Theologische schooldag le Apeldoorn Christelijke Onderwijzers(essen) vergaderen in Rotterdam. KIEST DONDERDAG 20 MEI 1937 Kerk en Zending De continuïteit der Chr. Geref. Kerk De Roeping der Kerk in dezen tijd van afval Heden werd te Apeldoorn de Jaarlij ksche Schooldag gehouden, uit gaande van de Chr. Geref. Kerk. De bijeenkomst was zoo druk bezocht, dat het ïaast de kerk staande jeugd- gebouw telefonisch met het kerk gebouw was aangesloten, om het groot aantal bezoekers onder dak te bren gen. De samenkomst werd geopend door den pastor-loci Ds J. Jongeleen als voorzit ter van de regelings-commissie met het doen zingen van Ps. 133 1 en 3 en het lezen yan Ps. 133, waarna hij voorging in gebed. Vervolgens wees hij er in zijn welkomstwoord op, dat er een verheffende gedachte in ligt wanneer we van ginds en elders hier als zonen en dochteren van hetzelfde huis bij elkander zijn en dat het tevens treffend is, dat wij altijd de Schooldag houden in de week na Pinksteren. Met het oog hierop merkte hij op, dat, wanneer Jezus in den hemel is opgenomen, de eg naar het vader huis is gebaand, de zaligheid is verworven, de uitverkoren gemeente is gekocht en dat dan de bedeeling van Christus' arbeid hier boven is geopend. In de opperzaal zijn daarna de 120 personen vergaderd en dan niet als een intieme conferentie, maar als de Kerk van Christus, als de Kerk, die wacht op de uitstorting van den Heiligen Geest, maar ook als een Kerk, die werkt, in de •verkiezing van Matthias in de plaats van Judas. Na het Pinksterfeest, nu de Kerk wereldkerk is geworden, is de Kerk weer wachtend en dan op de wederkomst van Christus. Tot bidden en smeeken is zij ge roepen en ho rlijk, wanneer daar ook van daag iets van naar voren komt. Doch ook nu en dan wel in bijzonderen zin, is de Kerk to'- werken geroepen, vanuit den hemel ver gadert Christus zijn Kerk en daarvoor be dient Hij Zich op aarde van Zijn dienaren, die uitgaan in de geheel-; wereld. Onze Theol. School, zei Spr., is de kweekplaats van die dienaren en God heeit ons er rijk in gezegend. We worden geroepen het goede pand te bewaren en het Woord van God uit te dragen. De continuïteit der Chr. Geref. Kerk De roeping der Kerk Spr. begon met er op te wijzen, dat door continuïteit wordt aangegeven, dat de Chr. Geref. Kerk met haar kerkelijk leven in het rechte spoor is. Als getuigen daarvan noemde Spr. de infra Geref. Belijdenisschriften, welke deze kerk ten nauwste aan het Corpus Christi, uit vroeger eeuwen, verbindt. Als dit niet uit de historie was aan te wijzen, dan zou ze niet staan op de schouders der voorgeslachten en een gebouw zijn zonder fundament, 't Naast ligt deze continuïteit geworteld in de Af scheiding van 1834, welke zich kenmerkte door vasthouden en voortzetten. Spr. schetste vervolgens den toestand der Ned. Herv. Kerk tijdens het optr.Jen van Ds Hendrik de Cock. Haar continuïteit was toen geheel zoek, en geen enkel kenmerk van de ware kerk behield zij. Omdat Ds de Cock terug riep tot de oude paden en met beslistheid opkwam voor het zuiverhouden van Schrift en Confessie werd hij afgezet. Als Kerk van Christus zou zij naar Spr.'s meening daartoe nooit gekomen zijn. Door den Heere werd Ds de Cock toen gebruikt om de Kerk der vaderen voort te zetten, en overeenkomstig het ambt aller geloovigen scheidde hij zich met zijn gemeente naar art. 28 en 29 der belijdenis af. Dit was het gezpnde werk Gods, dat door een Gereformeerd Christen niet mag worden tegengestaan. Spr. zette voorts nog uiteen waarom 700 der latere afgescheidenen niet met de Ver- eeniging van 1892 konden meegaan. Zij hielden vast aan de continuïteit van Christus' Kerk en bleven daardoor in de lijn van historie en kerkrecht. Ook naar art. 31 der D. K. O. vonden zij die vereeniging onwettig en niet in overeenstemming met de Heilige Schrift. Aan hun gegronde motieven is mid dellijkerwijs de continuïteit der Chr. Geref. Kerk te danken. Uit