KERK EN ZENDING AEG VRIJDAG 3 DECEMBER 1937 EERSTE BLAD PAG. 3 a HULPPREDIKERS Cand. T. Lopers, hulpprediker bij de ij Gereformeerde Kerk van Winschoten, blijft n ln de gelegenheid des Zondags '.e kerken te 2 dienen en een eventueel beroep terstond in ©verweging te nemen. I Zijn adres is: Blijhamsterweg 22, W i n- 1 ©choten, telefoon 119. Ds. J. C. HELDERS Naar wij vernemen is ds. J. C. Helders, k em. Ned. Herv. predikant te Bilthoven en le een van de leiders van de Witteveenvereeni- ging te Ermelo sedert eenigen tijd ongesteld. EMERITAAT Ds S. O. LOS Ds S. O. L o s, predikant der Geref. Kerk te Giessendam, die reeds vijf maanden door ernstige ongesteldheid verhinderd is ge weest zijn amb elijke werkzaamheden te verrichten, is op medisch advies voornemens begin volgend jaar emeritaat aan te vragen. Sietse O ene Los stamt uit een bekend pre dikantengeslacht en is een kleinzoon van wijlen Ds S. O. Los, een der eerste predikan ten van de Scheiding, die in 1841 het predik ambt aanvaardde te Koudum. Hij werd 29 Aug. 1874 le Terneuzen geboren. Zijn vader verloor hij vroeg en waar hij als oudste van 7 kinderen als kostwinner voor zijn moeder moest optreden, scheen het dat de weg tot het ambt voor hem was afgesneden. God baande echter een weg en in 1896 kon hij aan de Theol. School te Kampen admissie- examen doen. In 1901 werd hij ingeschreven als student. Van de elf studenten die hun propadeutisch examen deden was Ds Los de eenige die bij de bekende overgang van Ba- vinck en Biesterveld in 1902 hun alma ma ter trouw bleven. Daarom hield hij bij het gouden jubileum der School een toespraak naar aanleiding van het woord van Job: „Ik ben maar alleen overgebleven om het u aan te zeggen". In 1905 candidaat geworden, aanvaardde Ds Los 1 Oct. van dat jaar het predikambt te Nieuweroord. Hard heeft hij in zijn eerste gemeen'.e aangepakt en er een rijke opleving mogen constateeren. Het nieuwe kerkgebouw moest worden vergroot en 18 Nov. 1908 mocht hij te Langerak een Evangelisatiege bouw openen. 18 Juni 1911 legde Ds Los zijn bediening aldaar neer om te vertrekken naar Leerdam. Ook in Leerdam moest gedurende het verblijf van Ds Los het kerkgebouw wor den verbouwd en kon de Evangelisatie krach tig worden ter hand genomen. Op 17 Oct. 1920 deed Ds Los zyn intrede te Giessendam. In verschillende deputaat- schappen van classis en provincie heeft de nu aftredende predikant zijn veelzijdige ken nis en ervaring vele jaren voor het kerkelijk leven ten dienste mogen stellen. VRAAGBAAK r\JVOor CHRISTELIJKE INSTELLINGEN tei V txtrouwensadzessen ten dienste van Stichtingen van Barmhartigheid. Zieken huizen. Sanatoria. Instellingen. Tehuizen VAMPYR- STOFZUIGERS 3 TYPEN PRIJS OP AANVRAAG OOK IN HUURKOOP lri' N.V. ELECTRICITEITS MY AEG Frederiksplein 26 AMSTERDAM C. TOONZALEN BRAAT-DELFT Centrale verwarming Oliestookinrichtingen Metalen ramen LANKWARDEN'S kWASCHINDUSTRIE APELDOORN TELEFOON 3531 Verzendt door geheel Nederland Ds. H. WOUDSTRA Ds. H. Woudstra, em. pred. der Chr. Geref. Kerk, wonende te Woerden, is ongesteld. Hij is door eeh beroerte getroffen. De dokter is tevreden over het verloop, en hij hoopt, dat een volstrekte rustkuur den patiënt goed zal doen. Ds. Woudstra is bijna 65 jaar en emeritus (van Nijholtwolde) sedert 1931. HET GEVAL Dr. J. L. SNETHLAGE Dr. F. J. K r o p te Rotterdam heeft aan de Algemeene Synode der Ned. Herv. Kerk een