Kerkelijke vraagstukken in Duitschland WOENSDAG 22 N. IJ E BLAD PAG. 10 Het stenografisch verslag van de rede van Dr. Krause ■DE ARIER-PARAGRAAF VOORLOOPIG BUITEN WERKING elceji (Van onzen Duitsehen correspondent.) Vooj* mij lipt de authentieke tekst eener is j, redevoering, welke den 13en Nov. op een ac Algemeene Ledenvergadering der „Dintsche Christenen" in het Sport palast te Berlijn werd gehouden door den gouwleider der „Duitsche Christenen" in de rijkshoofdstad, Stud enassessor dr. Krause, lecraar aan een 3 nc Middelbare School te Berlijn. Daar deze tekst uiterst moeilijk verkrijgbaar is en veie onjuiste citaten binnen en huiten Du'tschland gepubliceerd worden, houd ik het voor juist, van deze terecht officieel 20 j gewraakte voordracht een paar zinnen weer te geven; het merkwaardige hierbij is, dat op dezen historischen avond nie- I mand het gewaagd heeft, in de ooi liet publiek niet toegankelijke dicht bezette vergaderzaal protest aan te teekenen tegen aanvallen op de Heilige Schrift, zooals die in het nationaal-socialistische Duitschland nimmer tevoren vernomen werden. Dr. Hossenfelder, de eigenlijke leider der „Duitsche Christenen bisschop der mark Brandenburg, kan dit verwijt niet treffen, daar hij na een korte toespraak voor drin- gepde kerkelijke aangelegenheden naar München moest vertrekken; wel bevonden zich andere hooge kerkelijke autoriteiten onder het publiek, onder meer bisschop Friedrich Peter, de kerkelijke president dr. Werner, D. Freitag, dr. Friedrich Koch, dr. ThümmeL Volgens het nauwkeurig stenografisch verslag werd dr. Krause herhaaldelijk toe gejuicht, moest hij ontelbare malen zijn redevoe.ring onderbreken wegens stormach tig applaus en krijgt men dus den indruk, dat hij de opvattingen zijner geloofsgenoo- ten heeft weergegeven. Hij zeide onder meer: „De storm der nationaal-socialistische re volutie is ook voor de Kerk niet blijven stilstaan. Het groeiende volk wil een nieu we kerk hebben, geen luthersche, geen ge reformeerde, geen „uniierte", geen syno dale, geen consistoriale, geen kerk van bis schoppen of „Generalsuperintendenten" maar een geweldige nieuwe, alles omvat tende Duitsche Volkskerk. Deze nieuwe kerk kan nooit naast, maar slechts in den staat groe;en en voor haar gelden in vollen omvang dezelfde levenswetten. „Uit naam van de Berlijnsche beweging moet ik duidelijk zeggen: wij kunnen geen predikantenkerk gebruiken. Wij kunnen slechts een kerk aanvaarden, welke het oude woord tot uitgangspunt heeft: de kerk wordt opgebouwd uit de gemeente. Officieel bevel kunnen wij in de kerk niet erkennen. (Tusschenroep: „Wij hebben geen blanke joden noodig. Wij willen heelemaal geen joden meer in de kerk".) Wanneer het op regeeren aankomt, dan hebben wij maar één regeering noodig, het bewind van Adolf Hitler en diens raadgevers. Wij hebben slechts een opvoeding van de jeugd noodig in den zin van Adolf Hitler. Wij hebben slechts een enkele missie: onze Duitsche menschen tot in de ziel op te voeden als nationaal-eocialisten. De eerste stap tot herleving van het na tionaal bewustzijn is de verwijdering van alle oiet-duitsche elementen uit het reli- gieuse leven, bevrijding van het Oude Tes tament met zijn joodsche loonmoraal, zijn verhalen ven veehandelaars en souteneurs. Terecht heeft men dit boek als een der meest bedenkelijke werken der wereldge schiedenis gekenschetst „Wanneer wij nationaal-socialisten ons geheeren, een das bij een jood te knopen, dan moeten wij ons nog veel meer ervoor schamen, iets, dat tot onze ziel spreekt van joden aan te nemen. Onze