KERK EN ZENDING vriidag 22 mei 1936 eerste blad pag 3 Ned. Zendings-Vereeniging Die nare Hoofdpijn vrije evangelische zendingsdag weerbericht DAGERAAD GEREF. KERKEN Tweetal: Te Temeuzen, G Boon le Duurswoude en G. W. v Houte te Nijeveen. NED. HERV. KERK Beroepen: Te Meeuwen, J. W. v. d. Linden, cand. te Utrecht. TOEGELATEN TOT DEN H. DIENST Door het Prov. Kerkbestuur van Utrecht is toegelaten tot de Evangeliebediening in de Necl. Herv. Kerk: cand. H. S. J. Kal f, Ilugo de Grootkade 3, Amsterdam. Ds J. VAN GIFFEN L.zn f Te Den Haag is, 8-i jaar oud, Ds J. v Giften, emeritus Ned. Iierv. predikanat, overleden. Ds v. Giffen diende de Ned. Herv. Ge meenten te Noordhorn, Geesteren, Blanken ham, Diever, Heerenveen, Boziim, Zutphen. Appingedam Zuidhorn en Goutum. In 1926 •werd hij emeritus. Alg. Synodale Commissie Ned. Herv. Kerl# échtste zitting. Van de nationale vereeniging „Pro Rege" is het verzoek in- gekotnen om een afgevaardigde te zenden naar de Algemeene vergadering, die 2 Juni •te Amersfoort gehouden zal worden. Als af gevaardigde wordt gekozen Mr. Lisman. Een predikant vraagt of in een gemeente met een predikant een ouderling als scriba mag aangewezen worden en of aan diens adres alleen de brieven voor den kerkeraad bestemd behooren gezonden te worden. Hij wordt verwezen naar het Class. Bestuur waaronder hij ressorteert. De Arbitrage-commissie geeft nog eenige opmerkingen over haar rapport. Besloten wordt de stukken betreffende de zaak-Dr. Snethlage aan de Synode op te zenden. Aangaande het rapport over het Groote Stadsproblecm wordt besloten dit aai Synode over te brengen. Met dit advies: De Syit. Commissie acht deze voorstellen zoo groot belang voor don opbloei van het kerkelijk leven in de groote steden, die zij zeer urgent acht. Zij stelt voor de brieven in 't rapport genoemd te verzenden. De commissie voor 't groote stadsprobleem be sluit om voortaan de uitnoodiging tot sa- menspreking ook te richten tot den kerke raad van Eindhoven. De commissie hoopt dat het in 193i ingediende voorste! weer in behandeling zal genomen worden. Sommige vragers om adviezen ontvangen deze, anderen worden verwezen naar het boven hen staande Bestuur. Gisteren, Hemelvaartsdag, heeft de insti- lueering plaats gehad vèn de Geref. Kerk van IJsSéimonde-West, vanwege de classis Barendrecht der Geref. Kerken, la zijn voorwoord heeft Ds A. S c h i p p e r s een woord van welkom toegeroepen tot x genwoördigers van Geref. Kerken van om liggende, gemeenten .alsmede tot Ds Fossen, van'Westmaas, die als voorzitter de verga dering van de Classis, waai' het besluit tot inslitueering genomen was, gepresideerd had. De Schipper bepaalde de Gemeente naar aanleiding van 1 Cor. 3:4 tot en met 8, in het bijzonder bij: 1. een ongeestelijke ge stalte; 2. Gods verheerlijkend feit; 3. ver rassend loon. Hierop volgde de bevestiging der ouder lingen en diakenen, resp. de hoeren Brom- bakker, Bakker, Ouwens, Vat en Visser en Vaandrager dn De Zeeuw. De Gemeente zong op verzoek van den predikant de be noemden Gods zegen toe. Namens do classis Barendrecht heeft Ds Fossen, van West maas, gesproken; de Ge meente heeft P. 982 den benoemden toe gezongen. 23e MARANATHA-CONFERENTIE Slotsamenkomst In de Slotsamenkomst van de 23e Mara- natha-Conferentie in „Tivoli" te Utrecht heeft Ds. C. J. Hoeken d ij k van Bussum, gesproken naara aaanleiding van Jes. 53 6 en 7 en 1 Joh. 32. De heer Johannes d'e Heer merkte op, dat er heden vele anti-christelijke sti-oomingen zijn, die Gods volk trachten te Paula zorgdevoor een nieuwtjeeen heer lijk nieuwtje! Vier- kante beschuitjesnet zoo lekker bros als de beroemde groote beschuit van Paul Ci Kaiser. Voedzaam en gezond9 voor 6 cent met Paula-bon. ivvPauKLfïaiver Christus stelde hier drie waarbeden tegen over: De verlossing door het Bloed, de ver vulling met den Heiligen Geest en de We derkomst van Christus. Jezus wil het lichaam van de geloovigen op aarde toeberci den voor de ontmoeting niet Hem in de lucht voor de Bruiloft des Lams. De teksten die aanleiding gaven tot deze Conferentie waren Joh. 1 29: ,.Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt" en vs. 35: „Zij zagen het Lam Gods en volg den Jezus". Gelooven, volgen en getuigen van Jezus volgen elkander onmiddellijk op. Met een ernstig beroep op de onbeslist en n u de reiniging door het Bloed van het Lam te aanvaarden, sloot spr. de Confe rentie. GIFTEN EN LEGATEN Door een onbekenden gever is een bedrag van f3000 geschonken voor de Geref. Bad- gastenkerk te W ij k a a n Zee. Doe het nu direct Als U niet Pinksteren tractaten wilt ver spreiden, dan moet U ze nu direct bestellen! Een heel goed tractaat, pakkend uitgevoerd en toch goedkoop, is dat van Ds. P. Prins „Een andere geest??" Prijs slechts 3.25 per 1000. Bij 5000 a 3.— p. 1000. Bij 10.000 a 2.75 p. 1000. Vraagt proefew en inlichtiür gen voor speciale wensehen bij de N.V. W. D. MEINEMA, Delft (Adv.) JAARL. ZENDINGSDAG TE ROTTERDAM Causerie van den heer J. van Goudoever Afvaardiging van Zendeling L. H. Put Op Hemelvaartsdag heeft de Nederl, Zendingsvereeniging haar jaarlijksche Zendingsdag te Rotterdam gehou den. De middagvergadering in de „Deutsche Verein" werd geopend door den voorzitter der N.Z.V., Ds P. G. de.Vey Mestd agh, die liet zingen Gezang 2:1 en 3, voorging in gebed en las Colossensen 3111. Spr. heette allereerst de aanwezigen har telijk welkom, in het bijzonder br. L. H. Put en verloofde, oud-zendeling van Balen en Zuster Roorda van Eisinga, die volgende week in Den Haag afgevaardigd zal wor den. Voorts wees spr. er op, dat het altijd iets aangrijpends ia als de Gemeente op Hemelvaartsdag samenkomt Na de viering van het Paasclifeest moet de blik weer gericht worden op de dingen, die boven zijn. In deze wereld, aldus spr., moeten we blijven strijden en tevens onze aandacht besteden aan de dingen van be neden, maar dat kan niet als we geen con tact van boven hebben. Spr. dacht daarbij in het bijzonder aan 'de Zending. Het contact mét Christus geeft kracht om voorwaarts te gaan. Paulus durfde in deze wereld te staan voor een hopelooze zaak, want in Christus is gewonnen. Hierna kreeg de heer J. v. G o u d o e directeur der Holl. Ind. Kweekschool te Solo het woord, die tot onderwerp had: Spr. wees er op, dat de economische cri sis oorzaak was, dat de Kweekschool to Sblo en die voorheen te Poerbolingo voortgezet werd in de nieuwe Kweekschool te Solo. Omdat alle onderwijsuitbreiding Indië is stopgezet staat de Kweekschool to Solo thans onder toezicht van de Deputat' van de Zending der Geref. Kerken en de Directie der Samenwerkende Zendingscorpo raties te Uegstgeest. Al zijn de wijzigingen slechts formeel geneest, toch hebben ze in vloed gehad op liet bestaan van de school. Verschillende moeilijkeden, zoo bv. met de taal en in 't bijzonder met de Chineesche leerlingen, dedsn zich voor. Op bevredigen de wijze is hierop echter ook een oplossing gevonden. De bestuursvoering ligt niet lan ger meer ln Nederland, maar in Indië. Spr. zette daarna het doel van 't Kweek school-onderwijs uiteen, welk doel is: het streven, om Christelijke personen te vor men, die allereerst in hun beroep zooveel mogelijk bewust God dienen, in het dienen van de kinderen huns volks. Daarnaast ook in den breeden kring van volksgenooten mede pogen leiding te geven aan het Chris telijk