HEEFT HET IETS TE ZFGGEN
TOT DE KERK?
Lv_, _c.iDAG 28 NOVEMBER 1935
TWEEDE BLAD PAG. 6
De trek naar samenkomsten
waarin het persoonlijk-geeste
lijke op den voorgrond staat
Rede van Ds. H. A. Wiersinga
In een, gistermiddag onder voorzit
terschap van den heer D. Nieuwenhuis
gehouden conferentie van ouderlingen
der Gereformeerde Kerken in de clas
sis Leiden, heeft Ds. H. A. Wiersinga
een rede gehouden over het onder
werp: „Heeft de tegenwoordige trek
naar samenkomsten, waar het persoon
lijk-geestelijke op den voorgrond
staat, de Kerk ook iets te zeggen?"
Spr.
op, dat het hoofdzakelijk
twee dingen zijn
nat de meesten
naar (bedoelde sa
menkomsten trek
ken, in de eerste
plaats de leven-
te werkzaamheid
van de gemeen
schap der heili
gen en in de twee
de plaats de leven
de werkzaamheid
van Gods Woord.
Dat eerste, die
lovende werk
zaamheid der hei
ligen, missen we
lie in onzen
kring? Spr. wil
uiet zeggen dat zij er niet is, maar zii is er
te weinig. We spreken op onze visite s
•lechts over dingen die op het geestelijk le
ven geen betrekking hebben en als zij er be
trekking op hebben, dan gaat het. toch noe
hoofdzakelijk over de kerk en haar uiter
lijke vormen, over den kerkeraad, die niets
doet en over de dominee, die goed of slecht
gepreekt heeft. Wij zijn innerlijk zoo vereen
zaamd
En daarom gaat men de gemeenschap el
ders zoeken. Er zijn zoo weinig blijmoedige
geloovigen in dezen kring. Wij hebben vrees
om te spreken over ons innerlijk leyou. Is
het niet te begrijpen, dat menschen die snak
ken naar de levende werkzame gemeenschap
der heiligen bij anderen gaan zoeken wat ze
bij ons niet vinden.
Er is gemis aan warm bezield ge
loofsleven, dat zich uit. 't Gevolg is
dat heel het kerkelijk leven ineen
schrompelt. Hoe vieren wij de gemeen
schap der heiligen? Spreken wij wel
eens met elkaar over ons persoonlijk
geestelijk leven; bidden wij' wel eens
samen met onze vrouw als de kinde
ren naar bed zijn; praten wij wel eens
met onze vrienden over Jezus' heer
lijkheid; stichten en vertroosten wij de
een den ander wel eens; kennen wij
een levend gebedsleven en de blijd
schap des geloofs?
De opwekking om tot de verlevendiging
van de gemeenschap der heiligen te komen
moet eerst uitgaan van Gods Geest, maar in
dit opzicht hebben toch ook de geloovigen,
en vooral de ambtsdragers een groote taak
en een dure roeping.
In de tweede plaats wilde Spr. iets zeg
gen over de wijze waarop het Woord wordt
gebracht, Spr. heeft de indruk dat wij dit
Woord te veel brengen op retrospectieve
wyze. Vele preeken en gesprekken zijn als
schilderijen, prachtschilderijen, af en zuiver,
maar zij hangen buiten ons. Wij zijn er zelf
niet bij betrokken. Wij worden neergezet
voor een waarheid, maar hebben haar niet
géhoord. Wij abstraheeren het Woord zoo
vaak van den levenden, sprekenden God. Op
interessante vragen geeft Gods Woord geen
antwoord. Op de vraag: Zijn er ook weini
gen die zalig worden (een interessante
vraag met een vroom gezicht gesteld) ant
woordt Christus: Strijdt gij om in te gaan.
Zoo moeten wij Gods Woord ambtelijk bren
gen als het antwoord Gods op levensvragen
van zielen in nood, We moeten zeer stellig
Gods Woord laten spreken. De prachtigste
uiteenzettingen kunnen den mensch koud
en onberoerd laten. Dat directe, dat leven
de, dat werkzame van het Woord Gods,
daar krijt onze tijd om. Spr. wilde wel dat
de termen objectiviteit en subjectiviteit in
de prediking opgeruimd werden. Preeken is
niets anders dan de boodschap Gods in het
leven van den mensch neerzetten.
Gods Woord hangt nooit in de lucht
Het is altijd een Woord tot ons en
mag nooit los gemaakt worden van
het levende spreken Gods. Het is het
verlangen naar het levende Woord
Gods, dat de trek naar dte samenkom
sten, waar het persoonlijk-geestelijke
op den voorgrond staat, zoo groot is,
de trek naar de plaatsen waar men
Christus zelf laat spreken, waar con
creet gezegd wordt, wat God in een
bepaalde toestand tot ons spreekt.
Wat heeft dit tot de ambtsdragers te
zeggen? Dit, dat zij de dienaren des Woords
hebben te steunen in hun zoeken naar een
juiste bediening van Gods Woord. Laten ze
vóór hen en eens mèt hen bidden. Ook op
het ambtelijk huisbezoek en in de kerke-
raadsvergaderingen zullen zij altijd hebben
te spreken he.t levende Woord Gods, dat
wat doet aan de menschen. Ze zullen altijd
rechtstreeks met dat Woord voor den dag
hebben te komen. En dat alles moet gedra
gen worden door het persoonlijk geloof.
Op de vorige ouderlingen-conferentie, al
dus Spr., is gezegd dat degenen die toege
ven aan de trek naar de samenkomsten,
waar het persoonlijk-geestelijke op den voor
grond staat, op den verkeerden weg staan.
