KERK EN ZENDING
►IT
'OLMMKT
24 Februari B.L..O.-dag
DINSDAG S3 FEBRUARI 1937
NED. HERV. KERK
Bedankt: Voor Makkum, J. W.
Swighem, Wester Schelling (Terschelling).
Voor 'sHeer Abts en Sinoutskerke E. Raams
te Hoek (Z.).
AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE
.Weerselo
Zondag j.l. heeft car.d. H. A. Brongers
zijn ambt aanvaard als predikant der Ned.
Herv. Kerk van Weerselo, sprekende ov
Cor. 4 5a. Tevoren was hij bevestigd door
Ds Th. C. Vriezen, em. pred. te 's-Gra-
venhage, die sprak over Joh. 21 15. Toege
zongen werd Gez. 215 4. Toespraken werden
gehouden door DsL. S. vanZwet, praetor
van den ring Almelo en Ds W. v a n O e s t,
consulent.
Hilversum
Zondagavond heeft Ds H. C. v. d. B r i n k,
em.-predikant der Geref. Kerken in H. V.,
den nieuwen leeraar der gemeente van Hil
versum, Ds E. L. S m e 1 i k, tot zijn dienst
knecht ingeleid, sprekende over Openb.
3 22. De Geest die spreekt, het geloof, dat
luistert. Na de bevestiging richtte Ds v. d.
Brink zich tot Ds Smelik en gewaagde van
de gestadig gegroeide vriendschap sinds de
dagen van Assen, toen zij beiden door de
Geref. Kerken mèt anderen werden afgezet.
Ds v. d. Brink herdacht ook den vroegeren
voorganger Ds. v. d. Woude en wees op den
gestadigen groei der gemeente, opwekkend
tot trouw en gehoorzaamheid.
Donderdagavond as. doet Ds Smelik zijn
intrede.
Morgen komt de Algemeene Synode der
Ned. Herv. Kerk te 's-Gravenihage in buiten
gewone zitting bijeen om een hoogleeraar te
benoemen aan de Rijksuniversiteit te Gro
ningen in de vac. ontstaan door het over
lijden van prof. dr. A. v. Veldhuizen
aldaar, uit het door de commissie van voor
dracht opgemaakte drietal: Dr F. J. F 0 k k e-
ma, rector van de Ned. Zendingsschool te
Oegstgeest; Dr. K. H. Miskotte, Ned.
Herv. predikant te Haarlem en Dr J. N.
Sevenster, idem te Zuidbroek.
De Synode zal als volgt zijn samengesteld:
Prof. dr. F. W. A. Korff, hoogleeraar te
Leiden en Prof. dr. M. J. A. de Vrijer, idem
te Utrecht, praeadviseerende leden; Dr P.
Smit, predikant te Heumen, president; Ds P.
Bokma, idem te Schiedam, vioe-president;
Ds D. den Breems, em. pred. te 's-Graven-
hage, secretaris en adviseerend lid; de predi
kanten: Ds J. Barbas te Hengelo (G.); Ds T.
G. v. Reeuwijk te Amsterdam; Dr W. H.
Weeda te Oosterland (Z.); Ds K. J. v. d.
Berg te Amersfoort; Ds J. M. Natzijl te Lan-
gezwaag; Ds L. S. v. Zwet te Almelo; Ds F.
Tammens te Oostwold (Wk); Ds A. Veld
kamp te Tolbert (Gron.); Ds J. W. J. Addink
te Heeze; Ds J. Boonstra te Gieten en Ds R.
Blommaert, Waalsch pred. te Middelburg en
de ouderlingen A. Sneep te Numansdorp; F.
A. v. d. Bosch te Amsterdam; Ch. Hondius te
Middelburg; M. ter Stal te Veenendaal; F.
W. C. de Haas te Leeuwarden, benevens Mr
H. J. M. Thijssens, oud-ouderling te 's-Gra-
venhage.
De Synode zal geen andere zaken dan de
Eoogleeraarsbenoeming in behandeling
nemen.
ZENDIN GSJTJBILEUM
Het Zendingsziekenhuis Soerakarta op
Djebres viert dit jaar zijn zilveren jubileum.
Dr W. L. Vo gele sang legde 1 Maart
1912 den grondslag voor het grootsche com
plex gebouwen zooals thans gegroeid is en in
enkele jaren tijds als het ware uit den grond
gestampt werd. Na dr Vogelesang (1912
1921) was dr K. P. Groot geneesheer-direc
teur (1921—1930); de derde geneesheer-
directeur dr D Verhagen is thans dus 7
jaar in functie. Artsen zijn voorts: dr C. P.
van Leersum, dr Lie Sing Kien, dr Poedjo
Darmohoesodo en dr Ong Jan Hong. Verder
zijn er vier Europeesche verpleegsters en 77
inlandsche krachten.
