cvocfc avüzo VAN RIJN S E! MOSTERD WEKELIJKSCHE BIJLAGE Een merkwaardige Chineesche vrouw ONS WEKELIJKSCH KNIPPATROON HANDWERKEN DAM-BOOD Het geheim der opvoeding K&G „E N F A" Tsjang Kai Sjek's echtgencote Een der voornaamste veranderingen, die zich in het moderne China aan het vol trekken is, is de nieuwe positie, welke de vrouw aldaar allengs gaat innemen. China was eertijds een land van mannen. Op straat, in de theaters, in de winkels, overal zag men slechts mannen. De vrouwen zaten thuis, op de binnenplaatsen van de wonin gen, kookten en naaiden, en brachten in haar afzondering haar kinderen ter wereld. De schoondochter leefde met haar schoon moeder en schoonzusters tezamen haar eigen bestaan, afgescheiden van de man nenwereld. Een jonge vrouw sprak in het openbaar nimmer met haar man. Zag deze zich genoodzaakt, in het bijzijn van ande ren het woord tot haar te richten, dan sprak hij haar aan als „moeder van het kind". Op haar gebonden voetjes strompelden de vrouwen door het huis. Slechts in elkan ders gezelschap, de jongere door een oudere vergezeld, gingen zij uit, nooit met een man, of als dit laatste onvermijdelijk was, dan achter hem loopende. De buitenlandsche zending was de eerste, die zich het lot der Chineesche vrouwen en meisjes aantrok. Toen uit een volgende generatie Chineesche vrouwen voortkwa men, die een Westersche opvoeding hadden genoten, zetten zij deze actie voort. Een van de meest begaafde verschijningen uit haar kringen is Mary Ling S o e n g, de hui dige mevrouw Tsjang Kai Sjek, echtgenoote ,van den Chineeschen staatspresident, die er thans, noodgedwongen, toe over is gegaan, gelijk men weet, den gewapenden weerstand tegen de Japansche invasie te organiseeren. Mary Ling Soeng stamt uit een ge fortuneerde, zeer invloedrijke familie uit Shanghai. Haar beide broeders bekleeden uiterst belangrijke posities in China's finan- cieele 'wereld en hebben daardoor ongetwij feld veel ertoe bijgedragen, hun zwagers invloed te vergrooten en te bestendigen. Maar grooter dan haar drie hier genoemde kinderen was mevr. Soeng zelf, Tsjang Kai Sjeks overleden schoonmoeder. Zijn vrouw zelf vertelt daar o.a. het volgende van: „Ik wist. dat mijn moeder in de dichte nabijheid van God leefde. Ik moest erken nen. dat er iets groots in haar was. En ik geloof, dat do opvoeding, die ik in mijn jeugd van haar ontving, van grooten in vloed is geweest op mijn verder leven, al neigde ik in dien tijd tot opstandigheid. Met mijn broers en zusters moest ik altijd mee naar de kerk, hoezeer ik lange preeken ook haatte. Doch op net oogenblik gevoel ik toch wel, dat dit kerkgaan een soort van vastheid in mij legde, waarvoor ik mijn ouders dankbaar ben. Mijn moeder was geen sentimenteele vrouw. In velerlei opzicht was zij echt Spar- taansch. Doch een der sterkste indrukken, die ik uit mijn jeugd heb bewaard, is het beeld van mijn moeder, wanneer zij in een kamer op de derde verdieping, die hiervoor speciaal was bestemd, ging bidden. Dikwijls bracht zij uren in het gebed door. Soms be gon zij, voor het licht was. Als wij voor 't een of ander haar raad vx-oegen, zei ze ge woonlijk: „Daarover moet ik eerst God raad plegen". Hierbij konden wij haar niet haasten. Iets aan God vragen w^s maar geen zaak, die in vijf minuten was afgehandeld. Met do woorden, of God haar kind wilde zegenen, was zij niet klaar. Dat aan God vragen be- teekende- wachten op God, totdat zij zeker van Zijn leiding was. En ik moet zeggen, dat wanneer moeder had