KERK EN ZENDING MEUBELEN „VOCHTEX" VAN DEN BRiEL EN VERSTER NEERLAND'* VORSTENKIND ZATERDAG 12 FEBRUARI 1938 NED. HERV. KERK Aangenomen: Naar Vollenhove (2e pred. plaats), L. J. R. Kalmijn te Birdaard Bedankt: Voor Bunnik, L. J. R. Kalmijn te Birdaard. GEREF. KERKEN Beroepen: Te Oudewater, W. van Dijk te Zevenhoven. CHR. GEREF. KERK Bedankt: Voor Dokkum, P. W. Dam te Onstwedde. NED. HERV. KERK TE HAARLEM Geen vrijzinnig predikant Onlangs hebben wij gemeld, dat de Kerkc- raad der Ned. Herv. Kerk van Haarlem ge weigerd heeft te treden in een ver/,»-;;c van kerkvoogden en notabelen om te bevurdiren, dat in de bestaande vacature een rschts-vi ij- zinnig predikant wordt benoemd. Voo.- in williging van het verzoek werden 6 en cr tegen 28 s'.emmen uitgebracht. In Haarl. Predikbeurtenblad is de motivee ring van het besluit van den Kerkeraad ver meld. De Kerkeraad was van oordeel, dat afgezien van het beginsel hier in geding practisch van het voorgestelde geen heil is te verwachten. Maar daarbij komt, zoo het slot van het antwoord van den kerkeraad, „dat de Kerkeraad meent financieele moeilijkheden nooit te mogen oplossen met principieele be slissingen als de door u gevraagde; - dat de kerkeraad in groote meerderheid tot de ge vraagde principieele beslissing niet zou kun nen komen, omdat deze meerderheid, volgens haar in Gods Woord gebonden geweten, ook een rechts-vrij zinnige prediking niet voor haar verantwoording zou kunnen nemen." CHR. GEREF. KERK TE NUNSPEET De ingebruikneming van de nieuwe Chr. Ger. kerk te Nunspeet is bepaald op Vrijdag 4 Maart a.s. om half zeven. Het gebouw heeft den vorm van een kruis, is voorzien van een toren met daarop een weerhaan. Het biedt plaats aan 500 personen en is voor uitbrei ding vatbaar. Het is een sieraad voor het dorp. Niet verscholen achter huizen, enz., reeds van ver van alle kanten zichtbaar Ruim en doelma ig gebouwd. Het in terieur is warm en intiem. Kleine ramen, toch door het groote aantal veel licht in de kerk. Vergaderzalen zijn aan de kerk aangebouwd. Ook wordt de nieuwe pastorie door het predikantsgazin spoedig betrokken. Beide, pastorie en kerk. zijn omgeven door ruime plantsnenaanleg. J. VAN 'T LAND ACCOUNTANT GRONINGEN Lil") VAN DE VER VAN GEM. ACCOUNTANTS CONTROLES KERKELIJKE ADMINISTRATIES Op 8 Juni zal de Gen. Synode der Chr. Geref. Kerk in N. Amerika te Grand-Rapids bijeenkomen. Ter tafel komt o.m. een rapport ©ver de herziening van het Kort Begrip. Ook zal behandeld worden een voorstel tot benoe ming van een „Youth secretary", een jeugd- predikant. De desbetreffende commissie advi seert, dat een Dienaar des Woords, die taak aanvaardende, zijn status als predikant be houdt, doordat de Kerk, welke hij dient, hem leent aan de Am. Federation of Reformed Young Men's Societies. Deze aangelegenheid zal ook in ons land aandacht trekken in verband met de bespre kingen, welke in den Bond van Jongel. Vereen, op G.G. gaande zijn over de moge lijkheid en wenschelijkheid van een jeugd- predikant. IN HET CONCENTRATIEKAMP VAN RUSLAND Volgens de Allgemeine Evangelische Luthe- rische Kirchenzeitung heeft de chef der Gepeoe in Rusland verordend, dat de geeste lijken van alle confessies die in de concen tratiekampen zitten en hun „straf" hebben uitgediend, niet losgelaten mogen worden, maar voorshands opnieuw 5 jaren in het concentratiekamp zullen moeten blijven. Een nieuwe beweging In hetzelfde blad vinden we vermelding van een nieuwe kerkelijke