kerk mag geen menschen van joodsche afkomst meer in haar gemeente opnemen. Wij hebben niet slechts de zending onder de joden van de hand gewezen, wij hebben ook altijd ge zegd: joodsche menschen hehooren niet in onze volkskerk, noch op, noch onder den kansel. „Het zal ook noodig zijn, dat alle bijge- loovige berichten uit het Nieuwe Testament verwijderd worden, dat afstand gedaan wordt van de zondenhok- en minderwaar- digheidstheorie van den rabbijn Paulus. welke een vervalsching is van de blijde boodschap: gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelf. De zuivere Jezusloer moet op nieuw de basis der kerk worden. Wanneer wij uit het evangelie halen, wat tot onze Duitsche harten spreekt, dan treedt de kern uit deze leer naar voren, welke en daar mogen wij trotsch op zijn in vollen om vang de eischen van het nationaal-socialis- me dekt. Heilige plaatsen moeten gevonden worden in ons eigen land. Heldenvereering moet Godsvereering worden. Wannéér onze Leider zegt: de mensch heeft het vertrou wen op zichzelf noodig! dan willen wij zulks opvatten in dien zin, dat wij den juisten godsdienst hebben, wanneer wij on.<» verplicht voelen tegenover onzen Vader en ons volk. „Wij willen liederen zingen, bevrijd van tsraéliti^chen invloed, ons vrij maken van de tale kanaans". Om den storm van verontwaardiging en protes', welke deze redevoering over heel Duitschland veroorzaakte, tot stilstand te brengen, heeft rijksbisschop Müller in o\er- leg met zijn medewerkers dr. Krause op staanden voet uit zijn kerkelijke waardig heid ontslagen. Door dit besluit wordt zijn werkzaamheid als leeraar niet beinvloed. Voorts werd door den „Oherkirchonratliet wettelijk, besluit afgekondigd, dat de veel- bestreden „Ariërparagraaf" voorloopig niet van werkende kracht wordt. Op initiatief van rijksbisschop Muller is het kerkelijk ministerie tot dit besluit, met medeweten en onder medewerking van bisschop Hos senfelder, hiertoe overgegaan, „zur Beruhi- gung dep gesamtkirchlichen Lage". Een op lossing bcteekent dit besluit weliswaar niet, maar de vergadering in bet Sportpalast en de uitlatingen van dr. Krause hebben er ongetwijfeld toe bijgedragen, dat de hoogste kerkelijke overheid in overleg met den rijkskanselier besloten heeft, het arische vraagstuk tot 'nader order onbehandeld te laten. Het effect van het besluit. Om het effect 'van dit belangrijk besluit in den kerkdijken dienst vest te stellen, begaf ik mij naar Dahlem, waar ds. Nie- moller voor de gemeente der Jezus Chris tus-Kerk werkzaam is. In Engélsche en Ne- dcrlandsche bladen werd beweerd, dat ds. Niemöller, dr. von Rabenau, predikant aan de Apostel-Paulus-kerk in Schöneherg en ds. Scharf ,uit Sachsenhausen (bij Oranien- bubg) van hun ambtelijke waardigheid ont heven zouden zijn. Ik heb persoonlijk vast gesteld, dat dit bericht onjuist is. Ds. Nie möller behoorde dezen Zondag in zijn kerk onder de luisteraars, terwijl de dienst werd waargenomen door ds. Miiller uit Steglitz. Aan het einde van den dienst deelde hij mede, dat den betrokken predikanten van een „Disziplinarverfahren", laat staan van ontslag, niets bekend is. Met bevreemding stelde ds. Mtiller vast, dat dc „Oberkirchen- rat" van deze onjuiste melding geen noti tie genomen heeft en zich niet tot officieele tegenspraak verplicht achtte. Ds. Niemöller en de met hem genoemde predikanten von Rabenau en Scharf behooren tot een orga nisatie van ruim drie duizend dienstdoen de geestelijken, welke protest hebben aan geteekend tegen sommige uitlatingen en eischen van de „Duitsche