Jliruiur ^fiïisdjr (üourmit Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken NIEUW MOLEST-RISICO. BLU-:f FAX nementsprijs: de.er 8 maanden ln Lelden en ln plaatsen ;or'aar een agentschap gevestigd la 2.S3 er week 18 et Losse nummers 5 ct eriJle» Wj vooruitbetaling. rctentieprijzen ed. t i)V4 Ct per regel Ingezonden Mede- 'it klingen 45 ct per regeL Minimum zegels. Bewijsnummer 8 ot BIJ co»- ig act belangrijke korting Bur. Redactie en Administratie: BREESTRAAT 123» LEIDEN. Telefoon 22710. (Na 6 uur 23166). Postbox 20, Pos trek. 66935. Ho. 6244 ZATERDAG 5 OCTOBER 1940 21e Jaargang leven blijft een pelgrimstocht ;ta; oof alvinistenluidde het 1 nenigmaal; vooral in de organi- V( de jeugd; doch ook in staatkun- inkomsten, werd deze roep ge it nze 'tegenstanders beschouwden aa >n uiting van hoogmoed en zelf- kjS Dat was een onbillijk oordeel, eid wy niet ontkennen, dat er bij finj *enen een tikje hoovaardij in het mii 3elijk dat ook bij andere groepen was en bij sommige partijen in m nog is. Vooral politieke groepen rd iedig in de verzoeking om eigen twl rerkondigen. Als verwijt wijzen jeschuld'iging van zelfoverschat- hi ok ten eenenmale af. Dat deden jru ;r, wij doen het ook nu. an» 1 menigeen in onzen kring de >et ing „wij, calvinisten", thans met room uitspreken dan voorheen ,3^ geval was. Want in menig hart me Bschuldiging. Echter uit geheel n doofde dan hierboven is omschre- do.ciit nauwkeurig aan te duiden, evenwel eerst op een ander ge- ia: het leven van den Christen der ®rJ. schen zijn kortzichtige en een- ge, zens. Deze geestelijke bekrom- ik >mt ook in de praktijk van hel leven tot uiting. En zij heeft '.•volg, dat wij menigmaal in een -e. ervalleiy Dit kwaad bestrijkt •re tal een tijdsperiode en wordt it t 76ge gevonden. Vroeg of laat opositie tegen (om deze ietwat »r* zegswijze te bezigen) en dan •od een het gevaar op, dat men te ;le andere zijde overslaat. entallen jaren geleden deed de ijkheid ons Christelijk leven en u it op Christelijk terrein veel openbaarde zich, om het iets te duiden, in een verachting /en en van ons lichaam zelfs. dan gaarne van dit „aardsche dat wij liefst zoo spoedig 1*1 oeten verlaten en van „het stof- jlsel", dat eigenlijk de verzor- k vaard is. ;re oms^-hrijvini? is niet noodig, en< ïite kan men de lijn door trek je wie bij de Schrift leeft, erkent nJlen op deze wijze Gods werk in natuur-variaties miskent en 2t wereldplan een caricatuur brug over den Bino.e Am,..l goed als gereed en zal over een.ge weken .n gebru kw Pax9Ho|(and) sz£ duidelijk, tegen deze onbijbel- arki«stelijkheid moest verzet rijzen. dan ook en het werd steeds 40- Een breede plaats werd op- or Christelijke actie. Deze sterk 5 p activiteit wierp schoone vruch- noi „kerk en school, voor staat en ^fjoij", d.w.z. voor Gods Konink- vaak ook voor ons zelf. ote» vij dat betreuren? School daar gjf kwaad in? Geen sprake van: s^ods is goed, met dankzegging n izijnde. Wij schamen ons dus verblijden ons veeleer over de d^3oiïng der Christelijke actie in ;sleven, bij pers en radio. En ^aiet in ons op om deze in U ).80,r een ziellooze eenheidsbewe- a&..n het hart der Christelijke be- t kloppen kan. ren is echter niet gezegd, dat er meen kleefden aan dit werk. Die zijn, omdat wij menschen zijn, s.