Dr KUYPER-HERDENKING TE AMSTERDAM Minister-president Dr H. Colijn teekent zijn voorganger als nationale liguur De Kuyper-figuur van vijf zijden belicht VRIJDAG 29 OCTOBER 1937 DERDE BLAD PAG. 0 1S8HM ■■■I liiCnilUlHI'flMfliPi'tiffiliaiHHlUniHHmiBIIBBPaiBHBMHHOMIMlMIBB De hulde van 't Vrouwen-Comité en van Senaat en Studentencorps der V. U. Overweldigende belangstelling, ook uit officieele kringen Het tweede gedeelte der Kuyper-herden- king was bedoeld als een officieele en veel zijdige huldiging van den man, wiens naam in deze dagen op aller lippen is. Daartoe was vanmorgen de groote zaal van het Con certgebouw tot in de uiterste hoeken bezet en nóg waren er vele teleuigestclden en hadden, behalve de familieleden van Dr Kuyper, zeer vele autoriteiten plaats genomen. Onder hen merkten we op de Ministers v. Buuren, Van Dijk, Goseling, Patijn, Slotcmaker de Bruine, Weiter en De Wilde (de Ministers Van Boeijen en v. Steenberghe waren verhinderd); de com missaris der Koningin in Gelderland, mr S. Baron v. Heemstra, de vice-pres. van den Raad van State, jhr Beelaerts van Blok land Tm de leden dr Rutgers, mr dr Kooien, mr Kan en mr dr Schokking; burgemeester dr de Ylugt en de wethouders Baas en Rus tige namens het gemeentebestuur van Am sterdam de voorzitter van de Eerste Kamer Baron de Vos van Steenwijk. de voorzitter van de Tweede Kamer, Z. Exc. Prof. Mr Aalberse, de vrijwel complete A.R. Tweede Kamerfractie, de A.R. Eerste Kamerleden, jhr v. Citters, jhr mr v. Asch van Wijck, prof. mr Anema, prof. mr Diepenhorst, prof. dr Woltjer; de gezant van Zuid-Afrika, dr v. Broekhuyzen, mr dr de Vries en mr Ver dam, namens het Curatorium van de Vrije Universiteit, mr v. Beeck Calkoen, mr Gros heide en Wolzak, namens het directorium van de V U.; de oud-min. v. Schaik en Bon- gaerts; de Minister van Staat mr Fock, den rector-magnifieus en den secretaris van de Senaat van de Technische Hoogeschool te Delft; prof. dr Eerdmajis, namens de Senaat van de Rijksuniversiteit te Leiden; het oud-Kamerlid mr Baron van Wijnber gen; oud-min. mr Verschuur; weth. mr Kropman en prof. dr Steger, namens de Kath. Eerste Kamerfractie; jhr mr de Sa- vomin Lohman en J. ter Haar namens de Chr. Hist. Eerste Kamerfractie; jhr mr D. J. de Geer, mej. mr Frida Katz en Tilanus, namens de Chr. Hist. Tweede Kamerfractie; burgemeester mr Schwartz, namens het ge meentebestuur van Maassluis; Snoeck Hen- kemans en prof. dr de Zwaan, namens het hoofdbestuur van de Chr. Hist. Unie; prof dr den Hartogh, hoogleeraar aan de Theol. School te Kampen; Maris en Bergmeijer, namens de Chr. Staatk. .Partij in Ned. In- dië; Ds Schouten en Ds Mevster. namens 't Curatorium van de Theol School te Kam pen; Ds Schouten en Dr Keizer, praeses en scriba van het moderamen van de jongste Gen. Synode der Geref. Kerken; prof. dr Noordtzij uit Lausanne; een deputatie van het bestuur van den Ned. Journalisten kring, de senaat van het Studentencorps der Vrije LTniversiteit: alle leden van het Centraal Comité van A.R. Kiesvereenigin- gen; alle leden van den Raad van Beheer van de dr A. Kuvnerstichting; het bestuur van de Geref. Studentenvereen. S.S.R.; na mens den Senaat van het Studentencorps van de Theol. School te Kampen de heerun A. Veldman en R. de Vries; de besturen van de Bonden van Jongelings- en Meisjesver- eenigingen op Geref. grondslag en ten slotte alle organisaties, welke een afgevaar digde