AEG
Verband van Evang. Commissies
van Geref. Kerken
VAMPYR
STOFZUIGERS
„VEDEHA"
MAANDAG 5 JUNI 1939
EERSTE BLAD PAG. 3
j VRAAGBAAK
voor
Zevende Evangelisatie
conferentie op
Woudschoten
De confenrentie werd begunstigd door
Stralend weer zoodat de referaten en be
sprekingen alle buiten werden gehouden
öf op het terras óf in het amphitheater.
De tweede dag werd geopend met een
morgenwijding door Ds. van Har mei en
uit Harkstede. Toen om ongeveer negen
uur allen zich op het terras een goed
plaatsje veczekerd hadden was het woord
aan Dr. G. B r i 11 e n b u r g Wurth, om
te spreken over: „Punten van contact met
'den modernen mensch".
Referaat Dr. Brittenburg Wurth
Na een korte weergave van de meening
van Barth en Brunner over dit onderwerp,
laat spr. uitkomen, dat het centrale in de
Evangelieverkondiging steeds moet zijn het
Evangelie des Kruises. Men zoeke het niet
eerst in de apologetiek.
In diepcren zin is de mensch niet ge
schikt het Evangelie te hooren. De natuur
lijke mensch verstaat de dingen Gods niet.
,Toch bedient het Evangelie zich niet van
een nieuwe taal, maar het wordt gebracht
in de gewone taal. Ieder, die het Evangelie
brengt heeft te zorgen, dat hij daarin ten
opzichte van het Woord van God ten volle
verantwoord is.
Men gebruike de taal van den modernen
mensch waar mogelijk, maar men coquet-
teere daarmee niet, om te laten zien dat
men ook aardig modern is. De mensch van
heden, zoo vervolgt spr., voelt zich in den
tijd geplaatst in een concrete situatie. Hij
voelt iets van het dringen van verantwoor
delijkheid. Hij begrijpt dat hij moet kiezen
of deelen. Theoretische vraagpunten heb
ben zijn interesse niet meer. Ónze Evange
lisatie-boodschap moet nu ook op de beslis
sing aandringen.
De moderne mensch heeft voorts de vroe
gere analyse losgelaten. Nu geldt voor hem
alles of niets. Hij is in zijn denken totali
tair geworden.
Daarom kan nu zeker het evangeli-
seeren niet alleen zijn het winnen
van zielen. De moderne mensch wil
iets dat alles, heel de persoon opeiaent
Hier heeft de Christen de taak te laten
zien hoe. Christus zich nergens laat bui
tensluiten, maar alles opeischt.
Het realisme is een derde trek van den
modernen mensch. Hij wordt beheerscht
door vitalisme en nieuwe zakelijkheid. Dat
realisme biedt niet meer kansen dan het
idealisme. Maar een gelukkig gevolg is
toch geweest dat in eigen kring de oogen
zijn geopend voor een valsch idealisme, dat
feitelijk met den Bijbel in strijd was. Plet
Evangelie moet dus gebracht worden als de
boodschap, die volkomen met het natuur
lijke rekent, die doet zien, dat alleen op de
basis van het geloof levensaanvaarding
mogelijk is.
Tenslotte acht de moderne mensch zich
door een blinde macht in deze werkelijk
heid neergesmakt.'Hij wordt gedreven naar
het fatalisme. De trotsche eigenwaan van
vroeger is verdwenen. Praedestinatie is geen
vijandig begrip meer. Door de prediking
van het Evangelie moet hem nu getoond
worden dat praedestinatie iets totaal an
ders is dan hun machtelooze en hopelooze
fatalisme. En met dat fatalisme gaat ge
paard pessimisme.
De moderne mensch lacht niet meer
als men hem spreekt van een laatsten
dag, van het vergaan der dingen. Hij
gelooft niet meer in vooruitgang, maar
in ondergang.
Hier zal het Evangelie eschatologisch
moeten worden gepredikt, eschatologisch in
Bijbelschen zin: Het is de laatste ure! Met
deze trekken in den modernen mensch zal
men hebben te rekenen als men brengt het
Evangelie van Jezus Christus en Dien ge
kruisigd, een Evangelie dat nog steeds op
alle vragen het laatste antwoord geeft.
Na de koffie kwamen in de bespreking
de tongen los. Tal van vragen werden ge
steld, o.a. door Dr. M i e d e m a, die er op
wees dat de door Dr. Wurth geschetste
mensch leeft ook in den Javaanschen dessa-
man.
