Bond van Meisjesvereen.
op Geref. grondslag
Studie-hoofdpijn?
Zeventiende Bondsdag
te Arnhem
Acht duizend meisjes in
Gelre's hoofdstad
Vandaag werd te Arnhem de zeventiende
bondsdag gehouden van den Bond van
Meisjes-vereeru gingen op Geref. Grondslag.
Zoo om en hij achtduizend meisjes waren
daartoe naar Gel re's schoone hoofdstad gé-
trokken. Natuurlijk was er geen denken
aan die allen in één zaal saam te brengen.
Ook van dezen Bond geldt: Geen zaal biedt
ruimte voor 't getal, waar uw gelederen sa-
toen stroomen. Niet minder dan zes gebou
wen waren daarvoor noodig.
Reeds voor den begroetingsavond, die gis
ter in „Musis Sacrum" gehouden werd, was
tie belangstelling zóó groot, dat vele honder
den moesten worden teleurgesteld. Maar zij,
die dezen avond mochten bijwonen, zullen
tiaarvan zeer prettige herinneringen bewa
ren. We hopen er morgen iets van te ver
tellen.
Lang vóór half 11 togen vanmorgen de
ïneisjes naar de vergaderplaatsen waar zij
toegang hadden. Dat had het Bondsbureau
even eenvoudig als practisoh geregeld: voor
elk der zes zalen had de toegangskaart een
fcndere kleur.
Openingsrede van 'de
fg Bondspresidente
9
ïh de groote zaal van „Musis Sacrum"
Werd de vergadering geleid door de Bonds
presidente, mej. M. Parmentier, yan
Degstgeest. Deze
s er in haar
Openingswoord
dat men te-
toidden van'twe-
ireldrumoer van
rondom in vrede
blijdschap
k'a toooht samenko-
"toen om God te
loven.
Wel heeft, zegt
fepr., de sombere
'doodsklok nog
maals geluid over f
één, die bij ons
behoorde. Ook nu
tooest er weer
een uit onze rijen
gemist worden, Me], M. Pai~nien.fiet
die in zijn leven
sympathiek en actief stond tegenover onze
arbeid.
j Onze baadsmaU Ds. Vonkenberg
heeft God ons door de dood ontno
men. Met groote liefde was hij ver
vuld voor het Jeugdwerk, met groote
ijver heeft hij hiervoor gearbeid, be
zield door een diep geloof heeft hij
rön lexeji gesteld in .dienst van Gods
koninkrijk. Wij danken God voor het
geen Hij ons in Ds. Vonkenberg heeft
gegeven en moge zijn arbeid ons
steeds ten voorbeeld blijven.
Met dankbaarheid memoreerde spr. voorts
het feit, dat ook in 't afgeloopen jaar het
aantal vereenigingen weer is toegenomen.
Wanneer we letten op wat in Duitschland
en Rusland gebeurt, kunnen we niet anders
dan met ontroering neerzien op de ons ge
schonken zegeningen.
Na er op te hebben gewezen, dat het dit
jaar vier eeuwen geleden is, dat Calvijn op
26-jarigen leeftijd zijn Institutie in 't licht
zond, wekte spr. de Bondsvriendinnen op als
Christen jonge vrouwen j wereld te toonen,
dat 't haar levensideaal is de banier van
Koning Jezus Christus te ontplooien.
Want, wanneer gij dit doet, dan zal nw
jonge leven in deze tijd tot rijke zegen zijn,
maar dan zal ook uw belijden en beleven
vrucht dragen voor de historie, dan zal er
ook later van u getuigd kunnen worden, dat
het in uw leven ging, evenals dit was bij de
jonge Calvijn: „Alles om de eere Gods".
Na dit openingswoord werd uit volle borst
't Bondslied gezongen:
Daar kinkt een lied vol levensdrang,
't Zwelt aan uit duizend monden,
Het is de vreugdevolle zang,
Die luide wil verkonden:
Wij bouwen in den lentetijd
En willen, trots gevaren,
Ons ideaal in harden strijd
Met Godes hulp bewaren.
