DONDERDAG 13 SEPTEMBER 1934 EERSTE BLAD PAG. 3 Kerknieuws. Utrecht, NED. HERV. KERK Beroepen: Te Hoornsterzwaag c.a., P. ten Have te Noordlaren. Bedankt: Voor Ovezande— Driewegen, J. van der Wiel te Qostkapelle. Voor Suawoude en Tietjerk, A. J. Westra Hoekzema te Mljosheeren- DCX)PSGEZ. GEM. Beroepen: Te Oldeboer. A. P. v. d. Water, secr. Intern. School v. Wijsbegeerte te Amersfoort. TOEGELATEN TOT DE EVANGELIE BEDIENING Het provinciaal kerkbestuur van Drente heeft tot d_ Evangelie-bediening in de Ned. Herv. Kerk toegelaten den heer G. P a s m a. ca ad. te Gronin gen, thans wenende te Bunoik, Het Provinciaal Kerkbestuur van Overljsel heeft tot de evangeliebediening toegelaten den heer H. J. G r o e n e w e g e n. theologisch candi- daat aan de Rijksuniversiteit te Leiden, wonende fr-Gr n h a g e. voor geloof en inrich- Lausanne gehouden. De s, dat dit comité ieder de volgende wereldcon- Om firvancleele redenen AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE. Ds. W. Kool, Ned. Herv. predikant te B e e s d, hoopt afscheid te nemen op 14 Oct. a.s. en zijn intrede te Gramsbergen te doen op 21 Oct. Bevestiger is Ds. H. Dekker, te Apeldoorn. Ds. G. C. C GEIJSKES f Op 59-jarigen leeftijd is te Berlicum over leden. ds. G. C. C. Geijskes. pred. der Ncd. Herv. Gemeente aldaar. Ds. Geijskes is candidaat ge worden in 1901 en heeft de gemeenten van Cats en Zoelmond gediend, eer hij op 9 Mei 1915 zijn intrede te Berlicum deed. Hij was ook Godsdienst leeraar in het Krankzinnigengesticht te Coudewater Dr. HENRY BEETS GERIDDERD In aansluiting op ons bericht inzake de onder scheiding van den Amerikaanschen vriend van Nederland Dr. Henry Beets, is nog wetenswaar dig. dat zijn naam was voorgedragen door de Nederl. ministers van buiten- en binnen!, zaken; het is de erkenning voor zijn diensten aan Ne derland bewezen, door het Nederlandsche volk met zijn tradities bij 'het volk van Amerika bekend te maken en omgekeerd de kennis van Amerika in Nederland te verbreiden. Mr. Jacob Steketee, de Nederlandsche consul in Grand Rapids, gaf offi cieel bericht aan Dr. Beets van de hooge onder scheiding, die hem te beurt viel. De formeele decoratie zou begin September plaats hebben In het hoofdgebouw van Calvin College. VRIJE EVANG. GEMEENTE. Men meldt ons: Te IJ m u i d e n is onder leiding van den Eerw. heer A. G. Visser een Vrije Evange lisatie opgericht, welke geregeld samenkom sten houdt des Zondags. Eenige ex-leden van de Bapt. Gemeente te IJmuiden hebben mede de leiding. OECUMENISCHE CONFERENTIE Te Lausanne is van 37 dezer gehouden de samenkomst va: Oecumenische Conferenti tmg der Kerk, in 1927 oorspronkelijke opzet v jaar ter voorbereiding v ferentie vergaderen zoi was het echter sedert 1931 niet meer bijeenge komen. De thans gehouden samenkomsten waren ten deefè bezet met redevoeringen over de Kerk en het Woord Gods, de Kerk en de Wereld e.d.; ten deele met de voorbereiding der Wereldconferentie in 1937. De voorzitter (de aartsbisschop van York, Dr. Temple) heeft erop gewezen dat de Lau- 6anne-beweging alleen een arena wil zijn om zich uit te spreken en om elkaar beter te leeren kennen. Zij kan slechts voorarbeid voor de hereenlging van de kerken leveren; de hereenlging zelf zal •alleen door de kerken kunnen geschieden. Beslui ten, waarbij de kerken tot «en bepaalden arbeid opgeroepen worden, mag de conferentie niet Een definitief programma werd nog niet vast gesteld. Besloten werd dat het uitvoerend comité op de volgende bijeenkomst van het voortzettings comité in 1935 definitieve voorstellen indienen zal. In het uitvoerend comité heeft ook dr. W. A Visser "t Hooft, secretaris van den Wereldbond van Christen-studenten-vereenlgingen te Genève, KERK EN STAAT IN DUITSCHLAND Vredesvoorstellen van Luthersche zijde De Beijersche landsbisschop <fr. Measer, een der voormannen van de belijdenisbeweging in Dultsch- üand, heeft vredesvoorstellen van belangrijken aard bij de kerkleiding ingediend, d'en volgenden in houd hebbende (verkort) 1. Wat de organisatie betreft: De aaneenslui ting van kleinere landskerken met overeenkomsti ge n belijdenisaard wordt in aansluiting aan de «lieuw-indeeling van het rijk bevorderd; tegenstre vende landskerken kunnen tot aansluiting gedwon gen worden. De rijksbisschop kan den landsbis- schoppen verordeningen geven, voorzoover 'het de doorvoering van rijkskerkwetten betreft. Wets ontwerpen van landskerken, welke algemeene 6trekking hebben moeten voor haar publieeering aan de rijldkerkleiding worden voorgelegd. Wordt de Augsburgsche confessie ook tot ccofessie van de rijkskerk verheven, zcodat deze een Luthersche rijkskerk wordt, dan kon de positie van den rijks bisschop belangrijk versterkt worden, met dien verstande, dat de vrijheid der Gereformeerden in belijdenis, liturgie en kerkinrichting gehandhaafd blijven. 