In een uitvoerige beantwoording vond de
refel-ent gelegenheid meerdere punten na
der to ondertreepen.
Referaat Dr. Miedema
's Middags was het woord aan Dr. J. J.
Mie d erna, om een causerie te houden
over „Evangelisatiearbeid door Javaansche
Christenen".
Van meet af aan hebben de jonge kerken
op Java begrepen dat zij zelf het Evangelie
moesten gaan verbreiden. Dit ging gepaard
met vele moeilijkheden en vele teleurstel
lingen. En daardoor bleef moedeloosheid
niet uit.
Maar door het prachtige werk van Ds.
Soedarmadji en Dr. Esser is die
moedeloosheid geheel verdwenen en is er
gekomen een krachtig en veelszins gezegend
Evangelisatiewerk.
Spr. schetste de persoon van Ds. Soedar
madji (een vroegere tuinjongen van Dr. Es
ser) uitvoerig en liet zien hoe deze groote
gaven heeft voor het werk der Evangelie-
verbreiding.
Steeds weet hij de juiste menschen te
kiezen voor de verschillende takken van
wérk en in de bepaalde omstandigheden.
En hij doet. daarbij zonder eenig onder
scheid zijn keus uit verplegers en missi
onaire predikanten, goeroes en doktoren.
Twee aan twee zendt hij zijn mede-arbei
ders uit in eigen woonplaats of gaat met
grootere groepen naar bepaalde dessa's in
het zaaiwerk. En steeds weer wordt dit
werk van God rijk gezegend. Na zoo'n zaai-
week is daar een groote toevloed van doop-
candidaten. Zoo groot zelfs dat men het
Werk niet aan kan, omdat Nederland on
voldoende steunt.
Ook aan de opleiding van den Javaan
schen Christen tot dit werk wordt groote
aandacht besteed.
Deze groote zegen, aldus spr., is het ant
woord op dc groote liefde en op de groote
getrouw «-ril l"\ gebed van Dr. Esser
Ds. aJ'-.elarmadji.
Causerie P. Storm
In den namiddag volgde een tweede cau
serie, ditmaal door den heer I'. Storm
van Rotterdam, over: „Is er voor ons Evan
gelisatiewerk wat te doen op Zondag".
De heer Storm is een geboren causeur.
Hij weet den ernst aan den humor te parjn
•Met een beroep op het „Tractaat van den
Sabbat" van Dr. A. Kuyper betoogde spr.
dat de Zondag zich hij uitstek iecut voor
Evangelisatiewerk. Ook de kinderkerk werd
aangeroerd. Deze is onnoodig, want de
Evangelieverkondiging, in den dienst des
Woords moet zoo zijn, dat ook de kinderen
daar iets aan hebben. Spr. vreesde dat er
in de 50 jaar, die verliepen sinds Kuyper
dit schreef, nog niet veel verbeterd was.
Inleiding Ir. B. ter Brugge
's Avonds werd verzameld in de groote
zaal om het onderwerp „De levensbeschou
wingen der arbeidersklasse en onze hou
ding daartegenover" te behandelen. De be
spreking van dit onderwerp werd ingeleid
door Ir. B. ter Brugge van Almelo.
De tegenwoordige mensch, de „technische
mensch" waant zich, aldus spr., de bouwer
der wereld, een wereld waarin de mensch
volmaakt gelukkig zal zijn.
0,m zulk een wereld te bouwen heeft hij
God niet noodig. Uit eigen kracht, door de
machtige techniek, zal hij dat doen. Hij er
kent geen hoogere macht dan de mensch.
En daarom eischt hij dat de Kerk zich met
het terrein van hot. dagclijksche leven niel
bemoeien zal.
Maar anderzijds treft de Kerk het
verwijt dat ze zich met het maatschap
pelijk leven te weinig heeft bemoeid,
dat zij mee oorzaak is van den socialen
nood. Zij moet dus haar invloed meer
laten gelden.
Bij de bespreking, waaraan werd deelge
nomen o.a. door Ds. Hagen, Ds. Wier-
singa van Leiden, Ds. Go ris, den heer
J. Schipper, secr. van het C.N.V., Ds.
Wiersinga van Loosduinen, werden
vele vragen gesteld.
In de beantwoording merkte ref. op, dat,
wat de taak der Kerk betreft het moeilijk
valt, concreet aan te geven, wat gedaan
moet worden. Toch meende spr. dat het
Christendom op dit terrein zijn stem moet
verheffen. Men zal er niet in kunnen be
rusten dat b.v. „het economisch doelmati
ge" het eenig richtsnoer worden zou.