Dat was een mooi moment, dat in 'vervoe
ring bracht ieder, die er van getuige mocht
zijn,
Niet zóó maar zóó
In 'de concertzaal van „Musis Sacrum"
waar de leiding berustte bij mej. E. C.
Versluys, sprak na de openingsrede
mevr. W. J. Streekstra-Klaarhamer
van Dokkum
over het onder
werp: „Niet zóó
maar zóó".
Het negativis- jj
me, de afbreken
de critiek zoo
zeide spr. o.m.
viert hoogtij, op
maatschappelijk,
staatkundig
ook op kerkelijk
gebied. Men weet
allen goed, waar
een ander faalt,
maar weet niet,
waar de juiste
weg dan wèl ligt.
Men neemt niet ïevr> j Streekstra-
de moeite, hierin Klaarhamer
zich te verdiepen.
Leven uit een vast beginsel is eisch, vooral
tegenwoordig. Aanvaarden de consequenties
van ons beginsel. Niet zijn zooals de Laodi-
cenzen, die noch haatten noch liefhadden.
Dit óók ten opzichte van onzen Bond.
Daar is nog veel te corrigeeren, maar elk
lid van onze M. V. moet beginnen met cor
rectie van haar eigen hart en leven. Men
mag een open oog hebben voor de fouten in
onze partij, ons Gerplormeerd kerkelijk ie
ven, ons Bondsleven mits men met liefde
tracht te verbeteren.
Niet alleen „niet zoo", maar ook: „maar
zóó".
Spr. gaat thans na verschillende gebreken,
die de arbeid nog aankleven in vereenigin
gen en kringen. Om deze fouten te kunnen
verbeteren, moet men ze z i e n. Voor verbe
tering is noodig: geduld, liefde, zin voor
orde, trouw aan gestelde regels, gewilligheid
tot offeren.
Zal bij den voortduur onze Bond met z'n
vereenigingen en kringen bloeien, zoo zal
er van ons gevraagd worden, niet: den
Bond uit te buiten voor eigen geestelijk nut,
maar: den ander uitnemender te achten
dan onszelf.
We moeten willen werken, willen
dienen, willen offeren, willen bidden
voor onze medeleden, onze vereeniging, onze
kring, onzen Bond, trouw in het geringste,
biddend: „Bewaar en bouw ons in 't geloof.
Bind Uwe liefd' ons samen".
Waarom en waartoe
Dit was bet onderwerp, waarover 's mor
gens in de Koepelkerk de heer G. P. J. v.
Alkemade van Rotterdam refereerde. Het
behandelde de kwestie van de behandeling
der Vaderlandsche Geschiedenis op de Meis
jesvereen iging.
Spr. schetst eerst de waarde van de histo
rie in 't algemeen, daarna in 't bijzonder die
voor den Christen.
Vervolgens toont hij aan, dat art. 3 dei-
Statuten von het Bondsreglement vraagt om
behandeling der geschiedenis van het vader
land.
Dit wordt nader betoogd, waarna vervol
gens in korte trekken practisoh e wenken
worden gegeven voor het leven der M. V.
De loopende lijn
In de vergadering, die gehouden werd in
de Klarendalsche Kapel, refereerde mej. T.
Kok van Utrecht over het onderwerp „De
loopende lijn".
De groote schare Geref. meisjes, zegt spr.,
die thans te Arnhem in Bondsdag bijeen
zijn, is mede een bewijs, dat onze organisa
tie niet rust op een idee fixe, doch aansluit
bij bestaande wenschen en nooden.
De vorming, uitgaande van het gezin, is
van groot belang. Echter heeft ook het
Geref. meisje speciale voorbereiding noodig
voor haar eigen, speciale taak in het leven.
