Jik um gtrifcsdjr (üourant TEGEN ALLE REVOLUTIE HET EVANGELIE COLIJN Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken De Antirevolutionairen in de bekende Tivoli-zaal in Utrecht bijeen* Geen negatieve bestrijdingmaar positieve beginselen iiiiiiiiiiig LIJST abonnementsprijs: Per kwartaal in Leiden en in plaatsen waar een agentschap gevesligd is 235 Franco per post 235 portokosten Per week0.18 Voor hel Buitenland bij wekelijksche zending430 Bij dagelijksche zending530 Alles bij vooruitbetaling Losse nummers 5 ct. met Zondagsblad 7'/* ct Zondagsblad niet afzonderlijk verkrijgbaar No. 6056 Bureau: Breestraat 123 Telefoon 2710 (na 6 uur 3166) Postbox 20 Postgiro 58936 VRIJDAG 9 APRIL 1937 Ibbertnttitpnjjen: Van I tot 5 regel» 1.177» Elke regel meer032'/» ngezonden Mededeelingen van 1-5 regels230 EJke regel meer0-45 Voor bet bevragen aan 't bureau V wordt berekend 0.10 18e Jaargang Dr. A.KUYPER. de groote leider der Anti-Revolutionaire Partijwiens 100ste geboortedag dit jaar herdacht wordt Rondom het gebouw Buiten, op de straat, was het dezelfde ge zellige aanblik, welke de Kruisstraat in Utrecht altijd te zien geeft, als het Depu- tatenvergadering is. Autobussen kwamen bij tientallen aan en werden onder geleide van de politie veilig geloodst naar het parkeerterrein, waar ze konden blijven lot de „bemanning" weer vrij zou zijn om den terugtocht naar huis en haard te aanvaarden. Verkoopers van oranjestrikjes maakten ran de gelegenheid gebruik om hun waren te slijten. Reeds lang voor het uur van aan vang stroomde het naar Tivoli. Er waren er die meer dan een uur voor het begin van de vergadering naar Tivoli trokken om zeker te zijn van een goede plaats. Want heel het land wist, dat Tivoli weer tot op de laatste plaats bezet zou zijn., en zoo wil de geen de kans missen om goed te kunnen zien en hooien. Vanuit alle provincies zag men ze. Van de Veluwe, en uit Groningen, van de Zeeuwsche eilanden en uit het Limburg- sche, uit het Gooi en van Westfriesland. Per bus, per trein en per boot waren ze gekomen, sommigen hadden er uren reizen voor over gehad, en wanneer oude kennis sen elkaar ontmoetten dan zette men ge meenschappelijk den tocht naar Tivoli voort Zoo was het door heel de binnenstad in 'de straten welke van het Centraal Station naar Tivoli leiden, een drukte van belang. In de zaal Nadat men de controle gepasseerd was, die zeer nauwlettend toezag, bereikte men de groote Tivolizaal. Ver voor het begin van de vergadering was het daar een drukte van belang. Op het podium werden op een orgel geestelijke en vaderlandsche strijd zangen ten gehoore gebracht, welke door de aanwezigen werden meegezongen. Zoo kortte men zich den tijd. Verder wa ren er.hernieuwde kennismakingen en be sprak men de politieke vragen van den dag De mogelijke uitslag van de stembusstrijd Sverd gewikt en gewogen^ waarbij het feit, dat nu nieuwe elementen in de electorale strijd gaan meespreken, werd beschouwd in de onderlinge discussies. Op het podium waren de vooraanstaande leden van de Partij, Kamerleden, Burge meesters, Wethouders en leden van Gede puteerde Staten. Wanneer een bekende figuur verscheen, dan werd hij aangewezen en de vergaderden hielden er zich terdege an op de hoogte wie er aankwamen. De aanvang En toen, tegen elf uur, de leden van het Centraal Comité met onzen Minister-President en Minister de Wilde op het podium kwamen, barstte een handgeklap los, dat aanzwol tot een grootsche demonstratie van aan hankelijkheid en trouw. Een gejuich, dat minutenlang aanhield, en eindelijk pas bedaarde, toen de tijdelijk voorzit ter van het Centraal Comité, de heer J. Schouten de hand ophief en zoo de storm van toejuichingen deed stillen. Deputatenvergadering Het is een heerlijk iets met zooveel kloeke mannen In 't hartje van het land, in 't Sticht bijeen te zijn. Niet om door 't groot getal de kleine vrees te bannen. Niet om te huldigen den man, den