uitvoerig memorandum gericht over de werk zaamheden van Dr. J. L. Snethlage sinds zijn belofte voor het Classicaal Bestuur te 's-Her- togenbosch. Achtereenvolgens worden artikelen en rede voeringen van Dr. J. L. Snethlage behandeld, alles met de noodige bewijsstukken. Het oordeel over de houding van Dr. J. L. Snethlage in verband met de door hem afge legde belofte laat Dr. Krop aan het hoogste bestuurscollege der Ned. Herv. Kerk over. KERKELIJKE VERKIEZINGEN Gisteren is de verkiezing gehouden van 26 gemachtigden van het kiescollege der Ned. Herv. gemeente 'e Haarlem. Er waren can- didaten gesteld door de kerkelijke kiesver- eenigingen „Evangelie en Belijdenis" en „Schrift en Belijdenis" en door de Vereeni- ging voor Evenredige Vertegenwoordiging. Op de candidaten van de kerkelijke kiesver- eenigingen werden uitgebracht 1050 stem men en op de candidaten van E. V. 530 stemmen. Voor de Europeesche Theologenconferentie die van 28 Dec. a.s. tot 3 Jan. '38 op „Woud- schoten" te Zeist zal worden gehouden, wor den de volgende onderwerpen aangekondigd: Zullen de kerken worden tot de Kerk?; Christelijke ethiek?; Christelijke gehoorzaam heid met betrekking tot de cultuur; idem met betrekking tot de sociale vragen; idem met betrekking tot de politiek en Christelijke hoop en activiteit. Tot de sprekers behooren de heeren Prof. dr. P. S c h o 11 e n, hoogleeraar de Gem. Universiteit te Amsterdam en Ds. W. Visser 't Hooft uit Genève. Op deze internationale theologenconferentie is plaats voor 20 Nederlandsche theologen. VEREENIGING VAN KERKVOOGDIJEN De kerkvoogdijen der Ned. Herv. Gem. van Holwerd, Medemblik, Noord-Scharwoude, Nijkerk o. d. Vel., Schoondijke, Tiel en Win- sum, zijn toegetreden tot de Vereeniging van Kerkvoogdijen in de Ned. Herv. Kerk. GODSDIENSTONDERWIJZER Woensdag 1 December nam het hoofdbe stuur der Confessioneele Vereeniging het examen voor godsdienstonderwijzer af. Het radicaal werd aan beide examinandi uitge reikt, de heeren P. den Arend van Apel doorn en G. den Houting van 's-Graven- deel. GIFTEN EN LEGATEN Door wijlen mevrouw de Weduwe H. A. Hoefhamer, overleden te Nunspeet, is aan de Diaconie der Ned. Hervormde Ge meente te Doornspijk gelegateerd f 5000, om de rente van deze som telken jare te be steden voor een uitkeering met Kerstmis. Voorts heeft mevrouw Hoefhamer f 500 vermaakt aan de Chr. School te E1 b u r g. DE LAATSTEN Naar het D. N. uit Leningrad meldt, zijn de beide laatste Evangelische predikanten in de Sovjet-Unie de Duitschers Reichart, vader en zoon, door de Gepeoe gearresteerd. De ongeveer 1.750.000 Protestanten in de Sovjet- Unie hebben thans geen enkelen predikant STORMBRAND 21 Dec. a.s. zal het tien jaar geleden zijn, dat vanwege de vereeniging van Kerkvoog dijen in de Ned. Herv. Kerk de Verzekerings commissie Stormbrand werd ingesteld. De bedoeling was om uit het geval-Borculo een les te trekken door het in gang zetten van een kerkelijke verzekering tegen brand- en stormschade. De verzekeringen vertoonen een gezonden groei en jaarlijks kan een grooter wordend overschot gevoegd worden bij het kapitaal, dat echter nog bescheiden is. AFSCHEID P. BRITTIJN Wegens het bereiken van den pensioen gerechtigden leeftijd heeft de heer P. Brit tij n afscheid genomen als directeur van de ambachtsschool te Winterswijk, welke functie hij 30 jaar lang bekleed heeft. Onder zijn leiding is de school van 31 beginnende leerlingen uitgegroeid tot een bloeiende in richting met 265 leerlingen. IVIEJ. M. BUURMAN t In den ouderdom van 60 jaar is te A pel- do or overleden Mej. M. Buurman, die 20 jaar aan het Ned. Herv. Diaconessen- huis te Arnhem als diacones was verbonden. Haar stoffelijk overschot zal morgen, na een rouwdienst in de diaconessenkerk, van half 11 aldaar worden ter aarde besteld. Niederlande mlt be.