KERK EN STAAT IN MEXICO
In aansluiting op wat wij onlangs bericht
hebben over het toenemend verzet der R.K.
in Mexico tegen hun verdrukking van Staats
wege, is te melden, dat nu ook in den staat
Chihuahua demonstraties hebben plaats ge
had tot heropening der kerken. In de stad
Chihuahua eischten 4000 R.K. volledige ge
noegdoening wegens den dood van den on
langs gearresteerden priesten, die in het zie
kenhuis tengevolge van slechte behandeling
was overleden; bovendien eischten zij vrij
heid van eeredienst. Ondanks de pogingen
der bereden politie dit te verhinderen heb
ben de demonstranten de kathedraal en drie
kerken bezet en luidden zij de klokken.
(VERZOENING OF RECHTSSPRAAK?
Aan de daarvoor in aanmerking komende
instanties zijn namens de Algem. Synode
dor Ned. Herv. Kerk de voorloopig aange
nomen reglementswijzigingen verzonden,
waaronder de instelling van arbitrage
commissies een belangrijke plaats inneemt,
De toelichting luidt:
„De voorgestelde bepalingen beoogen het
voeren van processen voor den burgerlijken
rechter door predikanten, kerkeraden of
Ringen tegen de Ned. Hervormde Kerk, een
harer gemeenten, organen of stichtingen
zooveel mogelijk te voorkomen."
Mr. H. M u 1 d c r ij e, lid van het hoofd
bestuur van .Jverkherstel" schrijft in
„Nieuw Kerkelijk Leven" het orgaan vj
deze Vereeniging, dat hij in die instelling
een tweeslachtig karakter ziet. „De be
middelingsgedachte moge dan volgens de
toelichting leidende zijn, het tweeslachtig
karakter van verzoeningsinstantie eener
zij ds en van rechtspraakapparaat ander
zijds, komt in meer dan één opzicht in deze
voorstellen zóó duidelijk naar voren, dat zij
m.i. evenzoo vele redenen tot bedenking
vormen, die de vraag wettigen of onveran
derde aanneming wel in het belang dei-
Kerk kan worden geacht"
Weshalve .hij concludeert, dat naast
toetsing der voorgestekie bepalingen oo
ondergeschikte punten, ae in het leven te
roepen commissies in beginsel het karakter
dienen te dragen van zuivere bemid-
1 i n g s-i n s t a n t i e s, die b ij uitzon-
ring en alleen dan als arbitrale col
leges kunnen optreden, wanneer de be
trokken procespartijen daartoe eenparig
den wensch te kennen geven. De
mogelijkheid van een arbitrale procedure
met niet-bindende beslissing, kome geheel
te vervallen."
EEN HOORRAAR „JA"
_Ds W. Schouten schrijft in de Soester
Kerkb. in verband met 't meermalen zacht
uitgesproken „ja" op formuliervragen:
,.De gemeente moet weten en hooren.dat
iemand inderdaad zijn geloof belijdt, dat
huwenden elkander trouw beloven, dat
ouders de stipulatiën bij de Doop aangaan
en ambtsdragers ambtelijke getrouwheid be
loven. Daarom vinden al deze plechtigheden
ook in het midden der gemeente plaats.
„Hieruit vloeit dan ook vanzelf voort.dat
dit ,ja" duidelijk hoorbaar moet klinken
Maar het schijnt in vele gevallen hoe lan
ger hoe meer gewoonte te worden, om juist
bij deze gelegenheden zoo zacht mogelijk te
spreken. De predikant, die het dichtst bij
de sprekenden staat, moet zich niet zelden
uitermate inspannen om iets te hooren.
Soms ziet hij, alleen bij nauwkeurig toe
zien een flauw lippenbeweeg of een zachte
neiging van het hoofd.
„Dat is beslist fout; en ik zou allen, die
dit lezen willen aanraden om toch in zulke
gevallen hun ,ja" krachtig en met over
tuiging te laten hooren.
„Ik moest aan deze dingen denken, toen
ik voor eenige weken aan de radio de
kerkelijke huwelijksbevestiging van onze
Prinses Juliana met Prins Bernhard hoor
de. We konden van onzen nieuwen Prins
der Nederlanden, die zoo overduidelijk ant
woordde, veel leeren. En ook onze Prinses
hoewel Haar vrouwelijke stem niet die
kracht had, sprak voor een ieder duide
lijk verstaanbaar".
