AMBXIRN BINNENLAND. Kunst en Letteren. 'S DUAL RATIO Devaluatie of verlaging van vaste lasten Op de vergadering van de r.k. partijraad, welke volgens sommige r.k. bladen mat, maar niet zonder belang was, heeft. Mr Aalberse in entwoord op vragen aangaande verlaging van hypotheekrente en vaste schuld, gezegd: Zoowel voor hot h yptfth eek vraagstuk als dat der autonomie hel ik over naar het systeem van Dr. Bribing. Zonder ver laging der voste lasten zal m.i. de drang paar devaluatie niet te weerstaan zijn Deze verklaring van den leider eener gioote partij lijkt ons yan niet weinig be- Houten hoepels Voor Nederlandsche haringtonnen Onlangs werd ons uit de streek der griend cultuur de vraag gusteld, waarom voor haringtonnen niet meer houten in plaats yan ijzeren hoepels gebruikt worden. Het bestuur van Ned. Fabrikaat, dot we om inlichtingen vroegen, stelde oaarop een uitvoerig onderzoek in. Het re sultaat leverde niet veel op. „Va,n slechts twee kuiperijen is antwoord ontvangen. De 9ene aeelt mede, dat het technisch niet mogelijk is haringtonnen te fabriceeren, uitsluitend afgebonden niet houten hoepels. Het is mogelijk meer hou ten hoepels om te leggen en minder ijze ren banden dan tot nu toe geschiedt, maar het vat wordt daardoor duurder in prijs. De andere antwoordde, dat het in het be lang der hoepelmakerij is, dat voor haring tonnen houten hoepels worden gebruikt, o.a. omdat grauwe houten hoepals voor ha ringtonnen een artikel is, waarmede de gl-oote lange stokken kunnen warden opge ruimd. Deze lange stokken werden vroeger veel gebruikt in Noordwolde voor de stoelen fabricage, maar dit is ook grootendeels af- géloopen. De periode 19141918 is hiervan oorzaak geweest. De nouten hoepels waren toentertijd zeer duur cn hebben toen het terrein moeten afstaan aan het ijzer". Officieele Berichten ONDERSCHEIDING Bij Kon. besluit Van Oranje-Naasai Zilver aan W Xu WRIGLEYs KAUWGOM VERFRISCHT DE MOND NA PET ROOKEN PER PAKJE FRANQOIS HAVERSCHMIDT 1835 14 Februari 1935 Zoo nu cn dao komt men op de boekenmarkt nog eens tegen, enkele werkjes zooals „Snikken en Glimlachjesof „Familie en Kennissen" die ces herinneren aan Francois Haverschmidt en zijn dubbelganger Piet Paakjeos. Op St. Valentijnsdag, 14 Februari 1835, werd Fnan^ois Haverschmidt te Leeuwarden geboren, weot zijn vader apotheker en wijnbooper was. Van zijn vierde tot zijr achtste jaar werd cie zonrrvacantie steeds doorgebracht bij zijn grootouders van moederszijde. Hij aeed hier indrukken op die in zijn ontvankelijk gemoed de begeerte deden ontwaken om predik worden. Iu zijn geboorte stad bezocht hij het gymnasium en van 1S52 tot 1858 stu deerde hij aan de academie te Leiden in de Theologie. Hoewel hij veel voor de letterkunde voelde, bleef de liefde tot het pre dikambt bij hem de no ven toon voeren. Onder zijn oorps- bnoeders was hij gezien en bemind en zijn laatste stu diejaar nog werd hij gekozen tot praeses van het Collegium. Het candidaatsexamen legde hij summa cc laude af, onder de 'hoogleeraren Schollen Kueoea die hein beide zeer sympathiek waren. Door het Prov. Kerkbestuur van Zuid-Holland werd hij toegelaten tot de Evangeliebediening in de Ned. Herv. Kerk en hij verbond zich op 3 Juli 1859 aan zijn eerste gemeente Foudigum en Raard. Zijn geboortegrond verliet hij na drie jaar en deed 25 Dec. 1862 zijn intrede in Den Helder. Kort voor Pinksteren 1863 besloot hij in een moedelooze periode zijn ontslag aan te vragen. Door een ambtgenoot werd hij van dit plan terug bracht.