liefde voor de waarheid zijn de tegen woordige Chr. Gereformeerden nog dank baar voor de voortzetting van hun Kerk. En zij wenschen deze blijvend te waardeeren. Ook in de uiting van liefde voor hun theol. school. Gedachtig daarbij aan Spr. 36: „Ken Hem in al uwe wegen, en Hij zal uwe paden recht maken". In de middagvergadering trad als spreker op Ds W. Ramaker van Kampen, met het onderwerp: in dezen tijd van afval Spr. ving zijn rede aan met te wijzen op den bijzonderen tijd, waarin wij leven. We staan op een keerpunt der tijden zegt men en naar beweerd wordt gaat de menschheid met name. die van het Westen nieuwe cata- strophen tegemoet. De religieuse afval be gint zich allerwege te voltrekken. Het gaat om de toekomst van Europa: Heidensch of Christelijk! Ook in ons Vaderland is dc schare groot, die vervreemd is van de Chris telijke grondbeginselen. De Kerk van Christus heeft dan ook in dezen geweldigen tijd een groote taak en roeping en het is dringend noodig, dat ze zich bezinne op haar roeping van de Waar heid Gods te getuigen in dagen van afval. Niet steeds was de Kerk zich haar roeping bewust. Vrije organisaties hebben gedaan, wat de Kerk moest doen en omdat de Kerk b^t Woord Gods is toevertrouwd moet zij tal de wereld optreden. Op deze wijze beant woordt zij aan haar heilige roeping. Als men spreeekt over den afval is men allereerst geneigd te denken aan den toe stand in Rusland en Duitschland. Er is echter ook in Nederland meer Heidendom dan vermoed wordt. Enkele verschijnselen yan git moderne Heidendom ging Spr, na». Gods Woord heeft de groote afval voorspeld in het laatste der tijden. De groote reli gieuse afval zal van Jeruzalem beginnen. Het gaat bij deze afval om de Kerk als Kerk Volgens Stanley Jones, staat de geheele we reld op een driesprong en gekozen moet er worden tusschen Communisme, Fas cisme of Christendom. De Christenen moe- ton met een eigen program komen en dac moet zijn: Tot de wet en tot de getuigenis! Do roeping der Kerk moet in onmiddellijk verband worden gesteld met het Woord Gods. In dit licht gezien is een eigen oplei ding tot den dienst des Woords, ook in ver band met de toenemende afval van de aller grootste betteekenis. Geen beter medicijn tegen afval dan de prediking van Gods Woord. Spr. is het eens met hem, die gezegd heeft „een Kerk. die niets van zich laat mer ken aan deze wereld is haar naam niet waard". De Kerft moet de wereld onrustig maken door haar boodschap. Vooral ook de Chr. Geref. Kerk. Nu de Chr. Geref. Kerk in Nederland tot krachtige ipositieve uitbouw komt. is het noodig, dat zij thans ziet voor welk een geweldige taak God haar stelt in onzen tijd. God geeft haar een open deur. De Kerk moet met de boodschap Gods in het midden der wereld optreden. Ook an deren komen met een boodschap. Spr. wees daarbij op de steeds groeiende beweging der Oxfordgroep. De kracht der Kerk tegen deze en dergelijke bewegingen van dezen tijd blijve het .staan op de vaste basis van Schrift en belijdenis, waarbij de nadruk worde gelegd op de practijk der godzalig heid. Alle Evangelisatie, die niet uitgaat van den Drieëenigen God. gaat in tegen de openbaring des Heeren. De boodschap der Kerk meet Theologisch en christocentrisch zijn, waarbij de noodzakelijkheid der weder geboorte worde gepredikt. Het is de roeping der Kerk de afgeleefde wereld van heden de weg te wijzen naar het Kruis De weg des Kruizes is de weg des Levens, dit is de ge heele levensphilosophie van het Christen dom. Hoe zal nu de Kerk haar gewichtvolle roeping vervullen? Allereerst dacht Spr. aan den dienaar des Woords. die van Chris tus' wege geroepen wordt met de bediening der verzoening in de wereld op te treden. De roeping der Kerk zij aller roeping. De Kerk ziet zich voor een groot arbeidsveld geplaatst. De boodschap der Kerk moet gebracht worden zoowel tot openbare vijanden, als meer onverschilligen. Ook het oude Bonds volk moet de