AEG) Generale Synode Geref. Kerken KING pepermunt Elke dag fit 1 VRIJDAG li SEPTEMBER 1936 KERK EN ZENDING NED HERV. KERK Beroepen: Te Loosduinen (2e pred. plaats). G P S cheers te Kol den-een. Te Gameren, K. v d Pol te Hardinxveld. Te Ransdorp-Sehellingwou.le, candidaat S S M Aertsen te Hillegersberg. Te Nieuxve- Tonge, W. Deur te Renkum. Te Zeddam (toez.), W F A v Dijk te Oudkarspel. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: Te Borssele, J D Barth te Dordrecht Prof. Dr. K. DIJK De benoeming aangenomen Naar wij vernemen heeft Dr K. Dijk, predikant bij de Geref. Kerk te Den Haag-West, zijn benoeming tot hoog leeraar aan de Theologische School te Kampen aangenomen. TOEGELATEN TOT DEN H. DIENST De classis Schiedam der Gereformeerde Kerken heeft praeparatoir geëxamineerd en toegelaten tot dendienst des Woords en dei- Sacramenten, den theol. cand. D. S. A. H a- genbeek, die gaarne des Zondags de Kerken zal dienen en een beroep terstond in overweging zal nemen. Zijn adres is Hofsingel 62 te V 1 a a r d i n- g e n, telef. no 4S7. De heeren A. v d Most te Bussum,cand. aan de R. U. te Leiden en J. N. de Ruiter te Utrecht, cand. aan de R. U. te Utrecht, zijn resp. door het Prov. Kerkbestuur van Zuid-IIolland en Noord-Hol land toegelaten tot de Evangeliebediening in de Ned. Herv. Kerk. AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE De bevestiging en intrede van Ds. G. H. J. Marsman, Ned. Herv. Pred. te Urk, beroepen te B r u i n i s s e zal plaats vinden op 4 October a.s. Bevestiger is Ds. C Waardenburg, em.-pred. te Hillegers berg, oud-predikant te Bruinisse. Afscheid te Urk 27 Sept. Ds. B. W. de Graaff, predikant der Geref. Kerk te Stad aan 't Haringvliet hoopt Zondag 27 Sept 1936 afscheid van zijn gemeente te nemen. Hij gaat met emeritaat na 16 jaren dienst te Rilland Bath en Stad aan 't Haringvliet. Ds. L. M. J. S. Herfkens, pred. der Ned. Herv. Evangelisatie te Assen, hoopt 11 October afscheid te nemen en 18 October intrede te doen te Beekbergen. Beves tiger is Ds. H. S. van P r ij s te Wage- ningen. HERDENKING STATENVERTALING Het hoofdbestuur van het Ned. Bijbelge nootschap besloot, dat ter gelegenheid van eb* 113e jaarvergadering van het Genoot schap in Juni 1937 inzonderheid herdacht zal worden het feit, dat het dan juist 300 jaar geleden is, dat de Statenvertaling ver schenen is. Het is de bedoeling om zoo mo gelijk tot een gezamenlijke herdenking van deze zoowel voor ons volksleven en onze taal in het algemeen als voor de verschil lende Kerken in het bijzonder zoo belang rijke gebeurtenis te komen. Aan de commissie-binnenland werd opge dragen in overleg met het dagelijksch be stuur van het Genootschap een programma te ontwerpen, waarop zooveel mogelijk Ker ken en corporaties voor deze hei'clenking vereen igd kunnen worden. NEDERL. BIJBELGENOOTSCHAP Lectuurverspreiding I-Iet Ned. Bijbelgenootschap is reeds sedert jaren gewoon omstreeks den Hervormings dag door middel van de scholen en van de Zondagsscholen onder de schoolgaande jeugd boekjes te verspreiden, waarin onder den vorm van een verhaal gewezen wordt op de waarde van den Bijbel. Verleden jaar werden er op ongeveer vijftienhonderd scho len meer dan een kwart millioen van deze boekjes verspreid. Dit jaar worden in Oc tober voor dit doel weder twee boekjes uit gegeven en wel „Achter de bloempotjes" door W. G. van de Huls t, met teekenin- gen van W. G. van de Hulst Jr voor de kleinen van 69 jaar en „Het geschenk van den ouden matroos" door Mien Labber- t on met teekeningen van Sierk Schroe der voor de grooteren van 912 jaar. Be sturen of hoofden van scholen kunnen deze boekjes aanvragen bij het Bijbelhuis, Hee rengracht 366, Amsterdam. Deputaten van de Chr. Geref. Kerk, tot correspondentie met de