DINSDAG 30 OCTOBER 1934 Kerknieuws. CHR. GEREF. KERK Aangenom e.»r. Naar Leerdam, D. L. Aaiv geeübrug, voorg. te Nieuw-Vennep. GEREF. KERKEN Tweetfcal. Te Nieuwolda, L- Praamsma, cand. te Sneek en B. Slingenberg, cand. te Zaandijk. Beroepen: Te Heioenoord, F. J. B. Schle- baan. cand, te Utrecht. Bedankt: Voor Nieuwer Amstel-Noord, J Bayinck NED. HERV. KERK Beroepen: Te Asten, J. C. B. Eykman te Antwerpen. Te Rijswijk (Z.H.) (Evangelisa tie), van Kuiken te Uithuizermeeden. Te Midslaod op Terschelling, J. Visser, cand. te Buik- Aangeoomen: Naar Westerbork (toez.), C. A. Sc he nek te Dokkum. Bedankt: Voor Zoetermeer-Zegwaard, H. S. van Rijs te Viaoen Voor Dinteloord, P. J. Sbeenbeek te Oudewater. AFSCHEID, BEVESTIGING INTREDE 1 De bevestiging en intrede van caod. J. Mat- zer vanjBlooys te Wijhe bij de Ned. Herv. Gem. te Óudelande is bepaald op 2 Dec. a.s. JUBILEUM Ds. Ph. F. FABER Morgen viert Ds. Ph. F. Faber, Ned. Herv. predikant te Sloten (N.-H.) zijn zilveren ambtsjubileum, als predikant dezer gemeente. De jubilaris werd 16 September 186D te Arnhem geboren en bezocht het gymnasium te Doetinchem, waarna hij studeerde aan de Sted. Universiteit te Amsterdam in de medi cijnen. Later ging hij op de studie van de theolo gie over en voltooide die, bij opheffing van de kerkelijke hoogleeraren aan de S.U. in de hoofdstad aan de Rijksuniversiteit te Utrecht In 1896 werd Ds. Faber candidaat in Zuid- Holland om 28 Maart 1897 te Langerak bez. de Lek in het predikambt te worden bevestigd. Vandaar vertrok hij in 1901 naar Buiksloot om 31 Oct. 1909 in zijn tegenwoordige ge meente intrede te doen. De jubilaris is prae tor van den ring Weesp. Toen de jubilaris in 1909 in Sloten kwam, was dit echter nog een dorpsgemeente onder den rook van Amster dam. Maar na de annexatie in 1920 kwam de geweldige uitbreiding in de richting van sterdam-West. Meer dan 3000 Herv. gezinnen kwamen aldaar wonen. Onder leiding van den jubilaris werd een Herv. school (de Pro Rege- school) gesticht, werd een wijkverpleging in het leven geroepen- en kreeg de gemeente voor 2 jaar er een hulpprediker bij. Thans is bezig een fonds te vormen voor de stichting van een wijkgebouw. Ds. Faber zal morgenmiddag en -avond in zijn pastorie recipieeren en a.s. Zondag gedachtenisrede uitspreken; 's morgens i kerk van Sloten en 's avonds in de Pro school. EMERITAAT Ds. JOH. v. d VEGT De classis Rotterdam van de Ohr. Geref. Kerk heeft thans aan Ds. Joh. v. d. Vegt eervol emeri taat verleend na 31-jarigen dienst. Op uitdrukke lijk verzoek van Ds. v. d. Vegt sprak de classis uit, dat hij emeritus blijft van de kerk te V1 a a r- NED. HERV. ZENDINGSGEMEENTE Zondag 11 Nov. bestaat de Ned. Herv. Zen dingsgemeente te Doetinchem 75 jaar. De her denking geschiedt alleen kerkelijk in een dienst waarin ds. J. Groeneweg uit Hilversum, oud predikant dier gemeente en oud-directeur der met de gemeente nauw verbonden Van Dijkstichtingen, zal voorgaan. In aansluiting op ons vorig bericht kunnen wij tihans melden, dat de Tentooostelhng-Afscheid.ng 1834 vermoedelijk 19 November te Rotterdam zal heropend worden, en in de Gemeentebibliotheek een week ter bezichtiging zal zijn. Er heeft zich voor deze Tentoonstelling waarvan het naar Rotter dam komen het initiatief van den heer J. H. Doe ner geweest is, een klein comité gevormd. KERKINWIJDING TE OLDENZAAL Zondag is de nieuwe Ned. Herv. Kerk aan he Burgem. Vos de Waelplein te Oldenzaal plechtig in gebruik genomen. Ds. J. v a n D ij k Dz. was voorganger; verder werd het woord gevoerd door den heer Joan Gel- derman, president-kerkvoogd en ds. Van Zwet te Almelo als afgevaardigde van de Synode der Ned. Herv. kerk. Het nieuwe kerkgebouw is gesticht volgens het ontwerp van den architect-ingenieur A. J. A. W i n ters te Hengelo. Het bevat circa 500 zitplaatsen in het parterre en op de galerij. Een kamer, een catechisatielokaal, een zijn vooraan in de kerk gebouwd. De Geref. Kerken in H. V. En het voorstel-Ds. v. d. Brink Het door de classis Amsterdam der Gèref. Ker- Ds. H. C. 3 October, het orgaan (in comité- gespro- H.V. verworpen voorstel den Brink, vermeld in ons blad v; geeft (Ds.) E. L. S(melik) aanleiding dier kerken mede te deelen, dat ei generaal) volkomen eerlijk en serieus Maar er was geen oogenblik aarzeling het ging over den inhoud der voorgestelde :ng. „Natuurlijk stemde iedere kerk en iedere Evan gelieprediker in met de grondgedachte over de verzoening der zonden