TRIUMPH ROOK OP DEN HASLEBERG 'N TRIOMF IN SMAAK KWALITEIT EN PRIJS! ZATERDAG 27 AUGUSTUS 1938 EERSTE BEAD PAG. 2 DE SPANNING IN TSJECHO-SLOWAKIJE Henlein maant zijn aanhangers tot zelfverdediging De leiding van de Sudeten-Duitsche partij heeft een oproep gepubliceerd, waarin wordt gezegd, dat de overvallen op leden van de partij hebben bewezen, dat hier volgens een vast plan wordt gewerkt. Tot na toe hebben de leden van de Sudeten-Duitsche partij geen gebruik ge maakt van het wettige middel van zelf verdediging. De leider van de partij, Eonrad Henlein, geeft thans evenwel zijn aanhangers verlof om, in geval, dat zij aangevallen worden, volledig gebruik te maken van het recht van zelfverdedi ging. Hierbij moeten evenwel de wette lijke grenzen streng in acht worden ge nomen. Op deze proclamatie der S.D.P. is te Praag een scherpe reactie van de zijde van den minister van binnenlandsche zaken gevolgd. De Praagsche radio-omroep zond namelijk onmiddellijk een officieele verklaring uit, dat de orde en de rust in de republiek zul len worden gehandhaafd door de politie, de daarvoor verantwoordelijke organisatie. Medegedeeld werd verder, dat men met het volste gezag kon verklaren, dat de pro clamatie van de Sudeten-Duitsohe partij e?n schending der wet beteekent. Gewaarschuwd werd, dat de politie zal optreden tegen ieder een, die zal pogen de proclamatie te mis bruiken als een motief om de orde en den vrede in gevaar te brengen. Communistische actie De „Sudeten-Duitsche Bauerzeitung" heeft 'de vertaling gepubliceerd van den tekst eener geheime mededeeling van de sectio Praag der Communistische Partij. In deze mededeeling, gericht aan de leiders der communistische stormorgianisaties en pro- pagandatroepen, wordt gewezen op de nood zaak van een illegalen strijd, welke zijn uit gangspunt moet vinden op het platteland, omdat de politie daar niet beschikt over vol doende krachten, om de revolutionaire actie dadelijk te onderdrukken. De mededeeling, welke voorts nog in be dekte termen spreekt over de toewijzing van wapens, munitie en springstoffen, eindigt met de woorden: „Kameraden, de H"1- *'aut twaalf, woest gereed". De officieele besprekingen Gisterochtend heeft lord Runciman een delegatie der Sudeten-Duitsche partij, bestaande uit Kundt, Peters, Roschke, Sebe- kofski, Schiketanz en Ullrich, ontvangen. De commissie van zes heeft voorts eei bijeenkomst gehouden, waarbij ook Hodza aanwezig was. De commissie hield zich bezig met het vraagstuk van nieuwe grondslagen voor de besprekingen tusschen de regeermg en de Sudeten-Duitsdhers. Runciman en Stopford hebben des middags een onderhoud van een uur met 'den Britschen gezant gehad. Heeft Duitschland stappen gedaan? In twee in Tsjecho-Slowaikije (verschijnende 'dagbladen is een bericht gepubliceerd, dat iaan verschillende mogendheden een nota zou zijn verzonden inzake het Sudeten-Duit sche vraagstuk. Duitschland zou daarin erop beibben gewezen, dat het zich, wanneer de Sudeten-Duitsche kwestie niet spoedig ge regeld werd, met alle middelen achter de zaa.k der Sudeten-Duitsche partij zou stellen. Zulk een gedrag zou niet beschouwd moeten worden als een aanval op een vreemden staat, maar slechts als een bemoeiing met de zaak- der Duitsohers, die in Tsjecho-Slo- wakije leven. Een der bladen, de Prager Abendzeitung, spreekt zelfs van een Duit sche démarche. Op het Foreign Offioe wist men gisteren avond niets van eenigen Duitschen stap bij buitenlandsche mogendheden, ter waarschu wing voor de