Christenen". Om verdere onrust in de gemeente te voorko men, achtte ds. Müller het wenschelijk. dit van den kansel te zeggen. Als tekst van deze Luther-herdenking had ds Müller gekozen Math. 22 vers 21 b: „Geeft Gode, wat Gods is". Hij herinnerde eraan, dat de eigenlijke Luther-herdenking uitgesteld moest worden terwillo van de verkiezingen en betreurde het, dat ook op dezen Zondag door een officieele demon stratie der jeugd velen niet ter kerke kon den komen. Liefde voor het eigen volk en gehoorzaamheid tegenover de overheid spreken voor eiken Chrisen vanzelf en be hoeven dus niet telkens op den voorgrond geplaatst te worden. De vreeze Gods daar entegen laat steeds meer te wenschen over. Eigen plannen worden met Gods Woord bemanteld. Feest op feest vindt plaats en over de zonde mag niet meer gesproken worden. De trotsclio mensch treedt naar voren, de onaantastbare held voert het woord. Voor het woord der boete is geen belangstelling. Er bestaat een opvallende behoefte aan dc noorsclie ziel. En dit alles wordt door een kerkelijke overheid geduld! Hoe diep is men gezonken! is het Duitsche volk gezonken, wanneer de zuivere Chris- tusleer wordt aangetast! Met de. liefde Gods heeft dit alles niets uitstaande. Het is af godendienst. Wij herdenken Luther in een tijd van zwaren geestelijken nood en wij hooren hem waarschuwend zeggen: dc po litiek moet buiten ch kerk blijven. Geef' den Keizer, wat des Keizer is en Gode, wat Gods is! Berlijn, 20 November 1933. Kunst en Letteren. DS VIER HEEMSKINDEREN De legende van de vier dappere ruiters en het edele paard, spelende ten tijde van Karei de Groote, is algemeen bekend. Het verhaal is vooral gelocaliseerd in de Fransche Ar dennen. Naar verluidt zal men thans op een rots aldaar een geddikteeken oprichten voor de Vier Heemskinderen en het paard Beiaard, vervaardigd door Albert Poncin. werd 5 Nov. jl. geopend door den Antsyerp- sclien burgemeester Camille Huvsmans. Josef Muls hield een rede, waarin hij vooral ge lukkig prees het feit, dat de leiding van het Museum berust in handen van Lode Baekel- mans. HERDENKING CONSCIENCE 3 December a.s. zal de Kon. Ylaamsche Academie een groote hulde brengen aan de nagedachtenis van Conscience. Sprekers: Dr. J. Muls, Prof. Vermeelen, Dr. M. Sabbe en Felix Timmermans. KORTE LEVENSBERICHTEN Mr. FRANS ERENS Frans Erens werd geboren in het jaar 1S57 te Schaesberg in Zuid Limburg. Na aldaar zijn eerste opvoeding te hebben genoten, stu deerde hij te Leiden, te Amsterdam en een half jaar te Bonn. Van de grootste beteekenis voor Erens' ver der leven, speciaal voor zijn leven als kun stenaar, was een verblijf van 5 jaar te Parijs Hij was daar lid of habitué van verschil'en- dc literaire clubs, waardoor hij op zeer in tieme wijze in aanraking kwam met Fransche kunst en kunstenaars. Toen Erens uit Parijs in Amsterdam terug kwam, waar hij een paar jaar in de advoca tuur werkzaam was, maakte hij al spoedig kennis met de tachtigers Kloos, Van Deys- nerva" en in de „Groene Amster dammer" maar zijn eigenlijke op treden als letter kundige valt sa men met de stich ting van „De Nieuwe Gids' waaraan hij trouw wat niet wil zeggen: ge regeld mede werkte en waar van hij tot op. dit oogenblik nog re dacteur is. Aan de betere kennis en algomcener waardeering van de Fransche kunst in de Tachtigerkring heeft Erens ten zeerste meegewerkt Hij was de eerste Nederlander die een studie Baudelaire schreef. Mr. Frans Erens (die na zijn Amsterdam- sche tijd nog dr e en een half jaar griffier in Oostburg is geweest, waarna hij zich ge heel