Een hoofdzaak in de opvoeding
Oamesstoffen
Zijdenstoffen
Heerenstoffen
DAM-BOOD
MOLENAAR's
KINDERMEEL
ONZE KNIPPATRONEN
NAJAARS JUMPER
Een boek voor onze Moeders
UITGAVE DER VIJF SAMENWERKENDE CHRISTELIJKE DAGBLADEN
19—24 SEPTEMBER 1938
Er zijn van die belangrijke dingen in ons
leven, die we-heel goed weten; zóó goed,
dat we 't niet nodig vinden, ons telkens
weer daarop te bezinnen. Ze worden dan
ook gemakkelijk vergeten.
Zoo staat het in de opvoeding met onze op
vattingen omtrent positie en plaats, die ons
eigen kind dient in te nemen.
We weten dat in theorie zóó goed, dat we
er zelden meer aan denken; zoodat we in
de praktijk gemakkelijk handelen in strijd
met onze eigen opvattingen.
Het is onder ons gelukkig een vaststaande
opvatting, dat een kind een ondergeschikte
positie heeft, dat het gehoorzaam behoort
te zyn, en dat de waarde van het kinder
leven vooral hierin bestaat, dat 't maar een
voorbereiding is voor het latere
leven.
't Valt ons allen gemakkelijk, om zoowel
uit het Oude Testament (o.a. uit de Spreu
ken van Salomo), of uit het Nieuwe Testa
ment (uit de brieven van Paulus, b.v.)
woorden aan te halen, die deze opvatting
voor ons onomstootelijk maken.
In kringen waar aan bedoelde uitspraken
geen geldigheid wordt toegekend, staat het
met de opvatting omtrent de positie onzer
kinderen vaak heel anders.
De bekende Fransche opvoedkundige Rous
seau" b.v., die een van de grootste revolu-
tionnairen der achttiende eeuw was, uitte
zich ook op revolutionnaire wijze over de
verhouding van ouderen en kinderen. „Ge
hoorzaamheid staat niet in het woorden
boek van mijn leerling" is een veelzeggen
de uitspraak in dit opzicht.
Maar ook moderne opvoedkundigen toonen
soms over de plaats van de kinderen de
zelfde opvattingen te hebben als Rousseau.
Ik noem er maar twee: Ellen Key, een
Zweedsche schrijfster, die bij den aanvang
van onze eeuw haar boek schreef: „De Eeuw
van het Kind", komt tot een verheerlijking
van het kind, welke bijna alle perken te
buiten gaat; bekend is haar uitspraak: „Als
ik „Kind" zeg, zeg ik „Majesteit","
Als tweede voorbeeld kunnen we den Ne
derlander „Kees Boeke" noemen, die met
Rousseau beweert, dat gehoorzaamheid zoo
als wij die opvatten, geen plicht van een
kind kan zijn, en die de beteekenis van het
kinderleven evenals Ellen Key zeer over
schat.
Nu zou deze miskenning van het vijfde ge
bod in onze kringen niet zoo gemakkelijk
invloed hebben, wanneer we ons maar
meer bezonnen op wat we in de opvoeding
van onze kinderen doen en laten moeten.
Bezinning op de plaats, die God aan kinde
ren geeft, is telkens nodig; want anders
stellen we ze op een hoogte, waarop allerlei
vormen van hoogmoed hun hoofdzonden
worden, door de schuld van de ouderen.
Een gedachte, die vooral iedere Christen-
moeder in zichzelf voortdurend herhalen
moet, is dan ook: „Mijn kind niet in 't
middelpunt."
Niet in 't middelpunt van 't gezelschap!
Wat een dwaasheid om 'n kind op drie
jarigen leeftijd onder algemeenen bijval te
WOL SPECIALIST
DE NIEUWE WOLBAAL
Jonkerf ran sst raat 117
Tel. 51992, bij Goudscheslngel
Schiedamscheweg 65
Telei. 31774, naasf Bervoets
A ROTTERDAM
Gelijk vele rubrieken in „Van en voor de
Vrouw" heeft ook de afdeeling „Knippa
tronen" een algeheele wijziging ondergaan.