gevolgen, indien niet spoedig een oplossing in het Tsjecho-slowaaksche vraagstuk werd gevonden. De Praagsche Narodny Politika weet over Öe Duitsche démarche nog te melden, dat zij Xiiet te Parijs, maar wel te Moskou is ge daan. Naar Reuter uit Berlijn meldt, heeft Horthy tijdens zijn bezoek aan Hitier verklaard voor het geval van een con flict met Tsjecho-Slowakije ndet meer te kunnen beloven dan een welwillende neutraliteit. De radicalen achter Daladier De 40-iiren week moet worden beknot De radicaal-socialistische kamerfractie heetf in een te Parijs gehouden bijeen komst eenstemmig haar vertrouwen in minister-president Daladier uitge sproken nadat deze nogmaals in een rede zijn beleid had verdedigd. De premier gaf daarbij opnieuw een uiteenzetting van de gebiedende motie ven, die hem er toe hebben gebracht, het land te zeggen, dat het, hoewel men de 40-urige werkweek zou handhaven, on vermijdelijk was, dat de wet aangepast en soepeler gemaakt zou worden met het oog op de steeds dringender wor dende behoeften der defensie, de be hoeften van de openbare financiën en het bedreigde economisch leven. In deze verklaring, zeide Daladier, kan niets ver anderd worden. De 40-urige werkweek, zoo ging de pre mier voort, bestaat slechts in Frankrijk en Mexico en er is geen sprake van een snelle DAGopleiding voor ANALYST en A P O T H.-A S S I S T E N T O. v. Dr. J. VAN HEININGEN, Dr. Ir. M KANNER en Dr. P. TH. LUYCKX. ANTWERPSCHESTRAAT 10, Telef. 555982, SCHEVENINGEN Bomaanslag te Jaffa Zestien dooden; dertig gewonden Gisterochtend is in de Arabische wijk van Jaffa een bom geworpen, temidden van een menigte menschen. Officieel wordt medegedeeld, dat daarbij 16 men schen om het leven gekomen, en 30 andere gewond ziouden zijn. Ooggetuigen echter vermoeden, dat het aantal slacht offers nog grooter is. Na aanslag wend geschoten en met steenen gegooid. De woedende Arabieren deden aan vallen op den politiepost en de banken. Een 'Aralaer werd doodgeschoten, toen de politie vuurde op een menigte, die een bankgebouw wilde bestormen. Troepen patrouilleeren door de stad, om plundering te voorkomen. De toestand is iets rustiger geworden, doch men vreest nieuwe onlusten. Winkels en banken zijn gesloten. Des avonds mag nie mand zich op straat begeven. De aanslag heeft in de stad groote opwin ding veroorzaakt; een algemeene staking is afgekondigd en betoogingen werden ge houden. De directeur van een EngeLsche bank werd ïn zijn auto aangevallen. De wagen werd vernield. Verscherpte censuur Een nieuwe order op de censuur is bekend gemaakt, waarbij het de pers verboden is, omtrent de activiteit van de militairen en van de politie of van de rebellen berichten te puÉliceeren. De nieuwe verordening zou gegrond zijn op het feit, dat de terroristen profijt trekken van de berichten betreffende de politie- en troepenbewegingen. Het is duidelijk gebleken, dat het bericht fci de couranten, volgens hetwelk het slag schip „Repulse" de haven van Haifa ver laten had, den terroristen aanleiding ge geven heeft om direct hun daden van terreur voort te zetten, zoodat binnen weinige uren reeds vijftien dooden te betreuren waren. uitbreiding tot andere landen. Dit is geen reden, om de wet in Frankrijk in te trekken of de toepassing op te schorten. Maar de in ternationale toestand maakt het noodzakelijk, dat in de voor de wapening werkende be drijven overuren kunnen worden gemaakt, die hooger betaald worden. Daladier noemde voorbeelden van fabr' ken, die zeer belangrijke