ÜödiöD Prof. Dr Karl Barth in Utrecht DINSDAG ai MAART 1939 De Souvereiniteit van het Woord Gods en de beslissing des Geloofs Prof. Dr Karl Barth tijdens zijn rede UTRECHT, 21 Maart. Prof. Dr. Karl Barth, op tournee dloor ons land, hield gisteren eerste lezingen in Utrecht. Des middags be antwoordde Prof. Barth enkele vragen in Groot Auditorium der Rijks Universiteit, avonds hield hij een lezing in die Utredhtsche Handelsbeurs. Zoowel des middags als des avonds de 'beliamgisitellir.g vooral uóit theologische kringen buitengewoon groot. Des avonds igen we onder de aanwezigen de theologische hoogJeeraren de V r ij e r, S e v e r ij n en B erkelibach v. d. Sprenkel, een gro >1 aantal predikanten van verschillende kerken, theologen uit allerlei kring, enz. DE MIDDAGVERGADERING Deze vergadering stond onder leiding van den heer Bloemsma, Praeses van het Fa culteitsbestuur, dlie de aanwezigen welkom heette, in het bijtzomdier Professor Barth, Doctor honoris oauea der Utrechtsche Uni versiteit, diie daarna het woord1 nemend) be gon met een woord' van dank v ior do plech tige ontvangst reeds bij deze vragenbeanit- woordiimg. De kinderdoop Komend tot die vragen begon Prof. Barth met een hem uit Utrecht en Deiden toegezon* dien vraag over die kindierdioop als sa crament. Deze vraag is min af meer een provocatie: de kinderdoop is inderdaad1 r exegetisch te fundeeren, maar moet hr kerk als een eerwaardige invoering ged worden totdat de kerk in haar Synoden hier een verandering ingevoerd hebben aal. Dus geen individiueele wijzigingen hier ie brengen. De kinderdoop is niet vooral moeilijk vanuit de praedeötinatie, die er. prachtig door gedOflustreerd wordt. Jamme rende, reolameerende, schreeuwende kinde ren znjn wij immers levenslang t.o.v. Gods vrije genade. Maar hoewel dieze illustratie waar is en blijft, daarmee is de doop zuigelingen nog niet gemotiveerd. Voor evan gelische Christenen is alleen het gelui van dte H. Schrift maatgevend. En den is het ■in het N. T. overal zoo dat de doop volgt op het gehoord' en beleden hebben van het evan gelie. Steeds gaat het daarom, dat Jezus de eer in dit alles ontvangt. Dat is het criterium, het eenige criterium voor de kerk. Deze souverei.iitedt wordt ons duidelijk onder drie gezichtspunten. De souvereiniteit van hel Woord Gods bestaat 1) in die almacht daarvan. De almacht vein Gods Liefde wel te verstaan. 2) in de exclusiviteit daarvan. Er is slech s één Middelaar. Hij ontmaskert alle anderen. 3) in de Goddelijke vrijheid, d.w.z. de vrijheid van den barmhartigen en ge- de Reformatoren dat gegeven hebben? Ook t: die besnijdenis behoort bij de „gevangenschap" dier kerk in het volk Israël, l duldigen God, niet in de vrijheid Het teeken der besnijdenis is geboden aan 1 Noodlot. Een vrijheid die ons wel in onze de opvolging dier geslachten, ran de gemeen- v r ij h e i d ontmoet, maar hier de prioriteit im, heit natuurlijke, ven het bloed De en het overgewicht heeft. God- kiest ons kerk is een andere gemeenschap dan deze. ook als wij Hem verwerpen. Wij zijn dan aan De kinderdoop beteekent een terugvallen in 1 Hem tot leugenaars geworden. Ook zoo moeten een theologisch Judaïsme. Juist het argument wij Zijin vrijheid molens volens de eer geven. de besnijdenis spreekt tegen den kin- I Dezelfde Jezus Christus is vrij onze Rechter dierdoop, omdat al te duidelijk zichtbaar en onze Hei land te zijn. Hier blijkt Zijn volle wordt, wat men er op deze wijze van wilde souvereiniteit. maken, Maar