SAMBO, DE OLIFANT 1G 24 AUGUSTUS 1940 PAG. 5 lc en Zending te Drachten P. M. Jonker, X, Geref. Kerk. Voor Katwijk aan Zee: J. G lborn. CHEID EN INTREDE. Dijkstra te Raalte zal Zon- tr afscheid nemen van de Ned. e aldaar en Zondag 15 Sept. :n te Meppel, na bevestiging g te Hilversum. M. VAN GRIEKEN n Grieken, predikant der Ned. ite alhier, aan wien op zijn ver- 1 September a.s. emeri- id, zal Zondagavond a.s. in de afscheid van zijn gemeente jjIDAAT A. ELSHOUT- ITERL st Kol afsltfl •licati lshout, theol. candidaat die enkele dagen per week werk- den evangelisatie-arbeid van can Amstelveen is voor- ondag afscheid te nemen als entievan de Geref, kerk van Zeist- indspLjj 's morgens voorgaan in de ïschikpg avonds in de Noorderkerk- «hout ontving dezer dagen ook pert iL tot part. secretaris van prof. r wefink, hoogleeraar aan de V.U. te stij en leider van het psychotech- - Jium aldaar- nfSCHE ZENDINGSDAG is in het Sparrebosch te Bussum de twaalfde ïgsdag gehouden. Het was de deï1 deze bijeenkomst niet te Hil- hpt oje Bussum is gehouden. Er was mmge weer veel belangstelling, loolhaas heeft de openingstoe- i. Ds. A. Vroegindewey, uit heeft gesproken over „Een wereldstad", ds. H. Harkema „Heilige noodzaak" en te Bunschoten over „Uitge- Ds' G. Lans uit Huizen heeft met èen toepasselijk woord LEGER DES HEILS. „JAi 1940 van het Leger des Heils, der de geheele werelo verspreid -thans in 97 landen en koloniën jitgezet) brengt ophieuw onder //-In den omvang en de veelzijdig- begonnen taak. In niet min- f/M talen brengen de werkers en O Evangelie, verspreid over meer )sten of corpsen. Het aantal ingen is toegenomen, tot 1684. holen tot 1132. Het Leger telt 000 officieren en cadetten voor n w4ensten en bijna 110,000 op volgt sten. De muziekcorpsen hebben I m 50,000 leden, de zangkoren De 126 tijdschriften van het een oplage van 1,442,000 Zeer uitgebreid is het sociale )e behooren 416 logementen en Jaarlijks 12 millioen gasten her- 1,700,000 maaltijden verschaffen. Uiertehuizen is plaats voor bijna gin, in de 96 werkhuizen voor wint^iden i 5000 vrouwen; in de -»n komen er 25,000 jaarlijks. Lf3"j telt het Leger, verdeeld over 12,500 soldaten, van wie 825 "n. Met begrijpelijke voldoening --«"■öng gemaakt van de Reclas- »id, welke bij het departement veel waardeering vindt en in een - cheiding van den over deze af- itelden chef-secretaris geëerd 9 werden weer eenige officieren >r het werk in Ned.-Oost- en zijn 200 posten werkzaam. _s werd daar aan 70,000 ge- |Ëvangelie gebracht. In het Le- Soerabaja werden in 1939 kinderen opgenomen. Be- jezegende werk der Legermen- pelaatschen, waartoe vier kolo- jend. Voorts zijn er 25 polykli- blinden-tehuis, een moeder-te- fchuizen, dagscholen kortom, I Archipel strekt het Leger de lid in allerlei richting uit; zelfs lloten wordt in het Mil. Tehuis Ten welkom verblijf geboden. 200 bladz. tellende Jaarboek I bonte staalkaart van de wer!: De Reformatie Naar we uit de beste bron vernemen zijn de administratieve bescheiden van dit blad in beslag genomen. Het blad kan dus deze week niet verschijnen. Over den duur van dit beslag konden we geen inlichtingen ver krijgen. De Diaconie en haar diensten In een beschouwing over de opmerkelijk drukke critiek op den „ouden" en de over vloedige lof voor den „nieuwen" tijd wijst (mr. A. J.) van B(eek Ctalkoen in het Diaco naal Corresp.blad voor de Geref Kerken op het laakbaar vergeten van de voorbije zege ningen, waartoe hij rekent het uitstekend functionneeren van onze publieke diensten, dat mede geleid heeft tot welvaart. „De publieke diensten bleken ook toen d*. storm over ons kwam voor hun functie goed toegerust. De verschillende