De dag werd besloten met de dagsluiting
De derde dag
De morgen van den laatsten conferentie-
dag was geheel gewijd aan het onderwerp
„Onze speciale taak' tegenover de Room-
schen".
Referent was Ds. B. Te ld er van Breda.
Referaat Ds. B. Telder
Omdat meerderen van oordeel waren dat
de Roomschen geen voorwerp voor Evange
lisatie waren, werd vroeger weinig gedaan.
Gelukkig is een kentering gekomen, mee
door het werk der Evangelisatie in België
en mee doordat de kerkelijke pers de laat
ste jaren meer aandacht schonk aan de
controverse met Rome.
De Roomschen zijn wel degelijk voor
werp voor Evangelisatie. Al ijveren zij
voor God, toch kennen zij niet de vol
komen gerechtigheid Gods in Jezus
Christus geopenbaard. Zij leven uit
Godsdienstige werken.
De Evangelisatie onder Roomschen stelt
voor groote moeilijkheden, vooral in het
Zuiden.
Van,belang in dezen arbeid is, dat men
van Roomsche zijde propaganda maakt
voor het Bijbellezen. Dit vergroot de moge
lijkheid tot contact, omdat de Roomsche
bijbellezer vele dingen, die de Tcerk leert,
in zijn Bijbel niet vindt.
De arbeid zal krachtiger dienen te wor
den aangevat dan nu mogelijk is. Van
Roomsche zijde is men zeer goed op de
hoogte van wat het Protestantisme wil en
van wat het doet.
Wij zullen er dus toe moeten komen
predikanten aan te stellen voor
dit werk, die eerst een speciale oplei
ding hebben genoten, zooals dat ook ge
schiedt bij de missionaire predikanten
en de zending onder de Joden.
Bij de beantwoording van de talrijke vra
gen hem gesteld vond Ds. Telder gelegen
heid op meerdere punten nader in te gaan.
De gevolgde methode is er nog een van
zoeken en tasten. Op den duur had men
spr. verzekerd, zou men wel agressiever
moeten worden.
Evangelisatie onder zeevarenden
Had men 's morgens op het terras verga
derd, 's middags verzamelden de conferen
tiegangers zich weer in het amphitheater,
om te luisteren naar Ds. J. K r e m e r van
Ede, die sprak over „Evangelisatie onder
zeevarenden".
Spr. begon met op te merken dat deze
lak van arbeid over het algemeen in onze
kerken een „vergeten hoofdstuk" is.
Dit is te meer beschamend als we
bedenken dat ons land een vloot heeft
die in de wereld de 6e plaats inneemt,
dat 20.000 man de Nederlandsche vloot
bemannen. Vergeleken bij vroeger tij
den, vergeleken bij waf het buitenland
voor zijn zeelieden doet, kan Nederland
slechts schaamrood worden.
De kerken van Nederland, Zweden en
Noorwegen hebben hun zeemanstehuizen
en kerken. Zo hebben hun zeemansdomi-
nee's. En Nederland heeft dat niet.
Het Geref. Comité Handels Marine (Gc-
cohama) heeft tallooze gegevens verzameld.
Als de Kerk dit werk aanvatten wil, dan
kan men allerwege hier en ook in de bui-
tenlandsche havens op veler medewerking
rekenen.
Bij de plaatselijke kerken moet de arbeid
beginnen. Men kan niet alleen aan de lia-
venkerken de ambtelijke bearbeiding over
laten.
Spr. wekte op niet te wachten tot hier
alles precies geregoldj is. Dit is een braak
liggend terrein en een beproefde methode is
CHRISTELIJKE INSTELLINGEN
V ertrouwensadressen ten dienste ven
Stichtingen van Barmhartigheid. Zieken
huizen. Sanatoria. Instellingen. Tehuizen
TECHNISCH INSTALLATIE-BUREAU
MEEGDENBURG
ROTTERDAM. Oostzeedijk 156. Tel 52338
CENTRALE VERWARMING
0LIEST00K-INRICHTINGEN
BROCHURE GRATIS OP AANVRAAG
C. LI ND ZOON
Alle Etfectenzaken. Administratie
van Vermogens. Verzekeringen
CENTDALE VEPYYAPMING?
«/Éb?AD'AT0DCN
^J^KETELS
TOONZALEN
VOLAUTOMATISCHE
KOLENVERGASSERS
EN KETELS.
