VITA KOFFIE EEN ROEPSTEM TOT DE CHRISTENHEID Mjün acfdemitkyfafiieget DONDERDAG 24 OCTOBER 1935 EERSTE BLAD PAG. 3 KERKNIEUWS NED. HERV. KERK Aangenomen: Naar Schalsum (Fr.), H. Sterringa, gep. O. I. predikant. Naar Knollendam-Marken Binnen, R. Boeken, cand. en hulppred. te Zwolle. AFSCHEID. BEVESTIGING INTREDE Candidaat G. d e n D u y n, van Weesp, hoopt Zondag 17 November zijn intrede te doen in de Hervormde Gemeente te V i n- k e v e e n, na des morgens te zijn bevestigd door zijn voorganger Ds. P. A. A. Klüsener, Van Bodegraven. De intrede is bepaald des om half twee. Ds. P. N. GIJSMAN f In den ouderdom van 63 jaar is te M a a s- dam overleden Ds. P. N. Gijsman, predi kant bij de Ned. Herv. Gem. van Maasdam- Cillarshoek. Ds. Pieter Noach Gijsman werd in 1872 geboren en in 1900 candidaat in Friesland, om 16 Juni 1901 te Wateringen het predik ambt te aanvaarden. Deze gemeente diende hij ruim 20 jaar om in 1921 naar Oost- Kapelle (Z.) te vertrekken. 20 Juni 1930 ver bond de overledene zich aan de gemeenten van Maasdam-Cillaarshoek. Het stoffelijk overschot zal a.s. Zaterdag middag te Maasdam worden teraardebesteld. Ds. J .VESSEUR Zondag 27 October hoopt Ds. J. Vesseur, èm.-predikant van de Geref. Kerk te Klaas wa a 1-Numansdorp en thans wonende te Soest, zijn 40-jarig ambtsjubileum te her denken. Hij heeft de gemeenten van Lange- rak a. d. Lek, Elburg, Ouderkerk a. d. IJssel, Stad aan 't Haringvliet en Klaaswaal-Nu- mansdorp gediend en na zijn emeritaat nog 5 jaar hulpdiensten verricht. Hier zal ook de - a.s. jubilaris Zondag a.s. een gedachtenisrede uitspreken, gelijk Zondag a.s. te Klaaswaal en Nupiansworp. Ds. Vesseur was in zijn eerste gemeente voorzitter van de Chr. school en in Elburg lid van het bestuur der Chr. school en deputaat ad art. 11 en 13 zoowel vanwege de classis Harderwijk als vanwege de Part. Synode van Gelderland. Ook hield hij hier eiken winter Bijbellezingen. Ds. Ves seur heeft in de 40 jaren van zijn ambtelijke loopbaan niet minder dan 5200 maal het Woord bediend en gedurende de 7 jaar van zijn verblijf te Klaaswaal-Numansdorp preek te hij eiken Zondag 3 maaL NED. PROT. BOND In de op 28 en 29 dezer te Amersfoort te houden 66e jaarvergadering van den Protes tantenbond zal o.a. ter tafel zijn een voor stel van het hoofdbestuur, waarin de volgen de uitspraken de aandacht verdienen: 1. De Ned. Prot. Bond beschouwt zich niet als een afzonderlijk en zelfstandig kerkge nootschap. 2. In plaatsen waar de bond ln het belang van het Vrijzinnig godsdienstig leven gemeentevormend werkt, streeft hij er naar, zijn leden in het kerkelijk verband, waarin zij behooren, verbon den te houden en tot een kerkelijk ver band te brengen. In dit streven gaat de bond uit van da gedachte, dat zijn werk in gelijke po sitie tot alle kerken behoort te staan. HET EDINBURGH-PROGRAM In 1937 houdt de Lausannebeweglng van 318 Augustus te Edinburgh in Schotland haar tweede wereldconferentie. Het program voor deze conferentie is in hoofdtrekken vastgesteld. De vier onderwerpen, welke de conferentie zal behandelen zijn: 1. De genade van onzen Heere Jezus Christus. 2. De kerk van Christus en het Woord van God. 3. De kerk van Christus met haar ambt en sacra menten. 4. De eenheid der kerk in haar le- yen en eeredienst. i>E INDISCHE KERK Dr. E. A. A. de Vreede te Tomobon op Ce lebes is benoemd tot predikant te Batavia. Tevens is Dr. De Vreede aangewezen als lid van het Protestantsch kerkbestuur met de bedoeling dat hij secretaris van dit bestuur zal worden. Ds. L. Nieuwpoort te Menado op Celebes treedt nu tijdelijk op als predikant-voorzit ter op Celebes en als leider der synode, tot dat Ds. C. D. Buenk deze functies zal hebben kunnen overnemen. Ds. Buenk was oor spronkelijk voor Bandjermasin bestemd, doch gaat nu naar Minahassa (Celebes) als predikant-voorzitter (leider van de Prote- stantsche kerk in de Minahassa). GEEN OUDE KOFFIE MEER V. ROSSEM