BINNENLAND. MAANDAG 4 FEBRUARI 1935 TWEEDE BLAD PAG. 5 Italië met zijn grenzen in liet hooggebergte, moet beschik ken over. speciaal daarvoor getrainde troepenz.g.n. „Alpini", die ook in den winter manoeuvres houden. Het oefenen in 't transporteeren van kleine kanonnen Rosemarie Seydel, ontvangt uit hand den van Goering den juniorenprijs van het rijtournooi te Berlijn. Sterk gezegd Is het wel zóó erg? Met volle vrijmoedigheid wekt het R o t L Un i e b 1 a d zijn geestverwanten op om propaganda te maken voor de Chr. Hist, candidatenlijsten. „Majar, zegt het blad, ook is het noodig dat wij eerlijk en oprecht onze schuld erkennen en er geen doekjes om heen draaien. Wat fout was en is, wor- dq erkend en openlijk toegegeven. Daar mede brengen wij het verder dan met het zetten van een vroom gelaat en het uit spreken van Bijbelteksten. Wat in onze kring niet goed is, prate men niet goed! Een der grootste fouten van de Chr. Historischen is wel, dat zij doode lijk krank zijn aan titel- en elitekoorts. Wie een academische graad heeft, wie door per soonlijke ondeugden of deugden en liefelijk heden omhoog wist te klimmen, die is de persona grata. Wie de waarheid zegt, wordt genegeerd, gekruisigd!" Met het eerste zijn we het natuurlijk eens; van het laatste hopen we, dat het niet geheel waar of althans overdreven is. Uw familie-advertenties in de Christelijke Pers Ds. R. Z ij 1 s t r a wekt de lezers van de Delfshavensche Kerkbode op hun familieberichten in hun Kerkbode te plaat sen, waarop hij, en voor dit woord zeggen Wij hem hartelijk dank, laat volgen: Nu wij het toch over het publiceeren van familie-aangelegenheden hebben door advertenties in de bladen, mogen wij dit nog wel met een enkele andere opmerking uitbreiden. En dan volge eerst deze: dat wij bij het inzenden van onze familie-berich ten in de eerste plaats, afgedacht nu van het bovenstaande, hebben te denken aan onze c h r i s t el ij k e pers. 1 Onze christelijke dag- en weekbladen hebben recht op den vollen steun van ons christen-volk! Door onze christelijke per9 bereik m we toch in de eerste plaats onze eigen vrienden- en kennissen-kring, die wij toch vooral en eerst hebben niet onder de lezers en voorstandei's van de neu trale^) pers, maar onder de lezers van onze christelijke bladen. Natuurlijk verstaan wij zeer wel, da.' men om zakelijke relaties niet altijd de neutrale bladen kan voorbij gaan, maar dat neemt toch niet weg, dat men met familie-berichten onder ons het eerst behoort te denken aan onze eigen pers. 't Moet toch niet voorkomen, dat men zijn familie-berichten wel in neut!ale bladen publiceert en onze eigen bladen voorbij gaat. Als dit geschiedt, demonstreert da* een bedenkelijke mentaliteit. Hiertegen moet met ernst gewaar schuwd. Laat ons er tegen waken enstrijden. i>liceeren van familie-berichten is kleur bekennen. .ion schame zich den christen-naam niet Ook hier geldt: „uw volk is m ij yolk!" SCHOOLNIEUWS CHR. ONDERWIJZERS-VEREEN. IN NED.-INDIE Algemeene vergadering in Djokja Van 26—28 Dec. j.l. heeft de Chr. Onderwij zers- Vereeniging io Ned. Indië haar algemeene verga dering gehouden te Djocjakarta Vooraf ging een vergadering van het Hoofdbestuur, waarin o.m. de uitgifte var een ouderblad en het ontwerpen van een algemeen leerplan (wij hebben destijds ge meld, dat dit ontwerp, door den neer Zijlstra ge.eid, de voltooiing naderde) onder het oog gezien De algemeene vergadering werd verwelkomd door den voorzitter uer afd. Djocia waarna de voorzitter der C.O.V., de heer W. Hogewo- n i n g de openingsrede hield. Opgewekte tonen kon deze niet laten hooren; de nieuwe salarisre geling, de terugstellingen 'waaroor 50 M d.L.O.