buitenlandsche be stellingen hadden moeten weigeren door de strenge regler entatie van den arbeid. Soe peler arbeidsvoorwaarden zijn een element van het algemeene productieprobleem, even als modernisatie van de outilleerimg, ver betering van de arbeidsmeithode en van de credietverleening. De regeering zal er voor waken, dat de patroons de sociale wetten en in het bijzon der het vakvereenigdnigsTecht eerbiedigen. Daladier eindigde met te zeggen, dat het geen tijd ls voor ijdele polemieken, 1 voor moedige besluiten. Het Duitsche gevaar Naar men verklaart, heeft Daladier in zijn rede nog naar voren gebracht, welk een gevaar het voor Frankrijk beteekent, dat in Duitschland twee millioen man betrokken zijn bij de militaire manoeuvres en werken. Daladier becijferde verder de waarde der buitenlandsche bestellingen, die door de Fransche industrie geweigerd moesten den, op 50 millioen francs. Hij waarschuwde tegen een herhaling van de fouten, die be gaan zijn door de Duitsche republiek van Weimar en de Italiaansche democratie in de periode vóór het tegenwoordige regime. DE JAPANSCH- CHINEESCHE OORLOG Een oproep van mevrouw Soen Jat Sen Naar het Chineesche persbureau meldt, heeft in een te Parijs gehouden bijeen- weduwe van den stichter der Chineesche republiek, er in een radiotoespraak op aangedrongen, dat de groote mogend heden en vooral Engeland en Amerika, Japan niet langer grondstoffen zullen le veren. Zij zeide, dat Japan 30 procent van zijn grondstoffen betrekt uit En geland en 32 procent uit de Vereenigde Staten. Indien deze landen niet meer zouden leveren, zou de Japansche aan val in enkele maanden tot mislukking zijn gedoemd. De gasoorlog Het Chineesche Persbureau meldt, dat de Japanners bij een aanval op de Chineesche stelling te Tsjoe-Gan en Tsjen-Tsj ia-S jan weer gifgassen in den strijd gebracht heb- DE SPAANSCHE BURGEROORLOG Spionnenproces tc Granada Te Granada wordt op hét oogenblik een spionnage-proces gevoerd, waarbij meer dan honderd beschuldigden zijn gedagvaard, worden beschuldigd een spionnage-centrale ten gunste van de regeering van Barcelona te hebben willen organiseeren, personen te hebben geholpen te deserteeren en maatre gelen te hebben getroffen om een aanval van de republikeinsche troepen op Granada te vergemakkelijken. Het proces wordt in het openhaar gehou den en men verwacht, dat binnenkort het vonnis zal worden geveld. Het incident aan de Fransche grens In antwoord op den stap van de Fransche autoriteiten in verband met het incident aan de FranschSpaansche grens, waarbij een Franschman om het leven gekomen is, heeft de militaire commandant van Irun ver klaard, dat het slachtoffer niet reageerde op de bevelen der soldaten en naar den Fran- schen oever bleef zwemmen. De soldaten geloofden toen met een deserteur te doen te hebben. De commandant heeft uiting gege ven aan zijn leedwezen. Zeegevecht in de Spaansche Wateren GIBRALTAR, 27 Aug. (Reuter). De „Jose Luiiz Diez", een torpedojager der linlksohe regeering, die eenige dagen geleden uit Le Havre was vertrokken na daar gerepareerd te zijn, is vanochtend vroeg in de haven van Gibraltar binnen geloopen na een verwoed gevecht van twee en een half uur met oor logsschepen der rechtschen in de Straat van Gibraltar. De jager, die zeer beschadigd kwam op eigen kracht binnen. Het aan tal slachtoffers en de juiste omvang van de schade zijn nog niet bekend. HET PELMAN1SME la dr beproefde PELMAN-INSTITUUT (Opgericht 1000) AMSTERDAM DAMRAK 68 TELEFOON 41878 