Politieke Conferentie op Woudschoten A.R. Gemeentebestuurders bijeen Hoe de Bijbel kunstenaars inspireerde ZATERDAG 8 JULI 1939 DERDE BLAD PAG. 9 De Tweede dag Gistermorgen heropend? de voorzitter Mr. A. Diepenhorst de conferenc e, die - rij dag veel drukker bezocht was dan Don- ïrdag,, op de gebruikelijke wijze met ge- bvd en Bijbellezing, waarna hij een even geestig als actueel openingswoord sprak in ;rband met de nationale en internationale omstandigheden. Het schijnt wel, aldus spr., f isof Jesaja 10 vers 13 voor onze dagen ge- s hreven is. Doch God regeert, en het is goed ■ustig" te blijven, gelijk Dr. Colijn ons tel- ksns vermaant: Rustig, dat wïl zeggen, ver trouwend op God en doende wat onze hand vindt om te doen. Zoo zetten wij aldus spr. onze conferentie voort en daarna wis het woord aan den heer J. Schouten, voor de inleiding van zijn onderwerp. Geestelijke en zedelijke vraagstukken ir de gemeentepolitiek Referent wees er op, dat hij, toen hij aan- vif m over dit. onderwerp te spreken, niet kon v ten, dat de taaiste weken andere dringen- ■1' aangelegenheden zoo zeer beslag op zijn tij 1 zouden leggen, dat er weinig tijd voor andere dingen overbleef. Echter heeft spr. de lectuur, welke over dit onderwerp in on ze, i kiting is verschenen, nog eens geraad pleegd en daarbij geconstateerd, dat menig it, dat hierbij aan de orde is, uitputtend :'s behandeld, vooral in de Adviezenru- i ;k vas A. R. Staatkunde; welke waard ?ij i, gebundeld en gordend, voor billijken s beschikbaar te worden gesteld, pr. herinnerde er aan, dat de Raad staat, i het hoofd der gemeente en dus een taak .ft van bestuur en leiding en drager is va-, gezag. Hij heeft d'it laatste uit te oefe- nci t onder erkening van de souvercinitelit. Go Is en in gehoorzaamheid aan Gods wet ter Dat geldt voor eiken raad, ongeacht of zij leden Gods gezag erkennen dan wel loochenen. I-Iet is echter van groote betee! kei,is, dat de leden zelf de gehoorzaamheid aai Gods wet belijden. Daarom zijn tie ds werkzaam om op de samenstelling der gemeentebesturen invloed uit te oefenen. C ntrent de erkenning van ons beginsel aat onder ons geen verschSl van opvat tin Omtrent de toepassing kan er dat. wel zij daar we een gedefinieerd inzicht, heb- in do werkelijkheid -n de rnogelijklie- •:ieiwat ook verband houdt, met. de wijze, "op en de mate waarin het beginsel in bel persoonlijk leven der raadsleden werkt. r dit opzicht mogen wij den strijd in ogv i kring vooral niet toespitsen in de rich- tin;.: van preciesen en rekkelijke», maar door s.o'v :nspreking em onderling overleg, dient mon de eenheid na te streveij. ilijkheden in de toepassing toepassing van het beginsel moet reïce- met die» werkelijkheid. Het beginsel is va., -eformatorische strekking; men moet i de gebroken werkelijkheid telkens oei te hervormen tin de richting van het sol. Daarbij komt men te staan voor -- ei moeilijkheden, zoodat men b.v, in de e orthodoxe gemeente een kwaad behoort strijden, dat in ecm andere niet zóó ern- "V is, dat speciale maatregelen noodzake lijk :ijn. Al t betrekking tot de belTarliging tva'ö geer lelijke en zedelijke belangen dient men ïing te houden met de samenstelling de colleges van B. en W. Hieromtrent loor een Verbandscommissi» richtlijnen c kken, welke in 't algemeen wel kun- worden aanvaard. Evenredige vertegen- 'iging mag hierbij het uitgangspunt n :-t ijn. De samenstelling dient echter wezen, dat het dagelijksch bestuur lak behoorlijk kan vervullen naar -j beginselen. Misschien komt hier de t 1 idigheid ecnigszins naar voren, doch d: r 'i et secundair heteekenis. Vooral moet •-•!! waken tegen exeluslivismiei, waarbij 