BI
Bond van Ned. Herv. J.V. op G.G. bijeen
!T©iüD!
Hotel DE LA ROSERAIE
VRIJDAG 19 MEI 1939
VIERDE BEAD PAG.
29e Bondsdag in de Diergaarde
te Rotterdam
Referaten van Prof. Dr J. Severijn,
Ds J. Ch. W. Kruishoop en Ds H. S. J. Kalf
Dc 29ste Bondsdag van de Ned.
Herv. Jongelings-Vereenigingen op
Gereformeerden Grondslag, welke
druk bezocht was, werd te Rot
terdam in het Sociëteitsgebouw
van de Rotterdamsche Diergaarde
gehouden. Drie referaten werden in
deze druk bezochte samenkomst
beluisterd. Enkele andere sprekers
spraken nog een opwekkend woord.
Aan den vooravond van dezen
Bondsdag werd in gebouw „De Een
dracht" de huishoudelijke vergade
ring gehouden.
De huishoudelijke vergadering werd
Woensdagavond door den Bondsvoorzitter
Ds. R. Bar tl erna, van Zeist, geopend.
Gezongen werd Psalm 19 5, gelezen
Hand. 1 12 e.v., waarna in gebed werd
.voorgegaan.
Hierna riep Ds. Bartlema de aanwezigen
een hartelijk welkom toe en sprak een
openingswoord onder den titel „Adeldom
Verplicht". Met de Bondsaangelegen-
heden, zei Spr., zijn we eigenlijk het ge-
heele jaar bezig. Soms baren ze zorg en
een andere keer zijn ze oorzaak tol ver
heuging. Dat wisselt, al naar dat er span
ning en bewogendheid is. Aan spanning en
de deining der bewogenheid is men de
laatste jaren al eenigszins gewend geraakt.
Dat behov't niet altijd uit het BondJeven
zelf op te komen. Wat rondom in het leven
golft en bruist, deint na in elke corpo
ratie, die daarin haar taak en roeping
heeft. Het zou geen goed teeken zijn, als
dat ook niet in ons Bondsleven door
werkte. Het zou een bewijs zijn, dat we aan
den kant van het leven stonden en met
den rug er naar toegekeerd. Dat zou niet
goed zijn en er zou uit blijken dat de Bond
zijn roeping niet verstond.
Velen zijn in dezen tijd „uit het lood ge
slagen" en los van hun ankers. Het is niet
.vreemd, dat er stemmen op gaan, die vra
gen of niet „de bakens verzet moeten
worden". Gods Woord, ons richtsnoer, zei
Spr., wijzigt zich echter niet en onze Geref.
Belijdenis is, wat de waarheid der Schriften
betreft, onveranderlijk.
Bij alle moeite en strijd moeten de begin
selen rein gehouden worden. Samen moeten
we ons bezinnen, zei spr.. wat ons te doen
staat naar eisch van Gods Waarheid en
wanneer we voortwerken in de lijn der va
deren, kampen we niet in het onzekere,
want de strijd is Godes.
Na het uitbrengen der .jaarverslagen
werden als bestuursleden herkozen Ds. R.
Bartlema, van Zeist en de heer J. H.
van Erven te Utrecht.
DE BONDSDAG
Toen Ds Bartlema gistermorgen den
Bondsdag opende was de zaal van het
Sociëteitsgebouw geheel met Bondsvrienden
en vriendinnen gevuld.
Nadat gezongen was Psalm 68 9, ge
lezen Matth. 28 18 e.v. en Luk. 24 50 e.v.
en in gebed was voorgegaan, heette Ds.
Bartlema de aanwezigen hartelijk welkom,
inzonderheid den eere-voorzitter Ds. M.
van Grieken en het eere-lid. Luit.-Gen.
h. F. Duymaer van Twist
Onder applaus werd besloten telegrammen
le zenden aan H.M. de Koningin en het
Prinselijk Paar, waarna twee coupletten
yan het Wilhelmus werden gezongen.