Hooge Overheid, hebben een telegram van gelukwenscli ge zonden aan de Prinses, waarin zij H.K.H. toebidden, dat de God aller genade deze verbintenis met Zijn gunst krone tot zegen voor het Huis van Oranje en Nederland. Aan de Koningin is eveneens een tele gram verzonden, waarin Deputaten H. M. toebidden, dat de God Harer Vaderen over deze verheugende gebeurtenis Zijn over vloedige n zegen gebiede tot heil van Haar doorlucht Huis en yolk. LEGER DES (HEILS Naar wij vernemen, zal het Leger des Heils dit jaar in SeptemberOctober zijn Nationale Gouden Jubileum-Aanvrage hou den. Kommandant Bouwe Vlas heeft het plan opgevat om alle gelden, die bijeengebracht zullen worden boven het bedrag, hetwelk het vorige jaar tijdens de Nationale Aan vrage gecollecteerd werd, te bestemmen voor de verbouwing en uitbreiding van Huize „Avondzo n" voor hulpbehoevende ouden van dagen te Hilversum, waar de oud ste inwoonster onlangs haar lOOstem verjaar dag vierde. De collectanten van het Leger des Heils moeten een volmacht op naam kunnen too- nen, geteekend door Kommandant B. Vlas. Ds. PRINS EN DE C. D. U. Ds. P. Prins te Deventer vraagt ons plaats voor het volgend stukje: „Het blijkt mij, dat er lezers van Uw blad zijn, die naar aanleiding van ook in Uw ko lommen gepubliceerde Stellingen over „Ouderlingenwerk en N.S.B. en C.D.U.", in de meening verkeeren, dat ik met het refe raat zou bedoeld hebben de Ouderlingen te brengen tot de meening, dat het hun roe ping zou zijn het toch vooral hierheen te lei den. dat de C.D.U.-ers gecensureerd moesten worden. „Dat is geheel onjuist. „Ik meen ook in gemoede. dat het nergens in die Stellingen staat. Mocht iemand hier over misschien door de niet volmaakte formuleering dier Stellingen in het onze kere verkeeren, of zelfs zeggen: „hij be doelt: wij moeten eruit", dan spijt me dat en wil ik graag nog eens zee-een. dat hij het hij het verkeerde eind heeft Hiermee meen ik voldaan te hebben aan een verzoek, dat begrijpelijkerwijs voor wie het deden, lang niet van belang ontbloot was". DISCUSSIE OVER LEER- OF MEENINGSVERSCHILLEN Nog geen-beslissing genomen Volgende week geen zittingen ZITTING VAN DONDERDAG Gistermorgen te 9 uur heeft d6 Synode haar werkzaamheden voortgezet met een discussie over de conclusies inzake het voor stel van de predikanten Dr. A. D. R. Po i- m a n, Bolsward, en Ds. VV. II. van der V e g t, Goes, beiden leden der Synode, be treffende de opkomende leergeschillen. Ter tafel zijn de conclusies van de meer derheid, toegelicht door Prof. V. Hepp, Amsterdam, die in ons blad van gister zijn opgenomen. Ook zijn aanwezig de volgende conclusies van de minderheid, geformuleerd en toegelicht door Prof. Dr. S. Greijdanus Kampen: De Synode, overwegende, dat waarheden als de twee naturen van Christus en de onsterfelijkheid der ziel reeds in onze Belijdenisschriften beleden worden; en dat het niet gewenscht is, die, door ze in handen van eene studiecommissie te geven, voor te stellen als confessioneel nog niet bepaald; en dat inzake onderwerpen als algemeene en bijzondere genade, gezien ook de historie betreffende dergelijke punten in 1920 en volgende jaren, het niet gewenscht mag heeten. dat zij daarvoor ééne of meer studie commissies ter oplossing instelt; besluit op het voorstel van Dr. A. D. R. Polman en Ds. W. H. v. d. Vegt niet verder in te gaan. Over beide conclusies worden algemeene beschouwingen gehouden, waarmee Ds. W. W. M e ij n e n, Dordrecht, begint Met genoegen heeft spr. den vorigen dag het afkeurend woord van Prof. Schilder beluisterd over onbekookt spreken en schrijven over belangrijke vraag stukken. Er moet, gaat spr. voort, veel bij ons in dit opzicht veranderen, want de jeugd maakt schampere opmerkingen over den pennestrijd en zij, die