Paaschfeest en Paaschgebruiken PALMPASCHEN H B 2* B Het Paaschfeest wordt, evenals het Kerstfeest, over de gehcelc wereld gevierd. En die viering gaat meestal gepaard met eeuwen oude volksgebruiken, waarvan de herkomst soms zeer moeilijk is na te gaan. Met de eigenlijke Paascli-gedachlc: de opstan- Weldra zullen de Paaschklokken lulden. Op den stadhuistoren te Purmerend werd door Philips een installatie aangebracht voor carillonmuziek zonder klokken. ding van Jezus Christus uit het graf, staan die gebruiken vaak in ver verwijderd verband. Toch is 't interessant na te gaan hoe in verschil lende landen het Paaschfeest wordt gevierd. De Paaschfeesten der Germaanschc volken heb ben veel overeenkomst met elkaar; in Engeland zoowel als in Scandinavië wijken de verschillende lokale gebruiken wel van elkaar af, maar de wij ze, waarop het feest wordt gevierd, is eigenlijk in hoofdzaak dezelfde. Paaschb aasje en Paaschci, de oeroude symbolen van de Oud-Germaansche mythe van de vruchtbaarheid, worden overal veel gebruikt. Het land, waar de z.g.n. Paasch- eierenspelen het meest zijn verbreid, is waar schijnlijk Nederland. Over het algemeen wijkt de stilte .en innerlijke viering van de Germansche landen sterk af van de prnalrijke feesten in de Romaanschc landen. Op Malta trekken processies haar de kerken; man nen met zware ketenen aan de voeten onder de zwaarte van allerlei kruizen bijna bezwijkend. De sombere treurigheid verandert echter in een uilbundigen jubel, wanneer de aartsbisschop de eerste woorden van het „Gloria" bij den dienst op Zaterdagnacht inzet. De zwarte tapijten vallen van de muren en altaren en juichende muziek weerklink^ Vooral in Italië is het een feest van groote betcc- kems. In de Paaschwcek stroomen de vreemde lingen Rome binnen, die komen om de eigenlijke Paaschfeesten bij te wonen. De Paaschfceslelijkhoden worden ingeleid door de Palmenwijding, nadat de talrijke kerkvorsten, prelaten en andere priesters een kunstig gevloch ten palmtak, in pleclitigon optocht naar de kerken hebben gedragen. Op Witten Donderdag luiden de klokken voor de laatste maal, tot ze op Zaterdagnacht het Paasch feest inluiden. Zaterdags vóór Paschen komen de talrijke pries ters in koorhemd en stola uit de kerken en gaan, vergezeld van een koorknaap, die het wijwatervat draagt naar de huizen. Hier besprengt de priester het bed, Paaschkoeken, eieren, worst en zout met wijwater en spreekt den Paaschzegcn over het huis uit. Op Paaschmaandag komen de kinderen bij de ouders, om vergeving te vragen. Dan gaat de geheele familie naar de kerk. Na het zeer overvloedige maal, waarop het Paaschlam niet mag ontbreken, gaat geheel Rome te voet of met een voertuig naar buiten, waar de dag wordt doorgebracht. Het Paaschfeest in Rusland Het Paaschfeest, zooals het vroeger in Rusland gevierd werd, maakte een onvergetelijke indruk. Moscou in de Paaschnacht was een gebeurtenis, zoowel voor de geloovigen als voor de ongeloovi- gen, die naar de stad kwamen. De stad was eerder in het duister gehuld, dan dat zij feestelijk verlicht was. Rijtuigen of sleden waren niet te vinden, want zelfs de koetsiers vierden in Rusland de Paaschnacht. Trams re den evenmin en bijna alle zaken waren gesloten. Overal heerschte de grootste rust. In de rustige stad bewogen zich duizenden men- schcn zwijgend door de straten om zich ter kerke to begeven. Slechts weinigen smaakten het geluk een plaatsje in de kerk te vinden. Groot was het aantal dergenen, die uren lang in de koude op straat stonden. Totdat eindelijk precies om mid dernacht vanaf het plein der Archangel-Dom een vuurpijl opsteeg en onmiddellijk daarop do groote klok van de Iwan-dc-Groote-kcrk begon te luiden, om mot haar machtige en diepe tonen de