Als de Kamper Studenten Lustrum vieren STOMEN EN VERVEN DONDERDAG i DECEMBER 1938 TWEEDE BLAD PAG. 5 De receptie van den Senaat van het corps, v.l.n/r. de heeren F. Omta as sessor I), R. H. Br emmer (ab-actis); F. Kouwenhoven (praetor); J. Verlare (quaestor); J. J. Arnold (assessor II) (Speciale opname voor de Vijf Samen werkende Chr. Dagbladen Meinema's Kerstboeken tóch goedkoper AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE WASSERIJ „VECHT EN DIJK" NEDERHORST DEN BERG Opger. 1869 - TeL 268 (K 945) VRAAGT TARIEVEN Grote oplagen Wat men door grote oplagen kan bereiken toont I) de catalogus van Meinema's Kerst boeken. Allereerst werden door het steeds groter wordende aantal Zondagsscholen, dat Meinema's Kerstboeken uitdeelt, de prijzen belangTijk verlaagd. Verder werd de uitvoe ring bijzonder verfraaid. Elk boek, zelfs dat van 8 cent heeft een prachtig bandontwerp in kleuren. Tenslotte zijn thans ook de boeken van 25 cent gebonden in een luxe cartonnen band met ronde rug. Profiteer hiervan en vraag Uw boekh. om Meinema's Kerstboeken. ONTVANGEN DRUKWERKEN Van de Zaaier-Bibliotheek: De plaats van Jezus Christus in het Roomsch-Katholicisme door Ds. E. d e Jong (Nr. 6). Hoe Luther God vond. Door Ds. Th. Kuipers (Nr. 5). Van de Adm. Geref, Kerken in Ned. Indië. Uit de Levensbron. Wekelijkscha predikatiën. Nr. 48, 49, 50, resp. van Ds. L. W. Korvinus. Ds. G. D. Kuiper en Ds. M. v. d. Bosch. Van de Stadsdrukkerij te Amster» dam: Jaarverslag van Amsterdam 1937. Af» deeling Onderwijs. „Uit Gods tuin naar het Heilige land", er« varingen van een Natuurkundige, door Dr P, Clausing. Uitg. Mij. J. Ploegsma, Zeist CHklSI bLUKL INSTELLINGEN Vertrouwensadressen ten dienste van Stichtingen van Barmhartigheid. Zieken- huizen. Sanatoria. Instellingen. Tehuizen CENTPALE yEPWAPHING^ <dfKr,ATODW DE ONDERLINGE BRANDWAARBORG MAATSCHAPPIJ Directie De Jong Co Keizersgracht 583 AMSItRDAM Tel 41913;44901;44001 BRAND-, INBRAAK-, SlORM- EN ANDERE VARIA VERZèKtRlNG 1/rnrU I PI volautomatische llVtUtnA kolenvergassers ",m en ketels. Alle voordeelen v. volautomatisch stoken SS} ZUINIGER dan g Binnen één dag aan te brengen bij alle bestaande en in bedrijf zijnde installaties. Laag in prijs. Vraagt geheel vrijblijvend inlichtingen bij: bureau voor warmtetechniek ..V E D F H A" Jac. de Graef'laan 27, den HAAG Telefoon 333777. In het kerkelijke leven heeft Ds. Ploos van Amstel vele deputaatsóhappen vervuld; meermalen was hij lid van Gen. en Partic. Synodes. Als curator van de Theol. School te Kampen en als Zendingsdeputaat heeft hij zeer ge waardeerden arbeid verricht, inzon derheid te Zwolle en te Delft, en gememo reerd moet ook worden de vervulling van zijn wensch tot ineensmelting te Zwolle. Ds. Ploos van Amstel was ook telkens de penvoerder voor zijn gemeenten; o.a. is hij geweest redacteur van de Kerkbode voor Overijssel en Drenthe, destijds door Ds. D. Z. B. Wijers van Enschedé opgericht, welk blad echter maar kort bestaan heeft. De Delftsche Kerkbode richtte Ds. Ploos mede op en redigeerde hij. De in Jan. 1928 opge richte Steenwijker kerkbode werd eveneens door hem geredigeerd. Ds. Ploos van Amstel maakte deel uit van het bondsbestuur van den Ned. Bond van J. V. op G. G. en diende de Overijsselsche afd. als voorzitter. Van het Prov. Comité Overijssel van de vereeniging voor Hooger Onderwijs op Ger. Grondslag, was hij eenigen tijd secretaris. Ds. Ploos heeft ook zitting gehad in het bestuur van de Geref. Predikan- tenvereeniging. De Regeering erkende zijn verdiensten door hem in 1924 te benoemen tot ridder in de orde van Oranje-Nassau. De teraardebestelling is bepaald op Maan dag te 1 uur vanuit de