mensch Colijn, Niet om in trotsche waan te stoffen op de krachten Die levend werkzaam zijn in de A.R. Partij, Maar om in stil gebed Gods zegen in te wachten, Te smeeken om Gods hulp in 't huidig stormgetij. Het is een heerlijk iets de stuiukracht te versterken In psalm en lofgezang, tot eer van God alleen, Om met vernieuwde moed de plannen uit te werken Opdat het Schip van Staat komt door de branding hee, Het is een heerlijk iets eendrachtig te belijden Hoe zwak wij zijn, maar ook: hoe God de krachten geeft Om één van ziel en zin de zware strijd te strijden Waartoe ons onze God verplicht, geroepen heeft. LEO LENS (Nadruk verboden ONS FUNDAMENT IS ONZE KRACHT De heer J. Schouten, tijdelijk voorzit ter van het Centraal Comité van A.R. Kies- vereenigingen. hield de Openingsrede die tot titel droeg „Ons Fundament is onze kracht". Het einde nadert van een parlementaire periode aldus spr. welke straks door den objectieven geschiedschrijver ongetwij feld als een van de moeilijkste der laatste juw zal worden aangemerkt De werkelijkheid is in eenige belangrijke opzichten nog ernstiger gebleken te zijn, dan de verwachting, welke men er in 1933 van had. De financieele en economische nooden.de politieke situatie en de ontwikkeling der internationale verhoudingen gaven steeds ernstiger zorg. Het was een voortdurende worsteling tegen telkens nieuwe gevaren en nooden welke niet alleen de resultaten van het ver richte werk in gevaar brachten, maar tevens ons in weerstand verzwakt volk op nieuw met rampen bedreigden- De uitkomsten van het regeeringsbeleid moeten in dit licht worden bezien en be- Een volledig financieel evenwicht werd niet verkregen en is eerst te bereiken bij een verdere verbetering in de budgetaire positie van het Rijk van tenminste f lOOmil- lioen, noodig voor dekking van het tekort, de hervatting van de verplichte stortingen uit 's Rijks kas in de sociale verzekerings fondsen en in het spoorwegpensioenfonds en het weer ten laste brengen van de ge wone dienst van tijdelijk op de kapitaals- dienst overgebrachte uitgaven. In weerwil van het moeizaam en volhar dend pogen werd opheffen van ons econo misch leven uit zijn verval niet verkregen voor al onze bronnen van volkswelvaart. Belangrijke deelen van onze bodempro ductie verkeeren, niettegenstaande de steun maatregelen nog in een uiterst precairen toestand. De werkloosheid nam door inkrimping van de arbeid, rationalisatie en de overi gens gelukkige toeneming van onze be volking nog toe. Hieruit mag niet, zooals de tegenstanders van de politiek der beide kabinetten-Colïjn (1933 en 1935) doen. geconcludeerd worden, dat de politiek der Regeering mislukt is- Indien een politiek onder invloed van on gekende tegenspoeden niet ten volle slaagt, is ze daarom nog niet mislukt te bescliou- wen. Wie naar waarheid wil oordeelen, mag van mislukking niet spreken, integendeel. Met volle erkenning van de feiten zooals ze zijn, zeide spr. aarzelen wij niet te zeggen, dat dankbaarheid ons hart vervult. Er is overvloedige reden tot dank aan den Heere onzen God, wanneer we letten op hetgeen ons volk doorstond zonder dat een chaotische verwarring intrad, op hetgeen behouden en verkregen werd en de toe stand te onzent bij vergelijking met die in verreweg de meeste landen. Hij hield ons staande en bekrachtigde de Regeering voor haar bovenmenschclijke taak en zegende de aangewende middelen tot herstel. Wie zoo de balans opmaakt en de stel lingen der oppositie tegen die politiek toetst kiest partij in de strijd der staatkundige meeningen, maar geeft daardoor tevens blijk van objectiviteit en onpartijdigheid, verschaft zich een onpersoonlijke, een zake- Er is geen Partij in het land, die de grootsche manifestatie kent van eenheid en kracht, zooals de Anti-Rev. Partij die tentoonspreidt, voor de verkiezingen, in haar Deputaten- vergadering. Deze instelling, welke, hoevele malen ook