Schrift te houden. Er is slechts één Ver
bond, zoo goed als er slechts één eemg God
is, maar dit sluit de verschillende vormen
van openbaring niet uit De eerste maal,
dat in de Heilige Schrift het woord ver
bond genoemd wordt is in Gen. 6 18, wan
neer God het Verbond met Noach sluit. Dit
verbond noemt men wel Natuurverbond,
een naam, die geen aanbeveling verdient.
De diepe grond van het Noachieti§ch Ver
bond ligt in Gods voornemen omtrent den
menscli, wat spr. nader aantoonde. Gods
verbond met de menschheid stelt de grond
wet der gehoorzaamheid aan Zijn ordinan
tiën en de eisch die tot de menschheid uit
gaat treft de persoonlijkheid.
Komende tot het genadeverbond vroeg
spreker of dit een ander Verbond is. God
blijft met den mensch handelen krachtens
Zijn Verbond. De aanleiding welke men
vond om van algemeene genade te spreken,
make men nimmer los van de verdienste
Christus. De genade van Christus is de
bron van alle leven, ook als wij vreemd
zijn aan deze verborgenheid en het niet
erstaan of ter harte nemen. Met een heen
wijzing naar de ordeningen van hemel en
aarde, legt God Zelf het verband tusschen
\j/erbond en Kerk
Prof. Dr. J. Severijn, van Utrecht,
'sprak hierna over „Verbond en Kerk'.
De leer des Verbonds mag een Gereformeerd
leerstuk bij uitnemendheid worden ge
noemd. Verbond stelt een zeker verband
een gebondenheid en vastigheid, 't Geldt
hieJ geen menschelijke overeenkomst. Toch
zou er geen menschelijk verbond of pact
zijn, indien er geen Goddelijk Verbond
ware. Want de eenige grond van vertrou
wen en vastigheid, die er voor eenig
aardsch verbond kan worden aangewezen,
vindt zijn oorzaak in de door God gestelde
zedelijqe orde. God heeft den mensch een
lt\enswet gegeven, iq welker vervulling hij
zijn levensbestemming kon verwezenlijken
Die levensbetrekkingen zijn velerlei, waar
op spr. nader inging. Gods wil dat Zijn
ordeningen onderhouden worden en daar
Hij zelf daar over waakt, hebben wij de vas
tigheid ontdekt, waarop het woord Verbond
ziet. De vastigheid van Gods Verbond is
het goddelijk welbehagen om overeenkom
stig Zijn voorgenomen Raad te handelen.
In den meest algemeenen zin omvat het
Verbond alle ordinantiën Gods, en de vas
tigheid des Verbonds is het goddelijk wel
behagen, waardoor God zich aan Zijn eigen
Raad en voornemen aangaande Zijn schep
sel gebonden heeft
Men moet niet in het afgetrokkene over
Öen Raad Gods of over het Verbond rede-
neoren, op gevaar af allerlei verzinsels
voort te brengen over dingen, d'e men
niet weet. 't Is plicht zich aan de Heilige
Tijdens de rede van den Bondsvoor-
zifter Ds R. Bartlema. Aan de be
stuurstafel ziet men o.m. Prof. Dr
Severijn en Ds M. Grieken.
het verbond der schepping en der genade.
Door een betrekking des Verbonds, ver
gadert God ook een breeden kring tot het
kerkelijk leven, die, schoon niet allen de
eeuwige zaligheid in Christus beërven,
nochtans in de opvolging der geslachten
de kerk maakt tot de bakermat van Zijn
volk door de prediking van Zijn Woord,
door onderwijs en opvoeding.
Aan de heerschappij des Woords in de
kerkelijke gemeenschap is dus alles gelegen
en haar eerste taak is het Woord rein te
bewaren door de prediking en de tucht.
Tenslotte heeft Prof. Severijn nog gehan
deld over den Kinderdoop en het H. Avond
maal als persoonlijke instelling op Gods
Verbond, een persoonlijke beantwoording
van Gods beloften in positieven of negatie
ven zin. Met een ernstige waarschujving
om den tijd der genade niet te verachten
besloot spr. zijn referaat (Applaus).