S BLIJFT ALTUD VERSCH EN VOL AROMA SO - 40-S0cts PER '/2 POND SCHOOLNIEUWS S.S.R. TE DELFT Het bestuur van de afd. Delft der Sociëtas Studiosorum Reformatorum heeft zich voor het jaar 1935/36 als volgt samengesteld: .praeses C. Meima; ab-actis J. J. van Herwij nen; fiscus T. de Pijper; assessor I L. G. Looyen; assessor II W. Wieske. Dr. N. WESTENDORP BOERMA Gistermiddag heeft Dr. N. Westendorp Boerma, benoemd vanwege de Alg. Doops gezinde Sociëteit tot kerkelijk lector in de Christelijke Zedeleer van het Doopsgezind Seminarie in het Universiteitsgebouw te Amsterdam zijn lessen aangevangen met een openbare les over het onderwerp „Aan gene Zijde van het geweten". C. Ch. A. CROIN t Te Dordrecht is In den ouderdom van 77 jaar overleden de heer C. Ch. A. Croin, oud- leeraar in de geschiedenis a. d. H3.S. aldaar, ridder in de orde van Oranje-Nassau. N.D-D.D. TE AMSTERDAM Gistermiddag werd de elfde lustrumvie ring van het Studentencorps aan de Vrije Universiteit te Amsterdam onder den zin spreuk „Nil Desperandum Deo Duce" ge opend met een ontvangst der reünisten in Krasnapolsky. Des avonds recipieerde aldaar de Senaat van het Studentencorps. Onder degenen die hun gelukwenschen aan den Rector Corporis kwamen aanbieden, zagen we Minister Mr. J. A. de Wilde, curatoren en directeuren en professoren der Vrije Universiteit, afgevaar digden der bevriende corpora en vele reü- Na de receptie werd een Lustrumspel uit gevoerd voor de deelnemers aan de lustrum viering en hun genoodigden, terwijl heden de feestelijkheden besloten worden met een boottocht en een feestmaaltijd in „Krasna polsky". toe de Gemeenteraad zijn medewerking ge weigerd had, maar welke beslissing door Gedeputeerde Staten van Noord-Holland teniet was gedaan, is thans door de Kroon een beslissing genomen. De Kroon overwoog, dat Gedep. Staten terecht hadden beslist, dat de door het schoolbestuur gevraagde medewerking als nog moest worden verleend, daar immers bergplaats voor 60 rijwielen, bij een totaal van ruim 600 leerlingen, niet de normale eischen, aan het geven van lager onderwijs te stellen, overschrijdt. Het raadsbesluit van 30 November 1934 werd derhalve door de Kroon vernietigd. EXAMENS ACADEM. EXAMENS Leiden. Cand. rechten, de dames H. van Raalte en A. L. v. d. Vlugt en dé heer J. A. G. de Vos van Steenwijk. Voorber. kerkelijk: de heer W. J. Four- nier; cand. geschiedenis: de heer P. W. Foeken; doet. wis- en natuurkunde (hoofd vak natuurkunde): de heer G. J. v. 6. Berg. Amsterdam. Bevorderd tot arts de heeren -P. W. van Hattum, Arnhem; T. H. Lim, Batavia; A. W. Vegter, Schoonebeek. Artsexamen eerste gedeelte de heeren W. Bakker, Nieuw-Helvoet; J. Keiser, Amster dam; dr. J. Tresling, Winschoten. Cand. wis- en natuurkunde: de heer C. van den Brandhof. Groningen. Doet. geneeskunde: dc dames A. M. Woudstra en A. J. J. Roden burg. Wiskunde L.O. Den Haag. Geslaagd de heer J .A. Knepper, Rotterdam. Wiskunde M.O. Den Haag. Akte KI. Geslaagd de heeren G. N. A. Berghout, Hil- legersberg en N. G. de Bruijn, 's-Graven- hage. Apothekers-assistent. Utrecht. Opgeroe pen 6 candidaten. Geslaagd mej. A. Koopmans Almkerk, mej. K. v. Beek, Utrecht en de heer C. J. v. Maanen, Utrecht. Machinisten. Den Haag. Geslaagd voor diploma A: de heeren: W. M. de Waard, Rotterdam; M. van Zwanenburg, Heiloo; P. J. van der Waals, Leiden; A. van ter Beek, Utrecht; J. L. P. Honberg, Amsterdam. ZENDING EN PH1LANTROP1E Jaarvergadering Vrouwenzendingsbond De inheemsche vrouwenbeweging In het Parkhotel te Amsterdam heeft gis ter de Vrouwenzendingsbond zijn 7e jaarver gadering' gehoüdén. De presidente, mej. H. Crommelin, opende op gebruikelijke wijze en wees er op, hoe in de vorige jaar vergadering een hoogtepunt werd bereikt toen de Bond zijn eerste zendelinge aan het Ned. Zendingsgenootschap kon overdragen. Een zware taak, zeide spr., heeft de Bond daarmede op zich genomen. De arbeid dient thans geconsolideerd