boodschap der Kerk worden gebracht, terwijl het oog ook gericht moet worden op hen, die in de Roomsche dwaal leer gevangen zijn. Wanneer allerwege de bijzondere gaven worden aangemoedigd en tewerkgesteld kan de Chr. Geref. Kerk een groote invloed uitoefenen in ons land. Zal de Kerk haar roeping op de juiste wijze ver vullen, dan is het noodig, dat zij zich gedu rig zelf enderaoekt. Het gevaar blijft groot, dat men genoeg heeft aan de zuivere vorm ten koste van waarachtig, persoonlijk gees telijk leven. Vele zijn de klachten over de Kerk in onzen tijd. Zij zou niet langer de plaats zijn waar het geestelijk leven bloeien kan. Ook wordt gezegd, dat de Kerk hoe langer hoe meer verwereldlijkt. In hoeverre vroeg Spr. geldt dit alles voor de Chr. Gerof. Kerk? Voordat men uitgaat met de bood schap Gods moet men eerst inkeeren tot zichzelf en wederkeeren tot den Heere. Met de roeping der Kerk moet men ernst maken En zal dan de boodschap der Kerk iets uit richten? Gods Woord zal nimmer ledig we derkeeren. Het zal in deze dagen van afval doen al wat den Heere behaagt. Het slotwoord werd gesproken door Ds R. E. Sluiter van 's-Gravendeel. NED. HERV. KERK Beroepen: Te Arnemulden J. v. d. Heuvel, cand. t. <i. H. Dienst te Delft. Te Ridderkerk (2e pred.plaats), C. v. d. Boogert te Zuid-Beyerland. GEREF. KERK Aangenomen: Naar Beekbergen, N. J. A. v. Exel te Strijen. AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE DrogehamEmmer Compascnum Ds R. B ij 1, Ned. Herv. Predikant te Dro geham hoopt 23 Mei van zijn tegenwoor dige gemeente afscheid te nemen en 30 Mei intrede te doen te Emmer Compas- c u u m, na vooraf bevestigd te zijn door Ds R. Bijlsma van Eexta. Huizum (Fr.)—Velp Ds C. J. Laarman, predikant bij de Ned. Herv. Evangelisatie te Huizum bij Leeuwarden, die het beroep aannam naar Velp, hoopt 20 Juni te Huizum zijn afscheid te preeken en 27 Juni intrede te doen te Velp na vooraf bevestigd te zijn door Ds H. C. Valeton te Velp. Algem. Syn. Commissie der Ned. Herv. Kerk Zevende zitting. Na geheel en lezing der notulen wordt behandeld het verzoek van kerkvoogden van Schonebeek, waar de pastorie verbrand is. De brand- assurantie keert 7300 uit. De vraag is dat de Synode het ontbrekende zal aanvullen. De gelden zijn echter reeds verdeeld. Er kan echter het volgende jaar een verzoek tot schulddelging gedaan worden. Aan den beambte, die zorgt voor het kaartsysteem van de kerkelijke bibliotheek te Groningen zal op verzoek van prof. Haitjema een vergoeding gegeven worden. Een ring, die financieele hulp vraagt voor een kranken collega wordt gewezen op de plicht als ring dien kranken collega te helpen. F.r zal een nader onderzoek worden inge steld naar de mogelijkheid om in Frankrijk gedoopte IIoll. kinderen bij de Eglise Ré- formée te doen inschrijven, 't Rapport zal in dien zin na dit onderzoek worden aan gevuld en bij de Synode ingediend worden. 't Rapport betreffende het houden van een voorstel door vrouwelijke candidaten in de godgeleerdheid zal aan de Kerkelijke Hoogleeraren en de Synode worden opge zonden. Dat over de benoeming van directeuren van den Raad van beheer en den Pensioen raad eischt eenige wijziging als nog nader advies ingewonnen is van den pensioen raad en Raad van beheer. Het moderamen wordt gemachtigd die wijzigingen later aan te brengen. Aan een vader, die zich beklaagt, dat zijn VRAAGBAAK voor CHRISTELIJKE INSTELLINGEN Vertrouwensadressen ten dienste van Stichtingen van Barmhartigheid, Zieken huizen. Sanatoria. Instellingen, Tehuizen ELECTRISCHE TIMMERFABRIEK HOUTHANDEL en ZAGERIJ A. BOOM Kantoor en Zagerij: Hollandschestraat 8 Opslagplaats: Riederlaan 7, Telef. 