Alle voordeelen v. volautomatisch stoken
SS} ZUINIGER dan
Binnen één dag aan te brengen bij alle
bestaande en in bedrijf zijnde installaties.
Laag in prijs. Vraagt geheel vrijblijvend
inlichtingen bij:
BUREAU VOOR WARMTETECHNIEK
„V E D E H A"
Jac. de Graefflaan 27, DEN HAAG.
Telefoon 333777.
NED. HERV. KERK
Aangenomen: Naar Oosthem c.a„ W.
G. v. d. Ree, hulppred. te Nijehaske-Heeren-
fteen. Naar Oude Pekela (teez.), G. W. B.
A. Thoden van Velzen, te Rauwerd ca.
Naar Hoorn op Terschelling, E. Was te Vled-
der (Dr.).
Bedankt: Voor Hilversum, Joh. Brons
geest te Velsen. Voor Hoornsterzwaag
(toez.) H. J. P. Wesseldijk te Schoonebeek.
CHR. GEREF. KERK
Drietal: Te Haarlem (vac. wijlen W.
Bijleveld), J. G. v. Minnen te Huizen (N.-H.);
W. L. Laman te Middelhamis en C. Smits
te Sliedrecht.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: Te Aagtekerke-Oostkapelle
A. v. StuijvenbergUe Benthuizen.
Bedankt: Voor Ierseke en voor Gene-
muiden, A. van Stuijvenberg te Benthuizen.
HULPPREDIKER
Het adres van cand. A. Verscho
hulpprediker bij de Geref. Kerk van, Am
sterdam-Noord (Buiksloot), is vanaf heden:
Adelaars*weg 82, Amsterdam-N. Tel. 60050.
Hij blijft in de gelegenheid een beperkt aan
tal Zondagen de kerken te dienen en zal een
eventueel beroep terstond in overweging
nemen.
Tot hulpprediker bij de Geref. Kerk van
Nijberkoop is benoemd cand. H. Her
der te Garijp.
Ds. JOH. RAUWS
Naar wij vernemen, is Ds. Joh. Rauws,
Zendingsdirector te Oegstgeest, wien onlangs
te Amsterdam een ongeval overkwam, aan
de beterende hand. De genezing van de arm-
fractuur verloopt zonder stoornissen.
er nog niet. Contact bewaren met den zee
man is een voornaam ding. Dat kan men
nu reeds doen ook via correspondentie en
lektuurzendingen.
Nadat dit klemmend betoog voor Evan
gelisatie onder de zeevarenden was aange
hoord, verzamelde men zich voor de laatste
maal in de Kapel, waar de conferentie ge
sloten werd door Ds. G. F. H a j e r van
Ede, die sprak naar aanleiding van 1 Cor.
4 1—5.
Als het laatste gezang verklonken is, is
de conferentie ten einde.
De ISO deelnemers gaan weer vertrekken
naar alle deelen van het land. Prachtige
dagen hebben ze gehad. De conferentie is
weer goed geweest, daarover is men het
algemeen eens. Men gaat uiteen met een
„tot volgend jaar, zoo God wil"«
Ds. J. v. d. BERG 70 JAAR
De in Feyenoord nog in veler herinnering
levende em. predikant Ds. J. v. d. Berg
hoopt 7 Juni den 70-jarigen leeftijd te be
reiken. Toegerust met erkende kanselwel
sprekendheid ei als pastor gedragen door
veler oprechte waardeering, heeft Ds. J. v.
d. Berg in een eervollen ambtstijd van 1892
1933 de Geref. Kerken van Nieuwerkerk a. d.
IJssel, Rhoon (2 keer). Sliedrecht, Terneu-
zen, Feyenoord en Capelle a. d. IJssel gediend,
waarna hij emeritaat nam en zich te Rens-
woude vestigde. Niet alleen echter als kan
selredenaar, doch ook de politieke kring en
het Chr. onderwijs vonden in hem een gehar
nast strijder. Ook voor Patrimonium, den
Bijz. Vrijtw. Landstorm e.d. was hij menig
maal de gezaghebbende
Ds. F. H VAN LOON f
Op 54-jarigen leeftijd is te Wolfheze te
zijnen huize Zaterdagnacht te kwart over
twaalf overleden Ds. F. H. van Loon, em.
predikant der Geref. Kerk van WoLCheze.