2. Wat belijdenis en eeredienst betreft. De boven coder 1 genoemde voorstellen moeten verbonden worden met de noodige waarborgen voor vrijheid en eeredienst der landskerken, n.l aldus, dat de rijksbisschop zender de landsbisschoppen gehoord te hebben geen voor het rechtsleven der kerk prin cipieel 'belangrijke verordeningen treft; dat de rijksbisschop, die voor levenslang gekozen ls, zijn ambt neer te leggen heeft, indien de landsbisschop- pen of de nationale synodes hem het vertrouwen opzeggen; dat de gewone wetgevende macht in de hand der nationale synode zal liggen; het 'geestelijk ministerie kan slechts voorloopige wetten maken; dat de leden van het geestelijk ministerie eerst dan dcor den rijksbisschop benoemd worden, als de voordrachten der landsbisschoppen een vol doende meerderheid daartoe hebben opgeleverd; z ij voeren him ambt als hoofdambt; dat de grond wet der kerk in zaken van belijdenis en eeredienst niet veranderd kan worden en de landskerk be slist wat onder belijdenis en eeredienst te Aan deze voorstellen voegt de Beijersche lands- bLschop echter één voorwaarde toe. n.l. vooraf de tegenwoordige ke geering aftreedt en dat zoo zij daar! bereid is. aan de leden der Duitsche Evangelische kerk gelegenheid gegeven worde (instemming) zich vrij uit te spreken over de vraag in handen de leiding van de Duitsche Evangelische kerk gelegd moet worden. Tenslotte doet dr. Meiser een beroep op een rijksminister van binnenlandsche zaken. dr. Frick, om het daarheen te leiden, dat een en ander ver wezenlijkt wordt. KORTE BERICHTEN. De afdeeling Koudum van het Ned. Bijbelgenootschap zal haar jaarvergadering houden op 27 Sept. a.s. te Hindeloopen. In de bidstond, aan deze jaarvergadering vooraf gaande, die gehouden wordt in de bed. Herv. HERV. GEREF. PREDIKANTEN VERGADERING Heden te Utrecht in vergadering bijeen Vandaag Is in „Pays Bas" te Utrecht de le vergadering gehouden van de Herv. Geref Predikantenvereeniging. Ds. H. 0. R o s c a m A b b i n g van Am- hem hield de openingsrede, naar aanleiding van het onderwerp: „Opening der tijden". Spreker stippelde drie lijnen uit: 1. Over de wereld, die een vreeselyke nachttijd tegemoet snelt. 2. Over de Gemeente van Jezus Christus, die straks haar avondtijd krijgt, waarin het voor haar licht wezen zal. 3. Over Ne d e r 1 a n d, door God voorbe stemd tot een bijzondere roeping in de ont wikkeling van het Koninkrijk Gods in het laatste der dagen. De nachttijd der wereld. Het fas cisme (in wezen heidensch), snel tot een wereldbeweging geworden, is één van de teekenen der tijden. Spr. wijst op het beeld in Nebukadnezara droom gezien, speciaal op de voeten met de tien teenen^ bestaande uit leem (volkswil) waarin des ijzers vastigheid is (het oude, harde Romeinsche staatsgezag). In verband o.a. met Dan. 7 en Openb. 13 zal het oud Romeinsche rijk hersteld worden, in den vorm van een Europeeschen Statenbond, aan het hoofd waarvan de Anti-Christ komt, in wiens stelsel en persoon, alle Anti-Christe lijke stelsels en personen, van de Apostolische •uw af, zich culmineeren zullen Ontzettende vervolgingen breken dan loa Deze dingen liggen reeds aan den horizon van het huidige geslacht. Het martelaars- zaad is reeds geboren. De eerste wording van een en ander is reeds te zien. Iets weer houdt de volledige Openbaring van de Anti- Chr. macht. De Anti-Christ is waarschijnlijk reeds op aarde. avondtijd der Gemeente var s Christus. Die tijd loopt niet ge heel parallel met den nachttijd aer wereld; veeleer gaat de avond der gemeente, aan de nacht der wereld vooraf. De avondtijd is het einde van den dag der Evangelieverkondiging Het licht van den Heiligen Geest breekt met kracht en glans door. Zijn vuur vlamt weer hoog op, de profetie van Joel op het Pinksterfeest aanvankelijk vervuld gaat dan volledig in vervulling. De Bruid wordt versierd met gaven; de eerste zwakke ritse lingen van den Geest zyn reeds te bespeu ren; zwak en daarom licht en duisternis dooreengemengd. De avondtijd loopt uit op het suizen eener zachte stilte, n de Heere is. Voor de gemeente breekt aan het einde van den avond de mor genglans van den eeuwigen dag door. De ij z e maagden gaan in. Nederland. God is ook een God, Die Zich verborgen houdt. Hij verrast. Nergens wordt dit land in de Heilige Schrift genoemd Volledige opening der