eenheidspartijen, die elkan der thans in naam van de eenheid hpc*-ijden, mogen dit alles wel meer bedenken dar doen. De een heeft sterker kleuren voor 1 verleden dan de ander, dat is waar. Maar zoeken toch alle hun kracht in de leuze: niet voortbouwen cp wat er vóór 10 Mei was. Dat komt voort uit de miskenning van het door God gegevene. Wie Groens geschriften kent weet dat hij juist in voortbouw op het bestaande alleen heil zag en den liberalen verweet, dat zij meenden geheel de samenleving op denkbeel den te kunnen opbouwen in plaats van op de door God gegeven actueele levensverhoudin gen, die wel door de zonde waren bedorven, maar toch als grondslagen der samenleving moeten blijven erkend. Wie Groen's geschriften kent weet hoe hij bovenal tegenover de Revolutie stelde het Evangelie. Zooals ook Dr. J. Eijkman in zijn mooie brochure wees op het eenig fundament: Jezus Christus den Gekruiste. Met het diaconale leven mogen we wel een en ander in verband brengen. Het gaat om onze vrijheid, om de eigen plaats in de samen leving en het eigen karakter van de diaconale taak. Bij veel gebrek heeft toch ook de diaconale zorg veel zegen verspreid. Dat wenschen we in den naam des Heeren ook voort te zetten. Maar dan moet er ook ruimte voor ons over blijven. Het schijnt wel alsof velen het zoo beschou wen, dat de storm van den oorlog het geheele gebouw van de samenleving deed ineen stor ten. En nu wil men nieuwbouw. Maar hoe? In heel oude tijden trof men een type voor boerenwoning aan, dat „loshuis" genaamd werd. Alles onder één dak! Daarnaar wil men nu terug. En wij zien op de oude grondslagen de mogelijkheid nog de vertrekken te hebben waarin het gemeenschappelijk leven naar verscheidenheid kan worden voortgezet, al is het ook met verbeterde communicatie. Voor ons diaconale werk blijven we een afzonderlijk vertrek opeischen, vanwaaruit we onzen dienst voor de gemeenschap kunnen voortzetten." Wonderen des gebeds De dienstknecht van Abraham bidt en Rebekka verschijnt. Mozes roept tot God en de Roode Zee wordt gescheiden. Mozes bidt andermaal voor het volk en Amalek wordt verslagen. Jozua bidt en Achans diefstal komt uit Hanna smeekt God en Samuël wordt geboren. David bidt en Achitofel verhangt zich, nadat zijn raad vernietigd is. Josafat bidt en God slaat al zijn vijanden. Jesaja en Hizkia bidden en 185.000 Assyriërs worden verslagen. Daniël bidt en de droom wordt hem verklaard. Daniël bidt en 70 weken worden hem geopenbaard. Ezra bidt te Ahaza God leidt hem veilig naar zijn bestemming: Nehemia bidt en des konings hart wordt geneigd. Elia bidt en er ontstaat een droogte van 3Vj jaar. Elia bidt wederom eri de regen valt Ld stroomen neer. Eliza bidt en de Jordaan wordt gedeeld. i-*a bidt en de ziel des kinds keert weder. De gemeente bidt en Petrus wordt uit de gevangenis verlost. Saulus en Silas bidden en de deuren der gevangenis worden geopend. „De Vredeskerk". De geestelijke verzorging van Nederlanders in Duitschland Dr. G. Keizer te Rheden-De Steeg, prae- ses van de Generale Deputaten der Geref. Kerken voor de geestelijke verzorging van Nederlanders in Duitschland, schrijft ons: In het perscommuniqué van de voortge zette generale synode van Sneek, vergaderd te Utrecht wordt zonder eenige toelichting medegedeeld dat op Woensdag 7 Augustus de deputaten der classis Arnhem van de Gere- foi meerde Kerken in Nederland voor den arb id onder Nederlanders in Rijn-Pruisen en Westfalen zijn benoemd geworden tot gene rale deputaten. Deze benoeming is geschied zo ider eenige discussie; derhalve met instem ming van heel de synode. Het veelzeggende van deze benoeming ligt niet zoozeer in de unanimiteit, waarmede