ZENDINGSCONFERENTIE TE HANGCHOW
Dr Ir. H. G. van Beusekom te Den
Haag schrijft ons het volgende:
In het najaar van 1938 zal te Hangchow in
Ohina een wereldconferentie van den Inter
nationalen Zendingsraad worden gehouden.
Deze conferentie zal zich voornamelijk bezig
houden met het vraagstuk van de kerk, d.w.z.
de inheemsche kerk in de zendingslanden.
Als zoodanig zal zij aansluiten aan de in
1937 te houden conferenties te Oxford en
Edinburgh en voortbouwen op de daar te
verkrijgen resultaten. Als plaats van de con
ferentie is een stad in het Verre Oosten ge
kozen, opdat juist de vertegenwoordigers van
de jongere kerken in groote getale aanwezig
kunnen zijn. Na de conferentie van Edin
burgh in 1910, waar slechts enkele inheem
sche Christenen als min of meer toevallige
verschijningen aanwezig waren, en die van
Jeruzalem in 1928, waar de oudere en jon
gere kerken als gelijkberechtigden naast
elkaar zaten, wordt thans in Hangchow een
conferentie gehouden, waar de jongere ker
ken in de meerderheid zullen zijn. Dit laatste
is ook juist, omdat het thans gaat om de
inheemsche kerken, dde ieder in eigen land
voor bijzondere moeilijkheden staan, waaruit
zij ten slotte zelf een uitweg zullen moeten
vinden. Men denke slechts aan de houding
tegenover den staat en de groeiende nationale
bewegingen. Zij zijn het die om deze confe
rentie, welke natuurlijk veel geld en tijd
kost, hebben gevraagd, omdat zij behoefte
hebben aan den steun van bun mede-Chrisbe-
van Oost en West voor de vervulling van
de moeilijke taak, die hun in de naaste toe
komst wacht. In vele landen werden thans
reeds voorbereidingen getroffen om de
Christelijke gemeente met de komende con
ferentie in kennis te stellen, opdat deze met
haar belangstelling en haar gebed steune.
De beteekenis der Chr. pers
Het oordeel van een predikant
In het „Noord-Hollandsch Kerkblad" wijst
Ds. C. Lindeboom van Amsterdam op de
beteekenis der Christelijke Pers. Hij merkt
op, dat er nog Gereformeerde kerkleden
zijn, die een neutrale krant voor hun gees
telijk voedsel laten zorgen. „Ze bedoelen
dit wel niet. Maar feitelijk is het toch zoo.
Ze lezen De Telegraaf, of ook het
Nieuws van den Dag, een verkorte
editie van eerstgenoemd blad. Er zijn ge
zinnen. die behalve dit dagblad niets anders
lezen dan de Kerkbode.
Misschien vergis ik me.
Want velen krijgen de Kerkbod© weL
maar lezen die n i e t. Indien ze die lazen,
lazen met een hart vol liefde tot den Heere
Jezus Christus en Zijn gemeente, dan zou
den ze door 't z.g. neutrale dagblad niet
worden bevredigd.
De ervaring leert, dat het juist de flauw-
meelevende, de laksche kerkleden zijn, die
geen ander dagblad begeeren.
En juist z ij hebben principieele voor
lichting zoo noodig. Juist zij moesten zich
dag aan dag laten onderrichten aangaande
de beteekenis van het geloof ,en den eisch
van ons belijden voor het maatschappelijk
en politiek leven. Maar neen, ze lezen het
Nieuws. Zoogenaamd neutraal, doch met
dat al „links" georiënteerd. Ongemerkt
ondergaan ze den invloed. En niet alleen
zij. Ook de kinderen. Want die lezen het
feuilleton, waarvan de inhoud vaak vier
kant ingaat tegen Gods .heilige wet
Hier is een taak voor de kerk. Om bij"
het huisbezoek een onderzoek in te stellen
naar de gezinslectuur. Om te wijzen op de
gevaren van de niet positief-Christelijke
dagbladpers. Om te waarschuwen en te
ermanen.
Er is in dezen nog véél te doen.
God make ons getrouw!"
PROT, ZENDING IN ADDIS ABBEBA
Nadat de berichtgeving inzake de Prot
Zending in Abessvnië een minimum van
kansen voorspeld had, omdat Rome er on
geveer het monopolie had, blijkt thans, dat
de mogelijkheden toch niet zóó gering zijn.
Althans is in een brief van Zendeling
Schmidt uit Addis Abbeba sprake van hoop
volle vorderingen. „Onze Bijbelschool". al
dus de Zendeling, „is overbezet. Zelfs moes
ten tal van jongemannen afgewezen worden.