volksbestaan en aan de Christianisee- nng van hun land. Dit doel, zeide spr., is zestien jaar met grooto trouw te Solo nagestreefd. Velen, die daar opgeleid werden, nemen een be langrijke taak temidden van hun volk in. De middelen om dit doel te bereiken wei den door spr. uitvoerig besproken. Men behoeft Uw dag niet te vergallen. Neem een "AKKERTJE" en Ge zijt er af. Bovendien, Ge proeft niets! Prettig en makkelijk innemen! AKKER CACHETS verdrijven spoedig Hoofdpijn, Kiespijn, Zenuwpijn, Spierpijn. Overal verkrijgbaar» 52 cent per 12 stukt, (Adv.) tracht de leerlingen duidelijk te maken, zich geroepen te weten door Jezus Christus. Daartoe dragen allerlei jeugdclubs, waar- an de leerlingen lid zijn, het hunne bij. Voorlichting en leiding van ouderen ls noodig. De jongens en meisjes moeten tot zelf-activiteit opgevoed worden, daar kun nen ze naderhand hun voordeel rnee doen. Het godsdienstonderwijs is een van de belangrijkste waardevolle elementen, dat gebruikt moet worden. Hier ligt ook een taak van de predikanten, omdat bepaalde problemen dit terrein moeilijk maken. Spr. vroeg daarom om vermeerdering van het aantal predikanten. Allerlei belangrijke vragen spr. noenr- de er enkele worden door de Inheem- sche leerlingen gedaan. Naar vermogen «orden die door de leeraren beantwoord. In de Internaten wordt een soort gezins systeem gevolgd. De leeraren hebben 20 a 30 leerlingen in huis. Op deze wijze kan veel met hen gesproken worden. Dit is een heerlijk, maar moeilijk werk. Voor de Europeesche leeraren is het niet gemakkelijk waarlijk Christen te zijn en tot voorbeeld te strekken. Wat Christelijk is wordt afgewogen naar de levenshouding der onderwijzers. Groot verschil is er, zoowel intellectueel als in geestelijke ontwikkeling, tusschen ouders en leerlingen. De levenshouding, de binding aan het oude, de adat, tracht men op de Kweekschool niet bij te brengen, maar het hoogste, de persoonlijke band tus^ schen God en mensch. Spr. gaf enkele voor beelden hoe moeilijk het is, om te midden van de Inheemsche jeugd les te geven. Voor de jongens en meisjes is het uiterst moeilijk, watm'e&r ze töt bet Gliristéndont zijn overgegaan, om te midden van liun volk ie leven. 7 Tenslotte vroeg spr. het gebed van alle Zendingscorporaties en der Geref. Kerken voor het moeilijk werk op de Kweekschool. Hierna werden de gestelde vragen dooi den spreker beantwoord. Des avonds in de Groote Kerk In de Groote Kerk werd des avonds de heer L. H. Put, leerling der Ned. Zending- School als zendeling-leeraar naar West-Java afgevaardigd. Ds. P. G. de V e y M e s t d a g li opende de samenkomst met het uitspreken van hei votum, het laten zingen van Psalm 138 1 en 3 en ging in gebed voor. Vervolgens las hij Matth. 28 18 tot 20 en sprak naar aan leiding van dit tekstgedeelte een korte in leiding. Het is iets schoons, zei hij, dat de vereeni ging mag samen komen op dezen dag, een feestdag, waarop de zendingsgedachte naar voren wordt gebracht; de dag van de troons bestijging van den Heere Jezus Christus. De laatste woorden van Christus, gesproken voor Hij henen ging naar den troon van het heelal luiden: Mij is gegeven alle macht in hemel en op 'aarde. Gaat dan henen, onder wijst alle de volkeren, dezelven doopende in den naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes, leerende hen onderhouden alles wat ik u geboden heb. En zie, ik ben met 'ulieden alle de dagen tot de voleinding der wereld. Vier maal achtereen heeft Chris tus die veelomvattende woorden uitga sproken. Het spreekt vanzelf, vervolgde 6pr., dat wij ook gaan zenden. Christus kiest geen groote mannen, maar Hij kiest altijd het eenvoudige, het kleine, het