Dorpskerk te Ermelo. Vooraf gaat te half één een rouwdienst onder leiding van Ds. J. van Herksen. Er zullen noch in de kerk noch op de begraafplaats toespraken gehouden worden, dit op nadruk kelijk verzoek van den overleden». KERKELIJKE VERKIEZINGEN Bij de te Hengelo (Ov.) gehouden ver kiezing van 10 leden van het Kiescollege! der Ned. Herv. Gemeente, zijn met ruim. 100 stemmen meerderheid 10 vrijzinnige leden in het Kiescollege gekozen. (De af tredenden waren rechtzinnig). Momenteel is in het Kiescollege nog een kleine meerderheid rechtzinnig. (Te Hengelo is in 1937 overleden de vrijz« Ds Hie ben daal, terwijl onlangs is be roepen en heeft aangenomen de rechtz. Ds v. Koot en van Koudekerke). Deze opname van ,Fxdes Quaerit Intellectum werd gemaakt tijdens de Soirée in de Stadsgehoorzaal. Achter de tafel de Senaat met afgevaardigden en het eerend Pxof» Dr, A* Gi Kffflig, De hoogleeraren hebben tusschen de studenten plaats genomen, (Speciale opname voor de Vijf Samenwerkende ChrDagbladen. TER GEDACHTENIS Ds. D. DE WIT De kerkeraad der Geref. Kerk van 's-H e r- togenbosch heeft besloten om voor re kening der gemeente een grafsteen te doen plaatsen op het graf van Ds. D. de Wit, in leven predikant van die gemeente. Eveneens is ter gedachtenis aan Ds. D. de Wit, de laatste preek, twaalf dagen vóór zijn overlijden, op 8 October j.l. ter voorbereiding /oor deze rede groote belangstelling. Be halve alle professoren en lectoren, merkten we ook nog op den burgemeester van Kam pen, den heer H. M. O 1 d e n h o f. Slotfeest in de gehoorzaal Des avonds werd 't lustrum besloten met een tweede soiree, die nog drukker was be zocht dan die van den vorigen avond. De leiding berustte weer in handen van den praetor, die opende en een woord van wel kom sprak. Onder applaus werd daarna besloten een telegram van hulde te zenden aan H.M. de Koningin. De saamgekomenen zongen hier bij staande het Nederlandsche volkslied. Aan het begin van het agendum stond een lezing van den ab-actis van den Senaat den heer R. H. Bremmer, over: „Het be loftebegrip in het Nieuwe Testament". Spr. werkte daarbij het beloftebegrip uit, zooals dat bij Abraham reeds in de Schrift gevonden wordt, doch waarvan het nieuwe Verbond die juiste omschrijving geeft, nl. in den zin van de komst van Christus. In hel Nieuwe Testament krijgt het beloftebegrip een eschatologisch karakter als het gaat doelen op Christus' tweede komst, waarheen de Kerk verlangend uitziet. Spr. werkte deze gedachte zeer breed uit Eere aan de Reünisten Een daverend applaus ontlokte daarna de mededeeling van den ipraetor van het oorps- besluit, oro als eerelid van het corps te be noemen Prof.. Dr K..Schilder. Het ap plaus- groeide aan tot een ovatie, eenige mialen- herhaald, toen de voorzitter voorts mededeelde, dat het corps hiermee bedoelde eere te geven aan de reünisten van 't corps, van wier organisatie het nieuwe eere-lid voorzitter- is. Vijf-en-zeventig generaties, aldus de iprae- tor, hebben F.Q.I. gevormd, er van gemaakt wat het is, en ze hebben de eer van het corps hoog gehouden. Het corps van nu wil goed maken, wat het vorige corps vergat. Allen, die groote ver diensten hadden, te eeren, ging niet en het deed nu dit eere-bewijs uitgaan tót den voor zitter. Het is de hoogste eer, die het corps aan iemand geven kan. Prof. Schilder doet dit reünisténwerk graag en geeft zich met liefde. Het is „F.Q.I." daarom een eer hem de eereteckenen te mogen overhandigen. Opnieuw brak een ovatie los, toen de prae tor deze plechtigheid verrichtte. Prof. Dr K. Schilder heeft in een rede, die volkomen gedekt wordt door het „pp de hem eigene wijze", na mens de reünis ten bedankt