DE MELK, DIE WIJ DRINKEN GEREF. VEREENIGING VOOR DRANKBESTRIJDING Voor BETER SCHILDERWERK JAC. BLOK BOND VAN BESTUREN VAN CHR. M.U.L.O.-SCHOLEN ZATERDAG 21 MAART 1936 Het derde lustrum van den Prov. Zuid-Holl. Bond Geestelijke clearing en een nieuwe ascese Geen Barthianisme mag het werk verlammen In „Puldhri Studio" te 's-Gravenhage werd lieueu de lde aigomeene vergadering gehou den van den Prov. Zuid-Holl. Bond van de Geref. Ver. voor Drankbestrijding, in ver* band met de viering van bet derde lustrum droeg de vergadering een cenigszins feeste lijk. aarakter. Zij werd bijgewoond door af gevaardigden van de onderscheiden aldee- lingen, terwijl met name uit de drie Haag- gche aldeeiingen velen hun belangstelliug toonden. Ook waren ditmaal aanwezig afge vaardigden van 't hoofdbestuur, van de Prov- Bonden wiens terrein aan de prov. Zuid-Hot- land grenst, benevens van bevriende corpo- 1 De voorzitter, de heer W. C F. Scheps. van Den Haag, opende de vergadering op gebruikelijke wijze en sprak vervolgens de openingsrede uit, die ditmaal tot titel droeg: „Geestelijke clearing en een nieuwe ascese Spr. riep de aan wezigen op dezen bij zonderen ver jaardag van den Z. Holl. Bond een hartelijk welkom toe en teekende met een enkelen trek het beeld van onzen tijd, waarin blijkbaar het avondland van Spengler reeds is de menschen wan delen in de scha duwen van mor gen. Getuigde Ba- itraatprediker van de Geref. Kerk van Am sterdam en voorzitter van do afd. aldaar, een referaat over; „Evangelisatie en Drankbe strijding", waarvan we Maandag verslag ge De bijeenkomst werd opgeluisterd door zang van mevr. J. Hoogenkampv. d. Neut en declamatie van mevr. J. Hooftman— Fransen. Het slotwoord van Ds. J. Sm elik, Geref. predikant te Loosduinen. cn vjce-voorzitter den Bond, getiteld: „De efa en de vrou wen**, moest in verband met diens ongesteld heid achterwege blijven. y/. C. F. Scheps vinck reeds in 1917 in zijn „De opvoeding der rijpere jeugd" van een verandering van de maatschappij, waarvan niemand omvanö noch gevolgen zien kon, Huizin ga zegt m zijn ,dn de schaduwen van morgen dat we leven in een crisis zoo fundamenteel enzoo hevig, als in vroegere perioden nauwelijks is aan te wijzen. De mensch wil als God we zen. Hij dweept met den Uebermensch en brandt wierook op de altaren van zijn nieu we goden: bloed en ras. Onze^ tijd is er een van volstrekt relativisme. Er komt een nieuwe theologie op die ons bestookt van binnen uit en die zegt dat we ons hebben te hoeden van het identificeeren van onze zaak en voor het aanzien ,Van onze actie als een filiaal van het koninkrijk Gods. Im mers onze actie is een gebied dat niet binten bet oordeel Gods valt. Zoo slaat deze Bar- thiaansehe dialectiek onze- .Ghr. actie lam en bant alle heroïsme des geloofs, waardoor de vaderen staande bleven. Spr. wilde echter de opgekomenen welkom heeten in het'jaar on- zes Heeren 1936, met de betuiging: broeders, wij zijn Gods mede-arbeiders! Nademaal het God heeft behaagd door de dwaasheid van de kruis-prediking zalig te maken wie geloo- ven, wil Hij ons in ons gebrekkig werk ge bruiken om Zijn koninkrijk te doen komen. Daarom vertragen we niet. Spr. wees met een enkel woord op de positie van de drank bestrijding in Nederland, speciaal in Geref. kringen. Het ombuigen van de publieke opi nie blijft een moeizaam werk. Toch noodza kelijk, in verband waarmede spr. wees op het zoo pas uitgekomen werk van de Nat. Comm. tecen het Alcoholisme „Alcohol en misdaad", bewerkt door den heer Th. v. d. Woude, oud-directeur van het medisch con sultatie-bureau voor alcoholisme, welke stu die loopt over 28 jaar en waaruit blijkt dat dc alcohol op het gebied van de agressieve criminaliteit nog een groote rol speelt Daar om blijft het werk der Chr. diankbestrijding noodzakelijk'en de eeuwigheid zal eens open baren welk« heerlijke vruchten ook dit werk heeft gedragen. 