de Kerken hartelijk liefhebben, worden er moedeloos onder. Exegetische verschillen prate men daarom samen uit. Er moet ook bij de polemiek een zekere standing zijn. Spr. betreurt het stand punt van Prof. Greijdanus. Ds. D. Hoek, Enkhuizen, herinnert aan de besluiten der Synode van 1905 inzake de toen aanhangige geschillen omtrent de be lijdenis. Deze besluiten zijn tot grooten zegen voor de kerken geweest en op dezen grond verwacht spr. veel van hetgeen de meerderheid thans voorstelt, want van door zieken mag geen sprake zijn. De minderheid aan het woord. Ds. N. Duursema, Nieuw-Amsterdam, erkent het bestaan van leergeschillen, die er z.i. wel altijd zullen blijven. Spr. meent echter, dat de Kerkeraden een taak hebben als predikanten een andere leer brengen, en wij moeten, oor deelt spr., het niet van een uitspraak der Synode verwachten. De kerkeraden moeten de beleden waarheden hand haven en spr. acht het niet onbedenkelijk alsof sommige waarheden disputabel zouden schijnen. Spr. herinnert aan de leergeschillen in de jaren 1920—1930 en zegt, dat het gezond kerkelijk en geestelijk leven ook hieraan kenbaar is, dat men elkander draagt in ver schillen, waaromtrent nog niet volkomen helderheid is. Een der voorstellers spreekt. Dr. A. D. R. Polman, Bolsward, ziet een zijner vuriee wenschen vervuld, want de Synode staat door deze discussie midden in de vraagstukken die onder het Geref. volk leven. Spr. meent dat de voorstellen van nu niet moeten worden vergeleken met die van 1920—1930, omdat toen niet onder het Geref. volk eene worsteling om de waarheid aande was. De vraagstukken van spr's voorstel en dat van Ds. van der Vegt worden evenwel druk besproken; afwijkingen van de belijdenis zijn er volgens spr. al en op sommige predikanten rust reeds een odium. Daarom is het noodig dat de Synode zich uitspreke, want „gouverner c'est prévoir" (regeeren is vooruitzien). Van deze Synode verwacht men het stormstillende woord. Ds. L. van Loon, Scherpenzeel, meent dat de onrust in de kerken zal toenemen, indien de conclusies der meerderheid niet worden aangenomen. Dr. W.A. vanEs, Leeuwarden, voelt zidh aangetrokken tot de meerderheidsconclusie, omdat bij de vele deputaatschappen een orgaan wordt gemist om ons confessioneel te leiden. Spr. hoopt intusschen dat de commissie niet een nieu we twistappel zal worden en daarom moet ze met zorg worden samengesteld. Ook moet niet de gedachte aan inquisitie opko men. Spr. meent verder, dat niet alle ge noemde vraagstukken leergeschillen, die on rust wekken, mogen worden genoemd en beveelt voorzichtigheid aan. De tweede voorsteller. Ds. W.H. vanderVegt, Goes, wijst op de noodzakelijkheid, dat leiding gegeven wordt in dingen, die tot verwarring kunnen voeren, waarvan spr. een paar voorbeelden geeft. Zoo meent spr., dat indien de uit spraak der belijdenis omtrent het verbond duidelijker was, de eenheid met de Chr. Geref. een stap nader zou komen. Hij wijst er op, dat de commissie niet overgenomen het vraagpunt omtrent de ver houding van Kerk en Staat Wij hebben geen politiek program te geven, maar hebben ons toch hieromtrent uit te spreken. Dr. K. D ij k 's Gravenhage, acht het noo dig dat op deze Synode de dingen eerlijk onder de oogen worden gezien. Er is een zekere beroering, maar vve moeten toch op- te veel leeft uit het heden. Het besef der historie is weg. Spr. ziet ge varen bij hen, die zóó verslappen, dat zc een kerkbegrip er op na houden, waarover spr. zich bedroeft. Bewegingen als die van Buohmann vreten in, en ook van het piëtis me dreigt gevaar. Spr. zegt verder te vreezen, dat zij, die ernstige studie maken over de Geref. belij denis, in den -hoek der verdachten komen. Wellicht komen dezen wat te vroeg met hun bezwaren. Men moet ook