aan de literatuur gaf) was Katholiek van geboorte, evenals Van Deyssel, doch heeft zijn katholicisme gehandhaafd. Dat hij als katholiek in den kring van Kloos een aparte positie innam, spreekt van zelf. Sterker misschien dan in zijn schep pend werk, kwam zijn diepere gcloovige we zen uit in de keuze der werken, door hein in hedendaagsch Nedcrlandsch overgebracht: Augustinus' „Belijdenissen"; Thomas h Kern- pis' „Imitatio"; Ruusbroecs „Geestelijke Bruiloft" (aan de Confessiones werkte Erens tien maanden) en Silvio Pellico, Mijn Ge-, vangenissen (uit het Italiaansch). Met de katholiek-literaire opleving van „Van o Tijd" heeft Erens geen contact gehad. Erens' werken zijn, behalve de bovenge noemde vertalingen: 1893. „Dansen en Rhytmen" een echt Tachtiger proza-poéem, door Van Deyssel en Schanen uitstekend beoordeeld. 1906. „Literaire Wandelingen: een bloem lezing uit het verspreide werk in „De nieu we Gids" en „De Amsterdammer": kritie ken, reisimpressies enz. 1911. „Gangen en Wegen", eveneens reis indrukken, boekbesprekingen, brokken proza 1921, „Toppen en Hoogten", opstellen over literatuur. 1921. „Vertelling en Mijmering", bevat no vellen, dagboekbladen, gedachten. Frans Erens OP DE GLADDE BAAN Radio Nieuws. DONDERDAG 23 NOVEMBER Hulzen 187G M.) N.C.R V. IU.00 Gramofooc ln.15 Murtjenflienvt door D?. G. J. Dl vendaV te Haarlem 10.IS G.amofoon 2.uU V'raaif band werken 3 00 Grawofoon 1-00 Zee- O. 8 00 Concert 11.00 Gramofoon i Concert 8.90 Opera 10.05 Gran 10.30 Muzikale «.oxnedle 1L3Q i en ouden vun dagen 1.30 inofoon 5.00 Voor gTOOte- .5ü Orkest 7.00 Orkest 8.uö Kadlo-tooneel 11.00 iüel rV'aamsch) <337.8 M) 10.20 i i 20 Orkest 5 50 Graiuofopn eert 9 20 Concert anach) (509 M.J 12.20 i kunstijsbaan der wereld, die te Veenen, geeft de wereldkampioen schoon- e Sch&fer, instructie aan leerlingen-. 1924. .X'tteraire Meeningen", opstellen over stukken litteratuur en schrijvers 1924. Herdruk „Dansen en Rhythmen". 1927. „Litteraire Overwegingen", indruk- len van belangrijke stukken litteratuur. 1908. „Rocmsch Katholicisme" en 1909 .Heiligen-Vereering" (twee brochures). De laatste jaren houdt Erens zich be/.ig met de studie van bepaalde letterkundige problemen, waarover hij in „De nieuwe Gids" eeu serie „Invallen" publiceert. In „De Maasbode" is hij sedert eenigen tijd begon nen zijn herinneringen aan de periode^ van het ontstaan van „De Nieuwe Gids" te schrijven, een publicatie, welke in literaire kringen zeer groote aandacht trekL In 191 i stond Mr. Erens een interview toe aan André de Ridder (te vinden in „Den G. Winckel" van 15 Mei 1915), kort geleden aan A. v. Sassen (verschenen in Roeken- schouw" van 15 Sept. 1933). Over de „Belijdenissen" schreef Kloos in „Nieuwe Literatuurgeschiedenis" deel V bl. 171—190; over Erens als kunstenaar en mensch vindt men een opstel in Querido's „Karakteristieken" blz. 40—51; over Erens' kritische arbeid in Eeckhout's „Literaire Profielen" I blz. 173183. BEDREIGING TEGEN HET LEVEN Aangehouden werd een 22-jarige kantoor bediende, die ervan verdacht wordt zich aan bedreiging tegen het leven te hebben schul dig gemaakt. UIT DE ANTI-REV'. PARTIJ AMSTERDAM BETOUGING VOOR HET STADHUIS Dinsdagavond reeds vóór den aanvang vi de tweede zitting van den Gemeenteraad ter behandeling van de begrooting 1934 w Damstraat, Hoogstraat en omgeving zwart van betoogers, die uiting wilden geven aan hun misnoegen over de maatregelen van de regeering inzake de werkloozenzorg en wat daarmede samenhangt. Van het hoofdbureau van politie uit werden dadelijk maatregelen getroffen om