Daartoe wil onze Bond. in al zijn geledingen,
medewerken.
De tijden zijn gewijzigd, wat vijftig jaar
geleden ondenkbaar anus, kan nu nood
zaak zijn. Wij belijden allen grif, dat
God, als aibestierend Koning onze plaats en
onzen kring bepaalde. Maar dit moeten we
nu ook in de practijk beleven. God maakt
de tijden, cn onder Zijn bestel wijzigen zich
ook de omstandigheden voor de opgroeien
de jeugd. Het is naar de Schrift, dat we
alie krachten inspannen en alle geoorloofde
middelen aangrijpen, om ons voor te berei
den, opdat we zooveel mogelijk klaar zijn,
wanneer het volle, rijke leven, gecompli
ceerder dan ooit, voor ons open gaat
Op onze M. V. is het Woord van onzen
God het fundament. Daarom blijft voor onze
organisatie het hoofddoel ook staan, en nie
mand late zich aftrekken dcor lokkend ge
fluit; beginselstudie blij ve hoofd
zaak. In een teveel-willen ligt al een kiem
van mislukking. De doorwerking van de be
ginselen die we loeren kennen en liefheb
ben, moet zich ook in het dagelijksohe le
ven openbaren.
Uitvoerig ging spr. hierna in op de betee-
kenis van dit onderwerp yoor 't vereenigings
ley en, i
We zien ook in onzen Bondsanbeid en
zijn geledingen gebrek en zonde; maar we
mogen God danken dat Hij ons nog blijft
zegenen en van ons aller krachten wil ge
bruik maken. Sterke ook deze dag óns, om
voort te gaan met blijmoedigheid en ver
trouwen.
Rede Ds. W. H. v. d. Vegt
In de middagvergaderingen in de groote
zaal en concertzaal van „Musis Sacrum"
gehouden, hield Ds W. H v. d. Vegt van
Goes een rede over: „Hedendaagsche devotie
en Gereformeerde godsdienst".
Spr. begon met op te merken, dat het
woord devotie niet uit de Christelijke gods
dienst stamt. Daarom kan men het ook ge
bruiken vöor de overgave aan de marxisti
sche of fascistische wereldbeschouwing. Van
deze hedendaagsche devotie (toewijding)
werd een voorbeeld gegeven uit het leven
van den Franschen literator André Gide.
De daad overweegt bij deze devotie. In het
Christendom mist de devotie dit accent.
Daar is zij haast identiek met gevoelsreli
gie. Dit werd toegelicht met een overzicht
van de moderne devotie der Broeders des
gemeenen levens tot de hedendaagsche de
votie, waar in de schemeringen van het ge
voelsleven alle vastheid van belijdenis en
dogma vervaagt, wat een noodlottig misver
stand meebrengt voor het theologisch spraak
gebruik. Men houdt dan wel vast aan de
historische terminologie van het rechtzinnig
Christendom maar legt er de meest vrijzin
nige inhoud in. Deze consequentie van de
gevoelsreligie moet ons voorzichtig maken.
Geen „kascultuur van het geestelijk leven".
De mensch met zijn ontroeringen vraagt dan
de aandacht. Ware devotie heeft alle aan
dacht voor God. En wie God zegt, zegt dienst
van God. En dienst is daad. Daarbij ont
breekt de verrukking niet. Godsdienst is
liefdedienst tot liefdedaad. Daarom hebben
wij niet alleen op onze hoede tc zijn voor
gevoelswiegelingen, wij mogen de gods
dienst evenmin gebruiken voor verstandsbe-
spiegelingen. God spreekt tot. ons door Zijn
Woord met het doel, dat we onze praktische
levenshouding zouden kennen en vaststel
len. Zoo is de devotie van den Geref.
godsdienst gebonden aan het Woord. De de-
voten hebben hun exercitiae pietatis (oefe
ningen in de vroomheid). Wij hebben die
praktisch in het doen van den wil Gods.