Nu vandaag moeten wij komen tot de zelf
inkeer en luisteren naar hetgeen dat ver
schijnsel tot de Kerk en tot ons allen te
zeggen heeft.
Er volgde op deze rede een rinncke ne*
spreking.
Bespreking
De heer v. Weereu te. Leiden vraagt
Waarom de menschen die zoo verlangen naar
een grooter onderling uitdragen van de gees
teliike dingen niet, in plaats van uit de
kerk te trekken, zelf een aanvang maken met
dat persoonlijk beleven van hun geloof.
Levejx wekt leven*
.1. i Lf ,cii vraagt naar
de ourzauk van hei ie weinig voorkomen
van.het persoonlijk-geestelijk element in de
gesprekken.
De heer Haring uit Boskoop heeft ge
mist in het referaat van Ds. Wiersinga
waardeering voor een Geref. kerkelijk leven,
b.v. voor de kerkelijke censuur, die zoo ze
genrijk werkt.
De heer B o 1 van Hazerswoude vreest in
het geestelijk gesprek dat de vrome mensch
in het middelpunt komt. Hoe moet zulk eon
treestelijk gesprek geleid worden? Dat is
heel moeilijk. We zoeken zoo graag onze
eigen eer.
De heer Van Doorne van Wassenaar is
van meening, dat in de hang naar Buch-
man-beweging enz. als groote fout schuilt
dat men primo bezig is met zijn eigen zalig
heid. In de dienst des Woords wordt nsar
Spr.'s meening te veel met miniatuur-tek
sten gewerkt.
De heer Bonefaas uit Katwijk vraagt
of de praktijk der godszaligheid in onze
kringen niet zoodanig is, dat daaraan de
weinige geloof.svcrzekerdheid voor 'u groot
deel kan worden toegeschreven. Moet niet
meer de wetsprediking worden gebracht om
het schuldbesef op te wekken?
De heer Hoekstra uit Noordwiik aan
Zee meent dat de goede Gereformeerde pre
diking wel aan de eischen voldoet die Ds
Wiersinga er aan stelde. Wat wil Ds. Wier
singa dan? Hoe moet het anders?
De heer Francken van Sassenheim
vraagt waar de oorzaak ligt dat op de kerke-
raadsvergaderingen zoo weinig het persoon
lijk geestelijk leven naar voren komt'
De heer Alberts uit Leiden heeft in het
referaat gemist, het aandacht vestigen op
het ambt der geloovigen, dat in deze dingen
toch ook zoo belangrijk js.
De heer Van UI den uit Leiden vraagt
of de ouderlingen niet te veel als biecht
vader komen. Bestaat niet het gevaar dat
wij, bij huisbezoek, als wij onze innigst*
gedachten openbaren, een verkeerde indruk
wekken, de indruk van een voorbeeldig
Christen. Wij kennen zelf onze zonden te
goed en zwijgen dan maar liever, ook tegen
over onze huisgenooten.
De hter Van Zwieten te Leiden vraagt
of in onze kerken niet een groote fout is,
dat de menschen te veel de dominee zoe
ken en niet Gods Woord.
De heer Van Wijnen te Leiden gelooft
dat het noodig is, dat wij in deze dingen
ons zelf schuTdig weten.
Ook de heer Nieuwenhuis te Leiden
vraagt: Wie is tot deze dingen bekwaam?
Hoe moet men het aanpakken om bij do
menschen goede resultaten te bereiken?
In zijn beantwoording wijst Ds. W i e r-
singa er op, dat inderdaad de houding
van sommige menschen, die het tekort voe
len, tegenover de kerk verkeerd is. Maar
daar gaat het hier niet om. Het gaat om
de vraag of deze dingen de kerk iets heb
ben te zeggen. Die vraag wordt bevestigend
beantwoord. De invloed van deze stroomin
gen is al op ons kerkelijk leven, ten goede,
merkbaar. De oorzaak van het tekort is dat
wij zoo weinig onze eigen concrete zonden
zien, onze Gereformeerde zonden, de zonde
waar wij bepaald mee te doen hebben. Spr.
waardeert wel degelijk veel heerlijke din
gen in het Gereformeerd kerkelijk leven,
maar we moeten nooit zeggen: Wat hebben
we 't. toch nog heerlijk ver gebracht. Om op
visites een geestelijk gesprek te krijgen is
veel gemakkelijker dan wij denken. Als het
maar éénmaal gebeurd is. De menschen
hunkeren er naar om zich eens te uiten. Als
wij maar altijd spreken over wat de Heere
aan ons gedaan heeft, als wij maar spre
ken over de Magnalia Dei (dat is ook het
werk des Heiligen Geestes) dan bestaat het
gevaar niet. dat wij ons zelf in het middel
punt plaatsen. We behoeven bovendien niet
te spreken over onze persoonlijke beleve
nissen. De vragen: „hoe word ik zalig" en
„hoe komt God tot Zijn eer", zijn wel on
derscheiden, maar niet te scheiden. De pe-
lonfsverzekerdheid breekt soms in eens door
als de geloovigen voor den Heiland aan het
werk gaan. Spr. is dankbaar over het ge
tuigenis dat de heer Hoekstra gaf over het
peil der preeken in de classis. Spr. heeft dat
niet bestreden, maar alleen het ideaal ge
steld. Op de kerkeradten dient wel degelijk
van tijd tot tijd onderling gesproken te wor
den over de heerlijkheid van Christus. Het
ambt der geloovigen is inderdaad van het
grootste belang. Men moet vragen aan de
geloovigen: Wat zijt gij voor de kerk? De
vraag: wat doet de kerk voor ons ia niet
aan de orde. Wij moeten als kerk zijn een
leger des Heils.