50582 ROTTERDAM CARBOVIT voor gebruik bij indigestie PEROXAAN voor mondverzorging Verkrijgbaar bij H.H. Apothekers en Drogisten De Veha radiator herkent U aan de „VEHA" Ingeperst aan de onderzijde van tedere radiator RADIATOREN VOOR CENTRALE VERWARHUK Brandassurantie Maatschappij „WOUDSEND" van 1816 gevestigd te Woudsend, prov. Friesland. Directie: A. H. TROMP ZONEN Voor verzekering van Kerken en Scholen billijke voorwaarden. zoon niet als lidmaat bevestigd geworden is, zal geantwoord worden dat hij om ver schillende oorzaken niet ontvankelijk is, 'n Verzoek van een tweetal predikanten om rehabilitatie zal bij de Synode worden overgebracht. 'n Verzoek om voorlichting van het Prov. Kerkbestuur van Noord-Holland aangaan de de schriftelijke cursus voor Godsdienst onderwijzer zal met de noodige stukken bij de Synode overgebracht worden Een schrijven van L. I. Rijs te Katwijk aan Zee wordt voor kennisgeving aangeno men. Een schrijven om ook in cassatie te mo gen procedeeren tegen Kerkvoogden wordt voor kennisgeving aangenomen. Zoo ook het schrijven van Internationaal Bureau tot bestrijding van het alcoholisme. Berichten ontvangen over grenswijzigin gen tusschen verschillende gemeenten zul- bij de Synode overgebracht worden. Op een schrijven van iemand, die zich beklaagt over de vroegere Vereeniging „Kinderzorg" te Dordrecht wordt geant woord, dat deze zaak buiten de bevoegd heid staat der besturen. Het schrijven van het Prov. College van Toezicht over een der Friesche gemeenten zal bij de Synode overgebracht worden. De vergadering wordt verdaagd tot Don derdagmorgen. Chr. Geref. Predikanten- Conferentie te Apeldoorn Gisteren gaven we reeds verslag van de rede van Ds. S. v. d. Molen, welke hij hield op de jaarlijksche algemeene vergade ring van Chr- Geref. Predikanten te Apel doorn. Thans geven we een samenvatting uit het onderwerp dat Ds. H. Janssen behandelde. Deze sprak over: Kerkelijk leven ln Amerika Het fundament van de Amerikaansche bevolking, aldus spr., bestaat uit Anglo- Sa.xers van streng Protestantsche belijdenis: Puriteinen. De Pilgrimfathers stichtten Nieuw-Engeland. In de 19e eeuw heeft de emigratie geweldige afmetingen aangeno men: tusschen 1880 en 1914 emigreerden niet minder dan twintig millioen menschen. Ir 1914 is de emigratie stop gezet. Deze gemengde samenstelling van het volk komt ook tot uiting in het kerkelijk leven: Amerika het land der kerken. 210 kerkge meenschappen en tallooze secten. Dank zij de absolute scheiding van Kerk en Staat, waardoor niemand van een Staatsambt wordt uitgesloten, tiert het sectewezen welig Bij het toenemen der emigratie werd ook de kerkelijke verdeeldheid naar Amerika overgebracht. De twee kerken, die voor Amerika van groote beteckenis blijven zijn de Holland ache Geref. Kerk, ontstaan uit de Holt. emigranten van de West Indische Compag nie, en de Chr. Geref. Kerk, die eerst uit het midden van de vorige eeuw dagteekenk De kerkelijke vereeniging zit in Amerika in de lucht, wat we allereerst hebben te zien als een gevolg van de groeiende staat kundige eenheid. Daarnaast is er ook een geestelijke in zinking, waardoor de theologische en ker kelijke verschillen losgelaten worden en de weg tot kerkelijke eenheid gebaand wordt: de oecumenische beweging. Hetzelfde stre ven zien we ook in Europa, in welk verband spr. wees op Frankrijk, Duitschland en Engeland, waar zich groote concentraties van kerken voltrekken- Naast deze oecumenische zuigkracht wer ken in het An-.erikaansche leven nog twee endere geestelijke krachten: Modernisme en Fundamentalisme. I-Iet Modernisme is a.h.w. inhaerent aan het religieuze leven van Amerika, en wordt in schier alle kerken getolereerd. Het Fundamentalisme is niet identiek met het Geref. beginsel. Wel is er in veel op- Hulproep uit Vlaanderen De slotzitting De jongeren-bijeenkomst Nadat de zitting van Dinsdag gesloten was, werd nog een korte samenkomst met de jongeren gehouden, die ia grooten getale aanwezig waren. De Voorzitter heette hen welkom, en zeidc dat het hoofdbestuur er prijs op stelde zo-u- der eenige belemmering te vernemen wat in hun harten leeft. Velen maakten hier gebruik van. Al hun wenschen en nooden