- kerkrachten en 200 van het L.O werden getrof fen zoomede 1800 inheemsche collega's); de ver mindering van het verlofssalaris: het nieuw? pen- sioerreglement, "t zijn e venzoo veV oorzaken van teleurstelling. Gelukkig staan er lichtpunten tegen over: de daling der prijzen van de levensbehoeften en die van de huishuren. De cootingeoteerlng bleek een spijtige maatregel t.o.v. jongelui, die daardoor geen plaats op een vakschool konden krijgen en, bij gebrek aan betrekkingen, doelloos moeten rondslenteren. Evenwel, de contingenteering is meegevallen. Of beter gezegd: de crisis heeft gecontingenteerd, we hebben geen plaatsen behoeven te weigeren. Toch hebben we als tegenhanger de crisis-mulo's en H.B.S.-en. De H.l.S. mag terrein verliezen, het aantal wilde H.I.S.-en met Bngelsch is groot. De toelating tot deze scholen is soepeler. Men betaalt schoolgeld en van formaliteiten is men verder af. Een bovendien heeft men in vele gevallen nog de gedachte even goed af te zijn. Komende tot de Ver. „Het Christelijk Onder wijs", die een krachtige poging doet om onge subsidieerde scholen te stichter., wees spr. er op, dat de tijden van druk niet de slechtste zijd geweest voor den bloei van het Christelijk onderwijs. „Eigenaardig toch, dat in deze jaren de Ver. „Christelijk Onderwijs" van zich doet spreken, terwijl er inde welvaartsperiode, die ach ter ons ligt, geen leven in te krijgen was". Misschieo is er nu kans op in groot verband georganiseerde actie. Van de drie afdeelingen van den Schoolraad zijn rapporten over het ongesub- sideerde onderwijs binnengekomen, die een interes- rant overzicht geven over den stand van zaken. Zelfs zijn plannen ontworpen voor de oplei ding van het ouderwijzend personeel van dit soort scholen. Als de zaak zoo aangepakt wordt, komt er belaogstelling voor. In het algemeen had spr. redeb tot voldoening over den weinigen invloed, door de crisis maatregelen op de belangstelling voor hel werk in de Chr. school geoefend. Minder bevredi ging geeft hem de activiteit der leden van d« C.O.V., welker ledental achteruit liep en thans 683 bedraagt (565 in Ned.-Indië en 118 in Neder land). Wat de naaste toekomst betreft: op de begroo ting voor onderwijs voor 1936 moet weer Yl mil- lioen gevonden worden. De laatste loodjes wegen het zwaarst. Op het materiaal is bij ons niet meei te bezuinigen. Dus komt het op de salarissen neer Door de omzetting van standaard-scholen in volks scholen met vervolgcursus komen er dit jaar nog 1500 onderwijzers van die scholen op wachtgeld. Inzake de nieuwe spelling deelde de voorz. mede, dat hij over de dit jaar in te voeret regeling geeo strijd tusschen voor- en tegenstan ders verwacht Na de rede van den heer Hogewooing spraken nog de Inspecteur van het Westersch L.O. in het 3e ressort namens den Directeur-van Onderwijs en Eeredienst en de vertegenwoordigers van zuster organisaties. Na afdoening der huishoudelijke za ken en enkele voorstellen van afdeelingen, werd de vergadering gesloten. Des namiddags 5 uur kwam de MULO-sectie der C.O.V. bijeen onder presidium van den heer N o o r d t z ij, van Malang. De heer L e e rt o u- wer, leeraar in de paedagogiek te Batavia, hield daar een referaat over ,J)e arbeldsgedachte bij het voortgezet taalonderwijs". Na een bespreking over het gehoorde werd de vergadering gesloten. Tweede dag Vrijdag 28 Dec. werd de jaarvergadering voort gezet in de Geref. Kerk