De eere-voorzitter van den Bond. Ds. M.
van Grieken, met applaus begroet,
richtte hierna het woord tot de vergade
ring. Hij uitte zijn goede wenschen voor
den Bond en het Bondsleven.
In ons goede Nederland, zoo zeide sp*\
voorts, schenkt God ons nog het voorrecht
van vrije jeugdorganisaties. Wij kunnen
uit onze jongeren de besten nog kiezen om
ze te verzadigen met het goede en zoo een
geslacht kweeken, dat naar den Heere
vraagt. Spr. hoopte, dat de Bond daartoe
ook zou mogen meewerken. Alles wat uit
een kan slaan moet daartoe uitgebannen
worden, opdat niet vernietigd worde, wal
met veel moeite werd opgebouwd. Moge de
Bond, zoo besloot spr., groeien en bloeien
tot in lengte van dagen! (Applaus.)
Na een kort dankwoord van den Voorzit
ter werd de morgenvergadering gesloten
met het eerste couplet van het Bondslied.
DE MIDDAGSAMENKOMST
In de middagsamenkomst sprak, na her
opening allereerst het eere-lid van den
bond, de heer L. F. Duymaer van
Twist een kort woord van hartelijk mee
leven. De geweldige omkeeren van dezen
tijd grijpen diep in het jeugdleven in, want
de jongelingschap wordt daarmee betrok
ken in die verdediging van den staat. De
algemeene dienstplicht voor ons volk is
op komst. De Werkloosheid is een ware
geesel geworden en de jeugd is hierbij
eveneens sterk betrokken. Het schip dat de
jeugd bevaart bevindt zich in den storm.
Doch hoe gansch anders gedraagt zich het
eene deel van de jeugd dan het andere deel.
Wij maken geen reclame voor onze be
weging, maar werken voort, opdat het mo
gelijk zal zijn in Nederland een stil en ge
rust leven te lijden.
Het is een zegen, dat er jeugdbewegingen
zijn. die op den bodem van de eeuwige be
ginselen van Gods Woord staan, die leven
uit het „Maranatha", de Heere komt.
(Applaus.)
De heer Mulder, uit Amersfoort, bracht
dan de groeten over van den Bond van
Ned. Herv. Mannenvereenigingen op G.G.,
met speciale opdracht om dit ook namens
Prof. Visscher te doen. De heer Z. H. de
Groot deed hetzelfde namens den Herv.
Gcref. Knapenbond. Tevens sprak hij na
mens de Federatie en den Meisjesbond.
De Voorzitter merkte in zijn dank
woord op, dat de mannenvereenigingen de
herhalingsoefeningen en de knapenvereeni-
gingen de vooroefeningen vertegenwoordi
gen.
Geestelijke ontspanning en
vorming in vrijen tijd
Ds. J. Ch. W. Kruishoop, van Ermelo
(Gld.) sprak dan over „De geestelijke ont
spanning en vorming der leden in hun
vrijen tijd.'
Hij ving aan met het „naarstiglijk komen
tot de gemeente Gods" voorop te stellen als
de meest noodzakelijke ontspanning en
forming. Vervolgens noemde hij de lectuur,
ten opzichte waarvan uiteraard verschil
kan bestaan in voorkeur en keus. Inzon
derheid komt hier het verschil tusschen de
stad en het platteland op den voorgrond.
In het algemeen zal de jonge stedeling van
Christelijken huize meer lust naar boek en
geschrift \ertoonen, terwijl de boerenjon
gen na volbrachte dagtaak meer de gezel
ligheid zal zoeken, waarbij ook het volgen
van nuttige cursussen zich vanzelf voordoet.
