KERK EN ZENDING
HEERLEN
BRAAT-DELFT
Het Gereformeerd Kerkrecht
VAN KRANTENJONGEN TOT UITVINDER
DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1938
EERSTE BLAD PAG. 3
geref. kerken
Beroepen: Te Soestl H. van Andel te
Krommenie.
NED. HERV. KERK
Beroepen: Te Meeuwen (NE.), Jhr. E.
L. W. M. Hoeufft van Velzen te Ter Aar.
Te Eenmes-Buiten, oand. J. van Sliedregit te
Binteloord.
AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE
Sloot-dorpMiddenmeer
Ds. Chr. v. d. V1 i s t, predikant te Sloot-
dorp en Midderumeer, hoopt Zondag 25 Sept.
afscheid te nemen van de Geref. Kerk te
Slootdorp en Zondag 2 October intrede te
doen te Mididenmeer.
VRAAGBAAK
voor
CHRISTELIJKE INSTELLINGEN
Stichtingen van Barmhartigheid. Zieken-
y ertrouwensadressen ten dienste van
huizen. Sanatoria. Instellingen. Tehuizen
STAATSMIJNEN
IN LIMBURG
Technisch Bureau W. Pölke
.Goudsche Singel 223
Rotterdam-C Telelefoon 5571 0
vb Rotterd. Centrale Verwarming Mij.
Aanleg van alle systemen
Centrale Verwarmings-Installaties u-
Kookkeukens, Oliestookinrichtingen, enz.
Centrale Verwarming
Ingenieursbureau1
RUNAU en KNOPPERS
Groningen
Tuinbouwstraat 11P
Telefoon 1750
Ook Oliestook-lnrichtingen
Brandassurantie Maatschappij
«WOUDSEND" van 1816
gevestigd te Woudsend, prov. Friesland.
Pirectie: A. H TROMP ZONEN
Voor verzekering van Kerken
en Scholen billijke voorwaarden.
CARBOVlf
voor gebruik bij indigestie^
PEROXAAN
voóit mondverzorging
Verkrijgbaar Bij fl.H. Apothekers en Drogistei
Centrale verwarming
Oliestookinrichtingen
Metalen rtmerK
EVANGELISATIEC0MMISSIE3
CHR. GEREF. KERK
Jaarvergadering te Haarlem
Vandaag heeft te Haarlem het Verbamd
van Evang.-Commissies in de Ohr. Geref.
Kerk zsijn jaarvergadering gehouden in de
Raaks-kerk te Haarlem onder leiding van
den voorzitter van. het Verbond, Ds. W. R a-
Na gebruikelijke opening en een wel
komstwoord' 'van Ds. Ramaker trad als refe
rent op de heer D. Jongejan van Den
Haag, wiens onderwerp was
Na een inleidend woord over de toepasse
lijkheid, van dit woordi (Matth. 9 3238) op
den Dvangelisatie-arbeid, zeide spr. in 't bij
zonder te willen handelen over de barmhar
tigheden en onrtrfermingen des Heeren. Hdj
stelt voorop, dat, willen wij naar Gods
Woord evangeliseeren, dan mogen wij niet
alleen van deze deugden Gods getuigen, doch
moeten ook over de rechtvaardigheid
Gods durven spreken. Zcxnder schuld is er
geen plaats voor genade. Die gezond zijn
hébben den medicijnmeester niet van noode,
maar die ziek zijn.
In (het Oude Testament toont de Heere ge
durig Zijin genade en ontferming en toch
ook Zijne gerechtigheid.
In de volheid des tijds komt dit (bijzonder
openbaar, als God Zijn Zoon zendt, om de
straf der zonde te dragen en genade te ver
werven. Recht en genade moeten beide
gebracht worden.
Jezus openbaart zich bijzonder ais ontfer-
mer. Hij ging het land door, goeddoende. Hij
bezocht steden en vlekken; ook in de klai-
nere plaatsen moet het Evangelie gebracht
worden. Het vermoeid en verstrooid zijn als
schapen zonder herder teekent het beeld van
des menschen geestelijke ellende. Jezus
peilde de diepte dezer ellende en ook de
oorzaak (de zonde). En daarom is er wear
blijdschap, als de wedergeborene mag zeg
gen: „De Heer is mijn herder, mij zal niets
ontbreken".