- Lang stond Haverschmidt niet in Den Helder, ant 31 Juli 1864 deed hij zijn intrede te Schiedam, aar hij tot zijn doöd, 19 Jan. 1894, verbleef. We merkten reeds op dat zoo af en toe nog jns een werkje van Piet Paakjens opduikt, hoe wel in zijn tijd Haverschmidt vele opstellen, schet sen en gedichten of lezingen heeft voorgedragen. Haverschmidt was een talentvol spreker, die zijn toespraken steeds kruidde met humor, waarom hij bij zijn hoorders zeer getapt was In- het theo logisch en kerkelijk leven gevoelde hij zich niet in zijn element, maar wel op de letterkundige lezingen. Bedeesd van karakter als hij was, begaf hij zich niet in het strijdipenk, debat en dispuut konden hem niet bekoren. Ongekunsteld eenvoudig en na tuurlijk was zijn schrijven en spreken: humoris tisch, vol fijne ironie en dan weer droefgeestig- ennstig. Francois' kinderjaren en later z'n studiejaren zijn misschien de gelukkigste tijd van zijn leven geweest Reeds als knaap, toonde hij liefde voor verzen maken en op 14-jarigen leeftijd schreef hij een grotesk-komisch gedicht „Barend Krul", van aar dige teekeningen en portret voorzien. Voor het gymnasiastengezelschap, waarvan hij lid werd, hield hij menige voordracht. Na het doorloopeu van het gymnasium, werd een jaar gewacht om naar Leiden te vertrekken, omdat zijn ouders hem nog te jong vooden voor het studentenleven. In dit jaar verdiepte hij zich in de toenmaals nieuwe litteratuur zooals die Heine, Victor Hugo, Dickens, Schiller enz. Eenmaal in de studentenwereld opgenomen, hij een jongeling die onder zijn mede-studdegenoo- ten goed stond aangeschreven. Het is te begrijpen dat een persoon van dichter lijken aanleg, zooals Haverschmidt. de gelegenheid kreeg in de studentenalmanak te schrijven Allereerst verscheen van hem „Bloemlezing uit de dichterlijke nalatenschap van Piet Paakjens". daarna „Des Zangers min" en in 1859 het bekende „Daar waren eens drie studentjes. Drie vrienden in lust en in nood". Deze gedichten, die men ook letterkundige kari katuren zou kunnen rKvmen, werden opgenomen in den bundel „Snikken en Glimlachjes", Academische poëzie van Piet Paaltjens. Door dit werkje is hij populair geworden. In „De liefde Sticht" schreef hij enkeie proza stukjes. die in 1876 werden verzameld en versche nen onder den titel „Familie en Kennissen" Voorts werden een paar leerredenen en de andere ge schriften van zijn hand gedrukt De aangeborer bescheidenheid van Haverschmidt was oorzaak dat er niet meer schetsen van hem het licht zagen, maar begraven bleven in verschillende periodieken. In 1871 werd hem na den dood van Simon Gorter, het hoofdredacteurschap van het „Nieuw, van den Dag" aangeboden, en later verzocht men hem de letterkundige afdeeling van het „Alg. Han delsblad" te verzorgen, maar liever bleef hij pre dikant Soms sprak hij io latere jaren nog eens op een reünie van oud-studenten te Leiden, waardoor zijn IMPORT.: N.V. EGGELMEIJER CO's AUTO MIJ, ROTTERDAM schuil te gaan in zijn intieme vriendenkring. Haverschmidt zelf en zijn werk zijn een mènge- ig van levenslust en melancholie en voor velen is aantrekkelijk de zachte weemoed in wat hij schreef. Max Liebermann De Oud-president der Academie overleden (Van onzen Duitschen correspondent). Merkwaardige samenloop van omstandig heden: terwijl ik mij in de Pruisische Kunst academie aan den Pnriser Platz door prof. dr Amersdorffer liet inlichten omtrent de druk bezochte