Bij beide categorieën echter is in den
critieken tijd van het leven leiding noodig
Wat de lectuur betreft, gaan velen op in
boeken van slechte moraal. Spr. merkt in-
Calvinistische Juristen bijeen
De grondgedachte van de
nat.-soc. rechtsleer
Het van otids bekende wapentuig
is met moderne kleuren
beschilderd
AMERSFOORT, 19 Mei. Woensdag kwam
de Calvinistische Juristen Vereen, als ge
woonlijk weder in het Berg-Hotel in jaar
vergadering 'bijeen. Aanwezig waren 63 le-
De voorzitter, Prof. Dr. A. A n e m a, open
de de vergadering, ging voor in gebed en
sprak daarna een openingswoord, waarin bij
de aandacht vestigde op de grondgedachte
van de nationaal-socialistische rechtsleer.
De Calvinistische rechts op vatting, positief
„evestigd op Gods openoaring in natuur en
Heilige Schrift, is opgegroeid in de geschie
denis in voortdurenden strijd met reohtsbe-
schouwingen. die uit andere beginselen wa
ren afgeleid. De Vindiciae Contra Tyrannos
proclameert den strijd tegen Macchiavelli's
staats- absolutisme
Groen van Prinsterer en de zijnen bouw
den aan de Calv. rechtsleer tegenover die
der Framsche revolutie. Zoo staan wij in
conflict met een rechtsopvatting, die minder
door haar eigen immanente verdienste dan
wel door haar feitelijke macht op veler geest
beslag gaat leggen. VeLen toch keuren wel de
excessen van het nationaal-socialisme af,
maar raken bekoord door de geslotenheid eri
de kracht van handelen der levenspractijk
ervan.
Toch is die stelselmatige geslotenheid niet
meer dan schijn. Het geestelijke fundament
dit gdbouiw is een treffende innerlijke
tegenstrijdigheid. De bouwstoffen toch zijn
ontleend aan twee verschillende geestesrich
tingen, die meer handig dan homogeen zijn
samengemetseld. De eerste is de Duitsche
romantiek van het begin der vorige eeuw,
een reactie cp het rationalisme en de Auf-
klarumg der revolutiebeginselen. De tweede
strooming was 't z.g. natuurwetenschappelijk
denken, dat geleid heeft tot een materialis-
tisch-evoloitiorustische geesteshouding. Uit dit
mengelmoes van mystiek idealisme en plat-
vloersoh realisme heeft Hitler intuïtief en
Roosenberg wijsgecrig een soort geestelijk
geheel gesmeed als basis voor de nationaal-
socialistische beweging.
Dit tweeslachtig karakter kreeg vat op zeer
uiteenloopende naturen en voldeed aan uit-
eenloopende wenschen.
Op dien dubbelen grondslag is de rassen
theorie opgebouwd en deze vormde de groote
grondgedachte voor de rechtsleer van het na-
tionaal-socialisme. Spreker geeft deze rassen
theorie dan nader aan.
De zin der geschiedenis is de overwinning
van het hoogste ras. Dit is dan het Arische
of Noordsche ras, dat bestemd is, de wereld
te beheerschen en dus den voorrang moet
hebben boven het zwakkere en slechtere ras.
Het Duitsche volk is dan de vertegenwoordi
ger bij uit nemendiheid ervan en zijn grootste
tegenstelling is het Joodsche -as. dat, zelf
geen volk, zich als een woekerplant aan het
Arische ras heeft gehecht. Daardoor heeft dit
Joodsche ras het Arische langen tijd onder
mijnd door zijn theorieën van algemeen men
schelijke gemeenschap, liberalisme, democra
tie, marxisme, klassenstrijd en tenslotte bols
jewisme. Het recht heeft volgens het natio-
naal-socialisme zijn diepste wortel in het ras
en zijn hoogste openbaring in de volksge
meenschap. Elk volk heeft dus zijn eigen
recht. Men verwerpt de idee van een rechts
orde, boven alle volkeren staande. Daarom
keert het N.-S. zich ook tegen het Romeinsche
recht, dat dateert uit het late Romeinsche
Rijk, dat door middel van de leer van den
abstracten persoon en abstnacten staat voerde
tot een liberale democratie; het recht zelf
Dr C. Bouma (voorzitter, links)
wenscht Prof. Dr J. Waterink tijdens
de vergadering van het Geref. School
verband geluk met zijn 25-jarig
ambtsjubileum als predikant.
