I
Het N.J.V. rondom de Oldehove
Prachtig geslaagde Bonds
dagen in het Noorden
yRIJDAG 19 MEI 1939
DERDE BEAD PAG. g
Geen binding aan de Ned Herv. Kerk
In Frieslands hoofdstad, die stad waar Stadhouder Willem Lodewijk
den eerenaam „lis Heit" (onze vader) verwierf, is het Ned. Jongelings
verbond samengekomen. Het Verbond heeft er „getabernakeld", in een
tent gewoond, een proef, die beslissend zou kunnen zijn voor de wijze
van vergaderen in de toekomst.
Daar heeft men een krachtig „neen" doen hooren bij monde van den
voorzitter, toen men het Verbond wilde binden, officieel en onvoor
waardelijk, aan de Ned. Herv. Kerk. Het Verbond verloochende zijn
geschiedenis niet.
Het enthousiasme is er hoog opgelaaid, vooral toen twee Ministers der
Kroon, waaronder Neerlands eerste Minister, Dr H. Colijn, hun bezie
lend woord tot de duizenden richtten.
Prachtig, warm, verkwikkend, ontroerend was Dr Colijns oproep tot
eenheid van de Christus-belijders.
Het Christendom heeft in Nederland nog een toekomst. Ook Leeuwar
den was nu weer een sterk sprekend bewijs.
i- De voorver gad erin Pen
BI LEEUWARDEN, 17 Mei. Reeds Woens-
'dag was een duizendtal bezoekers ten bonds-
e» dag getogen. Het vulde de groote zaal „De
g- [Harmonie" vrijwel geheel, vooral in het
se avonduur.
ar Het leven van het Verbond passeerde oen
hamer in het afdoen van een aantal huis-
ig houdelij'ke zaken. De jaarverslagen konden
>n getuigen van een opgewekt en gezond bonds-
leven. Evenwel kon de sombere toon ook
s) I niet geheel ontbreken. De penningmeester
j0 moest n.l. mededeel i-ng doen van een be-
I langrijk tekort, dat vorig jaar reeds was
er ontstaan en oat nu slechts ten koste van
I ingrijpende bezuinigingen gedekt kon wor
de den-
er Zijn verslag veerde echter weer op toen
n, I het meldde het mooie resultaat van de
,n z.g.n. „Dankoffer en Groene Pyramide-
actie", die een bate voor het Verbond van
)e. f 11.000 opleverde. Daardoor wei-den nog
oe grooter besnoeiingen van den arbeid voor-
j komen.
Inzake het verbinden van het Verbond
officieel in houding, statuut en reglement
aan de Ned. Herv. Kerk (een voorstel van
de afd. Rjjnsburg) werd een afwijzende
1 houding aangenomen. Dit zou beteekenen
ontbinding van het Verbond, want de des-
betreffende artikelen van het reglement,
die dan wijziging behoeven, wei-den destijds
onveranderlijk verklaard.
5 n Daarbij moest de rede van den Bonds-
I (voorzitter, Dr G. P. v. Itterzon te Den
Haag, die over dit onderwerp den volgen
den dag handelen zou, nog komen. Een be
sluit nu, zou voorbarig geweest zijn. De
vergadering zal eenst in de gelegenheid zijn
deze rede te hooren, daarna zullen de af-
deelingen haar in grooter verband bestü-
deeren, om het voorstel, indien er nog aan
leiding toe zou zijn, alsdan opnieuw in te
dienen. Echter zal het c.an een zoodanigen
vorm moeten vinden, dat het aanvaardbaar
zal zijn en niet strijden met de Bonds-
statuten.
De plaats van den Bondsdag in 1940 werd
niet bepaald. Er zal n.l. veel van afhangen
of „het wonen in tenten" voldoet.
In de secties werd vervolgens gehandeld'
over de onderwerpen: „Moeilijkheden bij
onze Bijbelbespreking", ingeleid door Ds C.
J. Laarman te Velp; „De bouw der C.J.
M.V. in de groote stad", ingeleid door den
heer A. Jansen te Rotterdam; „De ver
houding van oen leider tot zijn jongens",
ingeleid door den heer H. Verhaar te
'Amsterdam en „Weenende maaiers" (Zen
ding), ingeleid door Zendeling D. B. Star
re n b u r g te Manoltwari.