Heilige Schrift voor dezen tyd, wijst echter dwingend, onontkoom baar Nederland aan tot een bijzondere roe ping. Die opening der Schrift geeft Spreker ditmaal niet. Kerk (Ned. Herv.) en Staat worden in Nederland door Christus weer op gericht, opdat Nederland worde in Zyne Hand als een instrument om: a. voor te be reiden en mogelijk te maken, den avondtijd der gemeente en b. opdat Nederland een toe vluchtsoord worde, als de vreeselyke nacht over de wereld aanbreekt. Tenslotte wijst spreker op de Synodale Organisatie, waarin de Herv. Kerk, als in een gevangenis opgesloten zit, naar het rechtvaardig oordeel Gods, Die toeliet dat Koning Willem I, als cipier haar daarin op sloot. Oploopen tegen de muren baat niet. Omgekeerd heeft de gevangenis (Syn. Orga nisatie) niet over wel en wee der gevangene (Kerk), te beschikken. Dat doet alleen Chris tus, Die sluit en niemand opent, Die opent i niemand sluit. De Heert zal voor u stryden en gy zult stille zyn. n k, van Ouderkerk bodem, zooals Ds. Schumacher schreef, maar vruchten des Geestes op den akke» der nieuwe ischheid, die door Christus van den vloek vrij Daarom zijn deze vruchten Gode aangenaam. Echter kunnen de vruchten vel* zijn en kan noch- ie eerste liefde verlaten zijn. Op dezen my stieken achtergrond, op den verborgen omgang met God in een leven van gebed en geloof en liefde hebben de practici immer grooten nadruk gelegd. In bet leven van geloof en liefde is een opwas- n mogelijk. De Cat. spreekt van een hoe 1 a n- „er hoe meer de zonde afsterven. Voor de Èractijk der godzaligheid is dit van beteckenu. >it opwassen tracht men te bereiken door ook ip het geestelijk leven van vaste orde en regel ge bruik te maken, niet alsof men over den Geest wilde beschikken maar omdat God zelf een God van orde en regel is. De vragen, door de practijk der godzaligheid in de orde gesteld, zijn in onze dagen actueel. Want in heel de huidige theologie gaat het om het werk van den H. Geest. Daar ligt ook de actualiteit van de Zwitsohersche theologen. De openbaring Gods in de Schrift en door de Kerk ligt mede op dit terrein van het werk des GeesteS. Evenals het werk des Geestes in en aan de ge- loovigen. De voorstelling van Barth in dezen moet echter als onschriftuurlijk worden afgewezen. De critiek van Ds. Noordmans, die schreef, dat de Kerk van Barth iets weg heeft van een spookhuis, waar God af en toe een oogenblik verschijnt en van Brun- ner, die oordeelt, dat de openbaringsgedachte van Barth die van de geestdrijvers nabij komt, is vol komen gerechtvaardigd. Christus belooft zijn kerk niet alleen den H. Geest, maar belooft tevens, dat Hij bij haar bij v e n zal. Daarom is er in de harben der geloovigen een b 1 ij v e n d en voort gaand werk des H. Geestes. Op dit b 1 ij vend werk des Geestes rust de practijk der godzaligheid. De practijk Ar godzaligheid. Het onderwerp !s historisch bepaald. Niet over de godzalgheid in de practijk des levens wordt gehandeld maar van dte geestesstrooming. die in de kerken van het geref. protestantisme vooral :.o de 17e eeuw sterk werd en wier vertegenwoordi gers practid of practicyns werden genoemd. Deze strooming is met het p-ëtiisme van de volgende eeuw niet te vereenzelvigen. De practici nemen hun uitgangspunt in het leven des geloofs en houden zich bezig m< vraag „hoe het leven Gode te wijden". De piëtisten daarentegen vragen niet in de plaats, hoe als een christen te leven maar hoi christen te worden. lor de practici is de onderhouding van Gods ■geboden op alle terrein des levens van de grootst' ibeteekenis. De piëtist daarentegen kent de we 'hoofdzakelijk uit het eerste der 3 stukken, die de noemt. Daarom klaagt hij wel over het verval separatistisch van aard kent hij geen her- vonmingsdrang. Eenerzijds leggen de practici alle nadruk op are godsvrucht en het innige verkeer met God. In dit opzioht zijn zij verwant aan de mystieken, Zij onderscheiden zich echter van de mystieken door een nuchter realisme, waardoor de onderhou ding van Gods Wet een oroote plaats heeft godzaligheid des levens. Voetius noemt de theolo- gia practica ook theologia moralis. De theologia practica doet allerlei vragen rijzen, die in de tegenwoordige stand der theolog: m de orde van den dag zijn. Vooral de vrienden van Kohl'brugge en Barth die grooten nadruk leggen op het kwalita- ieve onderscheid tussehen Schepper en schepsel n op het zondaar zijn van den geloovige, zi de practijk der godzaligheid een afwijking van het oorspronkelijk protestantisme. Het geloof wordt door hen niet gezien als een positieve kracht maar wordt meer van