gebeden, en zij kon vertrouwen, dat Gods beslissing haar be slissing was, de zaken altijd ten beste op gelost werden". De oude mevrouw Soeng was, blijkens dit 'verhaal van haar dochter, een geloovige, die niet alleen bad, doch ook het Psalmwoord in praktijk bracht: „Merk op mijn ziel, welk antwoord God u geeft...". In dit opzicht ver loochende zich haar Oostersche aard niet; zij kon geduld oefenen om naar de inwen dige stem te luisteren. Mevrouw Tsjang Kai Sjek was reeds jong een vurig nationaliste en het griefde haar, dat Japan zich meer en meer invloed over haar vaderland verzekerde, ten koste der nationale onafhankelijkheid. Als jong meisje werd zij eens zoozeer door deze ge voelens gedreven, dat zij uitriep: „Maar moeder, u is zoo krachtig in uw gebed. Waarom bid u niet tot God, of Hij Japan door een aardbeving of zooiets wil ver delgen!" Mevrouw Soeng wendde het gelaat een oogenblik van haar dochter af, en keek haar daarop ernstig aan, terwijl zij zeide: „Als jezelf bidt, of aan mij vraagt, om te bidden, beleedig dan Gods oordeel niet, door van Hem iets te vragen, dat zelfs een ster felijk mensch, als jezelf bent, onwaardig zou wezen K' De invloed van mevrouw Soeng op den toekomstigen man van haar dochter is bij zonder groot geweest. Zijn eigen moeder was een vroom Boeddhistc. De invloed van mijn moeder, zoo verhaa.lt mevrouw Tsjang Kai Sjek, en haar persoon lijk voorbeeld, hebben hem ertoe gebracht Christen te worden. Hij was te eerlijk, om haar toestemming tot ons huwelijk te krij gen door de enkele belofte, Christen te zul len worden; hij beloofde mijn moedei*, dat hij den Christelijken godsdienst zou bestu- d-eeren en den Bijbel zou lezen. En onver wachts bemerkte ik. dat hij aan die belofte vasthield, ook toen zij gestorven was; maar er waren vele dingen, welke hij niet begi*eep Ik begon in te zien, dat hetgeen ik ter wille van het land deed, om hem te helpen, slechts een plaatsvervangend bestanddeel was. van wat hij noodig had. Ik liet hem afgaan op een luchtspiegeling, terwijl ik wist, dat er een oase was. Het leven was één groote verwarring. Ik was tot de diepte der wanhoop genaderd. Daardoor en door het gevoel van menschelijlce onvolkomenheid werd ik tot den God mijner moeder gedre ven. Ik wist, dat er een Kracht bestond, die boven de mijne uitging. Ik wist, dat God er was. Maar mijn moeder kon thans niet meer voor mij bij God pleiten. Het scheen, of ik nu den Genei*aal geestelijk moest hel pen en door hem te helpen, gi*oeide ik zelf geestelijk. Nu wilde ik niet meer mijn wil, maar j Gods wil doen. Het leven is feitelijk zoo een voudig, maar wat maken wij er een war boel van! Bij de oude, Chineesche kunst treft men altijd één op den voorgrond tre dend voorwerp aan; nu eens een bloem, dan weer een vogel, en al het andere wordt aan het eene schoone voorwerp ondergeschikt gemaakt Een volkomen leven gelijkt hier veel op. Wat is dan die eene bloem? Ik ge voel nu, dat die bloem de wil van God is. Doch om Zijn wil te kennen en te doen moet men volkomen ernstig ten opzichte van zichzelf zijn; ook volkomen eerlijk en men moet van zijn geesteskracht het best mogelijk gebruik maken. Geen enkel wapen vermag iets tegen ernst en eerlijkheid. Het diplomatieke leven is vol van valschheid, onjuistheid en kuiperijen. Het beste wapen er tegen is het wapen van den enist en do waarheid. Salomo toonde zijn grootheid, door God niet om weekte,- roem ;of macht te vragen, maar om wijsheid^ terwille van zijn land. Men komt er niet zoo ver mee, als men al leen maar goed is; men zou dit zelfs kunnen omzetten in: goed voor niets.Men moet zede lijke overtuiging bezitten, verstand en geest kracht, om de zaken ten uitvoer te brengen. Ik was gewend om te bidden, of God dit of dat wilde doen. Nu bid ik, of God Zijn wil aan mij wil kenbaar maken.