- slchtigung der Selacherfaura". mej. W. A. K. v a ti der G e y n. geb. te Pulflijk. Tot doctor In de Rechtsgeleerdheid, op proef schrift getiteld: „Hoofdtrekken er overhelds- bemt THEOL. HOOGESCHOOL TE KAMPEN Een zeer belangrijke aanwinst heeft de Bibliotheek der Theol. H. S. te Kampen gekregen, doordat haar ver maakt is door wijlen Prof. Dr. T. Hoekstra diens geheele bibliotheek. Het is zijn wensch en het verlangen zijner echtgenoote geweest, dat dit feit zoo sober mogelijk vermeld werd. Maar voor de Kamper Bibliotheek is het een legaat van de eerste orde. Dr. K. J. Cremer, de Biblio thecaris, zal maanden noodig' hebben, deze rijke bibliotheek te catalogiseeren. AMBACHTSSCHOOL BERGEN OP ZOOM Gistermiddag is door het bestuur der am bachtsschool voor Bergen op Zoom en omstreken de verbouwing en het vernieuwen verschillende gedeelten der ambachts school, gegund aan den laagsten inschrijver, den heer J. T. Rosmalen te Vugt voor de som van f 65745. >rnatlonale betallngsvi ln Nederland sinds 31 Juli 1914". de hee W. Kranenburg, geb. te Tiel. n. Gem. Univ. Ge.il.Econ. We- ...sch.r doet. ex., de hjer F. Snapper. Rechtsgeleerdheid: doet. ix., de heeren B. R. M.O. nUte K3 (nntuurk.. schel fle). Den Haag. Gesl. de he< kens, Nijmegen. Istent. Groningen. ia, Haren; de heer J. Dijk m. GesL mej. C. J. Brink: Wiskunde L.O. Den Haag. Gesl. de heen G. W. II. v. Kampen. Doetlnchem: H. J. Laai land. Laren; L. de Wijn. Vlnkeveen. Machinisten. Den H a s g. Gesl. voorl. dtpl. de heeren J. C. Hubert, Den Haa«; C. Pais, Ter schelling. Kerstboodschap Zoo juist verscheen de nieuwe Kerstbood schap van dr P. Prins: „Goddelijke Inter ventie". Iedereen weet op welke origineele, pakkende en treffende wijze Dr Prins zijn tractaten schrijft. Als straks de Kerstklok ken gaan luiden, verspreidt dan dit tractaat. Het is stemmig geïllustreerd en in kleur gedrukt op zwaar, helder wit papier. Prijs slechts 3.50 per 1000. Bij 10.000 ex. 3.25. Vraagt gratis monster aan de N.V. W. D. MEINEMA, Delft DE „SINGPFARRER" In het Kerkbl. der Geref. Kerken in H.V. lezen we, dat de Duitsch-Evangelische Kerk in Bohemen, Moravië en Silezië het amibt van „Singpfarrer" heeft gecreëerd. In dc gemeenten van genoemde deelen van Tsjeoho-Slowakije worden diverse talen ge sproken, en in de laatste jaren is er een ster ke toetreding van nieuwe leden uit de volks kringen. Daardoor is het 'noodig dat er een uitwendige en inwendige gemeenschapsband wordt gelegd. Eeh uitnemend middel daar toe is de kerkzang en de kerkmuziek. Het is nu de taak van den Singpfarrer den schat van Evangelische liederen der kerk in zoo veel mogelijk gemeenten levend te maken en de eenheid der liturgie te bevorderen, en voorts zooveel mogelijk te doen wat het doel naderbij brengt. Misschien is er ook in ons land plaats voor den Singpfarrer.... vanwege de harmonie.. ONDERWIJS EN OPVOEDING AMBTSAANVAARDING Prof. Dr. B. H. J. WEERENBECK Hedenmiddag heeft Prof. Dr B. H W e e- r en beek het ambt aanvaard van buiten gewoon hoogleeraar in de Fransche en Pro- vencaalsche taalkunde aan de R.K. Universi teit te Nijmegen, waarbij hij een rede hield over het onderwerp: „Remarques sur la liguistique et la langue frangaise" „Be merkingen over de Fransche taalkunde en taal". EEN RIJKE SCHAT VOOR UW KLEUTERS! Het prachtwerk met 211 Bijbelsche ver tellingen (om voor te lezen aan kinderen van 4 tot 8 jaar). 