1 k wordt gemaakt van een tijdelijke ïii.i inspositie. Wij moeten altijd willen o\ nnen door overtuiging, nooit door e numerieke meerderheid. Dat laatste kan •Iwezen der gemeente op den duur biet 1 rvorderen, Het z nbtsgebed i et raadsgebcd, waarvan wij princi- pi. ie voorstanders zijn, moet de raad Gods c triniteit belijden. Hiermee is spr. con- 'en formuliergebed is daarbij te be geerd boven een subjectieve belijdenis, went et is een gebed in toet publiek. ïrou- Nvm.s le formulier gebeden, ontstaan in fcen l van krachtig geloofsleven, hebben rncei 'aarde, dan soms in onze kringen gom cc d wordt. teer men deel uitmaakt van een ge- jestuur, dat het ambtsgebed niet t, mag men over de noodzakelijk- i daarvan niet zwijgen; maar met groo- XV tochtigheid moet men in de praktijk gaan en het gebed is voorts te au karakter, dan dat op dit gebied ige concurrentie sprake zou mogen s ijn Pi >lieke discussies moeten zoowel rao- g- irmeden worden; de voorbereiding van voorstel geschiede in onderling cvericjL an men wachte met dc indiening tot <i am ennng verzekerd is. Ben onverkwik- keii,k (t ibat zou groote geestelijke schade het sluiten der vergadering met t 3d rijst geen enkel principieel, maar *-n wel pracHsche bezwaren. De au - i noodzakelijkheid ligt hier gansch ai rs. lan bij de opening. v. raadsleden behooren hun prin- overtuiging te belijden, zoo vaalt gereed aanleiding bestaat of het 4 zulks vordert. Spr. wijst op nieuw- i - 'voedingen van den burgemeester ei antwoorden daarvan; op algemeone In i.,i>u ringen bij de begrooting, op dagen v rot ipspoed of bij sterfgevallen van ge in istuurders of anderen, met wie de in betrekking staat en in *t alge- inneer een onderwerp aan de orde irect verband houdt met de begin- houding tusschen het gemeento- -ui ?n de kerk hlijve zoo zuiver moge- 1 Snt sidie voor den eredienst in welken ,s verboden; de gemeente late de j. Geldelijke steun is alleen geoor- rechtstrceksch verband met stads- unng Overigens bedenke men steeds, kerk geen nstelling van openbaar' nut of cultuur-bevordering is, maar Kerk van Christus, aan wie de vrije verkondiging het Evangelie gelaten en verzekerd moet worden Op het gebied van Zondagsrust heeft de gemeente een belangrijke taak. De Zondags et moet nageleefd worden; maar bij alle andere bepalingen verlieze men het verschil tusschen rust en heiliging niet uit het oog. De eerste dient om de tweede mogelijk te maken. Het gemeentepersoneel krijge daar- gelegenheid om zijn godsdienstplichten:, zoo onbelemmerd mogelijk te vervullen. Met tallooze zaken heeft de gemeente nog bemoeiing, zooals kermis, dansen, kansspe len, openbare eerbaarheid enz. Deze dingen zie men vooral in het raam der landswetten. Daarom is voor een anti-rev. raadslid niet alleen noodig een principieel belijder te zijn; hij moet ook deskundigheid bezitten en zich op de hoogte houden van de mogelijkheden, welke er op dit terrein zijn. Anders komt men in moeilijkheden en lijdt het beginsel schade. Verordeningen, die principieel wel licht begeerlijk zijn, maar wettelijke basis missen, stichten geen goed, maar kwaad. Discussie referaat-Schouten Verschillende onderwerpen kwamen bij de discussie aan de orde. Om ze eenigszins te künnen rubriceren laten we de namen weer weg. De meening werd geuit, dat een behoor lijke verdeeling der wethouderszetels een zekere evenredigheid met zich brengt. Gevraagd werd of men in het ambtsgebed moet volstaan met de algemeene erkenning van Gods almacht; moet de naam van Jezus er ook in genoemd worden? In som mige raden levert dat geen bezwaar op. Moet ook uitdrukking gegeven worden aan onze