Des avonds werd de vergadering geboeid
floor 'n leekenspel „Vrijwilligers voor", van
oen heer P. de Boer, dat werd opgevoerd
door leden der vC.J.M.V. te Sneek.
Het spel voerde de toehoorders ki het ge
zin van bakker Willem Verhoog, waarin de
gedachte van de geestelijke en moreele her
bewapening tot levende realiteit werd. Het
boeide zeer.
In een bidstond, die onder leiding van
den eere-voorzit ter Ds P. V e en te Utrecht,
stond, werden de nooden van het Verbond
en zijn werk, bij verschillende monden voor
Gods aangezicht gebracht.
Zoo wijdde men zich voor den grooten
dag, den Bondsdag.
DE GROOTE DAG
LEEUWARDEN, 18 MeL Reeds vnj
(Vroeg uit de veeren.
Om negen uur al in de Groote Kerk.
Voor hen, die in Frieslands hoofdstad ver
nachtten, ging het nog al, doch die van
heinde en ver uit het land, naar het Noor
den moesten, was het vroeg dag.
Het weer was mooi en de oag verborg
goede beloften in zijn schoot.
Al voor half negen werden bussen gesig
naleerd uit Groningerland en Den Helder.
De Groote Kerk was overvol toen de
plaatselijke Ned. Herv. predikant Ds G.
Gerbrandy, het Hemelvaartsevangelie
verkondigde naar aanleiding van Handelin
gen 1 9. Een stil wijdingsvol uur.
Er was een tent opgeslagen op het Jacob
Catsplein, een groot terrein, dat bestema is
voor gemeentelijk parkeerterrein, 't Moge
geschikt zijn voor het plaatsen van honder
den auto's, het is ook uitermate goed voor
het doel, waartoe het vandaag beschikbaar
was gesteld.
De tent was ruim. Er waren 4500 stoelen
in geplaatst, maar ze bleek te klein. Het
tentzeil werd opgerold en ook buiten de
tent vonden velen een plaats. Luidsprekers
brachten de redevoeringen prachtig over en
die buiten zaten hadoen voordeelen boven
de binnen gezetenen. Het was er althans
minder benauwd, en het weer bleef goed.
Dr Colijn komt en spreekt
Bij den aanvang kwam spoedig een van
de groote momenten van den dag. Dr H.
Colijn kwam n.l. juist voor het begin bin
nen en dit ontlokte een geweldige ovatie.
Staande juichten de ongeveer 5000 jonge
menschen den Minister-Presioent toe en
deze toejuichingen gingen tenslotte over in
een te zamen enthousiast zingen van het
Wilhelmus van Nassauwe.
Dr Colijn was niet de eenige officieele
persoon in deze tent. Er werd ook gezien
de. Minister van Onderwijs, Prof Dr J. R.
S 1 0 t e m a k e r de Bruïne en de bur
gemeester van Leeuwarden, J'hr Mr J. M.
van Beyma. Voorts waren er tal van af
gevaardigden van bevriende organisaties.
Toen dezen gezeten waren, opende Dr v.
Itterzon met het laten zingen van twee
coupletten van het gezang: O, God, Die
droeg ons voorgeslacht.
Verwelkoming van de Ministers en den
Burgemeester was vervolgens 's Voorzitters
eerste taak.
Zich meer speciaal tot de beide Ministers
wendend, zeide spr., dat het. Verbond tot in
het diepst van zijn ziel verblijd is, dat ons
land wordt geregeerd door e.eze mannen
naar den regel van het Woord Gods. Zij
beiden zijn of worden spoedig zeventig jaar,
bereiken den leeftijd der sterken. God geve
hun energie om ons volk te blijven leiden.
Gelezen werd vervolgens Ps. 47. gebeo en
gemeenschappelijke geloofsbelijdenis volg
den.
Het woord was toen aan den Minister-
President, die een ontroerend ernstig woord
sprak, dat we elders in. ons blad in extenso
opnemen, over de eenheid van de Christus
belijders. Hij prees oe koershouding aan,
eens door Gamibetta aangenomen, toen
Frankrijk Elzas-Lotharingen moest af
staan: Praat er niet teveel over, maar denk
er altijd aan.
De Voorzitter dankte hartelijk voor dit
woord,dat eenige malen met applaus was
onderbroken, en, zoo zeide hij tot den grijzen
staatsman: „Uw woord vindt hier geestelijk
weerklank".