beweging, n.l. de Pelgrims. Hun leider is een zekere Ser- gius Druschinin. Deze Pelgrims stammen uit verschillende kerken, o.a. uit de Grieksch- Orthodoxe kerk en uit de Baptistische krin gen en trekken als schoenmakers, messenslij pers enz. het land door om tegelijkertijd hun geestelijke functie uit te oefenen. De over heid heeft reeds maatregelen tegen deze beweging genomen; ze heeft verordend dat slechts zij die als bedienaren van den gods dienst ingeschreven staan, in die functie in de verschillende plaatsen mogen worden toe gelaten en dat godsdienstoefeningen alleen in de bekende kerken en bedehuizen mogen plaats vinden. ZENDING ONDER ISRAEL Verschillende Ned. Herv. Kerkeraden gaan er toe over om zelfstandig in meerdere of mindere mate den arbeid van den Zending onder Israël ter hand te nemen. Zoo in G r o- ningen, Zwolle en Arnhem, waar voor dezen arbeid een Zondagsbeurt met collecte werd afgestaan aan Dr. W. ten Boom te Hilversum, zendeling onder Israël. Ook te Utrecht volgt men d't voorbeeld doordat de Kerkeraadscommissie een serie lezingen voor dezen winter organiseerde, welke gehouden werden door Dr. W. ten Boom en Ds. J. Rottenburg, beiden van de Ned. Vceemginfi v<or Israël. De eerste le zing werd door den voorzitter van den Ker keraad, Ds. J. H. Gr olie, officieel ingeleid. De heer H i r s c h B 1 u m, die in dienst werkzaam is van de Ned. Vereeniging zoor Israël en lid van de redactie van „De Hope Israëls" uitmaakt, heeft bij de laatste natu ralisatie het Nederlandsche burgerschap ont vangen. TEL 15787-UTRECHT „LA CAUSE" In besloten bijeenkomst hoopt Dinsdag 15 Februari a.s. te Amsterdam in de zaal van het Ned. Bijbelgenootschap ds. F. Durr- leman uit Parijs te spreken over het werk van La Cause in Frankrijk, waarvan hij de GEBOORTEVIERING PRINSES BEATRIX Op Zondag 6 Maart organiseert de stichting „De Nederlandsche Kerk te B e r 1 ij n" in samenwerking met „Hollandia" een bijzon dere godsdienstoefening, waarin de geboorte van prinses Beatrix kerkeliik zal worden ge vierd. Ds. W. E. v a n d e n B e r g, Ned. Herv. predikant te Helenaveen, zal hierin voorgaan. HET OUDKERKELIJK DOGMA IN DE REFORMATIE, BEPAALDELIJK BIJ CALVIJN. Door Dr. J. KOOP MANS. H. Veenman Zonen, Wageningen 1938. Het academisch proefschrift, waarop Dr. J. Koopmans van 's Heer HendrikskLnderen onlangs te Utrecht gepromoveerd is, wil trachten gehoor te geven aan den eisch, door de dialectische theologie gesteld: de eisch van crilische dogmengeschiedenis. De schrij- heeft daartoe een onderzoek ingesteld de wijze, waarop de reformatoren, en bepaaldelijk Calvijn, de oudkerkelijke dog mata omtrent de Triniteit en de Christologie hebben overgenomen, verstaan en toegepast. In het eerste hoofdstuk komt ter sprake de vraag, op welken grond de reformatoren het dogma hebben aanvaard, hoe zij hebben gedacht over de totstandkoming ervan, hoe over de autoriteit van de kerk in het alge meen en die van de oude kerk in het bijzon der (het gezag der concilies) en over de be- teekenis der oud-kerkelijke symbolen. In het tweede hoofdstuk wordt weergegeven, hoe het dogma door henzelf systematisch is be schreven en tegen de aanvallen uit de zes tiende eeuw verdedigd. Het derde hoofdstuk behandelt de toepassing van het oude dogma in den nieuwen (d.w.z. den reformatie-)tijd; en wel zijn be'eekenis als" norm van het christelijk denken en leeren, en zijn plaats in de practijk van exegese, catechese en predi king. De lezer