335 Bladzijden in groot formaat met 52 levendige teeke- ningen. De 2e herziene en vermeerderde druk van Het Grote Boek voor de Kleinsten verteld door J. C. de Koning Prijs slechts 1.90 - gebonden 2.50 In eiken boekhandel UITGAVE J. H. KOK N.V. KAMPEN TIEN MINUTEN STILTE elke dag, om voor u zelf of met uw gezin te lezen uit AAN 'S KONINGS TAFEL Dit is een boekwerkje van 96 pagina's, dat om de drie maanden verschijnt Elke pagina bevat een overdenking voor elke dag van Ds. J. H. C. Kamsteeg te Gorssel Het wordt typografisch smaakvol uit gegeven. Een abonnement op „Aan 's Konings tafel", kost slechts 1.80 per jaar (hiervoor ontvangt men dus 4 x per jaar een aflevering van 96 pagina's in stevig, omslag). Vraag aan uw boekhandelaar of de uitgevers een gratis proefaflevering! De eerste uit gave verschijnt eind December over de maanden: Januari, Februari en M.aart NEERBOSCH' BOEKHANDEL EN UITGEVERIJ TE NEERBOSCH EEN LYCEUM TE BANDOENG Naar het N. v. d. D. voor N.O.I. verneemt, is dr P. J. A. I denburg, directeur van Onderwijs, naar Bandoeng vertrokken in ge zelschap van dr R. W. van Diffelen, hoofdambtenaar bij hetzelfde departement. Het doel van hun verblijf in Bandoeng houdt verband met de bestaande plannen om al daar een lyceum op te richten. Aangezien het aantal leerlingen van de bestaande H.B.S. te Bandoeng te groot wordt geacht en een lyceum in de bergstad niet al leen het surplus aan leerlingen zou kunnen opvangen, doch in een bestaande behoefte zal voorzien, heeft het departement reeds eeni gen tijd de oprichting van deze onderwijs instelling bestudeerd. Een „dundruk" ZAKBIJBEL is slechts 14 mm. dik, weegt 230 gram en kost in soepele linnen band 2.15. Uitgave: A. JONGBLOED N.V. Alom in den boekhandel verkrijgbaar DREIGEND CONFLICT BIJ ALLAN De rijksbemiddelaar Prof. Mr. Josephus .Titta heeft op het Departement van Sociale Zaken een conferentie gehad met partijen betrokken bij het dreigend conflict aan de fabriek van meubelen en spoorwegmateri- aal der firma Allan en Co. te Rotterdam. Gedurende deze besprekingen heeft de Kijksbemiodelaar een voorstel gedaan, dat nader in de organisaties zal worden ver dedigd. WETENSCHAP EN KUNST De Vondeltentoonstelling Binnenkort 2000ste bezoeker verwacht De Vondeltentoonstelling in het Museum Fodor, Keizersgracht 609 te A m s t e rd a m. blijft zich in een toenemend bezoek verheu gen. Binnen enkele dagen wordt de 2000ste bezoeker verwacht. Zooals men weet. wordt de tentoonstelling op 2 Januari a.s. gesloten. JAN ZWARTS OPVOLGER De heer v. d. T. te Hillegersberg schrijft is: Naar aanleiding van het gisteravond in Uw blad opgenomen bericht onder „Kunst" over Jan Zwarts opvolger, moge ik het vol gende opmerken: De klacht die het Luthersche Kerkblad „De Wartburg" uitte, moet men ten volle onderschrijven. De kennis en bekwaamheid van den opvolger, Piet van Egmond, kunnen geheel buiten beschouwing worden gelaten. De benoemers zijn zich blijkbaar niet bewust geweest wat zij aan den overleden Orgel meester verschuldigd