EEN SCHILDERSLEVEN UIT DE 16E EEUW DE STERRENHEMEL LUCAS VAN LEYDEN Nadat liet oproer van het Kaas- en Brood volk een einde had genomen en het vuur van de Hoeksche en Kabeljauwsche onlus ten was begonnen te dooven, al laaide het in den lande nog menigmaal weer op, trad voor Leiden een rustige tijd in. Wat was "t tusschen de Hoeksehen, de partij der ede len, en de Kabeljauwschen, die den bijstand van den graaf ondervonden, dikwijls fel toe gegaan. lloe golfde de macht der elkaar be- kampende partijen neen en weer! De stad wordt bij avond door de Hoeksehen verrast, de muren beklommen, de magistraat afge zet, hoofden der Kabeljauwschen gevangen. Wat een gekrakeel, wat een beroerten zijn het in een groot deel van die 15de eeuw •geweest! En Leiden heeft er zijn deel van gehad. Doch ihderna, in de SOer jaren der 15de eeuw breekt een rustige tijd voor Leiden aan. Een 40-1al jaren zouden verJoopen, waarin de wateren des tijds voor de stad kalm zouden voortvlieten. In deze peiode, waarin rystig handwerk en beroep kon wor den uitgeoefend en geen krijgsrumoer het gewone leven verstoorde, ligt liet leven van Lucas van Leyden, den beroemden schilder, graveur en houtsnijder. Zijn vader heette Huig Jacobsz. en behoorde ook toi de man nen van liet palet. ITet cerete onderricht werd Lucas door zijn vader verstrekt. Al spoedig'echter ontviel deze aan het gezin en Lucas werd in de kunst verder ingeleid door den beroemden Cornells Engelbrechts, die in 11(38 te Leiden geboren was cn ge noemd wordt als degene, die in zijn geboor testad het eerst de olieverf gebruikte. Van Lucas Huygensz (in 1191 geboren) bleek al heel spoedig zijn meesterschap in schilde ren en graveeren. Hij schilderde in olie- en waterverf, graveer de, teellende conterfeitsels... cn zoo zag men van Lucas van Leyden of Lucas Huygensz. op 12-jarigen leeftijd hetgeen de verba zing deed ten top stijgen een doek ver schijnen, in waterverf geschilderd, dat de historie van dèn heilige Hubertus, bisschop .van Luik, voorstélde. Is liet in het algemeen opmerkelijk, hoe zeer de Heilige Schrift in vroeger eeuwen de mannen van 't palet in zoo overvloedige mate de stof heeft gegeven voor hun kunst producten, bij Lucas van Leyden zien wij dit verschijnsel reeds op zeer jeugdigen leeftijd. Uij. 1509, dus op 15-jarigen leeftijd, dateeren negen tafereelen uit 't lijden van Christus; even later volgt de bekeering van Paulus. Met blindheid geslagen wordt de apostel naar Damascus geleid. Ook dit tafe reel, voortreffelijk van compositie, vervulde zijn tijdgenooten met bewondering. Inzon derheid de graveerstift wist de knaap mees terlijk te hanteeren In het algemeen wekte het verbazing, de producten van zijn hand ziende, welk een hooge, scheppende kunstzinnigheid reeds zoo vroeg door hem werd aan den dag ge legd. De kinderschoenen nog niet ontwas sen zijnde, een spruit van 15, 10 jaar. schept hij voortbrengselen, die als rijpe vruchten der kunst mochten gelden. Wat Lucas van Levriens producten ken merkte daarbij zijn kunstbroeders van dien tijd overtreffend was, dat hij, de natuur nauwkeurig waarnemende, het ver schiet overeenkomstig de werkelijkheid in flauwer, vager tinten penseelde. Op dit punt schoot ook Al bi echt Durer, de beroemde Duitsclie schilder cn graveur, tekort. Over trof deze hem in de teekening van zijn landschappen, die forscher is, in de voort brengselen van zijn graveerstift deed hij weinig voor Durer onder. En op het punt van schoonheid, fijnheid van bewerking b\\, prachtige lichteffecten, droeg Lucas van Leyden beslist den eerepalm weg. Van Lucas' meesterschap in de kunst. Toen de knaap nog slecht,s 16 jaren telde, gaf meer dan een stuk het overtuigend be- wijs>: zijn „Ecce Homo", zijn „Doop van Christus", zijn „Verloren Zoon" c.a. 1-Ioe viel compositie, van het eerste stuk te loven! Wat