immt ^rülsrijf UToimtiif
Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden 3n Omstreken
EERSTE BLAD
Kerstfeest
N.V. HOUTHANDEL V.HJ. VAN SCHIJNDEL GO
ABONNEMERTi
Iper kwartaa' In Leiden en In plant-
Kan waar n agentschap gevestigd Is f 2.35
Franco per post 2.35 portokosten.
Per week 110.18
Vooi hei Buitenland bij wekelijk-
«che tending 4 50
Bu, dagelijkse he tending O5.50
Alles bij vooruitbetaling
Losse nummpre 5 cent
mei Zondagsblad 7Va cent
Zondagsblad niet afzonderlijk verkrijgbaar
Bureau: Breestriat 123 Telefoon 2710 (na 6 uur 3166) Postbox 20 Postgiro 58936
No. 5054 ZATERDAG 23 DECEMBER 1933
ADVERTENTIEN
Van t tot 6 regels1.1^
Elke regel meer022Vj
Irgez. Mededeelingen
.Van 1—5 regels 2.30
Elke regel meer1.<3
Bil contra»*! belaneriikp korting.
Voor tiet de vragen aan 't bureau
Wuidt berekend O.tO
14e Jaargang
Maandag en Dinsdag a.s. zal ons blad
wegens het Kerstfeest niet verschijnen.
DIRECTIE
Dit nummer bestaat uil DRIE blader
WANT UW IS DE KRACHT
De kribbe van Bethlehem schijnt ons
wel in de laatste plaats te kunnen lee-
ren, dat de kracht Godes is. Want daar
is immers alles zwakheid en nederig
heid.
Een bijkans arme moeder, voor wie
slechts plaats is in een stal en die zich
welbewust een „nederige dienstmaagd"
noemt;
een eenvoudige timmerman, die haar
beschermen moet, doch van wien wij
nergens iets heldhaftigs lezen; die al
tijd op de achtergrond blijft en die
straks den ezel zadelt om steelsgewijze
naar Egypte te vluchten;
eenige herders, die dag en nacht in
dienstbetrekking staan en die hoe
zeer ook geloovend aan het wonder
Gods alleen met een dankbaar woord
,van hun vereering kunnen getuigen;
en
bovenal, een kind in de kribbe, zwak
en machteloos, aangewezen op de hulp
van onvermogende, invloedlooze ouders,
die zelfs het reisgeld voor de vlucht
moeten ontvangen uit de handen van
vreemde Magiërs.
Zóó was het in en om Bethlehem, zoo
was het gansch het leven van den Hei
land. De vossen hebben holen en de
'vogelen des hemels nesten, maar de
Zoon des menschen had niets om zyn
hoofd neer te leggen. Vrouwen dienden
hem van haar goederen, en bij tolle
naars gebruikte Hij het avondmaal. Ja,
om niet in de handen der vijanden te
vallen (wijl zyn tyd nog niet gekomen
was), maakte Hij omwegen om te be
stemder plaats te komen. Als kind in
een kribbestraks begraven in een spe
lonk, die een ander als grafkelder van
zijn familie had laten inrichten.
Alles zwakheid en nederigheid, gelijk
de profeet Jesaja in onvergelijkelijk
schoone beeldspraak het heeft gezegd:
„Want hij is als een rijsje voor rjn
aangezicht opgeschoten en als een wor
tel uit een dorre aarde; hij had geen
gedaante noch heerlijkheidals wij hem
aanzagen, zoo was er geen gestalte, dat
wij hem zouden begeerd hebben.
„Hij was veracht en de onwaardigste
onder de menschen, een man van smar
ten en verzocht in krankheid: en een
iegelijk was als verbergende het aange
zicht voor hemhij was veracht en wij
hebben hem niet geacht".
Zóó was het met de Heiland zelf.
hoe zouden wij dan kunnen jubelen:
Want Uw is de kracht?
Mét het Christendom staat het niet
anders.
O, wij wijzen het verwijt af, dat tel
kens gehoord wordt: Twintig eeuwen
Christendom hebben de wereld niet
veranderdde oorlogen niet doen op
houden; slavernij en armoede niet uit
geroeid; het kwaad niet gebonden en
het goede niet doen triumfeeren.
Dit oordeel is onrechtvaardig en mis
kent het ware karakter van het Chris
tendom.