elke poging tot het ontketenen van wanordelijkheden onmiddellijk den kop in te drukken, waarbij de nieuwe uitrukauto's hun bijzondere waarde opnieuw bewezen. Er rnofr-t ecnige malen met sabel en gummistok worden opgetreden teneinde de betoogers te verspreiden. Zooals te doen gebruikelijk is, verzamelde het meerendeel der verjaagden zich weer op andere punten in de omgeving; de politie zorgde er echter voor, dat zy over al mede van de partij was, zoodat pogingen van de zijde der demonstranten om op het Muntplein een flinke heme te ontketenen, bijtijds werden gesmoord. Tegen half elf concentreerde het lawaai zich op den Dam, waar o.a. spreekkoren werden gevormd. De politie, w.o. eenige ruiters, was daar in versterkten getale aanwezig om elk oogenblik met kracht te kunnen ingrijpen. Van achter de rij taxi's, die hun standplaat* hebben op den Vijgendam, werd een ijzeren moer naar een tweetal politieruiters gegooid. Het projectiel suisde gelukkig langs de po litiemannen en verbrijzelde de ruit van een oppersery. De dader werd niet gevonden. OPHEFFING DER GEM. BEROEPSKEUZE Op 16 September 1932 dienden B. en W. b\j den Raad een voordracht in, tot opheffing van het gèmeentebureau voor beroepskeuze. De behandeling dier voordracht werd aangehou den, om nog eens te onderzoeken, of door reorganisatie beperking mogelijk zou zijn. B. en W. deelen thans mee, dat dit onvoldoende besparing geeft, waarom opheffing opnieuw wordt voorgesteld. OPLICHTING? Een lunchroomhoudster deed aangifte, dat iemand door middel van valsche wisseln haar vermoedelijk voor 800 Mark heeft opgelicht. HET VEERGELD VOOR DE PONTEN De commissie voor de bedrijven zal B. en W. voorstellen hot tarief voor het veergeld op de IJponten op 10 cent te stellen voor stadgenoot-en, in het bezit van een kaart, kostende f2.50 en voor een jaar geldig. Niet- stadgonooten betalen een kwartje pep rit. 's-HERTOGEN BOSCH. De kiesvereeni- ging vergaderde Maandagavond onder leiding van den voorz., den heer C. 3- van de Wal. Als spreker trad op de heer R. A. den Ouden met het onderwerp: „Antircv. begin selen en de staatsleer van Fascisme en Socialisme". In een keurige rede zette spreker de zaken uiteen en boeide hij zijn aandachtig gehoor van het begin tot het einde- Van de gelegen heid tot \Tagen bellen werd door een vier tal aanwezigen gebruik gemaakt. Een zeer druk bezoek getuigde van de groote belangstelling voor spreker en on derwerp. GOES. Maandagavond hield de A.-R. kies vereeniging alhier onder voorzitterschap van den heer R. Zuidcma, haar goed bezochte 6Sste jaarvergadering. De secretaris, de heer W. L. B. J. Dekker, herinnerde aan den met élan gevoerden ver kiezingsstrijd en aan het optreden van Dr. H. Coliin, to Goes. Ook hier is hard ge werkt. Vele vergaderingen zijn gehouden. De opkomst der leden was beter dan in vorige jaren. Het ledental steeg van 130 tot 147. Zoowel voorzitter als secretaris wezen op den hechten and met den Zeeuvvschen at' gevaardigdc, den heer J. J. C. van Dijk, wien door beiden hulde werd gebracht 1 zijn optreden in de Tweede Kamer de nge week tegenover de heer Vliegen. De heer Van Dijk hoopt in Januari voor de kies- vereeniging te spreken. De penningmeester, de heer M. Arnolds, kon een batig saldo boeken van f 146 09 (vo rig jaar f 134.01). Ten slotte hield Ds. W. H. van der Vegt een rede over: „De Militia-Christi". inofoon 3 20 Vei teit lO.oo (June 11.05 Oi kc-st 0 Concert 1.25 Orkest 10.50 Kerk- t' 1.40 Zang 7.20 i Piano 3.30 Concert 10.30 Bonden Reg. (355.9 M.) 12.20 Orgelconcert 12 ö0 Orkest 1.35 Concert S.20 Gramo foon s 30 Concert 7.50 Concert 8-20 Concert 10.00 Gramoïoon Faillissementen Afd. HandelBlnform Vltgemp' DEN HAAG. Th. M. Delft. Gaat* der Velde, slager, - aan 227. Rechtor- mr J. R. Thorbecke; cur mr E H Th st. Den Haag. _iw H van Wagoi C H E NdrU Thomi J Linthorst, broodbakker te huislaan 166. R.