werden genoteerd. Vele daarvan, niet allo, hadden reeds de 'belangstelling van het hoofdbestuur, dat doordrongen is van den grooten geestelijken en stoffelijken nood. De jongeren werden opgewekt met volle toewijding zich te geven aan den arbeid in de afdeelingen en contact te houden met •het hoofdbestuur. Het hoofdbestuur van zijn 'kant zal met kracht ijveren voor de behar •liging van hun belangen, zoowel bij de 'Regeering als bij de besturen en afdeelin gen. Het was een mooie samenkomst, die m- getwijfeld de activiteit zal verhoogen en die ertoe zal kunnen leiden, dat de instanties meer dan tot nu toe kenni6 zullen nemen van die groote nooden en maatregelen zul len nemen ter voorziening in dien nood, tot meerderen bloei van het Christelijk Onder wijs. Aan de discussie over de rede van den heer L. van der Zweep, hoofd eener school te Hanrlem. die in de morgenvpren dering van gister handelde over: „De nieu we oriënteering op het terrein van de didactiek", nam een zevental heeren deel. De heer De Koning, van Ginmeken. vroeg een nadere inlichting over het schrijf onderwijs. De heer Brinkhuis, van Rotterdam, had bezwaar tegen de uitlating, dat men •de kinderen moet leeren denken onder eigen verantwoordelijkheid. Welke onder wijzer kan dat? Spr. heeft, bezwaar tegen hef in den hoek zetten van Herbart aan welke figuur Spr. zooveel te danken heeft. De heer De Bruin, van Rotterdam, vroeg hoe de geweldige invloed van H -r- hart in de kringen van het Chr. onderwijs moet verklaard Is hier verband" Spr we e er op, dat Bavinck het eerst op de fouten van Herbartianisme de aandacht heeft ge vestigd. De heer Leppink, van Nieuwerkictrk a. d. IJseel, heeft bezwaar tegen sommige van ref. uitlatingen. Met ref. beschouwing over totaliteit en waarneming, kan Spr. niet mee gaan. In de gestalte-psvchologie zitten fou ten in de toepassing. De beschouwing van ref. over het test-onderzoek kan Spr. niet geheel deelen. De heer Verschoor, van Wassenaar verwees naar het referaat van Prof. Dr. J Waterink, over de Didactiek op de jongste 'algemeene vergadering van Geref. School verband. Spr. stond nader stil bij het be grip oriënteering, waarvan het markeeren van eigen weg, t.oeh een gevojg is? Dat 'laatste miste Spr. in het referaat. De wee die ref. koos loopt over Herbart en dat lijkt Spr. wiet juist. De heer Jonkman, uit Ned.-Indië, met verlof te Haarlem, wilde enkele theoreti sche opmerkingen maken. Spr. kan mef ref. niet geheel meegaan. Wie zegt dat zon der Herbart onze didactiek en paedagogiek hopeloos zou zijn», bewijst Herbart te ve'-l eer. Herbart is een bewijs van scheefgetrok ken Westersche cultuur. Spr. maakte vooras een enkele opmerking owr de drie bewust zijnslagen van de z.g.n. Keulsche school en over leesboekjes en vakken-indeeling. a!s ook over de psychologie van Montessori. De heer J. Th. R. Schreuder, van Haarlem, betuigde instemming met het re feraat van den heer Van der Zweep, al heeft Spr. wel enkele bezwaren. Spr. stond na der stil bij Bavincks opvattingen in ve-- band met wat ref. gezegd heeft over het schoolsysteem van D'»croly in België. Ook over het „Gesamtonderricht" maakte Spr. ■een enkele opmerking. Hierna diende de heer Van der Zweep Repliek Spr. wees op de colleges die hij van Prof. Hevmans mocht ontvangen en het herhaald contact dat hij met Decrolv mocht hebben. 