Innerlijke ontferming met de schare mag
de ware Evangelist ook kennen in navolging
van zijn Zaligmaker. Arm is de schare die
leeft zonder God; zdj mist in de moeilijk
heden, wat een wedergeboren mensch mag
kermen. Ook is die mensch arm temidden
van alle ijdel vermaak.
Nu Volgt die schare ontrouwe herders, ter
wijl de trouwe Herder Israëls Magen moet:
„Jeruzalem, Jeruzalem, hoe menigmaal heb
ik Uwe kinderen bijeen willen vergaderen,
gelijk een hen haar kiekens; doch Gij hebt
niet gewildf'. Niet gewild, dat is de schuld
van den mensch. Het is genade als de Heere
onzen onwil verandert door wedergeboorte.
Als Jezus de ellende van den mensch ziet,
dan zegt Hij tot Zijn discipelen: „De oogst
is wel groot, maar de arbeiders weinige".
De airbeiders weinige, dankbaar mogen we
vandaaig waarnemen, dat er veel méér dan
b.v. .25 jaren geleden aan Evangelisatie a rbeid
gedaan wordt; wij hebben waardeering voor
hetgeen ook andere kerkgenootschappen
doen, en bidden dat de Heere hunnen en
onzen arbeid zegene tot uitbreiding van Zijn
Koninkrijk.
Zal onze arbeid meegerekend worden?
Kenmen wij den drang der liefde waarvan
Paulus getuigt: „De liefde van Christus
dringt ons?"
Jezus beveelt Zijne discipelen het gebed
aan. 't Gebed is noodzakelijk. Wanneer wij
klagen over te weinig medewerking en me
deleven van gemeente en ambtsdragers, dan
onderzoeken wij ook of bij ons gebed om
arbeiders gevonden wordt. God wil op het
gebed wonderen doen. Dat onze predikanten
de voorbidders der gemeente onzen
anbeid niet vergeten.
Onbekwaamheid en krachteloosheid staat
ons in dezen arbeid niet in dien weg, veeleer
de meening dat wij het zouden kunnen. Maar:
,,'s Is Israëls God die krachten geeft,
„Van Wien hert volk zijn sterkte heeft,
„Looft God; Elk moet Hem
TOEGELATEN TOT DEN H. DIENST
Door de classis Amsterdam der Geref.
kerken is praeparatoir geëxamineerd en met
algemeene stemmen beroepbaar verklaard de
heer H. H. Grosheide, candidaat aai
Vrije Universiteit. De heer Grosheide wil
gaarne Zondags de kerken dienen en een
eventueel beroep in overweging nemen. Zijn
adres is Amsteldijk 85, Amsterdam-Z.
telefoon 22089.
De classis Brielle heeft peremptoir geëxa
mineerd en toegelaten tot den Dienst des
Woords en der Sacramenten cand. Ph.
Baardman, ber. pred. bij de Geref. Kerk
van Den BommeL
Ds. K. VEEN f
In den ouderdom van 60 jaar is te Oude
en Nieuwe Bildtdijk (Fr.) plotseling
overleden ds. K. Veen, predikant bij de
Geref. Kerk aldaar.
Ds. Veen werd 18 Nov. 1877 te Zaandam
geboren en bezocht het Geref. gymnasium te
Amsterdam, waarna hij aan de Vrije Univer
siteit aldaar theologie studeerde. In 1902
candidiaat geworden aanvaardde hij 8 Febr.
1903 het predikambt te Oostburg. In 1910
vertrok hij naar Meliskerke om zich 16 Nov.
1910 te verbinden aan de kerk van Oude en
Nieuwe Bilditddjk, wier eerste predikant hij
was. De overledene vervulde voor de classis
Hallum enkele depu taait schappen.