zij geschiedde, maar veel meer in het feit dat het voorstel daortoe gedaan op het Agendum von de vergadering der synode te Utrecht werd geplaatst. Te Utrecht toch kwam de voortgezette s> de saam, naar besluit in Sneek genomen, ter afhandeling van de twee zaken waarvan de behandeling in de voort gezette synode van Sneek nog niet ten einde kon worden gebracht. Alleen hoogst urgente aangelegenheden, welker behandeling geen uitstel konden lijden, werden noode aan de genoemde punten toegevoegd. De gemelde be noeming zegt derhalve dat zij noodzakelijk werd geacht. Waarin nu lag de noodzaak dezer benoe ming. Immers hier en elders werd in den lande gedacht dat het werk der Arnhemsche deputaten door den oorlogstoestand welhaast zou zijn ingekrompen tot zijn afwikkeling. Dan nu, instede van op beperking wijst deze benoeming op uitbreiding. Deze deputaten zijn bevorderd tot deputaten voor den arbeid onder Nederlanders in Duitschland. Betrof het werk tot nu toe vooral schippers en melkers, sinds eenige weken zijn duizenden Nederlan ders in groote centra werkzaam in Duitsch land. Thans niet meer verspreid over ver van elkander gelegen dorpen en boerderijen, in onderscheiden havens of voor anker op stroom en in kanalen, maar gezamenlijk werkende ten getale van duizend en van twee duizend en meer. Deze Nederlanders moeten ook gees telijk verzorgd; die behoeften zijn groot; hun omstandigheden eischen de belangstelling der broeders en zusters. Dit voelt heel christelijk Nederland. Er moet en zal voor deze werklieden enz. wor den gezorgd. Velen zijn reeds in actie. Sa- mensprekingen met onderscheidene instanties hadden reeds plaats. Op de mindere verga deringen heerschte teedere bezorgdheid. Daar- aan werd uiting gegeven. Tot wie zich te wenden? Ter zake kundigen richtten zich FIRMA B. DE KLER OUDE EN NIEUWE BOEKHANDEL vestigt er de aandacht op, dat zij zoowel TWEEDE HANDSCH ALS NIEUWE SCHOOLBOEKEN VERKRIJGBAAR HEEFT. Inkoop van oude Schoolboeken. NIEUWE RIJN 45, LEIDEN, TELEF. 20885 Ja! Het voorstel ging er glad door Nu zou het niet vriendelijk zijn de gedachte te koes teren dat de benoeming zoo vlot verliep, om dat de voorsteller in de toelichting mede deelde, dat het aan de synode geen cent zou kosten. Deze mededeeling hield nipt in, dat het nu zooveel duizenden Nederlanders te omvatten werk geen kosten, ja zelfs vermeer dering van kosten met zich mede zal brengen. Het aantal „geestelijke verzorgers" zal ver dubbeld moeten worden. Naar mannen, ja naar bijzondere mannen, zal worden en wordt reeds omgezien. Toch werd niet verzocht door hen, wien dit werk op de handen is gelegd en op het hart gebonden, om eene collecte, uitgeschreven door de synode. Als de classicale correspondenten maar actief zich betoonen; als de kerken buiten Gelderland, eigener beweging gaan doen wat die van Gelderland reeds jaren deden, één collecte houden, van particulieren gaven in zamelen, enz. enz. Als de urgentie maar wordt ingezien. Ik zal niet trachten dramatisch te schetsen hoe onze mannen, vaders, straks onze gezinnen, daar zullen verkeeren in kerkelijk en geestelijk opzicht. Ieder kan zich dat wel indenken. Het geld komt er. Gedenkt deze deputaten in uw persoonlijk gebed en in 't midden uwer gezinnen en in den dienst der gebeden, opdat zij de leiding Gods mogen ont vangen bij alles wat verbonden zal zijn aan de richtige behartiging van dit'generale depu- taatschap ten behoeve van Nederlanders in Duitschland! Ds. J. H. Koers te Zeist behartigt de finan ciën met groote toewijding en zal dat bij vermeerdering van zorgen, zoo God wü, blij- DE INWENDIGE ZENDING IN DUITSCHLAND INGESCHAKELD IN DE KERKELIJKE ORGANISATIE De