'Hij is dus eenigszins georiënteerd (dave rend applaus). Spr. heeft scholen gezien in het buiten land, met de duurste onderwijsmiddelen d:c tooh niet konden balen bij de eenvoudigste dorpsscholen in» Nederland (applaus). Dat komt, omdat men zooveel moest inhalen. Speciaal geldt dit van België. Het i»s dwaas alle dril- en gewoonte-vor men uit te bannen, gelijk het evenzeer dwaas is deze dingen nummer één te ma ken, want de mensch is geen dressuurwe- ■zen. Spr. is geen volstandig volgeling van Decroly. principieel en practisch niet. De- croly was ongeveer atheïst wiens stelsri rust op de biologie. Het systeem van Decro- ly is sinds Sept. j.l. in België op duizenden scholen ingevoerd. Alles te wilben conoen- treeren is onmogelijk. Belangstelling wekken is no. één van het onderwijs en dat komt bij Docroly tot zijn recht, nl is het een belangstelling voor het leven. Metterdaad heeft Bavinck het eerst eritiek geoefend op Herbart. Maar er gingen 20 jaar overheen eer het hoek van Bavinck herdrukt werd. Het was niet populair. Dat heeft Waterink voor en Kohnstamtn tegen. Spr. heeft, zich in zijn stof zeer moeten be perken, waarom hij den heer Jonkman niet in den breede beantwoorden kan. Tenslotte zette spr. uiteen wat zijn standpunt heeft te maken met het onderwiis in het hoofdvak op de Chr. school: de Bijbelsche Geschiede zienten overeenkomst, maar afwijking is er to.v. het Duizendjarig rijk en de persoon lijke wederkomst en regeering van Christus. Ref. geeft de Barthiaansche Theologie in Amerika niet veel kans. omdat aan het Amerikaansrhp denken het speculatieve element ontbreekt, dat noodig is om deze theologie te verstaan. Vervolgens wijst ref. op de groote invloed der loge, ook op het kerkelijk leven en de houding, die de Chr. Geref. Kerk daar tegenover aanneemt nis. In ons leven moet zijn wat in Paulus was, die zeide: één ding doe ik! Dan is onze intentie goed. Dan maken we onze kinderen attent op God, die niet is een vertoornd rech ter maar een vriendelijk Vader, die in Zijn paleizen de lampen brandende houdt en Zijn kinderen wacht (Luid applaus). De heer Schreuder stelde aan het hoofdbestuur voor te overwegen of pogingen kunnen worden gedaan om hier te komen tot meerdere eenheid, niet van organisatie maar van eenigheid des geestes. Spr. zou gaarne een rapport over het Decroly-onderwijs wil len ontvangen. De Voorzitter dankte den heer v. d. Zweep voor zijn referaat en zegde toe dat het hoofdbestuur het voorstel van den heer Schreuder ernstig overwegen zal. (Applaus). Staande werd hierna gezongen Gez. 38 1 waarna de heer v. d. Zweep voorging in gebed en de voorzitter de morgenver- gadering sloot. Slotzitting Ter aanvulling van ons verslag van gis teren, is nog het volgende te vermelden betreffende de vergadering van Woensdag- De heer Woestenenk sprak na opening van de bijeenkomst namens de Ver. voor Vlaamsch-Christelijk Onderwijs, die haar iaak: oprichting van en steun aan Chr. scholen in België zeide spr. wegens gebrek aan middelen heeft moeten stopzetten. Haar tweede taak: opleiding van leerkrachten (die van Belgische nationali teit moeten zijn), is eveneens moeilijk. Er is maar één Belgische Christelijke onder wijzer. Men heeft twee in opleiding en die opleiding staat ook nog op losse schroeven, eveneens wegens gebrek aan middelen. Haar maandblad „De Torenwachter" is een zeer bescheiden blaadje, maar men ver wacht er veel invloed van voor de bekend making van haar werk -n het inzamelen van gelden daarvoor. Spr., erop wijzend, dat Nederland uit den Reformatietijd veel aan Vlaanderen te danken heeft, dringt op steun aan voor Vlaanderen. De voorzitter zegt namens de ver gadering daadwerkelijke steun toe. Werk en roeping Prof. Dr. W. J. A a 1 d e r s, van Gronin gen, hield thans zijn reeds vermelde rede over „Ons werk als roeping". Na de rede van Prof. Aalders, sprak Rijksinspecteur A. Smit namens den Minister van Onderwijs de vergadering toe. Hij had dezen plicht gaarne vervuld, waar bij hij in het bijzonder aangenaam getrof fen was door de drie belangrijke en tot be peinzing aanleiding gevende redevoeringen. Spr. heeft ook groote waardeering voor de saamhoorigheid en opofferingsgezindheid die in deze vergadering gebleken was en sprak de hoop uit, dat het deze vereeniging, die in haar 84 jaren bestaansrecht had ge toond, ook verder goed zou gaan. De voorzitter gaf de aanwezigen nog het verzoek mee om voor de jongeren te doen wat zij kunnen. Daar moeten lam pen brandende gehouden worden. Spr. sprak nog