-c. mr H Haga; der Chiis te Delft. P. J. Ketelaar, de Ztlk. te NoordwtJker R.-c. mr H W E Klomp cur mr P K Rei bach de Haan te Lelden. A. G. van Zwet. melkbezc straat 33 te Delft. R.-c. mr G Scholten mr M Cr J Bevers te Delft. NV. Tieederü en Handel Maatschappfl firma Wed Jac Zuurmond Am. te Scheyenlngen VI ss A. J. Uldei ink Welssenbruchstraat 3o0, Haag. handelende onder do firmanaam Mi de Kourrurns. Heerengracht 3, Den Haag. jlir mr H O Feith; cur mr C C Blclcpr Coi wlnckel- 218. 11.-0. mr cur mr J F B. Rleckei i YrUberghe de ConJngh i het Deauidenboi DE GEBROEDERS KMOOPENSCHAAR Door G. TH. ROTMAN 103. Op lat oogenblik was juist beneden op straat een auto gepasseerd, die den em mer meegesleurd had. Maar, daar het uit einde van het touw stevig aan een der poo- ten van Pieters led'kant gebonden zat, had de auto meteen ook het heele ledikant mee getrokken, totdat het touw afknapte. De chauffeur had do., emmer ov- r zijn hoofd ge kregen en nu stond de auto recht overeind tegen een lantarenpaal aan 10L „Daar zal wat opzitten!" mompelde Pieter. En gelijk had hij Even later ver scheen er een politie agent aan de deur, die Pieter en Jodoeus allelic meenam naar het bureau. Ze hadden nauwelijks den tijd, hun pantoffels aan te schieten en hun bril op te zetten en moesten zoo maar in hun pyama mei over straat! „Het is zoo net een mooi gevangenispt-kje!" zei de agont „houdt liet dus maar aan!" (Wordt Vrijdag vervolgd) DE SPAANSCHE CAVALIER Door B. WARSTADT Maar het ging niet zooals Theresia het wel had gewild, tenminste niet in den nacht die op den droeven dag volgde. Lucius deal1 dè mot Inez den langen nacht van waken aap het bed van den lijder En daar zijn aanwezigheid de zuster van zijn riend niet onwelgevallig scheen, bleef hij op zijn post tot aan den morgen. Hoe dikwijls kwamen in latere jaren Lucius beelden uit deze ziekenkamer vcur deü geest, ja de kleinste bijzonderheden waren onuitwischbaar in zijn geheugen ge grift. De groote, schier armelijk gemeuli- leerde kamer was door een kleine lamp zoo zwak verlicht, dal de hoeken g.heel in Int donker waren gehuld. De wanden ver toonden scheuren en de groote vierkanten met gaten in den muur, toonden aan waai vroeger schilderstukken gehangen hadden. Thans waren deze verdwenen on konden zij geen getuigenis moer afleggen van den smaak en den rijkdom van den laatsten eigenaar. Er hing nog slechts een familie portret, blijkbaar door een meester geschil derd; maar dat had den Franschen zekpr tot schietschijf gediend, toen dezen Sevi'la hadden bezet; want het was dooi vele koge's doorboord. De deken was eenmaal rijk he uchilderd geweest en met goud gesierd, maai het goud had reeds lang zijn glans verloren en het verbleekte schilderwerk maakte hij 't zwakke schijnsel der lamp meer den in druk van vlekken van verschillende groot'e Op den vloer lag geen kleed; dal zou trou wens in een warm klimaat ais dat van Audalusië ook niet precvs noodig geweest 'ijn; maar ook de planken waren op velt- plaatsen reeds beschadigd. Wat op het oogenblik de meeste belangstelling vvekve, was echter het ziekbed van Alcala, die daar lag met een gezicht, zoo bleek, dat men hem voor een marmeren beeld zou hebben kun nen houden. Schier oven onbeweeglijk en bleek