voor deze hulde. Spr. zeide daarin o.m. dat het, indien hij het had mogen beleven, zeker Prof. Dr T. Hoek stra geweest zou zijn, die dit eere- bewijs zou heb ben ontvangen. Hij was immers de stichter en eer ste voorzitter van de Reünisten-or ganisatie. Spr. Kil deze prof_ Schilder tweede bul met minder verliefd heid, doch met meer liefde dan zijn eerster een plaats geven in zijn kamer. Het is een genade van God, dat Hij, Die hem voor vijf jaar in zijn geboortestad terugbracht, hem nu weer voert in den kring van F.Q.I. Zoo zal hij dezen bul blijven zien. Prof. Dr A. G. H o n i g, het eerelid, dat reeds voor vijf jaren deze waardigheid ont ving, sprak vervolgens zijn vreugde uit over deze benoeming. „Alleen is toch maaralleen" heeft hij meermalen, zeer prozaïsch, gedacht. Nu heeft hij K. S. naast zich. Als hij een groot en teer geheim ver raden mag, dan moet hij, die Prof. Schil der 't langst van allen, die hier waren, kent, zeggen: God maakte hem predi kant en later hoogleeraar, en daarvoor dankte hij Hem, Die het schonk, doch altijd was er spijt in zijn hart, dat hij niet meer Kamper Student was en daar om alleen koos hij de initialen K. S. (Daverend applaus). Rijssen Na haar 32 jaar als zoodanig te hebben gediend, heeft de heer L. Wijting j.l. Zon dag afscheid genomen als voorganger van de Geref. Gem. in de Walstraat te Rijssen. Hij heeft daarbij een predikatie gehouden over Num. 6 24 en 25, aan het einde waar van hij woorden van afscheid sprak tot tal van personen en colleges. Ouderling J. Lich tenberg sprak namens den kerkeraad woor den van dank tot den vertrekkenden voor ganger, wien door de gemeente staande toe gezongen werd de zegenbede uit Ps. 121. AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE Met het zingen van een couplet van het „Fideslied" werd dit deel van den avond be- De stemming zat er nu in en ze geraakte er niet meer uit. Een zeer welverzorgd pro gramma werd afgewerkt, waarin veel „mo nitor" was verwerkt. Ds H. H. Schoema- kers, die vlotte emex-itus-predikant van Kampens Kerk, hield nog een luchtige cau serie en ten slotte werd het festijn met een feestmaaltijd besloten. CHR. GEREF. KERK Beroepen: Te Harlingen, J. Tijmes te Nunspeet. GEREF. KERKEN Beroepen: Te Grijpskerke, cand. C. H. Lindeboom te Utrecht. Aangenomen: Naar Wijhe, cand. J. S. Greidanus, hulppred. te Tzum. NED. HERV. KERK Beroepen: Te Berkenwoude, cand. M. J. W. Zevenboom te Zierikzee. Te Kooten, L F. de Jong te Kloosterburen-Hornhuizen. Te Koedijk, C. J. v. Royen te Watergang. Bedankt Voor Papendrecbt, J. J. Poot te Bunschoten. Waspik Zondagmorgen j.l. heeft Ds. T. v. d. Hee van Genemiuiden cand. R. de Bruin van Vlist bevestigd als predikant der Ned. Herv. Gem. te Waspik, na een predikatie over Joh. 20 21b. Aan de handoplegging nam ook deel Ds. J. C. v. d. Roest als consulent. Des middags d--d Ds. de Bruin, zijn intrede, spre kende over 1 Joh. 4 9. Aanwezig waren de ringpredikanten Ds. J. C. v. d. Roest, die sprak als consulent, Ds. Th. Oostenbrug, Ds. Oost, die sprak namens den Ring, Ds. Mühlwinckel, die sprak namens het Class. Bestuur, Ds. v. d. V1 u g t, Ds. L o u w e Kooymans en Ds. A. Vroeg in de Wey. Namens de Burgerl. Gemeente sprak de le wethouder de heer Rubbens. Namens de Kerkel. Gemeente tenslotte kerkvoogd de R o o y, die staande liet toezingen Ps. 1214. Ds G. W. E. Ploos van Amstel f In den ouderdom van 74 jaar is plot seling te Ermelo overleden Ds. C. W. E. Ploos van Amstel, em. predikant der Geref. Kerk van Steenwijk. Hij had gistermorgen nog op Sonne van ck vertoefd als geestelijk verzorger. Completeert met de komende feestdagen Margaret Mitchell's machtige trilogie: „Gejaagd