dankwoorden, waarbij hij in het bijzonder de regelingscommissie ge dacht, die haar werk tot in bijzonderheden op kostelijke wijze had verricht.. Ten slotte nam Spr. afscheid als voorzit ter, waarbij hij allen opriep om te doen voor de vereeniging wat zij kunnen. Laten wij allen bewust zijn van onze kleine kracht en van de ure der verzoeking die in de wereld komen zal. Houdt wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme. De heer P. van Aalten, van Arnhem, vice-voorzitter der vereeniging, spreekt na mens bestuur en vereeniging dankwoorden tot dcn heer Meima voor al de moeite en zorg door hem aan de vereeniging gegeven. We mogen dankbaar zijn, dat God in onze vereeniging zoo ontzaglijk veel gaven heeft gegeven. Wij zijn dankbaar voor wat gij dit jaar hebt kunnen doen. Gij hebt groote dingen mogen aansnijden en gaat heen met de overtuiging, dat onze vereeniging nog een groote taak voor zich heeft- Spr. ver zoekt hem ook verder zijn krachten aan het werk der vereeniging te geven. Nadat staande gezongen was Gezang 3 vs. 2 en 3, ging Prof. Aalders voor in dank- Prof. Dr. Th. L. HAITJEMA De bekende Groninger hoogleeraar Prof. Dr. Th. L. Haitjema, voorman van de Con- fessioneele richting in de Ned. Herv. Kerk hier te lande, zal van 9 tot 16 Juni a.s. te Michigan (Noord-Amerika) vertoeven. Prof. Haitjema, die op Zondag 13 Juni a.s. te Grand Rapids in de godsdienstoefening zal voorgaan, gaat naar Amerika om aldaar bij te wonen de vergadering van de Pan-Pres- byteriaansche Alliantie die op 23 Juni a.s. te Montreal vergadert. Prof. Haitjema zal tij dens zijn verblijf in Amerika verschillende lezingen houden. Zijn adres in Amerika zal zijn bij Dr. S. v. d. Werf, 48 F. Sth St. Hol land, Michigan. Een beroep op Ged. Staten Naar wij vernemen is het bestuur der Geref. Schoolvereeniging te Leiden in be roep gegaan bij Ged. Staten van Zuid-Hol land van het Raadsbesluit van 19 April 1937, waarbij de vergoeding voor de boventallige onderwijzers aan de Geref. lagere scholen op aanzienlijk lagere bedragen werd vastge steld, dan die waarop het bestuur meent recht te hebben. Met belangstelling wordt de uitslag dezer procedure van de Geref. School vereeniging tegen de gemeente Leiden, die niet de eerste is, tegemoet gezien. Examens Acad. Examens. Amsterdam. Gem. Universiteit. Geslaagd voor het doctoraal examen romaansche taal en letterkunde mej. H. L. van Zanten (Fransch) en cum laude mej. F. Nieuwenkamp (Italiaansch). Bevorderd tot arts de heeren P. J. Grevers (Zwolle), J. C. Gerrits (Amsterdam) en W. L. Vetter (Amsterdam) en geslaagd voor het artsexamen le ged. de heeren H. J. Schoen maker (Amsterdam). G. Blomhert (Amster dam) en L. Levie (Gelsenkirchen). Stuurliedenexamen. 's-G ravenhage. Geslaagd voor 3en stuurman groote stoom vaart: R. J Ligtermoet. Machinisten-examen. 's-G ravenhage. Geslaagd voor diploma B: dhr. de Groot te Den Haag, P. Smit te yUssingen, St ie*.(joe<k OH'smjL.. zal U steeds bij rheumatische pijnen en verkoudheid aanraden Aspirin te nemen. Hij zal er echter tegelijk bjj zeggen, dat Aspirin alleen echt is met het Hay&i -kruis. Aspirin (t) CHR. VOLKSONDERWIJS Algemeene vergadering Bijbelsch onderwijs Godsdienst onderwijs op de Lagere School Heden werd te Rotterdam, in de Diergaarde de 46ste algemeene verga dering gehouden van de Vereeniging voor Chr. Volksonderwijs, die druk bezocht was. Bij ontstentenis van den voorzitter Prof. Dr. W. J. Aalders, van Groningen, werd de vergadering gepresideerd door C. W. F. Baron Mackay, burgemeester van Ermelo. Na de gebruikeiijke opening riep Dr H. J, Olthuis, Ned. Herv. Pred. te Rotterdam, namens de bij de vereeniging aangesloten scholen te Rotterdam, de vergadering een welkom toe. Vervolgens sprak de voorzitter een openingswoord naar aanleiding van 1 Cor. 3 9, waarna het jaarverslag aan de orde kwam, waaruit bleek, dat bij de vereeniging zijn aangesloten 540 scholen, 8 kweekscholen en 