15 jaar heeft de bond nu ge arbeid en al is het niet gegaan van heerlijk heid tot heerlijkheid, er zijn kernen gevormd en frissche jonge strijders zijn toegetreden die zich willen houden aan het parool van Kuyper: uit uw huis en van uw tafel. Hui- zinea zegt dat een cultuur hoog kan heeten al brengt zij geen techniek of beeldhouw kunst voort, maar niet als zij de barmhar tigheid mist. Drankbestrijding is ook barm- hartigheidswerk. Huizinga gewaagt ook van een „Verliederlijkt geslacht". Welnu daar aan heeft de alcohol mode schuld en zulk een geslacht kan niet paraat en sterk zijn en bouwen. Als prof. Huizinga de diagnose aan 't eind van zijn boek stelt, oordeelt hij dat tot de geestelijke clearing die onzen tiid behoeft een nieuwe ascese noodig is. De ont houders weten bij ervaring wat de ascese voor de samenleving beteekent. Daartoe is noodig, zegt de hoogleer- raar Katharsis, geestelijke zuivering. Die kan echter alleen Gods Heilige Geest ons geven en als we ons na dit lustrum weer aangorden tot den strijd van eiken dag, doen we het met de bede dat wij Katharsis zullen mogen ontvangen. Met Willem de Mérode zeggen wij: Laat ons uw stalen stoottroep ziln! Hierna kwamen de jaarverslagen aan de orde. Aan dat van den secr. den heer A. v a n Boon Jr., van Rotterdam, ontleenen we dat het aantal afd. constant bleef. De afd. Gorin- chem werd opgeheven, de afd. Delft opge richt. Het aantal afd. bedraagt nu 17 met totaal 560 ledon. Bovendien telt de bond nog 160 verspreide leden. In het afgeloopen ja ar werd met name de maandblad-actie gevoerd Dp Febr.-maand was in de prov. een speciale prooaeandamaand. Er werden 8 propaganda vergaderingen gehouden die werden voorbe reid door een actie met het Jeügdno. van het maandhlnd. Tn het nieuwe jaar zal spe ciaal in de Rijnstreek worden gepropageerd Het verslag van den penningmeester, den heer J. M. d e Z o e t e. van Rotterdam, maakt in ontvangsten en uitgaven melding van een eindcijfer van f 179.13 en een batig saldo van f 28 07. De verslagen werden goedgekeurd en de pennincmeester van zijn beheer gede chargeerd. De begrooting werd vastge mr-f een eindriifer van f 193.07 Het bestuursbeleid werd eveneens goedge keurd. De Voorzitter richtte een woord van. af scheid tot het aftredend bestuurslid de hoer F. Reitsma te Don Haag, die zidh niet meer herkiesbaar stelde. Als bestuurslid werd herkozen de heer J. M de Zoete. Na de pauze hield de heer N. B a a Insulindestraat 258a - Tel. 43251 KERK EN ZENDING NED. HERV. KERK Beroepen: Te Groot-Ammers, P. J. Steen beek te Oudewater. Te Weert (toez.), J. R, B. Feyker te Tuil. Te Heusden, G. Lane, cand. te Huizen (N.-H.). GEREF. KERKEN Aangenomen: Naar Boxum, J. Thomas, tnd. en hulpprediker te Utrecht. CHR. GEREF. KERK roepen: Te Doesburg, L. Kleisen te Vlissingen. AFSCHEID BEVESTIGING INTREDE Bevestiging en Intrede in de Evang. Luth. Gemeente te Maastricht van cand. F. J. an der Ch y e te Schiedam zijn bepaald op Zondag 29 Maart a.s. Bevestiger: Ds. L. S. P. van der Chys. Het afscheid van de Herv. Gem. te G a en door Ds. S. Goverts is bepaald op Zon- ig 5 April. Bevestiging en intrede te Bergscl o e k op 12 ApriL Bevestiger: Ds. C. J. v. d. Graaf te Nykerk. NED. GEREF. GEMEENTEN De claa»is Rotterdam der Nederlandsch Ge reformeerde Gemeenten in Nederland zal D.V. Donderdag 26 Maart haar classicale vergade ring houden in het Kerkgebouw Goudsche- fltraat 100. Voor correspondentie is het adres Ds. D. C. van Stempvoort, ProVenierastr. b, Rotterdam. KERKBOUW or den in voorbereiding zynden bouw eener nieuwe Geref. Kerk te Nieuwer Am- I-N oord is een gift van f 1000.ge schonken