kinderhart. Het is een heerlijke avond die Christus de twee jonge menschen, die op het punt staan uitgezonden te worden, heden bereidt. Vele menschen daar in Indië, die staan in de oeilijikheden van hun werk zijn in den ;geest in het midden. Zoo is er een band 'tusschen hen en het moederland. Tenslotte zei spr., Christus, de Opdracht gever staat in ons midden. Hij roept u en zendt u. Houdt vast aan Hem, Die door een •duijne wolk van u gescheiden is. Luistert naar Zijn woord cn naar Zijn lied. De Zendingsrede J. H. Stel ma, Ned. Herv. predikant te Kralingen, sprak vervolgens de zendin&s- •ede uit. Tot tekst koos hij Openb. 3 8: Zie, ik heb een geopende deur voor u gègevi niemand kan die sluiten; want gij hebt kleine kracht en gij hebt mijn Woord be waard en hebt mijn Woord niet verloochend. Als allerlaatste woord, zeide spr., draagt Jpzus Zijn discipelen op Zijn getuigen te zijn. De, zegenende Jezus maakt van Zijn discipelen apostelen, d.w.z. gezondenen. Christus zendt Zijn discipelen uit en de gemeente wordt aan haar zendlngstaak her innerd. De eenige bestaansgrond van de Chr. gemeente is: het getuige zijn. In den tegenwoordigen tijd, zei spr., zijn er velen die niets voelen voor de zending. Zij vragen zich af welk recht de Christenen hébben om andere volkeren hun geloof te brengen en zij spotten met de gedachte de geopende deur. Zij zeggen: waar zal de Westerling in dezen tijd bij den Oosterling een geopende deur vinden. De Oostcrlin lacht om den zendeling, en wijst er aan de hand van de laatste gebeurtenissen Europa op, dat de Westerling de Ooster- 'sche volkeren wil uitbuiten. Er zijn voor den zendeling veel moeilijk heden. Maar dan klinkt het woord van den Heilige, dat Hij de deur geopend heelt. Wanneer God wil dat het Koninkrijk komt, dan zal het ook komen. Spr. richtte ten slotte eenige woorden tot den af te vaardigen zendeling-leeraar. Er zuHen tijden van moedeloosheid komen, zei hij, zooals bij iederen gezondene. Denk dan, dat niemand de geopende deur zal kunnen sluiten. Hij, die u opdracht geeft zal zorgen dat er toegang is, ook daar waar <Jè toegang niet mogelijk wordt geacht. Waarom heeft Christus de geopende deur gegeven? Omdat gij kleine kracht hebt. Wij, moeten niet gaan als voorname Wes terlingen, die de arme heidenen willen hel pen, maar moeten ons stellen in dienst van Christus, willen wij ten zegen kunnen zijn. Dé zending - vraagt groote inspanning. §1,echts als wij ons geheel geven, mogen wij hopen dat Christus de deur opent. Niemand zal de geopende deur sluiten. Gij, broeder Put, zult "niet gaan in eigen wijsheid, maar gij weet dat uw opdracht komt van boven. Zijn getuigenis zal uw kracht zijn. Weet dat dë gemeente "achter u staat, dat zij met u zal bidden en gehoorzamen aan het hevel van den Heere, die de opdracht gegeven heeft. Na het gemeenschappelijk zingen van Ge zang 245 2 vond de eigenlijke afvaardiging nlaats. Ds. P. G.'de Vey Mestdagh hield een korte toespraak en stelde de gebruikelijke vier vragen, die de heer P.ut met een krach tig „ja" beantwoordde. De gemeente zong hem na de handopleg ging staande Psalm 134 To toe. De zendingsdirector Ds. Joh. Rauws over handigde met enkele woorden den Bijbel, waarin een opdracht was geschreven. Ten slotte richtte de afgevaardigde zen deling-leeraar een enkel woord naar aan. leiding van Jes. 41 10: Vrees niet, want Ik ben «iet u, tot de gemeente. Hij zeïde te weten vele en groote moeilijkheden té zul len ondervinden, doch ziende op Hem, dia zeide: Vrees niet. want Ik bon met u, gaat hij uit met blijdschap en onbevreesd. ZOMER in 't land Zorgen aan kant voor noodlijdenden en hulpbehoe -nlen KOOPT Zomeppostzegeis (Adv.) Wie