werd een stelsel van abstracte normen en de
staat werd los van het volk. waartegen men
dan weer hulp zocht in het construeeren van
persoonlijke vrijheidsrechten tegenover den
staat. Recht is, zoo leert het nationaal-socia-
lisme, wat het leven des volks bevordert en
dient tot behoud van de soort. De Staat wordt
alleen van uit de volksgedachte gewettigd;
niet de staatswil, maar het volksbewustzijn
is de bron van het recht. De wetgeving heeft
alleen den inhoud van het volksoew ustzijn
te formuleeren. De Leider belichaamt he'
volksbewustzijn en kan zich dus nooit in te
genspraak bevinden met dat volksbewustzijn.
Elke staatshandeling is een diaad van den
Leider en daarom steeds recht in deu waren
Ook de moraal is in dat volksbewustzijn
gegrond. Daarom is er geen onderscheid tus
schen lecht en moraal, tusschen reoni en ge
rechtigheid.
Sedert 1933 is dit de eenige Duitsche
rechtsleer, die verkondigd wordt als de op
vatting, bestemd, om de twintigste eeuw te
beheerschen.
Door haar tweeslachtigen oorsprong is deze
leer vol innerlijke tegenstrijdigheid. Al geeft
men aan van ouds bekende uitdrukkingen een
geheel nieuwe beteekenis, die innerlijke te
genspraak kan men daarmede niet vermof-
Aan de rassen-mythe, waaraan het volk
gelooven moet, stelt men zelf niet den eisch
van waarheid te zijn. Alle wetenschap maakt
men dienstbaar aan practische staatsdoelein
den. Voor critiek is men daardoor niet meer
vatbaar geworden. Het eenige wat daartegen
over te doen blijft, is het zich zelf scherp
bewust worden van eigen beginselen en de
toepassingen daarvan.
Tegenover het „Wat de dictator beveelt
heeft wettelijke kracht" stelt het calvinis
tisch denken het „Wat God wil, zij wet".
Daarmee bond he Calvinisme in de zestiende
eeuw den strijd aan zoowel tegen vorstelijk
absolutisme als tegen anarchie der ongebon
den massa; in de negentiende eeuw tegen de
leer der menschelijke en volkssouvereiniteit.
Ook nu is er goede hoop op een gunstigen
uitslag voor den kamp tegen deze nieuwe
leer, die eigenlijk geen nieuws bevat, maar
bet van ouds bekende wapentuig met mo
derne kleuren heeft beschilderd. Het ge
oefende oog herkent den ouden vijand achter
het rookgordijn van mysticistische en natu
ralistische strijdkreten. Het gemeenebest
moet bewaard worden voor het "dwangbuis
eener blijvende dictatuur.
Hiermee wil spr. het onderwerp inleiden,
dat op deze vergadering aan de orde komt:
Maatschappij-organen met verordenende be
voegdheid.
Daarna werden de notulen der vorige ver
gadering vastgesteld, alsmede de rekening
over 1938/1939 en de begrooting voor 1939/40.
In de vacature voor het bestuur van Mr.
H. van Haeringen, die periodiek aftrad
en statutair niet terstond herkiesbaar was,
werd gekozen Dr. J. A. H. J. S. Bruins
Slot te San werd.
Daarna kwam ie behandeling het referaat
van Mr. A. Hoekema over: „Maatschappij-
organen me* verordenende bevoegdheid".
Aan de discussie hierover namen deel de
leden: Mr. P. G. K n i b b e. Mr. J. O r a n j e,
Mr. H. van Haeringen. Prof. Mr. P. S.
Gerbrandy, Prof. Mr. V. H. Rutgers,
Mr. C. G. A. van Proosdij, Mr. K.
Groen, J. Schouten en Mr. W. Rip, die
allen uitvoerig door den referent werden be
au'woord.