119 bewaarscholen. Het verslag van den penningmeester, den heer C. W. F. Baron Mackay, burge meester van Nunspeet maakt melding van een eindcijfer van de verlies- en winstreke ning groot f 23017.27 en een kapitaalstand groot f 4568.67. De verslagen werden goedgekeurd. De aftredene bestuursleden, de heeren Ds J. N a u t a, te Amersfoort, Ds W, Magen dans, em. predikant te Arnhem en H. W, T i 1 a n u s, lid der Tweede Kamer te 's-Gra- venhage, werden allen herkozen. Nadat in de morgenvergadering een voor stel tot statutenwijziging was behandeld, werd aan de afgevaardigden gelegenheid ge geven vragen te stellen over de concentratie en enkele andere schoolzaken, waarvan enkele aanwezigen gebruik maakten. Na sluiting van de morgenvergadering ver- eenigde men zich aan een gemeens chappe- lijken lunch. MIDDAGVERGADERING In de middagvergadering trad als referaat op Ds P. ten Have, Ned. Herv. Pred. te Noorlaren met het onderwerp: Bijbelsch Onderwijs op de Lagere School Godsdienstonderwijs Met dit onderwerp bedoelde spr. het Bij belsch onderwijs op de lagere school te ka- raktiseeren als g o d s d i e n s t o n d e r w ij s: dat het kind God dient is het doel, dat hierbij voor oogen staat. De critische vraag, of men dit aan het kind kan leeren, wordt door piëtisme en methodisme gemakkelijker bevestigend beantwoord dan door de Refor matie, die de alwerkzaamheid Gods erkent, en de onmogelijkheid dat iemand het kind tot Christen zou kunnen opvoeden, maar niettemin niet doof mag blijven voor de roe ping Gods. om het kind van God te spreken. Want het G. O. is in de eerste plaats pre diking, nl. van het Evangelie van Chris tus, zij het ook indirecte prediking, in den vorm van onderwijs. Grondslag hiervan ls de Kerk. met haar Doop. als zegel van Gods beloften voor het kind. Gods Woord hem „in te scherpen" is onze roeping (vgl. Deut. 6 6, 7)« Omdat de Schrift de kinderen doet zien als geschapen, gevallen (in de zonde), maar ook in Christus gerechtvaar, digd, getuige de Doop. Inhoud van het G. O. is dus het Evangelie van Christus, zij het ook in kinderpakje gestoken. In de tweede plaats is het G. O. opvoe ding, omdat het Evangelie de heele onvoe- ding beheerscht. met name ook het geheel van het onderwijs in de Chr. school. Terecht spreekt men van „Paedagogiek" uit het ge loof" (Schreiner) of der vergeving (Rang. Heckel). Zoowel quantitatief als qualitatief stelt het G. O. hooge eischen. Het gevaar voor overlading is niet. groot, wanneer het onderwijs maar goed ia! Dit G. O. wordt gegeve/i in de vorm van B ij b. G e s c h., met name* de vertelling. De methode is gebonden ean het leervak, aan den leerling en aan den leeraar. Het karakter van het. Evangelie vraagt een vorm die predikend is. dus vooral de vertelvorm. Grondige Bijbelkennis is hiervoor noo dig, ook psychologie, die rekening houdt met. de gegevens der H. S. over den mensch. En didactiek. ..De kunst van vertellen" is tot op zekere hoogte leerbaar, maar ten slotte beslist God over de vrucht. Het werk moet in ziin kracht volvoerd. De geest waarin moet worden verteld werd ten slotte toegelicht met eenige Rii'helsche voorbeelden, van Jakob en de gelijkenis van den Barmhartigen Samaritaan, die beide, elk op hun wiize. Gods genade in Christus prediken. Uit God, door Hem en tot Hem zijn ale dingen. ook het Bijfoelsch G. O., dat Hem de aanbidding brengt. voor po gaat kiezen, het zeer gunstig beoordeelde populaire boek v. D. Hans: „Parade der politieke partijen". Prijs 0.95. Bij den boekhandel en Uit gever: C. J. Terwee, Giro 115948, Putten G. te Vlaardinger-Ambacht en T. de Knegt te Delft. Voor het theoretisch gedeelte van diploma B: A. de Veld te Rotterdam, J. van Melle te Nieuwvliet en J. Zuidweg te Koudekerke. Apothekers-assistent. Utrecht. Gesl.! mej. R. Bos, Utrecht en de heer H. J. yan .der Schoot, Utrecht Teruggetrokken 1.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1937 | | pagina 11