en uitgebreid te wor den. Spr. besloot met op te wekken tot innig gebed voor den Zendingsarbeid. Door mej. A. E. Adriani, secretaresse- penningmeesteresse, werd vervolgens het jaarverslag uitgebracht. Ook hieruit bleek welk een groote beteekenis de uitzending van mej. C. Slotemaker de Bruine voor den Bond heeft. Onder de Javaansche vrouwen treedt zij nog niet op den voorgrond. Lulste- en leer en moet zij, om straks leiding te kunnen geven. Het Vrouwenzendingsblad wordt reeds in ruim zestig zendingskringen gelezen. De bond sloot zich in het afgeloopen jaar aan bij de Federatie van Chr. Vereeni- gingen van en voor vrouwen en meisjes. De inkomsten bedroegen over het afgeloopen jaar bijna f 5000. In het bestuur werd mej. M. Barger, van Utrecht, herkozen. In de plaats van mej. Humpveld werd mej. P. C. van Gheel Gilde- meester gekozen. Toespraak, mevr. H. Kraemer Mevrouw H. Kraemer sprak hierna over het onderwerp: „Wat beweegt de inheem sche vrouwenwereld in Indië". Een globaal antwoord, zeide spr., is op deze vraag niet mogelijk, want ook in Indië is er een groote verscheidenheid in vrouwentypen. De sterk ste onderscheiding in: geletterden (6 pet.) en ongeletterden (94 pet.). In de levensgewoon ten van de laatste groep is nog geen veran dering te bespeuren. Verandering komt slechts bij aanraking met het Europeesch onderwijs; dan valt er een inwerking van Westersche ideeën te bespeuren en een ont waking van de sluimerende vrouwenziel. De groote veranderring is in het jaar 1914 geko men. De toetsing van de Westersche ideeën aan de oude adat bracht veel verwar ring. Deze werd nog grooter door de nationalistische beweging, die de zui vere feministische beweging vertroe belde. De klaarheid in lijn en doel verdween daardoor. Het gist momen teel onder de vrouwen en meisjes, maar de richting is meer negatief dan positief. Spr. noemde enkele punten die vele moeilijkheden geven, als de positie van de vrouw, het streven naar het monogame huwelijk, bestrij ding van het gedwongen huwelijk, het gezag van de ouderen over de jon- Op Java zijn enkele vrouwenvereenigin- gen, doch deze mogen niet feministisch ge noemd worden en zijn zeer verdeeld. Het sterkst wordt een feministisch streven gezien in den communistischen vrouwenbond en in theosofenkringen. Deze laatste geestesrich ting vindt veel ingang op Java. Spr. Wees voorts nog op een Mohammedaanschen vrou wenbond, welke zeer vooruitstrevend is. Deze vereeniging is principieel gefundeerd en streeft een concreet doel na. Dit alleen, zeide spr., kan een vrouwenbeweging doen ontstaan, die van beteekenis is, ook onder de inheemsche Christenvrouwen. Door mevrouw E. baronesse van oetzelaer van Dubbeldam werd gesproken over haar reis naar Amerika ter bijwoning van de vergadering van het Com mittee van den Internationalen Zendings raad. Op gebruikelijke wijze is hierna de adering gesloten. ALGEM. NEDERLANDSCHE ZENDINGSCONFERENTIE TE AMSTERDAM De Indische jeugd Inheemsche kerken voor de Zending een nieuwe taak MORGENZITTING Gistermorgen heeft de Alg. Nod. Zendings- conferentie in het Koloniaal Instituut te Amsterdam onder groote belangstelling haar arbeid voort gezet. Na een korte w dingsplechtigheid was het woord aan Üs. Joh. R au Zendingsdirector te Oegstgeest, voor het geven van een toe lichting op het Jaaroverzicht Ds Joh. Rauws van het zendings werk in Oost en West. Ter inleiding wordt naar aanleiding van den 200-jarigen arbeid der Broedergemeen te in Suriname gewezen op de groote beteekenis, die deze Broedergemeente voor de Zending in het algemeen en voor Suri name in het bizonder gehad heeft. Bij de bespreking der Internationale verhoudingen wordt hulde gebracht aan Dr. John R. Mott en bij die van den Ned. Zendingsraad aan den lieer L. J. van Wijk, die beiden de grens der 70 jaren passeerden. Met de zen dingsraden der Kontincntale landen werd nauwer contact gezocht. Belangrijke tak ken van arbeid