zal in dit boek veel wetenswaar digs vinden over de gelijkheid en over de verschillen in het dogmatisch denken van Luther en Calvijn. Bij Luther, aldus Dr. Koopmans (bl. 102) komt onwillekeurig de Christologie en bij Calvijn de Triniteitsleer het meest naar voren. Dit beteekent natuur lijk niet, dat Calvijn minder christocentrisch zou leeren en denken dan Luther. Het wil alleen zeggen, dat bij Calvijn het christolo gisch dogma in zijn oud kerkelijk en vorm meer als een stilzwijgende veronderstelling geldt (maar als zoodanig dan ook inderdaad: geldt), dan als een element indedoctrina op den voorgrond treedt op de wijze van Augustinus en Luther. Dogmenhistorisch gesproken is de beteeke- nis der reformatie gelegen in de ontdekking en uitwerking van de leer omtrent den Hei ligen Geest. De reformatoren, constateert de schrijver, „zijn de eersten geweest, die aan het dogma van den Geest volkomen recht hebben doen wedervaren. Zij hebben een leer ontwikkeld, die geestelijk genoeg was om zoowel het scholastieke systeem alsook de hiërarchische pretentie te doorbreken; en kerkelijk genoeg om tegenover het spiritualismehet trinita- risch verband van hun gedachten te hand- waardoor geeft de protestantsche heilsleer feitelijk de eerste dogmatiek, die aan het oudkerkelijke dogma de functie toekent, wel ke daaraan toekomt. Rechtvaardiging en ver kiezing, deze bij uitstek protestantsche leer stukken, zijn niet alleen ondenkbaar zonder den grondslag der oudkerkelijke Triniteits leer en Christologie; zij zijn daarvan de nood zakelijke uitwerking en toepassing. Er staat geen „subjectieve" heilsleer tegenover of ook maar naast een „objectief" dogma. Het is zonder twijfel geheel in de lijn der reforma toren, wanneer de dialectische theologie de subjectiviteit Gods proclameert. Luthers per soonlijke strijd om de zekerheid des heils vindt een eindelijken vrede in het Woord des Geestes, dat van Christus getuigt. En Calvijn wijst dien vasten grond in den breede aan in het derde boek der Institutio". GERARD ADR1AAN VAN SWEETEN TUINBOUWSCHOOL te Frederiksoord Opleiding in alle richtingen van den Tuin bouw MO. 7 II.A. Schooltuin m. 13 kassen Vraagt prospectus. De Directeur. ONDERWIJS EN OPVOEDING UNIVERSITEIT VAN STRAATSBURG De vermaarde universiteit van Straatsburg viert dit jaar haar 4e eeuwfeest. In 1538 n.l. gaf de rijksdag te Spiers aan Jacob Sturm de opdracht om te Straatsburg een Gymnasium te stichten, in 1566 omgedoopt tot Hooge- school en in 1621 tot Universiteit. Het is zeei waarschijnlijk dat Calvijn, die van 1538 1541 te Straatsburg woonde met Sturm re laties heeft gehad en op de stichting en ont wikkeling van het Gymnasium in den aan vang grooten invloed heeft uitgeoefend. De Straatsburger universiteit bezit twee theologische faculteiten, een Protestantsche en een Roomsch-Katholieke. Ze is de eenige Fransche universiteit die bevoegd is om R.K. geestelijken op te leiden. Frankrijk heeft n.l. bij de herkrijging van den Elzas uit eerbied voor de tradities van dit land deze uit Duitschland meegebrachte uitzondering ge handhaafd. REIZENDE STUDENTEN De groep Zuid-Afrikaansche studenten, die van 20 Dec. 1937—15 Januari j.l. ons land doorreisd heeft, is te Rotterdam scheep gegaan voor de terugreis naar hun land. Bij wijze van tegenbezoek gaat in Juli 1937 een sroep Nederlandsche studenten naar Zuid- Afrika. Van 23 dezer tot 10 Maart gaan een aantal studenten van de Universiteit te Leuven naar Polen en