opstanding van Christus aan te kondigen. Dit was het sein voor alle klokken van Moscou cm het feestelijk concert te beginnen. Bekenden en onbekenden kusten elkaar op de wangen en zeiden: „Christus is herrezen". Tozclfder tijd nam de vasten, die streng gehouden was, een eindo. De Paaschkook, do Koelitsch werd aangesneden, terwijl de Paasohkaas aangebroken werd. Men ging naar huis om het Paaschontbijt te nuttigen, waarbij alle heerlijkheden, die men gedurende zes weken ontbeerd hud, zooals boter, vlccsch en zoet brood, opgediend werden. Dit alles is lang geloden en heden ten dage wordt het Paaschfeest in Rusland niet meer gevierd. Doch overal in de wereld verstrooid leven nog geloovigc Russen in Parijs alleen reeds meer dan honderdduizend die in hun kerken het Paaschfeest volgens de oeroude ritus vieren. Te Parijs ligt de groote Russische kerk in de Rue Daru. liet is een groot bouwwerk in Byzan- tijnsche stijl. Lange tijd voor het begin van do Paaschmis wordt de straat reeds afgezet. De me nigte schrijdt stil ter kerke. Op de nabijgelegen Boulevards parkeoren taxi's, taxi's en nog eens taxi's. Ontelbare Russen zijn te Parijs taxi-chauf feur geworden. Zij laten vrijwillig hun verdien sten in de steek en wachten urenlang onder do Parijsche hemel op het groote Russische Paasch- wonder. En dit uur komt ook. Met dezelfde wijding als eertijds te Moscou voor het Kremlin. De klokken van de kerk, die hier het lawaai van het ver keer niet vermogen te overstemmen, vinden weer klank in de harten der geloovigen, die verre van hun geboorteland op het Parijsche asfalt van de Russische aarde droomen. En hier, gelijk voor zooveel jaren omarmen bekenden en onbekenden elkaar, kussen elkaar op de wangen met de groet: „Christus is herrezen". Het graf van Christus Na de opgraving onder keizer Constantijn bloei de de vereering voor het graf van Christus steeds moer op. Hot bezoek aan het Heilige Graf is wol de oudste bedevaart. Het ligt voor de hand, dat nicn cr al spoodig in verschillende plaatsen too overging een afbeelding van het II. Graf te ma ken. Dit geschiedde in de 16de en 17do eeuw o.a.. tc Capua, Bolognu, Eichstatt, op verschillende plaatsen in Karintië en Tyrol. Ook bij de Tempelieren, wier hoofd klooster te Je ruzalem in de onmiddellijke nabijheid van het Heilige Graf stond, kon men verscheidene af beeldingen van het graf van Christus aantreffen. In vele kerken hud men de gewoonte op het eind van de Goede Week een nabootsing van het graf van den Zaligmaker ofwel van de graflegging van Christus met verschillende figuren op te stol len. Ten tijde van bisschop Paulinus legde meu een kruis op het graf, dat dan op het feest van de Verrijzenis onder de gevangenen werd verhe ven. Er bestonden vele oude graven, zooals bijv. in Gmünd, St. Wendel, Frankfurt am Main, Bamberg, Trier en Keulen. Te Constanz vormt dit graf een toren in een eigen kapel. In Italië werden 6edert do vijftiende eeuw schilderijen met de voorstelling van de graflegging op het einde der Goede Week vereerd en versierd. In de 17de eeuw ging men er toe over om veel lichten en bloemen rondom de afbeeldingen van het H. Graf te plaatsen, waardoor de herinne ring aan den tuin van Nicodemus werd gewekt. Met behulp van beschilderde planken bootste men een grafkapel na, waarna het geheel door lampen en kleurige glaskegels werd belicht. In 1896 vroegen meerdere bisschoppen in Rome aan, of het geoorloofd was het beeld van Chris tus in het graf te omringen met afbeeldingen van Maria, Maria Magdalenu, Johannes en soldaten, alsmede er bloemen aan te brengen. Op dit ver zoek werd door de Congregatie der Riten beves tigend geantwoord. Bloemen waren reeds in 1887 toegestaan, echter op voorwaarde, dat zij het al taar