ben, met het gevolg, dat veie Chineesche soldaten om het leven gekomen zijn. De woordvoerder van het Japansche ministerie van oorlog heeft tegenover persvertegi woordigers daartegen formeel verklaard, dat de Japansche troepen in China nooit gifgas sen hebben gebruikt. Wel bedienen zij zich van rookgordijnen, om de troepenbewegin gen te verbergen. Juist de Chineezen, aldus deze woordvoerder, hebben zich herhaalde lijk bediend van gifgassen en cholerabacillen. De Japansche troepen hebben een gepantser- den trein buitgemaakt, waarin zioh groote hoeveelheden gasgranaten van buitenlandsch maaksel bevonden. De algemeene aanval op Hankau begonnen TOKIO, 27 Aug. Volgens een officieele me dedeeling is de algemeene aanval op Hankau vanochtend om zes uur begonnen. Opruk kend van de posities ten westen van Kioeki- ang en ten westen van het Pojangmeer, heb ben de Japansche troepen de linie bereikt die Hankau tegen een aanval van het Po jangmeer uit moet verdedigen. Tegelijkertijd zijn Japansche afdeelingen ten noorden van de Jangtse in de streek var Loetsjau naar het zuidwesten opgerukt, even eens met het doel Hankau aan te vallen. DUBIEUSE VORDERINGEN FIDUCIA-INCASSO'S STAAT TOT UW DIENST, zowel op als zonder contract VBAAGT BEZOEK PROSPECTUS Zuid-Afrika herdenkt de „Groote Trek" BLOEMFONTEIN, 26 Augustus. (Reuter). Men heeft voorgesteld, dat de eenige blanke overlevende van de „Groote Trek", de 107- jarige Christiaan Martinus van D ij k Stoffberg, den eersten steen zal leggen voor het Voortrekkers-Monument te Pretoria. Van Dijk Stoffberg is zeer vereerd met het voorstel. Hij was nog een kind toen zijn •ader, die schoolmeester was aan De Kaap, Jan Stoffberg, aan de Groote Trek deelnam. In den Boerenoorlog heeft hij meegevoch ten onder generaal Joubert in den slag van de Majuba en hij was een der drie mannen, die de wacht betrokken bij het stoffelijk overschot van den Britschen generaal Col ie y, die in dezen slag is gesneuveld. Van zijn 15 kinderen zijn nog 8 in leven. ENGELSCHE BADERS „ONTMOETEN" EEN WALVISCH Vroege baders te Bournemouth in Hamps hire (Eng.) werden gisterochtend tegen 8 uur zeer onaangenaam verrast toen geen 100 meter van de kust een groote walvisch uit het water opdook en de dichtstibdjzijnden onthaalde op een douche lauw water. Het werd een algemeen sauve qui peut en er aanvankelijk eenige bezorgdheid voor drie of vier zwemmers die verder in zee zwommen, zoodat de walvisch zich tusschen hen en het strand bevond. Maar gelukkig had het mon ster niets kwaads in den zin en de zwem mers, die achter zijn staart om weer het strand trachtten te bereiken werden volko men genegeerd, ofschoon de visch ze had kunnen zien. Het dier bleef een goed kwar tier voor de kust zwemmen, dook toen en werd later gezien in de richting van Poole, maar al veel dieper zee inwaarts, DUITSCHLAND HEEFT MONSTER KANONNEN Bij de parade, welke Donderdag te Berlijn ter eere van Horthy, is gehouden, hebben nieuwe, reusachtige, kanonnen de tdjzondere aandacht getrokken van de militaire atta- dhé's. De vijf onderdeelen van deze kanonnen werden in totaal door veertig paarden ge trokken. Eerst kwamen de affuit, het mecha nisme, dat den terugslag moet opvangen, het apparaat voor de bediening en de verdere benoodigdheden. Daarop volgde de lange loop. Men schat de lengte daarvan op een meter of twaalf. De correspondent van de Times te Berlijn meldt voorts, dat deskundigen vermoeden, dat het kanon een afstand van 30 .mijl kan bestrijken. Het kaliber werd op 40 