zij rekenen ook op een groep Ne derlandsche studenten. Wie mee wil, rich te zich tot Mej. La tour, Zavelputstraat 26, Brussel, VRAAGBAAK voor CHRISTELIJKE INSTELLINGEN V ertrouwensadressen ten dienste van Stichtingen van Barmhartigheid. Zieken huizen. Sanatoria. Instellingen. Tehuizen. MODDERKOLK DUS TEL.No 2 WADDINXVEEN FABRICEERT SEDERT 1898 HUIS KANTOOR EN ANDERE INRICHTINGEN (LEVE*|NÜ VIA WEDERV RKOOP) N.V. TRUST- enVERIFIGATIEKANTOOR voor Kerken, Scholen en Instellingen van Weldadigheid in Nederland 'SrGRAVENHAGE, JAVASTRAAT58 CONTROLGEREN van ADMINISTRATIES van Kerken, Scholen en Instellingen van Weldadigheid. abso'uut afdoende en geheel kleur loos Op aanvrage zenden wij U Verkoopkantoor „Vochtex" Dubbeldam Telefoon 6073 WOLTER DROS N.V. Ingenieursbureau Opgericht 1875 Amersfoort Van Perseynstraat 25 CENTRALE VERWARMING volgens alle systemen Automatische olie- en kolenstokers Complete sanitaire installaties METALEN „COLEO" DEURPLATEN TECHN. BUR. „COLEO" DOfcTINCHEM - TELEFOON 655 ZELFS P O P E Y E MUROPLAST BETON EMAILLE niet beschadigen. Geheel NAADLOOZE muurbedekking. Deze glanzende en beschermende laag op cement basis, die tegen KOUDE, VOCHT en WARMTE bestand is, kan in alle bewerkingen en kleuren worden toegepast voor lambrizeeringen in gangen, badka mers, keukens, etc., etc. Ook voor buiten werk. Vraagt U eens eenige monsters aan! Fa. H. v. d. DRAAY Zn. Raam 88a, Tel. 2710-3310, GOUDA DE ONDERLINGE BRANDWAARBORG MAATSCHAPPIJ Directie De Jong Co Keizersgracht 583 AMSTERDAM Tel. 41913; 44901; 44001 BRAND-, INBRAAK-, STORM- EN ANDERE VARIA-VERZEKER ING N.V. Linnenfabrieken - Eindhoven Leidend sinds 1847 op het gebied van: HUWELIJKSUITZETTEN en AANVULLING LINNENKAST la Linnen, Halflinnen en Katoen. Stalen, Monsters en Reizigersbez. gratis Levering direct aan Particulieren I VERWEZENLIJK UW IDEAAL! Studeer thuis met H.T.O. - Oosterbeek. MARCONIST/RADIOTELEGRAFIST RADIO-MONTEUR/TECHNICUS (dip!. N.V.V.R.) Laag maandelijks lesgeld! Leermiddelen gra tis! Inlicht, en Prosp. zonder verplichtingen! Lelden. Gesl.: Geneeskunde: doet. ex.. 3. de Jong: artsex. Ie ged.. de heeren G. W. v. n, P. M. J. de Koek; artsex., de h( K. W. Cuperua, W. J. Kolff, A. Fosthum: Rechten; cand.ex., de heer, H. S. Catz. Ind. recht: cand.ex., de heer E. E. Grünberg. Utrecht. Gesl:. Klass. Letteren: cand.ex J. H. Jongkees. Wijsbegeerte: doet. ex., J. W. v. d. Horst. Geneeskunde: seml-artsex., H. Doelman, mej M. B. Dunselman; arts-ex., J. C. Staleman, G A. M. Stenger. Tandheelk.: theor. ex. Ie ged., H. C. Visser. Amsterdam. Vrije Universiteit Gesl.: Theologie: propaed. ex., de h« W. F. Wes- S. J. Bou: a m. Ned. Handelshoogeschool. Wetensch.: doet. ex., de heer G. Smit. Vlaardlngen-Oost: J. C. Hubi Stuurlieden. Den Haag. Gesl.: 3en stuurm gr. har de Is v.: A. Hopman; stuurm. kl. handels- DE ESCHATOLOGIE Giste: en heeft Prof. Dr. S. F. H. J. B e c h v a Theol. fac. dam een lezing gehouden over bovengenoemd onderwerp. Spr. wees erop dat de eschatologische vra- jn aangaande de eindgrens van het leven van de wereld den mensch die opgegroeid in de sfeer van het Christendom zijn heele leven blijven vergezellen, en thans actueeler zijn dan ooit. De methode om de Christelijke Boodschap slechts te erkennen die moderniseer- baar is doet thans minder opgeld. Toch is de Escha tologie van het Nieuwe Testa ment voor men sch en die genera ties lang van hun eigen macht ver vuld zijn geweest nog altijd zeer „vreemd". twee: deze Escha tologie is in den svortel niets an ders dan de aan Prof. Berkelbach grenzen- v. d. Sprenkel verwachting Jezus en Zijn kring, welke met „den grooten schreeuw" aan het kruis eindigt, óf de Eschatologie is geworteld in de Paasch- openbaring: deze centrale openbaringsgebeur- tenis. wekt bij de getuigen en belijders geloof in een zóó volstrekte heerschappij Gods over het bestaan (ook het lichamelijke), dat zij er geheel door veranderen. Maar deze openba- ;ebeurtenis wekt ook een verwachting, die persoonlijk bestaan en wereldleven om spant; dat is de Nieuw-Testamentische Escha tologie. Door de openbaringsgebeurtenis van Paschen is een deelgenootschap met Christus bevestigd, dat zoowel een „zijnde" als een „komende" verhouding tot God aanduidt. De mensch heeft deel aan tweeërlei „bedeeling"; hij leeft in de wereld langs de lijn van zijn tijd, én staat voor Gods aangezicht onder Zijn gericht en genade, hetgeen hem in het geloof bewust is. Maar het menschelijk-tijde- lijke is volkomen omspannen en overheerscht door het Goddelijk-praesente. De tweeërlei bedeeling is er niet op de wijze van een nevenschikking, de een ligt niet in het verlengde van de andere, zij zijn ook geen coördineerbare zijnswijzen, de een overheerscht en omspant de andere volstrekt. Maar in den geloovige brengt "deze dubbele positie spanningen teweeg: telkens hij van zichzelf uit leeft, heeft hij neiging om al Gods bedoelen binnen zij le venstijd te betrekken, en het Koninkrijk Gods dat niet van deze wereld is, uit het oog te verliezen. Betreffende den enkeling is de eschatologi sche positie dus deze: de mensch is Gods gericht en genade iemand, door val en opstanding heenvaart. Betreffende het wereldgeheel houdt dit in, dat de geschiede nis besloten'--ligt in de volstrekte heerschap pij, Gods, ons alleen bekend in Zijn openba ring, waarvan kruis en opstanding het cen trum is. Zoo is ook in Michel Angelo's Laat ste Oordeel de wriemelende menschenmassa gecentraliseerd in Christus. In de bespreking, waaraan o.m. Prof. Grosheide deelnam, kwam nog de vraag naar voren naar de beteékenis van de Op standing in het Johanneïsche en Paulinische getuigenis." dé hoogere klassen de Zending een onderdeel van de Kerkgeschiedenis uitmaakt. Leermiddelen heeft men op 495 scho len, meest boeken. Een Zendingsblad komt op 282 scholen. De Zendingskislen komen op 560 scholen niet; op 60 vel en op 115 wel eens. Wat de bibliotheken betreft, op 153 scholen is geen bibliotheek voor de kinderen of zijn in die bibliotheek geen zendingsboeken. Op 70 lijsten is deze vraag beantwoord met „ja" zonder opgave van het aantal aanwezige boeken. 393 hebben in hun bibliotheek „enkele" zendingsboeken (minder dan 10). 100 hebben meer dan 10 stuks, waaronder ook enkele met een vrij groot aantal. 65 Hoofden schrijven, dat deze boeken slechts matig gelezen worden. 122: „Weinig gelezen". 177: „Vrij veel gelezen", „geregeld", „gaarne gelezen". „Worden normaal gebruikt, niet meer of minder dan de andere". gecollecteerd voor de Zending wordt op 562 scholen; op 173 niet. n een volgend nummer zullen wij nog iets vermelden over de conclusies, wa'artoe de Commissie gekomen is. VERBETERING Het bedrag aan giften, bij Prof. Dr. K. Schilder, ingekomen voor een 6en hoog leeraar aan de Theol. H. S. te Kampei heeft niet de f 2500.zooals een zuinigheids fout ons deed berichten, maar de f 25.000. overschreden. ONDERWIJZERS OP DE SCHOOLBANKEN De Sovjet-autoriteiten