nu toch geen tumult a.u.b. Nu moet niet de afschaffing van, nuaar het nadienlken den kinderdoop in de kerk gaan begin- De k e r k moet oondeelera, niiet de enkele dominé of professor. Het stille gebed een kleine pauze kamen eerst twee 1 unit de liturgiek: behoort het stille w d tot die liturgie? Dat kan in de open bare gemeenschappelijke Godsdienstoefening zeker een plaats hebben, waarom niet in die minuten waarin het orgel pleegt te spelen. Zondier dat voorondersteld worden kan, dat er ook stil gebeden wordt in de kerk, is de godsdienstoefening tcdh wel niet compleet. Maar ais er meer mee bedoeld wordt, Om die 'te verstaan moeten we nu echter diaideldjlk ook van onszelf spreken. Hier, in het geloof treedt de mensch voor ons zooals bij eigenlijk is. Alleen van hieruit kunnen wij, d'ie Gods Woord gehoord hebben nog over onszelf spreken. Nu gaat het om over de beslissing des geloofs, anders gezegd over de werkelijkheid des geloofs. Beslissing, dat beteekent keuze, oordeel, crisis, overgang.. De overgang van onszelf naar Christus. We verwerpen onze eigen onmogelijkheid en kiezen in Christus onze eendige mogelijkheid. Neutraal blijven zou tooh weer afwijzen van Christus betee- Want gelooven beteekent gehoorza men. Gehoorzamen aan wat God van ons waagt, naia ende wat Hij ons verbiedt. Steed6 vaal punt: het cultische zwijgen der ge- j gaat het om het door ons zelf te vinden amt- meenrte als daad' zonder handeling, ais rede woord op het Woord Gods. Niet op andere Bijbel-exegese Ten slotte de vraag naar de verhouding van theologische en hïstarisch-critische exegese van den Bij'bel. Het woord verhou ding hier is al ongawenscht. Er zijn geen 2 soorten exegese, geen twee werelden waar- tussohen we dan zouden moeten kiezen. De verhouding tot da waarover het in den Bij'bel gaat, is onmisbaar voor alle exegese. T.o.v. den Messias mogen we niet iedere tekst uitleggen naar dat, wat we alin ons hoofd me enen te hebben. Daarom beroepe niemand zich op spr., om de hostorisch-oriti- sche exegese te verachten. Het uitleggen als daad blijft een eenheid. Disputeer niet te veel over het probleem der exegese, maar exege- tiseer liever zelf goed. Dat is veel belangrijker. DE AVONDLEZING Des avonds 8.16 voortgezet in de Utreabtsche Handelsbeurs, waar Professor ina. oh. sten.(.nen, systemen, programma's, statuten methoden of "-ismen", hoe philosophisch, politiek of theologisch ook, hoe statisch of hoe dynamisch ook, ja zelfs niet wanneer we meenen het Christelijke isme" gevonden te hebben. Al deze instanties kunnen ons respect Langen, maar onderworpen aan het oordeel van het Woord Gods. Wordt dat oordeel niet meer toegela'en dan staan we voor de dae- momie, voor den duivel of voor een instru ment in zijn hand, hoe Christelijk ook z verschijning zijn moge. Deze beslissing des geloofs geschiedt echter niet in den hemel, maar cp aarde, dat wil ze01 "an in de wagende verantwoording t. Gods Woord, die Zijn geboden uitlegt in concrete situatie. Slechts in groote deemoed èn in groote vreugde kan deze beslissing vol- werd de vergadering trokken worden. De schijn dier aanmatiging J—1 zal vaak noodïg zijn, miaar die is niet zoc als de deemoed1 van een valsche neutrali teit. Deze niet-besldssende deemoed is zeker onijuist. Steeds is ons de vraag gesteld of de mogelijkheid van het kindschap Gods hebben gegrepen, in ons gezin, in ons beroep, ook in de politieke sfeer. Zouden we uit deze laatste sfeer ons willen redden in de dialec tiek van