Onze Abessinische Evangelisten zijn be
gonnen met des Zondags in venscbillende
kerken te prediken. Zij hebben zich ver-
eenigd in een Abessinisch genootschap en
wonen ook niet meer bij ons in het zen-
dingshuis. Men kan hun arbeid dus niet
meer „Europeesch" noemen, wat de meeste
■ooroordeeien van kerkelijke zijde heeft
weggeruimd.
,De regeering heeft volledige vrijheid
voor al ons werk gegeven. Wel mogen we
•oorloopig nog niet naar het binnenland,
maar we gelooven ,dat we ook daarvoor
verlof zullen krijgen, wanneer daar rust en
orde geheel zijn weergekeerd.
„Onze Godsdienstoefeningen zijn meestal
overvol, zcodat we des Zondags steeds
parallelsamenkomsten moeten houden-
Dezer dagen trof ik den agent van het
Britsch en Buitenlandsch Bijbelgenootschap.
Hij vertelde mij, dat hij gedurende de vele
jaren van zijn loopbaan nog nooit zoo
vele Bijbels en Testamenten aan
inboorlingen had verkocht als gedurende de
laatste maanden. Wij gelooven niet, dat de
tijd der Zending voor Abessinië voorbij is.
Neen integendeel, we meenen, dat ze nu
eerst recht begint en we hopen en gelooven,
dat de Heere spoedig de deuren zal openen
voor de reeds naar huis teruggekeerde
Zendelingen en .voor vele nieuwe boven
dien".
KORTE BERICHTEN
Het Jaarboekje van de Geref. Kerk van
msterd am-West (Sloterdijk) bevat
een portret van haar nieuwen leeraar Ds J.
B. v. d. S ij s. Voorts alle gegevens over ker-
kelijken en aanverwanten arbeid. Uitgave in
eigen beheer.
KERK EN STAAT IN DUITSCHLAND
Verboden Kerkbladen
Thans zijn in Duitschland het Rheinisch-
Westfalische Sonntagsbla# en „Die Lutheri-
sche Kixche" elk voor 3 maanden verboden
geworden.
ONDERWIJS
EN OPVOEDING
GRAFSTEEN J. LENS
Overdracht a.s. Zaterdag
Naar wij vernemen zal de overdracht van
het monument dat een daartoe gevormd
comité heeft doen plaatsen op het .graf van
den bekenden onderwijsman, wijlen den heer
J. Lens,* in leven hoofd van de Prins Willem-
school te 's-Gra venhage en redacteur
het weekblad „De School met den
Bijbel" a.s. Zaterdagmiddag om 2 uur plaats
vinden op de begraafplaats „Oud Eik en
Duinen". De voorzitter van de commissie, Ds
A. B. te Winkel, Ned. Herv. predikant te
's-Gravenhage, zal daarbij het woord voeren.
Dr. S. v. Voorthuisen
Het afscheid van
Dr. S. van Voorthuysen
Een dierendag, een vredesdag, een Moe
dag, tegenwoordig ook gelukkig! een
Vaderdag. Maar van een B.L.O.-dag, daar
hebben we nog nooit van gehoord.
Dat kloptl Omdat er ook nog nooit een
Inspecteur van het buitengewoon lager on
derwijs afscheid van zijn werk moest ne
men. Nu, 1 Maart 1937, men heeft het reeds
eerder in dit blad kunnen lezen, treedt Dr.
A. van Voorthuysen als zoodanig af.
Een huldigingscomité besloot om bij
gelegenheid van zijn afscheid voor het
B.L.O., dat hij van 1921 af mocht die
nen en hoe! nog eens aller belang
stelling te vragen. In het geheele land,
voor alle richtingen (Christelijk, Open
baar en Roomsch-Katholiek} en voor
alle soorten van B.L.O.
dankbaarheid
aangegrepen,
omdat deze actie
in belangrijke
mate kan steu
nen de propagan
da, die sinds het
laatste Nationaal
Chr. Schoolcon-
gres wordt ge
voerd door de
Vereen, voor Chr.
B. O., gesteund
door de landelij
ke schoolorgani
saties als School
raad, C.N.S.,
Geref. Schoolver
band en Christ.
Volksonderwijs, alsmede door de onderwij
zersorganisaties.
Het B.L.O. omvat alle takken van onder
wijs, aan kinderen., die in eenig opzicht
misdeeld zijn: blinden, doofstommen, licha-
melijk-gebrekkigen, slechthoorenden, psy-
chopathen en verstandelijk-misdeelden.
Zonder ook maar in eenig opzicht te kort
te willen schieten in waardeering voor de
verschillende inrichtingen voor openbaar en
Roomsch-Katholiek B.L.O., willen we het
thans alleen over de Prot. Christelijke in
richtingen en scholen hebben.