herhaald, steeds weer haar eigen aparte bekoring bewijst, heeft ook vandaag weer de honderden uit heel het land doen samenstroomen om het laatste parool te ontvangen van de leiding, en bemoedigd te worden tot de strijd. Honderden waren het, die bijna tot duizenden werden. Als Tivoli drie- of viermaal zoo groot geweest was, dan zou de zaal nog tot op de nok gevuld geweest zijn, zoo groot was de begeerte om dezen Toogdag der Partij bij te wonen. kelijke basis, stelt zich op Schriftuurlijke' en tevens historische grondslag en hoedt zich voor een te laken eenzijdigheid. Karakter en wezen van de dictatuur In de laatste jaren, voor velen vol druk kende moeiten en bange zorgen, is zich de belangstelling van een belangrijk deel van ons volk meer gaan richten op de inner lijke zijden van het leven, op de geestelijk- zedelijke grondslagen van staat en maat schappij. In tijden van crisis doet de vitaliteit, dank zij Gods genade, zich krachtiger gel den, openbaart zich de drang naar zelfbe houd sterker en moet dientengevolge het denken zich wel bezighouden met de dieper liggende oorzaken van hetgeen zich in de levensverschijnselen openbaart. De zeer ingrijpende gebeurtenissen in an dere landen, die elkaar in een snel tempo opvolgden noodzaken de eigen fundatie te onderzoeken en pUatsen op politiek gebied de grondslagen van staat en maatschappij in het centrum van de belangstelling. De vraag inzake de dictatuur dringt zich aan een ieder op. Europa kent er drie: een communistische, Z.Exc.Dr. H. COLIJN, lijstaanvoerder der Anti-Rev. Partij bij de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen een fascistische en een nat ionaal-socialis tische- Deze hebben brute kracht, doortas tendheid, organiseerend talent en stelsel matige geraffineerde propaganda aaneenge smeed tot een indrukwekkend geheel, en het leven van tientallen millioenen ge knecht. Voor den anti-revolutionair is het ant woord op de vraag: „Wat is uw mecning over de dictatuur?" niet moeilijk. Zijn be ginselen veroordeelen absoluut de dictatuur, zoowel die van voorheen als van thans, Spr. herinnerde aan de dictatuur van het Schrikbewind en aan die van Napoleon, beide ontwikkelingsphasen in de Fransche revolutie. Groen van Prinsterer noemde in „Ongeloof en Revolutie" de eerste „het nee plus ultra der practische ontplooiing van een valsch beginsel". Hij handelde afzon derlijk over dit bewind, om te „doen zien, dat bet laatste bedrijf met het ganscha treurspel in gruweldaden homogeen was; dat het, wel verre van een wanklank, veel eer, in deze harmonie der hel, een zuiver acoord en waardige finale gevormd heeft" De dictaturen van onzen tijd zijn even eens ontwikkelingsphasen van de Revolutie d.w.z. van de openbaring van dien geest, die zijn uitgangspunt, zijn beginsel vindt in opstand tegen God, in stelselmatige ver werping van Zijn gezag en Zijn wet Men wijst op de toestanden en misbrui ken in de landen waar de dictatuur baan brak, om haar te verdedigen of te veront schuldigen. Dit is misleiding van zichzelf en van an deren- Men slaat in zijn wanhoop, verdwa zing of verwarring zoo betoogde spr. verder geen acht op het klare onderwijs van Schrift en historie, op het glashelder betoog van Groen van Prinsterer, die op Schriftuurlijke en historische gronden heeft uiteengezet, dat men te midden van de verschijnselen,, de gebeurtenissen en den strijd, het spoor bijster wordt als men het onderscheid tusschen aanleidingen tot en diepere oorzaken van een revolutie uit het oog verliest, als men niet gedachtig is daar aan, dat het verkeerde, waaraan men met behulp van een revolutie een einde wil ma ken, evenals die revolutie zelve zijn oor sprong vindt in ongehoorzaamheid aan God De nuttige resultaten, die de dictatuur heeft bereikt kunnen evenmin aangevoerd worden om haar recht van bestaan te ver dedigen. Elke revolutie kan bogen op een reeks van daden, welke positieve vruchten beteekenen, doch