„SONNEVANCK"
De band tussohen patiënten, oud-patiën
ten en personeel van het Chr. Sanatorium
„Sommevaniok" te Harderwijk wordt onder
houden door het maandblad „Contact",
onder redactie van F. de Kwaadste-
niet. Van dit blad is een propagandanum
mer uitgegeven, dat over het leven op
Sonnevanók in woord en beeld vertelt. Er
is ook een. Verbond „Vrienden van Sonne-
vanck", dat 17 Au<g. j.l. zijn jaarvergade
ring hdeild en ook daarvan laat het num
mer een en ander hooren en zien. En er k
„Sonnevanck's Suppietiefonde", dat in du
blad zijn tribune heeft. Zoodat er gelegen
heid te over is, van de dankbaarheid voor
uw gezondheid, de sympathie voor dezen
arbeid of het mededongen met minvermo
gende patiënten te doen blijken. In welk
geval men U vanuit de Nw- Ruben sstraat
35b te Rotterdam gaarne een nummer
van „Oonvact" zendt. Het gironummer is
De positie der meerdere
vergaderingen
Rede van Prof. Dr. HH.
Kuyper voor de Friesche
predikanten
Prof Dr H. H. Kuyper
In de heden in de Noorderkerk te
Leeuwarden, onder leiding van Ds J.
Douma, van Britsum. gehouden ver
gadering der Geref. Predikantenvereeniging
in Friesland, heeft Prof. Dr. H. H. K u y-
per, oud-hoogleeraar der Vrije Universiteit,
een referaat ge
houden over bo
venstaand onder
werp. Hij verde
digde daarbij dc
volgende stellin
gen:
I. Het Gerefor
meerde kerkrecht
grondt zich, aan
gezien Christus
alleen Koning is
van de kerk en
Zijn Woord de
rijkswet voor de
kerk, wat de es
sentialia betreft
op Gods Woord;
maar aangezien
er tusschen de
Christelijke Ker
ken verschil bestaat over de toepassing
van wat Christus in Zijn 'Woord ons
leert, heeft men bij de vraag met wat
Gereformeerd kerkrecht is, rèkening te hou
den met wat de Gereformeerde kerken in
haar belijdenisgeschriften hebben beleden
in liaar kerkenordeningen hebben vastge
steld en wat door haar dogmatici en <*anonici
vooral in strijd met afwijkende richtingen is
geleerd.
II. Volgens Gereformeerd kerkrecht is
iedere plaatselijke kerk eeoi zelfstandige
openbaring van het lichaam van Christus en
heeft zij vr.n Christus de volledige kerkelijke
macht (de potestas claivium) ontvangen,
maar aangeven deze plaatselijke kerken de
openbaring zijn van bet ééne lichaam van
Christus cn dus met elkaar in organisch ver
band staan, hehooren zij deze eenheid o>k
tot openbaring te brengen door confederatie
'n oen institutair verband.
III. Volgens Gerefoimeerd kerkrecht heeft
Christus, om zijn regiment uit te oefenen,
niet alleen ambtsdragers over de plaatselijke
kerk aangesteld, maar voor de kerken ge
meenschappelijk daartoe aangewezen de
synodes, zoodat zoowel het instituut dezer
synodes als haar gezag berust op het ius
divinum positivum.
IV. Volgens Gereformeerd kerkrecht be
staan de^e synodes echter niet uit hoogere
ambtsdragers (bisschoppen), maar uit de
presbyters der plaatselijke kerken of uit de
gen, die door deze presbyters eijn afgevaar
digd met last en volmacht, om namens hun
kerken te handelen, onder verantwoordelijk
heid van hun lastgevers.
V. Volgens Gerefoimeerd kerkrecht is,
evenals de kerkeraad de representatie der
plaatselijke kerk is, zoo ook de synode di
apresentatie der kerken, die hier door haar
afgevaardigden saamkomen, hetzij in cla*-
6icaal, provinciaal, nationaal1*' of oecume
nisch yertwindfc I
VI. Volgens Gereformeerd kerkrecht zijn
wel de kerken volkomen gelijk c-n mag
daarom geen kerk over de andere kerk'
heerschappij oefenen, maar staan ze, wan
neer zij dit verband onderling hebben aan
gegaan, in gesubordineerde verhouding tot
de meerdere vergaderingen waartoe zij zich
zelf ook vrijwillig verbonden hebben, zoodat
de classis zeggenschap heeft over den kerke
raad, de particuliere synode over de classis
en de generale synode over de particuliere
synodes.