V/ij zijn zoo gelukkig geweest ons de mede
werking te kunnen verzekeren van een bij
uitstek deskundige op dit gebied, die zich
j reeds op een jarenlange practijk in het
modevak kan beroemen.
Wekelijks zal in ons blad een model wor
den afgedrukt, dat speciaal voor ons
Vrouwenblad gemaakt is.
De modellen worden doorloopend genum
merd. Van ieder model kan een patroon
besteld worden tegen de daartoe bij iedere
teekening aangegeven prijs.
En nu komt het bijzondere: dit zijn geen
confectie-patronen, maar ze worden
op maat gemaakt. Ontvangt
U dus een Knippatroon van ons, dan is
men er zeker van dat dit patroon dadelijk
oed is.
Houdt men dit in het oog, dan zijn de prij-
i, welke wij daarvoor aan onze lezeres-
in rekening brengen, bespottelijk laag.
Maar wij willen deze patronen zoo goed
koop mogelijk leveren, om daardoor „Van
Voor de Vrouw" zoo nuttig mogelijk te
doen zijn.
lezeressen, neemt eens een proef.
Wij zijn er zeker van dat het dan niet bij
een proefneming zal blijven!
laten zien, hoe mooi 't al groeten kan, of
als vijfjarige een versje te laten zingen, als
tienjarige piano te doen spelen voor de
aanwezigen, enz. Laten we onze kinderen
niet tot parade-poppen maken, die allerlei
kunsten mogen vertoonen voor 't „publiek".
Niet in 't middelpunt van 't gesprek!
Met een vergoelijkend glimlachje wordt
vaak 't kattenkwaad van kinderen in hun
bijzijn verteld, of liever nog hun mooi
schoolrapport besproken. Het moest op
straffe bij de wet verboden worden om
ove r kinderen te spreken in hun bijzijn,
't zij goed of kwaad; dat zou veel kwade
elementen uit de opvoeding weren.
Niet in 't middelpunt van onze plannen!
Al te vaak is de heimelijke gedachte van
ons, ouders, dat onze kinderen te kort ko
men in 't leven en dat we ze daarom moe
ten laten meedoen met alles wat volwasse
nen zich graag gunnen. Het ongelukkige
hiervan is, dat altijd te laat de fout hier
van openbaar wordt. n.l. als de kinderen
„blasé" geworden gijn; d.w.z. als ze niet
meer geven om wat goed opgevoede kinde
ren interesseert en hun neus optrekken voor
wat onszelf als volwassenen vreugde geeft.
Niet in 't middelpunt van onze achting!
De gedachte dat kinderen van anderen min
der knap, minder net, minder opgevoed zijn
dan de onze, gaat op wonderlijke wijze door
onze schier onmerkbare bewegingen, onze
bijna volkomen beheerschte gelaatsuitdruk
kingen en onze bedekte woordspelingen in
de zielen onzer kinderen over. Als wij an
dere kinderen minderwaardig vinden, blijft
dat nooit voor onze kinderen verborgen.
Kinderen, die te veel in 't middelpunt van
ons denken, spreken en doen staan, ken
nen geen echt kinderlijke genoegens meer;
ze worden ontevreden met alles; ze voelen
zich onophoudelijk verongelijkt.
De groote kunst is: een kind op z'n plaats
te laten. Als een kind kind gelaten wordt,
is z'n kinderhand zoo gauw gevuld; de
kleinste genieting wordt zoo dankbaar aan
vaard.
Eigenwijsheid van kinderen is de
woekerplant, die door de ouders zelf ge
kweekt wordt. Wie kinderen op een voet
stuk zet, maakt hen tot laatdunkende en
belachelijke wezens. De „knappe Hendrik",
die tegenwoordig in vele gezinnen gefokt
wordt, is nog vervelender, onnatuurlijker
en belachelijker dan de „brave Hendrik"
van een eeuw geleden.
Dordrecht P. VAN DUYVENDIJK.