een ja èn neen, dan bldjk/t ons geloof tenslotte tooh nog ongeloof te zijn ge weest. Christus heeft ontvangen alle ma-cht, ook dlie op de aarde. Zoo alleen wordt ook de in ons huidige Europa zoo zwaar bedreigde humaniteit gered' Alleen dian wanneer deze verkondiging blij'ft klinken. Meer dan ooit 'hebben wij het daarom heden noodig te bidL den: ,,Veni Creator Spiritus" (Kom Heilige Geest). Het gaat hierbij niet over den god dezer eeuw in zijn verschidilenide vormen. Hij be staat en heeft macht. Duizenden trouwe aan hangers en verkondigers, waarom zouden we het ontkennen. Maar, hoe 'geweldig hij ons ook neg verzoeken zal, hij is overwonnen. Daarom spreken wij ook niet van hem, maar van onzen, van den levenden God en van Zijn Woord. Gods Woord, dat is Godi zelf, bij ons, voor ons, met cms. Daarom kunnen we God niet van Zijn Woord) scheiden door Hem (met de na -reformatorische orthodoxie) als 'n „h o o g- ste en oneindig Wezen" te beschrij ven, ook ais we d'it Wezen dan Later souvenein noemen. Zoo wordt misschien het wezen van den God dezer wereld, hoogstens het wezen van den mensch zelf openbaar. Hier is de groote fout gemaakt. Den souvereimen God miogen we alleen in Zijn Woord zoeken, zoo als de Reformatoren dat gedaan hebben. Op hun weg moeiten we terugkomen. En ver der gaan. De souvereine daad van het Woord Gods is het bestaan van den Persoon en het Werk van Jezus Christus. Op Golgotha is alles, wat togen ons spreekt, souverein neergeslagen, zijn wij souverein van den god dezer wereld verlost. In Christus Hij het Hoofd, wij Zijn lichaam. Hij de eerstgeborene onder vele broederen! Al het verdere, wat de kerk doet (predi ken, doopen, roepen tot het avondmaal) kan slechts bestaan in de herhaling en bevesti- ging van dit eene: Jezus Christus. Ook wan- 1 neer dit gaat werken 'buiten de kerkelijke gespaorcj gjjjfj ruimte en daaraan antwoorden geeft, maar j gelsche ziekte, t ook nieuwe vragen opwerpt, rust brengt, koudheden, onvrede, strijd en lijden. Van de lijst der A.-R. Partij voor de Sta tenverkiezingen in Groningen is afgevoerd de naam van Mr Dr R. Koppe. Mr Koppe, die, zooals we meldden, ook lid van Ged. Staten was, is in den tijd tusschen de in diening van de lijst en de goedkeuring overleden. Op de A.R. lijst voor de provincie Gronin gen zal nu dus de heer D H. R. Harren- stein, burgemeester van Bierum, als lijst aanvoerder voorkomen- QiL 1—lm/ ZWOLLE MODERNE LAKKEN SP UIT-EN KWAST II II L o s II II III I SPUI T- E N KWAST Op de lijnen Den Haag-Voorscnoten en Den Haag-Loolaan is gisteren het eerste automatische blokstelsel met lichtseinen bij de Ned. Spoorwegen in dienst gesteld Het verschil tusschen het oude en het nieuwe seinpaaltype komt op bovenstaande foto's duidelijk uit. HOMOEOPATISCH ZIEKENHUIS TE UTRECHT Het zilveren jubileum Receptie, toespraken en geschenken UTRECHT, 20 Maart. De Raad van Be heer van het Homoeopatisch Ziekenhuis heeft in verband met het 25-jarig bestaan dezer stichting een druk bezochte receptie gehouden. Hieraan ging vooraf een noenmaal in hotel Des Pays Bas waaraan o.m. aanzaten tot Gen. Duvmaer v. Twist, dien spr. Z. Exc. Gen. W. J. D. Ha velaar, de bur gemeester van Utreoht Mr. Dr. G. A. W. ter P e 1 k w ij k, Dr. S. van den Berg li e uit G3nf die de Belgische homoeopathen vertegenwoordigde en een groot aantal dok toren w.o. Dr. J. H. Voorhoeve, de ge neesheer-directeur van het jubileerendc Ziekenhuis. De tafelpresident Dr. E. C. Tuin zing. voorzitter van den Raad