gehoorzaamt, wordt bekwaamd Op Hemelvaartsdag werd te Dor drecht een groote zendingsdag gehouden van. verschillende Vrije Evang. Ge meenten in Zuid-Holland. Het weer liet helaas niej toe om buiten te vergaderen, waarom men onderkomen zicht in de mooie nieuwe kerk van de Dordtsche Gemeente, die bijna te klein was. Het was in geestelijk opzicht een mooie dag, waar Gods genade en Zijn zendings opdracht aan ons. in het centrum stonden. Medewerking werd verleend door de zangkoren van Den. Haag, RoL'erdam en Dordrecht, lal sim ede door de muziekver- eenigingen van Den Haag eri Dordt. De samenkomsten werden bovendien afgewis seld door veel samenzang. Om 10 uur opende D s, J. Li s s e n b e r g ran Dordrecht met een woord van welkom, waarna Ds. J. Enter van Rotterdam, sprak over: Hemelvaartsdag Zendings dag. Bij Zijn, hemelvaart heeft ChrisJus de discipelen, en al de zijnen de zendingsop dracht nagelaten. Aan die groote heerlijke taak kunnen en moeten we allen meewer ken. Allereerst door ons gebed. Dat gebed moet niet maar algemeen zijn, maar mu-: een basis hebben, geconcentreerd zijn op een bepaald zendingsterrein. Bid voor Sa- mosir. bid voor de" menschen die daar werken. En een gemeente die met de zen ding meeleeft, en haar gaven daaraan niel onttrekt, zal geestelijk noch s offelijk ge brek lijden. Wie offert, ontvangt. Hierna volgde een jeugd-zendingsdienst. Ds. I. J. Vasseur van Den Haag spras over df woorden: Zeg niet: ik ben jong. Jeremia had uitvluchten, maar de Heere aanvaardde ze niet, en 'toen ervoer Jeremia dat God hem bekwaamde. De Bijbel is vol van voorbeelden dat God door kleine kracht groote dingen doet. God vraagt niet. om veel, maar om ons geheel., al achten wij dat van weinig waaide. Als onze levens houding is: aan Uw voeten Heer. leg mijn. leven neer, zal God het aan Zijn won dere zegen niet laten oi-tbreken. Zuster S. S id e riu s van Nainggolan (Sa mosir) behandelde niet dan met schroom haar onderwerp: zie, hier ben ik, zend mij henen (Jes. 6: Sb). Tot deze bereidheid kunnen we slechts komen wanneer we willen luisteren naar wat onze Heiland tot ons zegt. Hij wil ons hebben, geheel, Hij roept ons. ook nu. Niet tegenstaande al onze zonden. Die neemt Hij weg, zooals Hij Jesaja aanraakte met een gloeiende kool. Dan hooren we weer zijn stem. en dan antwoorden we: zend mij henen. Laten we dat antwoord niet anderen overlaten. We moeten gezondene willen zijn. dan volgt Zijn daad vn be- kwaammaking. DuisTernis en heerlijk licht In de middagsamenkoms-J, vei e de heer J. Rijk hoek, van Dordrecht, it ts over het geestesleven der natuurvolken. Vrijwel alle heidenen waren en zijn zicle- vereerders. Ze onderscheiden de ziel gestorvenen en die welke woont in al leeft.. De ziel wordt gedacht als bestaande uit zeer fijne stof. Die zielestof beheerscïit heel het dagelij'ksch leven. Dat verklaart vele voor ons vreemde gewo n en en bande- lingen, waarvan spr. talrij ke voorbeelder gaf. Die zielestof brengt bijv. eigenschap pen over, wat allerlei gebruiken toe gevolg iieeft. De doodenziel, de zielestof van gestorve nen, tracht men op allerlei wijze te vriend te houden. Rij alles is echter niet liefde, maar alleen angst en vrees de drijfveer. Daarom is heJ zulk een heerlijke taak om die beklagen; waardige volken te brengen de boodschap van de verlossing in Jezus Christus. Het -volk dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien. Deze woorden Jes. 9 waren het uitgangspunt van de toe spraak van Ds. J. Lissenberc In het duistere, verachte Galilea deed Jezus Zijn meeste wonderen. Hij is tot verlichting der heidenen, ia het Licht der wereld. De menschheid leeft in liet land van de schaduw des doods. Maar in deze wereld komt door Gods genade een waarvan kan worden gezegd; nu zijt gij licht in den Heere. Ook op het zending; veld blijkt dit telkens. Dp woorden beeekenen ook: moet een groot licht zien. Wij moeten zorgen di men met dat groote Licht in aan rak ii: 'komt. 