zijn, ook ten opzichte ui diens familie. Wat betreft de mededeelinig, dat de plaats ..in Jan Zwart ook bij de Ned. Chr. Radio Vereen, niet zal worden bezet door één van zijn kinderen of één zijner leerlingen, ben ik van meening dat de N.C.R.V. zichzelf hier door groot nadeel berokkent, indien dit be richt werkelijkheid is of worden zal. Ik ben stellig overtuigd, dat de N.C.R.V. verschil lende leden daardoor -.al verliezen. Boven dien getuigt deze beslissing niet van groote dankbaarheid en erkentelijkheid aan den overledene. Moge geen misstap worden ge daan! „ONZE TAALTUIN" Nr 8 van de 6e jaargang van „Onze Taal tuin" opent met do rede van Prof. van G i n n e k e n, gehouden bij de Nijmeegschp Universiteitsviering van Vondels 350ste ge boortedag. Daarna vervolgt P. Peters zijn artikel over de vormen en de verbuiging der pronomina in de Nederlandsche diaier ten. Jac. van Ginneken vermeldt de internationale vragenlijst over dialect-pho- nologie. Tenslotte behandelt J. Slijpen de vraag: „De Limburgsche sermoenen toch Nederlandsch?" Hoe „Gouden Teugels", de bekende ro man van Mevr. A. van Hoogstratcn-Schoch. in het buitenland gewaardeerd wordt, blijkt wel uit de volgende feiten: van de Duit se h e uitgave verschijnt dezer dagen de zesde druk, in Boedapest verscheen de vorige week de Hongaarsche vertaling, in Stockholm verscheen eenigen tijd gele den de Zweedsche uitgave, terwijl over een Engelsche vertaling wordt onder handeld. Dat is het buitenlandseh overzicht Wat de Nederlandsche uitgave betreft onlangs verscheen hiervan de achtste druk en het blijkt wel, dat „Gouden Teu gels" nog steeds een zeer gezocht boek is. A. C. HUIZINGA, A. GRAMMAR OF ENGLISH. Groningen, J. B. Wolters. Deze grammatica is bedoeld voor hen dib voor het examen Engelsch L. O. zich voorbe reiden. Volgens het voorwoord wil men aan de candidaten zooveel mogelijk hulp bie den, ook bij het maken van vertalingen. Van blz. 1—196 vindt men de grammatica ingedeeld op de gebruikelijke wijze, en daarna van blz. 197—242 een appendix met allerlei woorden en uitdrukkingen met oe vertalingen ervan, die als illustraties die nen van afzonderlijke paragrafen in het voorafgaande gedeelte. Wij hebben weinig opmerkingen te ma ken; ieder die op dit terrein thuis is, zal Inauguratie Prof. Dr H. Kraemer Een rede over De Wortelen van het Syncretisme Hedenmiddag heeft Prof. Dr. h. Kraemer zijn ambt als hoog leeraar in de faculteit der Godgeleerdheid aan de Rijksuniversiteit te Leiden, om ondenvijs te geven in de geschiedenis van den Godsdienst in het algemeen en de phanomenologie van den Godsdienst aanvaard. Voor tot zijn eigenlijke onderwerp, „De wortelen van het syncretisme" te komen, deed spr. eenige principieele opmerkingen vooraf gaan. Voor tot zijn eigenlijke onderwerp, de Wortelen van het Syncretisme te komen, doet spreker eenige principieele opmerkingen vooraf gaan. Het syncretisme is in de 'geschiedenis en phaenomenologie van den godsdienst een bekend verschijnsel. Het wel haast klassie ke voorbeeld van het syncretisme is het godsdienstig leven in het Romcinsche Impe rium in de eerste drie eeuwen onzer jaar telling Ten gevolge van de Romeinsche uni ficatie waren in het cultuurbekken van de Middellandsche Zee volkeren, godsdiensten cn culten in voortdurende beweging en uit wisseling met elkaar, zij amalgameerden en identificeerden zich cn tooiden zich met eikaars namen en