Echter, als we letten op de kracht,
welke er van de Christenen uitgaat; op
het weinige en onvolledige en erger
het zoo vaak eigengerechtige, dat
wij voor de zaak des Heeren doen. dan
heeft de wereld volstrekt niet geheel
ongelijk.
En we kunnen er ons niet afmaken
met de waarheid, dat wij niet vele ede
len, niet vele rijken en niet vele mach
tigen zijn; want dan worden wy ver
oordeeld door de gelijkenis van den
man, die één penning kreeg, deze op
onver omhooordelijke wijze renteloos
wegstopte en deswege als ontrouw en
onnuttig gevonnist werd.
Neen, in deze wereld blijkt niet, dat
de kracht Godes is en dat de kinderen
des Koninkryks een krachtig volk zyn;
eer het tegendeel.
Waar vindt men kracht en mogend
heid?
Bij den krachtmensch, die verheer
lijkt wordt; ong 'it, op welk terrein
of met welke middelen, hetzij lichaams
sterkte of politieke invloed, die kracht
experimenteert. En het gevaar voor
heldenvergoding dreigt in onze demo
cratische eeuw evengoed, als in de da
gen van slavernij en alleenheersehers.
Roept onze eeuw niet juist om den
dictator?
Kracht moet men zoeken by de onge-
loovige wetenschap, bij de uitvinders,
bij de kunstenaars, bij de beheerschers
van lucht en water, van stof en gas,
van electrische trilling en magnetische
wonderen.
Kracht moet men zoeken bij hen, die
prat gaan op de macht en invloed van
het getal in organisatie en corporatie;
van de grootmaehtigen in concerns en
trusts, van banken en goudkeldersvan
wie Jacobus zeioverweldigen u niet de
rijken?
Kracht en macht ten slotte en ten
principale zien wij in handen van den
overste dezer wereldvan hem, die zich
tegenover God en Zijn Christus stelden
die tot Jezus niet geheel ten onrech
te durfde zeggen: Want macht en
heerlijkheid zijn mij overgegeven en ik
geef ze aan wie ik wil. Zoodat ook de
Apostel moest uitroepen: Wij hebben
de strijd tegen de overheden en mach
ten, tegen de geestelijke boosheden in
de lucht.
Kunnen we dan toch op Kerstfeest
aanheffen de lofprijzing: Want Uw is
de kracht?
Zullen we niet veelmeer met den twij
felenden Johannes vragen: Zijt gij de
Christus, dié komen zou, of verwach
ten wy een ander?
Johannes had gesproken van den
richter, die komen zou; die de bijl leg
de aan de wortel der boomen en wiens
wan ih zijn hand was; hij was de
heraut des Konings. En wat hoorde hij
nu van zijn jongeren, die hem in de ge
vangenis mochten opzoeken? Dat Jezus
het land doorging, goeddoende!
Is dat nu alles, vroeg Johannes zich
af. En Jezus antwoordde: Ja, alles. De
blinden zien, de dooven hooren, de
kreupelen gaan, de dooden worden op
gewekt ende armen wordt het
evangelie verkondigd. Maar waarschu
wend voegde de Heiland er aan toe
Zalig is hij, die aan Mij niet geërgerd
wordt.
Dat gevaar bedreigde den grooten
Johannes, die veel meer was dan een
profeet.
Zou dat gevaar dan voor ons gewe
ken zijn? Zouden wij niet geneigd ziin
om van Jezus in de allereerste plaats
kracht te verwachten en geen liefde?
Zij, die Jezus zien als een voortreffe
lijk mensch en groot leeraar, noemen
hem revolutionair of pacifist, al naar
het in hun stelsel past.
Aan ons de taak, om enkel maar naar
de kribbe te gaan en te vragen, wat
God ons door het zwakke kind wil lee-
ren; voor ons de roeping om in alles en
voor alles, eerst evangeliebelijder te
zyn, opdat wij aan den weldoenden en
predikenden Jezus niet geërgerd wor
den.
Ook wy haken zoo veelszins naar
kracht. In organisatie en vereeniging,
in maatschappelyke en wetenschappe
lijke instituten, in financieele en poli
tieke invloed, in gezagsuitoefening en
heerschappij-voering. En God, die mid
dellijk werkt, heeft ons nergens in Zijn
Woord geleerd, dat we in lijdelijkheid
en werkeloos maar zullen wachten op
Zijn ingrijpen.