De Leidsche Winkelstand
Uitbreiding fa. P. Nederlof
Het filiaal van de fa P. Nederlof, Haar
lemmerstraat 113, welk filiaal nog slechts
kort geleden is gesticht, heeft weer een be
langrijke uitbreiding ondergaan. Door bij-
trekking van een achterliggend perceel is
de zaak bijna dubbel zoo groot geworden.
•De heer P- Nederlof heeft ongeveer 100 M2
meer ruimte gekregen en deze ruimte heeft
hij hard noodig om zijn enorme sorteering
artikelen behoorlijk tot haar recht te doen
komen. Het nieuwe gedeelte is keurig inge
richt en heeft overvloedig licht Het werk
is uitgevoerd door de fa C. Landkroon, die
alle eer heeft van haar werk. Wij wenschen
den heer Nederlof met deze uitbreiding
gaarne succes.
UNIVERSITEIT VAN LEIDEN
Geslaagd: Cand. ex. Rechtsgeleerdheid de
heerén J. GtJsm&n, Lelden. en F. van Ingen
Schenau, Den Haag.
Doet. ex. Rechtsgeleerdheid, de heeren M. W
van Haaften, Oegstgeest en J. W. Niesslnk,
Den Haag.
BURGERLIJKE STAND
GEBOREN: EJlsabeth Magdalena d v J de
Wit en O M 'Bouwmeester Maria Anna Hen-
3rika d v P de Vogel ert J den Eisen Jlfke
d v A v Aklcer en A Obma Letje 3 v
Akker en A Obma. Louis Lambertu* 7
W ter Laak en J L Brugman Elisabeth
P v d Marei en E Kool Jan Anthonle
P v d Marei en E Kool Marten Jan z
Jngersma en M G Grocnheflde Johanna
tharlna d v J J Lode-vtJka en A E M Groenen
dijk Adriana d v J Hoekstra en H E Mör-
klng Else Jacobs Hama d v H W Steffin
en PEL Alofs
OVERLEDEN: H H Noordeloos, m, 68 j.
P D v d Laaa, dr. 15 mnj J J Overvlict
Vervark, wede 89 j.
GEHUWD: H Arnold us «»n J M Ouwerkork
H Bakker en Th J Hakvoort J C Hom
ten en E Teyn M G J Janson en F A W M
v Cleef J F Kessels wedr en C J v d Maat
Ph C v d Klaauw en A H Tegel nar B J
F Louwa on M H Kloos A v d Meö en C M
Slootjes WSehaap en H den Oude E
SlliZgera en J Sloos H Wexter en G J Vonk
S v d Wetering en J Mojenaar W Ham
ming en I. O da Jong
ONDERTROUWD: A Schouten 32 jr en J C
Blangó Sill jrj
CHR. POLITIE
MANNEN
Herdenking 15-jarig bestaan
In blijde feeststemming en onder groote
belangstelling is gisteravond in gebouw Pre
diker bet 15-jarig bestaan van de afd. Lei
den van den Bond van Chr. Politie-amibte-
naren gevierd.
Door een tegemoetkomende regeling on
derling waren zoo goed als alle leden dezen
avond buiten dienstverband. Er was, om in
een geijkte term te spreken: een sterke poli
tiemacht vertegenwoordigd.
Onder de aanwezigen merkten wij o.m. op
inspecteur Van der Wal en afgevaardigden
an zusterverenigingen.
De Voorzitter, de heer M. van Hilten,
heette allen hartelijk welkom, in het bijzon
der de oud-leden, het H. B. en inspecteur
Van der Wal, om dan een oogenblik stil te
staan bij de oprichting van de afdeeling van
1920. Moeilijke tijden zijn er ook voor de af
deeling Leiden geweest, maar met Gods hulp
beeft hij zich staande weten te houden
zich uitgebreid.
In een hartelijke toespraak heeft de heer
van Hilten hierna het echtpaar Dijkstra,
voor wie morgen de bruidsdagen in zullen
gaan, gehuldigd. Namens den bond bood
spr. bloemen aan. Een plechtig oogenblik
was het toen de aanwezigen hierop staande
liet bruidspaar de zegenbede uit Ps. 134
toezongen.
Hartelijk dankte de heer Dijkstra voor
deze onverwachte hulde.
Een kort overzicht van de ontwikkeling
der jubileerende vereeniging gaf de secreta
ris, de heer H. L. Tibben.
Na allereerst gewezen te hebben op de
beteekenis van den naam Christelijk, stond
spr. stil bij de eerste vergadering, die in
1920 in het gebouw Patrimonium onder lei
ding van den beer Van der Veen werd go-
houden. Een voorloopig bestuur, bestaande
uit de heeren Zilvertant, Wielinga en Sepers
werd gekozen; later in Juli 1920 werd dit
hés tuur definitief als volgt samengesteld:
Sepers, Zilvertant, Boersma, Berger, Van der
Veen, Van Es en Travallé
Ook memoreerde spr. in zijn overzicht de
ondervonden moeilijkheden. Woorden van
dank richtte hij tot de bestuursleden voor
hetgeen zij in het belang der vereeniging
hadden gedaan.