begrippen. Zoo kon men priester zijn van meer dan één mysterie religie. in verschillende heiligdommen tege lijk knielen, want het was toch dezelfde god. enz. Het Nco-Pythagorisme is een voorbeeld van filosofisch syncretisme en Plotinos trok van dit godsdienstig en filo sofisch syncretisme de consequenties in zijn grootsch systeem, waarin het Oer-zijn het primum movens is en waarin de wereld met al haar tegenstellingen is opgenomen en alle vormen van godsdienst en cultus worden erkend in hun relatieve recht en zelfstandigheid Waar uit komt dit syncretisme, dat de vormen van een elementaire amalgamee- ringsmania kan aannemen, voort? Cumont antwoordt, dat het tot de natuur van het paganisme behoort om eigen goden met andere te identificeeren. Inderdaad is dat zoo. Maar de vraag rijst, waarom dit zoo is. Wanneer men de oorzaak in de to lerantie van deze godsdiensten wil zoeken dan wordt de nieuwe vraag, waar dan deze tolerantie aan toe te schrijven is, en deze vraag wordt te dringender wanneer men het feit overweegt dat het jonge Christen dom in deze tolerantie en identificatie niet betrokken werd. De profetische religie van het Oude Testament wees de neiging tot syncretisme steeds met kracht af, en ook de Islam, wanneer hij zich zijn vurig mo- nothcisme herinnert, doet dit Wenden we ons tot de thans levende groote godsdiensten, dan is de overeen komst met het beeld van het Oostersch-Hel- lcnistisch syncretisme in den Romeinschen Keizertijd, trots alle verschillen, frappant. Door het geheele Oosten treft men dezelf de massieve onderlaag van volksreligie aan als dat het geval was in den Romeinschen Keizertijd. In het gansche Oosten vindt men in de soteriologische culten hetzelfde indi vidualistische hunkeren naar heil als in de mysteriën-religies in den Keizertijd. En ge lijk de Neo-Pythagoroesche en Neo-Platonl sche godsdienstfilosofieën alle vormen tan religie in haar noodwendigheid en natuur lijkheid wisten te „plaatsen", zoo vertoonen de godsdienstfilosofieën van het Oosten daarin een minstens even groot mecster- Het is uit deze korte aanduidingen duide lijk, dat de levende Oostersche religies kost haar materiaal kunnen verschaffen voor diepere doorgronding van het probleem van het syncretisme. Aan allerlei voorheelden wordt dit nog nader uitgewerkt. Typeerend is het telkens weerkeerende gezegde van den Javaanschen Desaman: alle godsdien sten zijn per slot van rekening gelijk, dot in heel Azië volledige instemming vindt. De Chineesche versie hiervan is de klassieke formule han san wei ji\ d.i. China omvat drie godsdiensten, en toch zijn deze er slechts één. Uit do vele voorbeelden blijkt niet alleen de overeenkomst met het beeld van het godsdienstig leven in den Rom. Keizertijd, maar ook. dat liet godsdienstig voelen en denken der volksmassa's en de hoofdlijnen van het godsdienstwijsgeerlg denken on dezelfde svneretistisehe conccp tie van den godsdienst teruggaan. Dit syn cretisme wijst naar een merkwaardiq godsdienstig relativisme maar waar ons moderne relativisme nis een doodende adem over alle godsdienstige vi taliteit heen strijkt, stimuleert dit relativis me van het paganisme juist tot een over weldigende godsdienstige productiviteit De gmote Sinoloog de Groot stelde voor China de vraag, welke toch die eonc religie is, waarin de drie historische religies haar oorsprong vinden, en hij noemt deze die Re Iigion des