de negatieve zijde benaderd. In elk geval is hun zienswijze niet die van de Dordtsche Synode. Dat wordt door prof. Haitjema openlijk erkendi, die in Dordt reeds ziet beginnen de afglijding naar de overbelasting van het vrc wedergeboren, uitverkoren subject. Daarmedi tevens het verschil aangewezen tussehen de gees tesrichting van den Geref. Bond eenerzijds en dit van de Ccnf. Vereeniging en vrienden van Kohl- brugge anderzijds De mannen van den Geref. Bond zijn Geesteskinderen van Dordt. Zij leggen met de practici sterken nadruk op ware godsvrucht en een godzalig leven. Daarom vreezen zij de scholas tiek, die reeds over Dordt haar schaduwen liet vallen én daarna tot sterke ontwikkeling kwam als reactie het piëtisme voortbracht Uit de Schrift wordt aanoetoond. hoe het qeloof in Christus, aan hetwelk de zalighe-'d ver bonden is, een algeheele verandering van den mensoh medebrengt, zoodat hii vruchten voort brengt. de bekeering waardig. Deze vruchten zijr niet goed zaad, ontsproten op een vervloekten kerk, zal voorgaan Ds. A. J. v. D y k, Geref. pred. te Koudum. Benoemd tot hulpprediker by de Ned. Herv. Gemeente te Vorden de heer S. L. Hoogebrink, Cand. tot den H. Dienst te Beets (Fr.). De Geref. Kerk van N a a 1 d w ij k (ei van Waalwijk, zooals in een deel der oplage stond) zal weer een hulpprediker aanstellen. NEDERL ZONDAGSSCHOOL- VEREENIGING 68e Jaarvergadering te Eindhoven in ens blad van gisteren gaven we reeds ge deeltelijk verslag van de te Eindhoven gehouden 6Se jaarvergadering der Nederl. Zondagssohool- Vereeniging. De openingsrede van den Véreenigings-voorzit- r Ds. J. Ph. Eggink, van Delfshaven, voerde tot titel De bron onzer arbeidsvreugde. Gevaar te loopen te vertragen en toch ni willen vertragen, deze stemming aldus spreker in II Kor. 4 beschreven, kennen ook wij als Zcndagsschoolpersoneel. Een der voornaamste voorwaarden tot het voortbestaan der Zcodags- school is altijd de vreugde in het werk gev Maar de neiging om te vertragen en te versagen krijgt vat op ons, wanneer wij zien. le op onszelf, 2e op de minderen, 3e op den tijdgeest. Toch geven wij 't geliefde werk niet op. Juist in deren tijd heeft ons volkskind de Zondags school noodig. Week aan week wordt het bewijs geleverd, wat met vrij willigen trouwen arbeid bereikt kan worden. Arbeidsvreugde is tegenw ;en allesbehalve vanzelfsprekend iets. Doof contracten of reglementen kan zij niet gewekt worden, evenmin uit gunstige of minder gunstige uitwendige omstandigheden. Van binnen-uit moet :ij gewerkt en ontwikkeld worden. De bronr, rnzer arbeidsvreugde vinden wij bovenal in Chris tus, die voor ons werk de verantwoordelijkheid draagt en Wiens mede-arbeiders wij mogen zijn; in de leiding des Heiligen Geestes, die ons een Geest ls der kracht, dér liefde en der tucht; in het voortdurend contact met den Bijbel, die ons telkens het woord bevestigt: „Ik ben vrooiljk Uwe belofte, als een, die een grooten buit vindt". Uit al deze bronnen putten wij steeds weer de lust tot, de vreugde in het heilige werk. En daar- «m nemen wij Paul us' woord over: „Daarom, dewijl wij deze bediening hebben aar de barmhartigheid, die ons geschied ls, zoo ■ertragen wij niet'. Bestuursverkiezing. Tot leden van het Bestuur zijn gekozen: Jkvr. C. Repelaer van Driel (Den Haag)Dr. J. Lammerts van Bue (Zetten), Ds. E. van Meer (Utrecht), Ds. A. C. van Uchelen (Meppel), Mevr. A. M. K. Korff—Adrian (Leiden), E. Miïet St. Aubin (Amsterdam) en Joh. J. s e 1 i n g (Amsterdam). De volgende Jaar vergadering zal te Arnhem worden gehou- Telegrammen werden vervolgens gezonden an H.M. de Koningin en aan de oud-voorzitter an de NjZ.V., Dr. Marang. Daarna werd naar Valkenswaard gereden, aar de koffiemaaltijd werd gebruikt en waar verschillende, afgevaardigden lvet woord den. Na de koffiemaaltijd werd een wandeling gemaakt in het Natuurpark. Te 3 uur werd de middagvergadering ópend, waar na het verslag van den penning meester, die helaas over een tekort moest spreken, D r. P. B1 a a u w, uit Hemmen, zyn rede hield over: „Kerk of School", en- waarin gesproken werd over het brengen der kinderen tot Jezus. De Zondag is de dag des Heeren, ook voor de kinderen, opdat zij Hem zullen aanbidden. De Heere Jezus zegt zelf: Dezulken is het Koninkrijk Gods. Avondsamenkomst. Des avonds kwam men bijeen fn de Nieuwe Kerk. D s. Muller sprak een openingswoord naar aanleiding van Philipp. 