^ igd tot eenzijdigheid. En zoo "no ver de o vergeestelijkheid van Jf^ans niet zelden de geestelijke koo te staan. Wij gingen vaak zoo in onze Christelijke activiteit, "gaten „gasten en vreemdelin- i op aarde". Wij voelden ons m meer, doch wei-gefundeerde s.» 25.ila niemand ons verkeerd. Met bi£ning zeggen wij niets ten na- allerlei actie. Integendeel, wij gd, dat wij daarin nog heel veel choten zijn, ook wat kwantiteit 1) doelen er ook niet op al 'aar stellig aanwezig dat wij Sods eer te zoeken, terwijl we ms eigen belang in het oog ste was zeker meermalen het rel volstrekt niet steeds in grove reder, die tot eenige zelfkennis belijdt in het verborgen, dat de grootste onbaatzuchtigheid voor zich zelf zocht, zij het erkenning van die onbaatzuch- laten we thans rusten. We den- 1 r|en aan het gevaar, dat wij zóó Jen arbeid voor Gods Koninkrijk heerschappij van Zijn woord reld, dat wij de toekomst uit 'uden verliezen en het „Mara- VERDUISTERING i dergang 5 Oct. 7 u. 1 •gang 6 Oct. 7 u. 48 m. Concentratie in Neder- landschen zin De mededeeling welke ons van officieele zijde verstrekt werd omtrent de concentratie in den Middenstand, geeft ons aanleiding de volgende opmerkingen te maken: Hier is nu een concentratie tot stand ge komen in echt Nederlandschen zin. Hier i sprake van saambundeling van alle beschik bare krachten, van samenwerking van alle instanties, welke op een levensterrein werk zaam zijn, met behoud van de zelfstandigheid van de onderscheidene groepen. De situatie is nu zóó geworden, dat a.h.' de bestuursbevoegdheid is overgedragen aan de Middenstandscentrale, welke wordt sai gesteld uit de drie middenstandsbonden. Deze drie standsorganisaties werken op deze wijze zeer nauw met elkander samen en bestrijken zoo het geheele gebied, door hun centrale. Welnu, wat op deze wijze verkregen werd, kan worden nagevolgd op ander terrein. Het is op geen enkel levensgebied noodzakelijk, dat de zelfstandigheid van het R. K. volk s- deelof hetProt. Chr. volksdeel prijs gegeven wordt. In de sociale actie behoeft dit niet, maar evenmin op het terrein va: school, de omroepvereenigingen of dergelijke. Waar een wil is, daar is een weg. Wij heb ben altijd gestreden tegen noodelooze ver- deeldheid, maasr we voerden ook altijd het pleit voor de noodzakelijke ge deeldheid. Wanneer de ondersoheiden levensverrichtingen steeds bekroning van de samenstellende deelen vinden in een toporganisatie, doch daarbij de organisaties als samenstellende deelen eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid behouden, dan is het voor de regeerende auto riteiten mogelijk om direct contact te hebben met ééne instantie, welke het geheele com plex omvat, terwijl dan in die instantie de verschillende stroomingen zich kunnen doen hooren en de zienswijze daarover kunnen kenbaar maken. Het is wel zeer merkwaardig, dat de Mid denstand, die wel van alle standen in ons land het meeste gedeeld was, en waarin zoo velerlei groepen zijn saamgebracht, de eerste is, welke kan komen met dit gelukkige resultaat Als dit nu mogelijk is bij een stand, waarin ondernemers en winkeliers en die dan nog weer gesplitst in zeer vele bedrijfsgroepen, dan moet het zeker mogelijk zijn op andere terreinen, waar de variëteit laftg zoo groot niet is. Een woord van hulde aan de onderscheiden bonden, welke elkander gevonden hebben en een woord van bemoediging aan het adres van den Christelijken Middenstandsbond, voor welken wij hopen, dat hij er spoedig in zal slagen alle stand- en vakgenooten, welke onder zijn banier thuisbehooren, te vereenigen. NED. JONGELINGSVERBOND Het hoofdbestuur