Vil. Volgens Gerefoimeerd kerkrecht komt
aan deze meerdere vergaderingen op grond
van Gods Woord en aangezien zij de repre
sentatie der kerken zijn, dezelfde potestas
clavium toe, die Christus aan de plaatselijke
kerk heeft gegeven, d.w z. de potestas dog-
nuatica, ordinans en jurisdictionis.
VIII. Volgens Gereformeerd kerkrecht is
deze potestas synodica niet een (potestas ca-
ritativa of een potestas moralis (zedelijk ge
zag), maar krachtens de autoriteit, die Chris
tus aan de synode heeft gegeven, een potes
tas authoritativa, d.w.z. de macht om bin
dende besluiten te nemen en de refractiorii
daartegen met censuur to straffen, zoowel ge
me<enteleden als ambtsdragers.
IX. Volgens Gereformeerd kerkrecht mag
deze potestas nooit een potestas privativa
zijn, d.w.z. een macht, waardoor de plaatse
lijke kerk van haar recht en vrijheid wordt
beroofd, maar dient ze om bij insufficicnta
der plaatselijke kerk deze te helpen met
raad of daad; toezicht te oefenen, dat de ker
ken zich houden aan Gods Woord; bij mala
adimimistratio het recht te handhaven; over
geschillen uitspraak te doen en vooral om
te beslissen over die zalken, die de kerken
in het gemeen aangaan.
X. Volgens Gereformeerd kerkrcht komt
aan de generale., synode, die de nationale
kerk in haar geheel vertegenwoordigt, de
macht toe om de belijdenis der kerk vast te
stellen, gravamina tegen de belijdenis inge
bracht te beoordeelen, over dogmatische ge
schillen in de kerk uitspraak te doen en ket-
tersche leeraren af te zetten; te bepalen wel
ke liturgie door de kerken in haar eere-
dienst zal gebruikt worden; regelen te geven
voor de regeering der kerk in hare kerkorde
ning; en in hoogste instantie uitspraak te
doen over appèlzaken, zoowel die geschillen
tusschen de kerken als die de censuur be
treffen.
XI. Volgens Gereformeerd kerkrecht mo
gen deze meerdere vergaderingen echter
geen hiërarchisch gezag over de kerken uit
oefenen, evenmin als eenig ambtsdrager in
Christus' kerk dit mag; zijn hare beslissin
gen niet onfeilbaar of de consciëntie bin
dend, dan voorzoover ze op Gods Woord zijn
gegrond, maar hebben zij alleen een die
nend gezag, dienend tegenover Christus, die
alleen Koning is van zijn kerk en ze leidt
door zijn Woord en Geest; en dienend tegen
over de kerken met het gezag door Christus
haar verleend, om ze bij haar vrijheid en
rechten te bewaren, ze te behoeden voor elke
dwaalleer, die dreigt binnen te sluipen en ze
te^ houden bij de ordinantie van Gods
XII. Volgens Gereformeerd -kerkrecht zijn
echter de kerken verplicht krachtens Gods
Woord aan de besluiten en verordeningen
dezer meerdere vergaderingen zich te hou
den, voorzoover ze niet bewezen kunnen wor
den met Gods Woord in strijd te zijn.
In de middagvergadering hield Ds B. H.
Kuipers, van Oosthem, een referaat over
„De Christelijke vrijheid"
Rheumatiek, Rug- en Gewrichtspijn
ondermijnen Uw gezondheid!