Doch wel klinkt telkens het verma
nende woord om aan Christus en Zijn
kruis niet geërgerd te worden. Oni ons
niet te stooten aan den steen, die tot
hoeksteen van ons levensgebouw moet
dienen, zullen we niet ondergaan.
Want waarlijk, noch de kribbe, noch
het kruis doet iets af aan de waarheid
van het woord: Uw is de kracht.
Immers, in de komende dagen wordt
ons gepredikt Christus, de kracht Gods
en de wijsheid Gods. Omdat het dwaze
Gods wijzer is dan de menschen en het
zwakke Gods sterker dan de menschen.
Omdat Jesaja niet alleen spreekt van
den vernederden Christus, maar ook
van Hem, die de gerechtigheid aantrok
als een pantsier, de helm des hei Is op
zijn hoofd zette, de wraak aantrok tot
zijn kleed en de ijver aan deed als een
mantel. Want, er zal een Verlosser tot
Sion komen, namelijk voor hen, die zich
bekeeren.
Wie waarlyk tot de kribbe komt, die
leert zeggen: als ik zwak ben, dan ben
ik machtig. Want hoewel hy gekruist
is door zwakheid, zoo leeft hy nochtans
door de kracht Gods. En ook wy zyn
zwak in hem, maar zullen met hem
leven door de kracht Gods.
Als wy hier op aarde maar vormen
het front des geloofs, dan zullen wy
aan de nieuwbouw der wereld óns i
deel hebben, want de helden des geloofs
zyn de ware wereldoverwinnaars.
Van nu aan tot in eeuwigheid.
Uw is de kracht tot in eeuwigheid.
Hier schijnt 't vaak zoo geheel anders.
Hier staan kribbe en kruis op de voor
grond. Hier heerschen geweld en aard-
sche macht. Maareeuwig bloeit de
gloriekroon op 't hoofd van Davids
grooten zoon.
In de doorbreking van het evangelie,
dat de Engelen bezongen en de herders
predikten, ligt de kracht, welke de we
reld overwint; nü, als wy getrouw zijn,
in het krachtig pal staan voor de eere
Gods, overal; want om het regiment
Godes te herstellen, kwam Jezus op
aarde; en in de eeuwigheid zal de lof
zang niet ophouden: Want Uw is de
kracht.
„Geen aardsche macht begeeren wij-,
„Die gaat al ras verloren
„Ons staat de sterke Held ter zij,
„Dien God ons heeft verkoren.
„Vraagt gij zyn naam? zoo weet,
„Dat Hij de Christus heet,
„Gods Eengeboren Zoon,
„Verwinnaar op den troon!
„De zege is ons beschoren."
UIT DE HAAGSCHE RAADSZAAL
BEGROOTING 1934
(Van onzen Haagschen redacteur.)
Het antwoord van B. en W. in „de twee
de ronde" behoeft ons niet al te lang op te
houden. Naar den wethouder van Finan
ciën, die weinig zakelijks meer in het mid
den te brengen had, luistorde al gauw nie
mand meer, vooral toen hij zich ging ver
meien in beschouwingen, die met den wet
houder van Financiën niets hadden uit te
staan. Het is duidelijk, dat het cezag van
den opvolger van den heer Drees door de
raadsleden niet zeer hoog wordt aangeslagen
Weth. de Vries heeft nog vrij uitvoerig
gesproken en heel goed. Hij staat in net
debat z'n mannetje en weet zelfs gelijk
mevr. de Vries-Bruins ondervond vrou
wen te temmen. Te haren koste werden den
Raad enkele buitengewoon vroolijke oogen-
blikken bezorgd en mevr. de Vriës staakte
haar ironisch interruinpeeren, vluchtte naar
haar plaats en verdiepte z!rh toen in de Ier-
tuur van een groote krant. Geen kwade
houding na zoo'n figuur.
De burgemeester gaf aan den Raad de
verzekering, dat bijzondere omstandig
heden voorbehouden voor 1934 niet ver
der uit de reserves der bedrijven zal wor
den geput om tekorten te dekken op de bc-
grooting. Verder beeft hij op keurige ma
nier den heer Drees er op gewezen, dat deze
als raadslid een geheel anderen achter
grond heeft dan toen hij wethouder was.
Ook nu sprak hij van bereidheid tot over
leg, maar zijn pers liet hem geheel los. Daar
hept het: geen man en geen cent.