door het bloed van Christus. Dat sprak zoo vanzelf, dat men het eenstemmig als volkomen overbodig voelde een speciale ver klaring af te leggen omtrent dit deel der belijdenis, omdat we kenden zeggen, dat deze dingen onder ons volkomen zekerheid hebben. Een verschil in de theologische doordenking van deze leer des Evan gelies, een onbevredigdheid met de uitleggingen daarvan, die in Gereformeerde kringen gegeven worden, stelt geen oogenblik de eigenlijke centrale gedachte in dubio. Dit is een zaak van geloof. „Tegen zu'lke besprekingen ziet men ongewild tevoren altijd eenigszins op. Maar het treft mij altijd weer, dat zij in een kring waar onderling vertrouwen bestaat, altijd meewerken tot verhelde ring en verdieping van inzicht. Wanneer men zich niet dadelijk bevindt in de sghuwmakende sfeer van ketterjagerlj, kan men vrijeliljk uitspreken. Het bleek in onze c'assis mogelijk. En achteraf ben ik dankbaar dat (bij alle bezwaar dat ik tegen de publieke aan-de-orde-stelling van dit voorstel had om de misverstanden, die het bij anderen kan wek ken) deze bespreking er geweest is. We zijn met de theologische benadering natuurlijk niet klaarge komen. Maar aan de predikanten is geadviseerd (zooals het voorstel van Leeuwarden reeds be doelde) om een intensieve bespreking aan dit on derwerp te wijden. Ongetwijfeld zal deze in den komenden tijd gehouden worden. Dit is het goede van zulke besprekingen, dat men eens echt over de geestelijke kernvragen spreekt" GEREF. BOND IN DUITSCHLAND Op 8 en 9 Nov. a.s. zal de Geref. Bond in Duitschland in algemeene vergadering bijeen komen. GEREF. MANNENVEREENIGINGEN Deze maand traden weer zeven vereenigin- een tot den Bond van G.M.V. toe, namelijk: Tiel, Silvolde—Gendringen, IJsselmuiden, Pa- ipendrecht, Hoofddorp, Landsmeer en Wate ringen. Daardoor omvat deze Bonds reeds 232 Geref. Mannenvereenigingen. Meerdere zijn voorbereiding. KERKORGEL Bij de ingebruikname der nieuwe Ned. Herv. Kerk te Oldenzaal op Zondagnam ddag 28 werd ook het nieuwe orgel in gebruik ge in, dat gebouwd is door de firma Valckx Van Kouteren 6 Co. te Rotterdam. Kerk en Staat in Duitschland Het voorspel op een beslissing. Blijkens officieuse inlichtingen, door het N.C.P. uit Berlijn ontvangen, heeft Hitier, do Synode der belijdeniskerken een recht- streeksch beroep op den Staat deed, besloten dat eerst een nat.-socialistbche leiderssamen komst de houding van den Staat ten opzichte van het Kerkconflict zal overwegen; daarna zal hij zijn beslissing treffen. Berichten, die zijn redevoering ter zake in de verloopen da gen aankondigen, waren uit de lucht g< De tweede Synode der Belijdeniskerken Inzake deze op 19 en 20 Oct. te Berlijn— Dahlem gehouden Synode meldt de „Auf- warts", dat daar vertegenwoordigd waren de belydemskerken en 6ynoden uit geheel Duitsch land met uitzondering van de Geref. Kerk van Hannover en Oost-Friesland. Van Beieren waren als afgevaardigden o.a. verschenen prof. dr. P. Althaus en prof. dr. Hermann Sasse van Erlangen, die tegenover de eerste synode te Barmen afwijzend stonden, doch thans zich aansloten. Diverse referaten werden gehouden en doQr een comité waarin naast de bekende voormannen der belijdendsbeweging o.a. ook prof. dr. Sasse en prof. dr. Von Soden (Mar burg) plaats namen, een accoord van gemeen schap tusschen de verschillende confessies, die in de synode vertegenwoordigd waren, i gewerkt, dat na uitvoerige bespreking eenige veranderingen door de synode werd aanvaard. Besloten werd by de afkondiging van het kerkelijk noodrecht, om elke betrek king met de kerkleiding af te breken en ook om niet meer kerkelijk samen te werken met hen, die met de kerkleiding in betrekking blij- Voorts benoemde de synode naast ei den Broederraad een uitvoerend' bestuur, dat bestaan zal uit het bureau te Bad-Oeynhausen aangevuld met drie vertegenwoordigers der confessies, nl. elk één vertegenwoordiger de Luthersche, van de Gereformeerde en van de Geünieerde kerken. EENHEID VAN SCHOTSCHE KERKEN Er zyn nieuwe onderhandelingen gaande ir Schotland tusschen de drie Geref. kerkgroe- pen, de Free Church, de Reformed Presbyte rian Ohuich en de Original Secession Church, om tot eenheid te komen. Inderdaad zijn de belijdenissen dezer kerken dezelfde. In Sept. vond te Stirling een conferentie plaats tus schen vertegenwoordigers der drie kerken groepen, welke tot resultaten leidde. Namens de gezamenlijke deelnemers aan deze confe rentie werd