door een lid der gemeente. DE NIEUWE GEREF. KERK TE MONSTER Ingebruikneming 25 Maart Op 25 Maart zal het voor de Geref. Kerk m Monster een dag van gewicht zijn, wj ier haar nieuwe kerkgebouw in gebruik zal worden genomen. Het gebouw (met pastorie) is gelegon op •n zeer gunstig gelegen terrein in de nieuwe uitbreiding van de Gemeente, en wordt be grensd door twee wegen. Het steeds groeien de tekort aan zitplaatsen en de toestand van de pcistorie maakte het reeds lang noodzake lijk maatregelen te treffen. Architect is de heer B, W. P1 o o ij, te Amersfoort. De kerk; is opgetrokken in kruisvorm, ge bouwd in roode handvormsteen en gedekt met blauwe Romaansche pannen, terwyl de spits een koperbedekking is voorzien. De buiten deuren zijn van eikenhout, de kerkramen van •staal. De toegang tot het kerkruim en front- galerij heeft plaats door twee hoofd portalen, welke in. schoon metselwerk zjjn behandeld, terwyl het vlugge verlaten van het kerkge bouw dat plm. 900 zitplaateen heeft, door de aanwezigheid van 6 uitgangen wordt bevor derd. Het interieur is in hoofdzaak uitgevoerd In eikenhout, hetgeen eveneens op keurige wijze door de aannemer van den hoofdbouw werd behandeld. De kansel welke door vorm en afwerking domineert, maakt met het daarboven geplaat ste bescheiden orgel één geheeL Het plafond van masoniteplaten, een pro duct van de N.V. Holl. Agentuur en Handels Mij. te Rotterdam, geeft met de eiken meube- in dito hooge lambrizeering een voornaam kerkinterieur» NIEUW KERKORGEL In het Kerkgebouw der Geref. Gemeente te 's-Gravenpolder wordt een pjjporgel geplaatst, met 2 klavieren cn vry pedaal, met 700 spre kende pijpen. De levering van dit orgel is op gedragen aan de orgelbouwers A. S. J. D e k- ker te Goes. Nederlandsche Zendingsraad Voorjaarsvergadering te Amsterdam Donderdag werd In het Bybelhuis te Am sterdam de voorjaarsvergadering van den Nederl. Zendingsraad gehouden. Tot voorzitter van den Raad werd gekozen Dr. C. W. Th. Baron van Boetzelaei van Dubbeldam, tot nu toe vice-voorzit- ter. De benoeming van den vice-voorzitter werd uitgeeteld. Door den Raad is op de Kontinentale Zending9conferentie aangedrongen op een tusschentijdsche conferentie van de ver tegenwoordigers der Kontinentale landen. Deze conferentie zal naar alle waarschijn lijkheid dezen zomer gehouden worden op het kasteel Hemmen. Eenige voorbereidende maatregelen werden ge troffen. Enkele mededeelingen werden gedaan om trent het bezoek van den heer Paton, secre taris van den Internationalen Zendingsraad aan Japan, Korea, Mantjoekwo, China Ned. Oost-Indie. Zijn indrukken van liet werk op Java waren zeer gunstig. Hy bezocht Ba tavia Djokja, Solo, Malang, Mod;owarnó, Soerabaja. Hij vond de organisatie uitnemend, bied van onderwijs en ziekenverpleging werd Vooral maakte indruk op hem wat op l\et ge- verkregen. Er is geen enkele Regeering, die zóó krachtig het onderwijs en den medischen arbeid steunt als de Nederl. Indische. Zijn kri tiek betreft inzonderheid het feit, dat op dit Zendingsveld te weinig gedaan is tot nu aan hooger onderwijs en aan de vorming Inheemsche predikanten. De onderwijscommissie ontving dezer dagen een belangrijk rapport uit Indië over de eub- sidieering van het byzonder onderwys. Over de Medische .Zending werd mee gedeeld, dat weer Ingrijpende bezuinigings maatregelen door het Gouvernement zyn genomen. Het blijkt, dat vooral de kleinere ziekenhuizen en de hulpziekenhuizen er onder te lyden hebben. Het is echter de vraag, of ook de groote ziekenhuizen de zen nieuwen slag kunnen opvangen en het werk op behoorlijke wijze voortzetten. De Ned. Chr. Radio Vereen, heeft een achttal radiospreekbeurten voor het jaar 1936 aangeboden. De Raad zal deze dank baar aanvaarden en naar rato over