dit geeft geen recht het kwade te aanvaarden en te verdedigen en de toevlucht te nemen tot bewegingen en middelen, die in strijd zijn met Gods ge- openbaarden wil. Uitvoerig betoogde spr. vervolgens, dat de Revolutie, hoewei tijdelijk een gematigd ka rakter kunnende vertoonen, altijd met ge weld en wreedheid gepaard gaat. De Revo lutie, eenmaal aanvaard en toegelaten, legt zich met geweld op. De dictatuur eenmaal binnen gehaald manifesteert zich in wreed heid. Groen teekende hoe de kracht der begin selen de menschen meesleepte, hen tot gru welen bracht. Napoleon werd niet enkel door eergierigheid verteerd hij werd tegen wil en dank tot oorlogen en veroveren gedrongen en voorteezweept De Christen verwerpt de revolutie om des beginsels wil en mitsdien alle dictatuur. Alle dictaturen hebben wezenskenmerken met elkander gemeen, waardoor zij voor den Christen onder het veroordeelend von nis vallen. Zij zijn een ontkenning van Gods Majesteit, een verwerping van Zijn souve- reiniteit- Daarin zijn de theorieën van de volks,, de staats- en rechtssouvereini- teit één. Zij ontkennen alle, dat het aard- sche gezag afdaalt uit de Majesteit Gods, dat het aan Hem gehoorzaam moet zijn. De Staat wordt de algebieder. Zondige menschen kennen aan zich zelf het recht toe, naar eigen welbehagen anderen te over- heerschen. Het absolutisme van den staat aldus Groen van Prinsterer, vernietigt de individueele vrijheid, doet de politieke vrij heid te niet gaan, kent peen grenzen, is met vaderlandsche en naiionale belangen in strijd, en is onvernietigbaar, zoolang de re volutieleer niet uitgeroeid wordt. Gezag en vrijheid De dictatuur schept orde, doch een orde zonder geestelijke en politieke vrijheid. Ge zag en vrijheid hooren bijeen en zijn beide vrucht van de gehoorzaamheid aan God. De geestelijke en politieke vrijheid zijn kostelijke vruchten van Gods genade, zij be- hooren tot de hoogste, de edelste aardsche goederen. Hiervan gaf spr. een nadere uit eenzetting. Onder geestelijke vrijheid verstaan wij een verhouding tusschen Overheid en bur gens, waarbij geestelijke dwang is uitge sloten. De Overheid heeft het recht, de staats orde, de openbare orde en de goede zeden ir .Z- De heer J. SCHOUTEN, tijdelijk Voor zittec van het Centraal Comité, tijdens dé 'andeling „genomen". de publieke samenleving te handhaven, maar zij heeft geen heerschappij over des menschen geest- Deze beschouwing Houdt geen aanvaard ding van den neutralen staat in, noch een verheffen van het indifferentisme tot maat staf voor de Overheid. Zij houdt wel in, ja, zij poneert voor d€j relatie tusschen Overheid en volk: gehoor zaamheid aan de ordening des Heeren, en daarom handhaving van de gewetensvrij heid erkenning van het ouderrecht, eerbie diging van de godsdienstvrijheid, van da souvereiniteit der Kerk. d.w.z. van het Ko ningschap van Jezus Christus over haar. Niet een neutrale, evenmin een GodloozQ staat. De Overheid is dienaresse Gods. Zij heeft zich als zoodanig te gedragen. Geestelijke vrijheid vordert gewetens vrijheid, maar ook godsdienstvrijheid. De laatste is noodzakelijk, wil de Kerk haar roeping in dit leven kunnen yer- yullen. In de politieke vrijheid kan het volk zijn rechtmatigen invloed oefenen op het landsbestuur, kan het gemeen over leg tusschen Regeering en volksverte genwoordiging werken als een positieve, vruchtdragende factor in wetgeving en bestuur. Daarbij moet het eigen recht der Overheid worden geëerbiedigd: de gehoorzaamheid aan haar ten volle worden erkend- In de volledige erkenning van het ge zag ligt juist de waarborg voor het be houd der vrijheid. Te onzent zijn de geestelijke en de politieke vrijheid de /i 3 Een zeer suggestieve plaatdie het wel doen zal straks op muren en voor ramen De uitvoering is in oranje en zwart op wit. (Uitgave van het Centraal Comité); lil—

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1937 | | pagina 1