nl. een brief aan al de kerkeraden thans gericht, waarin deze werden opge wekt om plaatselijk zooveel mogelijk samen werking te zoeken, o.a. op het gebied van uit wendige en inwendige zending en in den strijd voor de waarheid. ZENDING EN PHILANTROPIE HET DEVENTER QUARTET EN DE RADIO Onlangs hebben wij melding gemaakt van het feit, dat de uitzending van het z.g. Deventer Quar tet (Evangelisatie van verschillende kerkgroepen gecombineerd) niet meer door de N.C.R.V. zouden paats hebben. In de Omroepgids wordt thans ver klaard, waarom niet. Reeds vóór de oorspronkelijke samenwerking te Deventer verbroken werd, heeft het Bestuur van de N.C.R.V. aan de Stads-Evangeiisatie te Deven ter bericht dat er bezwaren rezen tegen een te vaak herhalen van die bewuste uitzendingen. Op aandrang van het Com:té werd niettemin besloten, om nog ééo maal zulk een Deventer avond te geven. Het Bestuur ontving echter nog eer de uitzen ding plaats kon hebben van het Deventer Comité een brief, waaruit de Omroepgids het volgende „Tot onze spijt is eenigen tijd geleden door de Gereformeerde predikanten hier ter plaatse deze samenwerking verbroken. In verband daarmede ge voelt cos Comité geen vrijheid meer, aanspraak te maken op den door U toegezegden avond." Deze correcte houding van het Comité werd door het Bestuur zeer gewaardeerd. Het besloot dan ook, zich aan dat schrijven te houden. EEN SLECHTE MAAND Het Zendingsbureau te Oegstgeest (postre kening No. 6074) vraagt ons plaats voor het volgende: De maand October is bijna ten einde en wy hebben daarin tot dusver slechts ongeveer f 25.000 ontvangen. Dat is bedroevend weinig, want de achterstand wordt zoodoende met minstens vijftig duizend gulden vermeerderd en zal dan tot drie en een halve ton sty "en! Ook in vergelijking met vroegere jaren is het weinig; de laatste drie jaren waren de inkomsten in deze maand steeds ruim f 43.000, in 1930 zelfs f 57.000. En nu dit luttele bedrag. „Misschien sparen de menschen het op vóór de Zendingsweek", zal men zeggen. Wij ho pen, dat het inderdaad zóó is, mits het dan de opbrengst daarvan vermeerdert en mei niet nu terughoudt om het te stellen ii plaats van wat dan gegeven wordt, want dan beteekent het vermindering. En maakt men nu den achterstand cToot, dat die dan niet meer is in te halen. En ook in October gaat het Zendingswerk voort en moet het be kostigd worden. CHR. MILITAIREN BOND VOOR O. EN W.-INDIE Op Vrijdag 26 October heeft deze Bond, waar van de Militaire Tehuizen te Batavia, Meester Cornells, Buitenzorg, Tjimatri, Bandoeng, Sema- raog, Salaitiga en Magelang uitgaan, haar jaarver gadering gehouden. De voorzitter Ir. E. M i d d e 1 b e r g herdacht het heengaan van den Beschermheer van den Bond, wijlen Z.KJd. Prins Hendrik en van het Eerelid van den Bond, Jhr. Mr. A. F. de Savomn Lohman. De vergadering hoorde hem staande aan. Het verslag van den secretaris gewaagde van het groote belang der rechtspersoonlijkheid door het Indisch Comité van den Bond verkregen, waardoor het nemen van allerlei beslissingen met betrekking tot de Tehuizen in Indië vlotter kan geschieden en waardoor ook de verantwoordelijkheid voor een grooter deel naar Indië werd verlegd. De oprichting van twee nieuwe Tehuizen, in Batavia en Semaraog kon daardoor ook vlotter verloopen, wijl ou allerlei punten in Indië konden worden geregeld, zonder dat daartoe af zonderlijke machtiging van het Hoofdbestuur i dig was. De oprichting dezer Tehuizen in 1933 was daad die te schooner uitkwam, naar mate de gunst der tijden scherper werd gezien. De penningmeester klaagde over het verlies contribuanten. Dank zij de in Indië betoonde offervaardigheid kwamen genoemde Tehuizen er, zij het dan ook dat deze voorloopig in huurhuizen moesten worden ondergebracht. De penningmeester hoopt dat, zooals bij de op richting der Tehuizen van Meester Cornelis, Bui- :nzorg, Tjiimatri en Bandoeng, geschiedde, in Ne derland de belangstelling zoo groot zal zijn, dat eerlang eigen tehuizen kunnen worden, gebouwd. Het. gironummer van den Bond is 71784. Het verspreiden van degelijke en in het bijzon der van Christelijke lectuur, zooals de statuten het aangeven, vraagt eveneens veel geld; het is na melijk de gewoonte dat de Tehuizen van uit Ne derland toegezonden krijgen een 16-tal dagbladen en periodieken, terwijl de bibliotheken ook geregeld van 'hier uit worden aangevuld. En dan de Kerst en Oudejaarszendingen. Twee Tehuizen meer be teekent