wat minder hardop denkon. Volgens spr. behoeft geen vrees te bestaan voor de integriteit der belijdenis en hij wil daarom de betreffende clausule in de con clusie zien g e w ij z i g d. De commissie mag niet als rechter gaan zitten, wel hoopt spr., dat onder leiding dezer commissie be vredigende besprekingen met sommige broe ders worden gehouden, en dat in groot ver trouwen. Alleen zoo wordt gearbeid tot heil van de kerk. De eisch tot zelfonderzoek. Prof. Dr. G. M. den Har tog h, Kampen, betreurt dat op tientallen kansels de eisch tot zelfonderzoek niet tot haar recht komt Men acht de vraag „hebt gij ook persoonlijk deel aan Christus?" piëtistisch. Er zijn voor stellingen omtrent 't zelfonderzoek, die vol komen in strijd zijn met de Geref. theologie en spr. acht het zeer verklaarbaar, dat het Geref. volk hierover ongerust wordt. Prof. Hoekstra heeft tijdens zijn leven gewaarschuwd tegen doode orthodoxie. Het is een zaak van de meest integree- rende beteekenis, waarover de Synode van 1905 zich evenwel duidelijk heeft uitgesproken. De Synode dringe er daarom op aan, dat opzieners on gemeenteleden zich houden aan de belijdenis en aan de uitspraken der Sy node sedert 1892, zooals die van 1905 en 1926. Prof. Schilder ontwikkelt bezwaren. Prof. Dr. K. Schilder, Kampen, verwon dert zich over de publicaties van den rap- uorteur dezer commissie, vóór de Synode in de pers bekend gemaakt. Dat is een reden, waarom spr. bezwaar heeft tegen de meer derheidsconclusie. Daar zijn verder onder ons, zegt spr., menschen, die Synodale beslissingen aan hun laars lappen. Spr. noemt de N.C.S.V.- geest en de interesse-loosheid voor vraag stukken als hier besproken worden. Dat geen voldoende onderscheid gemaakt wordt tusschen hen, die spreken en schrijven, èn hen, die uit zekere onverschilligheid zwijgen, is voor spr. dus een tweede bezwaar. Verder moet het spreken door de Synode klaar zijn en moet men niet te veel willen vastleggen, want dan knelt de eenheid. Wij hebben nu een ander tijdsbeeld dan bv, om streeks 1920 en dan misschien over drie jaar. Voorts moet, meent spr., de Kerk niet het terrein van de wetenschap betreden, èn daarom moet een commissie de overleggin gen in wetenschappelijke kringen omtrent de ontstane vragen niet storen. Onder hen, die als verdachten worden i beschouwd, zijn er, die door hun weten schappelijk onderzoek ten volle mede werken aan den opbouw- van het Geref. leven. Hiervoor moet, meent spr., onder ons meer waardeering zijn en men moet dezulken niet in een lioek duwen. Spr. waarschuwt in dit verband tegen voor tijdige beslissingen. God beware ons, zegt spr., voor een haast in de kerk, waardoor ons klokje te vlug loopt. Met dit te zeggen meent spr. zich te be wegen in de lijn van het voorgeslacht, en hij wil evenmin als toen, een vragenlijstje, waarvan de actualiteit niet volkomen vast staat. Spr. wenscht een Commissie, die vra gen welke niet in de belijdenis zijn vast gelegd en toch het theologisch denken beïnvloeden, onder de aandacht neemt, en zegt ten slotte dat de Synode niet onder zekere psychose een beslissing moet nemen die te veel bindt en de onrust zou kunnen vergrooten. Prof. Dr. J. R i d d e r b o s, Kampen meent het gevaar te zien dat de Kerk den kant van de wetenschap zou worden opgedron gen. Spr. voelt er verder veel voor niet den weg van aanklachten op te gaan; wel moe ten wij optreden tegen hen, die geen tijd hebben om Kuyper en Bavinck te lezen, maar noodig een blad moeten hebben om te bewijzen dat zij oorspronkelijke geesten zijn. Spr. meent voorts dat de Synode zich niet van de vragen mag afmaken, maar er moet ook niet te veel van de Commissie verwacht worden. Prof. Kuyper waarschuwt Prof. Dr. H. H. Kuyper, Bloemendaal, mag zich niet ontveinzen, dat