Toen het daverend applaus verklonken
was oncver het tentzeil, hield de Voorzit
ter zijn bondsrede onder den titel:
Het N.J.V. en de Kerk
Hierin werd uitgestippeld de verhouding
van het Verbond tot de Ned. Herv. Kerk.
Spr. zeide dat het Verbond staat op inter
kerkelijk standpunt, doch dat. beteekeivt
niet, dat we on-kerkelijk zouden zijn. We
willen niet van de Kerk af; we werken be
wust naar haar toe. In die richting raden
we onze jongemenschen. Hoe typeeren we
Hartelijk toegejuicht door velen ver-
trekt Minister-President Colijn, be
geleid door den heer Gordeau.
De heer Gordeau, algemeen secretaris
van het Verbond, tijdens een toespraak.
den grondslag dan positief? We zijn inter
kerkelijk. Ook de kerkelijke vragen kunnen
in een sfeer van vriendschap en onderling
begrijpen in onze kringen worden bespro
ken. Tal van vereenigingen behandelen
regelmatig kerkgeschiedenis. De kennis
making met het leven en streven van groote
mannen, ook uit de kerkhistorie, werkt
karakterhervormend en bezielend.
Hoe men de vereenigingen noemt, ze krij
gen alle rustig goedkeuring op hun Statuten
of Reglement. Op een voorwaarde. Ook een
kerkelijke vereeniging moet ih haar regle
ment een artikel opnemen, waaruit blijkt,
dat in haar kring ook plaats is voor een
vriend, die niet tot haar Kerk behoort, en
die het toch met onzen grondslag eens is.
Stelt de Kerk som-s niet voor ieder haar deu
ren open, die mee wil komen lozen, zingen
on bidden? Zoo zij ook een kerkelijke ver
eeniging er geen met een bordje: Verboden
Toegang. Ze zij een vereeniging, die voorts
aan een ieder, die met ons Verbond de
Schriften van Oud- en Nieuw-T(©lament er
kent als het Woord van God, en onzen
He ere Jezus Christus als Algenoegzamen
Zaligmaker, dezelfde rechten geeft als aan
ieder ander lid. Men zij echter zoo verstan
dig, eer men zich kerkelijke vereeniging
noemt, met plaatselijke omstandigheden re
kening te houden.
Dr. Ph. J. Hoedemaker sprak het gevleu
gelde woord: Heel de Kerk en heel het
volk. Ons N.J.V. wenscht even beslist en
even ruim te zijn.
Allerminst propageeren wij: de Kerk er
buiten! Uit den kcrkelijkon nood werd on
ze organisatie geboren. We hopen hartelijk
nog eens te zien. dat deze nood, die alle.
kerken tezamen drukt, en waarvan ook de
gedeeldlieid onder onze Jongerenbonden
een smartelijk gevolg is, een einde neemt.
Tot zoolang moeten wij noodgedwongen in
terkerkelijk zijn.
Een bekend woord is thans weer:
oecumenisch. Men verbindt tegenwoor
dig een nieuwe gedachte aan dit woord,
waarvoor het woord interkerkelijk
eigenlijk het eenig juiste is, waarbij
men niet alleen in internationaal
verband, maar ook reeds nationaal
elkaar tracht te vinden. Ons Ver
bond bedoelt datzelfde, met deze be
perking, dat wij zoeken naar samenwer
king, maar van rechtzinnige belijders.
De Kerk heeft onze volle belangstel
ling; door het geloof is dit de grootste
rijkdom, levende lidmaten van Christus'
Kerk te rnogen zijn. We zijn geen Ver
bond van clk-wat-wils. geen Verbond
waar voor ieder plaats is, desnoods ten
koste van ons beginsel, maar een Ver
bond, dat één is in het buigen voor
Gods Woord, één in de erkenning van
onzen Zaligmaker, één in het openzetten
van onze deuren voor jongemannen, die
zich het Evangelie des kruises niet
schamen.
Wat beteekent het nu, dat men ons Ver
bond tot een Hervormd wil maken? Onze
af deelingen rechtstreeks onder den Kerke-
Of moot het Bondsbestuur onder opper
toezicht der Algemeene Synode? In ons Ver
bond wensoht niemand dat van Gerefor
meerde zijde doet men dat trouwens ook
niet. Geen Kerkeraad 011 geen Synode zou
die taak kunnen aanvaarden. En dat te
der, omdat men aan de Kerk, die helaas
ziek is. geen gearmd Verbond moet willen
verbinden. Hoe moet het gaan als de Ker
keraad óm gaat? Hoe in gemeenten- waar
een Evangelisatie bestaat9 Het vraagstuk is
moeilijker, dieper en angstiger dan men
denkt Ziet toch breed en nationaal-wijd,
niet alleen naar de toevallige omstandig
heden van eigen woonplaats.