vari het Ned. Jongelings verbond heeft wat de komende wintercam- pagne betreft de vereenigingen aangeraden om in de van 1016 Nov. a.s. te houden ge bedsweek den plaatselijken predikant en kerkeraad te verzoeken een van de gewone kerkdiensten te willen afstaan of daarin het jeugdwerk in het bijzonder te gedenken. Voorts werd in beginsel besloten dat er tien of twaalf werkvergaderingen zullen ge houden worden. Ook bestaan er plannen tot het houden van een tweetal conferenties op de Ernst-Sillemhoeve terwijl het Prov. weekend aldaar op 19 en 20 Oct. a.s. zal ge houden worden. De reizende secretarissen zullen in den komenden winter de afdeelingen bezoeken waarbij de heer Fallentin zijft aandacht v.n. geven zal aan de kleinere plaatsen in het Westen, de heer J. C. Gordeau aan die in het Oosten des lands en de heer Faber aan den arbeid in de steden, terwijl de heeren Hoeve en Verhaar ook nu ter beschik king staan van het jongenswerk. Begrafenis Ds. R. M. Westerink Onder zeer groote belangstelling vond j.L Vrijdagmiddag op het Oude Kerkhof van Velp de teraardebestelling plaats van het stoffelijk overschot van ds. R. M. W e s t e r i n k, m leven predikant bij de Geref. Kerk aldaar. Vooraf vond in de geheel gevulde Geref. Kerk aan de Parkstraat een rouwdienst plaats, welke werd geleid door ds. J. E. Goudappel, em.-predikant. De dienst, welke o.a. werd bijgewoond door predikanten van verschillende genabuurde zuster-ge- meenten, alsmede door ds. J. J. F r a n c k en ds. N. de Jon g, eraer. predikant, vertegen woordigende de Ned. Herv. Gemeente van Velp, werd geopend met het gemeenschappe lijk zingen van Psalm 62 1, 4 en 5, waarna de voorganger Psalm 42 las. Het is met een door droefheid bewogen hart, aldus ving ds. Goudappel vervolgens zijn inleidend woord aan, dat we ditmaal in het Bedehuis tesamen komen. Het heengaan van ds. Westerink kwam niet geheel onverwacht, maar toch was het veel eerder dan we verwacht hadden, dat het den Heere behaagde Zijn Dienaar uit zijn lijden te verlossen en tot Zich te nemen in eeuwige heerlijkheid. God antwoordt niet van zijn daden; ons past het te belijden: Heilig zijn O God Uw wegen. Boven dit sterven mo gen we schrijven: „Kostbaar is in de oogen des Heeren de dood Zijner gunstgenooten". De gemeente verliest echter een trouw en godsvruchtig, verstandig en met veel menschenkennis begiftigd Dienaar des Woords; een man, die al zijn gaven en krach ten in dienst stelde van het Heilig Ambt, hem door zijn Zender toebetrouwd. Voor de ge oefende hoorders althans, bleven ds. Weste- U KUNT OORLOGS LEED VERZACHTEN zoowel indien het U zelf mocht treffen, door kans te maken op een redelijke schadever goeding, als wanneer het Uw naaste treft door bij te dragen in de kosten, die zijn schade zullen helpen vergoeden. Is U altruist of egoist? In beide gevallen moet U lid worden van Duizenden zijn U reeds voorgegaan, zij ver zekerden ruim 600 millioen waarde. Inlichtingen en prospectus verkrijgbaar bij CENTRAAL BEHEER. SINGEL 126-130. AMSTERDAM (C.). TEL. 47190. Bijkantoor: R'dam. Schepenstr. 100. Tel. 45530. ALG. FRIESGHE LEVENSVERZ.