Voor de nog jonge (in 1*928 geïnstitueerde)
gemeente, welker eerste predikant hij was, is
dut een zware, hoewel lang gevreesde slag.
Reeds langen tijd was Ds. van Loon lijdende,
zoodat hij in April van dit jaar genoopt was,
emeritaat te vragen. Langzamerhand zijn de
krachten afgenomen en thans is het einde
gekomen.
Fedde Hendrik van Loon werd 24 Oct.
1884 te Haarlem geboren en ontving zijn op
leiding aan het Geref. Gymnasium te Kampen,
waarna hij aan de Theol. School aldaar theo
logie studeerde. In 1*913 candidaat geworden
deed hij 7 Sept. van dat jaar zijn intrede te
ter Apel, sprekende over Col. 1 28, na te
voren te zijn bevestigd door wijlen Ds. D.
Tibben van Haarlem. In 1916 vertrok hü naar
Bergum. welke standplaats in 1919 met
Burum verwisseld werd. In 1923 vertrok ds.
v. Loon naar Smilde, om in 1927 zich te ver
binden aan de kerk van Haarlemmermeer-
Sloterweg. 12 April 1931 deed hij zijn intrede
te Wolfhoze sprekende over 2 Cor. 5 20
en 21.
Ds. v. Loon vervulde in de kerken die hij
diende tal van classicale deputaatschappen en
W3s o.m. lid van de Part. Synode van Fries-
land-Ncord zoowel r.ls Zuid. In Smilde maakte
hij deel uit van het Prov. Comité der A.R.
partij in de prov. Drenthe. In verband met
zijn bemoeiingen met de militairen in de
mobilisatie werd hem het witte mobilisatie-
kruis uitgereikt.
De begrafenis zal plaats hebben op Don
derdag a s Vooraf gaat een rouwdienst te 1
uur in de Geref. kerk van Wolfheze. vanwaar
de rouwstoet zich begeeft naar de begraaf
plaats te Oosterbeek.
DE CLASSICALE VERGADERINGEN
Op Woensdag 28 Juni
In onderscheiding van het vorige jaar is
de agenda der classicale vergaderingen van
de Ned. Herv. Kerk dit jaar zeer sober.
Als eerste punt brengt zij een voorstel tot
een toevoeging aan het Reglement voor
kerkelijk opzicht en tucht, met als titei:
„Bijzondere bepalingen betreffende het voor
komen of beëindigen van gedingen voor
den burgerlijken rechter". De zaa.lt
Eist, waar een predikant met zij*n kerkvoog
dij procedeerde over de uitbetaling van zijn
tractemcnt, is de aanleiding tot deze toe
voeging.
Verder noemen we een voorbeeld betref
fende het Reglement op het Gods
dienstonderwijs. n.l. om de bevoegd
heid tot het houden van bijbellezingen niet
alleen le geven aan Godsdienstonderwijzers,
die door 'n kerkeraad aangesteld zijn, maar
ook aan zendelingen en aan hen, die arbei
den icn bate van vereenigingen op het ge
bied van Evangelisatie en Chrlstlljke Phi
lanthropic on die de acte tot het geven van
Godsdienstonderwijs bezitten. Tevens zal
voortaan bij het examen voor Godsdienst
onderwijzer de candidaat een bijbellezing
moeten inzenden bij het Classicaal Bestuur.
Ook komt aan de orde een wijziging ln
art. IS van het Reglement op de Kas tot
aanvulling van het Rijks-emeritaatspen-
sioen.
Ds. L. NUGTEREN
Wegens voortdurende ongesteldheid heeft
ds L. Nugteren, Ned. Herv. predikant te
Giessen-Nieuwkerk tegen 1 Oct. as
eervol emeritaat aangevraagd. Ds. Nugierer
heeft 22 dienstjaren waarvan hij er 4 door
bracht te Bleiswijk en bijkans 18 in zijn te
genwoordige gemeente. Ds. Nugteren i_
jaar oud en in 1917 predikant geworden. Hij
is scriba van den ring Gorinchem en lid van
het classicaal bestuur Dordrecht.
Ds. A. SCHOUTEN
Dinsdag 6 Juni hoopt Ds. A. Schouten
Wz„ em.-predikant der Geref. Kerk
Aalten. zijn 75en verjaardag te vieren. Ds.
Schouten is emeritus sedert April 1930 en
predikant sedert Jan. 1890, toen hij te Char-
lois zijn ambt aanvaardde. Voorts diende hij
de gemeenten van Willemstad en Rozenburg.