de toestand van nu ernstiger is dan die rondom Assen. Indien wij niet ingrijpen, zal een strooming de overhand krijgen die de kerken afvoert van het geloof, dat aan de heiligen is over geleverd en dat zij tot aan de toekomst van Christus zullen hebben/te bewaren. Er komt een jonger geslacht op, dat een factie gaat vormen. Dat mag niet, zegt spr., wij moeten opkomen voor Christus. Wij mogen niet voor men schen strijden en spr. moet deze dingen uitspreken, omdat ze zijn geweten be zwaren. Het gevaar dreigt, dat we niet in de eerste plaats ons aan Christus zullen .vastklemmen, maar facties yor men. We moeten terugkeeren tot de belijdenis, die God ons heeft geschonken, tot de groote góederen der Reformatie. Er zijn jongere predikanten, die zeggen met Kuyper en Ba vinck en zelfs met Calvijn te hebben afge daan. Onder hen zijn er, die twee jaar pre dikant zijn en het beter meenen te weten dan de Kerk aller eeuwen. Als wij voort bouwen op de groote reformatoren, noemt men dit historisme, waartegen spr. opkomt. Baardelooze jongelingen willen een geest van revolutie oproepen en breken met de historie. Spr. wijst op de historische verant woordelijkheid der Synode om een be weging als deze te stuiten en op te tre den tegen den geest, die de kerken dreigt te .vergiftigen. Er zijn zelfs yra- gen, die geen drie jaar kunnen wachten, zooals het gevoelen alsof zelfonderzoek niet noodig zou zijn. Met bewijsplaatsen uit de H. Schrift toont spr. aan de noodzakelijkheid van het zelf onderzoek der geloovigen. Het is geen klei nigheid dat deze eisch tot zelfonderzoek in sommiger prediking wordt gemist en het zelfs, naar men beweert, niet mag om hier over te spreken. Wat het vraagstuk der al gemeene genade betreft, herinnert spr. er aan dat het in de Amerikaansche kerken tot breuk is gekomen. Dit zij ons tot waar schuwing. Om al deze redenen is spreker dankbaar, dat er een Commissie konten zal, die niet over kleinigheden, maar over de ernstigste zaken, over de diepste overtuigingen van de Christelijke Kerk haar oordeel zal laten gaan. Spr. betreurt verder, dat aan de pro fessorale tafel wordt gepropageerd: er is maar één Kerk. Van sommige kansels wordt geroepen: wij zijn de ware Kerk. Spr. vraagt zich af hoe wij ons dan b.v. tot de Chr. Geref. Kerk kunnen richten. Als wij haar niet erkennen, moeten wij ook niet met deze kerk spreken. Tegen over deze mentaliteit beroept spr. zich met name op de Westminstersche con fessie over de katholiciteit der kerk. De algemeene (katholieke) kerk kan wor den verdeeld in min of meer zuivere kerken. De zuiverheid der kerk kan men zoover willen drijven dat de kerk wordt een synagoge des Satans. Prof. K. spreekt verder over de bezwaren van Ds. Den Houting, die opkomt tegen «le besluiten van vorige Synoden omtrent de erkenning van den Doop, die niet in onze kerken is bediend. Prof. Kuyper besluit zijn rede met de verwachting uit te spreken, dat de Sy node een stap zal doen, niet om op te komen tegen verdere wetenschappelijke ontwikkeling, die wij allen wenschen, maar tegen een geest van afbraak. Prof. Hcpp antwoordt In de middagvergadering kwam de rap porteur der adviseerende Commissie, Prof. Dr. V. Hepp, Amsterdam, aan het woord die zich allereerst richtte tegen hetgeen Prof. Greydanus in zijn voorstel uitspreekt, als zouden de besproken punten disputabel worden gesteld. Het gaat hier, zegt spr. niet over stukken der belijdenis, maar over leerin gen, die aan Schrift en belijdenis moe ten worden getoetst. Ook is geen studiecommissie bedoeld om b.v. tot uitbouw van de belijdenis te komen of wetenschappelijke vraagstukken te be spreken. Daarom moeten we, zegt. spr., geen professorencommissic hebben, want de za ken, waarover we hier spreken, gaan elk lid onzer