van Beheer, stelde bij den aanvang van het noenmaal voor, een telegram van hulde te zenden aan H. M de Koningin. De gasten brachten hier na met de leden van den Raad van Beheer een dronk uit op onze Vorstin, waarbij de heer Duymaer van Twist natuurlijk achterwege bleef met zijn traditioneele uit roep ,,Leve de Koningin", welke uitroep driemaal door de feestvierende dischgenoo- ten we'rd herhaald. Dr. T u i n z i n g heeft vervolgens een kort welkomstwoord gesproken tot de hierboven genoemde autoriteiten en inzonderheid ook tot Dr van den Berg, directeur-generaal van Volksgezondheid en vertegenwoordigd van den Minister van Sociale Zaken. Ei werden enkele minuten stilte in acht geno men ter herdenking van hen die heengir gen. Daarna richtte de tafelpresident zich tot Gen. Duymaervan Twist die s „de leeuw der homoeopathie" noemide. Ver volgens heeft Dr. T u i n z i n g hartelijke woorden gericht tot Dr. Voorhoeve en den heer F. ff. Arnoldt. secretaris den Raad van Beheer Als bliik van w deering voor het vele werk door den heer Arnoldt verricht bood spr. een prachtige zilveren sigarenkist aan met inscriptie. De burgemeester van Utrecht, Mr. Dr. G A W. ter P e I k w ii k voerde aan tafel ook het woord en herinnerde eraan dat de Ho moeopathie reeds veel bereikt heeft. In ver gelijking met het buitenland heeft de Ho moeopathie in ons land echter nog veel moeilijkheden te overwinnen Snr. hoopte dat men onder Hoogere Leiding poer zal kunnen doen tot heil der lijdende menschheid. Door het geloof is men. in reeds geslaagd. Dr. S. van den Berghe uit Gent tolkte de dankbare gevoelens die leven bii de Belgische homoeonathen en herinnerde eraan, dat hij ook 25 jaar geleden bij oe opening van hef ziekenhuis aanwezig was Dr. Van den Berg, secretaris-generaal van Volksgezondheid sprak den we'nseh uit, dat de Homoeopathie eens zal komen op de plaats die haar toekomt. Om. half vier begon de receptie in het kombuis te Oudenrijn bij Utrecht. Tal van bloemstukken en schriftelijke gelukwen schen, waaronder vele uit het buitenland, waren binnengekomen. Op de receptie zagen wij den burge meester van Utrecht; den heer J. Os- k a m, wethouder der gemeente Oudenrijn en loco burgemeester; Dr. J. P. Bee ren s, namens de Ncd. Herv Gemeente Utrecht, Dr. W i e r i n g a, directeur der G.G.D. Utreoht. Zuster Haspels, besturende zus ter van de Diaconessen Inrichting te Utrecht, Dr. Broeders, geneesheer-direc teur van het Militair Hospitaal te Utrecht, Boekelman, geneesheer-directeur het St. Anthonius Ziekenhuis, en Re gent Raden Aria Adipati Abas Soerja Nata A t m a d j a en Raden Ajoe zijn echtgenoo te. De heer Atmadja is Regent van Tjianjoer in de Preanger Regentschappén en in onze Oost eén krachtig voorstand".! der homoepathie Tijdens de receptie heeft de heer H. Korfker, vice-voorzitter van de Vereeni- ging tot Bevordering der Homoeopathie in Nederland namens de Jubileum Commissie den Raad van Beheer een bedrag van drie duizend gulden overhandigd. Dit was lecht? een achtste deel van h^t bedrag dat deze commissie denkt bijeen te brengen. Dr. P. Bate Boerop sprak namens de Vereeniging van Homoeopathische genees heeren in Nederland en sprak den wensch uit, dat de Homoeopathie zooals in het bui tenland, ook in ons land eens officieel er kend zal worden. Het Ziekenhuis is op de-zen feestdag ver rijkt met vijftien schilderijen welke zijn ge schonken door Mr. M. C. v. d. Minne te Middelburg. Na de receptie bleef men nog geruimen tijd gezellig