worden aan sub-commis sies opgedragen; zoo werd een commissie van onderwijs en een van medischen arbeid in 't leven geroepen. De stichting van den Indischen Zendings-Raad had nog geen voortgang: de locale zendingsraad te Ma kassar is de eenige, die eens per jaar sa menkomt. Dank wordt gebracht aan het Zendingsconsulaat voor zijn vele bemoei ingen, vooral op het onderwijsgebied. De Iloogere Tlieol. School volbracht haar eer ste cursusjaar met 17 leerlingen uit alle deelen van Indië. De aandacht wordt gevestigd op de ad ministratieve scheiding der Indische Kerk van den Staat De Minahassische kerk en de. Moluksche kerk werden zelfstandig ver klaard. De commissie tot de zaken der Prot. kerken in Ned. Oost- en West-Ind: hield op staatscommissie te zijn en wordt nu benoemd door het Kerkbestuur te Ba tavia. Mededeeling wordt gedaan van den ar beid der taalgeleerden en van alle uitgaven van het Ned. Bijbel Gen., in verband met de bijbelvertaling in verschillende inheem sche talen. Als nieuwe taalgeleerde werd Dr. G. J. Held uitgezonden naar NieuW- Guinee. Uitvoerig wordt hierna de positie van de Zending in alle deelen van den Archipel, alsook in Suriname geschetst, aan het slot waarvan Ds. Rauws via deze conferentie allo kerkelijke groepen opwekt tot warm meeleven met den Zendingsarbeid. Aan een korte gedachtenwisseling is deelgenomen door Ds. G. M. van R e n- n e s, van Heeg, die een opmerking maak te over het zéndingsterrcin der Friescho Geret. Kerken. Ds. H. Janssen, van Den Haag, vroeg naar het verschil in Oostersche en Wester sche vormen van het godsdienstig en ker kelijk leven, waarop Ds. Rauws dit ver schil door een tweetal voorbeelden accen tueerde. De Javanen hebben tegenzin in den Kerstboom, een typisch Westersche vorm. Ook hebben de Javanen, zei spr., veel beter begrip van een bidstond dan wij, Westerlingen. Het volgende onderwerp van behandeling as nu een referaat van Dr. H. Krae- m e r, afgevaardigde ter Bijbelvertaling, Zending Christenheid Indië. Deze drie termen, zet spr. uiteen, zijn met opzet los naast elkaar geplaatst om daar mede uit te drukken, dat de band tusschen de drie daarin uitgedrukte grootheden in derdaad veel te zwak is. Deze uitspraak is niet bedoeld als een beschuldiging of een aanklacht, maar als de blootlegging van een voor Zending, Nederlandsche Christen heid en Indië zeer gewichtig vraagstuk; waarvan wij ons bewust moeten worden om den weg tot een inniger, d.w.z. natuur lijker, verhouding te banen. Het stellen van eenige pertinente vragen kan ons wellicht de toegang tot het hart in ons onderwerp boren. Is de Zending een dynamische uiting der bewuste Ncderlandpche Christenheid? Neemt zij een centrale of een periferische plaats in in het geheel van het Christelijk leven? Is zij een onweerstaanbare geestelijke noodwendigheid of een weg te denken mogelijkheid? Er is een aantal individuen onder de Nederlandsche Christenheid, voor wie Zen ding eén dynamisch iets is, een centrale plaats bekleedt en een onweerstaanbare geestelijke noodwendigheid beteekent. Men indt ze hier en daar onder alle standen, en niet het minst onder de zeer eenvoudige zielen. Zij dragen met gebed en gaven en diep meeleven. In gedachte aan hen heeft menig zendeling in eenzame en moeilijke tijden kracht en bemoediging gevonden, en bun stille invloed gespeurd. Door bon kon hij vasthouden de gedachte, dat hij gezon- 'm 'was door de gemeente van Christus. De bewuste Christenheid als geheel staat echter niet in deze innige le vensrelatie met haaf kleine en ver spreide voortroep in de niet-Christe- lijke wereld. Daar is de Zending voornamelijk iets, dat men doet, om dat men het niet laten wil of durft, of omdat men er door de gesteldheid der dingen niet aan ontkomen kan, en men zich ook niet vrij genoeg voelt om er aan te willen ontkomen. Tegenover deze onze menschelijke im passé en verlegenheid nu staat als een god delijke ironie de stand