Inwendige Zending in Duitschland ls thans als zoodanig ingeschakeld in de organi satie der Duitsche Evangelische Kerk en wordt voortaan als een onderdeel dier Kerk be schouwd. Alle bonden, inrichtingen en instellingen, welke aangesloten zijn bij den Duitschen Cen- alen Bond voor Inwendige Zending evenals de nstellingen van liefdadigheid en de volkszen- ing worden daardoor kerkelijke instellingen Bet bestuur van den Centralen Bond blijft elast met het zelfbestuur gelijk het dat tot usverre was. In dit bestuur kunnen slechts lke mannen en vrouwen gekozen worden, die h verplichten het eigen kerkelijk karakter ar het door hen vertegenwoordigde werk te andhaven. De keuze van het Moderamen van et bestuur behoeft -de goedkeuring van den ider der kerk en van den Geestelijken Ver- ouwensraad, terwijl de kerkelijke kanselarij x>r eén lid in dat bestuur vertegenwoordigd ordt en het recht heeft bezwaar te maken gen besluiten van dat bestuur. De instellingen, bonden enz. behouden als tot isverre hun eigen rechtspersoonlijkheid. Door dit besluit werd een doel bereikt, waar- ar reeds jaren gestreefd is. Reeds Wichern :eft de inwendige zending genoemd: Inwen- fe zending der Duitsche Evangelische Kerk. is steeds beschouwd als een taak der kerk heeft zichzelf ook en steeds als zoodanig be bouwd. Dit heeft nu een rechtsvorm ge- nden. De Duitsche Evangelische kerk staat onder ;zicht van den staat, welk toezicht nu ook er de inwendige zending uitgestrekt wordt. GIFTEN EN LEGATEN <or de noodcollecte der Ned. Herv. Kerk is faarlem een gift van 1000 ingekomen van Barmhartigheidsbeoefening in ver verleden In R e f a j a h, het Chr. Maandblad voor Ziekenverpleging, schrijft Dr. S. P. D e e ver volgartikelen over de ontaarding der barm hartigheid in de Christelijke Kerk. Uit den tijd van Constantijn den Groote, wiens regee ring een keerpunt in de geschiedenis der kerk is geweest, teekent hij de ellende der bevol king naast de praal van het Keizerlijk Hof, om dan te gewagen van de prediking der Kerk in woord en daad van Christus' liefde. Zij zelf ging haar leden met daden voor: tal van diakenen en diakonessen staan den bisschop in den arbeid der liefde' ter zijde. Groote steden worden in wijken verdeeld, die elk aan de zorg van één diaken toevertrouwd worden. Huizen worden opgericht, z.g. diako- nieën, waarin de armen samenkomen om te eten. Aan allerlei ongelukkigen wijdt de kerk haar zorg, aan weduwen, weezen, vondelin gen, zieken, kreupelen, lammen, in één woord aan allen die niet in staat zijn om zelf in hun levensonderhoud te voorzien. Het getal der ondersteunden loopt dikwijls in de duizenden In Alexandrië telt men er ten tijde van Johannes den Aalmoezengever (zijn bijnaam, gest. 620) vijf en zeventig honderd. Chryso- stomus onderhield geregeld zeven en zeventig honderd armen. En dat waren dan alleen nog maar de regelmatig bedeelden; allerlei andere hulpbehoevenden als zieken, gevangenen, melaatschen en rondtrekkende bedelaars kwamen daarbij. Natuurlijk zou de kerk tot een zoo veelom vattende liefdadigheid niet in staat geweest zijn, indien zij niet over ryke middelen be schikt had. Maar daaraan ontbrak het haai niet Heel veel schatten uit vroegere heiden- sche tempels gingen naar haar over. Aanzien lijken achten het zich een eer haar geschen ken aan te bieden. Niet het minst bedacht men haar bij testamentaire beschikkingen. En zelfs bij zijn leven deed men soms van zijn gansche vermogen te haren bate reeds af stand. Bij ae uisschoppen was dit laatste, wanneer zij hun ambt aanvaardden, zelfs regel; men verwachtte van hen niet anders Geen wonder dat binnen korten tijd in het steeds armer wordende rijk de