de deelnemende corporaties verdeelen. Hy dringt zeer aan op één spreekbeurt per maand. Met het oog op het naderende Pinksterfeest, zal de Raad aan de Kerkeraden en Predikan ten de vraag voorleggen om de week, die het Pinksterfeest voorafgaat, te wyden aa voorbereiding en op het Pinksterfeest zelf de Gemeente met nadruk te wijzen op haar zen dingsroeping en haar zendingstaak. Vooral in dezen tyd van gisting en verwarring moet er een krachtig getuigenis uitgaan van de Kerk, die geroepen is het Evangelie van Jezus Chris tus in deze wereld te prediken. GIFTEN EN LEGATEN Wijlen de heer T. A. H. Vellekamp te Bussuui heeft gelegateerd aan de Vereeni- ging tot Chr. verzorging van Krankzinnigen in Nederland een bedrag van vijfduizend gul den, vry van rechten en kosten. Steeds bester» wordt het Calvinistisch Weekblad! Zij, die zic.h 1 Oct. j.l. niet lieten inschrijven zien dit thans ook in en worden abonné. Ook U zenden wij de Maartnummers gratis als U zich per 1 April abonneert Prijs slechts 2.50 per half jaax. Proef nummers gratis voor belangstellenden. N.V. W. D. MEINEMA, Delft OPVOEDING EN ONDERWIJS ONDERWIJS BENOEMINGEN IJmuiden: Comité-school. Tot tijdel. on derwijzeres: Mej. A. L. A. Swari, onderw. aan het Chr. Inetituut „Juliana" te Bussum. Zutphen: Cch. m. d. B. David Evekinkstr 2. Tot onderwijzer: de heer W. A. Rietv Jr. kw. m. a. aan dezelfde school. Westergeest Triemen: Chr. school. Tot tydeL onderwijzeres: Mej. de Hoest van Menaldum; tot onderwijzeres (vact.): Mej. K. Salver da te Nyemirdum, Friezenveen: Chr. school (hoofd J. Koning). Tot-onderwijzer: De heer P. Brou wer te Bergentheim. Mijdrecht: Chr. school. Tot onderwijze res: Mej. K. J. Kuirens van Es te Woerden. P. A. VERSLUIJS f Te Heemstede is op ruim 70-jarige leef tijd overleden de heer P. A. Versluys, rustend Dir. der Hen*. Kweekschool te Amsterdam De heer Versluys was geboren te Zevenber gen, waar zyn vader hoofd eener Chr. school Hij is onderwyzer geweest te Overschie, daarna tal van jaren hoofd der Chr. M.U.L.O. school te Breda. Bij de opening der Herv. Kweekschool te Amsterdam werd hy Directeur welke functie hy ruim 25 jaren bekleed heeft. Sedert kort was '4j ambteloce. De heer Versluys was o.m. Inspecteur van G.V.O. en examinator voor de hoofdacte, en .schreef tal van artikelen in de Nieuwe Paedog. 'Bijdragen. Hy wae een zeer bekend paedagoog van wiens Leerlingen er steeds velen slaagden. Zijn verdiensten werden erkend door de benoe ming tot ridder in de orde van Oranje-N 2nsau. De teraardebestelling is bepaald op Maan dag a.s. te Heemstede. Wat er gedaan wordt voor een deugdelijk product. Goed ingerichte stallen, zinde lijke m eikwinning en gezond vee Wat de Melkcontróle vermag In de groote verbruiksoentra, (daar vooral, maar daar niet alléén), in Am sterdam, Rotterdam, den Haag, Utrecht en elders werd tot voor kort en ook nu nog wel veel geklaagd over de kwali teit van de melk, die ze kochten. Daar was reden voor. Vooral in de oorlogs- en de na-oorlogsjaren werd alles wat maar op melk leek en met een klein beetje goede wil er voor door kon gaan als consumptiemelk verkocht. Dat was voor de volksgezondheid niet van gevaar ontbloot en niet bevorder, lijk voor de volksvoeding, waarin de melk toch ook geen onbelangrijke rol speelt» Sedert 10 a 15 jaar zijn in genoemde groote consumptiecentra Melkcontrölesta- tions of -bureaux werkzaam, die opvoedend erk verrichten hij de leveranciers van de melk, de boeren, om deze er toe te brengen meer zorg te besteden aan het door heil aan de tusschenhandel te leveren product Want wel zijn de gemeentelijke keurings diensten daar om tegen vervalsching te wa ken en toe te zien, dat aan door plaatselijke verordeningen te stellen eischen voldaan wordt, doch uit den aard