- Ik wacht op zijn leiding en wanneer deze is verkre gen, beteekent zij zekerheid. Onze eindige gedachten geven mij naast Zijn oneindigen geest dit beeld te zien: Wanneer ik te voet een afstand afleg, doemen de heuvelen voor mijn blik op, de eene keten na de andei*e; zij aan zij liggen ze. Ik kan niet zeggen, waar de eene begint en de andere eindigt. Maar vanuit de lucht ik heb thans maar zelden den tijd om op andere wijze te reizen heeft alles beneden mij een bepaalde kleur en een eigen vorm. Ik zie de dingen zooveel duidelijker. Zoo is dan misschien ook de ver houding tusschen mijn gedachten en Gods gedachten. En als ik met Hem spi*eek, .heft Hij mij op tot waar ik alles duidelijk zie. Ik geloof niet, dat het mogelijk is, de/e zaken duidelijk te maken voor iemand, die het niet zelf geprobeerd heeft. Zoo iets te ver klaren aan een mensch, die niet weet, wat het is, leiding te ontvangen, komt op het zelfde neer, als een doofstomme de schoon heid van een sonate van Chöpin te willen laten begrijpen. Ik weet zeker, dat ik dit niet zou kunnen. Wat ik nu duidelijk wil maken, komt hier op neer: dat de leiding er is, of wij er ge bruik van maken of niet. Denk slechts aan de radio. Er is muziek in den aether, of wij er op afstemmen of niet. Maar wij moeten leeren afstemmen. Hoe stemmen wij af op God? Door onzen omgang met Hem. Men kan niet verwachten, dat men zich Zijn ge meenschap bewust is, als men slechts een oppei'vlakkige kennis van Hem heeft, een kennis, die in het buigen voor Hem bestaat. Ten slotte is de godsdienst voor mij een zeer eenvoudige zaak, n.l. dat ik met geheel mijn hart, mijn ziel, mijn kracht, mijn geest probeer, den wil van God te doen. Ik gevoel, dat God mij voor China een taak heeft gege ven. Ik zie op Hem, Die alles vei*mag, zelfs volkomener dan wij vragen of denken. Hoewel aanhoudend aan gevaar blootge steld, ben ik niet bevreesd. Ik weet, dat ons niets zal overkomen, voor ons werk voltooid is. En daai*na? Dat doet niets ter zake. In 1934 kwam de groote tijd voor me vrouw Tsjang Kai Sjek. Zij begreep, dat militaire maatregelen alleen niet voldoend waren, om den funesten invloed van het in China doordringende communisme teniet te doen. Er moest iets tegenover worden ge steld. Zij maakte een grondige studie van de landbouwproblemen, waarbij haar Ame- rikaansche universitaire opleiding haar zeer te stade kwam. Tezamen met haar man stichtte zij vervolgens landbouw-organisa- ties, en bezocht zij tal van ondernemingen. Haar huidige ax*beid is tweeledig. Ten eerste stelt zij zich persoonlijk op de hoogte ran de levensomstandigheden van het volk; ten tweede werd zij een der stichtsters en leidsters van de Chineesche Nieuw-Leven- Beweging, welke beoogt, de Chineezen oo stoffelijk en geestelijk gebied, door herstel van wat. er goeds en schoons is in de oud- Chineesche zeden weder op hooger peil te brengen. Mevrouw Tsjang Kai Sjek suggereerde haar man vele denkbeelden, braclït hem op nieuwe ideeën en werd zoo de drijvende kracht van wat wij het Chineesche Reveil zouden kunnen noemen. Ceintuur gemaakt van viammengaren Benoodigd: 1 streng Vlammengai*en 2 gram, van N.V. Artsilk( Breda. Opzetten 10 lossen, hierop