c.M. geschat. Oxford en Parijs Het Evangelie en het sociale leven (Van onzen byzonderen correspondent II REUTI, 25 Aug. '38. Na een gemeenschap- pelijken kerkgang werd de conferentie var het Zwitsersche Verbond van evangelische arbeiders Zondag voortgezet. De referent van Zondagmiddag was Prof. dr. W. Hug, rector van de Handelshooge- school te St. Gallen, die sprak over het on derwerp: De wereldconferentie te Oxford en het internationaal congres voor sociaal-po litiek le Parijs 1937. Deze voordracht was daarom des te inte ressanter, omdat prof. Hug zelf actief had deelgenomen aan de beide conferenties, en dus uit eigen wetenschap belangwekkende mededeelingen kon doen. Zooals men weet, handelde de oecumeni sche conferentie te Oxford, die als een voort zetting van de bekende Stockholm-conferen- tie kan worden aangemerkt, over het thema: „Kerk, politiek en staat". Zij stond echter voor een geheel andere constellatie, omdat sedert Stockholm in de wereld heel waf veranderd is, als men alleen maar eens denkt aan de opkomst van fascisme en tionaal-socialisme. Het is niet het minst tegen de idiologieën van deze soort, dat Oxford stelling genomen heeft. Uit de dikwijls hef tige bestrijding van het Duitsche politieke systeem door den inleider was duidelijk te merken, dat de vrije Zwitsers voorloopig nog niets ervoor voelen om als Oostenrijk te worden ingelijfd bij het groot-duitsche rijk. Professor Hug noemde als de drie voornaamste kenmerken van Oxford, ten eerste, dat stelling genomen werd tegen de verwereldlijking van de huidige sa- menleving, die zich openbaart door een strijd tegen den godsdienst: ten tweede de verstoring van de maatschappelijke orde, die óf individuen kent zonder ver antwoordelijkheidsgevoel, f kuddedie ren. En in de derde plaats de bestrij ding van den totalen staat. Vervolgens gaf de spr. een uitvoerig over zicht van hetgeen de vijf secties der confe rentie hadden tot stand gebracht, waarvan voor ons congres natuurlijk de derde sectie (Kerk, Staat en maatschappelijke orde) de belangrijkste was. Hoewel Prof. Hug met veel van wat ln de desbetreffende resolutie stond, zich kon ver eenigen, spaarde hij de crirtiek niet. De in vloed van religieus-socialisten in deze derde sectie achtte hij overheer- schend, en hij meende, dat daardoor, en door de te geringe voorbereiding van deze ecti-2, op de resolutie van de derde sectie terecht critiek kon worden uitgebracht. Met name de analyse van den huidigen economische i toestand, zooals die te vinden is op blz. 125 ,v. van de Nederlandsche editie van de Rapporten der wereldconferentie, draa_t sterk het stempel van een geest, die aan het marxisme nauw verwant is. Wanneer men echter dit voor oogen houdt, is een oestu- deerer. van hetgeen Oxford over dit onder werp gezegd heeft alleszins de moeite waard, en de referent drong er dan ook op dat de afdeelingen zich van hetgeen Oxford zeide, op de hoogte zullen stellen. Een ander belangrijk punt uit dit referaat was, dat Prof. Hug erop wees, hoe in dit getuigenis der christelijke kerken voor het eerst over de noodzakelijkheid van vakorga nisatie werd gesproken. Merkwaardig echter ook hier weer de invloed van de angelsak- sisahe wereld, dóe met betrekking tot de vakorganisatie nog staat op het standpunt de eenheidsbeweging; me* andere woor den, Engeland en in iets minder sterke mate ook do Vereenigde Staten zien de noodza kelijkheid van Christelijke vakorganisatie niet in. Vooral in de discussie trad dit punt sterk naar voren