Kerken aan. Wat met onze belijdenis in strijd is, mag niet in onze Kerken wor den geduld. Spr. meent verder dat niet kan gesproken worden van leergeschillen in de periode 1920—1930. Wat de Synode van Leeuwarden (1920) aan de orde stelde, waren punten, waaromtrent men uitbouw van de belijdenis wènschte, geen leeringen zooals jiu die getoetst, behooren te worden aan Schrift en belijdenis. Nagaande de onderscheiden meeningen hieromtrent, zegt spr., dat z. i. het rapport wel over drie jaren kan worden uitgebracht. Het gaat in deze zaken niet over per sonen, maar over leeringen, over de Waarheid, en daarover mag en moet worden gesproken op de wijze zcoals de Synode gisteren in haar conclusie heeft uitgedrukt. Door een uitspraak onzer Kerken in Sy node wordt voorkomen inquisitie, waarvan ook spr. afkeerig is. De toestand van thans acht spr. veel erger dan in 1905 en daarom kan spr. zich op. dit punt aansluiten bij Prof. Kuyper, want zulk een toestand heeft bet tegenwoordig geslacht nooit beleefd. De Commissie heeft geen bezwaar de verhou ding van Kerk en Staat, Door Ds. van der Vegt ter sprake gebracht, aan de door haar genoemde punten toe te voegen. De vrees van Prof. Kuyper, dat de toe komst onzer kerken donker is, wordt door vele leden der Synode gedeeld. Laat daar om, eindigt spr., de Synode geen dwalingen binnen de kerken laten rondsluipen. Aan de repliek wordt deelgenomen door Ds. W. H. den Houting, Huizum, die bezwaar maakt tegen de woorden in de meerderheidsconclusie, als zou de integri teit van de Geref. belijdenisschriften schade lijden. Hij wenscht wijziging vair deze zin snede, zag haar liefst vervallen. Een nieuw voorstel Dr. A. D. R. Polman, Bolsward, dient mede namens Ds. W. H. van der Vegt, Dr. K. D ij k, Dr. W. A. v a n E s en Ds. W. H. den H o u t i ng, een voorstel in, waarin wordt gevraagd, dat de Synode ten minste 7 Deputaten zal benoemen, aan wie opge dragen wordt een zoo breed mogelijk onder zoek naar deze leerverschillen in te stellen en deze aan Schrift en Belijdenis te toetsen en daarvan rapport met advies uit te bren gen aan de volgende Generale Synode. Dr. W. A. v a n E s„ Leeuwarden, wenscht alles nog even naar de Commissie terug te zenden ter nadere overweging, opdat de Sy node geen overhaaste beslissing neme. Antwoord van Prof. Schilder Prof. Dr. K. Schilder, Kampen, wenscht niet over leer-, maar over meeningsverschil- len gesproken te zien. Ook wil spr. Prof. Vollenhoven en Prof. Dooyeweerd tot sa- menspreking uitnoodigen. Deze dag, zegt spr. verder, is naar zijn inzicht een van de donkerste uit de laatste jaren. Spr. betreurt verdacht making, aan ;asting van goede trouw en miskenning van uitnemende broeders. In antwoord op hetgeen is opgemerkt over de ware kerk, vraagt spr.: spreekt men nog wel van de pluriformiteit der valsche kerk? Ten aanzien van de zui verheid der kerk gaat het om de abso lute eisch van gehoorzaamheid aan Christus. Het gevaar van factievorming erkent spr., maar er mogen eenige jaren Schilderianen bestaan, tientallen jaren bestaan Kuyperianen. Spr. meent dat dit wel zoo zal blijven. Moet de Synode verder zoo ernstig spre-( VRAAGBAAK voor CHRISTELIJKE INSTELLINGEN Vertrouwensadressen ten dienste -n Stichtingen van Barmhartigheid, Zieken huizen, Sanatoria. Instellingen. Tehuizen. Fijne Vleeschwaren Conserven Worstsoorten Linthorst Koninklijke Fabriek HofleveranciersWILP bij Deventer VAMPYR- [STOFZUIGERS 3 TYPEN VANAF Gld. 44- CONTANT OOK IN HUURKOOP N.V. ELECTRICITEITS MY AEG Frederiksplein 26 AMSTERDAM C. Elke dag RUSTON DIESEL MOTOREN horizont, en vertic. 