der zaak werken deze niet verbeterend, niet opvoedend, doch meer wakend voor excessen. Het product verbeteren was, is nog. het streven van de Melk contróle, die daardoor een rol van beteokeni8 speelt in de volkshuishouding, omdat ze voorlichtend, opvoedend, ver beterend werkt. Dit wil natuurlijk niet zeggen, dat de keuringsdiensten onnoodig werk verrichten. Integendeel, deze kunnen niet gemist wor den en zullen ook wel nooit gemist kunnen worden. Het moeizaam streven van Melkcontróle had in de eerste jaren niet zooveel succes. De leveranciers van de melk, de veehou ders hadden er niet veel belang bij of ze al een zindelijk ingericht bedrijf hadden. Of ze al een goed hygiënisch product van goede kwaliteit leverden. Ze werden per hoveelheid betaald. En al werd die hoeveel heid niet vergroot door toevoeging yan water (wat toch ook wel peijs het geval was, maar de strafrechter was niet malsch in zijn oordeelen) toch hadden ze liever een groote plas waterachtige melk, dan enkele liters minder met een goed vet gehalte. In de veestallen, met name in die rondom de groote steden zag het er vaak aller bedroevendst uit In het spoelingdistrict bij Rotterdam,, in het schillendistrict bij Am sterdam heerschten toestanden, die met de meest eenvoudige begrippen van zindelijk heid en hygiène spotten. En niet alleen daar. Donkere stallen, waarin een wal gelijke lucht hing, waarin do zoldering droop, neen regende van kleffe waterdrup pels, waar de koeien bedekt waren met een dikke laag droge en versche mest. Zindelijkheid bij liet melken? Wie dacht er aan? Het vuilste pakje was goed genoeg. En dat melkerscostuum leek tegen 't laatst op een harnas, zóó stijf van vuil was het. Schoone handen!? Och kom! Wat speeksel of wat melk er aan, om ze niet al te droog te doen zijn. En de uier, bij het liggen van het dier natuurlijk bevuild, werd niet eerst gereinigd. Melken, jongens! groote plassen! Hoe meer, hoe liever. Aan de restmen dacht er niet eens aan. Er was geen prikkel om het te verande ren en en daarom hadden de pogingen der Melkcontrólestations niet veel resultaat» Alleen bij Rotterdam wol iets, doch nog lang niet genoeg, toen op verzoek der Melk contróle de melkhandel daar voor een deel de melk naar kwaliteit uitbetaalde. Maar het resultaat was niet groot, omdat men niets eensgezind optrad. Pas na het in werking treden van de con- sumptiemelkregeling 5 Maart 1933 begon de verandering ten goede te komen. Een van de bepalingen was, dat de melk naar kwaliteit zou worden betaald. Hiertoe werd de hulp ingeroepen van de bestaande Melkcontrólestations, die erva ring hadden en dus voorlichting konden geven. Heel snel trad toen verbetering al was het dan ook, dat eerst de melk meer schoon gemaakt werd dan, wat eisch is, schoon gewonnen. Door het verleenen van premies voor hen, die steeds eerste kwaliteit melk leverden en hun stallen goed in orde hadden, werd de verbetering van de melkwinning krach tig bevorderd. Deze premie is wel geen ver goeding voor hun extra werk, doch een waardeering voor de moeite, die ze deden een goed product te leveren. En dat dit resultaat had. blijkt uit het feit. dat van de bij de contrölestations aangeslotenen reeds ruim 60 voor deze premie in aanmerking kwamen. De hoogste onderscheiding wel een diploma, dat de boer kan krijgen, als zijn stal ,tip-top in orde is. Aan ruim 150 boeren is zoo'n diploma reeds uitge reikt kunnen worden. Z>e wijse van melken wordt beoordeeld. Prof. Dr Waterink Jaarvergadering te Utrecht Onder presidium van ds. J. C. v. D 'j k, Ned. Herv. predikant te Bloemen daal kwam de Bond van Besturen van Chr. (M)Ulo scholen heden te Utrecht in jaarlijksche al- gemeene vergadering bijeen. De voorzitter opende hedenmorgen om half elf de vergadering op