niet in een tuin veranderden. Iets over palmtakken In de Griek6che kerk werd de Zondag vóór Paschen als Palmzondag gevierd. In de Latijn- sche kerk werd deze plechtigheid eerst in de levende eeuw ingevoerd. Deze Zondag heeft de naam van Palmzondag gekregen, omdat deze herinnert aan Jezus' in tocht in Jeruzalem. Sinds ecuwen worden in de Katholieke kerk op die dag palmtakken gewijd en deze takjes wor den na het Lof of na de Hoogmis op de graven van overleden familieleden gestoken. In Brabant en in Limburg worden deze takjes ook wel on der het dak van boerderijen gestoken met het doel om daardoor bescherming of zegen af te roepen. Het is gebruikelijk om de in de kerk overgeble ven takjes te verbranden en van de asch het volgend jaar op Aschwoensdag kruisjes te ma ken. Intusschen bepalen de feestelijkheden van Palm zondag zich niet uitsluitend tot de kerk. Ook er buiten wordt met palmen gewuifd. In Katholieke streken van ons land ziet men de kinderen gaar ne met het Palmpaasch pronken. Dit is een stok, versierd met palmtakjes, waaraan verschillende vruchten en ook gebak bevestigd zijn. Het ge heel heeft wel iets weg van een bezem, met dat verschil echter, dat de pluim der palmtakken eenigszins waaiervormig is. yroeger werden deze versierde en met lekkers be hangen stokken mede ter kerke genomen om al daar gezegend te worden. Het eierenspel Het spelen met eieren buitenshuis op Paschen is wellicht een uitvloeisel van de gewoonte in hel voorjaar eieren te eten op de akker. Gewoonlijk heeft men hiervoor een bepaalde plaats buiten het dorp, waar de jeugd op de Tweede Paaschdag samenkomt en zich vermaakt met tikken, rollen of werpen van eieren. Op verschillende plaatsen in ons land, met name te Wagcningen, Nunspeet, Lochcm en Sleen, hebben deze eierspelen plaats op de Paaschberg, terwijl ze te Ootmarsum plaats vinden in de Paaschkamp. Te Groenlo hebben ze plaats op de Paaschweide en in Deventer op de Worp. Men verliest zijn ei, wanneer „stomp" en „spits" gekneusd zijn. Gewoonlijk wordt het gebroken ei dadelijk door de winnaar opgegeten. Wanneer men een weinig geluk heeft is het geen zeld zaamheid, dat men op zoo'n dag vijftien twin tig eieren opeet en dan nog de noodige mee naar huis neemt. Bij het spel wordt een rijmpje ge zongen, dat, hoewel er verschillende variaties op bestaan, gewoonlijk als volgt luidt: „Een ei is geen ei, Twee ei is een half ei, Drie ei is een Paaschci." Welk weer zal 't met Paschen zijn? Weken te voren hoort men die vraag al stellen. Want vooral Paasch-Maandag is in ons land een dag, waarop, als 't maar even kan, jong en oud naar buiten trekt. Hoe mooi kan 't op Paschen in ons kleine landje zijn! De natuur symboliseert op zoo schoone wijze de heerlijke Paaschgedachte: het leven triomfeert over den dood. Bovenstaande fraaie foto werd vorige week genomen bij Eysden, waar de groote kersen boomgaarden reeds in vollen bloei staan, waardoor 't Limburgsche heuvelland is omgetooverd in een bloementuin, waarin de mooiste kleuren te bewonderen zijn De Palmpaasch schijnt ook in ons land steeds meerdere belangstelling te vinden. Te Amsterdam, Den Haag, en nog andere steden werden dit jaar groote optochten gehouden, waaraan duizenden kinderen deelnamen. Palmpaasch was trouwens reeds lang in sommige stroken van ons land middelpunt van kinderlijk genoegen. Aan een met vruchten en lekkernijen versierden stok werd een haantje of zwaantje of krakeling rondgedragen, iets wat we in miniatuur nog wel eens bij den banketbakker terug vinden. De in vroeger eeuwen gehouden „Ezelsrit'' was een meer goedbedoelde dan fijn uitgewerkte na bootsing van den intocht te Jeruzalem, waarhij de palm het hoofd-symbool was. In een oude beschrij ving van Amsterdam leest