Vereeniging van Kerkvoogdijen
in de Ned. Herv. Kerk
Sj
ri'iij'ij;!
Prof. Haitjema over het
Reorganisatie-ontwerp
Hoe vat U
„verantwoordelijkheid'
op
WOENSDAG 18 MEI 1938
Kerk en Zending
Vier jaren „Stormbrand"
De Duitsche Kerkstrijd
J. A. Bakker
Vandaag en morgen houdt de Vereen, van
Kerkvoogdijen haar jaarvergadering in het
Jaarbeurs-restaurant te Utrecht. Na de ge
bruikelijke opening heeft hedenmiddag te 1
uur de voorzitter, de heer J. A. Bakker
van Menaldum, den aanwezigen het welkom
toegeroepen en daaraan verbonden zijn
Openingsrede
Na gewezen te'hebben op het rustige en
stevige tempo, waarin de ontwikkeling der
Vereeniging is
voortgeschreden,
en op de erken
ning van haar be-
teekenis door de
Synode en den
Bond van Pre
dikanten, wierp
spr. een terugblik
op den tijd, dat
het systematisch
overleg met de
Synode nog bijna
geheel ontbrak.
T.o.v. de Fede
ratie van Di
aconieën hoop
te spr. op een
groeiende samen
werking, verder
strekkende
het enkele punt van nu: de regeling
storm- en brandschade. Na veel gebed
en worsteling heeft spr. de huivering over
wonnen, die hem destijds bezette als hij zag
op de uitputting van de groeikracht der Ver
eeniging. En thans mag hij zich verheugen in
het wonder der herleving, dat zich in zoo
snel tempo heeft voltrokken. Het leden
tal is nu tot boven de 800 gestegen.
En daarmee ook de omvang van den arbeid
der leden van het moderamen. Van allen
kant is er nu de erkenning, dat de Vereeni
ging belangrijk werk verricht ten dienste
van de Kerk.
Toenemende verantwoordelijkheid
De nu bereikte positie echter doet de ver
antwoordelijkheid op de schouders van het
hoofdbestuur veel zwaarder drukken dan
tevoren. Ziende in de toekomst, acht spr.
het niet onmogelijk, dat de Vereeniging nog
eens een vruchtbare rol zou kunnen spelen
in het bewaren van de goede verhouding
tusschen Kerk en Staat. Hij denkt
aan de restauratievoorwaarden voor monu
mentale kerkgebouwen en aan de
krachtige actie tegen de Doodehandsbe-
lasting. De steeds groeiende storm- en
brandschade-verzekering en de
fraud e-v erzekering zijn mede schre
den op den weg van het vraagstuk Kerk en
Ordening.
Steeds nieuwe arbeidspefispectieven hoopt
men te kunnen openen, in diep afhankelijk
heidsbesef echter tegenover God. Bij wat tot
sta.jd is gebracht, herinnert spr. met ver
heuging aan den strijd voor de invoering van
de arbitrage ter voorkoming van proce
dures, welke strijd staat bekroond te worden,
doordat de invoering op kerkelijk terrein ver
wacht kan wonden.
Werk der toekomst
Niettegenstaande den groei en de verster
king der Vereen, van Kerkvoogdijen, zijn er
toch nog een kleine 600, die zich nog niet
hebben aangesloten. Er is hier aangewezen
werk voor de prov. afdeelingsbesturen.
Ook dienen deskundige adviseurs be
noemd te worden op het gebied van
orgelbouw en restauratie. En
dan is er het klemmende 'vraagstuk van
doelmatigen kerkbouw.
Met vrucht zal aan de verbreeding en ver
dieping van het arbeidsterrein der Vereeni
ging alleen dan kunnen worden voortge-
werkt, indien het hoofdbestuur aller ver
trouwen heeft en alles wat de eenheid zou
kunnen verstoren, contrabande blijft.