verscheidenheid van beelden, wat verschil in kleurrijke kleeding van onderscheiden volken gaf het te zien! Uit hetzelfde jaar dateeren nog verschillende andere houtsne den, o.a.: een boer en boerin met drie koeien In de beeltenis der boerin, die van 't mel ken opstaat, komt volgens ooggetuigen, dui delijk de stramheid in de leden van het lange, gebukte zitten uit. Een andere hout snede vertoont Adam en Eva, zoo pas ver bannen uit Edens lusthof. Deze korte schets heeft aleohts het oog merk, eenige bijzondeiJh'eden uit het korte, doch zoo werkzame leven van dezen be gaafden man naar voren te brengen. Van verdere pretenties blijven we verre. Het is een zeer onbeduidend getal werken van Lucas van Leyden, dat op ons vader lijk erf is gebleven, tegenover de talrijke stukken, die buitenlandsche verzamelingen bezitten. Reeds in de eerste helft der 17de eeuw moest geconstateerd: de schilderijen, die van hem fLeyden) tegenwoordig te zien zijn of gevonden worden, zijn weinig! Ilecft de Lakenhal te Leiden „Het Laat ste Oordeel", worden in de musea te Am sterdam cn die te Den Haag enkele stuk ken van hem aangetroffen („de dochter van Herodes met bet hoofd van Johannes de Dooper" en ,,'t Portret van Philips, hertog van Bourgondië"), veel aanzienlijker zijn op dit punt de buitenlandsche tempels der beeldende kunsten, zooals te Madrid, te Parijs, tc München, te Dresden cn in Enge land, van zijn doeken voorzien. Groote sommen zijn vroeger van buiten landsche zijde geboden, om bet uitnemende kunstproduct „Het laatste Oordeel" mach tig te worden. De Leidsche Overheid heeft er echter, en terecht, een eer in gesteld, deze beteekenisvolle schepping van een zijner vermaarde burgers, die de volle aan dacht van onzen grooten Rembrandt waar dig bleek, in haar midden tc houden. Do prenten van onzen Leidsdhèn artist brachten voor dien tijd een niet onbelang rijk bedrag op. De bladen, die de voor treffelijkste van zijn arbeid op dit terrein geacht konden worden, werden met een goudgulden, een waarde van 2S stuiver, be loond. Groote nauwgezetheid nam hij al-tijd bij zijn werk met graveestift of penseel in acht. Speurde hij er gebreken aan of viel een vlek te bemerken, dan werd het men weet dit door een mededeeling van zijn dochter ten vure gedoemd. De reisstaf heeft I.ucas Huygensz., op een kleine uit zondering na, nimmer ter hand genomen. Hebben zoovele kunstbroeders Italië bezocht en de Italiaansche meesterwerken bestu deerd, onze schilder is altijd op het eigen landserf gebleven. Heeft misschien bij hem de noodzakelijkheid niet zwaar gewogen, zich van de voortreffelijke Italiaansche kunst op de hoogte te stellen? Of zou het reizen en het verblijf in het vreemde land naar zijn oordeel te veel tijd in beslag ge nomen hebben? Hoe sterk deze door hem benut werd, bleek even na zijn huwelijk met een dochter uit 't aanzienlijke geslacht van Boshuyse. Met spijt, met een zekeren wrevel namelijk zag hij terug op den velen tijd, die met de feesten, gepaard gaande met zijn huwelijk, verloren was gegaan. Gaat men na, hoe Lucas van Leyden vanaf zijn kindsheid haast, onafgebroken gewerkt lieeft, hoe hij zich, bezield met e,en bran dende liefde voor de kunst, nimmer tijd gunde voor verstrooiing of verpoozing, dan kan het ons niet vreemd voorkomen, dat hij tenslotte te veel van geest cn lichaam had gevorderd en een gedrukte stemming en een ondermijnde gezondheid er uit voort vloeiden. Steeds meer werd zijn geest dan ook door zwaarmoedigheid gedrukt. Reeds ge ruimen tijd door zijn vrienden met zorg gadegeslagen, dachten deze, dat een reis door het l'aiid met dc afleiding daaraan verbonden, verfrissching van zijn geest cn opbeuring van de ingezonken stemming zou brengen. De kwaal, die bij de kunst broeders haast geregeld werd en nog altijd wordt aangetroffen, een schrale, magere