in het comité hebben. In de middaguren kwamen nog de com missaris van de Koningin in de prov. Noord Holland, mr dr A. Baron Röell en Staats raad mr J. Limburg. Od de voorste rijen hadden plaats ge nomen Douair. Rammelman Elsevier— Kuyper, de 90-jarige zuster van wijlen Dr Kuyper, de kinderen van Dr Kuyper: prof. dr H. H Kuyper, dr A. Kuyper Jr en bur gemeester G. Kuyper, de dames mej. J. H Kuyper en mej. C. Kuyper en verschillende kleinkinderen. Al deze officieele ipersonen werden bij de ingang van het Concertgebouw ontvangen door een commissie, bestaande uit de hee- ren F. L. v. d. Bom, dr C. Beekenkamp en jhr mr A. F. de Savornin Lohman. „DR KUYPER ALS NATIONALE FIGUUR" Herdenkingsrede van Dr. H. Golijn Om kwart voor elf werd de samenkomst geopend en tenstond daarna betrad de minis ter-president, dr H. C o 1 ij n. het spreekge stoelte voor het houden van zijn rede, De waardeering van een groot deel onzer landgenootpn, aldus dr Colijn, houdt op, als het gaat om de beoordeeling van den tita nenarbeid, door dezen volksleider verricht Maar zijn levenswerk is voor ons natio nale leven van bijzondere waarde en daar om is hij een nationale figuur geweest. De herleving van de Calvinistische volksgeest is in zeer bijzondere mate vrucht van zijn arbeid geweest. Spr schetst de oorzaken van den tegenstand tegen Kuypers streven en ducht geen tegenspraak, wanneer hij zegt, dat, afgezien van de Franöche tijd, de burgerlijke vrijheid in ons land nooit geringer is geweest dan in de eerste helft van de achter ons liggende eeuwkring. Het eenheids-ideaal, dat ook Groen; van Prin- sterer zich eerst voor oogen stelde, zou op den duur slechts te handhaven geweest zijn indien men bereid was om de levenskracht van 't Christelijk beginsel in Nederlandsch- Calvinistiêche zin prijs te geven. Groen zag dat in en aanvaardde in 1857 de v r ij e school en sloot zelfs een scheiding uit het Kerkgenootschap onder bepaalde omstan digheden, niet meer uit. Op de schouders nu van Groen staat Kuyper. Beider doel was hetzelfde. Vier vragen zag Groen steeds vóór zich geplaatst: le. hoe wordt voor de invloed van het Christelijk volksdeel de weg geëffend? 2e. hoe wordt de geeste lijke kracht van het Geref. volksdeel bevorderd? 3e. hoe wordt, indien het Ned Calvinisme eenmaal weer tot her nieuwd leven is gewekt, die nieuwe na tionale kracht in ons volksleven weer tot gelding gebracht? en 4e. hoe wordt het tekort aan burgerlijke vrijheid voor een groot deel van het gewone volk op geheven? Deze vragen had ook Kuyper zestig jaar geleden te beantwoorden. Toch was er ver schil tusschen Groen en Kuyper. De laatste brak van meetaan met alle halfslachtigen en wilde alleen optrekken met gelijkgezin den. Voor de bewustwording van de Calvin, volksgroep gaf hij in Stand, en Heraut ge regeld en principieele voorlichting op een wijze, welke tot nu toe niet geëvenaard is. Naast dit talent was er de mystieke band tusschen den man, die sprak en het volk, dat luisterde. Groen was ten deze anders dan Kuyper, die het eenvoudige volk ken de. Het Calvinisme werd voor hem een zaak \an beleven. In 1878 kwam het tot organisatie van directe geestverwanten; in 1938 bestaat de anti-rev. partij 60 jaar. Dat is Kuypers werk geweest. En de betuiging past: wij zijn ge wassen in dit land en onze invloed op den gang van 's lands zaken is in 1937 heel wat belangrijker dan in 1887. Intusschen begreep