van de wereldakker. Zij, die daar in de strijd staan, worden zich aan den eenen kant steeds i wust van het ovex-weldigend-moeilijke, ko lossale en eigenlijk-onuitvoerbare van de taak om in de niet-Christelijke wereld met haar groote machten en krachten van te genweer en afweer een sterke Christelijke kerk te planten. Aan den anderen kant zien zij door en zonder hun werken een groei, be weging en mogelijkheden ontstaan, die tot eenvoudig, doorzettend en blij moedig herautschap van Christus oproepen. Zij is een stem, die roept tot overgave aan de werkelijkheid Gods in herboren en gelouterd geloof: Dan zat niet de „finan- cieele nood van Oegstgeest" of de beducht heid om de ineenstorting van „ons" werk ons min of meer benauwen, maar dan zal ook ten aanzien van de Zending beleefd worden het woord, dat Samuël sprak: Spreek, Heere, Uw knecht hoort!" Ons suc ces of fiasco is van ondergeschikte betee kenis, wezenlijk belangrijk is alleen de zaak van Christus. Een tweetal sprekers betuigden hierna hun groote instemming met 't gesprokene, met „het diep-ernstige woord, de boete- prediking" van Dr. Kraemer, die zoo kort nog met verlof hier te lande aanwezig is. Het was Ds. Eerhart, van Hillegom, die deze opmerkingen maakte en in het woord van Dr. Kraemer vooral een roepstem be luisterde voor de Kerk van Christus. I-Iet staat in liet geheel niet goed met ons, be sloot spr., wij moeten dit woord biddend overdenken en doorgeven. Middagzitting Des middags te 2 uur is de Conferentie voort gezel. Als eerste spreker trad op Dr. E. V e r- w i e b e, zendeling-leeraar, speciaal voor het jeugdwerk in de Bataklanden. Het onderwerp van bespreking was „De Indische Jeugd". Indien men, ving spr. zijn betoog aan. een algemeene karakteristiek der Indische Jeugd wil geven, zal men kunnen zeggen, dat zij een jeugd is tusschen twee tijdper ken, waarvan het eene voor een groot ge deelte reeds voorbij is, terwijl het komende zich nog slechts onduidelijk aan den hori zont afteekent. De jonge generatie toch heeft innerlijk gebroken met den ouden tijd en zoekt het meest hartstochtelijk naar nieuwe mogelijkheden en perspectieven. Juist daarpm is deze tijd voor de Indische jeugd zoo belangrijk en is hij in den eigen lijken zin van het woord een noodtijd. Als factoren, die dien ondergang van den ouden tijd hebben veroorzaakt, zijn te noemen: het binnendringen van het Westersch on derwijs cn van Westersche denkbeelden, alsmede ook de typisch Westersche vorm -van bedrijfsleven en vooral van het Wes tersche materialisme, dat het geld als hoogste waarde leerde beschouwen. Met name wees spr. op de slechte films, in ons land verboden. Door deze factoren is de Oostersche sa menleving, die collectief en gesloten was en door een strenge adat geregeerd werd, ondermijnd. Het individu, de enkeling werd losgemaakt van zijn natuurlijken bestaans grond. In de jaren voor de crisis werd dat niet zoo scherp gevoeld, omdat iedere jonge man nog een baantje vond. Thans echter zitten honderden van jonge nienschen werkloos, omdat de maatschappij hen niet meer kan absorbeeren. Den weg terug naar de oude maatschappij Vinden zij niet meer. Dat heeft een wanhoop in dc harten van velen gewekt en die heeft zich ook mede gedeeld aan degenen, die nog werk hebben en wordt oolc vaak gevonden onder degenen die slechts 'n dessa-school bezocht hebben. Want ook deze groep, hoewel minder sterk, was meegegaan in de algemeene ontwikke ling. Ook het nationale gevoel, dat eenige jaren geleden zoo sterk was en dat ook heden nog een groote rol speelt cn door de Crisis nieuwe voeding kreeg, omdat men deze crisis beschouwt als een handige zet der overheerschers om de Inheemschen klein te houden, kan dit diepe besef van alge meene onzekerheid niet overwinnen. De xootste nood van de Indische jeugd is laar goddeloosheid. Wij constateeren besloot spr., dit alles niet om te oordeelen over de Indische jeugd, want wij