Te Aalten beheert Ds. Schouten thans het
kerkelijk bureau en is hij ouderling.
Ds. A. J WERNER
Het Pronvinciaal Kerkbestuur van Over
ijssel verleende eervol emeritaat wegens 40-
jarige volbrachte Evangeliebediening tegen
1 September a.s. aan Ds. A. J. W e r n
pred. der Ned. Herv. Gemeente te Deventer
sedert 1914.
HERV. EVANGELISATIE TE
VLEDDERVEEN
Tot Evangelist van de Ned. Herv. Evan
gelisatie te Vledderveen, in de vac. ontstaan
door het overlijden van den heer H. Hais-
m a is benoemd de heer F. J. N ij k a
Evangelist te Schöninghsdorf in Duitschland,
even over de grens. De heer Nijkamp, die
deze benoeming heeft aangenomen ontving
kort nadat zij was afgekomen van hooger
hand een verbod nog langer in de Ned. taal
zijn godsdienstoefeningen te leiden.
ring V3n de Unie van Baptiste gemeenten ii
Nederland zal 5 en 6 Juli as. te Nieuwe
Pekela worden gehouden onder voorzitter
schap van Ds K. Reiling van Hengelo
(O.). De eerste dag komen de verslagen en
verkiezingen aan de orde. benevens voorstel
len van Den Haag-Ocst, Haulerwiik, Leeuw
arden. Nieuwe Pekela, Stadskanaal en Tree
beek. De tweede dag zal een conferentiedag
zijn en staan onder leiding van Ds. K. Prins
van Heerlen, wat de morgenzittting betreft,
terwijl Ds. J. Hekhuis van Delfzijl de
middagzitting leiden zal. Als referenten zul
len optreden de predikanten Ds. F. E. Hui
zin ga van Leeuwarden. Ds. J. A. M ons-
ma van Rotterdam, Ds. Jac. de Jong. van
Den Haag en Ds. A. A. Hardenberg vi
Apeldoorn.
EEN VACATURE VAN 20 JAREN
Uit Waverveen meldt men ons. dat het
aannemen van het beroep naar de Ned. Herv.
Gemeente aldaar door cand. L. Emmer-
zaal van Rotterdam, een eind maakt aan
een vacature van 20 jaren (sinds 1919). In
Mei 1937 werd het beroepingswerk ter hand
genomen en sindsdien werden 9 beroepen
uitgebracht.
Stukloopen
AFSCHEID, BEVESTIGING. INTREDE
Driel
Cand. J. Voorsteegh, hulpprediker te
Den Haag, hoopt Zondag 9 Juli zijn intrede
te doen in de Ned. Herv. Gemeente te Driel
(N.B.), na bevestigd te zijn door Ds. Js
Voorsteegh van Den Haag.
Haarlem
Na des ochtends bevestigd te zijn door
Prof. Dr. J. W. Aalders van Groningen
met een predioatie naar aanleiding van Openb.
21 5a, deed gisteravond Dr. E. E m m e n,
gekomen van Breda, zijn intrede in de
Groote of S't. Bavokerk als predikant bij de
Ned. Herv. Gem. van Haarlem met een pre-
dicaitie over Matth. 2*5 lb.
In zijm inleidend woord zeide s*pr. geen
program van actie of iets dergelijks te willen
brengen maar alleen in groote dankbaarheid
te willen getuigen van het rijke Evangelie.
Na het slot van de predikatie bracht spr.
woorden van dank tot zijn bevestiger en
richtte hij zich tot de verschillende kerke
lijke instanties. Er werden geen toespraken
gehouden. Na het dankgebed zong de ge
meente Gezang 50 vers 4.
GEREF. KERK FEYENOORD
Wegens het overlijden van den scriba den
heer E. Been, is het adres voor de Geref.
Kerk van Feyenoord thans: J. H. van Mi-
helen, Prins Hendrikkade 136 b.
Woensdag 14 Juni vergadert in Mariëndal
te Ginneken de Prot. Vereen, tot ondersteu
ning in de kosten van Chr. verpleging van
behoeftige krankzinnigen in N. Brabant. Dr.
W. K. Dikland, gen.-dir. van „Vrederust"
Bergen op Zoom, zal er een causerie hou-
ri over zelfmoofd. In 1938 heeft de Vereen,
aan 26 patiënten steun verleend.