en werd het betreurd, dat de kerken in hun Rapport op dit punt niet de aandacht hadden gevestigd. Hoewel ver klaarbaar uit den overheerschenden Engel- schen invloed in de derde sectie, blijft dit 'een leemte van het Oxforder Rapport, en men kan slechts de hoop uitspreken, dat bij een volgende gelegenheid de gedachte van de noodzakelijkheid der chr. vakorganisatie zal zijn doorgewerkt, en dat ook andere stemmen zich dan zullen laten hooren. Prof. Hug heeft verder gesproken over de jongste conferentie van de internationale vereeniging voor sociale politiek. Om onver klaarbare redenen is over dit congres nog weinig, ook in de Nederlandsche pers verschenen. Het heeft zich bezig gehouden met het reoht van vakorganisatie, en merk waardig is geweest, dat de Franschman J o u h a u x toen heeft verklaard, dat de so cialistische vakvereenigingen, ook de christe lijke vakvereenigingen als gelijkberechtigd willen erkennen. In pathetische bewoordin gen moet Jouhaux het daar hebben uitge roepen, dat de Fransche arbeiders liever hun riemen nauwer toehalen, dan dat zij zouden dulden, dat ze tot een van staatswege er kende vakvereeniging (die dan de eenige is, natuurlijk) zouden moeten behooren. Het recht van de vrije vakorganisatie is dus in Parijs door de socialisten erkend, en het werd ook in de resolutie van dit congres SPUITREVOLVERS voor verf - teer - cement - brons - wol etc. ,.N.V. N.A.V.E.G.O." Rotterdam, Ged. Binnenrotte 42-44, Tel. 54392 Dord-ecM, Vest 99-101 - Telefoon 5969 al te veel vertrouwen moet hebben in deze socialistische verzekering, aangezien men sterk den indruk had, dat Jouhaux deze ver klaring om opportunistische overwegingen had afgelegd, en wanneer straks de inter nationale conjunctuur voor het socialisme weer wat beter wordt, zal Jouhaux vermoe delijk zijn in 1937 gegeven verzekering wel weer intrekken. Bovendien bewijst de prac- tyk, èn in Zwitserland èn in Denemarken, dat de roode broeders der christelijke vak- JOUHAUX beweging gram zijn, en, wóór ze kunnen, een spaak in het wiel trachten te steken. Men moet dus de verzekering van Jouhaux met een korreltje zout nemen, al is ze des alniettemin merkwaardig. In een heel anderen toonaard stond hef referaat, dal Pfarrer W. G. L. Berno uil- li, directeur van het Zwitsersche gerefor meerde diakonessenhuis te Greifensee hield over de vraag: Wat is Chr. liefdadigheid? Hij ontwikkelde daarin eenige schoone ge dachten, die in onze calvinistische ooren lekend klonicen. De liefde Gods is het pri maire van alle liefdadige actie. Jezus Christus is niet alleen de openbaring der liefde Gods, maar ook de liefde zelf. God leert ons, wat liefde is; deze liefde voert tot den Vader; zij zoekt het verlorene en open baart den gevallene Christus. God verwaar- digt ons Zijn medearbeiders te zijn en be veelt ons, den naaste lief te hebben, waarbij wij aan Hem moeten overlaten, wie als „naaste" op onzen weg geplaatst wordt. Lief dadigheid is offerbereidheid. Men beschouwe de liefdadigheid niet als verdienste. Het is een acte van gehoorzaamheid, die men overigens niet als particulier persoon doet, maar als lid van de Christelijke gemeente. Voor de Hollandsche deelnemers aan dit congres was niet zoozeer de inhoud van het referaat een verrassing, als wel de omstan digheid, dat de congresleiding het noodig ge oordeeld had een spreker over dit onder werp te vragen op een congres van de christelijke vakbeweging. Hiervoor zijn, als wij goed zien, twee verklaringen te geven. In de eerste plaats