bijeen om het zilveren feest od intieme wijze verder te gedenken. Ook voor de patiënten was het een bliide dag. niet al leen omidat in het ziekenhuis veel bloemen stonden, maar ook omdat mlen op dezen dag in het bijzonder hcipaald werd bij den zegenrijken arbeid welke in dit ziekenhui: met groote toewij'ding wordt verricht. P. T. T. Aangewezen Is als kantoor te Delft de Chr. Smid, thans p.t.t- •efenendarls dei- P.T.T. igewezen als adjui Den Haag. Aangewezen zijn i junct-inspecteur te Den Haag, resp. t< delburg de referendarissen der P.T.T. P. C. Demmer, thans aangewezen speet ea*r te Midd^l'burg en J. Mia.sbenlbno-ek, thnns te Rotterdam pkt. BENOEMINGEN Benoemd Is tot secretaris raad te Utrecht: Dr. J. J. vai LEGER EN VLOOT Bevorderd Is tot hoofd-offlcler var rlne-stoomvaartdienst der 2de klasst rOEXSDAG 22 MAART 1930. tlI.VERSTJM I. 1873 «n 301,5 M. VARAVUltxcSj ding. 10.0010.20 v.m. en 7.308.00 VPRQ 8.00 Esmeralda (ca. 8.16 Berichten.) 8.30 u Gram.muziek. 9.30 Causerie „Onze keukeii|l 10.00 Morgenwijding. 10.20 Voor arbeiden in de Contlnubdriiven. 11.40 Voor werkloos* 12.00 Gram.muziek. 12.15 Berichten. 12.17 u. VARA-Orkest. 1.00 Gram.muziek. 1.15—1.41 Orgelspel. 2.00 Voor de vrouwen. 3.15 Voo» de kinderen. 5.30 Gram.nmziek. 6.00 Esmei ralda. (6.28 Berichten). 6 10 Voor de nleti leerplichtige jeugd. 7.00 VARA-Kalendeq gelbegeleiding. Herhaling S.O.S. ANP. VAR A-Ti HILVERSUM 7.10 Vo< .30 Bübelve-rtelling-en. 8.91 Berichten. 8.03 u. Berlchteï 9.45 Gelukiwepsohen). 10.30 Morgendienst 11.00 Graim.imuiziek. 11.15 Zang met "Plana begeleiding en graim.mualek. 12.00 Berichten 12.15 Grarm.muziek. 12 30 De Postillons la graim muziek. 2.00 Grwm.mualek. 2.30 Trill Befu/te-Zepparo-ni-Heme rik en grarm muziek, 4.45 Gelukwensclven. 5.00 Kinderuiuirtje. 5.4S Gram.muiaiek. 6.00 Voor land en tuinboOTj 6.30 Taalles en causerie over het Blnmemi aanvaringsreglenwnt 7.00 Berichten. 7.15 tt Causerie „Grenzen aan leervniheid" Berichten ANP Herhaling S.O.S.-Berichten, '8.15 NCRV-Orkest8.45 Gram.muy.iek. 9.03 Vervolg concert. 9.30 Missiepraatje. 10,00 H Berichten ANP, actueel programma. 10.30 H Gram .muziek. 10.45 Gymnastiekles. 11 Cello voordracht met pianobegeleiding gram.muziek. 11.35 Gram.muziek. 11,50—12.1) Schriftlezing. M. 12.10 Orkest. 1.05 CoW matte. 1.55 Zaï ;el. 4.20 Vesper 5. 1ROITWICH 1501 eert. 1.35 Deel gel. 3 35 Radii kest. 6.40 Causerie. 6.55 PI- 7.50 Actueele uitzending. 8 20 Orkest. Swing Muzi. lAinioPARIS 1648. 11.20 Orkest. 12 30 55an&| 1.10 Orkest. 2.35 Zang. 3.35 Zang. 3.50 Plant* plano. 4.05 Zang. 5.05 Cello :-Stoot klat.=e H. Dollekamp. Ai van den Marine-stoomvaai H. Dollekamp, ls eervol hoofd-officle dienst ONDERSCHEIDINGEN Toegekend is de aan de Orde vi Nassau verbonden eere-medallle, in z W. J. Heintges en P. Geraerts. te Ven Toegekend is de aan de Orde vi Nassau verbonden eere-medaille, in z J. C. Vermeil, te Haarlem. De eere-medaille verbonden aan de is toegekend Schledai ?rleend is de medaille, verbom Oranje Na :rs. te Sliedrecht. is de eeremedaille, verbonder n "Oranje-Nassau, In zilver, aa Nassau verbond* HtoT immer te Z •e-medallle in de aan de orde van eere-medaille in brc D. Bode en D. de Jong. 7.50 Cello. 8.35 Pianqj 8.50 Concert. 19.05 Variété. RUSSEIi 322 en 484 M: 32 2 M: 12.50 en 1.S1 Orkest 5.20 Instrumentaal kwintet. 8.20 Or. kest o 29 Orkest. 10.30 Folkloristisch pro< ■A84 >1 *12.50 en 1.39 Orkest. 5.20 en 5.55 OP kest. 6 30 Piano 7 0s Zang. 8 20 Orkest. 8.55 Symphonieconcert. 