alleen hiervoor een jaarlijksche meerdere uitgarve van pl.m. f 500. Het Tehuis in Curasao werd gesloten en vereenigd met dat van het Leger des Heils. De aftredende bestuursleden Ir. E. Middel- berg en Ds. H. Janssen werden herkozen. Besproken werden plannen voor een doelmatige propaganda, waaromtrent binnenkort mtei zal worden bekend gemaakt. GIFTEN EN LEGATEN Wijlen mej. E. Bakker heeft aan de Ned. Herv. kerk te Bedum f 6000, en aan de burger lijke gemeente Bedum f 1000 vermaakt. Schoolnieuws. Prof. Dr. WILLEM BLOMMAERT f Uit Stellenbosch in Zuid Afrika wordt het overlijden gemeld op 48-jarigen leeftijd van prof. dr. Willem Blommaert, een Belgisch Protestant, uit het „geuzendorp" Maria Hoorebeeke afkomstig. Prof. Blommaert behaalde zijn doctorstitel aan de universiteit te Gent en doceerde als hoogleeraar aan het college te Stellenbosch. DE VRIJE UNIVERSITEIT Het aantal studenten In „De Heraut" wordt een opgave gegeven van het aantal studenten, die van 20 Oct. 1933 tot 20 Oct. 1934 zich voor het eerst lieten inschrilven ter Vrije Universiteit, n.l. 36 Theologie, 28 Rechten, 9 Letteren, 15 Wis- en Natuurkunde, 1 Medicijnen, 2 Theologie en Rechten en 1 Economie, totaal 92. Een vorig jaar was het aantal inschrijvingen 110. Deze vermindering is in hoofdzaak daaraan toe te schrijven, dat het aantal studenten, die voor c Theologie zich lieten inschrijven, verminderde. RECHTSHOOGESCHOOL TE BATAVIA Heeft 10 jaren bestaan Gistermorgen heeft te Batavia de plechtige her denking plaats gehad van het 10-jarig bestaan var de Rechtshoogeschool. De Gouverneur-Generaal was hierbij tegenwoordig. De faculteitsvoorzitter, Prof. Z Ij 1 e m a gaf een jaaroverzicht, waarin hij vermeldde, dat einde 1933 336 studenten waren ingeschrevei van wie 29 vrouwelijke; volgens landaard ware ingeschreven 101 Europeesche, 181 Inheemsdhe e 54 Ch'neesdhe studenten. In 1934 liep het aantal voor dc eerste maal ingeschrevenen van 11" 96 terug. Sedert het vorige verslag legden 268 personen 277 examens af, waarvan 158 of 57 pet. met goe den uitslag werden bekroccd. CALVIN. STUDENTENBEWEGING Het bestuur van de Calvin. Studenten-Bewe ging is voor het jaar 1934.1935, aldus samen gesteld: J. Thomas, praeses; G. J. van der Bie, abacti l; T. Spaan, fiscus; mej. A. A. Boon, E. Diemer, S. J. Ridderbos, W. Vreug- denhil, assessoren. Het adres van het abactiaat is: G. van der Bie, Tuinfluiterlaan 30, Den Haag. ONDERWIJSBENOEMINGEN Tot onderwijzeres aan de Chr. School te S p ij- k e n i s s e is benoemd mej. B. D ij k e r s van Z u i d 1 a n d in de plaats van me]. J. U y 1 die een benoeming te Rotterdam ontving. Tot onderwijzer aan de Chr. School te Gees teren is benoemd de heer P. D i 11 i n g h te Leeuwarden. De heer Z. Groothuismink te Den Ham is benoemd als kweekeling met acte aan de Chr. school aldaar. W. F. VAN VORST -f Te Bussum is op 75-jarigen leeftijd overleden de oud-directeur van het Stadsbestedelingeahuis te Utrecht de heer W. F. van Voorst, ridder in de orde van Oranje-Nassau. De heer Van Voorst was eerst enkele maanden onderwijzer aan de diaconieschool der Ned. Herv. Gemeentee te Utrecht. Daarna was hij zes jaar onderwijzer bij het openbaar lager onderwijs te Utrecht en vervol gens twaalf jaar hoofd van een school te Soest. Op 1 Januari 1897 werd hij, als opvolger van den heer Beudeker, tot directeur van het Stadsbestedelingen- tehuis te Utrecht benoemd. Hij bleef dit tot 31 December 1925 DE NIEUWE SPELLING De Minister van Oeconomische zaken heeft aan de hoofden van onder zijn departement ressortee- rende onderwijsinstellingen medegedeeld, dat hij het gewenscht acht, dat de spelling-Mardhant voor het vervolg ook wordt toegepast bij het onderwijs de diverse land- en tuinbouwscholen. PREMIEHEFFING EN CLASSIFICATIE Het hoofdbestuur van de Ver. van Chr. Onder wijzers enz. heeft in zijn vergadering van 27 Oct. 1. kennis genomen van het voornemen der Regee ring: srge stelde de premie voor weduwen te heffen van de gepensionneerden; b. blijkens de persberichten om et verscherpte classificatie in te voeren. Het Hoofdbestuur, van oordeel, dat deze, als bezuiniging bedoelde maatregelen, slechts op enkele categorieën drukken, kon niet nalaten zijn ernstige afkeuring daarover uit te spreken. In het correspondentieblad der Vereeniging vin den wij over deze aangelegenheid de volgende toe lichting: „Deze wijze van doen staat ons tegen. Als men had verklaard, dat ook de gepensioneerden mee