4 6, waarna Ds. G. Bos, van Dedemsvaart, sprak ov Zondagsschool en Chr. Gemeente. Het is, aldus Spr„ vanzelfsprekend, dat wy op deze laatste avond van de Jaarvergadering der N.Z.V., enkele oogenblikken bezig zijn met het onderwerp: IZondagsschool en Chr. ge meente. Meet de Chr. gemeente ter plaatse/-wil de N.Z.V. spreken over haar arbeid en Gods gezicht zoeken; waarmede zy tevens haai* houding aangeeft, waarin de NjZ.V. haar mooi en gezegend jeugdwerk doet. Wordt echter reëel beleefd door beiden, dat zij by elkaar hooren en samenkomen in Gods huis? En we ten zy', die de Zondagsschoolarbeid doen, zich gedragen door de levende belangstelling krachtigen steun der gemeente? Afgaande op de mededeelingen van secretaris der N.Z.V. baart de toestand zooate ze is, zorg. De mutaties in het korps Zondags- schoolonderwijzers zijn zorgwekkend groot vele scholen in de groote steden worden geslo ten. Daarbij heerscht er een ernstige misvat ting omtrent de verhouding van Zondagsschool en C-hr. school en wordt de (Zondagsschool dik- wijlis gesloten als er een Chr. school wordt ge sticht. Onder het personeel der Zondagsscholen vormen de Chr. onderwyzers(essen) nog geen 10% meer. Het Chr. onderwijs heeft wellicht in de jaren van stryd en moeite, meer zegen voor kerk volk gebracht dan nu in dezen tijd. Spr. wijst hierbij op het ernstige van den toestand, als de kerk niet geestelijk en zedelijk mededraagt ge heel deze pracht arbeid voor het kind leiding van het zleleleven van het kind, geeft in handen van anderen met wie zij geen contact heeft. Als de Chr. kerk iets log laat, weigert zy dienst, waar het haar opgelegd is te verkondigen het Evangelie der schepping, verlossing en voleindiging. iZoo ook moet de Zondagsschool staan binnen de kerk, welk con tact niet anders dan tot grooten zegen kan zijn En wahr in ieder geval gen toenemende moei lijkheid blykt te bestaan, mag onze blik op de werkelijkheid niet worden vertroebeld. Al zal het veeltijds schijnen, alsof Kerk en (Zon dagsschool, alles voor elkander zijn en soms door één en dezelfde persoon worden gediend; werkelijkheid zegt dit nog niets. Als de Zondagsschool in zorgwekkende omstandighe- dan wijet dit op nood, en wel nood der Chr. gemeente. Spr. geeft daarna een omschrijving van het geen wordt verstaan onder zielszorg, met welke term een zaak wordt aangeduid, die op den bodem van het Christendom is ontstaan. Zielszorg is aldus te omschrijven!: het pogen om menschen te helpen, zoodat zij God in hun leven zien, Zyn woord hooren en IZyn wil beter verstaan kunnen. Het is negatief; wegnemen van allerlei belemmeringen; positief: het mee dragen en mee zoeken in Chr. liefde. Eigenlijk is dit niet positief maar reglatief, het positieve is er omdat God er is in Jezus Christus door den H. Geest. Deze zielszorg is nooit zonder Chr. gemeente te denken. Al het werk dat van haar uitgaat is in de zielszorg opgenomen. Voor de Chr. gemeente is alle arbeid die ge schiedt, om Christus wil; en met name de ar beid voor het kind uitermate belangrijk. En waar de Zondagsschool een belangrijk deel van deze arbeid op zich neemt, daar zal de Ge meente dit werk moeten dragen door haar le vendige belangstelling en door haar gebed. Spr. geeft vervolgens een omschrijving van den arbeid voor het kind door de gemeente, waaruit blijken moet dat het woord van God ons zelf is: een lamp voor onzen voet en een licht op ons pad. Dan zal de arbeid tot ryken zegen zyn. Eggink sprak hierna een slotwoord, waarna de samenkomst, die door zang van een kinderkoor, onder leiding van den heer P. de gesloten werd. ZENDING EN PHILANTROPIE GIFTEN EN LEGATEN. Wijlen mevr. de wed. W. v. Akkeren- Wielenga te Sneek heeft gelegateerd in de Ned. Herv. Gem. aldaar f 1500, waar in f 1000 voor de Diaconie en aan de Ver. >or Chr. Belangen aldaar f 500. Wijlen mevr. de wed. A. F. Ch. Sch m p t, overleden te Hi 1 v e r s u m, heeft in het Visschers Weduwen en Weezenfonds te Vlaardingen f 1000 gelegateerd, vry rechten. Schoolnieuws. THEOLOGISCHE SCHOOL TE APELDOORN Overdracht Rectoraat Gistermorgen had de overdracht, plaat» ven het Rectoraat aan de Theol. School der Chr. Gei'ef. Kerk te Apeldoorn. De aftredend? Rector Prof. G. Wisse had als onderwerp zijner rede: Christus-prediklng bij het Modernisme dat kelijik modernisme Prof. Wisse zijn philoeofisch «heol. uitgangs punt een vrucht der Aufklarung is. Het zoekt een synthese tussehen religie en cultuur. Dit modernisme kent zijn phason. In het historisch overzicht onder scheidde spr. lid zgn. oud-liberalis- me (nieit politiek te verstaan). Groninger school (Hofstede die Groot c met haar „hlstoria unher- salis" is de „his- toria Divlna in- STAKING VEREENIGDE BLIK- FABRIEKEN TE KROMMENIE. Naar wij vernemen ls Woensdagmiddag door de stakers