kerk de eenige welgestelde was. Reeds in de 5e eeuw gold zij voor ae grootste grondoezitster. En ae ois- schoppen waren goede financiers. Terwijl zij zelf uiterst sober en eenvoudig leefden, waak ten zfj angstig over het kerkbezit, dat het niet hoodeioos verspild werd. Zelfs hielden zij er krachtens besluit van het concilie van Chalcedon (451) een oeconomus (letterlijk huisbestuurder, rentmeester) op na om in het beheer hun ter zijde te staan. De opbrengst van dit kerkbezit werd aan de armen besteed, al moest uiteraard ook de kerk zelf met haar dienaren er van leven. Kerkegoed is armengoed aan dezen regel werd vastgehouden. Hoe zuinig men ook in het beheer er van was, men was het ten bate Maar ook aan particuliere milddadigheid en dienende liefde ontbreekt het in dezen tijd allerminst Velen geven hun heele ver mogen aan de armen weg om zich uitsluitend aan werken van barmhartigheid te wijden. Bekend zijn uit het Oosten Helena, de moe der van Constantijn, Makrina, de zuster van Basilius den Grooten, Olympias, een tijdge noot en vriendin van Chrysostomus, diakones te Constantinopel, Nonna, de moeder van Gregorius van Nazianze. In het Westen vormt zich rondom de figuur van Hierony- mus een kring van aanzienlijke mannen en vrouwen, die, door het ascetisch ideaal ge grepen, een dergelijke leefwijs gaan voeren. Hiertoe behooren Pammachius en Paulinus van Nola, Paula, Fabiola en de beide Melania's. Dat particuliere liefdadigheid in dezen tijd geen uitzondering is, bewijzen ook de tal rijke grafschriften die ons er uit bewaard zijn gebleven. Herhaaldelijk wordt een over ledene als vriend of vader der armen ge roemd; dan weer heet het van iemand, dat weduwen en weezen in hem een vader ge had hebben; van nog weer een ander wordt gezegd dat hij den ellendigen een herberg, den armen een haven was, enz. KERKELIJK NIEUWS Door onderling overleg der Ned. Herv. Geref. en Remonstrantsch-Geref. predikanten is te Lochem een wekelijksche dienst, die van oudsher „Avondgebed" werd genoemd, weer in eere hersteld. De diensten dragen een li turgisch karakter, waarbij het kerkkoor onder leiding van den heer Ad. C. Schuur man medewerking verleent. Onderwijs ONDERWIJS-BENOEMING. L. HEUKELS Op zijn verzoek is wegens het bereiken van den pensioengerechtigden leeftijd met ingang van 1 September a.s. eervol ontslag verleend aan den heer L. H e u k e 1 s, hoofd van de Koningin Wilhelminaschool te Schie dam, uitgaande van de Vereeniging tot Be vordering van Chr. Onderwijs aldaar. Geboren 17 Mei 1880 te Cubaard (Fr.) ont ving hij zijn opleiding aan de Normaalschool te Bolsward, om met ingang van 1 Septem ber 1900 benoemd te worden tot onderwijzer aan de Chr. School te Oudega-W. Hij arbeid de achtereenvolgens te 's-Gravenzande, Per nis-de He: Pernis-dorp en is sedert 1923 hoofd te Schiedam. In zijn onderscheiden standplaat en bekleedde hij tal van functies in het openbare leven. De heer HeukeLs neemt een vooraanstaande plaats in in de C.H. Unie. Zoo is hij voor zitter van den Kamerkieskring Dordrecht en heeft hij voorts zitting in het hoofdbestuur der C.H. Unie. Als zoodanig maakt hij thans deel uit van het dagelijksch bestuur dezer partij. De gemeenteraad van Wijk en Aalburg (N.