-MY LEEUWARDEN BURMANIAHU1S VAN 1845 AMSTERDAM. VAN BRIENENHUIS rink's preeken frisch, omdat hij ijverig groef in den goudmijn van Gods Woord. Uiterlijk weinig bewogen door waardeering of critiek, legde hij, zooals nog bij zijn jongste jubi leumviering bleek, alle lof en eer aan d€ ten van Christus. Met stervende lippen heeft de overledene spr. de opdracht gegeven dat bij de bc grafenisplechtigheid niet demensch maar God alleen verheerlijkt zou wordt Aan de zijde van Ds. Westerink, aldus ver volgde spr., is er thans slechts winst. Bij c en inzonderheid ook bij de nabestaanden, er droefheid en gemis. In onze droefheid kan het woord ons tot rijke troost zijn: „Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde, i ir. eeuwigheid". Dit tekstwoord (Hebr. 13 8), tot uitgangspunt voor zijn prediking makend, wees spr. er op dat hier gesproken wordt den onveranderlijken Koning der Kerk. Dat stemt ons, naar spr. nader uiteenzette, tot dank voor het verleden, biedt troost voo heden en schenkt vertrouwen voor de toe komst. Na den dienst werd de kist, onder zacht orgelspel, uitgedragen. De kerke-klokken, die zoo vele malen de gemeente tot het gehoor hadden opgeroepen, luidden den van zijn post afgelosten Dienaar uit en honderden volgden den droeven stoet naar het Oude Kérk- hof- Hier had ich reeds een groote schare rondom de geopende groeve geschaard. Ook de burgemeester der gemeente Rheden, de heer W. Th. Zimmerman, deed door zijn te genwoordigheid van zijn belangstelling blijken. Toen, onder plechtige stilte, de kist neergelaten trad Ds. J. E. Goudappel naar voren. Hij las de Twaalf Artikelen en Onze Vader. Vervolgens sprak, namens de familie, prof. dr. G. Ch. A a 1 d e r s van Am sterdam een woord van dank voor de be toonde belangstelling. Voorts had spr. nog een opdra :it van den overledene te vervullen. Het was namelijk de wensch van ds. Weste rink dat uiting zou worden gegeven aan zijn erkentelijkheid voor de wijze waarop de ge meente, tijdens zijn smartelijk lijden, met hem had meegedragen en meegebeden. Dat is der heengeganen Herder en Leeraar een verkwik king geweest. De overledene, aldus vervolgde spr., heeft als Dienaar des Woords ver" digd het Evangelie van Jezus Christus: dat er voor den zondaar behoud is. Zich makend tot den tolk van den overledene, als sprak deze nog nadat hij gestorven was, bond spr. dit Evangelie ook hier zijn hoorders ernstig op het hart. Neem die Boodschap aan, aldus besloot spr., als de laatste van een Dienaar, die het Woord in getrouwheid gebracht heeft. Honden- en kattenbrood op bon 4 Het rijksbureau voor de voedselvoorziening oorlogstijd maakt bekend: Voor de periode van 1 tot en met 31 October wordt op bon no. 4 van de voederkaart vc honden beschikbaar gesteld voor groep 10 kg, groep II 10 kg, groep III 8 kg, groep IV 5 kg, groep V 4 kg, en voor groep VI 3 kg hondenbrood. Op bon no. 4 van de voederkaart voor kat ten wordt voor dezelfde periode 1M kg kat tenbrood beschikbaar gesteld. WAT IEDEREEN VAN DE VERDUISTERING MOET WETEN Maatregelen om licht- uitstraling te voorkomen (Vervolg van de eerste kolom.) natha" niet zouden verstaan. En wij mogen nooit vergeten, dat de nieuwe hemel en ïieuwe aarde niet sneller komen door evolutie, zelfs niet door een „Christelijke evolutie", maar door het offer dat onze Heiland bracht en dat wij ons vreemdeling schap op aarde dienen te verstaan. Ons leven blijft immer een pelgrimage en kan geen zegetocht worden. Waaruit echter ook volgt, dat we hier over wel eenige algemeene opmerkingen kunnen maken, doch dat ieder voor zich tot zelfonderzoek moet overgaan; tegelij kertijd biddend: Doorgrond me en ken mijn hart, o Heer, beproef me en zie of mijn gemoed iets kwaads in Uwe oogen voedt! De Rijksinspectie voor de bescherming