Nndat even tusschen de bedrijven door be
sloten was om 5 millioen te leenen tegen
i pet. werd overgegaan tot de noodige stem
mingen.
De ietwat overbodige, door wethouder Dc
Vries lichtelijk geridiculiseerde motie van
den heer v. Langen werd z.h.st. aangenomen.
B. en W. zullen zich dus tot den minister
van Sociale Zaken moeten wenden met ver
zoek of de minister, als hij in zake de steun
regeling maatregelen wil nemen, vooraf
overleg wil plegen met 't gemeentebestuur.
fn zake de salaris-voorstellen verkregen
en W. volledig hun wensch. De bestaande
tijdelijke korting van 2l/> Pct werd defrni
tief gemaakt, met alleen de stemmen van dp
communisten tegen. Idem het buiten wc:-
king stellen van den vacanticbijslag, idem
het stopzetten der periodieke verhoogingen
in 1934. idem het voorstel van B. en W. om
per 1 Jan. 1934 nogmaals 2V2 pet te korten.
Dat voor dit laatste voorstel ook de soc.
oem. stemden, viel ons, nadat hun motie
verworpen was. zeer mee. We respecteeren
deze daad, die bewijst, dat zij met hun od-
treden niet willen culmineeren in salaris
politiek. We hopen, dat hiermede de weg
naar verder overleg gebaand zal zijn.
De liberalen hadden met hun voorstel om
met Januari 5 pet te korten, geen kans; het
werd met 37 tegen 7 stemmen verworpen.
Eveneens leed de heer Buurman de neder
laag met zijn motie om geen algemeene sa
larisherziening te ondernemen. Met de soe.-
dem. stpmdon mee de beide communisten
en de R K. heer Guit
Langdurig debat, dat 's avonds werd voort
gezet, volgde over het voorstel tot invoering
van de 54-urige werkweek voor verplegend
personeel. Verzet daartegen was er bij de
comm., de soc.-dem., de vrijz.-dem. en de
Katholieken. Mej. Loeff kondigde reeds hij
voorbaat, meer met gratie dan met logica,
een uitstpl-motie aan. Hpt voorstel werd ver
dedigd als bezuinigingsmaatregel, 'dus niet
nrincipieel, door dr Polak en de heeren
Smitskamp en v. d. I/x>. Laatstgenoem le
wees met nadruk op het groote belang van
een sluitende begrooting voor de arbeiders.
Weth. de Vries gaf een sobere, zakelijke
verdediging van den voorgestelden maat
regel, daarbij wijzend op het onjuiste uit
gangspunt van zijn opponenten.
Hij wist mej. Loeff ten slotte niet te be
vredigen. Na een .sorinlistisrhen zweepslag,
welke de heer Drees op de iuiste plaats wist
te doen neerstriemen. diende zij haar mo
"n. Deze werd aangenomen en daarmee
het voorstel van B. en W. voorlooj.ig
de haan.
e zeggen: vonrlnopig. Want we gel no ven
dat de afgewezen maatregel duurzaam
te koeren zal zijn.
Wat zei er hv. geheuren als B. en W. het
personeel zich la*d uitspreken, maar zonder
dat het de f 50.000 kan aanwijzen? Zijn Jan
KOM IN DE STILTE
O Koning, die, in Bethlehem geboren,
Geen drommen vromen vondt rondom uw krib geknield,
Geen schaar van priesteren met groote zorg bezield,
Geen bedevaarders in gebed verloren,
De klokken luiden luid, de zenders zingen
En slingren door de lucht het lied van 7
Geen plekje op de aard waar niet de sterke stem,
De stem van Bethlehem kan binnen dringen
O Koning, die een stal hebt uitverkoren,
De stilte van de nacht voor uw geboortestond,
De zoete glimlach van Maria's vrome mond
En zachte englenzangen, nauw te hooren,
Kom in de 'stilte van de nacht mijns harten,
Keer in de schaamle stal van mijn verarmde ziel!
O dat het levenslicht van mo genade viel
In mijn gemoed, verachte Man van Smarten!
(Nadruk verboden.) LEO
de voorstemmers niet moreel gebonden om
toch met B. en W. mee te gaan?