De arbeid der Vereeniging moet gezien wor
den in de groote en breede kerkelijke
1 ij n. Dan ook zal, zonder dat een kerkelijke
reglementeering nooddg is, de samenwerking
tusschen bestuur en beheer krachtig
Whisky Soda
Caramella
Van Lonk a
te Breda
bevorderd worden, daarbij rekening houden
de met de gedachte, dat veiligstelling van het
beheer, mede door de Vereen, van Kerk
voogdijen, in het belang der Kerk en van
haar predikanten is. Zoo zal de prediking
van het Evangelie van Christus in sterke
mate worden bevorderd, tot versterking en
vermenigvuldiging van het geestelijk volks
kapitaal, waarnaar in dezen tijd zoo groote
behoefte is, ook voor ons volk.
Bestuursverkiezing
Na de rede van den voorzitter werden de
jaarverslagen uitgebracht en eenige huis
houdelijke zaken afgedaan. Bij de be
stuursverkiezing werden herkozen de
periodiek aftredende leden, de heeren Mr. G.
Vixseboxeen Jhr. Ir. W. L amatn Trip,
terwijl in de vacature-L. A. Snoep (Kampen)
werd gekozen Mr. M. Ch. de Jong, direc
teur van het Cen/tr. Bur. voor de Reclassee-
ring te Bussum.
Als eerste referent trad op Mr. H. F. van
Meer van Amsterdam met het onderwerp
„Tien jaren Stormbrand".
wmrnm
Ds. A. OFFERINGA
Woensdag 1 Juni viert de nestor van de
Ned. Herv. predikanten te Schevenin-
gen, Ds. A. Offeringa, zyn zilveren
ambtsjubileum.
Ds. A. Offeringa werd 14 Dec. 1880 te Mid-
delstum (Gron.) geboren en studeerde aan
de Rijksuniversi
teit te Utrecht.
In 1912 candidaat
geworden in Gro
ningen aanvaard
de Ds. Offeringa
1 Juni 1913 zijn
ambt te Schild-
wolde. In 1922
vertrok de jubi
laris naar Huizin-
ge (Gron.), om 9
Sept. 1928 zijn
Intrede te doen te
Scheveningen
met een predika
tie over Rom. 15
29 en 30, na te
voren door ziijn
voorganger, wijlen Ds. H. de Zwart, te zijn
bevestigd.
De jubilaris beweegt zich op verschillend
gebied. In zijn tegenwoordige gemeente is
hij voorzitter van de wijkvereeniging C..
idem van de vereeniging tot stichting en in
standhouding van een school met den Bijbel,
idem van de Chr. Mulo school „De vreeze
des Heeren is het beginsel der wijsheid",
idem van de afdeeling van het Ned. Bijbel
genootschap, idem van Kinder zorg en eere
voorzitter van de afdeeling van de Nat. Chr.
Geh. Onth. Vereen. Ds. Offeringa is mede
redacteur van de Scheveningsche Kerkbode,
praetor van den ring Voorburg en bestuurs
lid van de Chr. Phil. Inrichtingen te Doetin-
Ds. Offeringa is voornemens op zijn ge
denkdag des middags en des avonds in het
wijkgebouw „Maranatha" te recipieeren en
aan den avond van den Eersten Pinksterdag
in de Oude Kerk een gedachtenisrede te
houden.
Jaarvergadering van de
Confessioneele Vereeniging
„De Gereformeerde
Christus-belijdende Volkskerk'*
Gesteund door de ervaring van stijgende
belangstelling, heeft de Confessioneele Ver
eeniging ook dit jaar haar landelijk samen
zijn niet in de groote stad, maar op de
natuurschoone Veluwe belegd. Zoowel de
jaarvergadering als de Conferentie worden
(vandaag en morgen) gehouden op de Ernst
Sillemhoeve te Lage Vuursche.
Hedenmorgen werd eerst de jaarvergade
ring gehouden, waarvan de leiding berustte
bij den voorzatter der Confess, Vereen., Ds
A. B. te Winkel te Den Haag. Deze open
de het samenzijn op de gebruikelijke wijze,
heette allen welkom en behandelde enkele
huishoudelijke zaken.