van de bevolking tegen luchtaanvallen, heeft een boekje het licht doen zien onder den titel L uchtbescherming, aanwijzingen ten behoeve van de zelfbescherming. Hierin wordt de aandacht gevestigd op eenige bepalingen van de Verordening van den Rijkscommissaris betreffende het verduisteren. Wij laten deze ten gerieve van onze lezers >g eens volgen: Alle gebouwen en woningen moeten verduisterd worden, dat er geen licht buiten dringt. Er moet dagelijks van zonsondergang tot zonsopgang verduisterd worden. Voor de uitvoering van verduisteringsmaat regelen mogen geweven stoffen alleen ge bruikt worden in het geval dat met andere verdu isteringsmiddelen (verduisteringspapier, afsluiten van vensters, enz.) een daadwerke lijke en duurzame uitvoering van de vërduis- teringsmaatregelen niet mogelijk is. Elke lichtreclame en verlichting van uit stalkasten moet uitgeschakeld worden. Voorts is elke buitenverlichting bij woon huizen verboden. De algemeene regel luidt dus: Alle gebouwen, die tusschen zonsondergang en zonsopgang in gebruik zijn, moeten worden verduisterd. 1. Alle buitenramen, -glasdeuren,-boven lichten e.d. in lokalen, gangen, trappenhuizen, toiletten, etc., moeten lichtdicht worden af gesloten. 2. Het binnentreden van gebouwen moet, zoo noodig, via een 1 i c h t s 1 u i s geschieden. 3. Teneinde het gevaar voor lichtuitstra- ling door onwillekeurig verzuim te voorkomen, verdient het aanbeveling de lichtafsluiting onmiddellijk by zonsondergang in alle loka liteiten tot stand te brengen. 1. Wegens de dagelijksche toepassing moe ten de te treffen voorzieningen eenvoudig, doeltreffend en solide zijn. 2. De toetreding van dag- en zonlicht moet zoo weinig mogelijk worden belemmerd. 3. Het in verband met de bestemming der vertrekken noodzakelijke kunstlicht behoort niet te worden verminderd; hieruit volgt dat de te treffen voorzieningen in lokalen, waar sterke kunstverlichting noodzakelijk is, aan hoogere eischen van lichtdichtheid moeten voldoen dan die in lokalen (slaapkamers, gan gen, toiletten e.d.) waar met minder sterke kunstverlichting kan worden volstaan. Van neer bij de controle blijkt, dat de getroffen voorzieningen niet geheel voldoende zijn, kan dit veelal door afscherming van de lichtbron nen worden verholpen. Lichtsluizen Lichtsluizen zijn donkere gesloten of open voorportalen. Zij hebben ten doel te voor komen, dat bij het openen van de voordeur licht naar buiten dringt. Men noemt een lichtsluis gesloten, wan neer de sluis, twee deuren bevat, dan wel een deur en een gordijn resp. aan in- en uitgang van de sluis. Gesloten lichtsluizen kunnen bv. toepassing vinden bij woonhuizen, winkelhuizen, kantoor gebouwen, ziekenhuizen, e.d., waar een vesti bule of tochtportaal aanwezig is, of op voudige wyze kon worden ingericht, en als regel geen groot aantal personen gelijk tijdig binnenkomt of vertrekt. De binnen- en buitendeuren van gesloten lichtsluizen. mogen niet gelijktijdig worden geopend. Men noemt een lichtsluis open, wanneer geen deuren of gordijnen ter afsluiting van de sluis aanwezig zijn. De sluis wordt dan alleen gevormd door den gang, waarvan wanden en plafond dof zwart zijn gemaakt Voorkomen wordt daardoor, dat direct of gereflecteerd licht van binnen naar buiten doordringt. Wanneer met de aanwezig egordijnen ook na het dichtmaken der kieren, geen goede licht- afscherming wordt bereikt, kan deze worden verbeterd door het aanbrengen van rolgor