tentoonstelling van wijlen Adolph Menzel, lag aan de overzijde naast het Franschc gezantschap Max Lieber mann in zijn ouderlijk huis op sterven! Mijn gedachten gaan terug naar den 9en Mei 1933. toen in een der Bcrlijnscho dag bladen het volgende berichtje verscheen: prof. dr. Max Liebermann heeft besloten, zich uit de Pruisische Kunstacademie terug te trekken en tevens zijn functie als eere- vooizittcr neer te leggen. Ilij zendt ons da volgende verklaring: „Gedurende mijn gan-! scho leven heb ik er naar gestreefd, de Duit sche kunst met alle mij ter beschikking staande kracht te dienen. Volgens mijn over tuiging heeft kunst met politiek of met af stamming niets uitstaande. Ik kan derhalve van de Pniis'sche Academie, waarvan ik sedert ruim dertig jaar lid en twaalf jaar achtereen president geweest ben, niet lan ger lid blijven, daar mijn persoonlijke op vatting niet meer van kracht is. Tegelijker tijd heb ik het niij toegekende eere-voorzit- terschap neergelegd". De nationaal-socialistische regeering had het weliswaar niet aangedurfd, den toen reeds 85-jarigen kunstenaar in zijn hooge functies zijn congé te geven, maar Max Lie bermann gaf er persoonlijk de voorkeur aan het harde lot van zijn rasgenooten te deelen. Wanneer thans de „Vclkische Beobach-' ter" en vele andere geestverwante organen stilzwijgend aan het heengaan van Max Liebermann voorbij gaan*), dan is zulks ge heel in de stijl van onzen anti-semietischen tijd, maar gelukkig zijn er nog andere organen, die de civiele courage bezitten, zijn Deze bewering van onzon correspon dent is niet juist. Wij troffen alt-ban. den „Völk. Beob." een bericht omtrent het overlijden van Lteberinann aan, waarin hij wordt gekenschetst als een epigoon van hei Franschc impressionisme en aanhanger do leus .,1'art pour l'art Hij was, zegt het blad „d e kunstenaar"van den Marxsistischén persoon en zijn werk op waardige wijze te Max Liebermann was een rasechte „Ber liner" van geboorte, werd weliswaar met Pruisische strengheid grootgebracht, maar bezat niettemin, tot in zijn hoogen ouder- dam een gezonden humor." Zijn ouderlijk huis was in den keizerlijken tijd een tegen hanger van de toenmaals officieel geAvaar- deerde hofkunst. De jonge Max behoorde tot de „Sezession", dié in de Bellevuestrasse haar exposities hield en uit dien tijd dateert zijn later vaak geciteerde uitspraak, dat hij een goed geschilderde knolraap liever had dan een slecht geschilderde madonna! Ilij begon zijn studie bij den paarden- schilder Steffek en ontAvikkelde ziju talent te Weimar bij Munkaczy. Het directe con tact met de natuur leerde hij in Nederland kennen, Avagr hij zijn studie voortzette bij Israëls. Zijn liefde voor het vlakke Neder landsche landschap is hij. steeds trouw ge bleven en men hoorde eertijds te Berlijn vaak voorbeelden noemen, welke aau dien tijd herinneren. Zijn „Huizen to Schevenin- gen", zijn „Hollandscho naaischool" datee ren ui-t den glanstijd van zijn jeugdigen roem. Men hoort wel eens beweren, dat de glanstijd van den joodschen kunstenaar meestal in zijn jeugd begint en eindigt. Gaat men de veelheid van Liebermanns werk na, dan zou men gaan gelooven, dat deze be wering op juistheid berust, want in de schilderweveid was bij reeds jaren geleden een historische figuur geworden, onafschei delijk verbonden met den „Sturm und Drang" der „Sezession". In werkelijkheid behoorde hij toen echter allang tot de „Aka- demie der Kiin-ste" en werd hij zelf