Van de actie, die er onder de leden en ge
heel den Bond gevonden wordt voor het in
zamelen van gelden voor een eigen gebouw
werd voorts door spr. melding gemaakt
De afdeeling, die momenteel 29 leden telt,
zag het ledentaldoordat afdeelingen in
Noord wijk en Katwijk werden opgericht,
een i,cszins terugloopen.
Aan het einde van zijn toespraak wees
de heer Tibben op de stoffelijke nooden om
voorts ernstig te waarschuwen voor de
geestelijke ontaarding, die zich openbaart
Hiertegenover stelde spr. de heerlijkheid van
God en de uitkomst die Hij steeds zal geven
indien wij op Hem blijven vertrouwen.
Van de gelegenheid om de afdeeling met
dit derde lustrum te feliciteeren, maakten
achtereenvolgens gebruik de heer Verwer,
die sprak namens de R.K. Politievereeniging
St Michel, die herinnerde aan de prettige
samenwerking; een afgevaardigde van de
afd. Den Haag en de heer Van Cittert na
mens den Leidschen Chr. Besturenbond, die
zijn vreugde uitsprak over de nauwere
menwerking welke den laatsten tijd met den
Chr. Pol. Bond was verkregen.
Het hoofdbestuurslid de heer Brawns, uit
Den Haag, heeft bij verhindering van den
bondssecretaris, Mr A. H. v. d. Veen, de aan
wezigen toegesproken.
Na de gelukwensohen van het H.B. te
hebben aangeboden, stond spr. stil bij den
Christelijk-sociajen arbeid. Wij zullen met
alle gerechtvaardigde middelen blijven strij
den voor sociale gerechtigheid. Wij beleven
(moeilijke dagen, daarom juist te meer zul
len wij strijden voor een goede positie van
den politieman. Voor "het christelijk-sociaal
recht zullen wij als één man optrekken. De
Kruisbanier van Ghristus zullen wij hoog
houden.
Een krachtige 'christelijk-sociale beweging,
die bewezen heeft met de hulp van God veel
tot stand te kunnen brengen, zullen wij
trouw blijven.
Voor vroolijke afwisseling, en hierin zijn
zij wonderwel geslaagd, zorgden in deze
samenkomst het muziekgezelschap „Sym-
phonia" onder leiding van den heer Plu en
de heer O. Spaanderman Jr., humorist Ook
werd nog een tombola gehouden, waarvoor
mooie prijzen beschikbaar waren gesteld.
Namens de feestcommissie heeft de heer
Van Dijk den voorzitter een voorzittersha
mer met inscriptie aangeboden, waarvoor
deze wederkeerig zijn grooten dank uit
sprak.
„IN DE SMELTKROES
DER BEPROEVING"
Rusland-avond in de
Heerengrachtkerk
In de Geref. Kerk aan de Heerengracht is
gisteravond een Rusland-avond gehouden.
Voor deze bijeenkomst bestond veel belang
stelling. Als spreker trad op de heer H. A.
Stork uit Soest met het onderwerp: „In de
smeltkroes der beproeving". De spreker werd
ingeleid door Ds. H. Thomas, die opwekte
tot dankbaarheid over de voorrechten die
we in ons vaderland bezitten, een dankbaar
heid, die ook uit dient te komen in de steun
die we aan onze Russische broeders en zus
ters geven
De heer Stork schetste in zijn rede de
tonstand in het onmetelijke Russische rijk
voor de revolutie onder de heerschappij vac
den Czaar aller Russen en van (je Grieksch
orthodoxe kerk. Snr. schetste oqlt de revo
lutie zelf en de bolsjewistische omwenteling
in 1917. De belofte der bolsjewisten was
vrede, brood en vrijheid, maar in plaats
daarvan kwam er dwingelandij, kommer,
onderdrukking. Het volk keerde al spoedig
<|e bolsjewisten de rug toe en wendde zich
weer tot de kerk, maar toen keerde de
woede der overheereehers zich tegen de
kerk. De geestelijken werden beroofd van
bun have en goed en moesten in balling
schap en gevangenschap leven en vuil en
smerig werk verrichten, terwijl ze nauwe
lijks te eten kregen. Rusland is een groote
cevnneenis geworden. Onze broeders en zus
ters worden daar verdrukt en verkeeren in
de grootste ellende. Het geloof echter, dat
door God in het hart is gelegd, is onver
woestbaar. Alles heeft het bolsjewistische
regiem in het werk gesteld om het te
woeston. Het hoofd der Russische staatskerk
heeft het communistisch bewind heftige ver
wijten en beschuldigingen in het gelaat ge
slingerd- Aanvankelijk moesten de bolsje
wisten dit, kennende de invloed van dezen
patriarch, aanhooren zonder in te durven
grijpen, maar ten slotte heeft men ook hem
in de gevangenis geworpen, waaruit hij al
leen uitgekomen is om te sterven. Hoezeer
men ook alle helsche machten in het werk
beeft gesteld om Christus' Rijk van de aar-
do te verdelgen, toch is Christus overwin
naar gebleven. Van de kracht "an het ge
loof in den Heiland vertelde Spr. vele voor- KOUDEKERK
beelden. Als God in ons hart woont zijn wet
erwinnelijk voor de grootste over-j
macht.
In de pauze wer:l gecollecteerd en lectuur
u-kocht- Na de pauze vertoonde de heeii
Stork een aantal lichtbeelden, waarmede hij
gesprokene in bijzonderheden toelichtte.
NED. HERV. GEM.
Tot gemachtigden van het kiescollege in
de Ned. Herv. Kerk alhier, zijn herkozen de
heeren G. van der Bijl, D. Dorrepaal, A. C.