afhankelijkheid van God? Een ander vroeg of men desnoods con tent kan zijn met het uitspreken van een votum, waarin Gods souvereiniteit beleden wordt? Ook werd gewezen op het ambts gebed in de vergaderingen van B. en W.; waarbij de klemtoon toch niet valt op het o p e nb ar e karakter. In dit verband sprak één dor aanwezigen over een kruisbeeld in de raadszaal. Subsidies aan kerken wordt niet ge wenscht, maar kan b.v. voor bouwgrond niet een lager prijs gevraagd worden aan kerken? Torenbouw kan .ook bevorderd worden. Een der debaters vroeg of goedbedoelde bevordering van Zondagsrust soms ook lei den kan tot verstoring daarvan, omdat portoefeningen belet worden? Dat geldt ook voor weg- en waterverkeer. En hoe staat het met inrichtingen van maatschap pelijk verkeer, b.v. een hotel-restaurant bij een belangrijk wegenknooppunt? Mogen eafé's op Zaterdagavond openblijven tot na 12 uur? En wanneer vergunning verleend, wordt voor dansen, is dc burgemeester dan ook verantwoordelijk voor dit kwaad? Een der sprekers wees op de moeilijkheid van Zondagsrust in badplaatsen. Als men de tenten sluit, gaat men soms met bootjes buiten de territoriale wateren. Hoe denkt de inleider over allerlei com binaties bij raadsverkiezingen; werd gc- vragd. En hoe bij de verkiezing van wethou ders, als men b.v. anti-rev. en soc.-democra- ten tracht uit te sluiten? Zijn bijdragen aan een Diaconcssenhuis geoorloofd, omdat daar een tekort is? Aan reizende bioscopen wordt nogal eens vergunning gegeven. Dat kan tegengegaan worden; maar nu stichtte iemand een vast gebouw, ondanks zware bepalingen. Kun nen uitvoeringen op Zondag verboden wor- Na de pauze kreeg de heer Schouten gelegenheid de vele sprekers, die in hoofd zaak vragers waren, te beantwoorden. Uitvoering steunregeling De referent deed allereerst een paar zaken af, welke feitelijk buiten de orde waren. Een daarvan betrof de uitvoering der steunrege ling, welke moet geschieden overeenkomstig dc voorschriften der Regcering. Het is ech ter aan te bevelen bezwaren ter kennis van de 'Regeering ïe brengen, wanneer men in dc praktijk op moeilijkheden stuit. Dan is correctie mogelijk. Bij interruptie werd opgemerkt, dat op bezwaren geen acht wordt geslagen; het departement antwoordt: de geest van de regeling eLscht algeheele opvolging van dc voorschriften, bijv. het niet aftrekken van inkomsten van kinderen. De heer Schouten antwoordde daarop, dat men dan moet vasthouden en zc desnoods in publieke bespreking dient te brengen en behandeling in de Kamer bevorderen. Som mige incidenteelo wijzigingen in de steun regeling zijn ongetwijfeld onjuist, zoowel uit economisch als financieel oogpunt. Het aantal „zorggcvallen" is sedert een paar jaar met rond 20 pet gedaald en de kosten voor de publieke kassen zijn niet of onbe duidend verminderd. Daar hapert dus wat. Het uitkomen met aparte lijsten, bijv. onder de vlag van „Gemeentebelang", most zooveel mogelijk tegengegaan worden. Een anti-rev. wil op zoo'p manier geen raadslid worden. Echter kunnen combinaties soms noodzakelijk zijn. Een ant£-roornsche combi natie bijv. is niet altijd af te keuren, maar elk geval moet op zich zelf beschouwd wor den. Het laatste geldt ook, als in een ge meente naast „gewone" nog aparte „wilde" anti-rev. raadsleden zijn. Zoo mogelijk moet samenwerking nagestreefd worden. Persoon lijke belangen mogen nooit reden zijn om naast de officieele andidatenlijst andere can didaten te steil'n. Een enkele maal komthet voor. dat partijschappen de goede samen stelling van de candidatenlijst tegenwerken. In zoo'n geval is groote. voorzichtigheid in het oordeel noodzakelijk. Nog al te