wijten den droeven toestand van het schoolwezen in Rusland de omstandigheid, dat de onderwijzers niet oldoende politiek geschoold zijn. Men heeft u cursussen voor politieke scholing inge steld. De redacteur van het blad Utschitels- kaja Gazeta heeft zulk een cursus bezocht en deelt in zijn blad daarvan het volgende mee. De les zou om 7 uur beginnen, maar gerui- tijd later was nog geen enkele der on derwijzers aanwezig; trouwens de leidster ook niet. Eindelijk verscheen partijgenoote Mari- nina en maakte bekend, dat de les over de geschiedenis der volken voor dien dag uitviel, er. dus dadelijk met de geschiedenis der communistische partij zou worden begonnen. „Kameraad Skupow, vertel wat over de eco nomische crisis in het laatst der 19de eeuw en de revolutie in de 20ste". Skupow zwijgt lang. Dan begint hij te stot teren: de crisis heeft zich geopenbaard in de kolenindustrie, de textielindustrieEi volgt een lange pauze. Ik wil liever vandaag niet.... Waarop de leidster zegt, dat hij zich schamen moest, te meer daar hij nog wel historicus is.... Het helpt niet: Neen van daag niet. Liever de volgende maal! De vol gende wordt' opgeroepen. Hij kan ook niets opzeggen, daar hij te veel heeft moeter. ver zuimen. Alphabetisch worden de anderen opgeroepen; er blijken niet minder dan 60% te ontbreken. Nu roept de leidster vrijwilli gers op. Een vrouw biedt zich aan. Haar on beholpen gepraat beperkt zich tot een ge trouwe weergave van wat het boek er van zegt. De klas maakt intusschen zulk een rumoer, dat zij eindelijk ophoudt met de woorden: „Ik wil niet langer", en naar haar plaats terug gaat. De Zending op school De gegevens der enquête, in 1937 door de onderwijzers- zendingscommissie betreffende het Zendings-onderwijs op de Chr. scholen in ons land, vormen een belangwekkende bij drage zoowel voor de kennis van wat er op de Chr. scholen ten deze geschiedt (en niel geschiedt!) als voor het kennen van de mo gelijkheden, welke hier nog te bereiken zijn. De vragen, door de commissie uitgezonden, betroffen in het algemeen de plaats, welke de Zending (ook de Inwendige, Evangelisatie alle Chr .-maatschappelijke arbeid) bij het onderwijs heeft, terwijl in 't bijzonder ge- vraagd is naar de vakken, waarbij men d< Zending behandelt; naar de leerjaren; de bronnen en leermiddelen; welk deel van der Zendingsakker; kinderzendingsblad; en fi nancieele belangstelling. Van de uitgezonden vragenlijsten zijn er 750 ingevuld teruggekomen, pl.m. een derde gedeelte. De uitslag is dus ver van vol ledig, maar niettemin zeer oriënteerend. Komende tot'de antwoorden, lezen wij dat blijkens bijna alle lijsten de Zending eei meer of minder breede plaats bij het onder wijs inneemt. De Inwendige Zending ont breekt op bijna 200 scholen. In het algemeen wordt de Zending occasioneel behandeld; slechts 11 scholen hebben er speciale uren voor. De indeeling is als volgt: Bij Bijb. Geschiedenis op 335 scholen Vaderl. Geschiedenis 243 Kerkgeschiedenis 432 Aardrijkskunde 429 Taal 39 Lezen 315 Zingen 370 Godsdienstonderwijs 2 Algem. Geschiedenis 27 (Ulo) Dat men geen speciale uren voor het Zendingsonderwijs heeft, werd door 289 scho len gemotiveerd met „geen tijd" of „overla ding van tiet leerplan". Op de vraag, of men bereid was, het Zen dingsonderwijs in te voeren waar het nog niet gegeven werd, antwoordde 124 scholen: ja of daaromtrent. Wat de leerjaren betreft, blijkt er Z.O op 15 scholen in a 11 e klassen te zijn; verder