Universums, van welken stam de andere religies slechts takken zijn. Maar terugdenkend aan het Javaansche gezegde Hoogste stand te Vardö 770.4. Laagste stand te Calais 741.6. Stand vanmorgen half twaal# 745.0. WEERVERWACHTING Meest matige Oostelijke tot Noordelijk© wind, zwaar bewolkt met tijdelijke opkla- ring, kans op regenbuien, iets kouder. BUITENLANDSCH WEEROVERZICHT De hooge drukking in Lapland nam weer in beteekenig toe, terwijl ook in het Z.W, op de oceaan de luchtdruk gestegen is. Bij IJsland verscheen een nieuwe depressie. Geheel W.-Europa verkeert nog onder in* vloed van de depressie, waarvan het cen trum thans tusschen Brussel en Parijs ligt» De diepte van deze depressie is evenwel wat afgenomen. In Z.-Scandinavië en op dö Britsche eilanden waaien krachtige tot stormachtige N.O. tot N. winden, met regen of sneeuwbuien. In Frankrijk waait het krachtig uit N.W. tot Z.W.; ook hier valt plaatselijk regen. Aan de Ö.-kant van het depressiecentrum is het luchtdrukverval veel geringer. In Duitschland en midden-Europa is het vrijwel windstil met gedeeltelijk be wolkts lucht en pjaatselijk nevel. Ook de hooge Alpentoppen liggen in de wolken, net sneeuwt er en de temperatuur is 813 gra den onder het vriespunt. De temperatuur is op de Britsche eilanden en in geheel Scandinavië onder normaal; op het vaste land van W.-Europa is zij er boven. De vorst drong tot in N.-Denemarken door. Voor onze omgeving wordt verder N.O. of N. krmipende wind verwacht met daling van temperatuur en mogelijk enkele regen- THERMOMETERSTAND Stand vanmorgen half twaalf 6.8 C. 4 DECEMBER Zonsopgang 7.52 uur, zonsondergang 3.4s uur Maan op vm. 9.01 uur, ondr nam. 5.07 uur hier heel veel bekend3 aantreffen. Alleen viel ons op wat in het hoofdstuk van het verbum gezegd wordt bij do progressieve vorm, die onder het hoofd „aspect" is op genomen. Dit is natuurlijk heel goed, ook Prof. Kruisinga noemt in de vijfde druk van zijn „A Handbook of Present Day English" de groep „to be" met „verbal ing" een ge val van „durative aspect". De heer Hui- zinga heeft echter geen verschil gemaakt tusschen subjectieve en objectieve aspecten of, zooals juister is, tusschen wat de Duit schers noemen „Aspekt" en „Aktionsart", welke termen door Kruisinga vertaald zijn met „aspect" en „character". Bij zijn ver klaring van wat de aspecten zijn, heeft de heer Huizinga dit thans gebruikelijke on derscheid verwaarloosd. Sedert Jacobsons scherpzinnige recensie over Wackernagels „Vorlesungen über Syntax" kan men ait vei^chii evenwel niet meer neeeeren en de vele andere voorbeelden beseffen wij, dat de Groot hier een universeel probleem heeft gemoveerd. Daarom is er een andere wijze van benadering dan het zoeken naar de oorsprong, die beter recht doet aan dit universeele karakter, n.l. die der wezens- typeering, of anders gezegd: het syncre tisme is eerst secundair een godsdienst historisch probleem, het is primair een phaenomenologisch probleem. Men kan de godsdiensten onder verschil lende gezichtspunten indeelen, maar geen indeeling legt zoo effectief het onderscheid in apperceptie en structuur bloot als die ln de profetische godsdiensten dei openbaring en de naturalist 1- tische van zelfverwerkelijking. Met deze termen is gepoogd een cardl- naal verschil aan te geven, hoewel natuur lijk ook de naturalistische religies het he grip openbaring en de profetische religies de zelfverwerkelijking