beurs, een zieke portemonnaic, daaraan laboreerde onze schilder niet. Het nog al zeldzame verschijnsel heeft zich namelijk bij Lucas van Leyden voorgedaan, dat zijn kunst, zijn gravures zoowel als zijn schil derijen, tijdens zijn leven hoog gewaardeerd en met flinke sommen betaald werden. De uit rusting van de reis, waartoe besloten werd, behoefde atzoo niet als van den Pri \=ïschen arme te gaan. Een schip, waarmede de reis naar Zeeland en Vlaanderen zou geschieden, werd daartoe uitgerust en van al het noo- dige vooralen. Verschillende steden werden aangedaan. Te Middelburg werd kennis ge maakt :net den Vlaamschen schilder Jan van Mabusc, Jie, niet ontbloot van begaafd heid, zich met ijver op cie schilderkunst had toegelegd en wiens werk met aandacht werd bezichtigd. Bij een simpele ontmoeting en korte kennismaking bleef het niet Onze Leidenaar als man in bonis, bood Mabuse en andere leden van liet gilde, een gastmaal Dc molen „Dc Valk" nabij Leiden; een fraai stuk Hollajidsch bouwwerk in een echt Hollandsch zomerlandschap aan, dat, figuurlijk gesproken, naar peper rook, en Mabuse werd op den geheelen ver deren tocht Leiden's reisgenoot. Beiden hul den zich nu :n een praalgewaad, blinkend van goud. en zijde-glans. Aldus uitgedost, vormden ze in eik ge\al geen alledaagschc verschijning. Ook in de Vlaamschc steden Gent, Meclie- lcn en Antwerpen, trad Lucas voor zijn bont genooten als vrijgevig gastheer op. In laatst genoemde stad werd op liet feestmaal ook de beroemde Duitsclie schilder en graveur Albert Diirer genoodigd. De verwachting, dat de reis naar Zeeland en Vlaanderen de geestelijke gezondheid van den schilder weer op peil zoubrengen is niet vervuld geworden. Nog in sterkere mate zelfs open baarde zich bij z'n terugkeer zijn zwaar moedigheid. De tocht gevoegd bij liet ban- keteeren, heeft den vermoeiden, overspannen geest van den schilder stellig nog meer be zwaard. Stellig had een eenvoudige rust periode zijn gezondheid oneindig beter beinvloed. En liet is ook zeer de vraag, of het gezelschap van Mabuse, die van een lichtere levensopvatting was en wien later nog logies achter de ijzeren deuren te Mid delburg tc beurt viel, in deze een gunstige factor voor den schilder geweest is. In zijn sombeilbeid werd hij door veel achterdocht gekweld, verbeeldde zich zelfs, dat een kun stenaar, naijverig op zijn roem, hem vergif had doen innemen. .In de volgende zes jaren nam zijn gezondheid allengs meer af. Den grootsten tijd te bed doorbrengend, doofde toch zijn lust tot de kunst niet uit. Integen deel nog altijd liet hij weinig tijd verloren gaan. Zelfs voltooide hij in 1531 zijn ver scheiden volgde slechts 2 jaar later nog een van zijn beste stukken, den Heiland voorstellend, die aan den blinde het gezicht terug geeft. Zijn laatste werk, een houtsnde, Pallas, de godin der wijsheid voorstellend, moet, naai men oordeelt, een arbeid van eenige maanden gevorderd hebben. Met veel voldoening moet. hij dit zijn laatste product, vóór hem op liet bed liggend, beschouwd hebben. Toen hij zijn verscheiden van dit aardsche tooneel voelde naderen liet was twee dagen voor zijn sterven gaf hij zijn begeerte te kennen, nog eens den hemel, het werk des Scheppers, te aanschouwen. In wélks aanblik hij langen tijd in diep gepeins verzonken bleef. Weer naar binnen gebradht, was ook zijfc laatste reis in dit aardsche dal ten einde. 