10.30 Orkest. Van zestien meter hoogte gestort SLIEDRECHT, 21 Maart. Gistermiddag is de 23-jarige B. uit Dordrecht bij het ver- richten van schilders-werk aan de spoom brug-Eaanhoek over de Menvede te Slis drecht, van een hoogte van zestien metef gestort. De man was bij zijn val in aanra» kin gekomen met een brugpijler. Zwaai gewond bleef hij op een steenen glooiing; liggen. In het plaatselijk ziekenhuis, waar1 heen hij werd vervoerd, is hij later op deit middag overleden. FBEDERIKSPIEIN 26 (Bedl SppïZoon uU de n I I gflffl- DOOR MARTHA VISSER (53 Ap Cosijn kijkt al een paar dagen schalkscher dan ooit. Dat valt zelfs de oude Ditje op, en als ze hem om elf uur zijn bakje koffie heeft gebracht, mompelt ze in d'r eigen, dat daar beslist wat achter steekt. Maar Ad'riaan ontgaat het. Die heeft nu eenmaal niet veel oog voor de simpele dingen van het dagelij'ksche leven. Dat heeft hij van zijn vader, die was immers precies zoo? Zoo ondekt Adriaan de lichtjes in Aps oogen eerst, als zijn moeder op een middag resoluut De Bloeyende Amandelboom binnenstapt en den baas te spreken vraagt. Ze verzoekt een onderhoud onder vier oogen, in verband met. nu ja, d^t. En dan toont ze een gele enveloppe met het hejofd van een bekend Amsterdamsch makelaar. Denzelfden, met wien Adriaan in relatie staat, in verband met den verkoop vam de zaaik. Adriaan ziet in, dat hij haar onmogelijk de deur kan wijzen, maar ze moet toch niet denken De Wiechers zijn van ouds eenvoudige menschen, voor jnoderne bluf voelen ze niets, trotsch zijn ze heelemaal niet, maar ze hebben een kwetsbaar plekje, Adriaan zoo goed als dde anderen, die voor hein geweest zijn Geen twee minuten later zit Adriaan i-n zijn huiskamer, in Vader's stoel, tegenover de moeder van zijn loopjongentje. Hij is er ingevlogen met dat kereltje. Zoo op het oog vroolijk en argeloos, maar in den grond nieuwsgierig en brutaal. Dat blijkt nu maar. Adriaan kan en wiil ?n deze vrouw geen ernstig gegadigde voor De Bloeyende Amandelboom zien. Stroef vraagt hij, wat er van haar dienst is, en onderwijl peinst hij er over, hoe zij van zijn plannen op de hoogte is kunnen komen. Ook al zou hij gesnuffeld hebben, dan kan Ap haar toch niet hebben ingelicht. Adriaan heeft zijn zaken zeer voorzichtig behandeld. Alle papieren, die iets verraden kunnen, heeft hij achter slot en grendel. Hij heeft het er op gezet het gebabbel van het stadje vóór te blijvenen nu blijkt er toch ergens een lek te zijn. Als hij zich goed her innert, heeft Ap een neef onder de postbestellers Dit alles en nog veel meer gaat door Adriaans hoofd. Van welwillendheid tegenover zijn bezoekster ziet hij dan ook geheel af. Er moet koude van hem uitgaan, dat gevoelt hij en dat w?l hij ook zoo. Zeker, hij zal correct blijven, daar behoeft ze niet bang voor te zijn, doch dat zijn houding onwil verraadt, dat moet ze hem maar niet kwalijk nemen. En juffrouw Cosijn neemt hem dat ook niet kwalijk, o neen. Zoo gauw raakt die niet van haar stukken. Ze heeft voor heeter vuren gestaan. Als je zoo een en twintig jaren je huishouding hebt gedaan, en dan altijd een zieken man en vier jongens hebt opgevoed, en een zaak er bovenop gewerkt, en dat allemaal zonder hulp, de eerste jaren althans, nu, dan ben je niet zoo direct uit het veld geslagen. Trouwens, het is hier het oude liedje: een man duldt een vrouw niet naast of tegenover zioh als zijns gelijke, Als ze Wiechers zou komen smeeken om een vrijen dag voor Ap of een kwartje opslag, dan zou