Wanneer U lijdt a
Irrlteerende zuurafscheidlng, Zeni
Branden op de maag. Gezwollen enKeis
CYSTEX gebruiken. CYSTEX, het nieuw*
te werken, bestrijdt deze kwalen en ls ze
gegarandeerd Uw geld terug. Wacht niet
of drogist. De gar
Gereformeerde
Zendingsbond
Jaarvergadering te Utrecht
Zendingsarbeid wordt
rijk gezegend
In het geibouw voor Chr. Soc. Belangen
te Utrecht werd gister de jaarvergadering
van den Geref. Zendingsbond gehouden
onder voorzitterschap vain Ds J. H. Remmc
te Amsterdam.
Na het welkomstwoord van dien voorzit
ter werd onmiddellijk overgegaan tot de
huishoudielijke agenda.
Jaarverslag 1937
Aan het door Ds W. Bieehaar te
's-Gwa/venhage uitgebrachte jaarverslag
ontleenden wij hot volgende:
Zendeling B e 1 k s m a Sr verliet als een
gebroken iman het zendfingsveld (Celebes)
na het ovea lijden van zijn echtgenoote. Een
jaar later echter vertrok hij andermaal
naar Celehes.
Ook zeradiel-ing Heuedens is onver
wacht teruggekeerd en zal om gezondheids
redenen een verlengd verlof genieten. De
komst van Rome op het zendrtngsveild van
den G.Z.B. wordt in het jaarverslag ver-
waTring-stiohtiend genoemd.
Zoo zegt het verslag hierover om.:
Met een Evangelie naar dien mensch
lokt zij de massa, op den enkeling let
zij nauwelijks en nog heden ten dage
is Rome er niet afkeerig van, als zij
haar madht meer kan vestigen ook
ondier het Toradja-volk, om voor het
groote gertal barer doapelingen de hulp
in te roepen van de bran dispuit. (Al
dus het jaarverslag. Redi).
Enkele maandien geleden werd zendeling
A. B e 1 k s m a Jr te Hasselt afgevaardigd
naar de Toradja's. In 1926 werd' de wensch
geuit, een predikant, een zendingsarts naar
de Toradja's te zenden, de opriohting van
een ambachtsschool voor jongens en een
tehuis voor meisjes te bewerkstelligen. Op
een na, zijn al dieze wensdhien in vervul
ling gegaan.
De laatste twee jaar zit het. bestuur van
den G.Z.B. voor groote tekorten. Door de
vermindering van subsidies vraagt die Me
dische Ditenst meer offers. Wa6 er vroeger
bij de Toradja's een afkeer van een zieken
huis, sinds de komst van Dr Goslinga
en zijn trouwe helpster zr v. d. B o r d< e n,
is dlit veranderd, en nu is het ziekenhuis
dan ook doorloopend te klein. Er is plaats
voor 65 patiënten, maar er zijn wel tijden
geweest, dat eT in dit ziekenhuis met 65
beddlen over de 100 patiënten verpleegd
werden.
Medische Dienst
Dr Tyssen verzorgde meestal de oog
ziekten. Dat de artsen het buitengewoon
zwaar hebben, behoeft geen betoog. Dr Gos
linga gaf in 1936 22.000 injecties tegen de
bacillaire dysenterie, in het afgeloopen jaar
gaf hij er nog 7000. Zoo is er dus ook, be
halve hert hospitaal werk, ook voel buiten-
ahbeidi.
De evangelist Ph. Raimdoe kwijt zich
uitstekend van zijn taak, evenals zuster
Borden. Zendoling v. D ij k keerde '.n
Sept. 1937 van verlof uit Holland te Rante
Pao terug. In zijn gebied is een Mohamme-
daansche school opgericht, waardoor zijn
school minder bezocht wordt. Zendeling
Pol werkt in Sangella. Palopo telt thans
3035 gedoopte Christenen en 429 doopcandi-
daten. in Sangella aijn 4957 gedoopte
Christenen en* 720 doopcandidaten. Het
kerkbezoek is er goed. In Makale bloeit de
Schakelechool met den heer J. Tan is als
hoofd. De school telt thans 150 leerlingen.
In het Rongkongsahe werkt zendeling v.
Weerden. Zijn werk op de sohoten en in
de gemeenten gaat gestadig voort.