bij de Vereenigde Blikfa- hrieken te Krommenie besloten met in gang van heden aan het werk te gaan, op le voorwaarde, dat do directie met de akorganisatics zal onderhandelen, als de arbeiders liet werk hervat zullen hebben. VEREEN. VAN DEN. CHR. HANDELDE. EN INDUSTR. MIDDENSTAND het jaarverslag van bovengenoemd a vereeniging blijkt, dat het aantal afdeellngen bleef staan, dat het ledental daalde, later wat opkwam en thans met de vakgroepen 00 staat. versla# geeft o.a. een overal oh t van d« laamheden van het hoofdbestuur er. van entraal bureau, met \|tks leiding de hees K. Meima, oud-voorzitter, belast werd. STOPZETTING VAN EEN GLAS FABRIEK Te Nieuw-Buimen Ls aan het geheele perso neel van de glasfabriek A. J. Bakker ontslag aangezegd wegens overproductie. Dit beteekent dat het aantal werkloozen met een paar hon derd wordt vermeerderd. TECHNISCHE HOOGESCHOOL Het aantal nieuw ingeschreven studenten aan c Techn. Hoogeschool te Delft voor het studieja; 1934/1935 bedroeg gedurende de drie eerste i« schrijvingsdagen 247 (187) en wel voor Civiel ingenieur 44 (33): Bouwkundig ingenieur 24 (15) Werktuigkundig ingenieur 64 (39); Scheepsbouw kundig ingenieur 3 (0): Electrotechisch ingenieur 45 (41); Scheikundig ingenieur 37 (41); Mijninge nieur 6 (7); Natuurkundig ingenieur 18 (9); Alle ONDERWIJSBENOEMINGEN. Aan de school voor C.V.O. te Delfzijl aangesteld tot kweekeling met akte de heer H. Prins te S p ij k. Aan de Herv. school te S p ij k is benoemd tot kweekeling met akte de heer H. Top, wachtgelder. Tot tijdelijk leeraar in de lichamelijke op voeding voor den cursus 1934-35 is aan het Stedelijk gymnasium te Haarlem benoemd de heer D. P h. Immer, aldaar. Mej. W. H. de Groot, onderwijzeres de Chr. school te Amerongen is benoemd aan de Koningin Emmaschool te A p e 1 - Tot kweekeling met akte is aan de Joh. Calvynschool in de Keizerstraat te Gouda benoemd de heer J. Rietveld te Moor drecht. Tot kweekeling met akte aan de Chr. school te Ti en hoven (U.) is benoemd de heer W. Duyker te Westbroek. DE „DURE" BIJZONDERE SCHOOL Sprekende cijfers De legende van de dure bijzondere school ver heugt ach oog in een vrij goede gezondheid, al nemen de krachten regelmatig af. Stellig werkt hiertoe mee een berekening, als gemaakt door de Bend van Chr. Schoolverenigingen te Amster dam. Zi) betreft de sommen welke het Bijzonder On derwijs in Amsterdam in de 9 jaren vanaf 1922 t.e.m. 1930 (vanaf inwerkingtreding der L.O.-Wet 1920 t.e.m. het laatste dienstjaar waarover de uitgaven der Gemeente Amsterdam zijn vastge steld) alleen aan exploitatiekosten nv.nder heeft uitgegeven dan waarop men recht had naar ver houding van de uitgaven in de betreffende jaren door de Gemeente Amsterdam gedaan voor het Openbaar Onderwijs. Men kwam tot de volgende Bespaard in de 3-jarige periode 1922 t.e.m. 1924 (113 scholen) (voor 1922 zit hierin een gedeelte i-oor bespaard op vakonderwijs) 786.698. Bespaard in de 3-jarige periode 1925 tem. 1927 (122 scholen) - 202.610.70 Bespaard in de 3-jarlpe periode 192S t.e.m. 1930 (125 scholen) - 264986.89 etiltutionie generiB Wmmami", !»et oud. mo dernisme (Opzoomer c.s.) natuurreligio on het nieuw-niodernisme (Roeeeingh c.s.) met zijn pant'heïstisdien inslag. Bij al deze rich tingen is kenmerkend, dat Christus niet uls Bong in satdsifactorischen zin geldt. Aangaan de de historiciteit onderscheidde spreker: 1. Jezus heeft nooit geleefd (Dreus b.v.;, 2. Jezus' historiciteit erkend zonder een eigen lijke Christologie, de zgn. Jezus Theologie Windisah b.v.), 3. Jezus' historiciteit ver bonden met een zekere Christologie, na Zijn dood ontstaan, de Christus-idee uit de ge meente, 4. de voorat el ling in Hegel-Bollanrl, v. d. Berg von Eisinga. Dat al dit modern sine geen Christus-prediklng heeft in satlsfactie- ©cteriologidohen zin berust in laatste instan tie op naturalistisch ongeloof, wat spr. bree der toelichtte. Vervolgens gaf hij een eriti- Bohe beschouwing van de hoofdmanieren waarop het modernisme zgn. Christus pre dikt, op de oudere wijze, waar Christus zelf niet de iimhiciud der Christologie is, maar de drager en prediker oener moFftliache religie. Hier vindt men geen op lessing voor het eoh'Uld'vraagst/uk. Daarbij is opklimmen tot di ehoogte van Christus' eigen leven öf mogelijk, óf we kunnen ook buiten Christel Ijken cirkel zoo iets bereiken, liet Buddlhisime is ook 'n verlossinigsleer. De leer van de zonde is bij dit modernisme dan ook door en door onjuist Het oud-modornisme kan neg ©preken onder invloeden van de bestaande orthodoxie van een zich coufor- meeren aan Jezus