De vergadering, die 11 uur begon, werd te
17 uur door den voorzitter na dankgebed ge-
middels op, dat veel wat aangeprezen
wordt als Christelijke lectuur nog niet
te vertrouwen is. Menigmaal is wat ont
spanning genoemd werd, zondig genieten
geworden, waarbij het gedachtenleven be
zoedeld werd en afgevoerd van den leven
den God. De ledige uren staan nie't ter
vrije beschikking. Onze uren zijn ons ge
schonken tot verheerlijking van God, Die
ze ons gaf. Onze vrije tijd valt daar niet
buiten. „Alles doen ter eere Gods" moet vóór
ons, in ons leven. Wij moeten weten met
het boek alleen toch niet alleen te zijn. Bij
liet lezen zij de vraag wat positief verrijkt
Een op zichzelf onschuldig verhaal geeft
nog geen levensdiepte. Het verslinden var»
boeken overspant en maakt immuum voor
den dienst des Woords. welke dan niet
actueel en voldoende spannend geacht
wordt. Spr. wil geen bepaalde lijn uitstip
pelen, maar waarschuwt tegen vele uitleen-
bibliotheken, die meer op zakelijken dan
op ideëelen voet zijn geschoeid. Elke J.V.
strove naar een eigen goede leesbibliotheek,
met voorlichting van betrouwbare advi-
De geestelijke vorming besprekend, zegt
spr., dat die in het verlengde van de ont
spanning ligt. Het gaat hierbij om de vor
ming voor de komende taak en van de
pe-soonlijkheid. Onderzoek van Gods Woord
staat hierbij voorop. Kennis van de eeuwige
beginselen is noodig voor de practijk van
het leven. Men behoeft dan niet van alles
te weten. Neem ter hand datgene waar uw
belangstelling naar uitgaat en doe dit dan
als een voorrecht, dat God u verleent.
In vele jongemannen met een gewone
schoolopleiding schuilen talenten. Deze
moeten ontwikkeld worden. Ze kunnen
later leiding geven. Laten zij dan him
vrijen tijd kostelijk achten.
Uit een kleine groep kunnen krachten
opstaan voor het volksleven, waarbij de
zelfontwikkeling, het wél besteden van den
vrijen tijd, de onder gebed verworven gees
telijke vorming, de voornaamste rol spelen,
(applaus).
De secretaris, Ds. H. A. de Geus,
las enkele gelukwenschen van verschillende
bevriende bonden, waaronder ook van den
Ned. Bond van J.V. op G.G. en den Chr.
Geref. Bond van J.V. op G.G.
Opwekkende rede
van Ds H. S. J. Kalf
Ds. H. S. J. Kal f. van Renswoude, hield
daarna een opwekkende (slot)-rede, onder
den titel „Ach, mijn heer, hoe zullen wij'
Spr. ving aan met er op te wijzen hoe
men door eenling te blijven en zich te
houden buiten alle gemeenschap de kans
loopt een zonderling te worden. Toch wordt
de ware gemeenschap pas gevonden als
men één is in het geestelijk leven, één in
geloof. Daartoe moet de J.V. dienstbaar
willen zijn aan den wil God§. Over allen
die lauw of onverschillig zijn, rijst de bedo
van den man Gods: Heere, open toch hun
oogen. dat zij zien, als zij, evenals de knecht
van Elisa in Dothan, vragen: „Ach mijn
heer. hoe zullen wij doen?" Dc kerk, dc
jeugd, de wereld is in nood en de geprik
keldheid wordt èl grooter. Noodig is gezicht
te ontvangen op de bescherming Gods, dio
er is rondom hen, die Hem vreezen. Het
aantal vijanden is ontmoedigend: bitter
cynisme, met schampere woorden voor alle
idealen; relativisme, bang voor polemiek
en dat 't sterke wapen van 't Schriftbewijs
dreigt te ontnemen; het liever naar dezen
tijd wijzen dan naar de eeuwigheid. Ook de
„geestelijke dampkring" werkt verlammend
Belangrijker nog dan verecnigingen op
G.G. was een cultuur on G.G., een eigen
levensstijl en levenssfeer. Juist de sensatie,
de verleiding werkt den afval in de hand.