Ook denken we aan een andere, ernstiger
mogelijkheid. Mocht het gebeurde met de
verpleegsters symptoom van zijn wat ons ie
wachten staat, dan zouden groote moeilijk
heden wel eens niet kunnen uitblijven. De
Roomsche fractie, kan zich dan met de twij
leiachtige eer sieren daaraan niet onschul
dig te zijn.
Maar dat is 't ergste niet Wel denken we
echter aan de mogelijkheid, dat bij de gned-
keuring der begrooting een hoogst onaanre
name situatie zou kunnen ontstaan. En dan
helpen geen praatjes.
Een deel van den Raad heeft moedwillig
aangestuurd op deze botsing. Van meet af
aan is men bezig geweest om uit te tel'en
of het mogelijk zou zijn op dit punt met
succes aan B. en W. den voet dwars te zet
ten. Het is gelukt. Moedwillige oppositie en
imoedigen hebben zich daartoe ver
eenigd. Zeker hebben de laatsten getoend
ver te blijven beneden de maat, die aar.
overheidspersonen in dezen tijd moet wor
den aangelegd.
We zijn nog geen Beerta. Maar de ver
derfelijke geest, die daar den ondergang ge-
BINNENLAND.
HET HANDELSVERDRAG MET
DUiïSCHLAND
WELKE BETEEKENIS HET HEEFT
Een der Nederlandsche onderhandelaars
met Duitschland inzake het handelsverdrag
mr M. P. L. S t e e n b e r g h e, die de Ne
derlandsche industrie vertegenwoordigde,
heeft in een interview aan het „Dagbl. van
N. Brabant" verklaard dat voor boter en
kaas, eieren en enkele belangrijke tuinbouw
producten als sla en kool, alsmede voor
enkele producten van de boomkwetkerij, in
derdaad belangrijke verbeteringen zijn ver
kregen. Hoewel ten deze nog verschillende
wenschen onvervuld zijn gebleven.
Het negatieve resultaat voor de industrie
is dit: Buitengewoon belangrijk was, dat de.
concessies voor den land- en tuinbouw niet
betaald zouden worden met pen import-ver
meerdering van Duitsche industrieele produe
ten, waarvoor juist bij de nieuwe crisisin-
voervvet gevaar bestond.
Uiteraard is dit gedeelte van het verdrag,
met het oog op de onderhandelingen ge
heim. Als industrieel durf ik echter zeggen,
dat voor de noodige bescherming van de
Nederlandsche industrie is gewaakt, terwijl
ook de mogelijkheid is verzekerd om e.v.
nieuwe contingenteeringcn in te voeren.
Omgekeerd blijkt om dezelfde redenen uit
de rcgeeringspublicaties ook niet welke de
hoeveelheden zijn, die aan onzen zuivel zijn
toegestaan.
De betaling staat naast dit verdrag
doch wordt geregeld door de clearing-over-
eenkomst, die nu reeds meer dan een jaar
t wederzijdsch genoegen werkt.
Wat de valutadumping aangaat, Duitsch
land stelt zich hierbij op het standpunt.
wat voor verschillende artikelen inder
daad ook door de feiten bevestigd wordt --
dat de Duitsche industrie door de valuta-
akke landen teruggedrongen wordt. Over
al waar wij nu dit terugdringen verhinde
ren (b.v. door contingenteering), wil Duitsch
land van zijn valuta-concurrentie afstand
doen.
Tusschen de vertegenwoordigers van het
Indo-Europeesch Verbond en het hoofdbe
stuur van het Verbond voor Nat Herstel is
een cpntact tot stand gekomen op basis
van de handhaving van een sterk Neder-
landsch gezag in Ned. Indië en de handha
ving en versterking van de handen tus
schen Nederland en Nederlandscb Indië.
BIJ MAAG- en DARMKWALEN, tegenzin in
eten, tragen stoelgang, opgeblazenheid,
maagbranden .oprispen, benauwdheden, pijn
in het voorhoofd, neiging tot braken, bewe.-
ken 1—2 glazen natuurlijk „Franz-Josel"-
hitterwater grondige remming van het sniis-
verteringskanaal. Door H.H. Medici aanbev.
lnqezonden Mededeehuq
VEREEN. VOOR CHR. MULO
DE ALGEM. VERGADERING
Na de openingsrede waarvan wij reeds
gisteren verslag gaven, heette de Voorz.