'Gods profetie is onze opdracht. Dit werd nader ui'gewerk? door den he< C. J. W. Fa a sen. van Gorcum, in aai sluiting aan Matth. 5 14a: gij zijt het licht der wereld. Door heel de Schrift is te ont dekken de tegenstelling 'tusschen nacht en dag, duisternis en licht. De zonde zou di duisternis over liet licht doen heerscheu als niet Hij was gekomen Die als het groot: Licht wil schijnen op deze donkere aarde Als we m Zijn schijnsel mogen wandelen, moeten we ook zelf lichtdragers w he? uitstralen van Zijn héérlijk licht naur alle einden der aarde bevorderen. Hoogste stand te Yalentia 766.8. Laagste stand te Marseille 750.3. Stand vanmorgen lialftwaalf 75S.4. WEERVERWACHTING Meest matige, tijdelijk afnemende Noord westelijke tot Zuidwestelijke wind, zwaar bewolkt tot betrokken, regenbuien, aanvan kelijk iets zachter. THERMOMETERSTAND: Stand vanmorgen hal f twaalf 10.6 C. 23 MEI Zonsopgang 4.56 uur, zonsondergang 8.58 uur Maan op voorm. 6.59 uur, onder nam. 11.56 u< VOERTUIGEN MOETEN HUN LICHTEN OP HEBBEN: 23 MEI Van 's avonds 9.28 uur tot 's morgens 4.24 uul* ZATERDAG 23 MEI HILVERSUM 1875 M. KRO-Uitzending. 8 00 —9.15 en 10.00 Gr.pl. 11.30—12.00 Godsd. halfuur. 2.00 Voor de jeugd. 3.00 Kindev- uur. 4.00 Gr.pl. 5.00 KRO-Melodisten. 6.20 Journ. weekoverzicht. 7.00 Berichten. 7.15 Causerie ..Kinderrechten". 7.35 Voor dracht. 8.00 Berichten. 8.10 Reportage. 8.30 KRO-orkest, 9.00 Hoorspel. 9.30 KRO-orkest. 10.00 KRO-Boys. 10.35 Gr.pl. 10.45 KRO-Boys. HILVERSUM II 301 M. VARA-Uitzending. 8.00 Gr.pl. 10.00 Morgenwijding VPRO. 10.15 Orgelspel, voordracht, raóio-tooneei en toespraak. 2.00 Lezing over de mensch wordingstheorie. 2.50 Schaakpraatje. 3.10 Variatieconcert. 4.50 Esperanto-uitzending. 5.40 Literaire causerie. 6.00 Orgelspel. 6 30 Lezing over de Reisbelasting. 7.58 Be richten. 8.05 VARA-orkest, De Stem des Volks en solist. 9.35 The Blue Rhythm Singers. 10.05 VARA-orkest. 11.20 Zang, accordeon en piano. DROITWICH 1500 M. 11.20 BBC-Northern- orkest en soliste. 1.20 Commodore Grand- orkest. 2.20 Het BBC-Schotsch orkest. 3.20 Orgelspel. 3.50 Londensch Zigeuner orkest. 6.50 Sportpraatje. 7.05 Welsch in termezzo. 7.20 Weekend-programma. 8.05 BBC-orkest. 10.20 Voordracht. 10.40 Orkest. DEUTSCHI.ANDSENDER 1571 M. 8.30 Gev. programma. "10.50 Viola d'amore en luit. examen afgel Dr. A. HUTTER De opvolger vail Dr. C. W. Scheffer als- Gen.-Direoteur van het bekende Sanatorium te Zeist, Dr. A. Hutter, is in 1897 geboren te Amsterdam en Iheeft vaar ook in de medi cijnen gestudeerd. In 19^ heeft hij het arts- daarna gewerkt in de psychiatrie en er felijkheidsleer bij Prof. Dr. E. Rü- din te München (in het Foi- schungs-Anstalt fiir Psychiatrie). Daarna was Dr. Hutter eenige ja ren assistent te Amsterdam van Prof. Dr. L. Bou- man. In 1925 pro moveerde hij op proefschrift „Het constitutioneel famihebeeld bij de schizophrenic; een onderzoek de psychotische en karakterologische belasting en naar de wijze van overerven". In 1925 werd Dr. Hutter benoemd tot ge- :esheer aan de stichting Dennenoord te Zuidlaren. Dit bleef hij tot 1930, toen een benoeming volgde als geneesheer aan de toen opgerichte psychiatrische kliniek „Ocken- burgh" te Loosdunen. Tot heden is hij daar als eerste geneesheer werkzaam geweest. Van den nieuwen directeur zijn publicaties verschenen in het Ned. Tijdschrift voor Ge neeskunde, de Psychiatrische Bladen, en over Godsdienstpsychologie in „Predikant en Dokter". Buiten zijn dagelijkschen arbeid heeft hij de functies van secretaris der we tenschappelijke vergaderingen van de Ned. Vereen, voor Psychiatrie en Neurologie, re- dacteurrsecretaris van „Predikant en Dok ter", secretaris der Vereeniging voor geeste lijke volksgezondheid. Voorts was hij 5 jaren leider van het consultatie-bureau voor gees teszieken Nazorg in den Haag: in 1935 is hij echter wegens tijdsgebrek afgetreden. Dr. J. H. van Dale, oud-gen.