vasten steken. Bij het haken komen de noppen bovenop. Dc eerste toer' 10 v. haken, dan zijn dc nop pen echter Omhoog. De tweede toer zorgen, dat de noppen voor komen. Hiervoor slaat men de draad voor de haaknaald. Zoo haakt men tot de vereischte wijdte heeft. Afhaken met een puntje en garneeren met een gesp. WOL SPECIALIST DE NIEUWE WOLBAAL Jonkerfransstraat 117, Tel. 51992 bij de Goadschesingel Schledamscheweg 65, TeL 31774 naast Bervoets. ROTTERDAM MOEDERS MOLENAAR's KINDERMEEL Het aangewezen voedsel voor Uw lieveling! ZOETE APPELTJES (6 pei*s.): 3 pond zoete appeltjes, kwart liter water, sap van 1 ci troen, half ons basterdsuiker 3 eetl. boter, eetl. sago, dun citi-oenschilletje. Schil de appeltjes, snijd ze in vieren, ver wijder klokhuizen en pitten. Zev ze op met het water, de botei*, het gezeefde citroensap, suiker en het schilletje, en laat ze heel zachtjes gaar stoven in ca. 1 uur. Roer er af en roe voorzichtig in. Haal ze. na het gaar woi-den met een schuimspaan uit de pan, schik ze in een schaal en bind het overgebleven vocht met de aangemengde sago. Giet dit voorzichtig over de appeltjes en verwijder het schilletje. APPELMOES (6 pers): 3 pond zure appels, kwart liter water, anderhalf ons basterd suiker, dun citi*oenschilletje. Wasch de appels zorgvuldig en snijd ze in stukken. Zet ze op met het water en een dun citroenschilletje op een zacht vuur en laat ze zachtjes smelten. Wi*ijf de massa door een paardeharen zeef en vermeng ze met de suiker. Laat de suiker niet meeko ken, daar de kans op aanbranden dan veel grooter is Men kan ook de appels schillen, doch dat is minder voedzaam en de hoeveelheid is kleiner. STOOFPEREN (4 pers.): 2 pond.stoofperen, halve liter water, suiker naar smaak. Schil de peren, snijd ze in vieren en haal er de klokhuizen uit of laat de peren in zijn geheel. Wasch ze en zet ze op met zooveel kokend water tot ze ongeveer half onder staan, en wat suiker Laat ze op een zacht vuur anderhalf a twee uur koken en bind het vocht met wat aai*dappelmeel, aange mengd met wat koud water PALING STOVEN. Snijd de gestroopte paling aan mooten. maak ze schoon en wrijf ze in met zout; laat dit wat intrekken en leg: ze daarna in een platte stoofpan of vuurvaste schotel. Giet er zooveel water op dau de bodem flink be dekt is alsmede een stukje boter (paling is heel vet) en wat citroensap of een scheutje azijn. Strooi over liet geheel wat fijnge maakte beschuit of wat paneermeel en laat de visch dichtgedekt een half uur stoven. Beschikt men over een oven, neem dan even te voren het deksel af en laat er een korstje op komen. Om dunne stoofpaling laat men wel het vel zitten, ze is dan iets vlugger gaar, ca 20 min. PALING BAKKEN. Snijd de gestroopte paling in mooten en geef elke moot op gelijke afstand insnijdin gen. Zout ze, laat liet zout wat intrekken, wentel ze jJoor bloem of door losgeklopt eiwit en beschuitkruim en bak ze; liefst in gebruinde .boter, eerst bruin en daarna op een zachter vuur. Geef paling bij voorkeur koud. MEXICAANSCHE BOTERHAMMETJES (8 pers.): 1 theekopje geraspte kaas, 1 fijn gehakt uitje, 1 fijngesnipperde „groene pe per", 1 afgestreken eetlepel boter, 4 afge streken eetlepels dikke tomatenprée, 2 eieren, 2 afgestreken theelepels zout, snuifje peper, 16 stukjes toast. Fruit de ui in de boter lichtbruin, voeg er de ..groene p u*", de tomatenpurée, het izout en de peper bij en laat alles met el- 10" PER PAK Elegante japon, te vervaaniigen van be drukte stof. De wijde mouwen, de klokken de