WIST U:
dat, om Uw doel te bereiken met Kerk
telefoon het Centraal Telefoonbureau voor
Kerken bereid is alle inlichtingen te ver
strekken en zoo gewenscht de organisatie
deze zaak met U ter hand wil nemen?
Adres: Centraal Telefoonbureau voor Ker
ken. Maassluis. (Reel.)
maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld
overwonnen". En ik wist reeds, dat hij het
16e hoofdstuk van Johannes bedoelde. Want
zie toch, vader. *.k lees de Heilige Schrift
iederen dag en weet veel uit mijn hoofd.
Zoo wordt de groote angst voor de Bolsje
wistische rege- ring door het geloof in Chris
tus verwonnen. Wie zich aan onzen He land
iioudt, is niet meer bevreesd, al staat de
poort van de hel ook nog zoo ontzettend wijd
open. F.n met hein, die geen angst meer
heeft, kan de hel niets meer beginnen. Zoo
zijn alle kwellingen der twintigjai' ge Chris
tenvervolging niet voor niets geweest. Ieder
van de martelaren, die standvastig in den
dood g1 ngen, werd een kostbare steen voor
de nieuwe kerk van Christus; geen van hen.
heeft verlies geleden, en waarlijk, de haren
hun hoofden waren alle get*ld. De uiter
lijke kerk is bijna stuk geslagen. Er zijn
vele steden in Rusland, waar geen enkel
kerkgebouw voor het gebed meer open staat.
Maar daaronder en daarachter, in het heilig
geweLf der volksz el, wordt steeds luid*r ge
beden; weldra zal dit gebed der martelaren
het valsche gerucht der Bolsjewistische hel
overstemmen. Het nieuwe Rusland zal een
Christelijk land zijn!
Vader en moeder! Het is uit de hel, dat ik
u dezen br ef zend. Maar uit de hel, die door
n Heiland wordt overwonnen, zoouls zij
eens voor tweeduizend jaivn reeds overwon
nen werd. En hoe gelukkig ben ik, dat ik u
dit kan melden! Dat ik met u tezamen „on
zen Heiland" mag zeggen en als getu'ge van
Zijn overwinning hier optreed. Ik ben heel
zeker, dat deze brief in uw handen komt
En hij bij u, laat hem dan niet liggen.
Toont hem overal, maak er afschriften van
en Iaat die zoo mogelijk door iedereen lezen".
Ovenenkomstig den wensch van Peter
H„ verschijnt thans zijn brief in het Neder-
landsch in Brocnurevonm en is tegen een
luttel bedrag k 15 cent te verkrijgen bij de
leden van het landelijk Werk Comité, waar
van voorzitter is: Dr. F. J. Krop, Herv.
predikant te Rotterdam.
De Ver. voor geestelijke Volksgezondheid
op Geref. grondslag houdt Donderdag 8 Juni
's morgens half elf, haar jaarvergadering
het Paedologisch-instiituut. Vossiusstraat
56 te Amsterdam.
De agenda vermeldt, behalve de gebruike
lijke huishoudelijke aangelegenheden, be
stuursverkiezing wegens periodieke aftreding
van Dr. J. H e 1 e m a n, die herkiesbaar is.
De geneesheer-directeur van „Veldwijk".
Dr. B. Chr. Hamer, zal vervolgens spreken
over „Psychopathentypen".
Hierna houdt de heer K. de Bloois.
hoofd der August Herman Franckeschool, een
inleiding over „Opvoeding van Psychopathen
in het gezin en in de school".
Tenslotte houdt Mr. Dr. J. Donner een
korte voordracht over „Wettelijke mogelijk
heden op het terrein der Psychopathenzorg".
Na de pauze bestaat gelegenheid discussie
rer bovengenoemde voordrachten te houden.
Brief van een bekeerden
communist
Dr. F. J. Krop, Ned. Herv. predikant te
Rotterdam, schrijft ons:
Einde 193S is een brief over de Sovjet
grens gesmokkeld, die niet anders kan dan
het hart van alle geloovigen in andere lan
den treffen. De naam van den schrijver kan
natuurlijk niet worden genoemd, maar ds.
Stenzei, jarenlang in Sovjet-Rusland, thans
te Berlijn woonachtig, staat met zijn geheele
persoonlijkheid voor de echtheid van het
schrijven n. F.cn jongeman, Peter H. ge
naamd, schrijft aant zijn ouders, dat en op
welke wijze, hij tot God is bekeerd. Hij ging
naar Rusland met sterk communistische
sympathieën, doch komt langzamerhand tot
de ontdekking in welk een wereld hij ver
zeild is geraakt. Om een klein vergrijp komt
hij in de gevangenis terecht, en daar leert hij
als een andere Manasse de knieën Duigen
voor God. Den uitvoerigen brief te resumee-
ren, gaat niet. Men leze hem aandachtig. Al
leen het einde worde hier overgenomen.