bevoch ten door jonge kunstenaars, die van zijn later werk niets goeds wilden liooren. In zijn latere periode Avon hij Aveor invloed als portretschilder en door zijn A'oor treffelijke relaties Averd hem de mogelijk beid geboden, mannen als professor Saw bruch en Hamburgs eei-sten burgemeester Petersen te schilderen. Legt men zijn ver schillende zelfportretten naast elkaar, dan komt men tot de merkwaardige en toch klaarbare ontdekking, dat zijn oorspronke lijke humor door den loop der tijden is uit gegaan tot eer. resigneerend sarcasme. Ziju veelzijdgheid werd voor later tijd vastgelegd in een vrij omvangrijke hoeA'cel- heid hoeken en opstellen over schilderkunst uit verschillende tijden. Een overzichtelijk beeld van zijn levensAverk mochten wij naar aanleiding van zijn SOsten geboortedag ruim zeven jaar geleden opdoen in dezelfde zalen, waar thans de dertigste sterfdag van Adojph MenZel wordt herdacht, wiens schil derkunst ongetwijfeld ook van invloed is getve°st op Max Liebermann, ROFFELRIJMEN. HET RECHT MISKEND Moord en brand en roof en diefstal Vullen dagelijks de krant. Wie het armoelijden zat is Steekt z'n boeltje in de brand. Wie het meisje niet kan krijgen Steekt of schiet haar overhoop. (Handige revolvers schijnen In de snoepte inkels te koop.) Wie wat geld heeft van een ander Gaat er vroolijk mee vandoor; Als hij onverhoopt gepakt wordt Zit hij er een jaartje voor Arme oude zielen worden Van hun spaarpotje beroofd; Als ze durven tegenspartlen Gaat een kogel door hun hoofd. Met gemeene martelingen Worden ze zoo wreed gekweld Dat ze afstand doen tenslotte Van hun zuurverdiende geld. Vroutven, meisjes, kindren, grijsaards Niets en niemand wordt ontzien, En de risico der misdaad Is waarschijnlijk één op tien. A l s een booswicht wordt gegrepen Weet de Rechterlijke Macht Dat het summum van beleefdheid Ten processe moet betracht, Want de Openbare Meening, Die haar eigen normen stelt, Acht het Recht oneindig wreeder Dan het grofste bruut geweld. Is de misdaad niet een ziekte En de moordenaar patiënt? 't Recht, op goddelijke basis, Wordt niet straffeloos miskend.' (Nadruk verboden.) LEO LENS. Architect Dudok in Engeland onderscheiden W. M. Dudok, de bekende Nederlandsche architect, is gekozen tot lid van het Royal Institute of British Architects. Do Koning zal van zijn naam in kennis Avorden gesteld, daar men hem de geschikte persoon acht voor toekenning van de Koninklijke gouden medaille voor architectuur voor 1935. WOENSDAG 13 FEBRUARI 1935 TWEEDE BLAD PAG. 5 De zwarte doodenvlag waait van de mijngebouwen te Kohlscheid, even over de grens bij Kerkrade, waar een waterdoorbraok met instorting plaats had die zeven menschenlevens eischte. Ondanks de onvermoeide ber gingswerkzaamheden is het nog niet gelukt de vermiste mijnwerkers te vinden. De Eschweiler Bergwerk Verein en Arbed Luxumburg hebben tienduizend Rijksmark ter beschikking gesteld voor de achtergelaten betrekkingen. Een nieuwe stroomlijm-treln, in Frankrijk gebouwd, die Maandag op de lijn Londen- Southend proefritten zal maken. De publieke verkoop van den inventaris van Sybillenort, het slot van den Sak- sisclien koning te Breslau, dat wegens zware lasten niet meer onderhouden kon worden en waar véle kunstenaars zeldzaamheden kochten. ve oij Wilton-Feyenoord te Scniedam in aanbouiv zijnde kruiser voor Indié, die wat den buitenbouw betreft vrijwel gereed is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1935 | | pagina 5