ziet de Zwitser de vakbeweging als een onderdeel van de „innere Mission". Het waren hier de men schen, die een vooraanstaande plaats in het werk der Christelijke barmhartigheid, van wie ook de eerste stoot uitging om zioh met het arbeidersvraagstuk bezig te hou den. Het Piëtisme is de vader van de „in nere Mission" en voordat de sociaal-demo cratie nog zich interesseerde voor het lot van den arbeider, heeft de Christelijke naastenliefde zich reeds het lot van den maatschappelijk zwakkeren aangetrokken. Wanneer de vraag gesteld wordt: wat wil de SVEA (afkorting voor Zwitsers oh Ver band van Evangelische Arbeiders)?, dan is het eerste antwoord, dat in een vlugschriftje van deze beweging gegeven wordit: Het in practijk brengen van de Christelijke broe derliefde op den grondslag van de evange lische belijdenis, en voorts bevordering van de belangen der nationale en arbeidsge meenschap. De Christelijke naastenliefde staat dus voorop. En in de tweede plaats valt hier op ie merken, dat de Zwitsersche beweging nog lang niet zoo gefundeerd is als de Neder landsche. Men stelt hier nog onderwerpen aan de orde, waarover in ons land mis schien een jaar of dertig geleden gediscussi eerd werd, maar die thans toch in ieder ge val boven elke twijfel staan. Dit laatste bleek bijv. ook heel sterk uit het referaat van Prediger E. Müller uit Zürich, die sprak over het onderwerp: De fundeering van socialen arbeid door het Evangelie Evangelie, zoo zette deze Methodist uit een, is de blijde boodschap, zooals die door Jezus is gebracht, een boodschap, die men niet zoozeer dogmaitisch en intellectualis tisch moet gaan ontleden, als wel door her schepping in daden moet omzetten. Sociaal werk is te verstaan als een poging om te geraken tot een rechtvaardige verdeeling van cultureele en economische goederen een dienst, dien de Christen moet doen in gehoorzaamheid aan het goddelijk liefdege bod, zooals dat vooral in het nieuwe Testa ment geleerd wordt. Het geheele Nieuwe Testament is vol van voorbeelden, die ons leer en, dat liefde tot God met zich brengt en als noodzakelijk uitvloeisel heeft de lief de tot den naaste. Het Evangelie werkt ook daardoor sooiaal, dat het een nieuwe ver- 'houding schept tegenover het aardsche. Men leert de aardsche verhoudingen anders kien. De arbeideT is zijn loon waardig. Wie kleeding en voedsel heeft, moet daarmee te vreden zijn; wie ze niet heeft, moet er naar streven, dat hij in een toestand komt, die 'hem zeker doet zijn van het levensonder houd. Wanneer wij nu een broeder zien, die ln behoeftige omstandigheden verkeert, is •het des Christens plicht jegens dien mis deelde Christelijke barmhartigheid te be trachten. De heidensohe wereld kende geen sociale voorzorg .Het voorbeeld van de eerste Christengemeente laat on6 echter zien, dat Christendom offerbereidheid met zich brengt, en zulks in georganiseerden vorm. Het is de taak van de Christenheid van oneen tijd om iets van het offer te laten zien. Em, al moge dan de directe vrucht van •onze actie niet te zien zijn, in zooverre de verhoudingen zich blijven kenmerken door een anti-Christelijken geest, dit moet ons •niet doen versagen, want wij weten, dat het Godsrijk komen zal. Marxisme en ande- Te a- of anti-religieuze stroomingen zullen ondergaan; Jezus Christus zal de overwin ning behalen en Hij roept ons, als Zijn •medestrijders met Hem de overwinning te «behalen. Tot zoover de gedachtengang van Predi ger Müller. Onmiskenbaar zou een dergelijk onder werp in