoorlog-
co iventie en de betrekkingen met Duitschland.
In het kader van dit college sprak hij ook
over de Detrekkingen tusschen het Nederland-
sche volk en het vroegere koninklijke huis en
beriep hij zich, om de juistheid van zijn stel
lingen te bewijzen, openlijk op een radio-rede,
die voor een verboden zender gehouden was.
De uitlating luidde ongeveer als volgt: „Zoo
als ik zelf door de radio gehoord heb en zoo-
ab u wel allemaal gehooid zult hebben...."
Deze uitlating leidde tot een levendige be
weging onder de toehoorders; eenige van hen
maakten onmiddellijk na het college den
hoogleeraar op de verstrekkende gevolgen
van zijn uitlatingen opmerkzaam.
Bij de behandeling bleek, dat hij ook
op andere plaatsen van zijn college zinswen
dingen heeft gebruikt, die als een opwekking
tot verzet tegen de Duitsche overheid waren
aan te merken.
De Staatsanwalt legde er in zijn requisitoir
den nadruk op, dat den beklaagde slechts ten
laste is gelegd, wat werkelijk bewezen kon
worden; hoewel de sterke verdenking bestaat,
dat een opwekking tot ongehoorzaamheid
jegens de door de Duitschers uitgevaardigde
wetten in de bedoeling lag, is dit punt toch
niet in de dagvaardiging opgenomen. De
Staatsanwalt wees er met naoruk op, dat het
hier een bijzonder ernstig geval geldt. De
beklaagde is jurist, hoogleeraar en rector,
voorzitter van het Nederlandsche ambtenaren
gerecht en bovendien partijfunctionaris.
Het betreft hier dus niet een „Weltfremd"
geleerde, maar een man. die sedert langen
tijd in het openbare leven staat en zich de
volle beteekenis van zijn uitlatingen bewust
is. De Staatsanwalt eischte twee jaar ge
vangenisstraf en een boete van 6000, waar
bij hij erop wees, dat, gezien de in de wet
vastgelegde maximumstraffen, bij dezen eisch
nog van een milde toepassing van de bepalin
gen moest worden gesproken.
Het gerecht legde een gevangenisstraf van
18 maanden op en een geldboete van 3000.
Bij de motiveering van het vonnis wees de
president er op, dat deze poging om achter
het front der strijdende troepen onrust te sto
ken, met beslistheid moest worden tegenge
gaan- De mate van de straf moet zich richten
naar het gevaar, dat een overtreding betee
kent. In dit geval was het gevaar uitermate
groot.