vaak speelt in dc klesvereenigingen het econo misch belang een te groote rol en dan is de anti-rev. partij te weinig volkspartij. Lastige gevallen Spr. komt tot enlkele „lastige gevallen' Het dagelijksch bestuur der gemeente moet zijn taak op behoorlijke, stabiele wijze kunnen vervullen; een rechtsche raads- meerderheid bevordert daarom de keuze van een gelijkgericht college van B. en W. Men make echter een minderheid niet tot martelaar, want dan ontstaat er bitterheid. Dus geen evenredigheid; maar ook geen onderdrukking van de minderheid. Dal wreekt zich altijd, hoe mooi men het ook beredeneert De verhoudingen in Rijssen zijn zoo uit zonderlijk, dat buitenstaanders daarover moeilijk kunnen oordeelen. Spr zou per soonlijk niet van elke combinatie gebruik willen maken om invloed te krijgen. „Tak- tiek" kan soms erg gevaarlijk zijn. En yeeten werken altijd verderfelijk. De anti- rev late zich door zijn beginsel leiden on sluite nimmer een conveneant met een partij of persoon Ier linkerzijde om „ge varen" te Ikeeren. „Wie vleesch tot zijn arm stelt" gaat buiten Gods weg. Financieele steun aan een ziekenhuis Is zeker niet ongeoorloofd; de gemeente heeft er groot belang bij. Of het een Diaconessen- huis of een andere inrichting is, doet er niets Allerlei vergunningen Publieke dansgelegenheden moeten eigen lijk niet toegelaten worden. Wij kennen die wereld niet; maar er zijn zooveel gevaren aan verbonden, dat wanneer men objectieve voorlichting op dit gebied gaf, zouden velen, ook buiten onze kringen, er afkeer van krijgen en ons pogen steunen. Voorzoover de burgemeester, overeenkomstig wet en verordening, vergunning verleent, den neemt hij natuurlijk sreon verantwoordelijk beid op zich. Hij moet alleen beoordeelen hoever openbare orde en goede zeden in ge vaar komen. Een hotel-restaurant als inrichting van maatschappelijk verkeer, vooral aan buiten wegen, kan niet steeds op Zondag gesloten worden. Wij willen geen dwangsysteem in een land met zoo gemengde bevolk ng. Voor het geven van extra-nachtvergun ningen, vooral op Zaterdagavond, voelt spr. in het algemeen niets. Bij bijzondere ge legenheden is „nachtpermii6sie" juist niet gewenscht; zoo voelen gemeentebestuurders Tentoonstelling in Het Rijksmuseum In het Rijksmuseum te Amsterdam is vanmiddag een tentoonstelling van Bijbelsohe kunst geopend, welke drie maanden geopend zal blijven. Onlangs hebben wij deze expositie aangekondigd en op grond van ons verstrekte gegevens op haar belang rijkheid gewezen. Nu de opening een feit is, aarzelen wij niet te verklaren, dat or.ze verwachtingen overtroffen zijn en hier inderdaad een rijke kunst verzameling is bijeengebracht. Het dot] van het tentoonstelingscomité, om Bijbesche kunst te toonen, moet sym pathiek zjn aan ieder, die de taal der H. Sohrift verstaat. Opnieuw blijkt uit deze zeldzame expositie hoe sterk het Woord Gods kunstenaars van naam heeft geïnspi reerd. Meermalen zal het den bezoeker treffen, dat de gevoelige kunstenaarsziel op gelukkige wijze de bedoeling van de Gods openbaring heeft begrepen en voor het nageslacht bewaard. Moderne schilderstukken en etsen zijn het niet, welke men hier ziet. De glorie van de Hbllandsdhe schilderschool is het, die hier te bewonderen valt, naast de meer naïeve, voor het Protestantsohe bewustzijn onvol komen late Middeleeuwsohe doeken, die intussohen vaak op treffende wijze weer geven het onbeholpen religieus niveau van den tijd vóór en omstreeks de Kerkher vorming. Doordat het comité bij zijn keuze zich niet heeft beperkt tot de door het Calvinisme geïnspireerde kunstenaars in de gouden eeuw, dekt de term „Bijbelsche