Wensveen en T. de Lange.
UIT DEN OMTREK
ALPHEN AAN DEN RIJN
WEER EEN LANTAARNPAAL
Ziet men ze niet, of staan ze te dicjït
langs den rijweg, of rijden do automobilis
ten te onvoorzichtig? Gister is alweer een
lantaarnpaal in don Hoorn door een on
bekende auto omver gereden.
ORANJE-GARDE
Het vendel Alphen a.d. Rijn van de
Oranje Garde ontwikkelt een gróote activi
teiL We onvingen nu een heel goed uifcge
voerd wintcrprOgramma. Daarin staan alle
gegevens omtrent de Garde en aankondi
gingen van de openbare vergaderingen.
Ook ontvingen we het eerste nummer yan
een eigen maandblaadje van 4 pag. Dit
laatste is bestemd voor de loden, moet dus
dienen als aanleiding. Het bestuur bespreekt
er allerlei aangelegenheden in.
WINKELSLUITING
B. en W. hebben bepaald dat de winkels
gedurende de winkelweek, dus van heden
tot en met 7 Dcc-, op de eerste vijf werk
dagen der week geopend mogen zijn tot des
avonds 10 uur en op Zaterdag tot 11 uu:
MICA-PRIJSWINNAARS IN ALPHEN
Bij het comité van de gehouden Mica is
gister bericht ontvangen dat hier verschil
lende personen tot de prijswinnaars behoo
ren. Hoewel er meer inwoners onder de win
naars zijn, kan nu reeds worden medege
deeld dat de winnaars van een rijwiel of
waardebon van f40 te besteden bij den
Alphenschen Middenstand in Alphen wa
ren: L. van Gaaien, Raadhuisstraat 32, P.
Dongelmans. Raadhuisstraat 85, mej. R. v.
d. Horst, Raadhuisstraat 247, P. TI. van
Engelen, Willemstraat 2, H. Vaartjes, Bloem
hofstraat 29 en C. Voordouw. Emmalaan
BOSKOOP
VERLAGING STROOOMPRIJS VOOR
KRACHT, ENZ.
B. en W. deelen mede, dat de jBoskoopsche
Middenstandsvereen. en het raadslid Haring
bij hun College schriftelijk wijziging va
enkele electriciteitstarieven hebben bepleit.
Adressanten bebben bezwaren tegen de be
staande krach'tarieven en willen een speciaal
tarief voor winkel- en etalageverlichting.
Hoewel ook thans de kraebttarieven
vergelijking met verschillende, ook naburige
gemeenten, goed kunnen doorstaan, meenen
B. en W. toch, dat de positie van het electri-
ckeitebedrjjf wel eenige tariefsverlaging toe
laat, zoodat zij geen bezwaar hebben den Raad
een verlaging van den stroomprjjs voor kracht
of industrieele doeleinden voor te stellen. Deze
bedraagt thans 18, 16, 14 en 12 cent, al naar
gelang van de verbruikte hoeveelheid. Zij
zouden den prijs thans bepaald willen zien op
10 cent p. k.w. h.
Deze prijs zal uitsluitend gelden voor kracht
verbruik buiten den z.g. spertijd, welke bë-
.dcaat gedurende de uren 46 nam.,
maanden Nov., Dec. en Jan.
B. en W. willen ook invoering van een spe
ciaal tarief voor stroomverbruik in winkels en
etalage-ruimten, waarvan zij den prijs wen
schen te bepalen als volgt: voor verbruik in
de uren 46 nam. op 21 cent per ILW.h. en
voor verbruik in alle overige uren op 10 cent
per K.WJi.
Het tarief der vergoeding voor gebruik van
scheltransformatoren wordt tot de helft terug
gebracht en wel van 30 op 15 ct. per maand.
Naar schatting zal met bovenstaande wijzi
gingen een bedrag geraamd zijn van totaal
f 8240.Deze tariefsverlagingen zijn ver
werkt in het ontwerp der begrooting 1936
voor het el ectriciteitsbedrij f
VERKEERSREGELING
Op last van B. en W. is aan den Koninginne
weg hoek Zuidstraat een electrische, rood door
schijnende lantaarn geplaatst, waarop het
woord „stop" is aangebracht. De veldwachter,
belast met de regeling van het verkeer van
uit de Bootstraat, bedient deze lantaarn. Geeft
de lantaarn „stop" aan, dan is het verkeer
van uit de Bootstraat vrij; het verkeer, dat
van Zuidkade en Koninginneweg komt, mod:
dan wachten.
BOTSING
Het paard, bespannen voor den wagen van
den melkverkooper v. L., sprong in de Ridder-
buurt terzijde van den weg, juist toen de
auto van den heer H. passeerde. Een botsing
was onvermijdelijk, waardoor het paard aan
de borst werd verwond en wel zoodanig, dat
het beest moest afgemaakt worden. Een der
boomen van den wagen moest het eveneens
ontgelden, terwijl ook de auto ernstige schade
opliep. De beide bestuurders kwamen met den
schrik vrij.
GEVAARLIJK RIJDEN
Twee personen Th. R. en B., beiden alhier
hadden per fiets gereden op een wijze, die
voor het verkeer hoogst onveilig was. Daar
voor hadden zij zich te verantwoorden voor den
kantonrechter te Alphen. Zij werden veroor
deeld voor f 5 boete subs. 5 dagen. De eisch
luidde f 15 subs. 10 d.