jabot en de zesbaans rok maken dat de japon zeer slank afkleedt. Benoodigd ma teriaal: 6 meter van 90 centimeter breedte. Het patroon is te verkrijgen in maat 46; bo- enwijdte 107 centimeter; taillewijdte 90 centimeter; heupwijdte 120 centimetei*. Door het al of niet aanknippen van naden, kan men het passend maken voor het eigen fi guur. Prijs is 26 ets. plus 4 ets. voor poito- en administratiekosten. Het patroon is te verkrijgen bij de af- deelinjr Knippatronen van de Uitg. Mij De Mijlpaal. Singel 91, Amsterdam-G Toezen ding zal geschieden na ontvangst van het bedrag, dat kan worden overgemaakt per postwissel of per postgiro 41632. Aan de lezeressen wordt vriendelijk rei*zocht bij bestelling het nummer van het ipatroon en naam en adres volledig op te geven. Men voorkomt daardoor onnoodige ■ertraging in de vereending. Bovenstaand patroon is ook naar maat te erkrijgen. De prijs is dan 70 ets. Verder leveren we niet alleen patronen an het hier gepubliceerde model doch van ieder gewenscht model. Toezending van een afbeelding of schetsje met vermelding van maten, is voldoende. kaar zachtjes gaar smoren in de gedekte pan (ongeveer 20 minuten). Zorg intusschen voor het i*oostei*en van de stukjes brood (in tweeën gedeelde sneetjes casinobrood b.v.). Roer door het gesmoorde groentemengsel de geklopte eieren en de geraspte kaas, laat alles onder voortdurend roeten nog ev door en c(por heet worden en bedek er dan de stukjes toast mee. SANDWICHVULSEL (ongeveer 4 pex*s.): kleine theekopjes dikke tomatenpui-ée, *4 pond belegen geraspte kaas. 1 ei, wat pe per en gemalen foeli, klei nsnuifje gema len kruidnagelen, ongeveer 1 theelepel zout. Breng de tomatenpuree aan de kook, roer er de geraspte kaas door en laat die smel ten; voeg er dan het geklopte ei bij en bliji roeren, tot het mengsel flink gebonden is; maak het op smaak af met de ki*uiden en het zout. Laat het mengsel koud worden en spreid het dan uit tusschen gesmeerde sneetjes brood (bij voorbaat volkorenbrood). CADEAUl Knippatroon naar maat GRATIS: Knippen, Rijgen,Passen dooi 1ste klas Coupeuse r De prijzen van de patronen naar maat ALLE EN i Weste Wagenstraat 64» zjjn. mantei 35 cts,t een japon 70 ets.» ROTTERDAM Telsfoon 10452 GROTE SORTERING: DAMES- EN kinderkleeding 45 ets., blouse* U n u i e. ounitnuiu; utixtaxjw- HERENSTOFFEN. PELTERIJEN, enz. 40 ets, en rok 3o ets. per stuk. Er zijn dingen, waarvan iedereen ver stand heeft Wie weet er niet te praten over geneeskunde, over theologie, of opvoeding? Deze wetenschappen zijn te weinig exact, om er niet zijn opinie over te hebben. Menschen, die niet eens ten ruwste weten, hoe het mensch'elijk organisme werkt, heb ben middelen voor deze of gené kwaal en weten precies, hoe dit of dat ongemak kan worden voorkomen. Mannen en vrouwen, die nooit hebben ;estaan voor de vorming van eigen kinde ren, zijn dikwijls do grootste betweters en hebben vaak de scherpste critiek over de wijze, waaropvaders en moeders hun kin deren. opvoeden. Ook heb ik paedagogen gekend, die dikke boeken schreven ovèr de opvoeding, maar wier eigen kinderen hun vader te schande waren en hun moeder tot vlijmend ver driet. Maar laten deze stuurlui-aan-den-wai maar blijven, waar zij staan. Die niet om hen behoeft te huilen, doet 't beste om met hen een beetje te lachen. Er zijn ook diep-inzichtige geleerden, die ei*nstig hebben nagedacht over de proble men der opvoeding; de stelsels hebben uit gewerkt en zóó logisch in elkaar gezet, dat er geen speld is tusschen