kunst" de tentoon6teling niet geheel. Er wordt hier gegeven. Ook de Roomsche overleve ring is aam het woord. De B^bel is even Schilderij Jan Steen. De aanbidding der herders. wel overheersohend motief en in menig opzicht ontmoeten Rome en het geloovige Protestantisme hier elkander. Bij het beschouwen vain de meeste doeken en etsen kam de Sohriftgeloovige het zonder catalogus doen. Van hem geldt hetzelfde wat Dr F. S c hm id t-D e g e ner in een verklarende inleiding getuigt van het Hol land der 17e eeuw: „Van jong-af vertrouwd met inhoud en strekking der gewijde ge schiedenissen. kon ook de eenvoudigste ziel het buiten interpretatie stellen." Niettemin is de catalogus een waardevol bezit voor den bezoeker, omdat het comité zich heeft beijverd den Bijbel chronologisch door te wandelen. Dit was noodig, omdat menig Bijbelsch onderwerp door onder scheiden kunstenaars is uitgekozen om te worden uitgebeeld, hetzij op doek, teekening, ets, gravure of aquarel, hetzijop sier- en gebruiksvoorwerpen als zilveren bekers,, schalen, penningen, enz. Wij zagen bijv. zoutvaatje en een blaasbalg, beide sierlijk met een Schriftuurlijke voorstelling bewerkt. Ver over de 400 kunstvoorwerpen zijn op artistieke, overzichtelijke wijze samenge bracht. Om dit groote aantal rustig te kun nen bezien en waardeeren is het raad plegen van den catalogus gewenscht. Van welke kunstenaars men hier alzoo genieten kan? Wel, het spreekt vanzelf, de eerste plaats van Rembrandt, grootmees ter ook op het gebied der Bijbelsche kunst. Dan van Jan Steen, die niet alleen i melige huishoudens enz. schilderde. Verder Ferdinand Bol, Jan de Bray, Aart de Gel der, om maar niet meer bekende figuren te noemen. De late Middeleeuwsohe kunst manifes teert zich in 't zeldzame drieluik, van Dirck Barentsz, waar de stad Gouda zóó op gesteld is, dat het, naar ons werd verzekerd, thans voor de eerste maail van huis is. Het kost bare altaarstuk, fraai indirect verlicht, is, naar men aanneemt, een der weinige schatten, die den Beeldenstorm moeten zijn ontgaan. Uit den vóór-Reformatorisohen tijd noemen wij hier alleen Jeroen Bosch, Lucas van Leijden en vooral Jan van Met het vermelden van een en ander hebben wij slechts aangestipt. Wie op kunst gebied een indruk wil ontvangen hoe krach tig de Bijbel in de 16e en 17e eeuw schil ders, teekenaars, pottenbakkers en zilver smeden heeft geïnspireerd, bezoeke in deze maanden het Amsterd-amsdhe Rijksmuseum. Schilderij Rembrandt Jozef vertelt zijn droo- In den Leidschen Rijn werd als on- derdeel der door de V.V.V, te Utrecht georganiseerde feestweek een watersteekspel gehoudenwaar- aan ook Italiaansche meesters op dit gebied deelnamen. Eenige rivalen be strijden elkaar het vaak ook, al zijn zjj van vrijzinnigen huize. Indien men iemand, die klaarblijkelijk misbruik maakt van sterken drank, op ob jectieve wijze uit de kroeg kan houden, bv. om openbare dronkenschap tegen te gaan, dan kan dit toegejuicht worden; maar bizon- dere omstandigheden mogen niet meespre ken. Spr. licht nader toe, wanneer de gemeente bij kan dragen in kosten, welke een Kerk maakt ten behoeve van een gemeentebe lang: een fraaier gebouw, een klok, verlich ting of iets dergelijks. Goedkoopc bouw grond ter besch;kking stellen, kar. er mis schien mee door, maar in den grond der zaak is het fout Men denke slechts aan dc conselcwenties. Willekeur kan ook in toe nemende graad gaan heerschen. Een kruisbeeld hoort in een raadszaal niet thuis. Als algemeen Christelijk embleem kan het in ons land niet dienen Inzake bevordering der Zondagsrust meet met wijs beleid gehandeld worden en niet simplistisch; men ga zoo ver