HAZERSWOUDE
DE WERKLOOSHEID
Bij het correspondentschap voor Arbeids
bemiddeling staan als werkloos ingeschreven
139 personen, waarvan 65 steuntrekkend. Bij
de werkverschaffing zijn een 15-tal personen
te werk gesteld
RIJWIELDIEFSTAL
Ten uadeole van den heer A. G. T. alhier
is een rijwiel, dat door hem voor eenige
oogenh likken in den avond voor een woning
was neergezet, verdwenen. Aangifte bij c
politie volgde; tot heden zonder resultaat
DE NIEUWE BEGRAAFPLAATS
Sedert geruimen tijd was gebleken, dat de
bestaande algemeene begraafplaats niet
meer aan de eischen voldeed, die daaraan
gesteld mogen worden. Derhalve werd door
het gemeentebestuur uitgezien naar
schikt terrein tot het ëtiohten v
nieuwe begraafplaats. Een geschikt terrein
werd hiertoe gevonden in een stuk grond ten
zuiden van het dorp aan den nieuwen pro
vincialen weg. Met het gereed maken daar
van is eon aanvang gemaakt en vele werk-
loozen zullen daaraan arbeid kunnen vin
den. Aan de vaartzijde is een beschoeiing
met opslagplaats gemaakt, en een losplaats
aangebracht voor het aanvoeren van zand,
terwijl door kipkarren die op rails loopen,
de grond naar de plaats der bestemming
wordt vervoerd tot de vereischte ophooging
is verkregen. Vele werkloozen ip de ge
meente vinden hierdoor weer werk, daar het
nog wel geruimen tijd zal duren eer all
gereed zal zijn.
„DE LIEFDE STICHT"
De netto opbrengst van de laatst gehouden
verkooping van de door de Vrouwenkrans
„De Liefde Sticht" in het afgeloopen jaar
gemaakte goederen, bedraagt f 509.
Hiervan is aan de Commissie van Bijstand
in de Ned. Herv. Kerk een bedrag van f 500
afgedragen.
I.OOP DEK BEVOLKING
INGEKOMEN: van Saasenlielm: P van, dei-
Wilden; van Hazerawoude; W Zuidaim en gszln
VERTROKKEN: naar ZoeterwouieE Harat-
an; naar Alphon a. d. Rijn: A. de Groot en
gezin: nai
LISSE
REDE VAN Ds. H. JANSSEN OVER
„HET NATIONAAL SOCIALISME
EN HET CHRISTENDOM"
In een flink bezochte vergadering der
Anti-Rev. Kiesvereeniging „Nederland en
Oranje" sprak gisteravond Ds. H. Janssen,
Leger- en Vlootpredikant over „Het Natio
naal Socialisme en liet Christendom". Er
as gelegenheid tot het stellen van vragen.
Door den Voorzitter van „Nederland en
Oranje", Dr. Th. Ruys Jr. werd. de verga
dering op de gebruikelijke wijze geopend.
Rede Ds. H. Janssen
Bij het uitspreken van de titel van het
onderwerp rijst direct de vraag of deze beide
dan zoo dicht bij elkaar staan óf vormen dan
beiden een tegenstelling met een onover
brugbare klove. Het gaat er nu om, hoe ver
houden deze zich nu tot elkander. Is er
eenheid in oorsprong en wezen. Zoo ja, dan
zal men elkander moeten vinden.
Spreker wijst op de geheel andere con
structuur die ons in de N.S.B. geboden
wordt. Ten opzichte van de stroomingen
van den tijd merkt spr. op, dat het Christen
dom in zijn wezen onveranderlijk is, hoewel
daar direct aan toegevoegd moet worden,
dat men in de practijk dit opmerkt, dat men
van inzicht in de onderdeden wissdt. De
Apostel Paulus bijv. keurt in zijn Brieven
slavernij niet direct af, hoewel tegenwoordig
slavernij bij de wet verboden is. Dit zegt
ons, dat wij voorzichtig moeten zijn in onze
beoordeelingen. Zoo moeten wij ook het
Nationaal Socialisme beschouwen gaan.
Het Nationaal Socialisme kan wat zijn
benaming betreft voor ons tot leering zijn,
want het Christendom behoort Nationaal en
Sociaal te zijn. Spr. betreurt het, dat het
Christendom zoover van het Nationale
Christendom en het Sociale Christendom
afstaat. Het Nat. Soc. is in ons land een zaak
van import. Vde artikelen van het program
zijn letterlijk overgenomen van het program
van Hitier. Dit is een vaststaand fdt al wil
men dit ontkennen. Nu is het niet met alles
wat vanuit het buitenland komt zoo, dat we
het daarom afkeuren; denken wij bijv.
aan het Reveil dat ook vanuit Zwitserland
tot ons is gekomen en door ons allen als een
grooten zegen Gods beschouwd wordt..
Is de N.S.B. nu Christelijk? Spr. ontkent
dit. al is het ook dat de N.S.B. Christelijke
elementen in zijn program heeft. De Com
munisten voeren zelfs ook Christelijke ele
menten in hun program.
Het Nat. Socialisme is niet slechts on
christelijk, maar zelfs anti-christelijk! De
N.S.B. is een beweging die zelfs tegen het
Christendom in moet gaan.