weten, dat deze houding ook onder de jeugd in Europa gevonden wordt, maar om te laten uitkomen, dat deze situatie voor ons een bizondere taak met bi- zondere mogelijkheden meebrengt I Wij moeten ons namelijk in ons werk en in onzen omgang met deze men- schen voor 100 daarop concentres- ren deze jonge menschen in persoon lijk contact te brengen met Jezus Christus. Opvoeding, die zich beperkt op liet doorgeven van „Christelijke denkbeelden" is niet voldoende, wat deze jeugd noodig heeft is Christus zelf, is leiding door Hem, want alleen dan heeft zij een fundament, dat eterk genoeg is voor de groote moei lijkheden, die het heden voor de jon ge generatie in het Oosten meebrengt Spr. deelde een en ander mede over aangename ervaringen met een groot deel der inlandsche Christelijke jeugd, die zich ondanks ras- en taal verschillen haar eenheid met het blanke ras in Christus bewust is. Bij de gedachtenwisseling ging baron van Boetzelaer van Dub- b o 1 d a m nader in op het gesprokene over de film. Z. i. heeft de Ned. Zendingsraad ook op dit gebied niet zonder vrucht ge werkt. Raden S. N i m p o e n o, van Amster dam, vroeg hoe de houding van de Indi sche jeugd, die Christus leerde kennen, moet zijn tegenover de revolutionair-natio nalistische beweging De heer de Haan uit Oosterbierum, wenschte het gebruik van liet woord „In donesië" te zien vermeden. Laat ons dit, ond spr., aan de communisten overlaten! De referent beantwoordde de sprekers. De gewraakte term verklaarde hij uit het feit van zijn Duitsche afkomst. De voorzitter verwelkomde hierna den Minister van O., K. en W., Dr. J. R. SI o- te maker de Bruine, die de Conferen tie als belangstellende bijwoonde. De laatste spreker was wederom Dr. II. Kraemer, die nu refereerde over het onderwerp: Zending en inheemsche Krk. Na een inleiding, waarin spr. betoogde, dat de vorming van zelfstandige inheem sche Kerken op den geheelen Protestant- schen zendingsakker gaande is, betoogde hij, dat de conferentie van Jeruzalem hier toe oen krachtige stoot heeft gegeven. Een zeer in het oog springend feit is dat die overgang vrijwel overal min of meer abrupt is gekomen. Het is in geen enkel opzicht de rijpe vrucht, die vanzelf van de boom viel, of het vanzelfsprekende eindpunt van een doelbe wust streven. Daar de Zending over dc ge- lieele wereld zelfstandige kerkvorming als einddoel steeds in het vaandel heeft gevoerd is deze abruptheid nog merkwaardiger. Drie oorzaken hebben voornamelijk deze abrupte wending bewerkstelligd. Ten eerste de stoot, die voornamelijk van de Angelsaksische Zendingswereld is uitge gaan. Daaraan heeft ook medegewerkt de ervaring tijdens oe wereldoorlog, dat de Christenen \an verlaten zendings velden hun christelijk gemeenschapsleven beter op de been hielden dan men eigenlijk mogelijk had geacht. Ten tweede: de nationalistische tendenz in de Oostersche wereld, die het verzet tegen Westersche voogdij ook op godsdienstig ge bied. wakkerder maakte. Ten derde, het in zendingskringen win nend inzicht, dat men onbewust meer slacht offer was geweest van de koloniale houding dan men dacht, en meer daardoor vaak een averechtschen paeaagogischen kijk had gehad. Het feit dat er zelfstandige kerken zijn brengt een groote wijziging in de verhouding van Zending tot vroeger zendingsveld, en stelt nieuwe, belang rijke problemen, die boeiende taken, insluiten. Ten eerste: de aandacht der Zen ding wordt, zooals normaal is, weer meer naar het groote arbeidsveld in de niet-christelijke wereld gericht. Ten tweede: de zendelingen krijgen een geheel nieuwe taak in hun nieu we verhouding tot de Inheemsche Kerk. Van chef van een werk worden zij mede-arbeiders en stimuleerende of visie-wekkende raadgevers. Dat is een mooi, maar moeilijk werk, dat hooge eischen stelt. Ten derde: er moet naar nieuwe, vrijere vormen van samenwerking ge zocht worden, opdat de Inheemsche Kerk een nieuwe basis voor Zending