Wie kent „Bartimeus" niet in Zeist en
wie weet ijiet, dat daar blinde kinderen
worden opgeleid? Zouden er nog meeleven
de Christenen zijn, die nooit van „Effatha"
Voorburg gehoord hebben? De jaarlijk-
sche openbare lessen trokken steeds veel
belangstelling en de film van het onderwijs
en de opvoeding van doofstomme kinderen
is al op veel plaatsen in ons land vertoond.
De „Johannastichting" te Arnhem voor
lichamelijk gebrekkigen maakt minder pro
paganda en is daardoor minder bekend
Toch verdienen de resultaten van dit on
derwijs niet minder bewondering dan die
met blinden en doofstommen worden be
reikt
Het wil ons voorkomen,, dat voor deze
groepen van zintuigelijk- en lichamelijk-
misdeelde kinderen door de bestaande in
richtingen in de behoefte aan onderwijs
voldoende kan voorzien worden.
We willen er alleen dit van zeggen:
wie in zijn omgeving van zulke kinde
ren kent, moet hun ouders wijzen op de
mogelijkheden voor hun opvoeding. Men
schrijve eens aan de directeuren dezer
inrichtingen over de kosten. In den re
gel is het goed, de kinderen zoo j'ong
mogelijk te zenden.
In zeer veel gevallen zal het mogelijk
blijken, dat ze daar, in onze eigen inrich
tingen, worden opgeleid tot goed-bruikbare
leden der maatschappij.
Dat de August Hermann Franckeschool
in Rotterdam de psychopathen verzorgt,
weet bijkans ieder. Het aantal van deze
moreel-zwakke kinderen in ons land is ech
ter helaas veel grooter dan de ongeveer 130
kinderen, die de school bezoeken. Het is
opmerkelijk, dat de Aug. Hermann Franck©
school de eenige inrichting voor psycho-
phaten in ons land is.
Voor de slechthoorenden, waarvoor een
drietal openbare scholen in ons land be
staan, hebben wij geen Prot. Christelijke
School. Het lijkt waarschijnlijk, dat er ook
een Prot. Chr. inrichting voor slechthooren
den kan komen, als er één persoon of or
ganisatie is, die de zaak aanpakt. Ligt hier
mogelijk een taak voor het bestuur van
„Effatha"?
De grootste groep, die van de verstande
lijk-misdeelden, bleef tot nu toe ongenoemd.
Hun aantal is veel grooter dan dat van nJ
de vorige groepen samen. Het is, naar een
zeer voorzichtige schatting, op ongeveer
1.75 van de bevolking der gewone L. S
te rekenen. In sommige plaatsen komt men
tot meer dan het dubbele van dit getal.
Het is bedroevend, 'het is een aan
klacht tegen ons Christelijk volksdeel,
dat een groot deel van de verstandelijk-
misdeelden nog steeds wacht op de
Christelijke dagschool, die voor hen ge
schikt is.
Het is deels toe te schrijven aan onbe
kendheid met de mogelijkheden, die met
deze kinderen te bereiken zijn, dat men bij
het lager onderwijs zoo weinig intensieve
pogingen heeft gedaan, om deze kinderen
aan Christelijk onderwijs te helpen. Ander
deels is het de naam, die de scholen voor
verstandelijk-misdeelden in de wandeling
dragen (scholen voor achterlijke kinderen,
zwakzinnigenscholen) die de ouders weer
houdt hun kinderen te zenden.
Het was den scheidenden Inspecteur
steeds een groote vreugde, als hij deze mis
verstanden uit den weg kon helpen ruimen.
Onder zijn leiding is het aantal scholen voor
b.l.o. sterk toegenomen, ook bij ons.
Reeds zijn er in verschillende plaatsen
van ons land ritselingen van nieuw leven
te bespeuren. Morgen, 24 Februari, wordt in
ons heele land een B.L.O.-dag gehouden. In
tal van plaatsen zullen de scholen voor be
langstellenden open staan. Zoo in Den Haag
en Amsterdam de Christelijke scholen. In
andere plaatsen wordt een groote propa-
ganda-avond gehouden, o.a. in Rotterdam.
Moge het resultaat van deze propaganda,
niet het minist in Christelijk Nederland
zijn, dat er nog tal van nieuwe Christelijke
scholen voor B.L.O. bijkomen. Het zal een
schoone hulde zijn aan Dr. Van Voorthuy
sen, wien we toebidden, dat God hem nog
vele jaren moge sparen, om van deze groei
getuige te kunnen zijn,
Examens
Imsterds m. Gem. Univ. Bevorderd tot
:tor in de Wis- en Natuurkunde op proef-
irift: „Over de L-satellieten in het Röntgen-
•ctrum". de heer H. H. Kvipera, geb. te
Amsterdam.
r e c h t. Bevorderd op proefschrift: „Geo
logy of the southern part of the province Santa
Clara, Cuba", tot doctor In de Wis- en Natuur
kunde, de beer A. A, Thiadens,, geb, te
'adcmlscho Examcnri
Lelden. Gesl.: Theologie: kerkel. voorber.
de heeren C. J. Lambóuir en J. Sprey.