'Ptvee dagen later op den dag, oekend staande als die van den heetcn Ommegang te Leiden, waarop een zeldzame hitte zelfs vele slachtoffers eischte, overleed Lucas van Leyden, nog slechts jaren tellend. Een onuitbluschbare liefde tot dc kunst en een nooit verflauwende ijver hadden zijn levensvlam verteerd. klinkt aanvankelijk wat Vreemd, sterren van de Ode grootte. De (heldere witte Wega uit c|e I-icr 's van fleze klasse een typische vertegenwoordiger. Weer eeri grootte klasse helderder wordt dan aangeduid als van de grootte lm. Sinus, alfa van de Groote Hond. heeft de grootte lm 58. De zon is van de grootte 26.7, de .volle maan 12.55. Al de genoemde helderheden zijn! vis u ee le en dus schijnbare helderheden die afhankelijk zijn van de werkelijke licht- kraclit cn de afstand. Zooals wij boven reeds zagen met de maan, kan niet alleen van de hemellichamen! die zelve lichtbronnen zijn, zooals de sterren en de zon, de helderheid worden gemeten, maar ook van die, welke het zonlicht weer kaatsen, zooals de planeten en manen. Zoo was tijdens de oppositie op 12 April, de pla neet Mare van de grootte 1.2 en Jupiter op 10 Mei van de grootte 2, dat is, wat deze laatste betreft, helderder dan Sirius. Geen enkel hemellichaam, behalve de zon en de maan, kan zulk een helderheid berei ken als de planeet Venus. Als binnenplaneet vertoont Venus schijngestalten, die in kleine kijker reeds zijn waar te nemen. De helder heid is dus afhankelijk van de afstand en de „fase" of schijngestalte. Fig. 2 vertoont de schijngestalte van Venus op bepaalde tijd stippen in de loop van dit jaar. In Januari, een paar maanden na dc bovcnconjunctie, vertoont de planeet zich als een nagenoeg rond schijfje; dc afstand tot de aarde be draagt dan ruim 219 millioen K.M., de mag nitude 3.4. Op 30 Juni is Venus in grootste elongatie als avondster; afstand pl.ni. 105 millioen K. M., magnitude 3.9. Maar eerst einde Juli, begin Augustus bereikt de planeet haan grootste helderheid: 4.2! Venus nadert dan daarna nog steeds tot de aarde, zoodat de schijf wel groot er wordt, maar de fase neemt zoodanig af, dat de helderheid vermindert. Tijdens de grootste helderheid kan, onder be paalde omstandigheden, een voorwerp in het licht van Venus schaduw geven. Vallende sterreif Vallende sterren (naar het straalpunt In de Waterman: Aquariden) zijn te verwach ten van 2531 Juli. A Algolminlma 1 Juli te 1 uur 20 min.; 3 Juli te 10 uur; 2f Juli 3 uur; 23 Juli 11 uur 50 min. De Zon en de Maan De zon treedt 23 Juli in het teeken Leeuw. Een gedeeltelijke zonsverduistering op 30 Juli is in Nederland niet zichtbaar. Het eerste kwartier der maan van 8 Juli staat in de Maagd, de volle maan yan 10 Juli in de Steenbok. De totale maansverduistering yan 16 Juli„ is in Nederland niet zichtbaar, «3TERREM *1? *2? GR O-De» JUPITER 4-5ATURNU5 Mercurius morgenster Venus in grootste helderheid, 4m. 2 De sterrenhemel vertoont zich als een koe pelvormig gewelf, waaraan de sterren even als de zon en de maan,'in het Oosten op komen en in het Westen ondergaan. De circumpolairsterren die men op het Nooixl'kaartje binnen de gebogen lijn vindt, gaan op onze breedte niet onder. De sterrenkaartjes Dc kaartjes stellen elk het halve hemel gewelf voor hoven den Noordelijken en den Zuidelijken horizon, in den stand van 15 Juli 'savonds tc negen uur. Hetzelfde aspect vindt men begin Juli te tien uur. De Poolster, in de Kleine Beer, net eenige hemellicht dat altijd op dezelfde plaats staat, geeft het Noorden aan. De sterrenbeelden De kop van de Draak staat nabij liet zenitli. De Groote Beer staal in het N.W., in liet N.O. komen Andromeda en Pegasus op, terwijl de Wagenman laag boven den noordelijken horizon staat. In liet N.W. gaan Kreeft en Leeuw, waarin de planeet Venus, onder. Aan den zuidelijken hemel staan de heldere sterren: Wega, Altair, An-, tares, Spica en Arcturus in de sterrenbeel den: Lier, Arend, Sdhorpioen, Maagd en Boötes, terwijl de planeten Mars cn Jupiter in Maagd c-n Weegschaal de aandacht trek ken. Juist in liet zuiclen staan Slangendra ger cn Hercules. Venus in grootste helderheid. Reeds bij een vluchtigen blik op den ster renhemel valt het groote verschil in hel derheid onder de sterren op. De apostel Paulus spreekt dan ook in 