mogelijk, doch houde rekening met de werkelijkheid cn de verhoudingen in de gemeente. Wij moeten in het algemeen meer invloed trach ten te oefenen op de besteding van den 7ondag door onze vrijzinnige medeburgers. Men zwijge niet, als spreken plicht is. Het ambtsgebed Ten slotte komt spr. tot het ambtsgebed. Als de verhoudingen in den Raad het ver oorloven, dan late men de belijdenis van Jezus Christus niet achterwege; anders con- tenteere men zich met de erkenning van Gods almacht en van onze afhankelijkheid. Dit is geen ketterij: in het allervolmaakste gebed komt de naam van Jezus Christus ook niet voor. Het is een zegen voor een volk. als in het openbare leven de belijde nis van God geboord wordt; laten wij de beteckeni6 daarvan niet verkleinen door geen waarde te hechten aan deze erkenning in ons volksleven. Een ander geval is natuurlijk, als men een ambtsgebed opzettelijk wil wijzigen door den naam van den Heiland te schrap pen; daartegen zouden we ons, ovenals Groen, moeten verzetten. Zoo staat het ook met het sluitingsgebed Afschaffing zou loochening beteekenen cn daaraan mogen we nooit mee doen. Een Christen, die Gods souvereiniteit er kent, bedoelt daarmee ook zijn afhankelijk heid te belijden en vraagt wijsheid; voor anderen zijn die drie niet één, want er is op dit gebeid veel onkunde. Bij alles, ook ten aanzien van de verga deringen van B en W., bedenke men wol. dat alle dingen wel oirbaar zijn, maar niet stichten. En al te veelvuldig bidden kan schade doen aan de eerbied voor het gebed. In zekeren zin geldt hier- ieder sta of val'e zijn eigen Heer. De schuchterheid in het heilige kan beperking gewenscht maken. In het openbare leven houde men hiermee rekening. De Tweede Kamer ls geen overheidsco! lege; om die reden beeft spr. steeds geaar zeld om te onderzoeken of deze vergaderin gen met gebed begonnen zouden kunnen worden. Het karakter van dit college Maat invoering zeker in den weg. Wij zwijgen niet uit vrees of slapheid; maar uit andere overwegingen. Spr. hoopt, dat enkele punten, welke niet doorgesproken zijn. nog wel in Anti-Rev. Staatkunde of in de Magistratuur ter sprake, zullen komen en hij spreekt voorts den wensch uit, dat er onder anti-rev. gemeen tebestuurders meer band en samenwerking moge komen, opdat ons heerlijk begin ^1 zich meer kan doen gelden in heel het leven en ook in de praktijk van het gemeentelijk leven. J Slotwoord voorzitter De Voorzitter constateert, dat de „armelijke bagage", waarmee de referent ter vergadering kwam, de beste verwachtingen heefte overtroffen. Beginselkennis en erva- rin{j^« *,-n dienste van de conferentie ge steld. Ook daardoor hebben we bier een paar goede dagen gehad en het bestuur hoopt het volgend jaar weer een soortge lijke samenkomst te be'eegen. Een ieder ge meentebestuurder zij een trouw verdediger en propagandist der anti-revolutionaire be ginselen. d<" l'PPf Schouten de ver- gadering met dankzegging. (Plaalsfchr.k belet ons over de entouraae Tli ,^0n>!eT1,• "an hel ka-leel »™f?.T!<VV*ïr.het Nal onaal Centrum gevestigd is, te schrijven). B. Nierstrasz overleden diSErMvS,TEDE' Ju"' Na kortston- 77 L ,'S JBf!eravond tc Heemstede op kt a n leeftijd overleden de heer B Nierstrasz. De heer Boudewijn Nierstrasz werf op 1° September 1861 te 's-Gravenbage «bo ren. Hu werd bij de marine opgeleid cn bezocht van 1876-1879 het koninklijk in- sutuut voor de marine. In 1879 werd hij adelborst eerste klasse, in 1881 luitenant ter-zee tweede klasse. In 1883 werd hij Igepensioneerd en kwam hij als adjunct- TENTOONSTELUNG „HET LEGER" HOUTRUST I DEN HAAG 1 TOT EN MET 16 JULI 1939 Geopend iedcren werkdag 1022 uur Toegangsprijs (.0.30 (m*«inb*gripv.it»d.b«i) DOORLOOPEND SCHIETWEDSTRIJDEN De tentoonstelling is gesloten tusschen 17.30 en 19 uur. (RecLy Geref. Jeugdleven Tal van openluchtmeetings Op Donderdag 13 Juli a.s. wordt op het Sportterrein te Stadskanaal de ja&rJijksche veenkoloniale Jeugddag gehouden, geoi-ganl- seerd door het Centraal Verband van Jongc- lings- en Meisjesvercenigingen op G. G. in de Veenkoloniën en omstreken.