als Iets schoons. Thans zouden b.v. mevr. Ludendorff c.a. u icte anders vertellen. Dan de Hegel-Bollanrt- methode. De religie wordt verfiloöofeerd; of liever omgekeerd. Stichtelijkheid en Waarheid De ga.n®óhe zaak komt bij deze richting (hierop neer, dat deze prediking alleen da „stichtelijk" kan heeten in de taal der „ge voelvolle voorstelling" voorgedragen, wan neer wat de prediker zelf bedoelt niet waar zij. Van tweeën één: wie do beg rip a- filosofie zelf machtig ie, blijft welhaast von onder deze Christus-prediking weg óf die de realiteit van zonde on godögemis kent, zul ten slotte den inhoud missen, waar zijn ziel naar hligt. Voorts de Christus-prediklng no ai- de zgn. „Aftrek-methode" (Windiech e. Waair hier de prediking enikel en alleen tT c-ntrieah is geworden, kan een Jood auilk een Ghristus-prediiking leveren. Men maakt hier feitelijk van Jezus eerst een mei dennen dominee, om dan te decrotecron, dit en dat is legende; en daarna Christus te jiri diken geheel humanistisch. Dat de „Jezus' prediking hier de „Christus"-prediking ver vangt als een toonbeeld hoe men door den dood tot leven heen moet ls al evenmin van aarde. Nietfzedhe zal ons dan leeren, dat de Jezus- figuiu.r nog andera kan gewaardeerd dan u's poed-agogiisdh en bezielend en godsrijk-idealis tisch. Zulk een waai'de aan Jezus toe tc kennen, kon alleen dan, als Hij werd erkend als een goddelijk persoon. Wie echter deze exegese verwerpt, kan niet volstaan met de Jezus-prediking. Bakounin b.v. zal liet Christendom or juist om verwerpen als ver lammend voor de sociale worsteling. Overi gens kaai men voor zulke idealistisch-morali- scihe motieven van prediking ook terecht bij Brahmanen en Budidihisten. „Christus alles en niets" Ten ©lotte, de Christus van het nieuwe mo dernisme (Roeesingh) met zijn „Christus is voor mij alles en niets", berust ten princi pale op pantheïstiaoh-theosofieche beschou wingen, welke afgewezen worden op grond reeds vam de immencrote critiek, welke zulk pantheïsme treft, hetgeen spr. breeder uit eenzette, waarna hij het voorrecht prees, dat de aloude bijbelsche gereformeerde Christus prediking ook aan deze Theol. School wordt gedoceerd, wijzende op de groote verantwoor delijkheid ten deze. Hierop volgde de gebruikelijke vermelding van eenige schooldata, waarna Prof. Wisse het Rectoraat overdroeg aan zijn opvolger Prof. J. XV. Ge els. De rede verschijnt heden in dmik bij do firma Kemink en Zoon te Utrecht. UIT HET SOCIALE LEVEN ECONOMIE EN FINANCIEN Goud naar Amerika Zooals bekend verondersteld mag worderi heeft de Ned. Bank sedert Maart 1933^ geen goud voor uitvoer naar de V.S. van Noord- Amerika beschikbaar gesteld. Naar wy verne men zal de Nederlandsche Bank in de vervolge weer goud door uitvoer naar bedoeld land ver- koopen op hun gebruikelijke voorwaarden, wan neer de stand van de wisselkoers te New-York daartoe aanleiding geeft. Hierby wordt echter het voorbehoud gemaakt, dat de V.S. van N. Amerika de goudwaarden en de dollars hand haven op de thans geldende basis en wederkee- rig goud blyven afgeven voor de uitvoer in Nederland, zoodat het gouduitvoei punt is be- GEMEENTE TILBURG Conversie-operatia Het gemeentebestuur van Tilburg heeft da Spaarbank te Rotterdam, met we'ke luwteHkng In 1325 een 4} kening gfoob ƒ250.000 werd aangegaan, bereid gevonden, het nog res-tewende deel dezer leening ad 213 000 vanaf 1 Jon. 1935 te laten doorlo-open tegen een rentevergoeding van 4 De ailossi,nguvoor- waarden blijven ooi veranderd. zekord voor ongeveer 560.000. Het grootste gedeelte van dit bedrag, naar verluidt 500.000 of meer. le bij Lloyde en bij Engeleche nnx-n ondergebracht Voor aoover bekend, bod het achlp geen goud aan boord, CREDIETBANK VOOR NEDERLAND IN LIQ. De liquidatie-commissie der Credietbank Vooi» Nederland, maakt bekend, dot de besehlkb-ue middelen een derde uitkoering op de obllgatiën mogelijk maken van 2 De betaling aal ge schieden vanaf 13 Sept. 1931. U. S. STEELCORPORATION De afleveringen in Augustus De U. 9. Steelcorporatlcti Hjlc/rée ik liepen maande- de afleveringen. Deio he in de maand Aug. 378.000 ton tejr?n ton iin Juli en 086.000 ton i izlnklng heeft dus i Juni. De als i gelijkt ïfl-everingen In Aug. 668.000 ton 'oe- 3 teruggang loopt dus bedenkelijk de 50 toe. mandelijksche publicatie geeft Industrie. In i de bedrljvtghel opslcht waren we er neei oen maandelijks een opgave dus ruim 1/4 mdllioen gulden. Dit betreft uitsluitend de Exploitatiekosten, en dan nog maar alleen voor die scholen wier wette lijke 3-jaarHjksdhe afrekeningstermijnen eindigden resp. in 1924. 