Wat pretendeert het Nationaal Socialisme
te zijn? Het dient zich aan niet als een
nieuwe partij, doch als een „beweging" voor
vernieuwing van alle andere wezenlijke
stroomingen. Zij heeft een eigen le
vens- en wereldbeschouwing en daarom is
het vruchtbaar om te debatteeren over deze
levens- en wereldbeschouwing, omdat de
christen zijn levens- en wereldbeschouwing
baseert op de H. Schrift welke normatief
gezag heeft. Neem God en den Bijbel weg
en de christen staat in het stikdonker. God
is de bron van alle gezag in den hemel en
op de aarde. Hij is onze Schepper en wij zijn
Zijn Schepsel.
Hoe staat het nu met de levens- en we
reldbeschouwing van de N.S.B. Spr. wijst op
de intrekking van de 3e brochure der N.S.B.
waarin dan deze levens- en wereldbeschou
wing is uiteengezet geworden, waaruit
concludeert dat men dan nu geheel zonder
zit.
De christelijke levens- en wereldbeschou
wing is een lastig probleem voor de N.S.B.
Getuige wat in Duitschland tot grooten
strijd aanleiding geeft. Men wil een nieuwe
God, een nieuwe Jezus en een nieuwe Gods
dienst. Men wil in Duitschland één groote
Rijkskerk met een Rijksbisschop. Roomsch
en Protestant wil men in één kerk samen
voegen en wij zien wat een strijd dit tenge
volge heeft. Spr. wijst er op hoe in Duitsch
land de jeugd wordt opgevoed voor het mo
derne heidendom. Het oude christendom
wordt uitgebannen om er het moderne hei
dendom voor in de plaats te stellen. Het
Nationaal Socialisme is niet Christocentrisch,
doch homocentrisch, de leider in de plaats
van den Christus, vergoddelijking alzoo van
den mensch. De mensch moet opgaan, niet
in God, doch in den Staat, .welke den leider
erkent als absoluut gezaghebbend.
Heel de leer van het Nat. Soc. is onchrist;
lijk in al haar uitingen en door en door
anti-christelijk.
Hoe het Nat. Soc. zich tegenover de Kerk
zal stellen wordt heel onschuldig voorgesteld
door de N.S.B. in haar program. Daarin
wordt gezegd dat de Staat zich niet met
Goddelijke oi-donnantiën zal inlaten. Het zal
met de Kerk in het Nat. Soc. gaan om het
zijn of het niet zijn.
Ten opzichte van het Oranjehuis doet de
N.S.B. het voorkomen alsof zij een zelfde
standpunt huldigen als wijlen-Dr. A. Kuyper.
Doch dit noemde spr. misleidend en hier
verloochent de N.S.B. voor een oogenblik
eigen beginsel om de goê-gemeente in het
gevlei te komen! Het koningshuis is een
dissonant in den NB.B.-staat. De leider
geert en aan hem zal leder gehoorzaamheid
verschuldigd zijn en dus wel in de eerste
plaats H.M. de Koningin, die alle wetten,
door den leider vervaardigd, slechts maar te
teekenen heeft.
Ten slotte zet spr. het standpunt van den
christen uiteen ten opzichte van de N.S.B.
Spr. concludeert dat de christenen ten slotte
in de N.S.B. niet kunnen blijven omdat
Christus er geen Christus en Gods Woord
niet meer gezaghebbend is.
Na deze gloedvolle rede wordt enkele
minuten gepauzeerd waarna van gedachten
gewisseld werd.
BORDENWEDSTRIJD P.D.L.V.-LISSE
2e klasse
B. KuipersC. Boogerd 20
RADIO
DISTRIBUTIE
Kalundborsr; 12.05 Parijs Radio; 13.15
Brussel VI; 14.20 Kaluniborg; 15.20 Keulen;
j5.55 Deutschl-sender; 16.20 Keulen; 17.50 B.-ui
sol VI: l SAO Weenen of diversen.; 20.10 Rome
Programma 4: 8.05 Parijs Radio; 10.35 Lon
don Res: 13.35 Droitwlch; 14.20 Londen Rog;
16.20 Droltwich; 18.20 Dlvesen; 18.50 Londen R
19.33 Sportpraatje door den heer J. G. A. Jani
sen (journalist) o.a. vraaggesprek 4
heer L. Zuiderveld, secr. v. ih. comité
der N.V. Sportfondsen, over: „Koo staat het
met het SportfondsenbaJ te Lelden?": 20 Lon.
den Reg; 20.20 Droitwlch; 21.5o London 1W
22.20 Droitwlch
VRIJDAG 2» NOVEMBER
Programma 3: S.05 Brussel VI; 9.20 Keuion
11.20 Kalundborg; 12.05 Paxils Radio: 13.16 B;
Vlaamsen; 14.20 Keulen; 14.50 Ka.lundborg
pl.m 16 Deutschl-sender: 16.20 Keulen: 17.61
Parijs Radio; 18.20 Keulen; 18.50 "™r
divi H Hg
Programma 4: 8.05 Parijs R; 10.05 Dutschl
lender; 10.35 Londen Reg; 12.10 Droltwich
.3.35 Londen Reg; 17.35 Droltwich: 18.20 Dl-
rersen; 18-50 Londen Reg; 19.20 Munchen; 20.Ï
Sram-i.-nuz GRD; 21.05 Londen Reg
AGENDA
Donderdag, 28 Nov. Stadsgehoorzaal
uur. Derde abonnementsconcert Residen
tie-orkest.
Vrijdag 29 November. Den Burcht 10.301
Najaarsvergadering Federatie van diaco
niën in de Ned. Herv. Kerk, classis Lei de?
Vrijdag, 29 Nov. Nutsgebouw 8 uur
bellezing H. Kruithof, leider der tentzec
ding „De Blijde Boodschap".