worde. De Evangelieverkondiging wordt zoo meer de eigen taak van den Oosterschen Christen dan ze on der de oude verhouding ooit kon worden. Het zelfstandig worden der Inheemsche kerken noemde spr. een noodzakelijke en een verblijdende stap. De gevaren, hieraan evenwel verbonden, zette spr. uiteen. Spr. eindigde zijn betoog aldus: Christelijk Indië, d.w.z. de Indische Kerk en de Zending staan voor een geweldige taak met groote eischen. Het mag en moet daarom een beroep op de Nederlandsche Christenheid doen om een aantal van haar beste harten en hoofden af te staan. Dit is een simpele eisch des tijds. Het slot Na eenige gedachtenwisseling sprak «Je voorzitter, Prof Mr. P. S c h o 11 e n, een .voord van bij zonderen dank tot Dr. Krae mer. Vanmorgen spraakt gij. aldus spr., een profetisch woord, vanmiddag waren het meer zakelijke beschouwingen, alles evenwel ge dragen door denzelfden geest Hierna is de conferentie door Ds. G. M a n s v e 11 met dankzegging gesloten. Gisteravond was eveneens in dc aula een belangstellende schare gemeenteleden bijeen in een openbare zendingssamenkomst. De zendelingen-met-verlof H. J. Agter, A. J. de Neef en O. Werkman spraken over „De Zending op Nieuw-Guinee". Jaarvergadering Zakbijbelbond De afdeeling Nedei-land van den Zakbij belbond heeft gister te Amsterdam in de Weteringkerk haar 21ste jaarvergadering ge houden, onder leiding van Ds. D. E. B o e k e, van Amsterdam. Deze sprak een openings oord naar aanleiding van het voorgelezen Schriftgedeelte uit Exodus 15. Door mevr. M. GroenewegWever, van Amster- 'erd hierna het binnenlandsch ver slag uitgebracht. Zij herdacht, evenals door den voorzitter reeds gedaan werd, het ver scheiden van het bestuurslid Ds. W. D. Lindhout. Het ledental steeg met 331. Mej. J. van der Mersch, van Scheve- ningen, memoreerde in haar buitenlandsch verslag de herdenking van het 20-jarig be staan van de afd. Nederland, het 10-jarig bestaan van de afd. België en de meerder jarig-wording van het hoofdkwartier te Lon den. In Italië werden 500 nieuwe leden ge wonnen, in Frankrijk zijn ongeveer 400 le den: in Spanje ondervindt de bond tegen werking van roomsche zijde. In de meeste landen is vooruitgang te bespeuren. In de middagvergadering werd door verscheidené afgevaardigden gesproken. De heer M. van de Zande, van Schaerbeek, sprak namens de Belgische afdeeling. GEBOUW TEN GESCHENKE De Vrije Evang. gemeente te Alkmaar kreeg, uit waardeering voor het Evangelisa tiewerk dezer gemeente in N. Holland, de vrije beschikking over een gebouw op sten stand te Alkmaar gelegen, (Geesterweg la). Dit door een onbekenden gever in N. Holland belangeloos afgestane gebouw is uit nemend geschikt voor Godsdienstoefeningen, samenkomsten e.d. J. H. MEERWALDT Naar de Ned. bericht, is door de Directie der Samenwerkende Zendings-Corporaties te Oegstgeest met ingang van 1 Jan. a.s. als opvolger van den heer G. Maan als verte genwoordiger te 's-Gravenhage der Samen werkende Zendings-Corporaties van Oegst geest benoemd de heer J. H. Meerwaldt. Hij is de zoon van een bekenden Zende ling in de Bataklanden en steeds aan het Chr. onderwfjs verbonden geweest; de laat ste 20 Jaar bij het Chr. onderwijs in de Bataklanden, o.m. als hoofd eener Chr. Holl. Inlandsche school. Hij was ook belast met de opleiding van Inlandsche onderwijzers. De heer Meerwaldt is sedert een jaar na zijn laatste terugkomst uit Indië te den Haag gevestigd. zegt: Mussolini moet ontevreden zijn op z'n generaals in Abessinië. Een regee- ringsbericht uit Rome spreekt dit wel tegen, doch men kan het zich voor stellen Het duurt hem veel te lang, die militaire wandeling naar Addis Abeba. Bij de baard van Nero! heeft hij gemompeld, zijn dat nu mijn soldaten?Heb ik daarvoor mij hel spit in de rug bezorgd door uren in mijn houding, waarvoor heel de we reld respect heeft, te blijven staan? Heb ik daarvoor de liefde voor het vorstenhuis aangewakkerd