door de wind''. Het interessante boek, dat reeds zoo dikwijls tot discussies aanleiding gaf! (Adv.) Een zeer bekende figuur in het leven der Geref. Kerken, vooral in dat van Zwolle en Delft, is met dezen begaafden prediker heen gegaan. Niet ver was hij meer verwijderd van zijn 50-jarige ambtsbediening; immers aanvaardde hij op 14 Juli 1889 te Gerkes- lclooster het predikambt De overledene was als zoon van den uit den Dole an tiet ij d zoo bekenden Ds. Ploos van Amstel te Reitsum 29 Aug. 1864 geboren. Na de voor-opleiding te Zetten werd hij in 1883 student aan de Vriie Universiteit en in 1888 candidaat. Op Gerkesklooster volgde Zwolle, welke kerk hij bijkans 18 jaar diende. In 1910 kwam Ds. Ploos van Amstel naar Delft en op 20 Juni 1920 bevestigde zijn broer, Ds. J. Ploos v. Amstel van Oppephuizen hem te Steen- wijk, waar hij tot 1929 bleef, toen hij met emeritaat is gegaan. Toch was daarmee de rust nog niet geheel bereikt, want er volgden nog enkele jaren van hulpdienst aan de kleine kerk van Den Dolder; deze zijn in 1934 echter geëindigd1 en van dien tijd af woonde Ds. Ploos te Ermelo, waar hij de geestelijke verzorging op het Sanatorium „Soomevanck" op zich genomen had Rede van den Recfor Prof. Dr K. Dijk Prof. Dr K. Schilder eerelid van F. Q. I. KAMPEN, 30 Nov. Vandaag is het de tweede dag van het 15e lustrum van het studentencorps aan de Theologische Hoogeschool Fides Quaerit Intellectum. De dag waarop de herdenking van het 75-jarig bestaan eindigt, doch waarop het feest heusch niet als een nachtkaars uit gaat Integendeel, vandaag zijn er en kele hoogtepunten in de feestviering die de glans van de gebeurtenissen van gis ter in de schaduw stellen. Dit geldt wel iijzonderheid voor de rede, die de rector P r o f. Dr K. D ij k vanmiddag voor het corps hield en voor de aanbieding van het eere-lidmiaatscfoap van het corps aan Piof. Dr K. Schilder, dat tijdens de soiree in de avonduren plaats had. P r o f. Dr K. D ij k, die gister door droeve familieomstandigheden verhinderd was de viering van het 15e lustrum bij te wonen, was vanmiddag aanwezig. Zijn komst voi-m- de één van de hoofdpunten van het pro gramma door tie rede die hij in de groote Aula van de Hoogeschool hield over: In een volkomen logisch, sterk geargu menteerd en klaar betoog, begon spr. met er op te wijzen, dat het een gewaagde onder neming schijnt te zijn, dat op dit lustrum, waarop de echte blijde gemeenschap hoogtij viert, een rede zal worden gehouden over het persoonlijk element, Spr. vindt 't echter een „Wagnis" in den goeden zin ■M^||lj|gjp|P van het woord, welke gewettigd is, omdat wij in ||MR^i'' - deze wereld van |||Hg|| gelijkschakeling pM|MpWÈk en nivelleering f gedrongen wor- den tot bezinning g|H pp het werkelijk JMjm individueele. Deze te bezinning is ook JÊP'MËÈ daarom broodnoo- mtjléz dig, omdat het individueele ver- basterd is in het individualisme en subjectivisme, p^t jjjjk waarop 't totali teitsbeginsel een reactie is. We moeten naar twee kanten de grenzen scherp afbakenen. Dit geldt zoowel naar de zijde van de miskenning Van het persoonlijke, zooals in de Roomsche Kerk 't ambt en ook het Woord Gods te veel ver- objectiveerd is, maar niet minder naar de zijde van alle subjectivisme en individua lisme, zooals deze in de Vermittlungs-theo- logie, in de valsche mystiek en ook in de Barthiaansche groep, openbaar worden. Ook deze laatste ontkomt daaraan niet, trots al haar oppositie tegen de „vergconeenjzaming" van God en mensch in de ethische theologie, en zij vex*toont heel sterk dit karakter, waai de Oxford-beweging, niet het minst door den invloed van Emil Brunner, op haar be slag heeft gelegd. Daar