welkom de heer Rinks, hoofdinspecteur als
vertegenwoordiger van den Minister van
Onderwijs, Mr. Fock, inspecteur 1- o. in de
inspectie Utrecht en verder vertegenwoordi
gers van organisaties uit de onderwijswereld
Na het referaat van den heer W. Blo
(waarvan wij reeds verslag gaven) ontwik
kelde zich een discussie welke in de mid
dagvergadering plaats vond en waaraan
deelnamen de heeren Steynz te Hilversum,
Uit'enbogaard te Arnhem, van Oosten te
Gravenzande en van Schuppen te Delft, de
heer Christen te Barneveld en de Voorzit
ter. Na beantwoording door den referent
kwam aan de orde bet referaat van Ds. G.
W. C. Vunderink Ie Zeist over: „De psy
chologie van het onderbewuste".
Referaat Ds. Vunderink
S.pr. gaf eerst een begrenzing van
onderwerp aan, gaf daarna een uiteenzet
ting van het onderbewuste.
Freud heeft de wereld van het onderbe-
wus'e voor ons ontdekt en verklaard. -Er
zijn graden in het bewustzijn en gaf daarna
aan de beteekenis van het onderbewust
welke daarom zoo groot is omdat er altijd
een verdringing is uit het bewuste naai
onderbewuste en een putten uit het onder
bewuste voor het bewuste. Naast onopzette
lijke verdringing is er wel opzettelijke ver
dringing naar het onderbewuste wat we
willen wegduwen. Het onderbewuste is
een nieuwe wereld in de menschenziel met
eigen wetten. De bekeering is de bewust
wording der wedergeboorte maar juist in de
Bijbel komt het zoo uit dat de bekeering
geschiedt in een wereld waarin wij niet
kunnen doordringen. Zoo ook de verborgen
afdwalingen. Ze zijn er toch hoewel ik ze
niet roep.
Wat'is de inhoud van het onderbewuste.
Dit wordt onderscheiden in de inhaerente
en attributieve inhoud van het onderbe-
Deze beide nader uitwerkend schetste spr.
Freuds leer met zijn pan-sexualisme, die de
ontwikkeling van het zieleleven zuiver evo
lutionistisch ziet. Adler vindt in tegenstel
ling met Freud de Urtrieh in de sociale out
wikkeling (der Geltungstrieb). In den Bij
bel kennen wij het beste boek voor de
psychologie en de H. Schrift teekent ons
den mensch geschapen om koning te zijn
maar die daardoor in den zondeval ge
krenkt wordt.
De koningsdrang en heerschersdrang blij
ven bes'aan doch gedenatureerd (voorbeel
den Lamech en de verloren zoon).
Door de eieen leerlingen van Freud i:
critiek op Freuds leer.
De drang naar reinheid, heiligheid en
schoonheid, ja naar God zelf, .leeft in de
mensch want God heeft de eeuwigheid
het hart gelegd. Als men dit aanvaardt dan
komt men goed gereed met twee dingen,
waarmee de psychologie altijd zit: vrees
voor den dood en het geweten.
In de ziel zijn vele bewoners, uit de aar
de en uit den hemel.
De attributieve inhoud van het onderbe
wuste is alles wat wij hebben ondervonden
in ons leven vooral in onze jeugd.
De indrukken uit den infan'ielen leeftijd
zijn later soms overheerschend. In het on
derbewuste leeft veel meer nog dan wij ooit
kunnen verstaan.
De Christelijke moraal biedt een steun om
driften terug te dringen maar er laat :ich
niets verdringen die drift keert later in
anderen vorm terug. Een minderwaardig
heidscomplex wordt verdrongen door op
scheppen, door het neerhalen van alles, drij
veer is de Geltungstrieb.
Freud verwijt de moraal de oorzaak te
zijn van de psychologische moeilijkheden.
Het is waar dat alles wat waarachtig met
ons Triebleven in verhinding staat, alleen
voor het gebod niet wijkt.
Met het enkele gebod bereikt men den
mensch niet.
De stelling: het is de moraal die de neu
rose verwekt is niet aanvaardbaar.
Kunnen we juist niet zeggen in zulke ge
vallen de moraal is te strak, maar de mo
raal is te zwak. Freud heeft vergelen dat
de mensch niet alleen een Triebwezen is
doch een eeuwignei ds-mensch. Door de
entgot'erung der Welt is de menschhe.d
arm en loopt de mensch rond in verwarring
W'
Schimmclpc/tni/uK
.:Wüi
'Ti kostelijke sigaar!.