Als referent trad op prof. dr Tlh". L,
Haitjema van Groningen, met 't onder
werp
„Het Reorganisatie-Ontwerp 1937"
Zoo eigens, aldus spr.. dan is het op een
algemeene leden-vergadering van de Con
fessioneele Vereeniging van het grootste be
lang de voorgeschiedenis van het
huidige Reorganisati e-y o o r s t e 1
in het volle licht
te trekken, voor
dat men met de
beoordeeling van
wat er in de arti
kelen .der nieuwe
kerkorde te lezen
staat, een aan
vang maakt Da
Conf. Vereeniging
kan zich aan de
m ed e-verantwoor
delijkheid in de
wordings-geschie-
denisvan bedoeld
voorstel kwalijk
onttrekken.
Hoewel toegege
ven moet worden,
dat de partijschap
pen in de Her
vormde Kerk tot
het uiterste prikkelen, om den tekst van de
nieuwe kerkorde met het grootste wantrou
wen te lezen en uit te leggen, zal men zich
tevens voor 't ongeloof in de geesten-omzet
tende beloften van den God des Verbonds
ten aanzien van onze oude Volkskerk heb
ben te hoeden, en vooral niet mogen ver
geten. dat in de toekomst de Kerk a 1 s
Kerk de bepalingen der nieuwe kerkorde
zal hebben te hanteeren*
Prof. Dr Haitjema
Komende tot de beantwoording van
de vraag, waar het in dit Reorganisa
tie-ontwerp in hoofdlijnen om gaat, mag
in de eerste plaats wel geconstateerd
worden, dat het hierom gaat, dat onze
Kerk weer ten volle en ondubbelzinnig
Kerk worde, d.w.z. als nationale Kerk
al de trekken van het „Hervormd Ge
nootschap" prijsgeve en in haar be
stuursvormen het formalisme der amb-
tenaarlijke bureaucratie uitzuivere, op
dat het Woord Gods heerschappij hebbe
in plaats van de mensohen-inzetting
eener zoogenaamde reglementaire glas
helderheid en het geestelijk ambt in
plaats van de ambtenarij der „bestuurs
colleges" de pijler der kerkorde zij.
Het gaat in dit Reorganisatie-Ontwerp
voorts ook om de Volk s-keric, die wij leer
den liefhebben bij het doopvont, waar de God
van het Genadeverbond ons wijde verge
zichten opent omtrent den kring dergenen,
die Hij onder het beslag van Zijn beloften
legde; zoodat uitbanning of afsnijding van
leden door dit Voorstel oven nadrukkelijk
buiten het oogmerk der toekomstige Kerk
gesteld wordt als het zoeken te behouden er.
te winnen er binnen (vg. Art. 9, 25 v.v9 van
het nieuwe Alg. Reglement).
Het is in dit Reorganisatie-Ontwerp ver
der ook te doen om de Christus-belij
dende Volkskerk, welke de pretenties van
volksgenooten, die op religie prijs stellen en
daarom alleen reeds meenen rechtmatig tot
deze „Groote Kerk" te moeten kunnen be-
hooren, toetst aan de leer des Doops, welke
het „van Christus zijn" tot wezensken
merk van het volk Gods verklaart en de
belijdenis van God Drieëenig als essen
tieel voor iedere kerkgemeenschap.
Het gaat in dit Reorganisatie-Ont
werp ten slotte om de Gereformeer-
d e Christus-belijdende Volkskerk, die
haar klassieke verleden niet verloochent,
maar zoowel bij hervorming als bij
handhaving der belijdenis uiteindelijk
het positieve begeeren heeft, om het ge>
loof, dat de Gereformeerde Kerk hier te
lande steeds beleed, lederen keer als zij
tot belijden verwaardigd werd, al zui
verder, voller en actueeler te doen uit
komen.
De bezwaren tegen het Ontwerp, van dc
zijde van sommigen van Hoedemakers geest
verwanten ingebracht, hebben bij een rechte
benadering van het aanhangige Voorstel,
niet een zoodanig gewicht, dat het geloofs-
waagstuk van deze reorganisatie tot een
roekelooze onderneming worden zou: de zg,
lastbrieven zijn minstens evenzeer een ge
vaar voor de eoht-presbyteriale kerkorde als
een waarborg er voor, de hervorming der
belijdenis is veel meer onderstreping van
Art. 7 der Ned. Geloofsbelijdenis dan een
onheilspellende bedreiging van het geloof
der Vaderen, de Moderator en de Kerkvisita-
toren zijn uitsluitend als deputaten der Pro
vinciale en Algemeene Synode met een alge
meene opdracht voor geruimen tijd te be
schouwen.