zat Inez bij het bod van haar broeder on wendde geen oog van hem af. Inez be merkte de aanwezigheid van den vreem deling nauwelijks, alleen als hij haar behulpzaam was bij het omkeeren van den zieke, of wanneer hij haar het koortsmiddel toereikte, dankte zij hem met een nauv merkbare beweging. Uur na uur verliep zonder dat een ander geluid in de kamer hoorbaar was dan het ruischen van The- resia's kleed of het kraken der planken onder haar voet. De oude dienstbode bewoog zich onrustig heen en weer, zooals een voge' rondfladdert, wiens nest in gevaar is van geplunderd te worden. Zij yond het heele maal niet passend, dat deze Engelsche ketter in de ziekenkamer bleef en dat ook Inez hem niet had bewogen te vertreicken; maar zij waagde het toch niet in het bijzijn var Lucius I.epine haar meening k°nbaar te maken, zeer zeker niet in deze plechtig- stille kamer. Ja, Theresia moest zelfs Inzien al zou zij het voor niets ter wereld hebben willen erkennen, dat de diensten van dn; jongen vreemdeling, tenminste voor dezen nacht, zeer pas van kwamen. Chico zou men niet in de ziekenkamer hebben kunnen toelaten en voordat de nacht om was. zou -te slaap ook Theresia's eigen oogen wel hebten toegesloten; de oude dienstbode was door den angst en de vermoeienissen van dun dag uitgeput Alcala gaf niet veel tee-kenen van leven in de lange, pijnlijke uren. Soms balde hij de vuisten, soms bewogen zich de lippen eenigszins, of zijn voorhoofd rimpelde zirs van de pijn. Eenmaal stiet hij nauwelijks verneembaar een paar woorden uit: „Nie in een klooster! Neen, niet in -:en kloo« ter!". Tegen den morgen viel de gewonde in een rustigen slaap en Lucius geloofde, dat hij thans rustig kon heengaan. „Het daagt. Het is goed, dat u thans heengaat Dank, duizendmaal dank oor ir.v vriendelijkheid tegenover hem!" mompelde Inez, daar zij aan een lichte ritseling merkte dat Alcala zich bewogen had. De Engelseh- man boog zich en fluisterde de arme een troostwoord toe: „Mejuffrouw, vertrouw ïp Gods barmhartigheid. Ik ben ervan over tuigd, dat uw broeder ditmaal zal bohnu den worden." Toen Lucius het huis Aguilera verlaten had en zijn weg vervolgde door :'e frisscho morgenlucht, was hij eerst duizelig: hij kon goed merken, dat hij dien nacht niet gj slapen had. Hij had echter geen tijd n>e- om aan slapen te denken. Hij nam in zijn woning slechts vluchtig een ontbijt voordat bij zijr dagelijksch werk in de Caccle San Francisco opnam. Zijn aanwezigheid op hei kantoor was thans nog meer noo.Iig d n anders, wijl hij zijn eigen werk en dat van den jongen Spanjaard moest verzorgen, ten minste zoolang tot voor Alcala een ander was aangenomen. Lucius Lepine was in zijn gedachten veel met zijn vriend bezig Wat hij in het huis in cte San Joséstraat gezien had dat had zijn vermoeden nog versterkt, dat Alcala dr Aguilera, trots zijn hooge geboorte zeer arm was. Hij betwijfelde of de familie van den gewonde in staat te zou zijn ook maar de geringste kosten te maken voor de ver pleging. Nog nooit had Lucius zoozeer ge wenscht rijk te zijn als nu. Met geld kon hij niet meer helpen, voor zichzelf had hij niet veel noodig, maar nog slec'ns korten tijd geleden waren zijn spaarpenningen naar Engeland verzonden, daar waren ze noodig als schoolgeld voor een jongeren broeder. Lucius wist geen uitweg om in de behoeften van zijn vriend te voorzien. De hter Pasz- more had een goedgevulde beurs, en zijn inkomen was van dien aard, dat een cadeau van dertig of veertig goudstukken hern in geene deele zou hebben gehinderd. Maai Peter Paszmore was niet