Ook 1937 leverde een nadeelig saldo op,
nl. 13.000. Het eigenlijke tekort is echter
ƒ3300, omdat ruim 7000 is afgeschreven
op de huizen. Bovendien heeft dc G.Z.B.
het pand te Zeist, do vroegere woning van
Ds Lans weer aangekocht.
Met groote erkentelijkheid maakt
het verslag voorts melding van een
erflating van zeven duizend gulden
van wijlen mej. de wadi M. H. Koet
sierKnip scheer te Oudenrijn.
Daarbij komen nog enkele besproken
legaten om van wijten mevr. Ds
Pikaar^-v. d. Hors te Utrecht.
Het ledental van den G.Z.B. ging niet
achteruit. Dank rwerd gébracht aan hen,
die zooveel in het werk stellen om het fi
nancieel tekort weg te werken. Inzonder
heid geldt die dank de vereenigingen te
Zeist, Kampen, V eenend aal en Huizen.
Het laatste nummer van „Alle den Volke"
uitgegaan in 2-4698 exemplaren. De uit
gave van „Ons Zemdingsblaadje" wordt rijk
gezegend. Voor den G.Z.B. geldt het oude
woord: „Zeg den kinderen Israels dat zij
voorttrekken".
De Zendingscommissie
Ds A. H. J. G. Voorthuizen te Heer-
den bracht vervolgens het jaarverslag uit
van de Classacale Zendingscommissie. De
Classis Harderwijk bracht ƒ12.000 op voor
Paleppo De rekening ontvangsten en uit
gaven bedroeg ƒ1656.12 met een nadeelig
saldo van 1348.
Ds J. v. Amstel te Lage Vuureche heeft
hierna over den arbeid der Pro pagan da-
commissie gesproken. Er werden zestig
spreekbeurten gehouden ten bate van den
G-Z.B.
'Zendeling Heusdens hield een cause
rie over het praktische werk op Celebes
Het is juist 25 jaar geleden, dat de eerste
zendeling van den G.Z.B. op Celebes kwam.
Wat was er toen, nog een geheel andere
toestand. De wegen waren onbegaanbaar,
van verbodsbepalingen golden nog en
het volk was er diep ongelukkig. Wat is er
dan veel veranderd in die 25 jaar. Aan de
hond van tal van voorbeelden werd dit
door spr. nader uiteengezet
Bestuursverkiezing
Tot ledien van het hoofdbestuur weiden
herbenoemd Ds H. A. H e y e r en de heer
M. J. P. Ver moot en, te Utrecht. In de
vacaitiuire ontstaan dooi* het bedanken van
Ds J. Gunning werd gekozen Ds A. H.
J. G. v. Voortihudzen te Hierden.
De aftredende ledien van d'e regelings-
comimissi© Zendlingsdagen, werden met uit
zondering van Ds Th. KI sen er, die be
dankt had, allen herbenoemd.
De zeer goed bezochte vergadering werd
gesloten door Ds J. van Amstel,
Weerbericht
BAROMETERSTAND
Hoogste stand te Sortavala (Finland) 773.7
Laagste stand te Vestmanoer 739.3.
Stand vanmorgen half twaalf 763.8.
WEERVERWACHTING
Meest matige zuidelijke tot zuidwestelijke
wind, nevelig tot licht of half bewolkt,
weinig of geen neerslag, weinig verandering
"temperatuur.
ALGEMEEN WEEROVERZICHT
Het gebied van hoogen luchtdruk over
Finland en de randstaten hield stand. Op
het vasteland van west-Europa is de lucht
druk aanzienlijk gestegen. De oceaan-de
pressie ontving versterking uit het westen,
werd dieper en breidde zich vooral naar
het zuiden uit. Als gevolg van deze wijzi
gingen in de luchtdrukverdeeling zijn de
luchtdrukverschillen over de Britsche
eilanden toegenomen, zoodat er een matige
tot krachtige zuidelijke wind waait,
met regen in Ierland, overigens meest
zware bewolking. Op het vasteland van
west-Europa zijn de wónden zwak, de lucht
meest gedeeltelijk bewolkt, met plaatselijk
ochtendnevel. De temperatuur is vrijwel in
het geheele waarnemingsgebied boven
normaal.