-B.) heeft met 4 tegen 3 stemmen besloten tot opheffing van de openbare l_gere school te Aalburg. EXAMENS APOTHEKERS-ASSISTENT De secretaris-generaal van het departement van onderwijs, brengt ter kennis van belang hebbenden, dat in September en, zoo noodig, in de volgende maanden van dit jaar, gelegenhe d zal worden gegeven tot het afleggen der exa mens ter verkrijging van een getuigschrift als apothekers-assiste.it. Zij, die tot ie examens wenschen te worden toegelaten, worden uitgenoodigd daarvan schriftelijk vóór 7 September te doen blyken aan de voorzitters der examencommissies en wel aan de heeren: prof. dr. W. A. Goddijn te Leiden: prof. dr. W. C. de Graaff, te Utrecht; prof. dr D. van Os, te Groningen (Groote Ro zenstraat 17), en prof. P. van der Wielen, te Amsterdam (Hilversum, Utrechtscheweg 31), naar gelang van de plaats, waar zij wenschen te worden geëxamineerd. Nadere bijzonderheden bevat Staatscourant no. 164. Examens •s-Gravenhagt. Schoonschrijven m.o. Geëxami neerd 5 candidaten, afgewezen I candidaat. Geslaagd de dames A Knecht, Schiedam: M. P. C. Klljsen Ar: hem en de heeren A. Jansen. Ottersum er. A. S. Kager. t Zand (N.H.). 's-Gravenhage. Teekenen m.b Geslaagd de dame6 C. Bosch van Drakenstein, Den Haag en L. Delnum, Haarlem, en de heeren Th. J. van Delft, Den Haag, K. van de Erve, Rotterdam en A H. Ficq, Den Haag Afgewezen 1 candidaat. Een bedrijfsorgaan voor huiden*> leder- en schoenhandel In een op 20 Augustus j.L te Utrecht gehouden vergadering hebben de afge vaardigden van alle bestaande organisaties in de huiden-, leder-, schoen- en aanverwante branches besloten, door wijziging van het statuut van het sinds eenige jaren bestaande contactorgaan in dit bedrijf de samenwerking te versterken door aan de leiding van dit instituut de bevoegdheid te verleenen voor gemeenschappelijke belangen der branches op te komen. Gevormd werden de navolgende vakgroepen: looistoffenhandel, inlandsche huidenhandel, exotische huidenhandel, lederindustrie, leder- importhandel, schoenindustrie, schoenimport en engroshandel, lederhandel, schoenhandel, lederwarenindustrie, drijfriemenindustrie en schoenmakerij. Van al deze vakgroepen kan een vertegen woordiger zitting hebben in het bestuur: tot leden van het dagelijksch bestuur werden gekozen de heeren P. F. Scheeren, voorzitter L. J. Uytendaal en A. W. Sabel Tzn.; mr. H. A J. C. Muyser is belast met het secretariaat, dat gevestigd is op de Leidschegracht 18 ta Amsterdam. Een bedrijf van ongeveer 16,000 groote en kleine ondernemingen heeft hiermede de beschikking over een toporganisatie, welke gemeenschappelijke bedrijfsbelangen ten overstaan van de overheid en haar instel lingen kan behartigen. Radioprogramma Zondag 2S Augustus. Kerkdienst. 11.'u Kinderhalfuur. 12.00 Carillon- concert 12.2L Giamofoonmuziek. 12.45 Berichten ANP en gramofoonmuziek. 100 De Romancers cn EEN FRIESCH WOORDENBOEK Het Nederlandsche perskantoor meldt Aan het instituut voor Land- en volken kunde aan de universiteit van Kiel wordt de uitgave voorbereid van een omvangrijk Friesch woordenboek. Het woordenboek zal ook streektalen bevatten en in acht taalge bieden worden ingedeeld. Het geheel «wordt aangevuld met folkloristische aanteekeningen. gramofoonmuziek. 4.35 Orgelspel (opn.) 4.55 Be richten ANP 5.00 Gewijde muziek (opn.) 5 15 Wekelijksche gedachtewisseling (ANP). 5.30 Ge ref Kerkdienst. 7.00 Puszta-orkest 7.30 Reportage 8.00 Belichten ANP. 8 15 Omroeporkest en soliste. 9.05 Radiotoonee' 9 45 AVRO-Musette-orkest en solisten. 10.15—10.30 Berichten ANP. sluiting. KOOTWIJK. 1875 m. KRO-ultzending. 7.00 Be richten (Dultsch). 7.15 Berichten (Engelsch). 7 30 Wij beginnen de dag. 8.00 Gewijde muziek (grpl.) 9.00 Gramofoonmuziek. 11.15 Berichten (Engelsch) 11.30 Gramofoonmuziek. 12.30 Berichten (Duitsch) 12.45 Berichten ANP. 1.00 Gramofoonmuziek. 2.00 6 "0 Musiquett 7.00 Gramofoonmuziek. 8.00 Be lichten (Duitsch). 8.15 Berichten ANP. 8.30 Be richten (Engelsch). 8.45 KRO-Melodisten en solist 9.15 Berichten (Engelsch). 9.30 KRO-orkest. 9.55 Wn sluiten den oag. 10.00 Berichten (Duitsch). 