de man er naar om een ander iets ten geschenke te geven Wanneer Lucius dan ook het besluit nam iets voor Alcala te vragen, dan deed hij iets dat hij voor zichzelf slechts iu geval van den bittersten nood zou hebben gedaan. Lucius was reeds twee uren lang op hst bureau, toen hij eindelijk den zwaren step van den heer Peter Paszmore voroam. „Uw vriend, den stiorvechter, heeft mer. dus gisteren dood naar huis gedragen waren (je eerste woorden, waarnvvle hij /iin kantoorbediende begroette. „Dood is hij niet. mijnheer, óaa'van knn ik u gelukig de verzekering geven; rr.au: zeer gevaarlijk verwond" luidde het ant woord. „Dat hij het er levend heeft afgebracht is werkelijk een wonder", betuigde de koop man, „maar de chulo's kwamen hem geluk kig te hulp Het was werkelijk een ontzK- tend gezicht, men hield den adem in De stier, een prachtig dier, stortte ziel» op hem als een stoommachine. Het paard kreeg dim stoot direct in het hart, dat had dus geen pijn meer. In dit geval had hi| werkel'jl: een beter lot dan zijn arme baas. Van al Ie bnrbaarsche spelen, die de menschen of de duivel hebben uitgevonden, is hei sticreu- gevedht wel het gemeenste." „Het lijden, dat ik in don ifgelocpen nacht heb gezien", zei Lucius, gnaakt mij meer dan anders bereid deze Qieening te deelen". En thans gaf hij een nauwkeurige beschrijving van alles wat hij in de Cal;e de San José had gezien, doch zoo kort mo gelijk; want Paszmore was niet de meest geduldige toehoorder, vooral niet als het lijden van anderen betrof. Maai de zni speling op de armoede in de woning van Alcala maakte den fabrikant verdrietiger dan al het andere. „Geen middelen om zich iets aan te schaf fen?" riep hij uit, en sloeg met zijn dikke vuist op zijn lessenaar. „Maar hor kon toch iemand *oo dwaas zijn, niet alIèHii zichze'f maar ook zijn familio te verwoesten, terwijj hij toc.i een goed loon had, dat ou tijd wer i uitbetaald." „Ik geloof, dat Alcala een andere mecnirg had over wat de eer hem voorschrijft" be gon Lucius weer; maar de patroon had uict zooveel geduld het slot van zijn betoog te hooren. „Do eer? Onrin. Geld' kreet te heer Poazmorc. ,Wat heeft een kantoor bediende van een ijzerwarenfabnek met eer te mak«n! Neen, wind je maar niet op, jongeman, dit was niet op u geotrnL Mijn opinie over de eer is, dat een man -ijn weg rochttoo rechtaan inslaat en betaalt hetg- en hij schuldig is, en het doet mij viel genoe gen, dat u beide doet. Maar met cien ellen- digen Spaanschen hoogmoed heb ik ge^a medelijden. Dat is alles behalve cerge\o*i, dat een man zijn familie hot broed uit J-n mond neemt, en daarvoor allertei dingen koopt, die alleen tooneclmenschen noodig hebben Het is allesbehalve eergevoel, ira zijn tijd to verknoeien met het hevecln^ii van stieren, inplaats van zich met boek houden te bemoeien, wat een veej verstan diger werk is, terwijl het eon zekerder be staan geeft en voor Iemand die met verstand begaafd is, veel aangenamer". Lucius begon in te zien, dat hei gesprok een zeer verkeerde wending gi:ie nemen, waardoor het hem wel eens niet mogelijk kon worden om een onkelen dollar te vragen. Hij was temeer geslagen maar iu het geheel niet verrast Op dit oogenblüc was het niet mogelijk de beweriugen vin den fabrikant te weerleggen en bovendien lag er veel waars in. Nog een ontgoocheling wachtte hem. Na een dag van buitengewone inspanning, waar bij de drukkende hitte zijn vermo'id lichaam nog zooveel te meer had vermoeid, ging Lucius naar de Calle do San José.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1933 | | pagina 7