zouden hebben te dragen in de algemeene last. dan was dat pijnlijk geweest, maar tenminste rond uit. Nu heeft men een of andere vond gezocht en wij kunnen het niet anders zien, dan oen draai er „Met de verscherpte classificatie staat het niet anders. Onze vereeniging is hier steeds tegen ge weest en we hopen, dat ze deze gelegenheid weer zal aangrijpen, om er, zij het vruchteloos, tegen te protesteeren. Maar is nu het leven in sommige ge meenten van cos land zou onrustbarend goedkoo- per geworden, is nu de levensstandaard daar weer zooveel gedaald, dat er een vierde klasse mc- fnoest worden gecreëerd, dat sommige collega's straks zelfs 8 pet. moeten missen? Dat kunnen we niet anders zien dan als een schromelijke onrecht vaardigheid, en een verscherping van een reeds bestaande onb.llijkheid. Als er gedragen moet wor den, laat dan de last over allen gelijk worden verdeeld, en niet slechts door een gedeelte worden PROMOTIES RIJKSUNIVERSITEIT TE UTRECHT. Bevor» derd tot doctor in de wis- en natuurkunde de heer A. K. W. A. van Lieshout, greboren te Leeuwarden, op proefschrift „De snelheid vajx de polymorfe omzetting", nieuwe onderzoekin* ACADEMISCHE EXAMENS RIJKSUNIVERSITEIT TE LEIDEN. Gesl, Econ. doet. indologie de heer J. B. F. Sartorius. Taaik doet indologie de heer S. Th. M. Hoorf. RIJKSUNIVERSITEIT TE UTRECHT. Doet, wis- en natuurk. hoofdvak plantkunde da lCDoct wij-1'en natuurkunde hoofdvak schei kunde de heer W. J. van Wagtendonk. Cand. wis- en natuurkunde letter K. mej, MACHINISTEN DEN HAAG: Gesl. voor het voorloopig dlpla* na D. A. van Weelderen, Alkmaar: T. C. Baak, Ihoon; J. B. O. Bakker, Den Haag; B. d© Kunst cn Letteren. UIVER-SCHOOLCOMITE Onder eerevoorzitterschap van minister Mr. H. P. Marchant is een „Uiver-SchoolcomiCé" gevormd, waarvan het Comité van aanbeveling bestaat uit de hceren P. van Nes Czn., L. Welling, Mr. P. W. H. Truyen, allen hoofdinspecteurs bij het Lager Onderwijs. Dit comité doet een oproep uitgaan aan alle on derwijzers bij het Lager Onderwijs in Nederland, waarin 't erop wijst, dat Hollands nationale bur gerlijke luchtvaart de liefde van elke Hollandsche jongen en van elk Hollandsch meisje noodig heeft. Het Ulver-Schoolcomité wil nu dit enthousiasme io Het comité, samengesteld uit onderwijzers, werk zaam aan scholen van alle richtingen, roept daar toe de medewerking in van alle collega's in Neder land (L.O., U.L.O. en B.L.O.). In elke school, in elke klas worde van ieder kind een bijdrage gevraagd van met meer dan één Het op deze wijze bijeengebrachte bedrag, zal ter beschikking worden gesteld van het Nationaal Luchtvaartfonds, als Nationale bijdrage van alle Nederlandsche kinderen; tevens zal de K.L.M. een blijvend aandenken worden aangeboden en de Ui ver-bemanning een bescheiden hulde worden gebraaht. Laat nu, aldus de oproep, iedere school zich be ijveren om met deze zaak de noodige spoed te be trachten en vóór 10 Nov. op giro 247347 den Haag van den penningmeester het bedrag der inzameling overmaken, met vermelding van het aantal leer lingen. Van bet comité is voorzitter de heer J. Lens; secretaris is de heer G. K. Dreijer, Akeleistraat 150. Den Haag, terwijl de heer B. Planlje, penningmees ter is (Giro 247347, Den Haag). ONDERWIJZERSVERGADERING Zaterdag 10 Nov. a.s. vergaderen in het lokaal voor Chr. Belangen, Weverstraat te Arnhem de afdeelingen Arnhem en omstreken van de Unie en de Vereen, v. Chr. Onderw. Op deze vergadering hoopt de heer W. Faber, hoofd eener school en leider van het jeugd werk op Sangi te vertellen over: „Sangi het jeugdwerk op Sangi". EXCENTRATIE. Te Lutten a. d. Dedemsvaart, w thans reeds een Geref. School bestaat, is Christelijk Gereformeerde Schoolvereeniging opgericht. Tot voorzitter, secretaris en pen ningmeester zijn gekozen resp. de heeren H. v. Laar, W. Dam en E. Weyenberg. EXAMEN-RESULTATEN In de Staatscrt van 26 en 27 dezer vindt men eenige gegeven over de examens in de nuttige en fraaie handwerken. Daaruit blijkt dat voor de acte nuttige handwerken zijn geëxamineerd 857 cand., toegelaten 622. Voor de acte fraaie handwerken: geëxamineerd 114 cand., toegelaten 67. Aanteekening nuttige handwerken. Geëxamineerd 13 cand., toegelaten 8. Bij de examens nijverheidsonderwijs zijn de aantallen gesaagden de volgende: NlXa ingeschreven 28 (57), geslaagd 6 (16): NlXb ingeschreven 2 (2), geslaagd I (1); NX. Ingeschreven 17 (17), geslaagd 3 (5); NXI, inge schreven 21 (19), geslaagd 