In het huidig tijdsgewricht bepale
ieder Christus-belijder in ouze Kerk zijn
houding tegenover dit Voorstel met den
grootsten ernst, zóó, dat alle persoon
lijke gevoeligheden op zijde worden ge
zet en alle „groeps"-achterdocht worde
teruggedrongen ter wille van het groote
dat op het spel staat: midden in de ker
kelijke bewogenheid van thans als
vriend der reorganisatie te verstaan.dat
God ons een heel bijzondere kans gaf,
om het schip onzer Kerk op drift te
helpen brengen „met de Kruisvlag hoog
in top".
NED. HERV. KERK
Beroepen: Te Akkerwoude c.a., P.
Boerma, pred. voorg. Evang. te Bolsward.
Bedankt: Voor Kantens, D. J. Politiek
te Helium.
HET EVANGELIE IN EGYPTE
De jaarvergadering van de Vereen, tot
verbreiding van het Evangelie in Egypte zal
Maandag 23 Mei a.s. in heit gebouw „Reho-
both" te Leiden worden gehouden. De
agenda vermeldt slechts huishoudelijke zaken
Aan de jaarvergadering zal Zondagavond
21 Mei in de Pieterskerk een bijzondere
dienst voorafgaan. Daarin zal voorgaan Ds.
P. de Haan, predikant te Antwerpen die
de zendingsrede houden zal. Dr. J. Rie-
is, Ned. Herv. predikant te Leiden zal
een openingswoord en Ds. W. van Lini
gh, predikant te Amsterdam, voorzit
ter der vereeniging, een slotwoord spreken.
De dienst zal worden opgeluisterddoor
Mej. Ardesch v. Hamel (alt) en den heer
[Leo Mens (orgel) en om 6 uur aanvangen,
.GIFTEN EN LEGATEN
"Wijlen Mej. J. v. Ravenhorst legateer
de aan Diaconie en Kerk der Ned. Herv.
Gem. te Scherpenzeel (Gld), ieder
f 500. Wijlen Mej. W. de Kruift legateerde
aan ieder f 1000.
WEET U, ook li 17 kilo gezinswas met Rinso prachtig
helder wit krijgt binnen anderhalf uur voor slechts 127i cent?
dat U het sop van de nieuwe, „overvette" Rinso vele malen achter
een kunt gebruiken en wel voor het witte, bonte en gekleurde goed?
dat zich op elk pak Rinso een bon voor fraaie en nuttige ge
schenken bevindt?
dat Rinso even goed voor de tobbe als voordewasmachine is?
Als U dat alles weet, dan gebruikt U zeker niet meer een
gewoon zeeppoeder, maar alleen de nieuwe, „overvette"
RINSO voor slechts 121 cent met geschenkenbon?
„OVERVETTE" RINSO, SPECIAAL VOOR DE WASMACHINE
Hoe zorgt U voor de jonge
levens, die aan Uw hoede zijn
toevertrouwd? Hoe zorgt U
voor Uzelf? Voor nüen
voor later? Stel de toekomst
van U en Uw gezin veilig.
Sluit een levensverzekering.
Bij een oude, betrouwbare
maatschappij. Bij de
„Utrecht'die tot de veiligste
en sterkste maatschappijen
in den lande behoort. Vraagt
zoo spoedig mogelijk
tarieven en voorwaarden
ALG. SYNODALE COMMISSIE
NED. HERV. KERK
Zevende Zitting. Na gebed en vast
stelling der notulen werd het agendum nog
aangevuld.
De Oecumenische Raad in Neder
land vraagt steun voor haar arbeid met het
oog op den slechten financieelen toestand.
Er zal gevraagd worden eerst nadere cijfers
te geven ,die overzicht geven van de finan
ciën. De secretaris brengt rapport uit betref
fende de wordingsgeschiedenis van het Fonds
tot stichting van nieuwe predikantsplaatsen.