Ja, nog steeds is het lijden geweld' g; ieder
een is in levensgevaar. Toen ik echter daar
over tegen een rondtrekkenden geestelijke
klaagde, zeide hij mij eenvoudig en zacht:
„In de wereld zult gij verdrukking hebben;
ONDERWIJS
Prof. Dr. G. BESSELAAR
Prof. Besselaar, die voor herstel van
gezondheid uit ons land naar Zuid-Afrika
terugkeerde, heeft na de opening van de
nieuwe bibliotheek te Pretoria, waarbij hij
de inrichting van de Nederlandsahe Kamer
overdroeg, een reis ondernomen, die hem
eerst naar Ned.-Indië heeft gevoerd, doch
waarop hij ook het verdere Óósten, Noord
en Zuid-Amerlka denkt te bezoeken.
E. BEEN Jz. f
Op 58-ja*rigen leeftijd is Zaterdag j.L te
Rotterdam overleden de heer E. Been Jz.,
hoofd der Mr. Heemskerkschool aldaar. De
begrafenis is bepaald op Dinsdag 6 Juni to
2.30 uur op Crooswijk.
ONDERWIJSBENOEMINGEN
B r a n d w ij k. Eben Haëzersahool. Tot on
derwijzer: de heer T. Uy ter linde to
Wamel.
Utrecht. Tuindorp. Bilderdijksehool. Tot
kw. m. a.: de heer J. Zinkstok, kw. m. a.
Ned. Herv. Gem.school aldaar.
Zetten. Christine Hermine-schcol. Tot
directrice: Mej. M. W. Schut, leerares Chr.
Huishoudschool te Rotterdam.
Examens
Hll
Friderlclanum. Elndexa-
mej. T. Dagre.
L Loeb. den Haas
Nederlandse;
1de h< .1
Dijken, Gouda: A. de Stopp.
P. G.
den Haag en C. Schrüdc..
Den Haag. 's Gravenhaapsch Chr. Gym
nasium. Eerste groep: geëxamineerd xeven
cand voor dipl. B. Gesl.: J. Bolben, Riek Borg-
meljer, W. C. S. van don Brandeler. Paula Els-
hove en J. Fijmhout. Aan twee candldaten
word een verlengd examen opgelegd.
Gymnasium Daan van Meerdervoort Gesl.
voor dlpl. A: G. H. Gelder. Joanna van Hel.-
lenberg Hu bar. P. W. Jalink. R. P. M. van
Voorat tot Voorst. Het examen wordt voort.
dipl.
ag. Gesl voc
stuurm. gr. handelsv.: F. "Fekkes en C Lode-
wljk; stuurm. kl. handelsv. J. E. Franaen.
Nieuwenhuljsen, belden Don Haag; M M.
Smldt, J. Wa.ttel en H. W. Dorlolin, allen te
lart, A C. Pelders. J. G.
akker, allen te R'dam.
127. De deur ging open.
Kwiebus stond op een ruime binnenplaats,
die omringd was door een open galerij.
De ogen van den jongen werden geboeid
door een groot bassin van wit marmer. Een
leeuwenkop van verguld brons spoot over
vloedig helder water erboven uit.
Een heerlijke bloemengeur zweefde door
de lucht.
Cacteeën en palmen vormden een fantas
tische lusthof.
Op den achtergrond bewoog zich iets.
En nu ontdekte Kwiebus een mageren
bleken man, met een paar felle zwarte ogen,
die hem scherp opnamen.
128. Hij lag op een rijk versierde sofa
met een troon van amber in het midden.
Het geheel was ondersteund door vier
ebbenhouten kolommen, gestoffeerd met
rood satyn.
Kwiebus voelde zich precies een slaapwan
delaar in een sprookjespaleis!
De dienaar gaf hem een gevoelige por ia
zijn ribben.
Maar de fiere jonge slaaf boog zich niet.
Bevreemd keek Abd-el-Kader Kwiebus
aan. Toen luisterde hij met een vermoeide
trek op z'n gezicht naar den dienaar.
Maar plots begonnen z'n oogen te schit
teren. Hij gaf een kort bevel.