10 (9); Ne, ingeschre ven 46 (66), geslaagd 17 (11); N f, ingeschreven 17 (18), geslaagd 4 (6); N 1, ingeschreven 26 (10). geslaagd 7 (4); N m, ingeschreven 11 (4), geslaagd 7 (4); N n, ingeschreven 1 (1), geslaagd 0 (1). De getallen tusschen haakjes geven de aantallen voor dezelfde examens in 1933 aan. NIEUW VOCALISTENKWARTET Te Amsterdam is opgericht een nieuw vo- calistenkwartet bestaande uit Sophie Both- Haas, eopraan; Maartje Oilers alt; Michel i Gobets, tenor en Otto Couperus, bas BELANGRIJKE VONDST IN HET PALEIS OP DEN DAM Bij de van Rijkswege in gang zijnde restauratie van het Koninklijk. Paleis op den Dam te Amsterdam zijvi achter een paar weggebroken kasten in de gelijk- straatsche garderobe aan het gevel-gedeelte PaleisstraatDam twee ramen gevonden in ■spronkelijken toestand, die de ramen van het Paleis hadden vóór ze op last vavi Koning Lodewijk Napoleon werden veri angen. Daar er van die oorspronkelijke ramen geen officieele teekeniugen beston den, is deze vqndst, die van groote waarde is voor de restauratie, door de deskundigen met enthousiasme begroet DE GESTOLEN „REMBRANDTS" De uit de woning van Lord Peel gestolen ,Rembrandts" zijn copieën van weinig be- teekenis. Zelfs wordt gesproken van dood gewone gekleurde reproducties. UIT HET SOCIALE LEVEN HET INTERN. CHR. VAKVERBOND. Onder voorzitterschap van den heer Jules Zirnheld (Parijs) kwam het bestuur van het Internationaal Christelijk Vakverbond op 22 October te Brussel in vergadering bijeen. Het bestuur heeft de volgende reso lutie aangenomen; Het bestuur van het Internationaal Christelijk Vakverbond heeft kennis ge nomen van de pogingen, die in den laat- sten tijd tegen bepaalde vertegenwoordi gers van de vakbeweging in het Saar- gebied zijn aangewend en die ten doel hebben, de vrije uitdrukking van do meening der christelijke arbeiders bij het plebisciet, dat over het politieke en sociale lot van liet land moet beslissen, onmogelijk te maken. Het constateert, dat deze pogingen een aanslag zijn zoo wel op de vrijheid van vereeniging aU op de andere burgerrechten. Het ver langt van de Commissie, die door deu Volkenbond benoemd is, om de noodige maatregelen te treffen en eventueel reeds genomen maatregelen te verscher pen, om de vrijheid van de volksstem ming ten volle te verzekeren. Het spreekt zijn welgemeende sympathie uit voor de leden der christelijke vakbeweging in het Saargobied, die voor de rechten der arbeiders strijden. Met het oog op het feit, dat het zoo be langrijke en brandende vraagstuk van de werkloosheid der jeugd is ingeschreven op de agenda van de eerstvolgende Internatio nale Arbeidsconferentie, heeft het bestuur van het Internationaal Christelijk Vakver bond besloten, een conferentie te houden met de jeugdleiders om na te gaan, welko maatregelen getroffen moeten worden, om de openbare meening van het groote ge wicht van het vraagstuk te doordringen en om een oplossing ervan te bevorderen. De Souvereiniteit Gods en de Staatkundige verhoudingen^ door Prof. Mr. A. Anema ii. Wanneer in de „Vindiciae contra tyrannos" de juridische grondslagen worden gelegd voor de Calvinistische staatsleer, dan verschijnt God als de eene partij in een stipulatio, waarbij overheid en volk de andere partij zijn als „correj debendi", ieder aansprakelijk „in solidum" en beiden moeten beloven „ne quid detrimenti Ecclesia capiat", d.w.z. dat de heerlijkheid Gods zal worden gevindiceerd als het voornaamste doel der politieke ver houdingen. God eischt van beiden, vorst en volk, „rem integram", en straft beiden voor de schuld van ieder hunner. Nadat deze stipulatio bewerkstelligd is, sluiten overheid en volk een tweede overeenkomst om den staat voor bederf te bewaren, en de twee verdragen tezamen vormen de „constitutio regis"; „populus regem constituit, Deus elegit". Op deze wijze werd het geheele gebouw van den staat opnieuw opgericht op den grondslag van de souvereiniteit Gods, al werd dit gedaan in de begripsvormen van het Romeinsche privaatrecht, het eeivige constructieve middel dat de wetenschap in dien tijd te bieden had. In andere werken, zooals Beza's „De iure magistratuum", Tlotmans' „Fran- cogallia" en Buchanan's „De iure regum apud Scotos" hooren we denzelfden grondtoon, versterkt door toelichtingen ontleend aan de Heilige Schrift, de geschiedenis der wereld en van het eigen volk, en de traditioneele staatsleer. De afzonderlijke rech ten van overheid en volk, gezag en