Kuyper, dat met or ganisatie en voorlichting niet kon worden volstaan. De geestelijke en intellectueele krachten van de Calvin, volksgroep moesten worden versterkt. Zoo stichtte hij de Vrije Universiteit, een greep van heroieke betee- kenis. Zijn doel is bereikt: er is een leger gekomen met geschoolde officie- >3.ii Kinderen bieden de dames van 't Vrouwen-Comité bloemen aan, Dr. Colijn tijdens zijn rede in de Apollohal Dan ging het om de derde vraag: het tot gelding brengen der hernieuwde krach ten in ons volks leven. Als minister heeft Kuyper getoond, hoe een partijgroepeering in ons volk alleen dan waardeering ver werven en behouden kan, als zij haar na tionale taak onder alle omstandigheden blijft vooropetellen. Het karakter van zijn reeeeringsperiode is niet in strijd geweest met het nationale streven der partij, waar van hij de leider was, al dient te worden toegegeven, dat het wetgevend beleid niet altijd ten volle heeft beantwoord aan de hooggespannen verwachtingen. Ondanks een enkele struikeling (het kiesrecht-Tak) is men er echter sedert 1878 in geslaagd, door volhardend beleid de door het her leefd Calvinisme nieuw gewekte volks krachten dienstbaar te maken aan de waarachtige belangen van land en volk. Inzake de vierde vraag constateert spr., dat Kuyper in 't pleiten voor een volledige vrijheid van Kerk en School, bevredigend werk heeft geleverd voor alle deelen der bevolking. Dit alles overziende, vraagt Dr. Co- lijn: zou men als nationale figuur niet mogen eeren hem, die in het Neder land der 19e eeuw geworsteld heeft om herwinning der geestelijke krachten, die eens ons volk tot zoo kloeke daden als ten tijde van Coen en De Ruyter in staat stelden? Zeker, partijman was Kuyper. Maar daardoor verwekker van krachten, die eens de roem van ons volk waren. In stillen eer bied danken wij den almachtigen God, die in Zijn voorzienig bestel dezen man aan 't vaderland geschonken heeft en wij bidden ootmoedig om begenadigd te mogen wor den met de wijsheid, de kracht en de vol harding, die noodig zijn, om de ontvangen erfenis trouw te bewaren en aan het nage slacht ongeschonden over te dragen, opdat het Calvin, volksdeel zich immer bewust blijve van de hooge roeping, die het tegen over het vaderland, ook in de tijden, die na ons komen, te vervullen heeft. MIDDAGSAMENKOMST Vijf 15-minuten redevoeringen De middagsamenkomst in het Concertge bouw, aangevangen te twee uur, was ver deeld over vijf redevoeringen, die elk een kwartier duurden en afgewisseld werden door orgelspel. Eerste spreker was prof. dr J. R i d d bos van Kampen, die een rede hield over Dr Kuyper en de wetenschap De strijd voor een Christelijke, nader gezegd Calvinistische wetenschap, waarin de beteekenis van Dr. Kuyper gelegen is, veronderstelt, al dus spr., een p o - sitieve waar- dee rin g der wetenschap. Kuy- iper vond bij de meerderheid van het Christenvolk een onverschilli ge, soms vrees achtige houding t.o v. de web n schap; in dien af keer van een we tenschap, welke Schrift en belij denis aanviel, en wist hij zich één met dat volk, doch hij heeft de wetenschap al3 zoodanig geëerd als een schepsel Gods, ge roepen om op haar wijze God te verheerlij ken. Door de daad der stichting van de V. U. heeft hij deze beschouwing beves tigd, en bij het Cristenvolk waardeering voor de wetenschap opgewekt. De hoofdzaak in dit opteden van Kuyper was echter het poneeren van