-dir. van Veldwijk deelt ons mede, dat hij de benoe ming van het bestuur van het Chr. Sanato rium te Zeist een zeer gelukkige acht. Hij acht Dr. Hutter uitnemend geschikt om de plaats in te nemen, die door het heengaan van Dr. Scheffer moest worden vervuld. Feuilleton (13 door H. KINGMANS Geruimen tijd later keerden de ruiters terug. En in eenen ging er een spontaan gejuich op: de soldaten waren niet meer alleen, twee, eveneens te paard gezeten, burgers waren erbij en zij werden onmiddellijk herkend. „Burgemeester Hillebrands!'' .Burgemeester Alberda!" „Lang leve de teruggekeerde burgemeesters!schreeuwde Roelf Ketel. „Leve de Prins en de Staten!" luidde een andere kreet. Er werd met mutsen gezwaaid. Het gejuich was niet van de lucht. Men drong naar voren, vergat met gewezen burge meesters te doen te hebben, die anders plechtig over de straat liepen, eerbiedig gegroet. Roelf Ketel, juist wat voor hem! was haantje do voorste. Hij greep ontdaan de band van burgemeester Hillebrands, vóór 'ÜS de voorman der Gereformeerden. Dezp, diep onder den indruk van deze onverwachte, spontane hartelijke ontvangst, 7.00 echt, als het maar kon, drukte de hem toegestoken hand. „Roelf Ketel, hoe gaat het?'* „Goed, burgemeester, goed. Er breken nu goede tijden aim Welkom in Groningen. Straks op het Stadhuis, willen we hopen.;" De oud-burgemeester schudde het hoofd- „Die taak blijft voor anderen weggelegd, Ketel. Ik dank onzen Jóód dat Hij het mij vergunt, weer in mijn goedestad terug te Inogen keeren. Dat is al reeds voldoende." Dan wendde hij zich wat terzijde en wenkte Ketel. „Zijn er nog veel broeders en zusters, Ketel?" Het gelaat van Ketel betrok. „Ons kleine hoopje is geslonken, burgemeester. Velen zijn gevlucht en velen onder die niet vluchtten openbaren zich niet uit vrees." „Dat spijt mij. In dagen van vervolging moet blijken, dat ons geloof echt is. Maar wilt ge de trouwe broeders en zusters oproepen, hedenavond in mijn huis te komen?" „Ik zal er voor zorgen, burgemeester Moet de juffrouw ook gewaarschuwd worden, dat u is aangekomen?'' „Dank je- 'k Heb gister een ijlbode gezonden, zoodat mijn vrouw op de hoogte is. Ik verlans haar te zien na acht jaren van scheiding." Hij reed door eni betrad, onder luid gejuich van de opeen gepakte menschenmassa, de hooge stoep van zijn groote woning in de Heerestraat. Hilligj/e Ripperda, Munco's aanstaande vrouw, opende de breede, met ijzeren stangen beslagen deur en de banneling eertijds één van Groningens eerste burgers, lag in de armen van zijn gade, beiden overstelpt van blijdschap. Het gejuich buiten plantte zich voort. Want oud-burgemees ter Alberda, die zijn huis liad op de Ossenmarkt, reed, door de volte genoodzaakt, stapvoets verder. Men vergezelde hem tot aan zijn woning, waarna de menigte weer terugdeinde naai de Markt en de Heerestraat, steeds wachtend nog op de komst van George van Lalaing, Bannerheer van Ville, den nieuwen Stadhouder, die men van aangezicht tot aangezicht wilde zien en juichend begroeten. Maar de middag verstreek. De zon, neigend ten ondergang, maakte een einde aan den korten Decemberdag Doch van een intocht was geen sprake. Men vroeg