Of bedoelt men geen officieelen band met
de Ned. Herv. Kerk, alleen maar een Ver
bond, dat uit louter Hervormden bestaat,
menschen met een „Hervormdo gezind-
Wat beteekent dat, nu er zooveel richtin
gen in de Herv. Kerk zijn! Een Hervormd
Verbond zou voor de vrijzinnigen geen
plaats bieden, de Geref. Bond zou er niet
aan meedoen. Hei werd een Verbond van
een paar centrum-partijen, die straits het
zelfde gaan beginnen als in de Kerk: elkaar
vereten en verbijten.
Hervormde gezindheid kan ook beteeke
nen, dat onze jongeren ingroeien in den
rijkdom oer geloofsbelijdenis der bloedge
tuigen. Dat was b.v. Calvijns ideaal. Maar
daartoe is geen Statutenwijziging noodig.
Wel heeft het N.J.V. ten aanzien der Kerk
een plaats; een bescheiden plaats. We zijn
geen soort van kerk. Woord verkondiging
bediening der Sacramenten behooren tot den
dienst der Kerk alleen. We hebben niet dan
Bijbelbespreking en Bijbelinleiding, geen
preelten.
De Kerk moet de vereeniging geen op
dracht geven. In haar catechisatie heeft de
predikant het woord, de leerling luistert
naar de leer der Kerk. Op de vergadering,
waar de predikant wellicht voorzitter is,
leeren de jongens van en met hem, maar
zijn niet meer op les. Ze ontwikkelen elkaar.
Ze vormen oen vereeniging. We willen het
niet anders en het moet niet anders. Kerk
en vereeniging hebben een zeer verscheiden
karakter.
Tot op zekere hoogte heeft het Verbond
geen kerkelijke verantwoordelijkheid. Is er,
gebrek aan kerkelijke kennis, ontbreekt het
aan belangstelling voor kerkelijke vragen,
wijte dat niet aan ons, maar aan de
Kerk zelf. Daarvoor heeft de catechisatie te
zorgen.
Ons N.J.V. blijft ondcrtusschen hopen en
bidden, dat de tijd -nog eens zal komen, dat
de kerkelijke gebrokenheid zal worden om
gezet in gezonde kerkelijke eenheid, naar de
bede van onzen grooten Hoogepriester: Dat
zij allen één zijn.
Bij menschen moge het onmogelijk schij
nen, bij God zijn alle dingen mogelijk!
Na het uitspreken der rede werd mede-
decling gedaan van het verzenden van een
telegram aan H.M. de Koningin en een in
gekomen antwoord.
Een woord van den
Minister van Onderwijs
De Minister van Onderwijs. Kunsten en
Wetenschappeji, Prof. Dr J. R. S 1 o t e m a-
d e Bruïne, voerde daarna nog het
Spr. wees, naar aanleiding-van zijn 7Qsten
erjaardag, op het leeftijdsverschil van hem
en de jeugd. Evenwel is deze afstand niet
zoo groot, want ik voel mij nog niet oud en
ik begrijp u volkomen, aldus spr.
Als ik het goed zie, dan is er in uw hart,
bezwaar tegen alles wat splijt en versplin
tert Wij willen een eenig volk. Moet het
N.J.V. nu echter de belijdenis van Jezus
Christus niet zoo sterk -nemen en er van ge
bruiken zooveel, dat het niet verdeelt?
Blijven we bij den grondslag, dan ver
splinteren we het volk.
De geschiedenis van het onderwijs leert
het. Men wilde eenheid en gebruikte vóór
125 jaar van het geestelijk motief in de
school zooveel, dat het geen verdeeldheid
bracht Aan de eenheid bracht men
de belijdenis ten offer. Het werd een nieuw
probleem.
een eeuw later bestaat. Goddank, dit
probleem niet meer. Ons volk heeft niets
aan een jeugd zonder ruggegraat, die be
staat zonder geestelijk karakter uit een
samenvoeging van geestelijke slappelingen.
Een nationaal leven is zonder kans, als
niet ieder geestelijk wat bijzonders kan zijn.