1ht. Gesl.: Indisoh Ree'*
C. J. Stoi
c h t. Gesl.: Indisoh Recht: doet. ex., J.
Kate.
•iron in gen. GesU.; Geneeskunde: doet. ex..
de heeren A. J^W^v. Eunen. B. Jonker. W. Vos-
D. Tui
nchlnlftten. Den Haag. Gesl. voor he
■1. dipl.: L. Dekker. Leeuwarden; J. Ie Bret
J. J. Schot, Middelburg: H. Werk. Groningen
yfe0-irTl/£>
cL-y c
irt-r-y clo ir-asyy
fiy(tryu^
GUBW OU
WOENSDAG 24 FEBRUARI
HILVERSUM I 1875 M. VARA-Uitzending,
10.00—10.20 v.m. en 7.30—8.00 VPRO.
8.00 Gram.pl. L.30 Kookpraatje. 10.00
Morgenwijding. 10.20 De Flierefluiters en
solist. I. d. pauze: Literaire causerie. 11.30
Causerie „Mensch en machine". 12.00—.
1.45 Orkest en Gram.pl. 2.00 Voor de
Vrouw. 3.00 Voor de kinderen. 5.30 Me
lody Circle. 6.00 Orgelspel en mandoline-
en guitaarsoli. 6.30 De Ramblers. 7.00
Vocaal concert. 7.39 Causerie „Christelijk
Humanisme". 8.00 Berichten ANP. 8.15
Zang en piano. 8.30 Gram.pl. 8.55 Zang en
piano. 9.10 Jubileum-uitzending. 10.00
Berichten ANP. 10.05 Grootorkest en
solist. 11.00 Causerie „Huwelijksverhou
dingen".
HILVERSUM n 301 M. NCRV-Uitzending,
6.307.00 Onderwijsfonds voor de scheep»
vaart. 8.00 Schriftlezing, meditatie, Ge
wijde muziek (gr.pl.). 8.309.30 Gram.pl,
10.30 Morgendienst. 11.00 Orgelspel. 12.00
Berichten. 12.15 Gram.pl. 12.30 De Gooi.
landers. 2.00 Zang en piano. 3.00 Decla«
matie. 3.303.45 G; am.pl. 4.00 Pianoreci»
tal. 5.00 Kinderuur. 6.00 Landbouwhalf»
uur. 6.30 Causerie over het Binnenaanva-
ringsreglement en stoommachines. 7.00
Berichten. 7.15 Boekbespreking. 7.45 Re»
portage. 8.00 Berichten ANP. 8.15 Geref
Evangelisatie-zangkoren, Muziekcorpsen
In de pauze: Causerie „Artisten vai
10-snarig instrument". 10.00 Berichte'
ANP. 10.05 Schaakcursus. 10.20—11.3
Gram.pl. Hierna: Schriftlezing.
DROITWICH 1500 M. 11.05 Orgelspel. 12.0
BBC-orkest en soliste. 1.20 Orkest. 3.1
Fanfare-orkest. 3.50 Pianorecital. 4.2<
Vesper. 5.05 Kwintet. 7.00 BBCZangers,
7.35 Pianorecital. 8.05 2 Orkesten. 8.3;
BBC-Symphonie-orkest en solist. 9.51
Vervolg concert. 10.40 Kwintet, 11.21
Band.
RADIO PARIS 1648 M. 12.20 Gevar. con
cert. 1.35 Zang. 1.50 Vervolg concert. 2.50
Orkestconcert. 4.50 Zang. 6.05 Pianoreci»
tal. 8.20 Vioolrecital. 8.50 Opera „Car
men". Hierna concert.
BRUSSEL 322 en 484 M. 32? M.: 12.50 Salo»
orkest. 1.30 Kleinorkest. 6.20 Salonorkest;
7.20 Omroeporkest. 8.20 Kleinorkest. 9 05
Literair programma. 9.35 Symphonie-
orkest.
484 M.: 12.50 Kleinorkest. 1.30 Salon-
orkest. 5.25 Omroeporkest. 6.35 Orkestcon
cert m.m.v. solisten. 8.20 Symphonie*
orkest. 9.35 Kleinorkest.
KEULEN 456 RL 5.50 Kamerorkest. 11.20
Omroeporkest en solisten. 12.35 Orkest,!