vrijheid, werden zoo weer rechtstreeks gebaseerd op de souvereiniteit Gods, zooals die ons wordt geopenbaard in de Schrift „Het Woord van God" dat was de rots waarop staatkundige verhoudingen werden gebouwd en vast gefundeerd. Ten slotte vatte Althusius de geheele gedachte van deze periode samen en kristalliseerde de begin selen ervan in een systematische verhandeling. Dit belangrijk werk verdient ongetwijfeld oprechte bewondering, maar het levendig beschrijvende, het intuitief visionaire element, dat het hart der oudere generatie zoo warm had toegesproken, geboren als het was uit de felle worsteling voor godsdienstvrijheid, had I stond in ons blad van Maandag j.l. al te zeer plaats gemaakt voor een speculatieven gedachtengang. Zijn verfijnde subtiliteit corrigeerde voorzeker een aantal vroe gere zwakke punten in den logischen opzet, maar bracht tege lijkertijd, ten gevolge van de rationalistische tint ervan, opnieuw het gevaar dat de souvereiniteit Gods haar vooraanstaande plaats als het centrale dogma zou verliezen. Niettemin was het Calvinisme nu goed op weg om een grooten invloed uit te oefenen in West-Europa en Noord-Amerika en het scheen alsof het dogma van de souvereiniteit Gods een schitterende toekomst voor zich had. Maar dit zou niet zoo zijn. Weldra werd aan het dogma ernstige schade toegebracht door de ontwikkeling van de Roomsch-Katholieke staatsleer. De felle tegenstanders der Refor matie, de Dominicanen en Jezuïten (Molina, Bellarmin, Suarez), konden en moesten, gezien hun algemeen Christelijk standpunt, het dogma hebben aanvaard. Voor hun doel behoefden ze alleen do Calvinistische uitwerking ervan bestreden te hebben, maar zij hadden slechts één doel; voor de Kerk de suprematie over den Staat te verzekeren. Daartoe stelden zij, dat God aan den Paus macht had gegeven door een bijzondere en onmiddellijke daad, maai' aan den wereldlijken vorst slechts „ex vi rationis naturalis", als „proprietas consequens naturam". Dit stond gelijk met een vrome uitschakeling, indien niet met een ontkenning van het dogma, een onbedoelde knieval voor de humanistische staatsleer. Dit was erg genoeg. Maar erger nog was, dat de anti- Jezuïtische schrijvers als Fénélon en Bossuet, hoewel zij met kracht de overheid als dienaresse Gods tegen de Jezuïten ver dedigden, nu het dogma, met algeheele miskenning van de rechten des volks, veranderden in het stelsel van het „droit divin". Dus werd de vorst de absolute heerscher, die alleen ver antwoordelijk was aan God zelf, en die voor het volk was de plaatsvervanger van God almachtig, dien zij onvoorwaardelijk moesten gehoorzamen. „The divine right of Kings" van de Stuarts in Engeland werd eveneens beschut met het schild van de souvereiniteit Gods. Het onvermijdelijke gevolg was, dat het dogma van de souvereiniteit Gods verkeerdelijk werd vereen zelvigd met het absolutisme der koningen. Dit was een onver geeflijke verminking, daar de herleving van het dogma door het Calvinisme, een eeuw tevoren, speciaal gericht was tegen dat absolutisme en op dit dogma had gegrond niet alleen de macht van den vorst, maar ook de rechten van het volk. klaar de kracht der feiten, haar oorsprong vindende in den roem der Bourbons en de Stuarts, plaatste dc historische waarheid geheel op den achtergrond. De souvereiniteit Gods en hot .vorstelijke absolutisme werden in de practijk vereenzelvigd. En toen de geheele ontwikkeling van het publieke leven in de 17e en 18e eeuw een toenemende neiging toonde naar staatkundige idealen diametraal tegenovergesteld aan het absolutisme, kwam het dogma van de souvereiniteit Gods zelf, gezamenlijk met het absolutisme meer en meer in discrediet. Men vergat geheel dat in de Middeleeuwen het dogma was opgekomen uit oppositie tegen de almacht van den Paus en dat het in de 16e eeuw ver nieuwd was om den tegenstand tegen de almacht van den vorst te steunen. Nu werd het alleen beschouwd als een geliefkoosd wapen ter verdediging van het verfoeide despotisme. Toen in de „glorious revolution" in Engeland Willem III een besllssen- den slag toebracht aan het absolutisme, door hoog te houden de historische rechten van het volk, terwijl hij tegelijkertijd de oude rechten des konings handhaafde, had de Calvinistische staatsleer al te zeer geweigerd deze Calvinistische politieko daad te verdedigen met de eenige afdoende argumenten, ont leend aan de souvereiniteit Gods. Zij liet die verdediging over aan John