kennen. Maar alleen de profetische apperceptie neemt het begrip opehbaring, evenals het begrip God, volle dig serieus. Beide radicale serieusheden worden geformuleerd in de beroemde wnor den van, Deut. 6:4: Hoor Israël, de Heer onze God is een n i g Heer. Bij de na turalistische religies betoekent openbaring altijd een suprcem moment van godsdien- stge ervaring. De Indologe Betty Heimann deed voor In dia wat de Groot voor China deed, n I. de fundamenteele naturalistische apperceptie aanwijzen van de Ind. wereldbeschouwing. Mensch en natuur zijn identificeerbaar en uitwisselbaar. Deze apperceptie wordt nog versterkt door wat men de totalitaire grond gedachte kan noemen, die door alle primi tieve culturen heen loopt Het denken gaat uit van de ontrehroken eenheid, waarin de heele werkeijlkheid met al haar nuancen en contrasten begrepen is. Twee uitvloeisels van dit naturalistisch- monistisehe denken zijn voor onze vraag naar de wortelen van het syncretisme van belang Het eerste is. dat wereld en leven, mensch en natuur, lot en geschiedenis alle binnen den cyclischen gang van de natuur gezien worden. Alles heeft zijn plaats óm dat het een verschijnsel is. Het tweede is. dat de contrasten en tegenstellingen nooit onverzoenlijk zijn. zij moeten er. elkaar halanceerend, zijn en hebben alle hun rechtmatige plaats. Zoo wordt het geheel eigen relativisme van deze naturalistische appercepties ons duidelijk, en tevens dat hier de vraag naar waarheid niet zoo klemmend is als in de profetische religies, maar die naar de waarde meer aan dacht vindt. Dit inhaerente relativisme van het naturalisme en totalitaire monisme is de ware wortel van het syncretisme. Amy Groskamp-Ten Harei MOEDEK. Baarn, Hollandia-druk- kerö, N.V. wer* v?anddr' d'0 d° schrIJfster hlertot onder een goed gesitueerd gei-In. Eer^mcwd'er^dfe haar man en haar kinderen hartelijk llefheef, die al- J ledoelt, en toch hoe langer hoe beter l6tk' Ze°heeft I gezin, doch i kaï.der heen. as wel hdschi' niet. Er kome t, al is 't danVók^edoeld als'een goed i een leven dat goed bedeeld niet goed JAN VRIENDS. De oolevnn familie en cijn prooi. Rottere NUgh en vi.n Ditinar N.V. boek is tweemaal geschreven. Het cript werk van maunden na jaie udle, werd geheel vernietigd dot ant is Jlt boek ln hoog mate. Het P is het al. De ooievaar ia een vogel. dan elke andere vogel, van leder de het leven der dieren, die ar zön ln den Immer g staan, verteld ^vordt. dai »o u boek wel .in dat 1 Ook de achter ln het boek verzan elde unieke erie van 78 toto's, zün als het boek: heel mooi! H. Kok N.V. aal is Pam bi* Oma gelogeerd, w leintbode Pieun ie-i "wat va- de >v*nslustlge, l'am h..eft te verdu t hierover meermalen, doch hou n Papi, die cooh ook een goed har ht zich aan .1e UriUlem mk-ter. c 3 stelten knn Sitt**n. Vooral a l n.'ere nichtjes ook nog b', oma dagen hij Oma jn echter -poedlg voor hg. M-.gRle e Git. de nlch Jes. vertrekken het eer.-t en eenige dagen daarn i ock P.m. Pleun wordt late door de herrlemnak.der.i niet vergden cn Oma ook niet Pam schrijft Om- 'n groote bilef, hoewel se niet van briefschrijven houdt, een leuke, echte melsjesbrlef. Voor sommige meisjes een echt leuk boek. Voor anderen, die al wat veel „meLsJes"boeken gelezen hebben is hel misschien wat al te ge- w'ld-druk, sat de drie meisjes doen en beleven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1937 | | pagina 3