hij haar, hoe zijn beslissing tenslotte ook ui-t zou vallen, met de noodige égards behandelen. Doch nu ze komt om zaken te doen, als een man tegenóver een man, nu is zijn houding bijna grof te noemen. Het is haar van het eerste oogenbli-k af duidelijk, dat hij De Bloeyende Amandel boom, waar hij toch vanaf wil, aan haar niet wenscht te verkoopen: eerstens omdat ze een vróuw is, en in de tweede plaats, omdat ze „vrouw Cosijn" is. Dezelfde ongemotiveerde trots, waar zijn vader mee behept was. Bezit zij niet minstens zooveel vakkennis, als dit jonge manneke, dat nooit de rechte liefde voor de zaak heeft gehad? Heeft ze haar snoepzaakje van een twintig jaar geleden niet opgewerkt tot een bedrijf, dat er wezen mag? Zeker, erkent het gaarne, ze is met niets begonnen: een borgnerinkje in een achterafstraatje. Maar niemand kan toch ontkennen, dat zij het is geweest, die hiervan in een luttel aantal jaren een van de beste zaken van Waterdam heeft weten te maken. Het is gemakkelijker een gevestigde zaak te èrven, en die dan zoo'n beetje gaande te houden. Je hebt nu eenmaal altijd menschen wien het geluk in de schoot wordt geworpen. Maar tot die bevoorrechten behoort zij niet. Gewerkt heeft ze en geploeterd en gesjouwd, haar leven lang. Maar nu heeft ze de monney, waar de menschen voor buigen, ook de vrome menschen en evenzeer de trotsche menschen. Ook Adriaan Wiechers zal buigen. Daarvan is ze overtuigd. Ha, ha, ze is niet meer „vrouw Cosijn", maar „juffrouw", burgerjuffrouw. Ze ruift geen gebruikte zakken meer in voor boterbabbelaars en gepraat wordt er in haar zaak niet meer dan in andere zaken. D- tijd, dat ze bekend stond als „de krant" is lang voorbij, fhans werkt ze met andere reclamemiddelen. Al bet papier» dat haar .winkel uit gaat, is bedrukt met haar naam, en ze geeft ooik dividend- bonnetjes uit. Gegarandeerd vijftig cent van elke tien gulden en eiken dag inwisselbaar. Da-t is haar troef tegen de coöpe ratie. Haar jongens leidt ze ook alle vier op in het vak, maat niet in haar eigen bedrijf, dat is niks gedaan. Bij een andet leeren is haar devies, en da-n van onderop beginnen. Later kunnen er twee bij haar komen, en voor de andere twee zal ze een zaak koopen buiten Waterdam. Ze heeft immers d« monney? Dat maakt haar fier. Zelfbewust zit ze tegenovet Wiechers, niet van plan zich door hem te laten overbluffen. Een goud horloge-kettinkje komt speelsch tusschen de revers van haar ernstig zwart mantelpak uitkijken. Verder is alles aan haar streng en strak. Als ze morgen of overmorgen voot zaken uit moet, zal ze weer een ander sieraad dragen: een kostbare broche of een zware gouden ring met een waarde- vollen steen. Ze heeft meer van dat spul thuis. Dat koopt z< voordeelig op in de lommerd op de jaarlij'ksche veiling van niet-ingeloste pandenZe is op en top koopvrouw, dit juffrouw Cosijn. Wiechers weet ook niet goed raad met haar. Hij voelt zicS altijd al wat onwennig tegenover vertegenwoordigsters del zwakke sexe, en hoe hij déze vrouw aan moet pakken, is hem heelemaal een raadsel. Alles in hem verzet zich tegen dt gedachte, dat De Bloeyende Amandelboom in haar handen zal vallen, en toch blijkt ze een tè serieuse reflectante te zijn om kort en goed het tafellaken tusschen hem en haar door tt snijden. Er is iets in Adriaan, dat hem zegt. dat zij de zaal hebben zal. Maar hoe weet zij, dat De Bloeyende Amandelboom koop is? (y/ordt vervolgd^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1939 | | pagina 8