Locke, d. w. z. aan de deistische, humanistische, rationalistische theorie van den Staat Het was de staatstheorie die langzamerhand veld won, en nu den strijd aanbond met het absolutisme. Voor dit doel was het noodzakelijk, dat ze zich geheel vrij maakte van de souvereiniteit Gods. Grotius was do eerste met zijn „etsi daremus esse non Deum", al was het dan in een geheel ander verband; anderen spraken van „a Deo et a natura"; het gezag was niet „immediati a Deo", maar er was alleen een „ordinatio divina approbans". Pufendorf en Thomasius noemen pod nog als de uiteindelijke bron van de macht des volks; Wolff spreekt er bijna niet meer over. Alle macht in de staatkundige verhoudingen werd meer en meer beschouwd als het ingeboren recht van den souvereinen mensch. Nogmaals na een tijdsverloop van twee eeuwen was het dogma van de souve reiniteit Gods verschropipeld tot een ledig phantoom; het was verdord onder den zengenden gloed van het onheilig vuur vau het humanistisch devies: ni Dieu, ni maitre. De 19e eeuw echter bracht een herleving. Het begon met par. 57 van de Weener Slotacte en de considerans van het Heilig Verbond, waarin het dogma van de souvereiniteit Gods opnieuw erkend werd, maar niet zonder de oude dwaling. De Nederland sche staatsman Groen van Prinsterer had gelijk toen hij de opmerking maakte, dat de auteurs van dit verdrag terecht den goddelijke» grondslag aanvaardden voor het recht der koningen, maar blijkbaar dezelfde basis voor het recht van het volk had don vergoten. Op een meer doeltreffende wijze behandelde Stahl, de Luthersche rechtsphilosoof in Duitschland, het probleem, toen hij in zijn staatsleer opnieuw de leer vau de souvereiniteit Gods op den voorgrond stelde tegenover de humanistisch» staatsleer. Hij maakte het tot het centrale, allesbeheersehende, dogma, en trachtte het practische beteekenis le geven door er op te baseeren de politiek van de conservatieve partij in Pruisen. Deze poging faalde door den invloed van Bismarck. Hegel's staatsleer en von Treitschke's historische vergoddelijking der macht werden de grondslag voor de Duitsche practische politiek. Het gevolg is geweest, dat de twee fundamenteele principes van Stahl's staatsleer, het „Monarchisch Prinzip" en de „Schranken- theorie" verijdeld zijn; monarch en parlementaire „Schranke" zijn tezamen verdwenen en hebben plaats gemaakt voor den nationaal-socialistischen machtsstaat. Maar Stahl's leidende principes blijven en het is te hopen, dat in een nieuwen vorm de Duitsche staatstheorie en -practijk zich nogmaals zullen trachten aan te sluiten bij deze beginselen. Nederland is gelukkiger geweest De herleving van de leer der souvereiniteit Gods werd daar tewêeg gebracht door do geschriften van Groen van Prinsterer, Kuyper en de Savornin Lohman. Zooais, gezien de Nederlandsche historie, verwacht kon worden, ontwikkelde zij zich overeenkomstig de Calvinistische beginselen. De leer zelf werd krachtig en vurig verdedigd met argumenten ontleend aan Schrift en Historie en behandeld in haar twee consequenties: de goddelijke grondslag van het recht der koningen zoowel als die van de rechten des volks. Door de stichting van een Calvinistische politieke partij op deze fun damenteele basis werd de leer der souvereiniteit Gods de bron van kracht voor de practische politiek van de orthodoxe Protestanten en bijgevolg een levende factor in de politieke verhoudingen van het Nederlandsche volk. Dus kunnen we, de resultaten der historische evolutie samen vattende, zeggen: bij de Roomsch-Katholieken wordt de kern van het dogma natuurlijkerwijze niet ontkend, voorzoover het gericht is tegen humanistische principes, maar het dogma zelf wordt gevoeld als een overwegend Protestantsche leer, die door de wijze, waarop ze uitgewerkt is, de macht van de Kerk be dreigt en bijgevolg niet met sympathie begroet wordt. In de Luthersche staatsleer werd het erkend en verdedigd door Stahl, maar in de politieke litteratuur en praktijk liet men het later vrijwel varen. Doordat in algemeen-godsdienstigen zin de Ca'- vmistische theologie deze leer tot het hart van de geheele Cal vinistische levensbeschouwing heeft gemaakt, is zij ook meer afdoend en meer volledig behandeld in dc Calvinistische staats leer. Daarom oefent zij ook practïsch alleen een weldadigen invloed uit, wanneer zij genomen wordt naar dc Calvinistische opvatting.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1934 | | pagina 3