Jezus Christus, Dien ik nu meer dan vijftig
jaar toebehoor, is het geestelijk element,
dat karakter geeft. Een volk, dat Hem be
lijdt, zal krachtig zijn. Dien Christus uit te
dragen, blijve het werk van het N.J.V., dit
is nationaal werk. (Applaus).
Tenslotte werd nog medegedeeld, dat als
Verbondsbe6tuurders herkozen zijn Dr G. P.
Itterzon te Den Haag en K. Schenk
te Groningen en gekozen de heeren Dr J.
Maan te Groningen; A. Jansen te Rot
terdam; J. K1 e i b 0 e.r te Apeldoorn; A, F.
C. M u s c h te Klaaswaal en A. v. d. Berg
te Muiderberg.
De middagsamenkomst
De middagsamenkomst, die gedeeltelijk
per radio werd uitgezonden, werd door den
voorzitter geopend, en daarna sprak Prof.
Mr P. L i c f t i n k te Rotterdam, over het
onderwerp:
„Economische uitzichten"
Zijn onderwerp leende zich voor profetie,
doch daar hij over die gave niet beschikt,
meende spr. slechts te kunnen geven in
zicht, dat beperkt is. Spr. belichtte in zijn
rede achtereenvolgens het vraagstuk der
werkloosheid, der arbeidsvreugde en van
den stoffelijkcn welstand.
Ten aanzien van de werkloosheid is het
noodig, dat de gedachte van hulpbetoon en
armverzorging uit de werkloosheid wordt
weggenomen. Het is te hopen, dat de Regee
ring de plannen daartoe zal kunnen uit-
Arbeidsvreugde zullen we eerst dan pas
goed kennen, als we de leiding van God in
ons leven aanvaarden. Niet werken om den
arbeid en verdienste alleen. Meer en meer
gaat deze gocachte in Christelijken kring
de gedachten beheerschen.
De stoffelijke welstand mag alleen gezien
worden in dezen zin, dat de jacht naar geld
aan zekere grenzen, naar Gods gebod, ge
bonden is. Het kan zelfs noodig zijn, dat ver
schuivingen van stoffelijk bezit tot stand
komen. Dat zal moeten gaan ten koste van
oen .een en ten bate van den ander.
Geestelijke motieven kunnen hier gelden.
Persoonlijke bekeering is de weg 011 leven
in het „Kruisbewustzijn" (Kagawa). Spr.
heeft respect voor die gedachte, maar we
mogen ook de technische problemen niet
verwaarloozen. Laten we trachten de wet
ten der samenleving te vinden.
De tweede spreker voor dezen middag
was Dr N i 1 e s, wereldbondsecretaris te
Ceylon in Britsch-lndië, een Oosterling, aie
sprak over:
„De jeugd van Indië tegenover Christus"
De rede werd in het Engelsch uitgespro
ken en vertaald door den heer E. J. M.
F a b e r te Amsterdam.
Aan de hand van eenige voorbeelden uit
zijn werk gaf deze spreker een treffend ge
tuigenis van de plaats, aie Jezus Christus
in ons leven moet innemen en ten aanzien
van de geloofsactiviteit, waartoe het belijden
van Jezus komen zal. Geen traditie of ge
woonte, noch van Hindoeïsme noch van
Christenheid is goed. Wij hebben Jezus noo
dig. Van die van Hem gegrepen zijn geldt:
„Breng ze in". Dat is de roeping. God moge
u daarbij zegenen.
Spoedig was het einde nu daar. Het volg
de op do grootsche wijze, die in het V.er-
bond schoonc traditie is.
Jubileum Ds C
Herdenkingsdienst te Bussum
BUSSUM, 19 Mei. Het 40-jarig jubileum
an den alom bekenden predikant der Vrije
Evang. Gem. te Bussum, Ds. C. J. Hoeken
dij k, waarvan de juiste datum 11 Mei
reeds gepasseerd is, werd gisteren te Bus-
supi herdacht. Naar Concordia waren gister
morgen zeer velen opgekomen, om den nog'
in ongerepte kracht arlbcidcnden jubilaris
te hooren. Te 10 uur werd het samenzijn
geopend met het zingen van Ps. 103 1 en 3
en gebed, waarna nog gezongen werd Ps. 24
4. Daarna las Ds .Hoekendijk Handel. 1
2. 19 en kondigde als zijn tekst al Efeze
vs. 6.