Het hier geteekende modelletje voor
loshangend kinderjurkje is bedoeld
den leeftijd van 2 tot 6 jaar. Ook voor
oudere- kinderen, van 6 tot 12 jaar, is ,dit
model geschikt, doch dan wordt de taille
iets gegeerd, de heupwijdte op maat ge
maakt en de jurk met ceintuur gedragen, c
Wanneer het jurkje gemaakt wordt vai
wollen-stof,-zal het model hef meesFtot~zijir
recht komen.
Voor het loshangend kinderjurkje Worc|t
alleen de bovenwijdte en de lengte gemeten.
Voor een grootere maat, die met ceintuur
wordt gedragen, ook de taille- en de heup-
UW ADRES voor:
ALLEEN: Weste Wagenstraat 64,
Telefoon 10452 (bij de Meent)
STALEN FRANCO
wijdte. Men zorge vooral dat de maten
2r worden gemeten, met een stevigen
centimeter, die niet kan uitrekken en ook
niet uitgerekt is.
De maten worden aldus gemeten:
Halve boven wij dte, van precies mid
den-achter, onder den arm door, tot mid
den-voor over het breedste gedeelte.
Lengte, van het hoogste punt van den
schouder, naast den hals, tot zoo lang men
de jurk wenscht.
11ewij dte; de centimeter glad om
de taille, doch niet strak aanhalen.
Heupwijdte; om het breedste gedeelte
van de heup, ongeveer 12 a 15 cM. beneden
de taille, eveneens glad, doch niet strak
meten.
De maten mogen ook weer niet te ruim
gemeten worden, daar de overwijdte bij de
patronen wordt bijgerekend.
Voor eiken leeftijd zijn patronen te bestel
len. De hoeveelheid stof die men noodig
heeft, wordt op elk besteld patroon
gegeven. De prijzen van de op maat-gemaak-
te patronen zijn: voor een loshangend kin
derjurkje 35 cent, voor grootere maten, met
op maat gemaakte taille- en heupwijdte,
45 cent.
Bij het ontvangen van het patroon contro-
leere men nog de mouwlengte of deze pre
cies op maat is.
zei de dokter
Bewaar dit zorgvuldig
Hoe bestel ik knippatronen
Om een knippatroon te ontvangen, schrijft
U een brief aan de Redactie „Van en vooi
de'Vrouw" en zet liefst buiten op de enve
loppe „Knippatroon."
Bij Uw bestelling geeft U op:
Ie het nummer van het gewenschte patroon
2e Uw confectie-maat, dus voor dames
b.v. 44.
3e Uw preciese maat, die U gemeten heeft
aan de hand van bijbehoorende beschrij
ving. De verschillende cijfers natuur
lijk steeds in de goede volgorde
'4e Sluit~U het verschuldigde bedrag
postzegels bij of stort op het gironum
mer van ons blad
5e Uw_volledig adres._
U ontvangt dan zoo spoedig mogelijk, in
ieder geval binnen één week, het bestelde
Knippatroon franco per post thuis.
HET SPREKEND PORTRET
Kom dacht juffer Goedhals mien
manlief verjaart,
Nou geef 't hum toch iets, wa z'n
grommigen aard
Plezierig zal moaken! „Ziedaar,
beste Jan,
Mien sprekend portret! Hé, wa
zegde er nou van?"
„Wa zou 'k er van zeggen? Het sprêkt
niemendal;
En da's ook maar goed, went was
dat het geval,
Het meubel wier doadlik de deur uutgezet:
'k Heb meer dan genoeg aan één
sprekend portret!"
B. VAN MEURS
GENEESKRACHTIG - HOESTWEREND BIJENHONING
Zuivere Bijenhoning 0.37 p. pond; 3 ponds potten L—Emmertjes inhond 9 pond 3.50
alléén emmertjes franco huis.
Fa. K. J. HUIGEN, Raampoortstraat 21, Giro 279760 Telefoon 43664 ROTTERDAM
Ruwe honing is een echt natuurproduct, dat sterk maakt en kracht geeft aan Uw
zenuwgestel in groote mate. Depót voor LEIDEN en Omstreken: Reiormhnis Ligthart,
Terweeweg 84, Oegstgeest, Telefoon 1610; Depót v. DEN HAAG: Westeinde 194,Tel. 336898
Ben. materiaal pl.m. 300 gr. wol en breinaalden no. 3, 8 knoopen. Beschrijving van;
deze aparte jumper na toezending van 25 cent plus 5 cent porto in postzegels aan de
Redactie „Van en voor de Vrouw", adres Administratie van ons blad.