Klas 37 op 3 scholen; klas 47 op 36 scho len; klas 57 op 78 scholen; klas 67 op 81 scholen; klas 45 op 2 scholen; klas 46 op 2 scholen; klas 56 op 4 scholen; klas 7 op 19 scholen. Wat de tijd betreft, hiervoor uitgetrokken, dat is zeer verschillend. Op bijna alle scholen wordt de Zending behandeld in verband met Kerkgeschiedenis. Sommige scholen nemen dan eenmaal in de maand of eenmaal in de veertien dagen het uur van Kerkgeschiedenis voor de Zending, terwijl er ook verscheidene scholen zijn, die aan het eind van de Kerk geschiedenis een 10 k 12 lessen gebruiken voor de Zending. Waar de Zending in alle klassen behandeld wordt, is het in den regel zoo, dat in de laagste klassen van tijd tot tijd een Zendingsverhaal verteld wordt, terwijl Ons Zondagsblad van deze week geeft weer tal van lezenswaardige artikelen. De rubriek Van Boeken en Schrijver.s is thans verzorgd door C. Rijnsdorp. Mr G. L. Mulder wijst op de geweldige ontwikkeling Van luchtballon tot Zeppelin. Als kort verhaal geven we: De roep van een moeder, door G. van Buren, terwijl K. Jonkheid zijn boeiend verhaal Crisis in de harten vervolgt. En voorts de vele vaste rubrieken: Meditatie, Binnen- en Buitenlandsch Overzicht, Brakel en Comrie, door Dr H. Kaajan, Postzegel- en Ruilbeurs, Kruiswoordraadsel, Damrubriek enz. De Kinderkrant staat weer vol ver halen, versjes, plaatjes, raadsels enz. Al de leden van 't gezin grijpen eiken Zaterdagavond weer vol belangstel ling naar het Zondagsblad. Ook dit nummer zal weer best in den smaak vallen. UIT DE TIJDSCHRIFTEN In het 3e en slotartikel over Godsdienstig leven bij jongens en meisjes in de puberteits jaren geeft Joh. Tigchelaar in het Paedag. Tijdschrift voor het Chr. On derwijs de volgende op vele belangwekkende uitingen van betrokken leerlingen gegrondei conclusies: 1. De puberteitsjaren geven een opbloei van het godsdienstig leven te zien. 2. Dit godsdienstig leven heeft een eigen geaardheid en bijzondere verschijnings-j vormen. 3. De ontwikkeling er van gaat gepaard! met verscherping van het zedelijk oor deel 4. Godsdienstige vorming is mogelijk opi grond van het geloof in de kracht van: de Liefde van Christus. 5. De Christelijke School draagt te dezen opzichte een evangeliseerend karakter, j L. van Klinken begint een reeks arti-| kelen over stotteraars en stotteren. Uit de oude school (te Hillegersberg) publiceert B.i Offringa interessante documenten. De Unie-collecte f 68.605.41' ?6"7T S2.87 S3.43I i Local« comlté'a f 70.296.80, Mr J. J. HANGELBROEK,; secretaris van de Unie „Een School met den Bijbel* De burgemeester van Vlaardingen. de heer A. van Walsum, die tot burgemeester van Zwolle is benoemdhield een druk bezochte afscheidsreceptie, na afloop waarvan het vlaggenvendel van „De Princevlag" een eere wacht vormde. Zij, die niet in de gelegenheid waren, om bij den Boekhandel of den bezorger van ons blad hun Exemplaar te bestellen van het buitengewoon mooie herinnerings boekje bij de geboorte van Prinses Beatrix, van de hand van den Oranje-geschiedschrijver P. de Zeeuw J.Gzn. verschenen, kunnen dit nu nog doen, door gebruik te maken van onder staand inteekenbiljet. De Uitgeefster, DRUKKERIJ LIBERTAS, Goudsche Singel 105, ROTTERDAM. INTEEKENBILJET U gelieve mij toe te zenden: Ex. „NEERLANDS VORSTENKIND" door P. De Zeeuw J.Gzn.# op Uw girono. 39650 a 40 cent per exemplaar. De betaling j Naam Adres

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1938 | | pagina 10