De minderheid van de synodale commissie
wees op de weinige levensvatbaarheid van
dit fonds. Het is zoo gebleven sedert de op
richting in 1896. De heer C. de Roon
S w a a n brengt rapport uit over de veran
dering van den naam Gereformeerd in Her
vormd.
De heeren Bolt en De Roon Swaan
brengen rapport uit over de mogelijkheid van
samensmelting van de weduwen- en weezen-
hulpbeurs met het Pensioenfonds. Zij komen
tot de conclusie dat dit niet mogelijk is met
het oog op erfstellingen enz. Dat zal aan de
synode worden overgebracht.
Niet ontvankelijk is het classicaal bestuur
in Arnhem (art. 53 O. en T.)
De heeren kerkvoogden verzoeken cassa
tie van een besluit in hooger beroep van het
classicaal bestuur van Z u t f e n. De con
clusie is dat het besluit gecasseerd wordt.
Kerkvoogden komen op tegen het besluit van
den Kerkeraad om te verbieden de collecte
voor de kerk te houden. Dit besluit was door
het classicaal bestuur van Arnhem goedge
keurd. Het besluit wordt door de algemeene
synodale commissie vernietigd.
Het bestuur der federatie van Chr. Ver.
van en voor Vrouwen en Meisjes stelde een
resolutie op inzake plaats en taak der vrouw
in dezen tijd. Zij zal ter kennis gebracht
worden van de synode.
Dr. J. L. Snethlagete Oijen stelt voor
verandering van art. 23. Dit zal aan de
synode worden overgebracht voor de nieuwe
wetsvoorstellen.
Het schrijven van dr. F. J. K r o p en van
dr. J. L. Snethlage wordt ook overge
bracht naar de synode.
De heer J. P. Haanschoten te Voort-
huizen schreef over den verkoop van een
'boerenplaats; dit wordt voor kennisgeving
aangenomen. Ook wordt voor kennisgeving
aangenomen het bericht van het oprichten
der confederatie van godsdienstonderwijzers.
Een protest wordt behandeld tegen sommige
bepalingen in de voorloopig aangenomen
wijziging van het reglement op heit gods
dienstonderwijs. Vooral gaat het tegen het
verbod van het optreden van Godsdienston
derwijzers voor vereenigingen enz. en zulken,
die jaren lang hun krachten gegeven hebben
voor de kerk; dit wordt voor kennisgeving
aangenomen. De Ned. Chr. Geheelonithouders-
vereeniging zond een schrijven in over de
Zondagswet. Dit wordt gezonden aan de
De kerkelijke hoogleeraren zullen het op
prijs stellen dat een regeling, te treffen met
de Indische kerk, wordt gedaan in overleg
met hen; voor kennisgeving aangenomen.
Van ds. J. Boons tra is een schrijven in»
gekomen tegen het optreden van het collega
van toezicht in Drente; wordt voor kennis»
geving aangenomen (is reeds behandeld bij
Schoonebeek). Het rapport van de commis
sie voor de arbitrage wordt besproken. Da
vraag deed zich voor of kerkvoogden zich
aan deze arbitrage-idee zouden houden. Een
lid zou trachten een verklaring uit te lokken
van het algemeen college van toezicht, dat
zij er zich aan zouden houden. Deze verklap
ring bleef uit. Het rapport zal in de bijlagen 5
opgenomen worden en overgebracht aan da 1
synode voor de nieuwe wetsvoorstellen.
VAN DEN ZENDINGSAKKER
Blijkens de opgaven in het Zendingsblad
der Geref. Kerken heeft dit blad in 1037 eeij
winst van bijna i 30.000 voor de Gen. Zen»1
dingskas opgeleverd. De oplaag was 77.700, 1
De Zendingskalender, met een oplaag van
85.700 exemplaren, bracht bijna f 4500.op,
Dr. F. L. Bakker
Dr. F. L. Bakker, docent aan de oplei
dingsschool te Djokjakarta, komt in Junj s
met verlof naar Holland.
Hij heeft voor zich en zijn gezin plaats be- 1
sproken op de „Indrapoera", die 22 Juni van
Java vertrekt.