ALS IK AAN
VROEGER DENK
toen was het koken voor
mij een last, thans een
lust. dank zij Waldorp's
S t room lijn vent ila tor.
Vraagt vandaag nog ons
zeer uitgebreid boekje
over ventilatie.
Mijn keuken en mijn ge-
heele huis zijn nu steeds
Irisch. Geen last meer
van ergerlijke kooklucht-
jes, beslagen ruiten of
vlug verteerde gordijnen
Zindelijke Hollandsche
huisvrouwen laat ook
een Waldorp Stroom-
lijnventilator aanbren
gen. De prijs is slechts
f 24.-
Doch niet voor haar alleen
„De meeste menschen wordent wat hun
moeders van hen maken"
Spurgeon.
Moeder.. ..eerenaam! Maar: Adeldom verplicht!
Een vrouw, die het voorrecht geniet, Moeder te
zijn, moet zich, met inzet van heel haar persoon
lijkheid en alle krachten, dien eeretitel waardig
maken. Hoe vérstrekkend is haar invloed! Denkt
U slechts eens in, wat de beteekenis van een
vrouw als onze onvergetelijke Koningin-Moeder
voor Haar Dochter is geweest.
Niet als zeldzaamheid, maar wel als sprekend
voorbeeld moge Abraham Lincoln genoemd wor
den, die ofschoon hij op acht-jarigen leeftijd
zijn Moeder verloor op 't toppunt van zijn
roem en macht gekomen, beleed: „Alles wat ik
ben, heb ik te danken aan mijn innig-geliefde
Moeder".
Inderdaad, de macht en verantwoordelijkheid
van het Moederschap zijn groot .Het doet er niet
toe, in welken rang of stand het jonge leven
geboren wordt: elk kind heeft zoo'n wijze, lief
hebbende Moeder noodig.
„Moeder zijn.
„Zou er een levensroeping wezen, die zoo een
voudig schijnt te. volbrengen en die. tegelijk zul
ke zware eischen stelt? Met de gave van het
kind springen ongeweten krachten open in het
hart der moeder; als voor de eerste maal het
kleine kopje in het holletje van haar arm rust
voelt ze zich in staat tot groote dingen. En
tochhoevele malen in latere jaren zal ze zich
geplaatst zien voor moeilijkheden, waarmee ze
lang niet altijd weg weet. Haar taak is zoo veel
omvattend, haar arbeidsterrein zoo 'over vertakt,
haar plichten zijn zoo vele. De snelle wisseling
van den tijd beïnvloedt ook haar leven, stelt
eischen aan haar werkkracht, haar inzicht, haar
overleg. Om niet te spreken van de zwaardere
problemen, het probleem bijvoorbeeld van de
klove tusschen jonger en ouder geslacht, dat
haar moederleven van zeer nabij raakt"
Zoo lezen we in de inleiding van „Het Boek voor
Moeder".1) dat uitgegeven is om onze Moeders te
helpen bij deze schoone, maar moeliijke levens
taak.
Ja, een Moeder heeft allerlei vraagstukken op te
lossen, die waarlijk niet eenvoudig zijn, hoewel
ze veelal slechts een kleine gemeenschap bestrij
ken. Hoe vindingrijk moet een vrouw vaak zijn,
om van het weinige geld rond te komen, zonder
schriel te zijn, en vooral, zonder dat er steeds
over geld gepraat wordt. En dan de geestelijke
inspanning, die van haar gevraagd wordt, waar
de meest uiteenloopende belangen zich aan haar
opdringen.
Met zorg gegeven richtlijnen aangaande haar
levenshouding tegenover hen, met wie zij gere
geld verkeert, als daar zijn: vader, jonge, op
groeiend een volwassen kinderen, huisgenooten,
huispersonel, wederzijdsche familie, treffen we in
dit boek aaii.