10-2000 P.K. Speciaal geschikt voor het opwekken van eieclriciteit, aandrijven van pompen enz. Prijs per KW. I.l cent aan brandstof en smeerolie. Nadere inlichtingen op aanvrage aan N.V. TECHN BUREAU „STOCKPORT" v/h KIDERLEN Co. Prinsegracht 359, Amsterdam C. Tel. 37762 ken over de uitlatingen van eenige onver standige jongelui, die Kuyper en Bavinck niet kennen? Ten slotte uit spr. de vrees, dat het ker kelijke paard zou worden gespannen voor den niet-kerkelijken wagen. Daarom moe ten wij, zegt spr., spreken van meenings- verschillen, die, voor zoover zij een kerke lijke zijde hebben, in het kerkelijke pad aan de orde komen. Dreigend misverstand. Dr. K. D ij k, 's-Gravenhage, kan zich be grijpen, dat Prof. Kuyper, die zoovele ja ren onze Kerken dient, zijn hart heeft uit gesproken. Toch betreurt spr. wel het een en ander wat vandaag is gezegd. Al zijn geen namen genoemd, toch bestaat het bezwaar, dat een der hoofdpersonen in het debat op on- Gereformeerdheid zal worden aange zien. Voorts moet nog worden uitge maakt of de hier genoemde leerin gen inderdaad dwalingen zijn. De in druk van deze vergadering mag niet zijn, alsof hoog aangeschreven perso nen niet langer het vertrouwen van het Gereformeerde volk zouden ver dienen. Wij hebben, besluit, spr., elkan der te veel noodig om het Geref. le ven te bouwen. Aan het debat is nog deelgenomen door de ouderlingen R. Z u i d e m a, Goes, en A. Scholtens, Groningen, die beiden in ver band, met de besproken vragen uit hun ambtelijke ervaring spieken. Laatstgenoem de waarschuwt tegen de kenmerken»predi king, die de blijdschap des geloofs schade doet. Men wende ook het oog naar de pië tistische richting. Eerstgenoemde hoopt, dat de te benoemen deputaten goed werk zul len doen. Hij wijst op veler onbarmhartig oordeel over preeken. Door goed definieeren kan z. i. veel onrust worden voorkomen. Na dupliek dient Ds. W. II. van der Vegt, mede namens Dr. A. D. R. Pol- m a n en, zes andere leden der Synode een voorstel in, waarin gevraagd wordt ten minste zeven deputaten te benoemen, aan wié wordt opgedragen een onderzoek in te stellen naar de zakelijke beteekenis dezer meeningsverschillen en van hun arbeid rap port en advies uit te brengen aan de e,v Generale Synode. Nader beraad De Praeses, Ds. J. L'. Schouten, heeft bezwaar om de discussies thans voort te zetten. Hij heeft zich tot dusver 'hierin niet gemengd, maar het laatste voorstel vindt spr. toch te slap, omdat 't thans niet over meenings-, maar leergeschillen gaat. Spr. stelt daarom voor de vier inge diende voorstellen voor nader advies in handen van de rapporteerende commissie te stellen en de voorstellers, voor zoover zij geen der ledfin hiervan zijn, de bespre kingen in de commissie-vergadering bij te wonen. Aldus wordt besloten. Volgende week geen zittingen De Praeses zegt verder, dat de Synode zeker nog een week zal moeten vergaderen en kondigt een voorstel aan om te be sluiten na de zitting van heden, Dinsdag 22 Sepember weer bijeen te komen. Hedenmorgen 9 uur zette de Synode haar werkzaammheden yoort. VERGADERING VAN HEDEN In de hedenmorgen hervatte zitting het de praeses Ds. J. L. Schouten méd gedeeld dat de gemeenschappelijke resold tie inzake de leergeschillen nog ni gereed is, en niet aan de orde zal komt voordat de Synode op 22 dezer haar zittii gen heropent. Nu Dr. K. D ij k zijn benoeming tot hooj eraar heeft aangenomen, is in onderlii lerleg met de Kamper hoogleeraren besl ten, dat Prof. Schilder de geschiedenis d« wijsbegeerte zal nemen en Prof. Dijk symboliek voor zijn rekening krijgt. De praeses spreekt namens de Synode zij blijdschap uit over de beslissing van D. Dijk en bidt hem Gods besten zegen toe. CONFESSIONEELE VEREENIGING Najaarsvergadering in Frieslani van Ternaard is Woensdag te Leeuw den bovengenoemde vergadering geho den. Na een wijdingswoord van Ds H. L o v i n k van Sexbieruin, naar aaitiileidit van Psalm 122, was het