Voornaamste Nieuws.
over het handelsverdrag met Duitschland. -
Te U*recht heeft de Vereen, tot beharti
ging van de belangen van Chr. Scholen
oor Mulo vergaderd.
(Blz. 2)
Van der Lnbbe is ter dood veroordeeld, de
drie Bulgaren en Torgler zijn vrijgesproken.
Het bezoek van Sir John Simon te Parijs.
Men is het er over eens, dat de autoriteit
van den Volkenenbond moet worden gehand-
In Japan is een kroonprins geboren.
De Pruisische oud-minister Hirtsiefer we
gens het aannemen van steekpenningen, ver
oordeeld tot zes maanden straf.
(blz. 31
Verschenen is het Kon. Besluit, waarbij de
Obligatiehouders der C.V. Wm. H. Muller
i Co. vergaderen te Rotterdam. Geen be
slissing over de Reorganisatievoorstellen ge
nomen.
Roosevelt kondigt een nieuw experiment
aan. Een zilver-aankooDprogramma opge
steld. Londensche zilvei overeenkomst gerati
ficeerd.
(blz. 9)
In de telefooncentrale te Amsterdam heeft
brand gewoed; daardoor is een ernstige sto
ring ontstaan in het plaatselijk en inter
communaal telefoonverkeer.
Bij Apoth. en Drogisten
zonder hoop. De mensch wordt in de bot
sing gedreven omdat er een dubbele wereld
is en dikwijls is de bewuste wereld immo
reel en de onderbewuste religieus. We moe
ten het naar binnen gekeerde brengen naar
de Aussenwelt en het naar builen gekeerde
kind juist tot de Innenwelt brengen.
Op religieus gebied speelt het onderbe
wuste ook een groote rol.
Als we leeren eerlijk te zijn voor God, al
les eerlijk uit te spreken ook onze verbor
gen afdwalingen dan kemen er geen ver
dringingen maar vinden we de rust welke
de wereld niet heeft. De onderwijzers heb
ben een groote taak, ook in stoornisgevalten
de psychiater. Maar de groote Levensver-
nieuwer is toch Christus. Daarom met dc
kinderen tot Christus.
Na de geanimeere discussie op dit referaat
werd de vergadering op de gebruikelijke
wijze gesloten.
Wetenschap.
EEN BELANGRIJK TAALWETEN
SCHAPPELIJK SUCCES.
Uit Rome: De taal van de tijdens een der;
vele volksverhuizingen in Italië terecht ge
komen stam der Etrusken, heeft de taalge
leerden reeds geruimen tijd bezig gehouden.
Thans is de Italiaansche hoogleeraar Prof.
Francesco Pironti er in geslaagd met behulp
van een nieuwe met' ide. Je gevonden
Etruskische inscripties té ontcijferen. Gerui
men tijd heeft men pogingen gedaan het
Etruskische alphabet met behulp van hit
Grieksche alphabet te reconstrueercn, ech
ter zonder resultaat.
DE SNELHEID VAN HET LICHT.
Uit New-York wordt bericht, dat groote
opschudding in wetenschappelijke kringen
is gewekt door de inededeeling van resul
taten, die de beroemde natuurkundige Mi-
cholson nog kort voor zijn dood had ver
kregen. Als een der pijlers van de physica
geldt, dat de snelheid van het licht constant
is. Do proeven van Michelson, die de uiter
ste nauwkeurigheid bereiken welke denk
baar is. schijnen echter „het geloof aan on
ze laatste zekerheid" te ondermijnen. De
snolheid van liet licht zou namelijk eenigs-
zins mot het tijdstip van de meting veran
deren. dus bijv. 's nachts anders zijn dan
overdag. Terwijl sommige plivsici meenen,
dat men nu de relativiteitstheorie zal moe
ten verbeteren, is Einstein van oordeel, dat
de grondbeginselen zijner theorie onaange
tast blijven en de waargenomen variaties
aan een andere oorzaak moeten worden toe
geschreven. Welke, kan hij echter nog niet
bedenken.
HOOFDKANTOOR OPSLAGPLAATSEN
OOSTZEEDIJK No. 288, R'DAM
ZAGERIJ EN SCHAVERIJ
NASSAUHAVEN B0EREGAT