Men kan in het Moederboek inlichtingen vinden
over woninginrichting, schoonmaak en verhui
zing, waschbehandeling, warenkennis, voeding,
alsmede over dekken en dienen, terwijl ook niet
vergeten is de aanwijzing van een aantal midde
len tot reiniging van vlekken.
Het zou echter onjuist zijn, deze geheele groep
van artikelen met practische raadgevingen te
reserveeren voor de Moeder. De tallooze vrou
wen, die geen Moeder zijn en toch een huishou
ding hebben te verzorgen, alsmede de vele jonge
meisjes, die in betrekking zijn, -mogen we hier
niet uitsluiten, en ook voor haar bevat dit werk
veel lezenswaardig.
In 't bijzonder willen we ons bepalen bij enkele
bijdragen, die inderdaad speciaal voor onze
Moeders zoo mooi zijn.
Hoe prachtig is de wijze, waarop Dr B. Wielen-
g a in „De Moeder in de geschiedenis" in korte
trekken teekent de plaats van de vrouw in
wereldverband en de beteekenis van Christus'
Vleeschwording, ook voor haar positie in dit tij
delijk leven: „De vrouw sleept hem, den heer
mee in den val. De vrouw mag door haar meest
echt en innerlijk vrouw-, dat is moede r-zijn,
meehelpen aan het wereldherstel, de voleinding
van het Koninkrijk Gods.
„De moedervrouw verbindt Eden met Bethlehem".
Over Eva als Moeder van al wat leeft, schrijft
Dr Wielenga: „Moeder Eva is het grootst als zij
de zonen en dochteren, die zij gebaard heeft,
voedt met haar kracht, opvoedt met het evan
gelie, dat zij uit Gods mond in het Paradijs ge
hoord heeft.
„Hier ontplooit zij het drievoudig ambt, dat zij
draagt als beeld Gods.
„Zij is de profetes, die haar kinderen offert, die
ze zegent, ook voor heb bidt.
„Zij is de koningin, die de kleine onderdanen
regeert met een macht, die sterker is dan kracht,
omdat zij gepaard gaat met de wijsheid der
liefde",
In enkele volzinnen wordt zoo het werk van de
vrouw en Moeder uitgeheven boven het alledaag-
sche en gesteld op hooger plan.
Wil een Moeder haar veelzijdige levenswerk goed
vervullen, dan moet zij voortdurend het con
tact met God bewaren en zich in gemeenschap
met Hem oefenen. Terecht schrijtf Dr Roose in
zijn artikel „De Bron van Moeders Kracht": „Zqo
meen ik ook, dat menige moeder uit goedheid
zich zoo uitslooft voor haar gezin, dat zij aan
zichzelf niet toekomt en wat erger is tot
haar God niet meer nadert. Zij gunt zich den
tijd niet om naar de kerk te gaan; zij gunt zich
de rust niet om te bidden of iets voor zichzelf te
lezen; zij is alweer bang dat' ze te veel" voor
zichzelf vraagt, wanneer ze eens naar een ver
trouwde vriendin gaat of naar een vereeniging
om geestelijk verkwikt te worden. Dat is ver
keerd". En even verder: „Daarin is een gebrek
aan zelfrespect, dat allerminst Christelijk is. Onze
vrouwen moeten zooveel" eerbied voor zichzelf
hebben, dat zij neen kunnen zeggen, in allerlei
omstandigheden, als jong' meisje, als getrouwde
vrouw, ook als moeder in het gezin. Want
helaas zien de man en de opgroeiende kinde-
ien, die voor zichzelf betere arbeidsvoorwaarden
eischen, niet altijd, dat de moeder ook rechten
heeft."
Het is goed, dat dit eens gezegd wordt.
De Moeders moeten bedenken, dat desnoods
anderen eten, drinken, kleeren, enz., kunnen
verzorgen. Maar zij moet er iets in mengen, dat
van de grootste waarde is, en dat kan ze eigen
lijk alleen, zoo ze put uit de Levensbron, de
Bron van haar Kracht.
Waakzaamheid tegen sleur is daarbij geboden.