1.35 Gevar. concert. 3.50 Orkest. 5.45 Trio«|
concert. 6.20 Mannenkoor. 8.05 Orkest en
solisten. 9.50 Declamatie, zang en piano»
speL 10.30 Orkest.
HET NIEUWE KOOKBOEK
samengesteld door
A. KOOPMANS—GORTER en
G. A. M. DE BOERDE JONGE
15de druk 416 bladzijden f O OR
gebonden 3.
Ook in de boekhandel verkrijgbaar
P. NOORDHOFF N.V.. GRONINGEN
(Adv. J|
Concentratie
van Christelijke Scholen
Te Utrecht zullen twee Christelijke
scholen worden samengevoegd name
lijk de scholen Achter Sint Pieter 14
en Klein Geertekerkhof 6. Daartoe
vindt een samenkomst plaats op Vrij
dag 26 Februari aanstaande, des mid
dags half vier in de Gymnastiekzaal
van de school Klein Geertekerkhof 6.
Het aantal leerlingen der school Achter
St. Pieter liep gaandeweg achteruit, een
gewoon versohijnsel in de binnensteden van
groote steden.
De Regeering gaf eind 1934 den wenscti
te kennen, dat besturen van kleine bijzon
dere scholen deze zouden opheffen, terwillé
van het onderwijs en van de financiën van
Rijk en Gemeente, indien concentratie met
een andere school van gelijke richting
gelijk zou zijn.
In overeenstemming met dezen wensch
besloot het Bestuur der school, Achter St
Pieter 14, tot opheffing van deze school
tegen 1 Maart a.s. Leerlingen en personeel
der Lagere School en der Fröbelschool Ach
ter St. Pieter 14, zullen dan overgaan naaf
de Ned. Herv. Gemeente-School, Klein
Geertekerkhof 6.
Door deze samenvoeging van scholen be
hoeft geen enkele leerkracht op wachtgeld
gesteld te worden.
J
Veowaai» uit
Hollandscwe
Boegenlcven
(18
„In mijn woning geen radio", heeft de boer gezegd toen
zijn broer er lang geleden eens over begonnen was. „Die
deunen en dat geprevelement zijn goed voor luilakken en
niksnutters". Maarten de Keizer had radio.
Daarmee was het uit. want toen Gijs nog wat mopperde
van belangrijk en weerberichten en nachtvorst, lachte Piet
hem uit en tikte zijn vinger tegen het voorhoofd. Zijn vrouw
zat er bij. zij had ook wel eens op radio gezinspeeld, want zij
verlangde soms naar het woord of het lied, dat zich een weg
zou kunnen breken door de eenzaamheid waarin zij leefde.
„Het zou toch wel goed zijn als we het hadden", meende zij.
*1 Onzin!", sneed haar man het gesprek af. „Wij besteden
ons geld beter".
Geen radio dus. Zoo was die boer van „Nooit V oJmaakt
Hij pakte het nieuwe aan, maar hij moest er wat aan hebben,
'dat is te zeggen, zijn bedrijf moest er mee vooruitgaan. Want
bei bedrijf, dat was hij zelf. Het Bedrijf en de boer. die twee
waren tot één ding gegroeid, tot één wezen. Je kunt het
„boerderij" noemen, als je een stadswoord wilt gebruiken. Een
boer noemt het „de woning".
Zij doen het dus zonder radio op „Nooit Volmaakt**, en de
woning heeft er geen schade van.
Vóór het naar bed gaan rooken de mannen buiten een
pijp. „Er is maansverandering vannacht", zegt Gijs. De maan
hangt vol in een wolkelooze-, geel blinkende hieht. In de sloot
langs het huis kwaken kikkers.
Piet antwoordt niet; hij staart voor zich uit. Zijn gedach
ten zijn bij het hooiland, dat hij verkocht heeft. Best land
was het, en hij was er trotsch op, want hij had het zelf zoo ge
maakt. Het was een zware slag er zóó weinig voor te krijgen;
het laatste restje illusie was hem ontnomen. Want een ruwe
berekening had hem duidelijk gemaakt, dat zijn bezittingen
niet meer tegen de schulden opwogen. Al zijn werken blijkt
nu vergeefs te zijn geweest. Het is hard voor een man, te
weten, dat de beste jaren van zijn leven aan nuttelooze
arbeid verdaan zijn.
„Je was een stijfkop toen je begon. Je wou geen raad aan
nemen. Nou moeten we ons zeker zelf in zorgen steken om
jou te helpen".
Dat had zijn broer geantwoord op zijn verzoek om ver
deeling van de erfenis. En 't is zoo, hij is een stijfkop geweest.