Ds. H. Bergema 1
Het was het voornemen, dat Ds. H. B e r«
g e m a begin Juni zou vertrekken naar Indië, j
Er is echter verhindering gekomen. Ds. Ber- j
gema zal n.l. 17 Juni promoveeren tot doctor r
'in de Theologie en 13 Juli van Amsterdam
naar Indië terugkeeren. y
Dr. D. Bakker
De geneesheer-directeur van het Zendings
ziekenhuis te Klaten, Dr. D. Bakker, is
voornemens met de Tjitandjoer 27 Juni van
Batavia naar Holland te gaan met verlof.
(Zie verder Kerknieuws blz. 3
In zijn geheel zoo aantrekkelijk".
„Een boek, eerlijk en open als de Groninger
jongen, die de held van dit verhaal is. Dit
juist zijn kracht: de eerlijkheid en het
opene, waaruit als het ware de frissche
landwind den lezer tegemoet waait, 1
Schrijver en houtsnijder hebben veel ge- 1
meen: beiden werken met zwart en wit
en durven de tegenstellingen naast elkaar
zetten, wat juist dit boek in zijn geheel
zoo aantrekkelijk maakt." Dit zegt
De Telegraaf over „Hielko van Oaltje", v
„Hij zal gemeend hebben, dat hij je niet kon vertrouwen."
„Willy, en dat zeg jij? Kun je me dan niet een klein
beetje
„Liefhebben zeker! Of vertrouwen? Ja, daar heb je reden
toe gegeven. Jij had een beetje gezelligheid noodig, terwijl je
vrouw in droefenis zat. Jij verveelde je hier, ging geestelijk
dood. Ik niet, hè? Ik had zeker verkozen om hier te wonen.
Mijn leven beantwoordde aan het ideaal, dat ik me eenmaal
stelde. Jawel! Geen tijd had ik om mijn ouders geregeld te
bezoeken, geen tijd zelfs, dat ik een boek of tijdschrift las.
Ik kon werken om mijn geest levend te houden, terwijl jij
bezig was mijn ziel te vermoorden. Bah, wat een kerel ben je
eigenlijk. Hoe heb ilc ooit mijn lot in jouw handen kunnen
geven, een kerel, die zijn vrouw laat werken voor zijn onder
houd niet alleen, maar ook voor zijn schulden. Waarom
praat ik eigenlijk nog met je. ik
Ze stond op, wou weggaan, maar haar beenen weigerden.
De opwinding was te veel voor haar geweest. Zijn vlugge
greep behoedde haar voer vaüen, maar het duurde vrij lang
eer ze tot bewustzijn kwam. Niet direct wist ze toen. wat er
igebeurdr s/as* Die eau-dc-cologneluchten waar was ze?
Ze lag op de divan, Hans geknield er voor.
„Wat een schurk ben ik", hoorde ze hem mompelen. „God,
als Ge bestaat, heb meelij, help, o dan twijfel ik nooit meer."
Haar gedachten begonnen weer te werken. Dat was Hans,
die God aanriep, Hans, dien ze toch nog zoo liefhad. Hans,
die misschien nog te redden was, als hij gelooven leerde.
„Hans!"
„Lieveling." Voorzichtig kuste hij haar. Nee, ze duwde
hem niet weg.
„Hans, jongen en we waren zoo gelukkig!"
„We zullen het weer worden en dan voor goed. Ik veracht
mezelf zoo diep. Jouw verachting kan nooit de mijne over
treffen. Als je het nog éénmaal met me zou willen probeeren,
nog eenmaal!"
Ze streek hem over het gebogen hoofd. „Ja, ja", zei ze.
„Ja, ik wil wel. Hans. ik ik kan toch niet zonder je."
„Dat, dat is gebedsverhooring."
Een blije glimlach gleed over haar smal. vermoeid gezichtje.
„Vanavond praten we verder. Je moet nu eerst gaan
slapen, 't Is al over vijven, maar ik zal zorgen, dat je tot elf
uur rust hebt.
Of ze een kind was, zoo droeg hij haar naar boven. Wat
was ze licht geworden. Arm ding. hoe had ze geleden. Maar
dat was voorbij. Lijden zou ze niet meer. althans niet meer
om hem en aan dat harde werken moest ook een eind komen.