woord aan Prt Dr. Th. L. J. H a i t j e m a van Groninge om te spreken over het onderwerp: Na een overzicht van de grondslag! van den Kerkstrijd, wees de hoog leer ai op het nieuwe heidendom, dat het God dienstonderwijs in boeien slaat, on dat men een Christendom „naar de mensoh" begeert; tegen zulk een „Evai gelie" bottst het Evangelie altijd w aan. Spr. wees vervolgens op het feit, dat verdrukking van den laatsten tijd het B belsch denken heeft verdiept, voorè.1 teng volge van de prediking van Karl Barth, d niet moede wordt, te roepen: terug tot i boodschap der Heilige Schrift! Het is zeer te betreuren, dat in het Nederland van onze dagen van Nieuw- Calvinistische zijde, zelfs in Duitsch- land, tegen Karl Barth wordt gewaar schuwd. Uitvoerig besprak de inleider hierop geschiedenis van de Duitsche kerkstrijd, a de verhouding der twee groepen im de B1 lijdieniskerken. De ééne groep wil leven ui het Genadeverbond, bij de andere i6 hi doleantie-type merkbaar. Ook in Duitse! land zijn er, die meenen dat de tucht nis slechts met het welwezen, maar ook mt het wezen der kerk te maken heeft. Het uitzicht, dat hier geopend ka worden, is dit: ook in Duiischland zal bl| d ken, dat de poorten der hel Christus' g< o meente niet zullen kunnen overweldigei Spreker verwacht alles van de tlheologij i des Woords. In de middagvergadering sprak, na ett gedachtenwisseling over het referaat vaj Prof. Haitjeima, Ds H. Bakker van An serdam, over het onderwerp: Na een sdiets van den geloofsstrijd oma dagen, stelde spr. de vraag: Waar vind* we de krachten en middelen, en ook., de bondigenooten iln den eindstrijd tegen h< ongeloof? Het is geen wonder, dat wé zoeken bij de Roomschen, bij wie we z veel goede, zelfs geestelijke eigenschappi vinden. In hun kerkleer hebben ze no( zooveel met ons gemeen. Maar in Rome staat ons tegen: het ultramon tan isme. Bovendien, de kerk van Rome is, naar een gevleugeld j woord: „de kerk der wereld". Ze ge bruikt wereldsche middelen voor het behoud en het versterken van haar maoht. Rome is niet enkel een reli gieus, maar ook een machts-instituut. j g de te j waa« t Evm in I Uit de geschiedenis van Nederland toon spreker dat nader aan. Wat is otu onze roeping, de roeping d« orthodoxe Protestanten? We hebben te tuigen. We moeten strijden met het zwi des Geestes. Tegen de revolutie heit Evi gelief Op Rome valt niet te rekenen in den eindstrijd tegen het ongeloof. Toch zijn we niet alleen! Door nacht en noodweer heen gaan we mèt Christus. Niet minder date acht sprekers kwame met den referent in discussie. Uitvoer werden allen door Ds Bakker beantwoor Na het zingen van Psalm 7211 sloot J. C. Krom si gt van Riosumageest drukbezochte vergadering. NED. HERV. KERK TE LONDEN Naar wij vernemen is de Ned. Herv. Kerf van Londen thans geheel gerestaureerd en zal de inwijding op 20 Sept. a.s. des mot gens om elf uur door Ds J. van Dorp rilaata hebben. Het „Calvinistisch Weekblad" brengt U steeds weer op de hoogte v« allerlei actueele vraagstukken in onzrf kring. Niet alleen theologische, maar ooi sociale politieke en economische. Vraag eea: ter kennismaking het no. van vandaag. 0, geeft U op als ahonné. U ontvangt dan <if Sept.nrs. gratis. Prijs slechts 2.50 per hall jaar. N.V. W. D. MEINEMA, Delft. SCHAAKRUBRIEK FINE EN ALJECHIN NAAR AMSTERDAl Aan het driedaagsche jubileumtournooij dat de Amsterdamsche Schaakbond op j 6 en 7 October organiseert, zullen ook en- kele buitenlandsche grootmeesters deeln* men. Onder andere worden verwacht A. AI jechin, de winnaar van het Zandvoortschi i tournooi, R. Fine. verder Maroczy of Grueir feld en H. Kmoch, terwijl ook Landau et jhr, van den Bosch van de partij zullen zija'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1936 | | pagina 8