dijnen van zwart papier, lancaster e.d. of wel door schermpjes van zwart papier (geplisseerd of op latjes), karton, triplex, linoleum, balata, etc. Hierbij moet vooral op goede aansluiting langs de randen der ramen worden gelet Voor bijzondere gevallen (ziekenhuizen, warenhuizen, garages, fabrieken e.d.) kan ad vies bij de Rijksinspectie Luchtbescherming Heerengracht 23, Den Haag, worden aange vraagd. Het boekje bevat verschillende voorbeelden van lichtafscherming. Op den Grebbeberg Ongetwijfeld zullen er velen onder ons zijn, die in de vacantie een bezoek hebben ge bracht aan diè streken in ons land, waar de strijd iri al zijn hevigheid heeft gewoed. Zeker is de Grebbeberg, vormende een be langrijk onderdeel van de Gi^bbelinie, een punt waar hevig gevochten is, waar onze Hollandsche soldaten met den moed der wan hoop den Duitschers iederen duimbreed grond hebben, betwist. Wanneer men de tocht naar den Grebbe berg maakt over Wageningen, krijgt men een duidelijk beeld van de moeilijkheden, waar voor de Duitschers hier kwamen te staan: overal asperges, prikkeldraadversperringen en kazematten. Maar ook ziet men hier de vreeselijke ver woestingen, noodgedwongen meest door onze eigen artillerie veroorzaakt: talrijke huizen verwoest en vele beschadigd. Wanneer we dan den weg naar den Grebbe berg vervolgen, toonen zich duidelijker de sporen van den krijg: naast verwoeste hui zen, talrijke boomen met vele bruine vlek ken: wonden, veroorzaakt door de kogels, die tot diep in het merg zijn doorgedrongen of de schors hebben geschaafd. Deze laan vervolgend, komen we al spoe dig bij den Grebbeberg. Ook hier de huizen verwoest, de brug er voor vernield en boomen met afgeschoten kruinen, zoo vertelt J. K. in het „Correspondentieblad" der Chr. Onder wijzers. In den weg, die ons voert naar dezen veel omstreden heuvel, zijn hier en daar groote gaten geslagen, prikkeldraadversperringen loopen dwars door het struikgewas of liggen nu aan den kant van den weg. Dan staan we, vóór we er erg in hebben, voor het kerkhof, waar men eenige honder den dooden, zoowel Hollanders als Duitschers, broederlijk naast elkaar heeft gelegd. Nu is alle haat en nijd vergeten en rusten ze tot den jongsten dag, waarop de Heere Jezus zal komen ln al Zijn heerlijkheid en ook hén uit deze graven zal opwekken. Dan zal het zijn, zooals de engelen zongen in Effratha's velden: „Vrede op aarde", tot in eeuwigheid. Dan is voorbij de haat, die de volkeren vanéén scheidt, dan zal het zijn: waar broeders samenwonen en 't liefdevuur niet wordt gedoofd". Zoo staan we, in diepe stilte, voor deze zwijgende graven. Langzaam en in eerbiedige stilte loopen de honderden bezoekers er langs. Waar eens de vliegtuigen hun ratelend mitrailleur vuur lieten hooren, waar de kogels de soldaten om de ooren floten, waar de jonge levens werden weggemaaid en waar klonken de kreten van angst en pijn, daar heerscht nu een diepe stilte. Slechts de kleine, houten paaltjes spreken van de broosheid van het leven. Hoe goed voelt men hier de woorden van den Psalmist: als een kleed zal het al verouden, niéts kan hier zijn stand behouden...." De jonge kerels, in de kracht van hun leven, bleken te zijn als niets, toen Zijn hand hen aanraakte. Hier is geen onderscheid tusschen rijk en arm, geen eerste-, tweede- of derde klas gra ven, all enliggen hier broederlijk naast elkaar. Soms geven de eenvoudige paaltjes niet eens aan wie er begraven ligt. Met