3e klasse
J. H. LandkroonBloch 02
J. W. SouwensJ. H. Landkroon 02
H. v. DrunenW. J. Bouwens 20
C. VoetW. J. Bouwen? 20
J. v. HeuscLcnC. Toet 20
BLOEMBOLLENCULTUUR
De afd. Lisse van de Alg. Ver. voo
Bloembollencultuur komt Vrijdagavond bij
een ter behandeling van een zeer belangrijk
agenda.
RIJNSBURG
VERKIEZING AMBTSDRAGERS
Tot ouderling der Geref. Kerk zijn verko
zen: G. v. Delft Sr., G. den Haan, G.
Kralit en tot diakenen D. v. Egmond en
v. Iterson.
De in de Geref. Kerk gehouden Dankdag
collecte heeft opgebracht: voor de Arme
f 648.95, voor de kerk f 606.80. voor de Zen
ding f 25. Totaal f 1280.75.
SINT NICOLAAS
St Nicolaas heeft zijn intrede gedaan i
ons dorp. Hij arriveerde per extra tram c
2 uur en bracht toen allereerst een bezo
aan het ontspanningslokaal der wei-kloozei P
waar hij voor ieder een verrassing had. Vei
volgens heeft hij begeleid door zijn knechj. s
een rondgang gemaakt door het dorp
overal de jeugd te trakteeren op pepernotei
Groote kisten op een vrachtwagen bevatte.
de geschenken die de goede Sint zal uitdeti j;
len bij den heer Goemaat, waar hij zij
kwartier voor de komende dagen opgeslagej g
heefit. Het spreekt wel vanzelf dat een.
ander groote belangstelling had, vooral v3
de zijde van Rijnsburgs jeugd.
SASSENHEIM
OUDERAVOND
„EEN SCHOOL MET DEN BIJBEL'
Gisteravond werd in „Concordia" ond«
groote belangstelling de jaar lij ksche oude;
avond gehouden yan de „School met de;
Bjibel".
De voorzitter, de heer W. Los, c
met het laten zingen .van Ps. 138 1,
en Schriftlezing.
In zijn openingswoord heetto spr. alie
welkom. De tijden zijn zwaar en de onde
wijs-bezuinigingen, welke daarvan een- g(
volg zijn, laten hun invloed gelden. Hf
bestuur der school doet echter zijn best ailf
in rechte banen te leiden.
Het woord was daarna aan het hooi
der school, den heer J. Wiepkema, die et
lezing hield over het onderwerp: „Achté
lijke en zwakzinnige kinderen".
Geestelijk afwijkende kinderen en
daarvoor opgerichte scholen staan in
teeken van belangstelling.
Achterlijk is niet hetzelfde als dom. Don
me kinderen op school blijken dikwijls 0
tateren leeftijd in de praktijk uitstekend
werkers te zijn.
Achterlijke kinderen hebben echter' ee
gebrekkige ontwikkeling. Zij zijn laat ri
Sïn-d of dikwijls helaas nimmer rjjpeni
et aantal zwakzinnigen bedraagt 6 a 7(K
en is gemiddeld 1 pet. Soms 2 a 3 pet.
Bovendien heeft spr. den indruk dat
aantal toeneemt.
Het is een droeve teleurstelling voor
ouders en onderwijzers, wanneer men to
de ontdekking komt dat kinderen achterlij
blijken.
De graad van zwakzinnigen loopt zei
uiteen.
De spr. verdeelt ze in drie groepen.
De eerste groep is wel de ergste. Het zij
de idioten. Zij komen tot geen hoogere on
wikkeling dan kinderen van 2 jaar. Vei
schillende eigenschappen gaat spr. op nau?
keurige wijze na en bespreekt ook de
schijnsel en op latere leeftijd.
Een tweede groep, de imbecilem hebbt
ongeveer de ontwikkeling van een 7-jar
kind. Eigenaardige gevallen van eenzijdik
ontwikkeling doen zich bij deze groep voo
Spr. geeft voorbeelden hoe zich soms 0
rekenkundig gebied bijzondere gevalle
ODenbaren.
De laatste groep is die der debielen, we
ker ontwikkeling niet verder komt dan va
oen normaal 11- tot 12~jarig kind. Hun 01
merkzaamheid is oppervlakkig en vluchti
Hoofdzaken worden niet onthouden, tenvi
kleinigheden goed worden onthouden. H"
fantasie werkt onbegrensd.
Deze groep kan een examen, waar het
geheugen aankomt, dikwijls met goed
volg afleggen. Zedelijke afwijking komt
deze greep ook zorgvuldig voor.
In de praktijk doen zich natuurlijk ve
grensgevallen voor en is het moeilijk sou
migo gevallen van zwakzinnigen bij de K;
vengenoemde groepen in te deelen.
Achterlijkheid is echter vrij zeker en vroi
te constateeren. Spr. behandelt de verschi
lep do verschijnselen van achterlijkhei
welke zich bij zuigelingen voordoen,
Hierna gaat spr. de oorzaken na well
tot achterlijkheid der kinderen kunne
leiden.
De heweglrtgen van idiote kinderen
spreekt de referent en neemt voorbedde
uit de praktijk.
De lichamelijke gezondheid dezer kind
ren is een eerste vereischte en zeer zek
geldt, bet hier Gezonde lichamen"
zonde zielen"
Voor zwaar achterlijken is alleen opn
ming in verpleeginrichtingen on scholt
ivoor zwakzinnigen gewenscht. In dit VI
h C