Daarvoor heeft Christus ons geen bepaalde
techniek en systematiek geleerd. Dan ko
men we weer onder de wet. Wel moeten we
ernstig gebruik maken van vaste tijden voor
gebed en Schriftonderzoek. Vooral make
men alles wat men kan van het Bijbellezen
en de gebedstijden, die het gewone Christen
leven kent. Bovenal zijn onze gtestelijke
oefeningen in de samenkomsten der ge
meente te zoeken. Calvijn noemt deze onze
exercitia pietatis. Het verlangen naar God
is verlangen naar de kerk (Psalm 42). In
het Woord en het Sacrament ligt de devotie
(toewijding) van ons leven. Deze gaat van
God uit. Wij zijn gebonden in Zijn verbond.
De gehoorzaamheid des verbonds is onze
daad van devotie. Daarin ligt dc verheffing
en verheerlijking van ons leven. Wie kerk
en verbond'niet kent en erkent naar het
Woord kan niet komen tot de ware devotie
van den Gereformeerden godsdienst.
Rede Dr. C. N. Impeta
In de Klarendalsche Kapel en in de Oos-
teifkerk sprak Dr. C. N. Impeta van Kam
pen over het onderwerp „Uw zaak uw
taak".
De Romeinen aldus spr., lieten ons vele
„gevleugelde woorden" na. Eén van die
luidt: tua res agitur: uw belangen worden
besDrokeu, uw huis staat in brand! Het ver-
eenigingsleven is niet een privé-aangelegen-
h.eid van de jongelingen; en niet alleen iets
voor een Gideonsbende of eenigc dweepsters
onder de meisjes. Neen, het raakt u allen,
die van Gereformeerde levensopvatting zijt.
Raakt alléén déze zaak u? Dat zou spr. niet
gaarne beweren. Hij gunt allen een geluk
kig huwelijk, al is dit ook niet „het ééne
noodige". God kan ook in een anderen weg
een levensroeping geven en doen vervullen.
Toch: het is een weldaad des Heeren: een
gelukkig huwelijk on het moederschap.
Maar dan komt er nog wat anders kijken
dan vergaderen, inleiden en wat dies meer
zij- En daarom óók het echt-vrouwelijke-
huishoudelijke is een stuk van uw taak.
Maar dan soms niet méér dan dit Ook dit
is een onjuiste mcening. Zal dc gehuwde
vrouw later niet gaarne meespreken in be
langrijke aangelegenheden, cn, ook daarin
en daardoor haar man- tot. eer en kroon zijn?.
Natuurlijk. Maar zij. kan liet niet dan na
behoorlijke voorbereiding ook daartoe, dus
in het „geesteijlke", in de jonge-meisjesja-
ren. De geestelijke éénheid is de hoogste
éénheid. Maar daartoe is geestelijke vóórbe
reiding noodig, nh. En trouw je niet. ga dan
toch niet zonder God en zonder Christus
door het leven! Niet zonder liet Woord en
niet zonder een heilig beginsel, waaruit ge
leeft Maar, dan is ook voor u studie dier
beginselen nu, in de opgroeiende jaren, noo
dig.
Deshalve: het is \r aller zaak. Het is
dan ook uw aller taak mee te doen en ge
hoorzaam te zijn op de wegen, die uw God
u wijst!
Geestdrift voor het ideaal
Als we de namen in het programma goed
geteld hebben, dan is ophezen Ambemschen
Bondsdag door niet'minder" dan 23 spreek
sters en sprekers 't woord gevoerd!
En daaronder waren mannen van naam.
We noemen slechts minister de Wilde en het
Tweede Kamerlid Schouten. Voorts vele
zeer bekende predikanten.