van Djocja; thans hield de heer J o n k m a n, leeraar in de paedagogiek aan de Chr Kweekschool te Solo, een causerie over moderne stroomingen in de paedagogiek. Als derde spreker trad op Dr. J. H. B a v i n c k met het onderwerp: H«t „Ik" als psychologisch en Het talrijke gehoor volgde met de grootste aan dacht deze boeiende redevoering, waarvan hier een excerpt volgt: De nieuwere zielkunde legt in veel sterkere mate dan vroeger geschiedde den nadruk op de eenheid van het zieleleven. Was de vroegere psychologie meer atomatisch en mechanisch, de nieuwere heeft geleerd alle psychische verschijnselen te bezien vanuit de eenheid en den innerlijken samenhang Dat feit nu brengt vanzelf mee, dat het probleem van het „ik" in sterke mate zich naar voren drong Het woordje „ik" heeft in het spraakgebruik nu eens een ruimer en dan weer een enger beteekenis. Als regel beteekent het: de gansche mensch. Wan neer we zeggen: „Ik wandel op straat" bedoelen wij den ganschen mensch, naar lichaam en ziel. In sommige gevallen echter kan de beteekenis meer beperkt worden en kan gedacht worden aan iets bepaalds in den mensch. Zoo kan ik tegen iemand zeggen dat hij zijn lichaam bedwingen moet. dat hij zijn gaven en krachten gebruiken moet, dat hij strijden moet tegen zijn karakter, enz. In dat geval ben ik bezig het woordje „ik" al meer los te denken van zijn vermogens en eigenschappen en maak ik er van een innerlijken heer, die als het ware gebieden kan en die zijn bezittingen gebrui ken kan of ook misbruiken kan. Zoo heeft dit kleine woordje een groote beweeglijkheid Dat is b.v. ook zoo in de brieven van Paulus. Bij Paulus is het „ik" nu eens het beginsel der zonde, dat dood moet en dan weer duidt het aan het weder geborene in den mensch, dat de zonde niet wil en eigenlijk ook niet meer doet Hier staan wij voor psychologische vraagstuk ken. Wanneer wij van een „ik" spreken in cen- tralen zin, wat is dat dan? Oostersche volken wa ren geneigd het te zien als de voortdurende toe schouwer, de getuige van al het innerlijk gebeuren. Het diepste ,4k" doet niet mee Ln den innerlijken strijd. Deze gedachte is niet juist. Het is niet de in nerlijke getuige alleen, maar het is ook de groote dader, al bestaat zijn daad soms alleen daarin dat het zich niet verzet tegen de levenverdervende krachten. Het Ls dus een dynamische grootheid, het kan de begeerten, neigingen sanctioneeren of de- savoueeren. het is altijd doende en levende. Een tweede vraagstuk in verband met „ik" is dat van de zelfwaardeerlng. De Individual Psy chologie (Adler, Künkel) legt er nadruk op dat het voor de geheele structuur van het menschelijk karakter van het hoogste belang is, dat men in een normale verhouding tot zichzelf staat. Minderwaar digheidsgevoelens verlammen, remmen, veree men ook, omdat ze den mensch verhinderen actief deel te nemen aan het sodale gebeuren deze gedachte ligt een groote waarheid, waar wij ook in de koloniale paedagogiek ernstig te re kenen hebben. Uit de „ik-spanning" waarin zoo menig leven gebonden is, kan een mensch al'een loskomen, wanneer hij gezien heeft de goddelijke roeping. De Christelijke levensbeschouwing eischt de ik-overgave aan God, zij eischt den gerege'den dienst, waarin de dienaar zich geeft aan Hem, die gediend wordt. In die levensoriënteering is geen plaats voor minderwaardigheids-gevoelens, omdat daar God in het midden staat Willen wij de vol ken in wier midden wij arbeiden, niet hoe langer hoe meer neerdrukken in de „ik-spanning" ,daD kunnen wij niet beter doen, dan hun hoe