1927 en 1930. EXAMENS SCHOONSCHRIJVEN M- O* Leasen, Zutfen; R. W. de Vrlee, Elburs NOTARIAAT DEN HAAO. Geslaagd vow dee4 I: de heeren T C. Akkerman. Den Haag, en A. F. Kuhn. Amersfoort, on voor deel II de heer G. J. Brou wer te Dieren. MACHINISTEN DEN HAAG. Gesl.: voor diploma B, do ee- ren W. van der Graaf en D. Hubbellng. beiden te Rotterdam en voor het theoretisch gedeoite v.nn diploma C de heer W. Vollemans, te Am- GYMNASTIEK "UTRECHT. Gessl.: de heeren A. Guollé. te Utrecht: J A. "Wa.rmtnk te Almelo: J. B. Schrei uw te Amsterdam: en H. Scholten te Delfzijl. Afgewezen 4 oamdidia.ten. KRAAMVERPLEGING ROTTERDAM. (Gsm. Ziekenhuis a.d. Cool- aiaigel). Geh. ex. tor verkrijging van die a«n- teekHg voor kraémverpleglng. Ges!.de da me-: G. A. Blankert, M. L, ten Hove. Z. Sief for*. T. Stol, K. ,va» d«r Vaart, J. C. E. do Land- en Tuinbouw. EET-MELKBROOD-ACTIE Op Ini tiatief van de Centrale Propaganda- CommleeJa voor Melk brood in Friesland, werd de vorige weeek te Aasen een vergadering ge- 'erbrulkecoöpe naties, p te richten. Beh.-Uv< rgauieaties z«l de n raagd van de Chr. Boeren- ei n do Bond vain Oud-Ueerllngen ren algemeen v.i de bovengenoeiiii Tulnderwbonc Drente. H« men door don heer de Drcntedhe Zulvelbond. Than* zijn dus Friesland. Utrecht, Groningen les opgericht in spoedig t JUBILEUM Op 2 November a.s. zal het zeventig jaar geleden zijn dat de H a a g s c he a f d e e 1 i n g der V e r. van Chr. Ond erwljzers(essen) werd op gericht. Dit f«it zal 3 November worden herdacht. Wij hebben leiding ■n het bedrljvigheldspercentag' Amorikaonache etao-lluduetria op onge- 8 werd gesteld, dan ls het wed dulde- lat het herfstseizoen, waarop thans aller s gevestigd, wel een «eer sterke opleTlnfC n moet geven, wil de industrie weer op -ndabeJ nlvea.u (en dat wordt bereikt ij bedrljvigheiidspeuxcntage vaa rt 40 '/e), gaan werken. CULTUUR-MIJ WARINGIN Uitgifte van nieuwe aandcolri kele weken geled reorganisatieplan der Cult ïrlmgin. Deze recociatruotlevoorsuhen l,n de algemeene aun deel houders verga- aanvaard. Thans bericht de Raad aan der N.V.. dut de In^ohrljvine wordt :cld ten kantore der Ned. Ind. Èscomnto Batavia, to Amsterdam en Den Hug op Vrijdag 21 Sopt. op nom. 840,000 ge'. ƒ31. aandeelen. Do nieuwe a-nndeelen dealen wlmct vnin.nf 1 jM.nu,Miri 1934. betaling der toegewezen aandeelen moet geschieden op 28 September. Omtrent het verloop vim zaken in 1934 wordt ?t volgende medegedeeld: De beplantingen best.mn uit: rubber 20481 .A. koffie 12985 H.A. kapok 50 H.A.. de öogst- i min gen Zijn voor 1934: 1.610.974 kg. rubber, ro.000 kg. koffie. Reeds werden geoogst Jan/, ug 1.083.126 h.kg. rubber. 379.872 kg. koffie. De rubberkootprijs bedroeg ln de eerste 8 eanden vau 1934 ca 81 ct per h. kg., frJXico iva-afvoerhaven. De kofflekoetprija voor den >gs=t 1933: 19.40 ct per h. kg. Uit den oogst 1934 zijn verkookt en afwe nkend 733 494 h. kg. rubber gemiddeld 11 t ?r h. kg. franco Java: 162 136 kg. koffie k ge- iddeld 12J ct per h. kg. framco Java: alsmede 87.000 kg. rubber, standard crepe cn sheeXi a Uit den oogst 1935 van de ondernemingen s-sor Warlngm en Madjou werden vooruit- -rkocht 150 ton* (304.800 h. kg.) «tuidenrd epe tot d'en prij* van 52 ct per kg. lev. Jtv.u t de provenucn van dnaen verkoop konn.n <io praamde exploitatie-uitgaven voor 1935 Van t noemde ondernemingen worden bestred-n, rwij.1 ruim 200 tons <400.000h. kg.) rubber en de productie vim genoemde twc« ond» r- »mi«igen Voor vrijen varkoop overschiet, reke- ultvoer-reiitrlc'tle vau ca 34 worden door iull«n De vooruitzichten zijn ongunstig r-t bcdrljfsjner 1 Mei 1938-30 April d door de Coöp. Ku<i«tme«tfabrleik te ren ca. 208.000 tooe superfosfaat en ie*»t*toffen geproduceerd waarvan aan werd geleverd ca. 34.100 tons, avelsuurfabrlek werkte, mede in ver- de groote productie van de Superfes- E-k. op volle capaciteit bescheiden ov. ehrljvlngen tc verdienen, dit Janr ko- aXsohrlJvingen can klein bc- te kort. Het aantal belemmeringen, dat aan onzen port wordt in dien weg gelegd, nam in het reloopon jaar nog toe en het aantal Uuiden. erheen de ultvpor than* nog mogelijk U ia enst klein. Bovendien werd de blntienUmd- H» markt no# verontrust door don aanvoer a eenige partijen auperfoafaat uit Rusland, dl*waar nam het weraldvsrbrulk van «uper ulk ln Nederland toe, wel eken met verleden Jaar," rboven gesolietete oorzaken 1* het voor er^t moeilijk, on* deel van ddt meerder* li'k te krijgen en 6o behouden. richten on °imetLr Zij" dan ook do 1 ïadeelig Pr' de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1934 | | pagina 3