1 Corinthe 15, als over iets van algemeene bekendheid: „Een andere is de heerlijkheid der zon, cn een andere is de heerlijkheid der maan en een andere is de heerlijkheid der sterren: want de eene ster verschilt in heerlijkheid van de andere ster." Reeds de ouden, zooals Hipparehusi (150 v. Chr.), Ptolomaeus (138 n. Chr.), verdeel den de sterren in 6 grootte klassen. Deze verdeeling berustte zuiver op helderheids- schattingen en liet is wel merkwaardig dat na onderzoek en meting met dc moderne instrumenten die verdeeling in hoofdzaak is behouden gebleven. De „grootte' der sterren heeft., in dit verband, intusschen niets te maken met de afmetingen of de massa der hemellicha men. Het is een minder gelukkig woord dat nu eenmaal in gebruik is en alleen betrek- .V -vm w FIG-I king heeft op de helderheid; men spreekt dan ook niet van grooter en klei ner, maar. van helderder en zwakker sier- ren. Bij het notecren maakt men gebruik van het latijnsche woord: magnitudo (groot te), in dezer voege dat. men sterren van de. eerste en tweede grootte aanduidt als ster ren, resp. lm en 2m. Fig. 1 geeft een overzicht van de betrek kelijke helderheid van de sterren der zes eerste grootten. Bij het beschouwen der fi guur wordt (hef duidelijk dat de sterren dei- zesde grootte ojj dc grens der zichtbaarheid voor het mensohelijk oog, liggen. Met de kijkers ziet men sterren tot de 17de, en met behulp van de fotografie ontdekt men sterren tot de 21ste grootte. Bij volle maan zijn de sterren van de eer ste grootte duidelijk, die van de tweede grootte nog juist zichtbaar. Nu is het niet zoo dat een ster van de tweede grootte ons tweemaal en -een van de eerste grootte ons driemaal zooveel licht toezendt als een ster van de derde grootte. De verhouding is ongeveer 2.5 (nauwkeu rig 2.512), zoodat een ster van - de eerste grootte ongeveer 100 maal zooveel licht geeft als een van de zesde grootte. Bij de ouden had men al die sterren, wel ke ongeveer dc helderheid van Aldebarar: (alfa van de Stier) hadden, maar ook die veel helderder waren, tot de sterren van de eerste grootte gerekend. Maar bij nauwkeu rige meting in den nieuweren tijd, bleken er sterren te zijn die 2.5 maal zooveel licht als Aldebaran geven cn was men genood zaakt wide men de nu eenmaal bestaan de indeeling behouden negatieve helder heden in te voeren. Aldus kreeg men, liet De Planeten De planeten voor het'bloote oog zichtbaar, zijn Mercurius, Venus, Mare, Jupiter en Sa- turnus. De planeten stralen zelve geen licht; uit, maar weerkaatsen het zonlicht. Mercurius is in de loop der maand on der niet ongunstige omstandigheden, als morgenster te zien. De planeet loopt, door de Tweelingen en is li Juli in grootste weste lijke elongatie. Mercurius is dan van de grootte Om! cn komt in het midden dei; maand ongeveer P/2 uur voor dc zon op. Venus ziet men op het Noordkaartje in de positie van 15 Juli. De stippellijn (in de Leeuw) geeft den weg aan die de planeet in, Juli doorloopt. 67 Juli gaat Venus aan Re- gulus, de helderste ster uit de Leeuw, voor bij. De planeet bereikt aan het einde der maand haar grootste glans maar gaat dan reeds te 9 uur onder. M ars vindt men aangegeven in de Maagd De stippellijn met pijlpunt geeft den weg aan die de planeet in de Maagd aflegt. 15— 16 Juli gaat Mars aan Spica voorbij. In het midden der maand gaat de planeet te 11 uur onder. Jupiter is nagenoeg in stilstand in de Weegschaal. De planeet is van de grootte 1,8, dus nog iets helderder dan Sirius, en gaat in het midden der maand te midder nacht onder. Saturaus in de Waterman, komtlin het begin der maand te 11 uur, aan het einde te 9 uur op. De tijdsopgaven zijn in gewonen Amster damse-hen tijd. Zomertijd is dus één uur later. 30 JUN1 3 AJJ6- (SEPTi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1935 | | pagina 10