10.15 Berichten ANP. 10.30—10.45 Berichten (En gelsch). sluiting 11 1511.30; 0.15—0.30 en 1.15— 1.30 Berichten (Engelsch). Maandag 26 Augustus. JAARSVELD. 414.4 m. VARA-Uitzending. 8.00 Berichten ANP Hierna: Gramofoonmuziek. 10.00 VPRO; Morgenwijding. 10.15 Declamatie. 10.30 =.30 Voor ue kinderen. I.n0 Vragen van den dag (ANP) 7.15 Berichten. <-'0 Gramofoonmuziek. 7.30 Westfriesche uitzending 8 00 Berichten ANP. 8.15 VARA-orkest. 9.00 Radio-tooneel. 9.25 De Ram blers. 10.00 Gramotoonmuziek. 10.15—10.30 Berich ten ANP en sluiting. KOOTWIJic. 1875 m. NCRV-Uitzendlng. 7.00 Be richten (Duitsch). 7.15 Berichten (Engelsch). 7.30 Granjofoor xtet. 11.15 Berichten (Engelsch) :k. 2.00 Berichten (Duitsch). 2.15 Gramofoonmuziek. 3.15 Berichten (Engelsch). 3.30 Kamermuzieksoelers en gramofoon muziek 5.00 Berichten (Duitsch). 5.15 Berichten ANP. 5.30 Moltc Cantabile en gramofoonmuziek. 6.15—6.30 Berichten (Engelsch). 7.00 Vragen van den dar (ANP:. 7.15 Berichten. 7.30 Reportage of muziek 8 00 Berichten (Duitsch). 8.15 Berichten ANP 3.30 Berichten (Engelsch). 8.45 Orgelconcert 9.15 Berichten (Engelsch). 9.30 Gramofoonmuziek. 10.00 Berichten (Duitsch). 10.15 Berichten ANP. 10.30—10.45 Berichten (Engelsch). sluiting. 11.15— 11.30; 0.15—0.30 en 1.15—1.30 Berichten (Engelsch) 167. Tenslotte waren alle dikke boeken doorgelezen, hele rollen papier hadden ze beschreven en moedeloos hadden de wijzen hun boeken opzij gelegd Al gauw weefden de spinnen hun web over de boeken, kleine torretjes kropen tussen de bladen en vernielden het papier. En de sultan bleef boos, want al die geleerdheid kon hem niet helpen. 168. Ook de straten in dè stad van den sultan zagen er treurig uit. De hele bevolking leefde met den armen sultan mee en als teken van hun droefheid hadden ze grote zware lappen boven hun deuren gehangen En Sambo? Die dacht niet meer aan de narigheid, die hij eerst de jongens en daar na den sultan bezorgd had. Die leefde vrij en blij in de grote bossen. 5 zich met razende beten verdedigden a de uitgehongerde ondieren, n aantal wolven was naar den boom ge sprongen, waarin Jessy was gevlucht. Ze prongen er tegen aan en hoog op om haar e bereiken, terwijl hun met bloedbeloopen ogen woest tuurden naar hun prooi. Een rilling van angst ging door Jessy ien als ze dacht aan wat straks haar lot ou zijn, doch zoolang ze nog in het leven ras, zou ze zich verdedigen met den moed tr wanhoop. Haar revolver deed zijn werk, ild brandde ze los en ze raakte, want een er grootste wolven buitelde over den kop jl viel dood neer in de sneeuw. Dit gaf een oogenblik van afleiding, want anderen vielen op het doode beest aan i scheurden het, met hun klapperende iken onder hevigen twist in stukken. Jessy vuurde tusschen de troep, die uit- nstoof, terwijl er een paar hevige jankend den grond lagen te stuiptrekken Jessy kreeg hoop. Drie van de acht wolven onder den boom stonden waren reeds e. geschoten en het was voor haar niet leilijk haar prooi te kiezen, wijl ze zöo vlak I haar waren. Weer knalde haar schot en viel er een. Er gon angst onder de dieren te komen. Hun •nger was een oogenblik verzadigd en ze i' en een ander plan te hebben. Eensklaps 'hans sprengen ze op en hun gedoode mak- rs achterlatend drongen ze het bosch rder in. Nu scheen het, dat Jessy van de wolven bevrijd was, doch hoe zou ze alleen thans den langen weg kunnen vinden naar de neder zetting, waarheen ze op weg was? Ze had geen slede. De honden waren ge dood. Straks zouden de wolven zeker terug- keeren. Ze waren niet ver af. Hun gehuil hoorde zij nog vanuit de verte. Het naderde alweer. Ginds kwamen ze weer aan. Het woud scheen vol van de ondieren te zijn. Nu waren er nog meer dan