Nederland op een christelijk-socia- len cursus anders behandeld zijn. Maar men zie hierin een bevestiging van wat wij zoo even bedoelden: De Zwitsers hebben een andere instelling tegenover de meest princi- pieele vragen van het sociale vraagstuk dan wij Dat komt vanwege het dogmatisch ver schillende standpunt, waarop de beide be wegingen staan. En juist daarom is zulk een Hollandsch-Zwitsersche conferentie zoo nuttig, om elkander principieel beter te lee- ren verstaan. Het koin dan ook niet verwonderen, dat van de zijde der Hollanders bij deze dis cussie een ander geluid werd gehoord. Zoo wel de heer Fuykschot aJs Dr. Bee- ken k a m p hebben gewezen op de nood zakelijkheid van een strijd voor sociale ge rechtigheid. Zij meenden, dat de Heilige Schrift, behalve over de Christelijke Gha- ritas, ook spreekt over de gerechtigheid. De vraag werd daarbij gesteld, of ook het Oude Testament geen belangrijke aanwijzingen geeft voor de sociale actie in het algemeen, en of niet juist, wanneer niet uitsluitend op het N. T., maar op de gansche Godsopenba ring, zoowel in Oude als in Nieuwe Testa ment gelet wordt, de gerechtigheidsgedaohte als vanzelf naar voren komt. Voor onze Ne derlandsche begrippen toch is sociale actie veel rn^er een strijd om gerechtigheid, dan een uitvloeisel van Christelijke barmhar tigheid en een gehoorzaam zijn aan het Nw. Testamentisch lieMegebod. Zulke discussies werken verhelderend, vooral wanneer ze later in persoonlijke ge sprekken worden voortgezet. Dan blijkt, dat het verschil vaak meer is een kwestie van terminologie, van accent, dan een principi- eele tegenstelling. Natuurlijk, ook de S.V.E.A. wil strijden voor sociale gerechtigheid. In het zooeven bedoelde vlugschrift van de S.VL.A. heet het, dat men op grond van het gebod der naastenliefde wil streven naar een recht vaardig maatschappelijk bestel, waarin ieder zijn dagelijksch brood kan verdienen. Daartoe zullen ook de wetten des lands dienstbaar zijn: daartoe zullen ook de vak vereenigingen strijden. Leerrijk zijn dergelijke gesprekken. Maar bovenal stemmen zij ons tot dankbaarheid over de zegeningen, die de Christelijke so ciale beweging in Holland heeft teweeg ge bracht. Het gevaar is immer zoo groot, dat wij gewoon raken aan den zegen, die ons daarin ten deel viei, en dat we de kracht en den invloed der Christelijk sociale actie als een vanzelfsprekendheid acoepteeren. Wanneer men bemerkt, hoe jaloensoh de Zwitsers op ons zijn, hebben wij wel zeer veel reden om dankbaar te zijn. En die dankbaarheid moge uitdrijven tot vernieuw de activiteit. Wij hebben véél van onzen God ontvan gen. Er zal ook veel van ons geëischt worden. Niet alleen met betrekking tot de verbrei ding der beginselen in het eigen land: maar evenzeer ter bevordering van de zaak der evangelische arbeidersbeweging in het bui tenland. Dat er ook in dit opzicht nog heel veel te doen is, leerde ons de internationale dag, waarover wij in een volgenden brief iets willen vertellen. IN AMSTERDAM? Dan naar het kantoor van L. BOOMSMA Makelaar - Bouwkundige Expert NASSAUKADE 118-119, Tel. 82521-85421 Wij koopen en verkoopen, huren en verhuren, administreeren en W verzorgen alle onderhoudswerk- zaamheden Woninglijst en inlichtingen GRATIS UN DJIUEGERSRERG WENOÏ tl TOOI If EEN KOOPEN m HMSTEUEilICIDA UILLEG0NDA5TR. 7 TDLOP00^42596 Wilt U een rustige GELDBELEGGING KOOP DAN HUIZEN Inlichtingen en adviezen worden gratis verstrekt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1938 | | pagina 2