gebruikelijke rijzo en sprak pon openingswoord. Hierna kwamen de jaarverslagen aan de orde. Aan dat van den secretaris, den heer C. F. Verschoor van Scheveningen, ontleenen wp dat bij den Bond thans aangesloten zijn li-3 scholen, uiLgaande van 144 besturen; 66 scholen traden nog niet tot den bond toe. Met de Ver. tot behartiging van de belangen van Chr. Mulo-scholen gaf men samen „Ons Muloblad" uit. Mr. Th. G. Donner te Den Haag dient de bond als rechtskundig advi seur, waardoor de leden kosteloos advies ontvangen. Het verslag werd goedgekeurd, evenals at van den penningmeester, mr. J. J. v. Me! Ie te Kampen. De penningmeester ~verd van zijn beheer gedechargeerd. Het aftredend bestuurslid, de heer fc. v. <L Hout van 's-Gravcnzande, werd herkozen. In de morgenvergadering sprak mr. Th. G. Donner over „Afvloeiing". In de middagvergadering trad als refe rent op Prof. Dr J. Wa te rink, hoog leeraar aan de Vrije Universiteit, met het onderwerp; „De eigen geaardheid van de Ghr. (M)Ulo-school". Referaat Prof. Dr. J. Waterink Spr. begon met te zeggen, dat het onder werp een algemeene en een speciale strek king heeft. Veol van de opmerkingen, die gemaakt zullen worden, gelden ook voor het lager onderwijs in het algemeen. Maar toch zullen ook over het Mulo-onder wijs enkele op merkingen moe ten worden ge maakt, die juist alleen voor de Mulo-scholen gel den. Zal er ge sproken kunnen worden over de eigen geaardheid van de christe lijke Mulo, dan moet in de eerste plaats aangetoond worden, dat de Mulo als zooda nig een christe lijke school kan zijn. Dat wil zeg gen, dat er in de huidige cultuur-situatie in ons vaderland voor een Mulo-school bestaansrecht is. Spr. toont nu aan, dat de Mulo-school zoodanig in de cultuur-situatie van het heden past. Daarbij komt dan echter van zelf ter sprake de mogelijkheid, dat zulk een school, ofschoon op zichzelf zinvol i: het huidige cultuur-verband, toch weer geen christelijke school is, tengevolge van het feit, dat zij bij haar onderwijs of bij haar organisatie zich niet onderwerpt aan de orde Gods en aan de eischen, die ii Schrift voor de opvoeding van en het onder wys aan de kinderen der geloovigon wor den gesteld. De eigen geaardheid ontvangt de christelijke Mulo-school niet alleen door Mulo te zijn, maar ook door haar onder werping aan de eischen, die God in de Schrift stelt. Deze eischen der Schrift hebben betrek king zoowel op de verhoudingen waar in de school staat in de samenleving tegen over de verschillende samenlevingskringen, waarbij voornamelijk aan het gezin, aan de overheid, aan het gebeele nationale ver band moet worden gedacht, alsook op de w ij z e, waarop deze school haar arbeid ver richt Verhouding tot de sametdeving Wat betreft de verhoudingen, brengt het karakter van de christelijke Mulo-school mee, dat de oudex*s ook in haar de bestu rende macht in handen hebben. Immers de ouders kunnen hun opvoedingsverantwoorde lijkheid wel wat do uitvoering in details betreft overdragen op anderen, maar zij kunnen nooit de verantwoordelijkheid voor den geest waarin het onderwijs gegeven wordt, voor de beginselen, waarvan hot on derwijs uitgaat, aan derden overdragen. Het christelijke karakter van de Mulo school brengt in de tweede plaats mee, dat de verhouding ten opzichte van de Overheid juist bepaald zij. Bij de Mulo is de verhou ding tegenover de Overheid anders dan bij de lagere school. Immers bij do lagere school, waar het gaat over het onderwijs, dat ieder kind ontvangen moet. zal het zijn leven in deze cultuur kunnen handha ven. komt in het geding het vraagstuk van het recht van de Overheid om op dc ouders toe te zien, dat zij hun kinderen door ont houding van onderwijs niet verwaarloozen. Dit vraagstuk komt bij de Mulo uit den