men van zoo'n ezelsrit; de koddebeyer of hondenslager (een kerkelijke functie, die vroeger door den naam volkomen ge dekt werd, en thans nog wel wordt gegeven aan wie de orde op de galerij bewaren moet onder de niet altoos devote jeugd) had dan tot taak, „als de processie om de kerek ging, den houten esel, die syn verblijf, buiten de processie, in de Hey- liger Stede (N.Z. Kapel) had, daer een man op sat, te bestellen". Ook hierin volgde het volksver maak het voorbeeld; immers had Jezus aan twee zijner discipelen opgedragen een ezelsveulen te zoeken, waarop en hier is het groote verschil geen mensch gezeten had. Was er een „Jeruzalems- vaerder" binnen Amsterdam, dan vereerde hij zijn „Jeruzalomsveer" aan den man, die op den ezel zat. Wie uit het Heilige land terugkeerde, werd altoos afgebeeld met oen palmtak in do hand; zoo1 b.v. de 38 leden der Utrechtsche Broederschap, naar wie ook de kapel der Broederschap, die op den hoek van het Janskerkhof en de Minderbroe derschap stond, was genoemd do „Palmi ten-tem pel". Als do processie te Utrecht haar ommegang maakte, stonden rondom het Janskerkhof scholie ren in de vensters der huizen, met palmtakken in de hand; telkens als de ezel stil stond hieven zij een luid Ilosonnahl aan. Het feest van den ezelsrit is ook in kerkelijke banen geleid geweest; in het archief der kerk van Thiemcn is te lezen, dat (in 1698), nadat do te Amsterdam werden dit- jaar Palmpaasch-oploch- ten gehouden, waaraan dui zenden kinderen deelnamen Ieder kind droeg een palm paasch. plebaan de Palmwijding had verricht, de omme gang plaats had met het beeld van den Verlosser, geplaatst op een ezel; de Apostelen volgden dan blootsvoets. Deze en dergelijke toepassingen van historische vereering hebben den navolgers des tijds den scheldnaam van „Asinarii" bezorgd, een woord, waarin wij hot Engclsche ass en het Fransche ane kunnen terugvinden. Bij al die vieringen was de palm in handen van de toeschouwers of de deelnemers, en daarmee werd de herdenking in het zinnebeeld der overwinning geplaatst Dat is ook de gedachte, welke in het karakter van den palmboom vooral tot uiting komt. Of hij oorspronkelijkuit bet lijk van Adam is opgeschoten, moeten wij aan het beleid der Oosterscho legende-schrijvers overlaten Meer spreekt do natuur van den palm ons toe, die De Amsterdamsche wethouder Baas (linies) in be wondering voor een mooi exemplaar Palmpaasch volgens de oudste overleveringen zoowel als vol gens de nieuwste waarnemingen is; „een boom, die hoogo en recht opwast, met groene takken en of hij schoon met gewichte ofte swaerte noderge- bogen wordt, soo grocyt endc bloeyt hij evenwel". De hierin liggende stoere kracht was in dc wapen spreuk van het Huis onzer Koningin-Moeder uit gedrukt: „Palma sub pondere crescit". (De palm groeit tegen de verdrukking in). Alleszins begrijpelijk dus, dat de palm in de my thologie een voorname plaats verkreeg. De Ara bier was zoo bescheiden, den dadelpalm gevormd te achten uit dezelfde oerstof waaruithijzelf gemaakt was. In den palm woont de Geest Gods; in het ruischcn der palmen is do aankondiging van Allohs wil. In Egypte was do palm de boom van den Zonnegod; dc Phocnix-vogel bouwde er zijn nest in. Er zijn 1200 soorten van palmen; dit ter bemoe diging voor wie er studie van maken wil. Uit den Btam trekt men om. sago, de bladeren worden wel voor groente benut, het sap van den blocscmkern geeft palmwijn. Het palmenhout van den stam en het palmpapier van de bladeren behoort evenals de palmolie tot de vele nuttigheden welke de palm boom zijn bezitters biedt. En het natuurschoon dat zij bieden, kan men 't dichtstbij in Zuid- Frankrijk bewonderen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1936 | | pagina 20