de an tithese op wetenschappelijk ge Prof. J. Ridderbos Na een overzicht van den historisohen achtergrond dezer noodzakelijkheid, schets te Prof. Ridderbos, hoe Kuyper een bolwerk tegen het naturalisme vooral in den pan- theïstisehen \orm, oprichtte. Noch de Apolo getische School, noch de Vcrmittlungs- theologie, noch de dualisten konden geven wat bovenal noodig was: een wetenschap, die opkwam uit eigen beginsel. Zoo kwam de tegenstelling tusschen wa re en valsche wetenschap op den voor grond, die als waarheid en leugen tegen over elkander staan onder het licht des H. Geestes. Deze antithese nu staat niet op zichzelf, maar is dezelfde, die geldt voor heel het leven. Hier raken we het ver band tusschen wetenschap en le ven, dat in Kuyper's gedachtengang cen traal is- Voor het practisch nut der weten schap had Kuyper een open oog. en dat nut is z.i. alleen bij een Christel ij ke beoefening der wetenschap gewaarborgd. Zulk een beoefening steunt en sterkt des Christens geloof. Hier zien we Dr. Kuyper diep in de ziel; hij is de levensreformator, die alle leven opeischt voor God en Zijn Ge zalfde; ook de wetenschap heeft ge hoorzaam haar plaats in te nemen in 't leger van dezen Koning, opdat zij het sterke en steune. Het Christelijk leven geeft aan de Chr. wetenschap ook zijn voedingsbodem. Kuy per is niet maar de stichter van een eigen wetenschappelijke school maar ook roept hij het leven én de wetenschap op, zich aan God en Zijnen Christus te geven en dusdoende het leven te zegenen. Daarom ook kan de door Kuyper vertolkte bood schap niet verouderen, en is zij van belang voor ieder onzer, geleerd of ongeleerd, die bij het leger van Koning Christus is inge lijfd en persoonlijk is betrokken hij heel den strijd voor Zijn eer. De tweede spreker ter middagvergade ring was prof. mr A. Anema. die zijn ge hoor bepaalde bij Dr. Kuyper en het staatkundig leven Prof. Anema stelde voorop. Kuvper niet de anti-rev. partij, zijn beteekenis oor 't Ned. staatkundig leven h et a 1 g e- •n te willen schetsen. Deze ziet hij in drie opzichten: le Kuyper heeft het beginsel van 0 r - n i s a t i e in politieke le- 1 gebracht; 2e heeft ons staatkundig leven genoopt zich te organiseeren 00 de grondslag van tkun d i- e g i n se - hii heeft Pr°fAAnema de religieuze grondgedachte van onze Ned. politiek steeds meer doen doordringen- Samenvattend kan men dat zóó zeggen: Kuyper heeft ons Ned. Staatkundig leven door het beginsel der organisatie tot nieu- ve pn gezonde actie gebracht; hij heeft 't erdiept door het te dwingen tot organisa tie op den grondslag van vaste staatkundi ge beginselen: en eindelijk heeft hij het erband tusschen religieuze wereldbe schouwing en politieke beginselen gemaakt waarheid, waaraan geen richting meer kan voorbijgaan zonder zichzelf in grijpende schade te doen en zich te plaat sen buiten de actualiteit van den eigen aard van ons nationaal volksleven. En daarom hebben niet alleen zijn geestverwanten, maar heeft al wie prijs stelt op een gezond nationaal staatkun dig leven in hot algemeen op dezen ge denkdag overvloedige reden tot dank baarheid en erkentelijkheid voor den rijken schat, dien God in Kuypers ipoli- tieken levensarbeid aan heel ons volk heeft geschonken. Hierna was het woord aan Prof. Mr. V. H. Rutgers, die sprak over het onder werp: Dr Kuyper en het onderwijs Kuypers aandeel in d>en schoolstrijd gedurende meer dan vijftig