Den gevaarlijksten vijand noemt Spr. het
eigen zondige hart. Maar met Gods Woord
staan we sterk. God geve ons geopende
oogen daarvoor, dat de verhoogde Christus
van den hemel uit Zijn zaak regeert. Dan
mag Gods Kerk juichen: vrees niet, want
die bij ons zijn. zijn meer dan die bij hen
zijn. Spr. eindigde zijn geestdriftig betoog
met de woorden van het tweede vers van
het Bondslied. (Applaus).
Hierna werd nog het woord gevoerd door
zendeling II. C. Hcusden. Hij maakte
een vergelijking met de duisternis in het
Toradjaland en het licht van Gods Woord
waarbij wij hier mogen leven en dat onze
Christelijke opvoeding beheerscht en hij
wekte op om uit dankbaarheid en gehoor
zaamheid aan den Koning der Kerk do
Zending te steunen met gebed en offers.
HOTEL EXCELSIOR
LA PANNE
40 KAMERS, str. w. en k. water. Lift.
VERZORGDE KEUKEN
STAVELOT 0- d- Ardennes)
nabij het station Stavelot.
Schitterend gelegen, modern ingericht,
alle comfort. Uitstekende keuken. Garage
5 Auto's. Pension vanaf frs. 45.
In Brussel
Wissel Uw Geld
hij JOS. DE DECKKER
55 Boulevard Adolphe Max 55 centrum.
VOORDEELIGSTE KOERSEN
Hollanders gedurende Uwe vacantie te
BRUSSEL, maakt van de gelegenheid
gebruik door Uw inkoopen te doen bij:
„ELLEN SPORT", Bd. Anspach 18
Specialiteit in: MANTELS, JAPONNEN,
PULL-OVERS, HOEDEN, ENZ.
TROIS-PONTS
Schitterend gelegen in de Belg. Ardennen
Hotel Sonveau
Prima keuken. W. en K. str. water.
Modern comfort. Badkamer. Garage. Holl.
bediening. Pens.pr. 3540 frs. per dag
„SUISSE NORD"
Hotel-Restaurant en Banketbakkerij
Bekend bij de Hollanders om zijn
gerenommeerde keuken en matige
prijzen. Prima Hotel.
Kruidtuinlaan 78 - BRUSSEL
(2 minuten van Noordstatie)
Bij Uw bezoek aan Luiksche Tentoonstel
ling vergete men niet de
prachtige omstreken van
TROIS-PONTS
te bezoeken.
HOTEL MARLY
volledig pension vanaf frs. 35.—.
Stroomend water - prima keuk. - garage
N OVA DA
22 NIEUWSTRAAT - BRUSSEL
DINER, 1 fl., uitgelezen Menu en
la carte - Avondmaal naar keuze.
Specialiteit: Kip, Hollandsche Bief
stuk. - Elke dag: VERSCHE VISCH
direct uit de Vischmijn v. Oostende
Attentie-adres: RUE NEUVE 22
11 Specialist in Gelakte
KEUKEN-MEUBELEN
TOONZALEN:
1 L 61 rue d'Anffleterre,
BRUSSEL-MIDI
KONINKLIJK BEZOEK
TE BRUSSEL
In verband met het Koninklijk bezoek
van Hare Majesteit Koningin Wilhelmina.
te Brussel, op 23 en 24 Mei aanstaande,
brengen wij ter kennis van belangheb
benden, die plaatsen wenschen te reser
veeren, in verschillende gebouwen waar
de stoet langs komt, deze te bekomen zijn
tot 23 Mei aanstaande:
40, BOULEVARD EMILE JACQMAIN, 40
(Bij Place de Brouckère) BRUSSEL
Telefoon 17.25.47.
COMPAGNIE ANGLAISE
ROSKAM ET ROLLIN
GROOT KLEEDERMAKERSHUIS
Kleeding naar Maat en gemaakt
Mooiste keuze Engelsche stoffen
Hoek van de Rues de la Cathédrale et
de la Régence LUIK