Slechts oven memoreerde Ds. Hoekendijk
zijn jubileum, dat des middags nicer bij
zonder zou herdacht worden. Zijn ziel is
rervuld met het „Loof. loof den Heer mijn
ziel met alle krachten" en als hij terug ziet
op de 40 jaren, die thans voltooid zijn, dan
moet hij getuigen: hoe groot en goed is de
Heere voor mij geweest, en hoe vele waren
eigen .tekortkomingen. Thans echter is spr.
niet allereerst jubilaris, doch Evangeliedie
naar, om te verkondigen het 1-Icmel vaart-
Evangelie. In het licht van dat heilsfeit wil
spr. vandaag jubileercn.
Hij wil zijn hoorders en zijn onzichtbare
luisteraars (de rede werd per radio uitge
zonden) thans bepalen le bij de hemelvaart
Christus, 2e bij onze hcmel'vaart en 3e
bij zijn eigen hemelvaart.
In zijn predikatie wees spr. op het ieit. dat
Christus' hemelvaart pas dan kon geschie
den, als alles, alles volbracht was. Zijn he
melvaart is echter ook de onze, want Chris
tus heeft dc Zijnen „mede gezet" in den
hemel. Zijn hemelvaart is dc garantie voor
de onze. En van den dag Zijner hemelvaart
af is de verhoogde Heiland bezig voor de
Zijnen,, hen plaats bereidende in het huis
des Vaders. Zoo worden zij van wereldbur
gers, hemelburgers. Op hun pad valt reeds
een straal licht uit de hemelpoort .welke
Christus op een kier liet openstaan, toen Hij
er als Triomfator binnenging.
Nadat gezongen was Gezang 12 1, 2 en 3
J. Hoekendijk
heeft Ds. Hoekendijk meer bijzonder stilge
staan bij wat Christus uit den hemel in z ij 11
leven heeft ingedragen. Reeds in sprekers
prille jeugd greep Gods groote liefde naar
hem, niaar hij was bang voor die greep. Die
liefde heeft het echter niet opgegevenspr.
denkt aan zijn Zondagsschoolonderwijzeres;
aan het sterfbed van zijn broeder Willem,
die juicnend naar huis ging met het zingen
van Ps. 27 7; aan zijn moeder, die hem
steecis weer woes op-Jezus. „Na lange jaren
legde IIij in dien onvergetelijken nacht Zijn
Heilandsliand op mij en Tlij zag mij diep in
de ziel en sprak: „Gij zijt de Mijne". V;
toen af was er in sprekers liart het grc_.
verlangen„Wat zal ik met Gods gunsten
overlaan, dien trouwen TIeer voor Zijn gena
vergelde n"? Spr. gaat dan koriclijk zijn
loopbaan na, zooals die in zijn Vraaggesprek
met een onzer redacteuren is vermeld, en
stond in 't bijzonder stil bij zijn inzegening
111 de Groote Kerk te Rotterdam op 11 Mei
1S99.
Gods trouw en menschelijke ontrouw
hebben in die 40 jaren zich geopenbaard
Hoewel liet vaak ging door wegen van
smart, God strooide er de bloemen der ver
troosting. „Op dezen Hemelvaartsdag heeft
Hij ook mij een hemelvaart geboden".
Op drie dingen wilde spr. wijzen: le op de
groote z i e 1 sblijdschap van dezen dag
op dc hartstocht, welke God hem in
hart heeft gegeven voor arme zondaren,
bovenal om met hen op de knieën te gaan.
Heerlijker werk dan redden van zielen
is er door den hemel op aarde -niet te
doen gegeven. Iets schooners is voor
een mensoh niet denkbaar.
En 3c wijst spr. met diepe vreugde op
zichtbare vruchten, welke God lieni te oog
sten gaf cn nog te oogsten geve, totdat ook
voor hem de paarlen poort zich ontsluit.
Voor een armen zondaar is het ^ecn risico
om het met Jezus te wagen. Arme tobbers,
zet op dezen Hemelvaartsdag uw hart voor
Hem open, die in den hemel is cn pleit bij
don Vader.