en giste, zonder dat een aannemelijke verklaring werd gegeven- Spoedig waren de straten leeg cn verlaten. Alleen schreden 100 nu en dan patrouillecrende soldaten er door. Tegen zeven uur kwam er in de Heerenstraat eenig leven eu beweging. Mannen eni vrouwen, de mannen voorzien van lantaarns, stevenden door de felle koude op het huis van oud-burgemeester Hillebrands aan, waar allen weiden toegelaten in een groote zaal, eenigermate verwarmd door een respectabel turfvuur onder een hoogen schoorsteen. De weduwe Ketel was er met haar dochter. En Roelf Ketel ontbrak al evenmin als Munco, die een heel gesprek met den oud-burgemeester had gevoerd, welke naarstig informeerde naar zijn levensomstandigheden sinds hij de gevangenis, waar een zekere dood li3m wachtte, was ontvlucht. Het verheugde burgemeester Hillebrands voor heel de familie, maar bovenal voor zijn trouwe maerte Hilligje, boven mate, dat Muuco was teruggekeerd. „We willen nu hopen, dat betere tijden aanbreken. Daa kunnen jullie aan een huwelijk denken." „Die betere tijden komen nu toch, burgemeester?" vroeg Munco vrijmoedig; Het goiaat van den oud-magistraat betrok- „We willen het hopen, jongeling. Maar laat ons er niet 0! te vast op rekenen. Straks hoor je er wel meer van." „Mag ik nog even iets vragen, mynheer de burgemeester?'» „Wel natuurlijk." sprak over trouwen van Hilligje en mij. Ik zou het zeer graag willen, maar dan moet ik ook kunnen verdienen, 't Zijn slechte tijden. Als de burgemeester De oude Hillebrands glimlachte, daar hij onmiddellijk begreep. „Het is niet meer dan billijk, dat je weer in stadsdienst komt, want je bent toen zeer onbillijk en onrechtvaardig be handeld. Ik zal zien, of ik wat voor je doen kan/' Munco was meer dan tevreden en wilde juist een woord van dank uiten, toen aller oogen zich naar de opengaande deur wendden, in welker opening een flinke, goed gekleede gestalte stond, die even rondkeek en toen op Hillebrands afstevende- „Heer Coeniders", werd er gemompeld. Werkelijk was liet burgemeester Barthold Coenders, die nog slechts enkele weken de plaats van den afgetreden burgemeester Clant itad ingenomen, welke oud-burgemeester thans als gewoon burger in bet ruime vertrek aanwezig was. Men ver baasde zicli over de komst van één der vier burgemeesters En die verbazing steeg, toen door de stil geworden zaal de stem van Barthold Coenders klonk. Hij schudde den teruggekeerden banneling krachtig de hand en zeide: „Welkom weer, Hillebrands. Ik was buitengewoon verheugd, toen ik hedenmiddag vernam, dat ge zijt weergekeeid in Groningen. De verandering in den stand van zaken komt u wel zeer gelegen. Ik vernam ook van deze bijeenkomst ei» zou gaarne, als ge het mij toestaat, hier hedenavond vertoeven.'* „Heer Coenders, allereerst mijn dank voor uw welkom. Groot is mijn vreugde, dat ik weer in mijn vaderstad mocht terug- keeren. Verder mijn gelukwensch, dat men u gekozen heeft tot burgemeester in de plaats van mijn vriend Clant Ik weet, dat Groningen aan u een goed burgemeester hebben zal. Dn aloude naam Coenders staat daar borg voor. Uw verzoek bréngt rnij echter in een moeilijkheid. De plicht \an gastvrijheid zegt mij. dat ik het verzoek moet inwilligen. Maar ik mag u er op attent maken, dat ge u in een bepaald gezelschap bevindt, dat Barthold Coenders maakte, zijn mantel over den schouder slaand, een afwerende beweging. „Ik heb mij in 't geheim reeds lang bij de Gereformeerden aangesloten. Thans doe ik hot openlijk en zal, indien da in de toekomst noodig zal 7.ijn, ook de smaad in, wat God ver hoede, de vervolging dragen." (Wordt vervolgd.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1936 | | pagina 3