enkele simpele woorden vertellen ze ons dan, dat men uit geen enkel teeken heeft kunnen opmaken wie zij waren. Hier ligt een „Onbekende soldaat". Juist bleven we staan bij een graf waar alleen vermeld werd, dat hier een „Korpo raal Veldleger" begraven lag, van wien men slechts uit de breede streepen op de mouw zijn rang had kunnen opmaken, toen een j diép bedroefde vader en moeder voor dit. graf stil bleven staan. Ook hun zoon was een korporaal van het Veldleger geweest en had gestreden bij den Grebbeberg. Na den oorlog hadden ze een brief ontvangen met de mede deeling, dat hun zoon als vermist werd be schouwd. Dat beteekende dus dat hij gesneuveld, maar dat men hem niet had herkend. Nu stonden ze voor het graf van een onbe kenden korporaal. Zou daar misschien hun zoon begraven liggen. bleven ze er voor staan, toen ging de moeder naar het paaltje en veegde het stof met haar zakdoek er af. Dat was dan het eenige wat zij hier kon doen. O, ik voelde iets van wat er ln dit moeder hart omging Evenals Maria, sprak ook zij „Och, wist ik maar waar zij hem hadden ïlegd..-. Dat ook hun de woorden toe mogen spre ken: „Hij is hier niet, wat zoekt gij den levende bij de dooden? Wanneer we dan verder loopen langs de lange rijen met bloemen versierde graven, \yorden we getroffen door de woorden op een eenvoudige grafsteen, hier door de familie geplaatst, neergeschreven. Het zijn maar een paar woorden, maar van zoo'n groote betee kenis: „Ik ben naar Jezus toe". Hoe of deze jonge man heette ben ik vergeten. Dat doet er ook niet toe. Maar in gedachten zag ik dezen jongen man, door een kogel doodelijk getroffen, met van hemelsche vreugde stra lende oogen. Het helsche lawaai: de donder van het geschut, het ratelen der geweren, '"ït was voor hem verstomd. Winnen of verliezen, dat deed er niet meer toe: èndere perspectieven openden zich voor hem. Met een brekend oog moest hij afscheid nemen van dit aardsche leven en een ander leven, „vrij van verdriet en zorg", werd voor hem geopend. Niet als zoo menige soldaat, die niet wist waar hij heen ging, die misschien stierf met een vloek op de lippen en opgeroepen werd naar de eeuwigheid; maar met een rotsvaste overtuiging, dat voor hem geopend werd ander leven waar geen oorlog meer is en geen dood meer zal zijn. Naar een nieuw Vaderland, naar het Hemelsche Kanaan. En' het was alsof hij het zijn dierbaren nog wilde toeroepen: „Treur niet over fnij, ik bén naar Jezus toe, daar ben tk veilig, daar bij mijn Heer en Borg." Eindelijk ben ik weer doorgeloopen met den stroom van bezoekers. Velen hebben ge lezen en nog meer zullen lezen die woorden, die spreken van rust en vrede, zelfs temidden van het helsche oorlogslawaai. De Heiland, Hij had dezen jongen man geroepen en hij was gekomen, maar voor hij kwam moest hij eerst nog zeggen waar hij heenging, opdat de achterblijvenden niet zouden treuren als degenen die geen bope hebben. Evenals wij allen was ook deze jonge man een zondaar geweest. Maar Jezus had voor hem aan het kruis geleden, daarom kon hij in diepe overgave afscheid neifien van deze wereld, waar zooveel ellende is en droefheid. Hij ging naar Jezus toe. Ook van hem gold, wat ik las op een ar der graf: „Wel, gy goede en getrouwe dienstkneoht, Uw cadeau /12.50 HUISVROUWEN Met EEN PAK -yufco doet U MEER dan met 20 stukken zeep! Doet Uw voordeel! Slechts 28 cent per pak! In elk pak GEBRUIKSAANWIJZING met tal van NUTTIGE WENKEN! Verkrijgb. bij