- Ds. F. J. Scholten, van Onstiwedde, zal een openings- en slotwoord spreken. Verder treden op: Mej M. Parmentier. van Oecstgeest, pre sidente van den Bond van Meisjesvereenl- gingen op G.G. Onderwerp: „De marsch der jongeren". Ds. B. Holwerda, van Amersfoort. On dei- werp: „De toekomst van onze waterlinie". Ds. J. B v. d. Sijs. Amsterdam. Onder werp: ..Vroolijk kruisdragen". De Chr. Muziekverecn. „Prins Bomhard" van Ter-ADel zal voor muzikale :u-'<inwer king zorgen. Op Terschelling Ook dit jaar organiseeren de J.V.'s op G. G. \an Franeker en Harlingen een groote open luchtmeeting op het eiland Terschelling. Ds. B. A. van Bos. van Assen, spreekt over ..Anti-militairis»isch militairisme". De heer H. Algra, van Huizum. houdt een rede o\cr. „Frye Friezen en Oranje". Ds. J. Voerman, van Jou re. spreekt een slotwoord. Leider Ds. J. W. Hoek. Gaastcrland Uitgaande van den Ring „Frieslands Zuid- wethnek" van de J.V. op G.G. en van den Kring „Koudum en omstreken" van M.V. op G.G. wordt oen Jeugdmeeting gehouden D.V. Donderdag 20 Juli 1930 te Rijs (Gansleiland) Sprekers: Oud-minister J. A. de Wilde, onderwerp..Krachtsontwikkeling in natio nale» zin". Prof. Dr. G. M. den Hartogh, van Kampen, onderwerp: „Het Calvinisme gaat door". H. Algra. Leeuwarden, N. Raas. Am sterdam. Onderwerp: „Ken tczoek n«n het huis der ziel". Jong Geref. Gelderland Woensdag 12 Juli wordt de zenend. ad- dag gehouden van Jong Geref. Ge'derinnd in het openluchttheater De Zandkuil te Lochem. Aanvang 11 uur. Dan spreken achtereenvolgens: Mej. M. Grakist, presidente van de P.P.C. tc Arn hem, over: „Een jeugd vol Zendingsdrang* en Ds. F. J. Hoekstra te Zwartebroek, o\er: „Jeugdleven in crisistijd" 's Middags om half drie spreken: Ds Chr. W. J. Teeuwen te lieerde over: Het konin klijk woord; Z.E. Mr. J. A de Wilde, oud minister van B'nnenlandsche Zaken, to 's-Gravenhage, over: Krachtsontwikkeling in nationalen zin, waarna Ds. J. Kaptoyn te Lochem het slotwoord spreekt. De Chr. Harmonie te Arnhem verleent muzikale medewerking. Te Schiedam D.V. Zaterdag 15 Juli a.s. organiseert het Landdagcomité 1939 ui'(gaande van de Geref. Jeugdorganisaties te Schiedam cn Omstre ken een openluchtmeeting op 't feestterrein in het Sterncnbosch te Schiedam. Het programma voor deze meeling luidt als volgt: Opening Ds. C. Vonk te Schiedam tevens leiding) „Om des tijds wMIe"; redo Mevr. Spek-Yersluis te Nijevcen „Blijvende vrucht"; rede Ds. C. Veenhof te Haarlem „In Kuvpers spoor"; Pauze: rede Mr II. Bijleveld te .Amsterdam ..Bloed en Bodem". Slotwoord Ds. J. Smclik tc Loosduinon „Leeft gij in Uw stand". inspecteur bjj de H.IJ.S.M. te Haarlem en Amsterdam. Van 1888 tot 1921 was hij di recteur van de Hollandsche Stoomboot Mij te Amsterdam. In 1913 werd hij gekozen tot lid van de Tweede Kamer der Staten-Ge- neraal. waarin hy tot 1918 zitting had. Daarna heeft hij van Juli tot October 1919 eet»»ltin« »n de Tweede Kamer gehad. Van 1905 tot 1921 was hij lid van de Ka- er van Koophandel en Fabrieken te Am sterdam. De overledene was commissaris verschillende Stoomvaartmaatschappijen vice-president van de Nederlandsch- Indische Handelsbank.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1939 | | pagina 5