jaar is onge evenaard. Overal stond hij op zijn post; maar wil men de geheel eenige plaats, die Kuy per in den school strijd innam ver staan, dan ver- diepe men zich in de geschiede nis van 't volks petitionnement. Het volkspetition nement, als door een tooverslag uit den grond ge stampt, verwierf meer dan 300.000 handteekeningen. Een grootscher episode dan de Prof. V. H. Rutgers worsteling tegen de wet van Kappeyne heeft die strijd niet gekend. In hetzelfde jaar 1878 werd de stichting der Vrije Universiteit ter hand genomen. E»en groote voldoening is het voor Kuyper geweest zelf de wet in het Staatsblad te mogen brengen, die aan de Vrije Universi teit de mogelijkheid van verdere ontplooing schonk. In dien schoolstrijd heeft Kuyper na tionaal werk verricht. Ten deele blijkt dit reeds hieruit, dat voor meer dan tweederden der schoolgaande kinderen de ouders de bijzondere school verkie zen. Maar ook heeft Kuyper een hoo- gere opvatting van volkseenheid en van vrijheid gehad, die ten slotte door Cort van der Linden tot grondslag van onze schoolwetgeving is gemaakt. Voor Kuyper ging het, kort gezegd, om de plaats van den Bijbel in het Ne- derlandsche volksleven. De familie Kuyper bij de herdenkingsplechtigheid in de Apollohal. Verwonderlijk is het, dat Kuyper, met allerlei werk overladen, ook buiten het terrein van den schoolstrijd zoo veel voor het onderwijs kon doen. Zijn voorstel tot tot oprichting ecner middelbaar technische school is na zijn aftreden niet verder be handeld, maar dit voorstel heeft krachtig medegewerkt om de zoo hoog noodige mid delbaar technische school tenslotte te doen komen. Ook is de Nijverheidsonderwijswet tot stand gekomen, ten deele op de basis gelegd door de ineenschakelingscommissie, die de vrucht was van Kuypers initiatief, terwijl hij er eveneens in geslaagd is de Polytechnische School tot Technische Hoogeschool te verheffen. In al dezen arbeid uitte zich niet alleen een reactie tegen het intellec tualisme, dat het onderwijs te lang be- heerschte en aan de ontwikkeling van het- vakonderwijs in den weg stond, maar ook Kuypers breede, heel het na tionale leven omvattende blik. Hij wil de niet aldus besloot spr. dat het Nederlandsche volk in practische ken nis en vaardigheid bij andere volke ren zou achterstaan. De vierde spreker was de heer C Smeenk, lid der Tweede Kamer, wiens taak het was het onderwerp Kuyper en het sociale leven te belichten. Menschenvergoding noch het oprichten van standbeelden aldus spr., ligt in de lijn van het Calvinis me. Maar wel willen wij dank baar gedenken de groote beteekenis van Kuyper voor do Chr. sociale beweging. Ook in dit stuk ging hij hij de H. Schrift te rade. Na een kenschets van de sociale verhou dingen bij Kuy per's optreden, wees spr. er op, dat. 't den leider niet ging om philantropischc bemoeiingen doch om recht, om goede regelingen om billijke en rechtvaardige verhoudingen. Spr. herinnert ten deze aan Kuyper's lei ding in het eerste Chr. Sociale Congres, aan zijn arbeid als Kamerlid en aan zijn geschriften Met beslistheid koos hij partij tegen het liberale individualisme- De groo te sociale beweging van den nieuwen tijd had z.i. het recht od te komen voor het ge meenschapsrecht en voor de organische na tuur der maatschappij. Onze menschelijke maatschappij, zoo zei hij het zelf, is geen aggregaat van individuen maar een orga nisch lichaam. De solidariteit