Hij zou nu eens in ernst gaan trachten werk te vinden. Niet
enkel meer solliciteeren naar wat hem aanstond, maar ook
naar wat hem minder leek. Als hij voor een klein salaris
werken wou en niet te kieskeurig was, kreeg hij wel wat.
„Mevrouw heeft zware hoofdpijn, Emma," zei hij, toen het
meisje beneden kwam;
„Laat het zoo stil mogelijk zijn in huis.*"
„Aan mij zal het niet liggen," deed Emma stroef.
„Die meid die had tegenwoordig geen goed woord meer
voor hem. Nu ja, de halve stad keerde hem den rug toe, den
laatsten tijd. Een klein gedoe was het hier. Wacht maar, zoo
gauw hij een goeie baan had, gingen ze er uit. Die practijk
bracht ruimschoots op, wat er voor betaald was en dan zou
dat arme Willeke nooit meer zoo hoeven te werken. Lievert
toch. Hoe kon hij het telkens zoo van anderen te pakken
krijgen, met dit vrouwtje. Hij verdiende haar niet. Maar alles
zóu anders worden. Achter het verleden ging een dikke punt.
HOOFDSTUK XLVI
Dat je na zoo iets toch nog weer gelukkig worden kon!
Inderdaad, Willy's geluk was weer opgebloeid, fleuriger
dan na het geval met Ella. Was het misschien, omdat ze
geleerd had Hans' zwakheid te aanvaarden?
In betrekking tot zijn geldzaken had Hans onomwonden de
waarheid gezegd. Toen ze trouwden, had hij nog een
tamelijk kapitaal bezeten, dat goed was belegd. Het bedrag
voor de practijk en voor de inrichting van het huis was er
natuurlijk afgegaan, ook had hij de vrij dure reizen, die ze
elk jaar maakten en wat hij verder voor zichzelf noodig had,
niet geheel uit de rente kunnen bestrijden, maar het meeste
had hij verloren bij gewaagde speculaties, waartoe de notaris
hem had aangezet. De notaris had beweerd: „Jij hoeft niet te
werken. Met een kapitaal, als het jouwe, zijn schatten te
verdienen. Nu was het kapitaal zóó geslonken, dat het nog
slechts een zeshonderd per jaar opbracht.
i;Dat heb je voor jezelf wel noodig"* had Willy gezegd en
op zijn betuigingen, dat hiervan geen sprake was, hem voor-»
gerekend, wat zijn kleeren, zijn motor, zijn sigaren hem;
kostten.
„Maar dat is niet erg," had ze er bij gevoegd. „Eens zul
je wel een betrekking krijgen en zelfs al was dat niet zoo.
dan konden we toch leven van wat ik verdien. Mijn werk
doe ik graag, als ik jou maar houden mag, als je me maar
beloven wilt, dat je me niet meer zult bedriegen."
Op zijn betuigingen, dat er nooit meer een andere vrouw in
zijn leven zou komen, had ze geantwoord: „beloof me alleen,!
dat je het me zult vertellen, als je weer van me afgetrokken
wordt."
Hij had het beloofd.
Nu moest ze hem vertrouwen en ze kón het. Nu moest za
te vuriger bidden, na wat ze gehoord had in die vreeslijke
nacht, toen hij niet wist, dat ze tot hooren in staat was. Niet
praten, maar bidden! Misschien had ze vroeger te veel gepraat
en hem daardoor verder weggedreven van God, van Christus,
Was ze zelf in vroeger jaren niet vaak afgestooten doof
moeders goedbedoelde vermaningen? Een mensch moest niet
te veel willen. Een mensch moest niet meenen, dat God hem
noodig had, om een ander te redden.
Dat roepen van Hans, dat was een zielekreet geweest en
zijn aan God gegeven belofte zou hij houden. Hij ging dan
ook weer mee naar de kerk, stelde voor, om de veertien dagen
het weekend bij vader te gaan doorbrengen. Even kwam het
in haar op, dit offer niet te aanvaarden, maar misschien was
het voor hem een dankoffer, dat zijn schuldbesef hem te
brengen drong. Zoo gingen ze om de andere week naai
Woudewijk, zeer tot genoegen van den vereenzaamden oude»
Wordt vervolgd.