door het volk toe. te voegen: Juich nu je ko ning eens toe!Heb ik daarvoor Och. wat is regeeren toch zwaar!... Maar dit loopt de spuigaten uit. Hij neemt de telefoon en slaat als een wilde op de haak, als de verbinding twee, inplaats van éèn seconde duurt. Halloh! dadelijk, dringend, oogen- blikkelijk mijn hoofdkwartier in Afri ka! Rrrring... Asmara, Hoogheid! Halloh!de Bono?Zeg eens generaal, wat voeren jullie daar toch uit?... Wat zeg je?... Krabben. Wat is dat voor een manoeuvre? Nooit van gehoord!Hoe Vlooien...? Spreek toch wat netter taal: je spreekt met mij, met de Duce ...o, zoo!... Hoe je ze anders moet noemen...! Weet ik dat... Noem ze niet!... Wat! kan je haast niet stil staan bij de telefoon...? Waarom met? Je staat daar toch veilig in As mara. Heelemaal niet op vijandelijk gebied. Moest je gewoon soldaat zijn, de Bono! Toch maar fijndat je gene raal bent, wat? Maar waarom kan je niet stilstaan..Wat, om die vl.. om dat gedierte niet? Doe niet zoo kinderachtig, zeg! Of, ik wel eens last gehad heb van een... niet zoo onbe scheiden, generaal! Natuurlijk wet Maar ga ze vangen of laat ze sprin gen... Heele regimenten...?... On dragelijk?. Nu goed. Ik zal een legerorder geven, dat die vl..., hoe is de geleerde naam ook haast weer ...dat die Pulex irritant opgeruimd moeten worden... 'k Krijg de kriebel van deze praat. Maar zeg eens de Bono! je moet wat opschieten met je leger hoor! Hoe ver is Addis Abeba van Aksoem? Zeshonderd kilometer is het niet?... Goed... zevenhonderd, dan. Een soldaat uit mijn leger loopt gemakkelijk vijf kilometer per uur. Acht uur per dag je weet ik houd van sociale rechtvaardigheid ook-_ tegenover mijn soldaten dat is S0 kilometer. Je moest er al lang zijn, man! Ook al had je de troepen zoo nu en Jan rust moeten geven met het oog op de irriteer énd e pulex irritans. Schiet dus een beetje op en laat die vlooien maar pulex irritans. 't Duurt me te lang... wat?... nu weer de Abessijnsche troepen...!? Je ziet ze springen, je voelt ze springen en je springt zelf mee van de hak op de tak... Dat moet uit zijn... Opschie ten!!.... Rrrring! WEERBERICHT BAROMETERSTAND Hoogste stand te Stensele 769.3. Laagste stand te Isafjord 735.3. Stand vanmorgen halftwaalf 759.1, WEERVERWAC"TÏNG Matige tot zwakke N.O. tot O. wind, ge deeltelijk bewolkt, weinig of geen regen, weinig verandering in temperatuur. ALGEMEEN WEEROVERZICHT Het gebied van hooge luchtdruk in het N.O. is sinds gisteren nog sterk in beteekenis toegenomen. In de kern is de luchtdruk nog voortdurend stijgende. Het gebied van hooue luchtdruk in het Z.W. breidde zich naar :1a richting van Ierland uit. zoodat een verbin ding van de beide gebieden waarschijnlijk wordt. De depressie bij IJsland trekt naar dc Pool zee af. De luchtstroom uit het Zuiden brengt warmte tot ver in de Poolzee en- langs dc Oostkust van Groenland. In het Zuiden ligt een depressiegebied van de Golf van Genua over de Alpen tot in Hongarije met zomertemperaturen langs de Zuidrand. Oostelijke winden brengen koude vochtige lucht in Duitschland, en in d" Middelgebergten overal lichte regen en dc eerste sneeuw. Langs de as van lage luchtdruk die giste- 'n van de Schotsche kust tot in de Golf van Biskave reikte, viel veel regen. Het is te venvachten, dat de Oostelijke wind bij ons de temperatuur betrekkelijk laag zal houden, doch dat de vermeerderde bewolking de nachtelijke koude tem Deren zal. TEMPERATUUR Stand vanmorgen halftwaalf 5.0 C 25 OCTOBER Zonsopgang 6.43 uur, zonsondergang 4.45 uur Maan op v.m. 4.42 uur, onder nam. 3.30 uur VOERTUIGEN MOETEN HUN LICHTEN OP HEBPEN 25 OCTOBER Van 's avonds 5.15 uur tot 's morgens 6.14 uur De stranding te Egmond De „Drenthe" wordt gesloopt Naar wij vernemen heeft men afgezien an pogingen tot berging van de bij Egmond gestrande sleepboot „Drenthe", Het vaartuig zal worden gesloopt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1935 | | pagina 3