straks en ze stoven door de sneeuw, haar boom voorby en weer terug. Ze besnuffelden de omgevallen slede en beten in de touwen en ze sleurden de pakken eruit, die er op gebonden waren. Maar hoor! Was er redding? Een geweerschot brandde los. Er kwam hulp! Wie zou het zijn? Weer een schot. Het was als de uitbarsting van een ouden voor lader. Het was geenszins het harde klappende getik van een revolver. De wolven hielden op met het rukken aan de touwen en sprongen overeind als door hevigen schrik bevangen. Ze draafden weg en verdwenen in de schemering van de hoo rnen, achtervolgd door de losbranding van het oude vuurwapen. „Help! Help!" riep Jessy. Een vreemde, doch goedige lach gaf haar antwoord, alsof er een krankzinnige lachte. Jessy zag verschrikt op. Wie naderde daar als haar redder? Van ginds kwam hij aan. Een zonderlinge gedaante naderde. Een zwaar gebouwd man, gebogen van ouderdom. Zijn gelaat was gerimpeld en verweerd. Een wilde lange baard hing hem over de borst., Zijn kleeding had niet veel meer van die van een blanke, doch was gedeeltelijk als die van een oud Indiaansch opperhoofd. Verder was hij meer ingepakt in ruwe vellen, die hier en daar vastgebonden waren met lederen riemen, dan dat hij daarin gekleed was. Hij droeg een bonte muts, die over zijn hoofd was getrokken en waar onderuit zijn grauwe lange haren te voorschijn kwamen. Hij droeg een zwaren ouden snaphaan in de hand, en hield het roestige wapen tot vuren gereed. Onder zijn harige wenkbrauwen blik ten zijn oogen somber rond, doch dan eens klaps kwam er een wilde flikkering in, alsof hij plotseling hevig verbolgen werd op iets dat voor anderen onzichtbaar was en dat hij alleen aanschouwde. „Zyt ge Mad Ben?" vroeg Jessy. De ander knikte herhaaldelijk, en zei we der: „Maar kom nu eerst uit dien boom, want h.er is het gevaarlijk". „Kunt ge mij niet helpen?" vroeg Jessy. „Waar is mijn vader? Is hij den wolven ont komen?" „Ik weet het niet!" was het antwoord en hij lachte weder, „maar ik zag de wolven vluch ten. Vlug!" gebood hij met nadruk en trad op haar toe. „Vlug zeg ik u. Voor dat de wolven wederkeeren! Hoor! Ze komen weder!" Er was voor Jessy geen andere uitweg mo gelijk dan te gehoorzamen aan den zonderlin gen jager. „En als vader mij nu zoekt en ni«t hier vindt!" zoo riep ze in wanhoop uit, „Vlug!" beval hij nogmaals en zag haar aan als met toornigen blik. Zij was uit den boom geklommen en stond naast haar vreemden bevrijder, die haar bij de hand greep en haar dwong voort te glij den op haar sneeuwschoenen, terwijl hij zwij gend naast haar ging. Wanhopig zag Jessy telkens om, waarheen ging zij? Wat wilde de waanzinnige, die haar steeds aanspoorde tot grootere haast Weldra waren zij verwijderd van de gevaarlijke plaats. Van de wolven vernam zij niets meer. Zoo gingen ze verder omstreeks een uur, toen zij behoedzaam moesten verder gaan, omdat het te donker was geworden. Daar gloorde in de verte tusschen de boom stammen een rosse vuurschijn. Mad Ben lachte weer zijn krankzinnige schaterlach, doch nu was er iets in van vreug de. Ginds, riep hij het jonge meisje toe. Gij moet niet vreezen. Vrienden zyn dav lnkwoo is mijn vriend. Eensklaps werd hij weder som ber en zei op innig droevige toon: Toen ik mijn Fdit neg had.en weder kwamen zijn tranen, zoodat Jessy diep mede lijden met den armen ouden man kreeg. Verder kwam hij echter niet, doch verviel weer in zijn hardnekkig stilzwijgen. Het was alsof hij telkens op het punt was een diep geheim aan Jessy te openbaren, doch plotseling alle herinneringen aan het verleden weder vervaagden. (Vortt vervolsik J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1940 | | pagina 5