Hij dacht wel tegen de heele wereld op te kunnen. Wie
werkt wint immers altijd, meende hij. En nu blijkt, dat hij zich
arm gewerkt heeft. Hoe verschrikkelijk is het hem gevallen
de brief aan zijn broer te schrijven, verschrikkelijker nog zal
het zijn openlijk de nederlaag te moeten lijden. Zijn hart zit
hoog, maar wat geeft Leemans daarom! Als Leemans maar
geld ziete de rest kan hem niet schelen. En toch weet hij
zich nog duizendmaal liever in de macht van Leemans dan
in die van Dijkman.
Gijs staat naast hem, van eigen gedachten vervuld. Hij
heeft met zich zelf de afspraak gemaakt Katrien te schrijven.
Het was al erg genoeg, dat hij haar die avond had laten
wachten. Nu is het morgen zijn gewone vrije avond, en moet
hij haar nog schrijven, anders zou ze weer naar hem uitzien.
Hij mocht haar zoo niet behandelen!
Vanavond heeft hij geprobeerd een brief te beginnen. Er
zijn echter niet meer dan een paar woorden^op papier ge
komen, en tenslotte heeft hij het schrijven er aan gegeven. De
tegenzin .tegen alles wat met Katrien en zijn verhouding tot
haar in verband staat, is sterker dan zijn schuldgevoel. Later,
ttenkt hij, later zal ik haar alles wel verklaren, als ik zelf wat
kalmer de dingen bekijken kan. Maar hij weet heel goed, dat
hij net zoo lang zal uitstellen tot hij zijn geweten tot zwijgen
gebracht heeft. Hij gi-wt van zichzelf, en telkens slaat de
aanklacht uit zijn hart op. Maar hij smoort die in de valsche
belofte: morgen zal ik alles aan haar schrijven. Dat zij die
avond dan misschien weer tevergeefs op hem wachten zal
vindt hij zoo erg niet meer. Wat kan hem eigenlijk heel de
boel schelen. Als er nooit erger dingen in haar leven gebeu
ren! Je moet de narigheid op een goeie tijd van je af kunnen
werpen.
„Het land geeft weinig op", zegt hij tegen zijn broer.
Deze, verdiept in eigen zorgen, begrijpt hem niet, hij kijkt
hem verward San: Wat zeg je?
„Het land geeft weinig op", zegt Gijs nog eens. Piet ziet
nu het land, dat in het bleek maanlicht tot de doezelige kim
ligt uitgestrekt. Boven de slooten hangt een lage, dunne
nevel. Een koe loeit.
De boer antwoordt niet. Hij kan zijn zorgen niet van zicï
schuiven. Zij staan te dicht om hem heen, ze benauwen hem
en beletten hem vrij en ruim te ademen.
Gijs merkt de zwijgzaamheid van zijn broer niet op: hij
niet gewoon een gul antwoord te ontvangen. En bovendien
keeren zijn eigen gedachten zich weer tot Katrien. Het was
niet flink een meisje, dat je zelf gaande gemaakt hebt, zoo te
behandelen. „Trek je er niets van aan", fluistert de duivel in
hem, „het leven is zoo kleinzeerig niet. Iedere mensch moet
resoluut zijn eigen weg gaan. En wat haar betreft, zij is ei
misschien al lang over heen; ze zal best nu weer een ander
hebben; met jou is ze immers ook zoo maar dadelijk meege-!
loopen". Er is in al die gedachten, al die stemmen in zijnj
ziel geen rustpunt dan in dit eene gevoel: de tegenzin om het
leven van vorige weken weer te beginnen. Goed, laat dat zoo
wezen, maar dan had hij het haar toch behooren te zeggei
of te schrijven. Zooals hij nu deed, was laf. En Jan Vlietmai,
dan, die nooit anders deed, was die ook een lafaard? Maat
meisjes die met Jan gingen verwachtten nooit anders. Dat
Katrien ook niet anders van hem verwachtte kan hij zich
niet wijs maken.
Piet neemt de pijp uit de mond, en blaast de rook lang
zaam weg. Hij kijkt er naar en ziet hoe de avondwind df
blauwige wolk uiteen rukt.
„Mogelijk, dat we ander weer krijgen", zegt hij, de pijp
op de hand uitkloppend. „We zullen morgen vroeg begin
nen. Hoe eerder we het hooi binnen hebben, hoe beter".
Gijs klopt ook zijn pijp uit, en hoort niet hoe mat de sten
van zijn broer is. „Wel ja", zegt hij, „binnen is binnen'
Maar Piet hoort het antwoord niet meer; hij loopt het huis a
rond om te zien of alles voor de nacht in orde is.
XWordt vervolgd}'