Voor morgen wordt voor ons land nog
weinig verandering in de weersgesteldheid
verwacht, zoodat gerekend wordt met droog,
zacht weer, met matigen zuidelijken wind.
In den nacht en in den morgen zal plaat
selijk waarschijnlijk nevel optreden.
THERMOMETERSTAND
Stand vanmorgen half twaalf 18.4 C.
23 Sept. Zon op 6.47 uur, onder 6.56 uur
23 Sept. Maan op vm. 6.20 u. ond. nm. 6.22 U
Nieuwe Maan nam. 9.54 uur
23 Sept. Van 'sav. 7.26 u. tot 'smorg. 6.19 ru
Radionachtvorst-berichten
Vanaf heden uitgezonden
's-GRAVENHAGE, 22 September. Vanaf
heden zullen tot nader aankondiging nacht
vorstverwachtingen radiotelefonisoh wor
den geseind door het station van het Kon.
Ned. Meteorologisch instituut te De Bilt
(P.I.M.).
Deze berichten worden uitgezonden op do
golflengte 1420 M. te 15.45 en 21.00 uur Ne-
derlandsche zomertijd (in het laatste geval
na het gewone avondweerbericht). Op Zon
dagen alleen te 21 uur Nederlandsche zomer
tijd na het gewone avondweerbericht.
Van 2 October af geschiedt de uitzending
op werkdagen te 15.45 uur en 19.55 uur Ne-
derlandschen tijd (in het laatste geval na
het gewone avondweerbericht). Op Zonda
gen alleen te 19.55 uur Nederlandschen tijd
na het gewone avondweerbericht.
De Maranatha-Conferentie
Over de Joden
Zondagavond heeft dr William L. Pet
ti n g i 11 uit Amerika op de Maranatha-
Conferentie te Utrecht gesproken over het
herstel van het volk Israël in het beloofde
land. Reeds voor veertig jaar schreef spre
ker een boek over de Joden, waarin hij aan
de hand van den Bijbel o.m. betoogde, dat
de Joden naar hun eigen vaderland terug
zouden keeren. Er waren, toen nog maar
zeer weinig Joden aldaar woonachtig en
spreker vond niet veel waardeering voor
zijn studie, doch de feiten hebben intus-
schen de betrouwbaarheid van het profe
tisch Woord ten volle aangetoond en zullen
dat ook in deze voor Israël en de volken
zoo critieke dagen doen.
Thans is de Jood de dupe van de politieke
spanningen in de wereld het doet hem
echter zij het aanvankelijk in ongeloof
terugkeeren naar zijn eigen land, dat vol
gens de Schrift veel grooter is dan Palestina
alleen, en het middelpunt der aarde zal zijn,
door drie groote zeeën drie werelddeelen met
elkander verbindend.
Spreker verheugde zich er ten slotte over,
dat Jezus Christus niet slechts een Jood
was, doch ook een Jood i s, en straks als
Jood zal wederkeeren, om bezit te nemen
van Zijn troon.
De heer Joh. de Heer sloot zidh' hier
bij aan met een toespraak over de weder
oprichting van den troon van David.
Aan de Zondagavondibijeenkomst, die
door 1700 A 1800 personen werd bezocht,
was een getuigenis- en zangdienst voorafge
gaan, waarin o.m m.ededcelingen werden
gedaan omtrent de tabernakelzending te
Parijs en den arbeid van predikant Götze
in Polen.
Maandagmorgen leidde ds. C. J. H o e k e n-
dijk den heer J. Se r va as uit België in,
die een toespraak hield over het priester
schap der geloovigen.
De heer J. H. van O o s t v e e n, gemeen
schapsleider te Alkmaar, bepaalde zijn ge
hoor bij enkele verzen van Fillip. 3.
De midagsamenkomst werd door de N.C|
R.V. uitgezonden. Na den radiodienst ver
volgde rev. Percy Buffard zijn onder
werp over de vervulling met den Heiligen
Geest, waarbij deze liet uitkomen, dat de
Heilige Geest aan een ieder wordt geschon
ken, die Jezus Christus in het geloof aan
vaardt als zijn Verlosser, maar helaas niet
iedere geloovige zich daarvan bewust is, en
zijn leven daardoor niet voldoende stelt
onder de tucht van dien Geest.