langer hoe duidelijker te laten zien de goddelijke roeping tot den grooten dienst en hun te wijzen op de bron van kracht en hulp, die een klein menschenkind in zijn God vinden kan. In de voortgezette huishoudelijke vergadering zijn zeer breedvoerige discussies gehouden over een voorstel van Solo betrekking hebbende op het ontwerpen van een leerplan voor de Christel ij ke scholen. Algemeen voelt men het groote belang van deze zaak, doch de enorme moeilijkheden hieraan verbonden, doen uiting geven aan het verlangen advies te vragen aan de be kwaamste mannen, die ons hier kunnen en willen helpen. Aan het einde der vergadering nam de heer Coumou van Bandoeng afscheid van de C.O.V m verband met zijn op handen zijnd vertrek De Voorzitter beantwoordt het scheidende C.O.V.-lid. Hij wijst op de trouw waarmee de heer Coumou zijn werk in de organisatie beeft verricht; hij roemt de vele werkzaamheden, die hij voor onze vakvereeniging heeft volbracht en wenscht hem met de zijnen nog vele goede jaren toe in het vaderland. De ontvangende afdeeling heeft de hartelijk< dank der vergadering in ontvangst te nemen voor de schitterende wijze, waarop ze haar taak als gastvrouw heeft waargenomen. Luid applaus on derstreept de woorden van den voorzitter. Nadat de heer Bosman nog den Voorzitter heefi bedankt voor de uitstekende leiding der vergade ringen, gaat de heer Zijlstra voor in dankgebed en wordt de bijeenkomst voor gesloten verklaard. Chr. Geref. Studentencorps „P.F.S.A.R." Lezing Ds. C. v. d. Zaal In de aula van de theol. school te Apeldoorn trad voor bovengenoemd studentencorps en een kring van genoodigden op Ds. C. v. d. Zaal met een lezing over het onderwerp: „Wat ik zag bij de Toradja's in Midden-Celebes". Zooals bekend heeft Ds. v. d Zaal dezen zomer een langdurige reis gemaakt door Sumatra. Java, Bali en Celebes en heeft mede op verzoek van de Deputaten der Buitenl Zending der Chr. Geref. Kerk speciaaJ aandacht geschonken aan bet arbeidsveld der beide Missionaire dienaren des Woords dezer Kerk in Midden-Celebes, in het bijzonder de districten Mamassa en Petoe-Oeloena-Saloe. Na de opening en het zingen van Ps. 865 heette de Praetor alle aanwezigen, in het bijzonder de Hoogleeraren en den spreker welkom. De lezing werd gehouden aan de hand van een groote serie buitengewoon goed geslaagde foto's, door den spreker zelf op zijn reis genomen. Na in een korte inleiding gewezen te hebben op de groote schakeering, die er is onder het Toradja- volk, dat als het ware weer in zeven verschillende groepen uiteenvalt, memoreerde spr. In 't kort de geschiedenis van die stammen, die tot het Zen dingsterrein behooren. Vanuit het ruwe heldendom als koppensnellend volk is eerst onder de dwang der Compagnie, maar later door de invloed van het evangelie, dit in telligente volk opgeklommen tot een arbeidzaam en rustig volk. Het leeft in een bergland zeer rijk aan natuurschoon. Over het algemeen is de bevol king in het bezit van weinig geld. zoodat met moeite de vier guldens belasting worden opge- en de bestuursinrichtingen, teekende spr. de Torad- ja in z'n dagelijkschen arbeid, het leven in de kampong, het marktverkeer, de kunst, de feesten en dansen alsmede de begraafplaatsen met de doodenvereering en vele andere zaken, dit alles belichtend vanuit de oude animistische adat die zulk een ontstellende macht heeft ln het leven der T oradja's. Daartegenover werd een duidelijk overzicht geven van de zegenrijke invloeden van het e\ gelie. Dit volk wordt langzamerhand bevrijd door het rijke