aard der zaak niet in het geding, daar het bij deze schooi niet gaat om het eerste nood zakelijke. In de derde plaats komen wij in aanra king met de verhouding van do Mulo- school tegenover het volk, tegenover de natie in haar geheel. Juist omdat 't christelijk onderwijs chris telijk is, heeft het nationaal te zijn, heeft het de nationale eenheid, maar organisch gezien ook de nationale verscheidenheid, te dienen. Daarom is voor onze Mulo de eenvormig heid te verwerpen. Een Mulo-school in een industriestreek moet anders zijn dan een Mulo-school in een omgeving met een land bouwende bevolking, enz. !Pit neemt niet weg, dat een zekere grootste gemeeno dea ler, waarover het examen Ioopen kaai, moge lijk blijft. Dc wijze van werken De eigen geaardheid van ds christelijke Mulo komt ook uit in de wijze, waarop zij haar roeping vervult tegenover ouders en tegenover de samenleving en in de wijze, waarop zij de leerstof indeelt en behandelt, en in de manier, waarop de onderwijzers zich voor hun taalt bekwamen en waarop ze hun werk verrichten. Van buitengewone beteekenis is de wijze, waarop de Mulo het kind beschouwt Spr. geeft een uitvoerige uiteenzetting over de periode, waarin de kinderen op de Mulo verkeeren (praepubertelt en puberteit); de beteekenis, die deze periode voor het verdere leven van het kjnd heeft; hij toont aan, hoe de verhouding is tusschen don eisch des Verbonds en den eisch van de persoonlijkheidsvorming. Uit de Verbonds gedachte vloeit voort de roeping om te ar beiden aan de vorming van de christelijke persoonlijkheid. Dit heeft ook beteekenis voor de wijze, waarop men de leerstof be handelt. Gewaakt moet worden tegen een dood en doodend intellectualisme. Ook hier rdt de leermethode bepaald vanuit de centrale waarde van de Drginselen, die God ons in Zijn Woord geeft. Paedagogisch heeft een Mulo-school een prachtige taak. Om een en ander mogelijk te maken, is het echter noodig, dat de Mulo-school het tact met de ouders beware en eerbied hebbe voor de variabiliteit, welke God in de samenleving tot uitdrukking ge bracht heeft. De school moet daarom altijd bereid zijn te dienen, altijd geneigd zijn zich te onder erpen aan de eischen van plaats en tijd. De leerstof Maar het christelijk karakter van de school brengt mee, dat wij voor de leerstof aanvaarden een indeeling naar den paeda- gogischen zin en naar de beteekenis voor het leven. De Mulo vergete ten deze nimmer dat het meer waarde heeft menschen te vormen, dan diploma-bezitters te kweeken. Daarom mag vooral het godsdienst onderwijs op de Mulo-school niet pro memorie op den rooster staan. Spr. vreest, dat wij al te veel Mulo-scholen hebben, waarbij het godsdienstonderwijs er slecht af komt, omdat het toch geen examenvak is voor het diploma Er moet op een Mulo-school minstens vijf maal een half uur per week godsdienstonder wijs gegeven worden. Als men zegt, dat het niet kan vanwege de examcneischen dan mag een bond van christelijke Mulo- scholen geen dag en geen nacht wachten om verandering te verkrijgen. Nu gaat het er ook hier niet om, dat da kinderen veel kennis moeten verzameLen. Maar het is wel noodig, dat zij op de hoogte zijn; zij moeten leeren liefhebben datgene wat God in Zijn Woord openbaart omtrent, onszelf en omtrent Zijn verhouding tot zon- Het is beter, dat een kind dit bezit zonder diploma dan dat het wel een diploma heeft en dit alles niet bezit. De opleiding van den onderwijzer Iu verband daarmede staat nu ook de voorbereiding van den onderwijzer voor zijn taak. Om te beginnen moet het natuur lijk o n m o g e 1 ij k zijn, dat er bij een chris telijke Mulo-school onderwijzers zijn, die niet in het bezit zijn van de Na-akte. In het algemeen moet trouwens de onderwijzer aan de Mulo-school meer