In de avondsamenkomst, die werd vooraf
gegaan door een getuigenisdienst met als
sprekers Br. Lu t eijn uit België en Pfar-
rer Et tl in g uit Duitsehland sprak do
heer Johannes de Heer, in vervolg op zijn
onderwerp van Zondag, over het koning
schap van Christus naar de ordening van
Melchizedek. De heer Kits sloot met een
woord tot de onbekeerd en en noodigde uit
om te kiezen voor Christus en Hem als
Koning op te nemen in het hart.
Tijdens den getuigenisdienst in de zaal
werden door den heer H. C. Lucardie uit
Zeist in een der foyers profetische kaarten
getoond en toegelicht, hetwelk zeer de aan
dacht trok.,
Tekst en illustratie van H. KANNEGIETER
l „Nu opletten, jongens", begon de mees
ter,' toen de lachbui een beetje bedaard
was. „Wie van jullie heeft wel eens bij
avond de verlichting van een grote stad
gezien?" Twee vingers gingen omhoog
van de dertig kinderen. „Nou", zei
meester, „dat is nog niet veel hè? Maar
jullie zijn ook nog niet zo oud en wij
wonen ook niet vlak bij een grote stad.
Ons eigen stadje is natuurlijk niet zo
groots verlicht als een wereldstad, waar
de straten bij avond zo licht zijn als
overdag, alsof de zon schijnt. Op de
daken van de grootste huizen steken de
vuurrode of prachtig groene lichtrecla
mes schitterend al tegen de zwarte
avondlucht". Plotseling stak Klaas met
een zwaai zijn vinger omhoog. „Ja,
Klaas, wat is er?" „Edison, Mijnheer.
Edison heeft dat uitgevonden, Nu weet
ik wat u bedoelde". „Prachtig Klaas, jij
weet het, nu toon je weer dat je oplet".
203 „Maar", zo ging de Meester verder,
„weten jullie nou wel hoe heel vroeger
bij avond de verlichting in die grote
steden was?" Neen, dat wist natuurlijk
niemand. „Vroeger, in de middeleeuwen,
toen er natuurlijk nog geen electrisch
licht was uitgevonden, en ook geen gas,
liet de verlichting veel te wensen over.
De stadsbewoners waren er huiverig voor
om zich met donker over straten en
wegen te begeven. Maar wanneer zij nu
toch hoognodig een boodschap moesten
doen, dan gingen zij met z'n tweeën en
wel -gewapend met een stok en een lan
taarn. De stok was natuurlijk om de
rovers schrik aan te jagen, die. bij tien
tallen ih de duistere stad rondzwierven.
204 De meester hield even op en keek op
zijn horloge. „Ik kan nog even doorver
tellen", zei hij. „Later", zo ging hij ver
der, „moesten de straatbewöners van de
Steden, bij het invallen van de duister
nis, een lantaarn met vetkaars ontste
ken, die aan de buitenzijde van hun huis
was bevestigd. Dat was al een he'.e stap
in de goede richting. Toen kwam de
vinding van de stoklantaarn. Dat waren
gesloten lantaarns met vetpotten op een
lange paal. Klaas zijn vinger zwaaide
plotseling hevig heen en weer. Ja,
Klaas, wat wilde je zeggen?" „Meester,
moesten de mannen dan 's avonds in die
paal klimmen om dat licht aan te
steken?" „Maar Klaas", lachte de mees
ter, „wat ben jij moppig vandaag. Nu. ik
weet je niet precies te zeggen, hoe ze die
lantaarn aanstaken, maar ik weet wel,
dat ze niet in al die palen behoefden te
klimmen. Ik zou eerder denken, dat ze
een laddertje bij zich droegen, want je
begrijpt, dat ze die lantaarntjes elke dag
van binnen moesten schoonwrijven, daar
de pit nou niet zo heel erg lang zonder
walmen kon blijven branden".