alle warenhuizen en drogisten .GREVOS" HANDELMAATSCHAPPIJ Nieuwland 6 a Tel. 38169 Rotterdam VRAAGT ONS PROSPECTUS: HANDELSWETENSCHAPPEN BoekhouüeD en Handelscorrespondentie. STAATSPRAKTIJK-DIPLOMA Boekhouden M.O RESA ARNHEM (Bekende Schriftelijke Cursus). over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal ik U zetten: ga in, in de vreugde uws Heeren". En ook wij zijn in weinig getrouw en in vele dingen ontrouw. Maar Hij is de Ge trouwe, die ons ook in den komenden tijd de krachten weer zal geven die we noodig hebben. En ook de berusting en het vertrouwen zal Hij ons schenken, die tot uitdrukking komen in de woorden van Ps. 31 16, op een ander graf van dit kerkhof neergeschreven: „Mijne tijden zijn in Uwe hand Hij bestuurt den loop der geschiedenis. Ook van ons leven. En in dit vertrouwen, dat Hij de historie leidt, zooals Hij wil, gaan wij ons werk weer beginnen in vol vertrouwen, zooals ook door de roepstem van deze graven tot ons is ge komen. De Swammerdam-medaille voor prof. dr. G. Grijns Beri-beri en hef vifaminevraagstuk In de dezer dagen gehouden vergade ring van het Genootschap ter bevorde ring van natuur-, genees- en heelkunde te Amsterdam is besloten de Swammer dam-medaille 1940 toe te kennen aan prof. dr. G. Gry'ns, te Utrecht Het wetenschappelijke werk van Grijns heeft voor het onderzoek van de polyneuritis van hoenders, dus ook van de beri-beri eji voor het heele vitaminevraagstuk de allergrootste beteekenis. Hij heeft den eersten stap gezet op een weg, die later gebleken is zoowel voor „zuivere wetenschap" als voor practijk van niet te overschatten beteekenis te zijn. Want de leer van de vitaminen is een rijk veld van vruchtbaar onderzoek geworden. Door het feit dat vitaminen bij fundamenteele levensver schijnselen een overheerschende rol spelen, mogen wij Grijns beschouwen als een baan breker op het veld van de leer van de dier lijke organisatie, een veld, waarop Swammer- dam in zijn tijd baanbreker is geweest Grijns is de eigenlijke ontdekker van de vitaminen. Hij spreekt voor het eerst van partieelen honger. Hij begrijpt, dat zonder dfe latere vitamine B1 de stofwisseling van de zenuwen niet normaal kan doorgaan. Hij vindt de betrékking tusschen zijn gegevens en toe komstig onderzoek over avitaminose, in casu scheurbuik. Met de toekenning van den Nobel prijs van Eykman heeft men te kennen gege ven, dat men de praktijk plaatst boven de theorie. Maar de theorie van thans Is de ver ruimde practijk van morgen. Het schijnt de commissie toe, dat men Grijns niet in voldoende mate de groote dankbaarheid van de geheele menschheid te kennen heeft gegeven. De commissie voornoemd was van meening, dat hier. voor het Amsterdamsch genootschap ter bevordering van natuur-, ge nees- en heelkunde een schoone taak is weg gelegd: een Nederlander te eeren, die vooral wegens zijn groote bescheidenheid niet in vol doende mate mocht vernemen, dat men weet en erkent, dat Grijns een van de groote baan brekers der moderne wetenschap is en tevens, dat zijn landgenooten er verheugd over zyn dat een Nederlander dit werk heeft verricht De Swammerdam-medaille, die om de tien jaar wordt uitgereikt werd in 1880 toegekend aan Siebald, in 1890 aan Halckel. in 1900 aan Gegenbaur, in 1910 aan Hugo de Vries, in 1920 aan Max Weber, in 1930 aan Spemann. GIFTEN EN LEGATEN. diaconie ontvangen ieder de helft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1940 | | pagina 1