van onze schuld en het mysterie der Verzoening op Golgotha zijn met zulk een individualisme volstrekt in strijd. Kuyper heeft, het organisch en dus so ciaal karakter van ons menschelijk leven vooropstelelnd, gepleit voor bedrijfsorgani satie en organisatie van den arbeid. In zijn bekende rede „Souvereiniteit in eigen kring" kiest hij reeds positie tegen de indiv. strooming, en ander zijds komt hij op tegen het oentralisti- C. Smeenk sche streven, tegen het staatsalbsolutis- me, dat ook nu weer alle geestelijke en sociale vrijheid bedreigt, Kuyper heeft Staat en Overheid niet ge ïdealiseerd; zij zijn voor hem slechts een „chirurgische en medische factor". De overheid moet ingrijpen als de bedrijfsge- meenschap nog geen organisatie bezit* waarin die gemeenschapsgedachte is ge realiseerd. Hoewel Kuyper geen jurist en geen econoom was. heeft hij door zijn voor lichting en vasthouden aan de hoofdge dachte de sociale wetgeving ten onzent bevorderd. Zijn principieele voorlichting heeft de Chr. arbeiders sterk doen staan in hun strijd tegen de socialistische bewe ging; zoo hebben zij, aan eigen organisa tie bouwende, hun positieve taak kun nen vervullen. Ook de Chr. werkgevena, boeren en middenstanders hebben allengs hun Chr. sociale roeping beter loeren ver- Laat ons, 700 besloot spr., in zijn lijn blijven voortarheiden. Dan staan wij sterk' ook in dezen tijd, De rij der vijf kwartier-redevoeringen werd afgesloten met die van Prof. Dr. K, D ij k, die sprak over Dr Kuyper en de jeugd Het zal, aldus prof. Dijk, in de nieuwö eeuw, welke wij na de gelofte van trouw aan Kuyper's erfenis zijn ingegaan, aanko men op de jeugd van heden, die dan de wapenen uit de handen der ouderen heeft overgenomen. Op de vraag,-of Kuy per nog eenige beteekenis heeft voor de jeugd, teekent spr. in korte trekken, wat Kuyper ge daan heeft voor de jeugd als pre diker, als cate cheet, als strijder voor de School m. d. Bijbel, als stichter van de V. U. Tot die ar beid behoort ook, dat Kuyper door woord en geschrift, door zijn defensie vatf de Geref. belijdenis, en zijn offensief tegen alles, wat van haar afweek, de jongeren onderwees en bezielde, hen inleidde in de schatten van het Calvinisme. Zoo heeft hij een vendel van jongeren om het oude vaan* der vergaderd en geoefend voor den strijd* In bijzonderen zin herdenkt spr. Kuy per's warme belangstelling voor den Bond van Jongel. Vereen, op Geref. Grondslag waarvpi hij eere-lid was. In dezen Bond zag hij een zegen voor onze maatschappelij ke en nationale ontwikkeling. Hij riep de jongeren toe: „Verbleekt uw kleuren niet in Christelijke vaagheden, maar blijft en wordt steeds meer beslist Calvinistisch, ge zond Gereformeerd". Zoo ook is Kuyper voor duizenden in hun geestelijken strijd en jeugdig geloof ten zegen geweest. Ouderen èn jongeren ze zijn allen ge baat met een zoo scherp mogelijk thetische uiteenzetting van de waarheid Gods. zon der eenige concessie aan den tegenstander.- Spr. ziet aan alle kanten weer een vragen opkomen naar Kuyper enmen kén naar hem vragen. Hij heeft voor religie en wetenschap de zuivere lijnen getrokken, die ook nu, in deze dagen van Staats- vergoding en Gods verberging, den veili- Prof. R. Dijk Prof. Dr H. H. Kuyper onthult de gedenksteen, aangeboden door het Studenten4 corps, in het gebouw der Vrije Universiteit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1937 | | pagina 9