te krijgen. Methoden van opvoeding hebben ze aan de menschheid geschonken, die, als je ze maar punktelijk volgt, tot stellige resul taten moeten leiden. Gegeven zus en zoo een kind en daarop toegepast deze die wijze van opvoeden en de uitkomst staat vast. Deze mannen hebben alles wel logisch bei*edeneerd, maar hun wijsgeerige be schouwingen loopen over het kind, dat maar een abstractie is en dus in werkelijk heid niet bestaat. Weer andei*e hooggeleerden hebben, uit gaande van de onbewezen stelling, dat lichamelijke verschijnselen met de geeste lijke parallel loopen, door middel van ver nuftig uitgedachte werktuigen de verschil lende zielefuncties onderzocht en op grond van deze navorschingen richtlijnen getrok ken. waarlangs de opvoeder heeft te gaan. Ze halen het menschelijk zieleleven uit elkaar, zooals de .horlogemaker dat ons zakuurwerk doet, maar gaan er wel eens aan voorbij, dat ons geestelijk wezen een samenstelling is van wondere structuur, een totaliteit, waarvan elk onderdeel alleen beteekenis heeft in het fijne borduursel van het geheel. Het diep verholen Ik, dat de draden, die naar de afzonderlijke deelen van ons gees telijk organisme loopen, vast houdt, is een onbenadci'bare geheimenis. De eenheid der persoonlijkheid is bij ieder een andere; elk mensch vertoont-weer een nieuwe constel latie. Waar twee menschen samenkomen, is de verhouding tusschen het Ik van den een eii het Gij van den ander verschillend van die tusschen elk ander tweetal. Voor het doorsneekind, dat niet wezenlijke, waarover de boeken spreken, zou men in bepaalde gevallen met goed gevolg zijn paedagogiscb receptenboek kunnen raadplegen, maar vóór het wei'kelijke, dat met eigen lichaam en ziel voor ons zit. hebben we bij den besten wil meestal geen tijd om het op te slaan. In den regel moeten we oogenblikkelijk komen tot de daad. Gewoonlijk hebben we intuïtief te weten, wat we doen zullen. Veelal grijpen we in den donker, en toch heel dikwijls raak. 't Is een aanvoelen, een vinden zonder te zoeken; een grijpen zonder tasten. Die lief heeft, vindt vaak op den juisten tijd den goed treffenden maatregel. i De rechte opvoedingsdaad is dus zoowel' eenvoudig in haar wording als in haar uit voering. Maar nóg simpeler kan het. Goed opvoe den is dikwijls meer een laten dan een' doen, meer zwijgen dan spreken. j EEN HAARVERF, DIB PRACHTIG VEB 1*0 EN LANG HOUDT! INSTANTO VITB lB d« volmaakte haarverf voor grijs haar en tevens ..-ea de kleu ren, die U met INSTAY- TO VITB verkrijgt mijn natuurlijk en mooL Vraag Uw kapper 1ST- STANTO V1TE, maar weiger zonder aarzelen alle andero merken, want er gaat ntets boven INSTANTO VITB. Imp.l H. MESKER, v. Boetzelaerlaan 241. Den Haag LATEXO ELASTIEK bestand tegen wasschen. koken en transpireeren Eenig fobrïksme. t BESTE, wat U vindt, Voor MOEDER en KIND! WOUDA'slRACHTMEEL (voor volwassenen) (l[l WOUDA'S KINDERMEEL (Rijk aan vitaminen en mineralen)] BEGIN ER NOG HEDEN MEE! Fabr. N. J. Wouda's Meelfabriek N.V. Sneel: Voor winkeliers bij: Riem-Vis, Nieuwe Molstraat 10, Den Haag. M. Bouwmeester, Lange Baanstr. 55, R'dam. UW DAGELIJKSCH KOPJE KOFFIE UW DAGELIJKSCH KOPJE THEE maar H allebei van N.V. Kanis Gunnink, Importeurs, Kampen HAVERMOUT VLUGKOKEND PONDSPAK ET. KUL PELLERIJ „MESCURIUS" WORMERVEES. STOOMWASSCHERIJTh.BOMBEKE OOSTMAASLAAN 239 Telefoon 52545 ROTTERDAM NIET DUURDER, WEL BETER! Breidt Uw klantenkring uit Adverteert in VOOR ONZE VROUWEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1937 | | pagina 10