De Moeder zal een open oog moeten hebben,
ook voor de innerlijke gesteldheid van haar kin
deren: „De moeder merkt gewoonlijk veel eer
der, dan de vader, wanneer de een of ander in
het gezin innerlijk niet meer meedoet. Zij merkt
Dürer's moeder
Houtskoolteekening (1514);
het-te eerder, naarmate zijzelf werkelijk „er
in" is. Zij voelt het aan en begrijpt soms ook
zoo heel goed, waar de schoen wringt. Zij be-
gfypt het vooral, wanneer zij in den omgang
met God fijngevoelig is geworden, niet op zich-
z?lf geconcentreerd, niet opgaande en onder
gaande in de vele dingen en daarvan het eene
noodige uit het oog "verliezend."
Gemis aan vrijen tijd dreigt zoo dikwijls het
religieus en geestelijk leven te vervlakken. Hier
op is in het boek door verschillende schrijvers
en schrijfsters gewezen. Vooral in de gezinnen
der werkloozen zal gelijk Mevrouw Stelma-
L o o s j e s in haar artikel „Ontspanning en
Ontwikkeling" opmerkt het practisch best te
verwezenlijken zijn, dat aan de vrouwen weke-
Jijks een paar uur.vrijen tijd wordt verschaft,
die ze voor zichzelf kunnen besteden.
Ook in de verhouding met de grooter wordende
kinderen is het noodig, dat de Moeder meeleeft
met haar tijd, een open en waakzaam oog heeft
voor de moeilijkheden, waarvoor haar kinderen
komen te staan. Zij moet er naar streven, op de
hoogte te zijn van de vragen des tijds. Dan kan
zij ook een eigen meening vormen over de pro
blemen, waarmee haar kinderen haar bestormen,
en met haar rijpere levenservaring en dieper
inzicht hen terzijde staan.
Zoo te zijn, gaat niet vanzelf. Daar is inspanning
en voortdurende paraatheid voor noodig. In de
gesprekken onder elkaar dienen vrouwen ook
eens andere, meer aigemeene onderwerpen aan
te roeren, dan: kinderen, dienstboden en de
huishouding.
Doch genoeg hierover.
Fijn gevoeld is het van Johanna Bree-
voort, dat zij in haar bijdrage „Het Kruis m
het huwelijk" een enkel woord wijdt aan de
kinderlooze vrouw: „Is elke vrouw, ook de onge
huwde. geen moeder diep in haar ziel? Moeders,
lach niet om, spot niet met de kinderlooze
vrouw, 't Is waar, ze vervalt soms in pietepeute
righeid wat kleeding, huisraad en huisdieren
betreft. Zij kan gelaten of opstandig zijn. Voel
haar leed mee, moeders," zend uw kinderen eens
naar hen toe, vraag wat liefdediensten, wees niet
jaloersch als een lief kleintje getuigt: „Moeder
ik hou van tante evenveel als van U."
„En kinderlooze vrouw, bederf uzelf, bederf je
man niet. Eischt uw huishouding niet veel tijd
of inspanning, daar ligt zoo :n breed arbeidsveld
voor u, al-naar God u gaven en krachten gaf.
Strooi zonnestralen, zonder afgunst in uw hart,
in kinderrijke gezinnen.
„Mok niet, wanneer je man eens uit wil. Kleef
hem niet aan als een pleister. Niemand behoeft
ongelukkig te zijn, die alles uit Gods trouwe
Vaderhanden ontvangt. Moeder kunt ge toch
zijn."
Niet slechts aan de Moeders, die jonge of vol
wassen kinderen hebben, dpch ook aan de ouden
onder haar is aandacht gewijd.
Ontroerend is het woord van Ds. Knap over
„De oude dag". Een enkele aanhaling uit zijn
stukje zij het slót:
„Lichamelijk een steeds voortgaande afbraak.
„Geestelijk een steeds voortgaande opbouw.
„Zie daar in twee zinsneden den ouderdom der
oprecht Godvreezenden.
„Zij verwelken aan den buitenkant, maar aan
den binnenkant blijven zij groen en frisch."
Uitgave J. H. Kok te Kampen.