wil men eenheid tus schen de „verkondiging" en 't „getuigenis"; daar komt het accent hoe langer hoe meer op het „getuigen," te liggen* De handhaving van 't persoonlijk ele ment in den ambtelijken dienst moet elders gezocht worden. Niet in een sterke onderscheiding tusschen prediking als Woordwerk en de persoonlijke erva ring als geesteswerk, want deze onderscheiding wordt tot een dualisme tusschen Woord en Geest. Heel de pre diking is en moet G e e s t e s werk zijn heel het ambtelijk werk is G e e s t e s- arbeid. Hoe dichter de ambtsdrager zich bij het Woord houdt, des te geestelijker is hij, al sluit dit het subjectieve elc ment geen oogenblik uit. Dit 'komt eerst hierin uit, dat het Evange lie niet naast den iprediker mag staan. Hel moet hem, naar Hoekstra's woord, geheel doordringen, hij moet meenen, wat hij zegt, en in zijn ambtelijken dienst den goeden strijd des geloofs strijden. Niet zoo, dat men den eisch stelt: laat b ij uw prediking ook iets komen van uw eigen hart, want dan gaat men uit van de veronderstelling, dat de eerste buiten het hart van den (predi ker omgaat. Het moet op deze wijze, dat in heel den arbeid de kracht en de warm,te des geloofs doorstraalt. Wie zoo arbeidt, kan bij de persoonlijke zielszorg als hulpmate riaal gebruiken, wat in het léven van Gods kinderen ervaren is. Dit gebruik mag natuurlijk niet bedoelen te zijn een verdediging van God, alsof Zijn Woord waar is, omdat de mensohen hel zoo ondervonden hebben, want we gelooven den Hcere niet om menschen, maar om Zijns zelfs wil en op Zijn Woord. De ambts dragers mogen zoo ook gelooven Gods knechten te zijn, niet op gi-ond van ge voelens. God gebruikt den individueelen mensch Hoewel er gewaarschuwd moet wor den tegen het afhankelijk stellen van den ,^egeh" van een bepaalden dominee, is er ook een persoonlijk element in den ambte lijken dienst. God maakt in Zijn werk ge bruik van bepaalde individualiteiten, zoo als ook bij de inspiratie. Daarin zien we de schoonheid van de veelkleurige wijsheid Gods, waarin de organische werking des Geestes is, die David, Asaf, Jesaja, Paulus e.a. in Zijn dienst stelt met hun eigen, per soonlijke gaven. Spr. wees de ondei-schei- dingen in klank en kleur aan en noemde verschillende voorbeelden uit de historie der Christelijke kei-k en der Gereformeerde Kerken. Dit persoonlijke komt uit èn in de exegese, de explicatie en in de applicatie. De eenheid tusschen ambt en persoon kan alleen gevonden worden in den dienst van den Heere Jezus Christus, die hier nog on volkomen is, maar eenmaal volkomen zal worden. Aan het slot van zijn rede hield spr. zijn studenten nog, voor, om door de genade Gods er naar te staan onszelf te zijn in Jezus Christus; niet maar een copie geven van dezen of genen, dien we eenvoudig na praten, maar elk naar zijn gaven in dienst van zijn Zender, Die in Zijn dienst ver schillende vaten gebriukt. De meer dog matisch aangelegde werkt met den gevoeli ger beïnstrumenteerde tot opbouw der Ge meente samen. Dat is alleen mogelijk door het geloof. Dit geloof, zoo eindigde Prof. Dijk, is het geheim van onze kracht Het geheim ook van uw persoonlijk leven in uw anubtelijken arbeid en van uw voorberei ding tot dien arbeid in uw wetenschappe lijke oefening. Met het oog daarop eindigde spr. met de zinspreuk van het corps, die hij den studenten toeriep in de vreugde van het „Fides Quaerit Intellectum". De samenkomst werd met samenzang en gebed gesloten, nadat de praetor, de heer F. Kouwenhoven, den rector voor zijn belangrijke rede had dankgebracht. Er be stond (vooral van de zijde der studenten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1938 | | pagina 5