Ofschoon we morgen op dezen welgeslaag
dén Bondsdag nog nader terugkomen, zoo
denken we er niet aan naar een volledig
verslag te streven
Liever geven we nog een totaal indruk
over deze prachtig geslaagde samenkomsten,
waarin in allerlei toonaard als 't groote
geestdriftwekkende doel werd opgeheven:
Het ideaal der Christenvrouw
Om vrij te staan in 't leven:
Gehoorzaam 't Woord, den Heer getrouw,
Dat is ons aller streven!
Leeuwen uit Abessynië
Een geschenk voor de Koningin
Te Amsterdam zijn per schip twee vol
wassen leeuwen gearriveerd, die door den
keizei- van Abessynië aan de Koningin ten
geschenke zijn gezonden. H. M. heeft deze
dieren toevertrouwd aan de zórgen van
Art is, waarvan H.M. beschermvrouwe is.
PROV. STATEN VAN ZUID-HOLLAND
De vergaderingen van de Prov. Staten van
Zuid-Holland gedurende hun aanstaande
eerste gewone zitting zullen worden gehou
den in de vergadei-zaal van de Eerste Kamer
De eerste vergadering wordt geopend op
Dinsdag 2 Juli, des morgens elf uur.
Officieele Berichten
LAND- EN ZEEMACHT
Benoemd is en aangesteld tot rcs.-off van
gezondh. 2e kl. de diens-tpliehtig-koi poraal van
de le comp. hospitaalsoldaten I C Albriclit. arts.
aan dc-n hoofdoff. van len marinestoomv.dienst
der is kl, U E J Heitz, ia w?£ens lansduiisen
ROFFELRIJMEN.
ROOD LEEST ONS DE LES
'k Heb in het vorstelijk Den Haag
Een schuchtre blik geslagen
Om na te gaan hoe onze lui
Zich in de strijd gedragen.
Het viel me echt niet tegen want
Ik durfde niet verwachten
Dat velen naar de buitenkant
Hun dure plicht betrachten.
Er zijn er, zekerlijk, die fier
Met wapprende oanieren
Tot steun van onzen candidaat
Hun woningen versieren.
Aan zulk een vlag herken je zóó
De vurige getrouwen
Die breed het sprekend teeken der
Beginselen ontvouwen.
Er zijn er, die, wat soberder,
Door de verkiezingsplaten
Hun liefde voor de groote zaak
Naar buiten blijken laten.
Er zijn er die hcc anders doen:
Die door hun huisbezoeken
Verscheiden stemmen voor de lijst
Met onze mannen boeken.
Maar als je door de straten gaat
En zoekt een ziriitbaar teeken
Van actie ach, dan zie je dat
Haast overal.ontbreken!
Zoo is het niet slechts in Den Haag,
Zoo is 't in alle steden
En dorpen, waar met alle macht
Door andren wordt gestreden.
't Is jammer, maar de socialist
Komt ons de les te lezen:
Hij is een voorbeeld hoe spontaan
De ijveraar moet wezen.
(Nadruk verboden.) LEO LENS.
Zoo'n „AKKERTJE" maakt U weer frisch,
rustig en kalm. Maakt dat Ge een goed
examen zult doen. Zorg dus in dezen
examen-tijd zoo'n metalen zakdoosje met
3 „AKKERTJES" bij U te hebben. Ze zijn
overal verkrijgbaar voor slechts 20 cent.
De hagelbui, die Pinkstermaandag over het Westland ging, heeft heel wat
schade aan de kassen aangericht.
Een geweldige brand heeft te Schayk bij
Grave 'n geheel huizencomplex verwoest.
De Nieuwe Parklaan te Den Haag tijdens 'n buitje
van de laatste dagen.
De aardbeving rond Quetta veroorzaakte groote schade. Hierboven een der straten. Van de huizen bleef niet
veel staan.
Emir Ibn Saoed op 't. perron te Rotter
dam bij zijn vertrek naar Eindhoven.
TWEEDE BLAD PAG. S
WOENSDAG 12 'JUNI 1935