Gods genade was spr. genoeg in alles cn
altijd, zij is het ook voor allen. Hel zou zijn
hoogste ibüijdschap zijn, als er op dezen dag
TUIN-EN GAZONMEST
Werkloosheid in de week van
24 tot en met 29 April
crkloosheidsverzekering en arbeidsbemid»
deling deelt de volgende resultaten medet
an de verzameling door het Centraal Bu
reau voor de Statistiek van de voorloopige
gegevens over de week van 24 tot en mef
29 April 1939.
Op 29 April 1939 waren bij de organen!
der openbare arbeidsbemiddeling ingeschre-
en 322.429 werkzoekenden (305.96S mannen
en 16.461 vrouwen).
Hiervan waren 240.03S (22S.433 mannen en'
11.605 vrouwen) werkloos en waren 66.099
personen door overheidshulp tewerkgesteld
bij cultuur-technische en administratief
daarmede gelijkgestelde werken. Blijklxiac
waren er dus 10.292 personen als werkzoe»
kende ingeschreven, die in het vrije bedrijf
werkten, doch ander werk zochten.
In de week van 24 tot en met 29 April
1939 waren bij gesubsidieerde vereenigingen»
met werkloozenkas aangesloten 5S3.S50 per»
6onen, waaronder 76.4SS landarbeiders.
Van de 507.362 verzekerden buiten dd
landarbeiders was het werkloosheidsper»
centage 20.1 (vorige verslagweek. 3 t.ema. 8
April 1939, was dit percentage 21.2).
In dc overeenkomstige verslagweek vaij
April was het werkloosheidspercentage
voor alle verzekerden in de laatste jaren'
als volgt (tusschcn haakjes zijn vermeld
de percentages, indien d£ landarbeiders
builen beschouwing worden gelaten):
1932 23.6 (24.9): 1933: 26.1 (20.9); 19343
23.5 (25.3); 1935: 27.2 (29.9); 1936: 29.6 (32.1);
1937: 24.1 (26.0); 193S: 23.3 (2-4.07); 1939r
192 (20.1).
Anti-revolutionaire Staatkunde
De aflevering vdn Mei 1939
Zeer actueel is de ioneste aflevering vao
het tijdschrift „Anti-revolutionaire Staatkurf»
de". Dit geldt van alle rubrieken; ten eergta
het artikel van Dr Bruins Slot over „de
mogelijkheid van nationale politiek"; vervoT»
gens het eerste gedeelte van het historischs
overzicht ..De Bijbel en de Openbare School",
door Dr D. L a n g e d ii k. en in de derde
plaats een kort. maar leerzaam overzicht van
de Provinciale Statenverkiezingen van 1919
tot 1939 door Dr Noteboom.
WaJ dit laatste betreft, vestigt de schrijver
er de aandacht op. dat de partijverhoudingen
in ons land betrekkelijk zeer sttbiel zijn;
vooral wat de hoofdgroepeeringen betreft.
Het hoogste percentage van de Statenverkie
zingen was voor de rechtsche groepen 55.39
in 1923; het laagste 43,38 in 1935. By de
linksche partijen was het percentage verschil
slechts 6.92.
De laatste bladziiden van de aflevering zyn
als steeds gevuld met vragen en antwoorden
over allerlei onderwerpen. Een zeer gewaar
deerde rubriek: niet alleen door de vragers;
ook door andere lezers.
Zomersproeten
SPRUTOL
(Keel)
slechts één was, die getuigen kon: On 18 Mei
1939 werd ook voor mijn ziel de hemel ge
opend. In den Kerstnacht ging de hemel
open tot onze verlossing, op don Hemel
vaartsdag ging hij open, om' onze Verlosser
terug te doen keeren bij den Vader, die ons
zoeken blijft, zoolang de dag der genade
Na een aangrijpend dankgebed deed Ds.
Hoekendijk zingen Ps. 66 8 en 10 en sprak
hij den zegen uit, waarna den jubilaris
spontaan een lied toegezongen werd.
Gistermiddag is in Concordia en drukbc»
zoahte samenkomst met genoodigden cn be
langstellenden gehouden, waar dc jubilaris,
die de pas ontvangen ridderorde van Oranje»
Nassau droeg, het middenpunt van harte
lijke toespraken en welgemeende huldiging
was cn ten volle bleek, welk een ruime
plaats hij inneemt in de harten van zeer
velen, eemoudigen zoowel als hooggeplaat-
stcn. Men had oorspronkelijk in de Spiegel»
kerk willen bijeenkomen, doch het bleek
ondoenlijk, daar de vele bezoekers, ook van
buiten Bussum, te bergen.