evangeliewoord van de angst voo geesten en heeft door het evangelie leeren zingen tot eer van de Koning der Kerk, Jezus Christus Spr. deelde daarop vele dingen mede aangaande den dikwijls zwaren maar ook zegenrijken arbeid der zendelingen in de prediking, door de dessa- scholen, de vervolgschool met het internaat Mamasa. Het evangelie vindt door Gods genade ingang in veler hart en spr. mocht getuigen daar iets ,*?hoord en gezien te hebben. Na een woord van dank doo- de Praetor gt- sproken sloot de Rector. Prof. J. W. Geels de; vergadering met dankzegging. „Fides Quaerit Intellectum" Lezing Pater dc Greeve Donderdagavond sprak voor het Studentencorps „F. Q. L" aan de Theol. Hoogeschool te Kampen, de bekende pater Borromaeus de Greeve over: „Reliquieën-vereering io de R.K. K e r k". Vaak vat men, aldus spr. reliquieëo-vereering verkeerd op, doordat men deze niet onderscheidt van heiligenvereering. Deze laatste is veel ru en reliquieën-vereering is eigenlijk een von van. De Godsdienstige vereering van reliqu leën is slechts een traosportatie van de natuurlijke vereering (die aan alle menschen gemeen is) tot die van het bovennatuurlijke. De reliquieën-vereering gaat terug en berust o.< op verschillende besluiten van kerkvergaderingen (b.v, die van Chaloo en Trente), Verschillende plaatsen in Oud- en Nieuw-Testament wijzen, volgens spr., er op dat het ln ieder geval goed is. Bovendien zl|n de eerste Christenen er ons in vóór- gegaan (zij bouwden b.v. de altaren op de lijken der heiligen), zóó dat plun. 200 van 'n volledige vereering van reliquieëo als nu gesproken kan worden. Als belangrijk document hiervoor geldt, naast vele andere geschriften, een brief van den grooten martelaar Bisschop Polycarpus. De R. K Kerk heeft altijd strenge maatregelen genomen tegen misbruik, reeds vanaf de Se eeuw, (vooral tegen de reliquieën-handel). De echtheid der reli- quieën is geen geloofspunt, maar een zuiver h i s- t o r i s c h e kwestie. Door niet-katholieken vooral wordt vaak met afkeuring gesproken over de wijze van vereering. maar al heeft men soms iets tegen de manie- daarom heeft men nog niet de heele vereering af te schaffen! ROFFELRIJMEN TERUG Men roept: terug naar de natuur! En: weg met de machine! De boter gaat je neus voorbij! Wij eten margarine! Sigarenmakers loopen leeg, Maar de machines snorren En draaien, draaien duizenden Goedkoope bruine lorren! Wij eten onze paarden op En koopen ons motoren En auto's, van hun raasgeknal Vergaat je zien en hooren! De Rotterdamsche dierentuin Kan het niet langer houên, Men gaat een voetbalstadion Van een miljoentje bouwen! De kunst, die oog en ooren boeit, Wordt naar het graf gedragen, De gramofoon, de radio, Heeft ze finaal verslagen! De aarde baart in overvloed Het kostelijkste eten, De mensch zet muren aan zijn grens, Hij wil er niet van weten! Terug naar de natuur!jawel! Het zou veel beter wezen Wanneer de wijze dwaze mensch De Bijbel wilde lezen En leven naar Gods wijze ivü: De mensch en de machine Ze zouden èn den Schepper èn Het menschenleven dienen. (Nadruk verboden.) LEO LENS. HEESCHE KEEL Vlug en oan- WSf] genaam ver- holpen me. Uit het Sociale Leven Het Haagschc Crisis-Comité hield Zaterdag haar groote collecte. Brabantsche vrouwen tornen met hun bussen, die zij weldra hopen vol te hébben, tegen den zwaren ivind in. Davits, venvijderd van de drte schepen der H.A.L., die te Rotterdam van passagiers- tot vrachtschip zijn omgebouwd en weer in de vaart komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1935 | | pagina 5