zijn dan enkel maar een onderwijzer, die toevallig in het bezit van de een of andere akte is. Zal de Mulo- school haar gewichtige plaats in het cultuur leven willen behouden, dan is het beslist noodzakelijk, dat ook haar personeel inzicht hebbe in den zin en de beteekenis van het cultuurbezit, d.w.z. dat het in den eigenlij ken zin ontwikkelde menschen zijn. Maar hieruit volgt, dat de onderwijzer aan de christelijke Mulo bijzonder inzicht moet heb ben in het wezen en de waarde van de chris telijke cultuur en in den zin van het chris telijk leven in zijn onderscheiden uitingen. Hieruit volgt, dat de onderwijzer aan de christelijke Mulo zelf een christen moet zijn. die weet waaspm hij christen is en die zijn belangrijke plaats in het leven en in Gods Koninkrijk als vol uitgegroeide persoonlijk heid In gehoorzaamheid aan Gods eischen voor het leven kan vervullen. Daarbij komt. dat er van den onderwijzer aan de Mulo school in belangrijke mate over gave gevraagd wordt. Zijn leerlingen zijn de allermoeilijkste. De meest critische. Zij zijn op den gevaarlijksten leeftijd. Daarom moet- hij inzicht hebben in den strijd van de jonge menschen. Bij de uitvoering van zijn taak koude de onderwijzer altijd als zijn ideaal hét vormen van menschen Gods. en dit ideaal heersche ook over de noodzakelijkheid om het jonge- mensch op zijn school straks in staat te stel len een Mulo-diploma te verwerven. MINISTER SLOTEMAKER NAAR HET NOORDEN Door den Minister van Onderwijs, Kun sten cn Wetenschappen, prof. dr. J. R. Slo- temaker de Bruine, is gistermiddag van Assen uit, waar hij per trein arriveerde, een autotocht gemaakt door een gedeelte van de provincies Drente en Groningen. Zijne Excellentie, die door de Inspectrice van het Nijverheidsonderwijs, Mej. Smit, en den Groningschen Gedeputeerde Van Geuns was vergezeld, bezocht in Alteveer en M u s s e 1 k a n a a 1 de buurthuizen, waar enkele cursussen werden bijgewoond, ter wijl do Minister in Vledderveen een bezoek bracht aan de cursus, die aldaar gegeven wordt voor gehuwde vrouwen. Om zes uur arriveerde de Minister te Groningen, waar hij in de Studenten Sociëteit werd ontvangen door den Senaat van bet Groningsrhe Studentencorps „Vin- dicat Atqfiie Pol it", die den Minister een diner aanbood. Hierbij zaten ook aan de Commissaris der Koningin in de provincie Groningen, dr. J. P. Fockema Andreae. oud- president curator; mr. H. J. Reilinck, secre taris van het College van Curatoren; prof. dr. L. Polak Daniels, rector magnificus en vele anderen. Per Senaatsrijtuig werd de Minister na afloop van hot diner naar het Academiegebouw gebracht, waar Z.Exc. een rede heeft gehouden over het onderwerp: „De verhouding tusschen Kerk en Staat als actueel wereldprobleem", voor de leden der vereenicing „Pro Excolendo Jure Patrio" en de theologische en juridische faculteiten, zoomede andere belangstellenden. Examens Promotion. Leiden. Bevorderd tot doctor In do roel>ts«:eleerdheld op proefschrift getiteld: EeoTgra beschouwingen ovor het geldverkeer In de Inheemsche samenleving ven Ved.-Indld, de heer P. Bakker, geh. te BioemendaaL Aond. Examens. Anutordam, Vrije UoJ- versltolt. Cand. theol. de heeren W. Fijn vn-n M. "Wilschut te Rotterdam relini _j Rotterdam Doet. Indisch recht, de hoer A. Cand. rechten: do heeren I» A- J •J. J. J. H. Daanwn i Jkvr W J. v. d. Borcb tot Verwolde. heer A, J. Schurlnk. mej. J. J. C Grone- Doct wttsbegi i G. Eikelboom, I. G. Tempel. Bevorderd tot J. Th. Henquet en J. H. H. Ja.' Theor. tandheelk., eerste gedeelte, de heo- H 'J. van Beslar. gedeelte, de hee- Theor. tandheellc. ren C. M. Molhuyse Tandarts: de heei A. P. Koster. Amsterdam. de heeren A. C. M. Westenbroek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1936 | | pagina 3